2.328 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Kryptorkisme Kryptorkisme

Jeg sidder lige og læser lidt om kryptorkisme. Men der er lidt småting jeg ikke er sikker på om jeg forstår smiley

Hvis vi nu siger vi har en hanhund, der er 5-6 måneder gammel, og kun den ene sten er i pungen. Den var der godt nok som 12 ugers, men nu sidder den i bugen. Er denne hund kryptorkid?

Hvis en kryptorkid hanhund bruges i avl, og tæven ikke er bære af det defekte x kromosom, vil han så kun lave bærene hvalpe, eller kan han lave kryptorkide hvalpe?

Tak på forhånd smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reperation af vaskemaskine 1.500 kr.
  • Sæt TV op med stativ og 3 rammer på væggen 500 kr.
  • Lægge sten i indkørsel 4 kvm 800 kr.
  • Diverse ophængninger 4.500 kr.
  • hæk klipning 1.950 kr.
  • Stoppet håndvask i badeværelset 1.400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kryptorkisme
  • #2   21. feb 2014 Man bruger ikke en kryptorchid hanhund i avlen.

Og ja, når den kun har en sten nede, er den kryptorchid.

• #3   21. feb 2014 Nej selvfølgelig bør man ikke bruge en hund med fejl, i avl.
    Det er skam også kun af ren nysgerrighed smiley

Jeg læste lidt om, at det kan være nogle muskler, der gør at stenen ikke kan komme ned igen, men kan masseres på plads.
    Men det vil så sige, at uanset hvad, er den krytorkid?

• #5   21. feb 2014 Du skriver bare: Hvis en kryptorkid hanhund bruges i avl, og tæven ikke er bære af det defekte x kromosom, vil han så kun lave bærene hvalpe, eller kan han lave kryptorkide hvalpe?

smiley

• #6   21. feb 2014 Hvis en hanhund er kryptorchid kan han ikke blive avls godkendt smiley

• #7   21. feb 2014 Den danske kæmpe - problemet er, at man ikke kan vide hvorfor hunden er kryptorchid - altså om grunden er arvelig.

Derfor bør man ikke avle på en hund, der ikke stabilt har haft stenen i pungen fra som minimum 12 ugers alderen. (Jeg selv ville træffe den beslutning ved 8 ugers alderen, hvis ikke stenen er nede).

• #8   21. feb 2014 Inger N
    Der er mange racer, som ikke behøver avlsgodkendelser (desværre).
    Det er op til specialklubberne at bestemme.
    Heldigvis har "min" klub, Spidshundeklubben NU besluttet, at hundene skal igennem en udstilling med mindst very good. Hvilket jo for øvrigt heller ikke er ret meget, men en kryptorchid han når næppe igennem nåleøjet her... smiley

• #9   21. feb 2014 Det er jo igen, ren og skær nysgerrighed Susanne smiley
    Jeg læser meget omkring genetik, og vil jo derfor gerne have styr på det hele.
    Og nu er jeg så nået til, at læse om kryptorkisme, og kender tilfældigvis en hund, hvis sten ikke er faldet ordentlig ned. Så det kunne jo bruges som eksempel.

Vi kan jo alle blive enige om, at man under ingen omstændigheder, bruger defekte hunde i avl. Så vil man jo ikke racen det bedste, og så burde man ikke opdrætte hvalpe.

Nej hvis begge sten ikke er nede, så kan den jo ikke udstilles. Men hvis stenen kan masseres ned,kan man vel snyde og påstå, der ikke er problemer?

• #10   21. feb 2014 Tina A ok jeg har nemlig også haft spidshunde hvor de skulle på udstilling for at blive avlsgodkendt Så jeg troede at det gjaldt alle Racer Ja så blev jeg så klog smiley

• #11   21. feb 2014 Man kan sagtens snyde, hvis det er det, man vil...

Og der er da også mange, der avler på hunde selvom stenen er kommet sent ned.

• #13   21. feb 2014 Vi har lavet avlsforbud på en hanhund, som først fik sidste sten ned med 8 mdr. Hunden kunne sagtens blive avlsgodkendt ved DKK, men vi mener begge sten skal være på plads før 12. uge, for at hunden er værd at avle på.

• #14   21. feb 2014 Er der grund til at kastrere hvis en hund er kryptokid, kan læse mig til at det anbefales?

• #15   21. feb 2014 Undskyld jeg låner din tråd Den danske.. smiley

• #16   21. feb 2014 Det er helt ok Tine smiley Det er jo en del af emnet smiley

• #18   21. feb 2014 Ace er kastreret fordi han er kryptokid, eller i hvert fald til dels derfor.

Hvorfor anbefaler dyrlæger det hvis der ingen sundheds risiko er?

• #19   21. feb 2014 Fordi dyrlægerne ikke kan finde ud af det.
    Chancen for testikelcancer er meget lille og hvis det skulle ske, så er det næsten altid indkapslet og derfor til at fjerne.

• #20   21. feb 2014 Nogle dyrlæger kan vel også ha svært ved at forny sig, og tage ny viden til sig.

Det har jeg selv oplevet i hesteverdenen..

• #21   21. feb 2014 Tine -i mange år har det været nbefalet pga risikoen for kræft, og fordi man mente at testklen der lå lunt i bughulen kunne producere mere testosteron og derfor være årsag til en masse adfærdsproblemer.

I dag ved man så at risikoen for kræft faktisk ikke er særligt meget forhøjet i forhold til en ikke.kryptorchid han.. og personligt kan jeg ikke huske at have mødt en krytorchid han med adfærdsproblemer man kunne tilskrive overproduktion af testosteron.

Tina -men hvis ikke hunden er udstillet, skal den jo have kryptorchid-attest. Så avlsgodkendelse eller ej, hunden skal have begge sten nede for at måtte bruges i avl.
    Man kan så diskutere om det er hensigtmæssigt at det først er ved 8-9 mdr man kræver de skal være nede

• #22   21. feb 2014 Tak for svar Michelle.

Vil lige sige, at vi først fik Ace da han var 2 år, derfor er det ikke os der har fået ham kastreret.

• #23   21. feb 2014 Michelle - Desværre nej. Det er der mange tilfælde af i flere raceklubber.
    Fakta: En parring imellem to stambøger = stambog på hvalpe. Ingen sundhed, ingen udstilling - ingen ting. Hvis du havde to hunde med stambøger, som lignede to kameler, kunne de parres og efterfølgende hvalpe få stambog... Det var en eftervirkning, da DKK slækkede på kravene og overlod det til specialklubberne at bestemme over det. Heldigvis har "min klub" og adskellige andre klubber så nu igen så bestemt, at avlshund skal igennem en udstilling... smiley

• #24   21. feb 2014 Tina -så vidt jeg kan læse mig til på DKK's hjemmeside, gælder det nu for alle racer... Ang udstillingskravet er jeg ikke så ked af det er fjernet. Det er i hvert fald positivt for visse brugsracer, omend flere af disse i forvejen ikke havde udstillingskrav (f.eks. BC og labbe)

• #26   22. feb 2014 Du kan ikke bruge en kryptorcid han i avl - uanset udstillingskrav m.m.

Kommentér på:
Kryptorkisme

Annonce