Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Et kabel er gravet gravet over, der mangler ca 10 cm ledning 890 kr.
  • Hjælp til at male og spartle 1.500 kr.
  • Samle kommoder 880 kr.
  • Rengøring af badeværelse 500 kr.
  • Vægmonterin af skænk 771 kr.
  • Wc afløb 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  indavl.
  • #1   15. sep 2013 6,25% hvis der ikke er fælles aner i bestefædrene

• maria C
    maria C Tilmeldt:
    apr 2013

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 23
    #2   15. sep 2013 Det er der ikke..

Men på den ene hund er der i 3, men der går jo ud af stambogen ved en parring...

• #3   15. sep 2013 Er det DKK?

• maria C
    maria C Tilmeldt:
    apr 2013

#4   15. sep 2013 ja men den ene hund er ikke i systemet.

• #5   15. sep 2013 Hvorfor vil du parre disse to hunde?

• #6   15. sep 2013 Hvad er stambogsnummeret på den der er i dkk`?

• #7   15. sep 2013 Hvis der er fælles aner i 3 led på fædrenes side, er kvotienten højere end 6,25%

• maria C
    maria C Tilmeldt:
    apr 2013

#8   15. sep 2013 housebuster også selvom, disse fælles aner ikke er med på hvalpenes stambog?

Bodil D, der vil jeg heller ikke jeg er bare nys.

Helena, jeg vil ikke ligge nogen navne eller noget ud..

• #9   15. sep 2013 Ja det program jeg bruger regner alt med helt ned til 64ende led.
    Jeg ved ikke hvor langt hundeweb.dk går tilbage.
    Jeg kan ikke rigtig bruge det, da der går rod i det ved importer

• maria C
    maria C Tilmeldt:
    apr 2013

#10   15. sep 2013 okay... tak smiley

• #12   16. sep 2013 3 led? Så er det da helt ubrugeligt

• #15   16. sep 2013 jeg bruger også 6 led, jeg vælger bare denne mulighed på Hundeweb ved den fiktive stamtavle og noterer dette på informationerne omkring kuldet på min hjemmeside.

• #16   16. sep 2013 og jeg synes den fiktive stamtavle mulighed med indavlskvoccient, sundhedsoplysninger, udstillingstitler, mentaltest m.m. er GULD værd.

• #17   16. sep 2013 Jeg kan ikke se hvorfor det er i orden med 3 x fælles aner,bare fordi det går ud af stambogen,genetisk er de der jo stadigvæk.

• #18   16. sep 2013 det er heller ikke i orden "nu med Oskar". Ikke i min bog i hvert fald.

• #19   16. sep 2013 Hvis man vil opdrætte hunde, burde man også selv kunne udregne indavlskoefficient.
    Hvis man kun kan læse hvad der står på hundeweb, så burde man nok overveje at lærer det.. Eller i det mindste kunne benytte et program (f.eks. den fiktive stambog) der tæller flere generationer. Der er masser der ude på nettet hvor man gratis kan lægge aner ind og få regnet ud.
    Det er i mine øjne lige så vigtig en elementær kunnen, som at kunne tælle tænder og tjekke om testiklerne er faldet ned..

Og ja, jeg synes det er tåbeligt DKK er gået ned til kun 3 generationer, men et sted skal de jo stoppe. Det betyder ikke vi opdrættere ikke kan tænke længere tilbage smiley

• #20   16. sep 2013 Ginne: Hvorfor skulle et fiktiv stambogsprogram være bedre end DKKs hundeweb som jo også går 8 generationer tilbage?
    Og nu antager vi altså at alle hunde man skal kigge på er registreret i databasen, ellers er der jo også en løsning for det.

• #21   16. sep 2013 Karina> den fiktive stambog er dkks program..

• #22   16. sep 2013 så er jeg ikke sikker på jeg forstår hvad du mener med denne kommentar Ginne:
    Hvis man kun kan læse hvad der står på hundeweb, så burde man nok overveje at lærer det..
    Jeg læser det som at du ikke mener det er godt nok at bruge hundeweb og lave en fiktiv stamtavle... eller misforstår jeg?

• #23   16. sep 2013 Ja du gør. Jeg mener det ikke er nok bare at bruge standarden med 3 generationer.

• #24   16. sep 2013 nååååå. Sorry sorry.
    Men man kan jo selv vælge mellem 1-8 generationer på hundeweb.

• #25   16. sep 2013 Ja.
    Jeg synes stadig man som opdrætter bør kunne regne den ud selv. Da man netop kan komme i en situation hvor flere aner er ukendt i DKK.
    Men som minimum bør man kunne bruge et værktøj og få det regnet ud for sig.

• maria C
    maria C Tilmeldt:
    apr 2013

#26   17. sep 2013 Ginne jeg bruger altid kun hundeweb, kan du evt fortælle mig hvordan man regner det ud? uden den?

