1.534 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 27 Svar

Røntgen af tæve Røntgen af tæve

Får i taget røntgen af jeres tæver inden fødslen?

Jeg fik første gang min skulle have hvalpe, for at sikre mig at alle kom ud osv. Desværre var svaret, "der er fem, seks - måske syv". Er det normalt at de ikke med garanti kan se, hvor mange der er?
Der kom heldigvis seks sunde og raske hvalpe.

Nu skal hun have hvalpe igen, og er ærlig talt lidt i tvivl om det egentlig er unødvendigt at fa taget det billede??

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ukrudt 800 kr.
  • Græsslåning 800 kr.
  • Wc + armatur installation 1.500 kr.
  • Samle et skrivebord 400 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • Græsslåning maskine skal medbringes 675 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Røntgen af tæve
  • #1   1. apr 2014 Jeg er bestemt ikke avler, og jeg aner ikke særlig meget om det, så mit svar er måske ikke meget værd..
    MEN jeg tænker at, jeg ville få det gjort, både for at være sikker på, at tæven ikke er gået tom, men også for at skabe et overblik over hvor mange der ca. kommer..
    især hvis der er venteliste på hvalpene, så tænker jeg, at selvom man ikke kan påvise køn, så er det meget rart med et ca. antal af hvalpe smiley

men held og lykke med det smiley

• #2   1. apr 2014 Da min Jessie i son tid skulle have hvalpe blev hun ikke røntgen - dyrelægen skød til at der var 4-5 stk. - højst 6 - da hun ikke var ret tyk - men hun fik 11 smiley
    Hvis man er ligeglad med hvor mange der kommer så kan det man vel sagtens springe det over smiley

• #3   1. apr 2014 Jeg står i samme dilemma. Jeg har fået tre kuld hvalpe, de første to gange fortalte scanning at tæven VAR drægtig og på røntgen kunne man tælle fostrene - så langt så godt.
    Tredie gang fortalte scanning at tæven var drægtig, men røntgen viste, at der var en ca 4-5 hvalpe. Det viste sig så, at der var 7 hvalpe, men de tre var døde et stykke tid inden fødslen - så den røntgenundersøgelse var spild at tid og penge, for antallet passede ikke. Der kunne i værste tilfælde have siddet nogle hvalpe tilbage uden jeg havde vidst det, hvis jeg havde stolet bindt på røntgenundersøgelsen.

Jeg vil scanne min tæve som jeg plejer denne gang, men om jeg tager røntgen med ved jeg ikke lige.

• #4   1. apr 2014 Puha det var mange hvalpe.. Der har været gang i hytten smiley

Ja jeg overvejer at få billedet taget, egentlig bare for min egen skyld så jeg ved, at alle kommer ud. Men hvor mange der kommer, er jeg egentlig ligeglad med - bare de er sunde og raske smiley

Må se, det er kun 16 dage siden hun er blevet parret, så har lidt tid at tænke over det endnu smiley

• #5   1. apr 2014 Problemet er jo netop, at du ikke ved om alle er kommet ud, for du kan ikke være sikker på, at man har kunne tælle rigtigt på de røntgenbilleder.

• #6   1. apr 2014 Nej det er jo det og sidst var både Tilde og hvalpe til tjek dagen efter, så mon ikke det burde være sikkerhed nok at kun gøre det denne gang?

• #7   1. apr 2014 Jeg har fravalgt røntgen. For det første er det jo stressende for tæven at skulle afsted og lægges på et bord og tages billeder af. Og som andre også pointerer - man kan ikke regne 100% med antallet. Så vil jeg egentlig hellere bruge pengene på et eftertjek med evt røntgen, så man kan tjekke at tæven er tom og færdig med at føde.

Hvad antallet angår mht ventende hvalpekøbere, tja... Der er de hvalpe der er og det finder man jo så ud af når de er født smiley

• #9   1. apr 2014 Vi fravælger røntgen.
    Vi får scannet mellem 21.-28. dagen, og får så dyrlægen ud og mærker om tæven er tom efter fødslen. Det gør røntgen unødvendig.

• #10   1. apr 2014 Jeg fik scannet min tæve 3 gange. Første gang for at se om der var gevinst, anden gang for at se om alt gik godt og tredje gang for at få det endelige antal samt kønsbestemme dem. Jeg er nemlig control-freak, så jeg ville være helt sikker smiley

• #11   1. apr 2014 Jeg avler ikke, men jeg tænker at hvis man på røntgen kan se en eller to hvalpe, så kan man forberede sig på kejsersnit og evt arrangere noget ammeordning inden man står med problemet

• #12   1. apr 2014 Kennel: og vi havde det da mega hyggeligt.og sjovt at se de små rode rundt derinde.

profilbillede
  • #13   1. apr 2014 melder mig til kotet at røntgen er unødvendigt...tæven kommer til dyrlæge( eller dr. dyr til hende) dagen efter for at tilse og vaccinere......

• #14   1. apr 2014 Jeg vil så sige, at jeg har oplevet at få at vide, at der var fem hvalpe - der kom kun tre ud, så gik der lang tid og tæven var rolig, så det så ud som om den var færdig. Men jeg vidste jo at der skulle være to mere, så til dyrlæge, hunden fik vestimulerende og så blev de to sidste født. Havde jeg ikke vidst der var to mere, var de gået til, nu varde store og friske.

