19.967 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Hanne A
Hanne A
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

Tæve halser meget Tæve halser meget

Hej. Min tæve fik 4 hvalpe for 1 uge siden. Er der nogen der kender til at tæve halser meget efter fødsel når hvalpene dier? Specielt om natten. Er det normalt?
Vi har snakket med dyrlægen og vi har en aftale at jeg holder øje og ringer hvis hun får det dårligt, For hun virker ok men halser ( meget forpustet)

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Et kabel er gravet gravet over, der mangler ca 10 cm ledning 890 kr.
  • Hjælp til at male og spartle 1.500 kr.
  • Samle kommoder 880 kr.
  • Rengøring af badeværelse 500 kr.
  • Vægmonterin af skænk 771 kr.
  • Wc afløb 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tæve halser meget
  • #1   13. feb 2014 Mener jeg at huske det er normalt når de får mad hos hende, bare hun ikke også gør det når de ikke spiser, men er du bekymret så heller få dyrlægen til at kigge på hende smiley

Tilføjer: sjovt så forskellige de ser ud smiley

• Hanne A
    Hanne A Tilmeldt:
    feb 2014

#2   13. feb 2014 Ja de er meget forskellige. Har ikke svært ved og kende forskel
    . Vi har snakket med dyrlægen. Har en aftale om jeg føre lidt dagbog over det og ringer hvis det bliver være, hvis det ikke bliver det, så skal jeg ringe om 1 uge for lige og orientere ham om forløb.
    Ville bare høre om der er andre der kender til det. Hun blev tjekket efter fødslen, da vi ikke havde set alle efterbyrderne. Blev lyttet til, følt på og fik sprøjte med kalk og noget et eller andet til og få de sidste ud hvis der var mere af efterbyrderne.
    Hun trives, spiser og passer hvalpene så flot, kan bare ikke lide og høre når hun bliver meget forpustet.

• #3   13. feb 2014 Googlede og fandt en tråd herinde: http://www.hundegalleri.dk/forum/Avl/313540-min_taeves_psyke_efter_foedsel

Har en pdf. : Hvalpe På Vej af Birgitte Schjøth hvori der står:

Sygdomme hos tæven efter fødslen
    Kalkchok
    Kalkchok er betegnelsen for en tilstand, hvor tæven kommer i akut kalkmangel. Den indtræffer som regel kort tid efter fødslen hos små racer og 34 uger efter fødslen hos større racer. Endelig skal det nævnes, at den også kan forekomme sent i drægtighedsperioden, men det er sjældent.
    Tæven bliver urolig, går fra hvalpene, viser nervøsitet, puster og savler og får måske kramper.
    Tilstanden er alvorlig og kræver hurtig dyrlægeassistance. Der gives kalkinjektioner direkte i blodet eventuelt også glukose.
    Den akutte kalkmangel skyldes forhold hos tæven selv, måske på grund af den store udskillelse af kalk i mælken.
    Hvalpene tages fra tæven i mindst et døgn, hvor de fodres kunstigt. Får tæven tilbagefald, kan det blive nødvendigt helt at fravænne hvalpene.
    Tæven skal have ekstra kalktilskud, helst i form af flydende kalk de første dage efter anfaldet.
    Man kan ikke forebygge sådanne anfald ved at overfodre tæven med kalk op til fødslen.
    Det er bedre at sørge for, at hun får et afbalanceret foder indeholdende det rigtige forhold mellem kalcium og fosfor, men også tilstrækkelig mængde kulhydrat.

Betændelse i mælkekirtlerne
    Mens tæven giver mælk, skal man dagligt checke hendes mælkekirtler for hævelser og knuder. Ved betændelsestilstande i kirtlerne vil hvalpene blive urolige og skrige, og selv om de dier, tager de ikke på i vægt.
    Inficerede kirtler vil føles meget varme, være røde og ømme.
    Tæven skal straks i passende antibiotikabehandling, og hvalpene må ikke die fra den/de syge kirtler. Dette kan forhindres ved, at man installerer et afdække af kirtlen.
    Vær opmærksom på, at hvalpene kan få diarre af den antibiotika, tæven får, idet noget af den udskilles gennem mælken. Er tæven i antibiotikabehandling, skal hvalpene dagligt have et tilskud af acidofiloskultur, f.eks. i form af yoghurt. Den syge mælkekirtel skal malkes ud dagligt, så godt det lader sig gøre, eventuelt kan man give varme omslag før udmalkningen.

