5.408 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 26 Svar

Arvegangen i kryptorkisme? Arvegangen i kryptorkisme?

En lille debat omkring kryptorkisme, har vækket min nysgerrighed. Desværre ved jeg bare ikke nok om det.

Hvis en given hanhund, har minimum 2 kuld bag sig, hvor der er kryptokide hanhunde i kuldene. Hvordan er arvegangen så blandt disse hvalpe, hvis de skal indgå i avl?

Håber i forstår spørgsmålet, for er ikke så god til at formulere det smiley
Ellers bare spørg.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Nedtagning af tv vægbeslag og gardiner 600 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Arvegangen i kryptorkisme?
  • #1   7. jun 2014 Den er ikke fuldstændig fastlagt, desværre...

Det kommer til at kræve gentest før man kan få den klarlagt og jeg tror ikke genet for kryptorchisme overhovedet er fundet..

Hvad man ved med nogenlunde sikkerhed er, at kryptorchisme går i arv via tæver og via kryptorchide hanner. Ikke-kryptorchide hanner giver det ikke videre.

Så er der lige det med definitionen af kryptorchisme, der nok ikke holder i byretten...

• #2   7. jun 2014 CH: er du sikker på at en ikke kryptocid han ikke også kan bære det? For det ses da at en tæve får kryptocide hvalpe med en han, men ingen med en anden. Det er jo muligt at det er flere faktore der udløser det.
    En han der går i avl må jo antages ikke at være kryptocid - selv om jeg godt ved at forsinket nedstigning af testikler også er at regne for kryptocid.

• #4   7. jun 2014 Platugler, jeg tror det sidste er pointen. At der nok er mange kryptorchide hunde i avlen i virkeligheden...

Man ja - der er jo flere faktorer. Der findes jo også en mere mekanisk form for kryptorchisme som ikke er arvelig. Men det kan vi bare ikke se forskel på...

• #5   7. jun 2014 Jeg kender til en hanhund, hvor jeg kender til to kuld efter ham, med to forskellige tæver.

Der er bla kryptorkide hanhunde i begge kuld.
    Nu skal en hanhund fra det ene kuld som ikke er kryptorkid, indgå i avl, trods søskende og halvsøskende er.

• #6   7. jun 2014 Det skulle ikke være et problem hvis den er fri.
    Tæverne i kuldet kan så Være et problem. Men behøver ikke at være det

• #7   7. jun 2014 CH for lige at forstå det korrekt.
    Så skulle det være de to mødre fra kuldene, der er bære af kryptorkisme?
    Den ene af tæve til et af kuldene skulle efter sigende ikke have givet det før.

• #8   7. jun 2014 Jeg betegner en hanhund som kryptokid, såfremt en eller begge sten mangler ved 12. uge. Ud fra den tankegang er der rigtigt mange kryptokide hunde i avl i landet, hvorfor tilstanden da også opleves ret tit, desværre.
    Sen testikelnedfald er ligeså arveligt som fuld kryptokisme.

• #9   7. jun 2014 Jeg kender til en han og han er ikke selv kryptokid, men i næsten alle klud han har lavet har der været kryptokide hanner, så det er ikke kun tæverne der giver det videre.

• #10   7. jun 2014 Arvegangen behøver ikke være en autosomal nedarvning.. Den kan jo være en polygenetisk nedarvning, ikke? Altså hvor det er flere gener der har indflydelse?

• #11   11. jun 2014 Nadja -men kan der evt være tale om at hans sten er faldet sent ned?

Ifølge kennelklubberne betegnes hunden først som kryptorchid hvis stenene ikke er nede når de er 8-9-måneder. Og så længe de er nede der, kan hunden indgå i avl. Men andre steder betragtes de som kryptorchide bare de er "lidt sent ude" så en hund hvis sten først er nede når den er f.eks. 7 mdr, og derfor kan betragtes som krytorchid, kan alligevel indgå i tavle-avl.

• #12   11. jun 2014 Fandt dette på mit lager:
    (læg især mærke til, at det er HUN-hunden, man skal have obs på.)

Fra: http://www.kajovehyldahl.dk/artikler_oversigt.htm#Krypto
    Kryptorkisme
    (manglende nedstigning af testikler hos hanhunde)

Kryptorkisme er ikke en sygdom, men en gendefekt. Han hvalpen kan ikke få begge testikler ned i pungen. Forskere i USA mener man at det skyldes en genfejl der gør at sædstrengen(e) ikke kan forlænge sig.

Kryptorkisme vil vise forholdsvis hurtigt, allerede efter nogle uger kan defekten afsløres, da hanhvalpe ikke bliver født med testiklerne nede i pungen.

Hvis hanhvalpen ikke får begge testikler samtidigt, vil hanhunden altid være kryptorcid. Kryptorkisme går aldrig over, men er en blivende tilstand.
    Det er bevist at en hanhund der startede som kryptorcid, uanset hvor mange testikler den ender med at få som voksen, altid vil være kryptorcid.
    En hanhund der starter som kryptorcid, men får begge testikler sent og bliver solgt til avl, laver masser af kryptorcide hvalpe.