Efterhånden som man får mere erfaring som opdrætter, så kan man selvfølgelig bedre vurdere om tæven er færdig, men som ny kan det være meget svært.

• #15   1. apr 2014 Nu ved jeg ikke om man kan sammenligne.. Men jeg fik min kat i røntgen inden den skulle føde. Jeg fik at vide der var 3, men ud kom der altså 7.. Så jeg syntes ikke det er så meget værd..

• #16   1. apr 2014 Hvorfor er det i vælger røngten?

Jeg mener, ved mennesker fraråder man gravide bliver det..

• #17   1. apr 2014 jeg får skannet min tæve hos Nina på Ølby og det har stemt med antallet af hvalpe, så det gør jeg igen næste gang. hun har også et godt samlet tilbud på en pakkeløsning med skanninger, dyrlægehjælp og sundhedseftersyn af alle hvalpe inkl. vacc til en fornuftig pris

• #19   1. apr 2014 Ultralyds scanning laver man når tæven ca er 21 dage henne i drægtigheden, der kan man kun se nogle små bobler og får på den måde svar på, OM tæven er drægtig. Senere kan man få lavet en røntgen undersøgelse, når knoglerne er så udviklede at de kan ses på røntgen, så kan man tælle antallet af fostre. Man tæller rygsøjler og kranier, men det kan være svært at se dem alle sammen, fordi de kan ligge på kryds og tværs, fordi hornene ligger og snoer sig.

Så scanning er for at konstatere om tæven er drægtig, det er der mange der gerne vil vide så tidligt som muligt, for at kunne ønske fri for arbejde, informere dem på hvalpelisten og for at kunne fodre og motionere tæven rigtigt.

Røntgen er jo så for at kende antallet at hvalpe, så man kan reagere, hvis ikke alle kommer ud, men på røntgen kan man så ikke se, om fostrene er levende, man kan kun tælle antallet, og det kan altså drille noget.

• #21   1. apr 2014 Jeg tror nu mere at gennemskue scanningen kan være lidt sværere end røntgen, hvor billedet er stille og man blot kan tælle. Det kræver altså mere erfaring med at se ud fra en scanning, da det netop kan snyde lidt. Jeg vil til hver en tid vælge at få scannet og det gør jeg ikke hos min normale dyrlæge, men hos en anden der ikke laver andet og derfor har den nødvendige erfaring.

• #22   1. apr 2014 Man kan jo slet ikek regne med antallet på en scanning, da det bare er små bitte fostre, mange kan jo gå til og blive reabsorberet på så tidligt et stadie.

• #23   1. apr 2014 Jamen jeg fik scannet hende over flere omgange, så sidste scanning var en uge før fødsel og hun kunne altså sagtens afgøre antallet

• #24   1. apr 2014 Hvor mange hvalpe fik din hund så?

• #25   1. apr 2014 Hun fik kun 2 (den tredje gik tabt i 5. uge eller deromkring), men har hørt om flere fra samme klinik som har fået op til 10 hvalpe og angivet korrekt ved scanning.

• #26   2. apr 2014 Jeg scanner men får ikke taget røngten. Jeg vælger at stole på den vesammentrækkende sprøje dyrlægen giver dagen efter og på min mavefornemmelse ift om der er flere derinde.
    Derudover har jeg en sund og naturlig fødende race

• #27   2. apr 2014 Sådan som jeg ser problemet med at vente til dagen efter er, at så kan levende hvalpe faktisk nå at gå til - det ville de have gjort i mit tilfælde, men heldigvis vidste jeg der skulle komme to mere, selvom tæven viste hun var færdig, så med noget vefremkaldende medicin fødte hun de t osidste uden problemer.

Men jeg er stadig uafklaret omkring, hvorvidt jeg røntgenfotograferer næste gang, har oplevet fordelen et par gange men også oplevet at det ikke viste rigtigt resultat - sååå, hmmm!

• #28   2. apr 2014 Jeg tænker også at røntgen kan give en falsk tryghed. Fx i dit tilfælde, kennelmor. Hvis nu du havde fået at vide at der var 4 og der så i virkeligheden var 6? Havde du så været helt så opmærksom på om hun nu også var færdig? Det er i hvert fald mit dilemma så længe man ikke kan vide sig helt sikker på at få et korrekt antal.

• #29   2. apr 2014 Nemlig!

• #31   3. apr 2014 Jeg har haft to kuld, med røntgen begge gange. Første gang talte dyrlægen 6 hvalpe, og der kom 6.
    Anden gang var han - ny dyrlæge - sikker på 6, men muligvis var der 7. Billedet blev taget en fredag formiddag, på dag 60 og hun fødte dagen efter. Der var 7. Jeg synes, det var en tryghed når vi bor på en ø, på landet, og det ikke er sikkert at der er andet end en "all-round" dyrlæge på vagt.
    Jeg ved ikke, om jeg vil tage røntgen denne gang - jeg tror, jeg tager en snak med dyrlægen omkring det, han kender mig efterhånden smiley

Jeg vil til enhver tid anbefale det, første gang. Helst en uge eller mindre inden forventet fødsel, det gav godt resultat hos os.

Kommentér på:
Røntgen af tæve

Annonce