Mælkeophobning
    Den første tid efter fødslen kan man komme ud for, at der ophobes mælk i en eller flere kirtler. Det føles som en hård fast plade, der breder sig ud under dievorten. Tæven er øm på stedet, og hvalpene magter ikke at suge mælken ud af en sådan kirtel, måske skubber tæven endda hvalpene væk fra den, da den er øm. En sådan kirtel er ikke inficeret, men skal alligevel behandles med varme omslag og daglige udmalkninger. Man fjerner ved udmalkningen det værste tryk og prøver at lægge de største hvalpe til bagefter. Trykket letter ved korrekt behandling efter et døgns tid.

Manglende mælkeproduktion
    For lille eller helt manglende mælkeproduktion ses af og til og oftest hos tæver, der har født for tidligt eller har fået foretaget kejsersnit.
    Man kan forsøge med oxytocinbehandling, der fremmer nedlægningen af mælk tillige med at det stimulerer produktionen. Oxytocin kan gives som injektioner eller i form af næsespray (receptpligtig), umiddelbart før hvalpene lægges til. Tæven kan gives en mælkeblanding af ymer og fløde eller vælling samt lever, der siges at øge mælkeproduktionen.

• #4   13. feb 2014 Hehe nej så skulle du da mangle briller smiley

Synes også at kunne huske der var en del lyd på, men når hun ellers har det godt, så ville jeg ikke være bekymret, kun hvis hun ikke virker til at ha det godt. Held og lykke med det hele smiley

• Hanne A
    Hanne A Tilmeldt:
    feb 2014

#5   13. feb 2014 Tak for din hjælp.
    Hun har ingen af de andre beskrevne symptomer så tror ikke der er noget i vejen. Lige nu slapper hun af så nu vil jeg prøve og få lidt søvn. Det er næsten som da man selv havde små børn smiley sov godt

• #6   13. feb 2014 Tæver (og kvinder for den sags skyld) får efterveer som trækker livmoderen sammen hver gang hvalpene dier i de første dage efter fødslen. Det burde dog ikke ske efter en uge, synes jeg.

• #7   13. feb 2014 Besøgte min første hund da han var 3 uger gammel første gang. På et tidspunkt skal alle hvalpe die hos moar hunden og imens hun gav mælk så halsede hun også som en sindssyg.. Så snart de var færdige så stoppede hun og så helt normal ud igen. smiley
    Så jeg ville ikke være helt bekymret så længe det kun er når se små dier smiley

• #8   13. feb 2014 Malene, yep smiley jeg blev også lidt i tvivl mht. en uge efter, så loggede på igen, derefter kunne jeg igen smutte under dynen smiley

• #9   13. feb 2014 De ka også blive utrolig tørstige under diegivningen. Prøv at tilbyd hende vand imens.

• #10   13. feb 2014 kan det ikke være fordi tæven ligger mælk ned i patterne til hvalpene for jeg kan da også høre når mine hvalpe dier hos tæven

• #11   13. feb 2014 Laika, hm ved jeg ikke lige, tror det ikke, vil mene de halser pga. sammentrækningerne også sikkert også at de forsøger at køle sig ned pga. varmen der gerne er i hvalpe kassen smiley

• #13   13. feb 2014 Isabelle, men da kun i "starten" de plejer at halse Meget, synes at huske det lige så stille stilner af jo længer fra fødslen man kommer? eller måske forskelligt fra tæve til tæve? smiley

• #15   13. feb 2014 Mælken løber, sammentrækninger i livmoderen (efterveer) og evt fordi der er varmt.
    Hvis det kun er under diegivning, ville jeg ikke være så nervøs:-)

• Hanne A
    Hanne A Tilmeldt:
    feb 2014

#16   13. feb 2014 Tak for jeres svar. Vi håber det snart aftager. I dag er det 8 dage siden. Det er mest sidst på aftenen og starten af natten. I løbet af dagen er det ikke så mange gange hun hiver efter vejret. Men rart og høre der er nogen der kender til det. Min har også meget pels så har tænkt på det er fordi hun har det varmt. Vi har begge fået sovet godt her til morgen smiley

• Hanne A
    Hanne A Tilmeldt:
    feb 2014

#19   15. feb 2014 Tak for jeres debat. Det gav mig lidt ro og kunne læse andre også kendte til det. Her på 10 dagen er det blevet bedre. Hun gør det stadig, men ikke så tit og ikke så længe af gangen.
    Dejligt sted herinde, det vil jeg bestemt følge. Hvor er det rart og kan få og give råd af/til andre.

Kommentér på:
Tæve halser meget

Annonce