• #27   18. sep 2013 Selv hvis vi antog at det kun blev til de 6,25% synes jeg der skal en meget meget god begrundelse til, for at lave sådan en parring. Og man skal i hvert fald kende sine linier godt.
    Hvad er grunden til at du overvejer så tæt parring?

• #28   18. sep 2013 Du tæller antal trin fra den pladsen hvor den fællesane er på den ene side til pladsen hvor anen er på den anden. Som eksempel er det 6 trin.
    ergo er koefficienten 0,5^6
    Det giver 1,56 ca.

Har den fælles ane en indavlskoefficient i forvejen selv, så ganges den nye koefficient med (1+denne koeficient).
    Eks. hvis den fælles ane selv er 6,25% Så er hvalpene 1,56*(1+0,0625).

Har hvalpene flere fælles aner så lægges koefficienterne sammen.

• #29   18. sep 2013 Jeg er meget glad for hundewebs muligheder

Ellers havde jeg ALDRIG fået regnet en indavls% ud!

På 3 generationer er der 0% men på 8 er der følgende:

profilbillede
  • #31   18. sep 2013 Nej, men må indrømme, at jeg synes udenlandske hanner er temmelig uinteressante, da de færreste tester for det samme som vi gør.

Og de få der tester blir også brugt, og så venter man til der er dansk afkom der blir testet også, og så kan man overveje det.

Meget af øjensygdommene vi bøvlet m er kommet fra udenlandske ikke testede hanner eller importtæver.

• #33   18. sep 2013 Med en lille race som min ville man ikke ane hvad man lavede, hvis man kun brugte hundeweb.
    Der er ca. 100 danske bologneser. Og ca. 600 individer på hundeweb.

• #34   18. sep 2013 men DKK skriver jo selv at man skal kontakte dem angående hanhudne der ikke er registrerede, for så kan de lave en særlig registrering så man netop kan bruge hundeweb.

• maria C
    maria C Tilmeldt:
    apr 2013

#35   18. sep 2013 Ginne, det forstod jeg overhovedet ikke den udregning der...

• maria C
    maria C Tilmeldt:
    apr 2013

#36   18. sep 2013 Michelle, det er ikke noget jeg overvejere.... det er noget jeg har hørt... og det er en lille race, så 6,25 er ikke unormalt.... det er næsten mere normen, nogle opdrætter går dog så vidt og bruge indavl 12,56... og det giver mig kvalme....

• #37   18. sep 2013 jeg må så sige, at jeg ikke giver så meget for det der "jeg har hørt".
    Ikke fordi det er dig Maria der skriver det, men det er alt for generelt og ukonkret at "alle små racer" pga "noget nogen har hørt".
    Jeg skal have konkrete eksempler og tal på bordet.

Det er bestemt ikke normen indenfor cavalieren, som også er en lille race!

• maria C
    maria C Tilmeldt:
    apr 2013

#39   18. sep 2013 Karina, det kan godt være du ikke gør det men det er ganske sandt. og jeg ligger ikke nogle eksempler på bordet

Nu mener jeg ikke lille som i lille hund men, antals mæssig lille

• maria C
    maria C Tilmeldt:
    apr 2013

#40   18. sep 2013 Krumme hvad kan det regne ark og er det noget du vil dele?

• #42   18. sep 2013 Maria -problemet med at forsvare at der laves meget og tæt indavl i en race, med at racen er antalsmæssigt lille, er at hvis normen er at der avles ind hele tiden, så ender man altså med en ualmindeligt lille genpulje, og det kan aldrig være til gavn for racen... og er racen antalsmæssigt lille, og det viser sig at de linier der er lavet så meget indavl på, har en eller anden skavank der dukker op efter nogen generationer, så er man altså på den, for fordi man hele tiden har lavet indavl så "alle" er i familie med hinanden, jamen så vil det være svært at finde noget at avle på, som ikke bære den skavank der er dukket op i de indavlede linier (er det helt volapyk? Er ikke altid så god til at få tankerne på skrift)

Nu skal det ikke opfattes som at jeg mener indavl pr definition er noget sidt man altid skal holde sig fra. Men det ER altså vigtigt at der osse avles UD når man har lavet indavl, og det er bare ikke godt nok at sige "jamen det er en lille race, så det er vi nødt til"

• #43   20. sep 2013 Michellle og maria, det men indavl kender jeg godt i vores race, vi har en hund som hedder paci, og den hund er i de fleste stambøger idag fordi den er blevet brugt så meget. nu er det så sønen som tager over og har har på bare 2 måneder parrede 4 tæver, hvor der er lavet omkring 35 hvalp... og dette er kun på 2 måneder!!

Kommentér på:
indavl.

Annonce