Hvis man vil undgå at lave kryptorcide hanhvalpe, er det extremt vigtigt at sådanne hanhunde tages ud af avl. Uanset om den har begge testikler eller ej.

Arvelighed

Kryptorkisme er X-kromosom afhængig. Kryptorkisme er fuld arveligt, og er, til manges overraskelse, båret af tæven.
    En tæve har 2 X-kromosomer, en hanhund har et Y- og et X-kromosom. Hvis tæven er kryptorcidbærer, er et af dens X-kromosomer defekte. Da disse kromosomer blandes i parringen, kan man ikke forudsige, hvilke hvalpe der bliver kryptorcide og hvilke hvalpe der bliver kryptorcid-bærere.

Et rent kuld ser således ud:

Y = ren han-gen
    X = ren tæve-gen
    Da en tæve hedder XX, får den et rent X fra sin far, men kan få både et rent X eller et defekt X fra sin mor. En hanhund hedder YX, og får dermed ikke noget X fra sin far, men kan få både et rent X eller et defekt X fra sin mor.

Hvis vi nu markerer det ene af morens X-kromosomer som værende kryptorcid bærende (k), ser kromosom-variationen således ud:

Y = ren han-gen
    X = ren tæve-gen
    Xk = kryptorcidbærende tæve-gen
    Iflg. Padgetts arvelighedslære, vil halvdelen af kuldet ende med at være
    kryptorcide/kryptorcid-bæere.

Et kuld efter en kryptorcid-bærende tæve vil derfor se således ud:

1/2 YX (rene hanner)
    1/2 YXk (kryptorcide hanner)
    1/2 XX (rene tæver)
    1/2 XXk (kryptorcid-bærende tæver)

Det er extremt vigtigt at der bliver nedlagt avlsforbud på moren, alle søstre, alle mostre, mormoren, mormorens mor, alle tævehvalpene og de kryptorcide hanner, hvis man vil undgå at lave flere kryptorcide hanhvalpe.

Da man ikke kan se på tævehvalpene hvilke der er kryptorcid-bærere, er man derfor nødt til at nedlægge avlsforbud på alle tæverne.

De hanner der ikke er kryptorcide, kan ikke give defekten videre, og kan derfor fint bruges til avl.

Det gode ved Kryptorkisme er at hanhundene ikke dør af denne gendefekt. Der kan i sjældne tilfælde udbryde bughulekræft omkring den testikel der aldrig kom på plads og som stadig sidder i lysken. Det må så være op til den enkelte hundeejer om de vil have hanhunden kastreret og have den ikke nedfaldne testikel opereret ud.

Kilder:
    www.sund-hundeavl.dk
    www.Netdyredoktoren.dk
    Lund Dyreklinik, Lund, Horsens
    Great Dane Club of America
    J. P. Yousha, forkvinde, GDCA, USA
    George Padgett's "Control of Canine Genetic Diseases"
    Professor Merethe Fredholm, Landbohøjskolen
    Danske Hundeejeres Landsforening

• #14   11. jun 2014 Kunne der ligge den mulighed at genet for Kryptokiskme er Dominerende med ikke fuldstændig penetrans ?

• #15   11. jun 2014 Den nyeste forskning gør op med skrønen om, at kryptorkisme kun nedarves gennem tæven. En ikke kryptorkid hanhund kan formodentlig sagtens være bærer, og dermed give det videre. Arvegangen kendes ikke, men man mener, flere ting spiller en rolle, og at det ikke afgøres af et enkelt gen. Der kan ikke gentestes for kryptorkisme.

Jeg kender til både hanhunde og tæver, der har kuld med forskellige avlspartnere, og hvor der er kryp. Afkom i alle kuld. Jeg kender også både hanhunde og tæver, der har flere kuld med forskellige avlspartnere, hvor der kun er kryp afkom i 1 kuld. Jeg formoder derfor, at flere ting spiller ind. Og jeg tror, at hanhunde, hvor stenene sent er faldet ned avlsmæssigt er at betragte som kryptorkide, og burde holdes udenfor avl.

Under alle omstændigheder bør en komb, der har givet kryp afkom ikke gentages, ligesom man ikke bør parre 2 linjer, hvor der er en ophobning af det i begge linjer.

• #16   11. jun 2014 Jeg tror ikke arvegangen er dominant med variabel penetrans. Dominant med variabel penetrans betyder jo, at den ramte forældre er ramt i så mild grad, at det ikke kommer til udtryk hos hunden selv. Men for at kunne give det videre til afkom, skal forældredyret ved dominant arvegang selv være syg. Det tænker jeg ikke er tilfældet her, i det en tæve ikke kan være kryptorkid, og en hanhund med normal stenbedstigning vel heller ikke kan være kryptorkid?

Jeg tror nærmere på recessiv nedarvning, og nok polygent som HD fx.

SAS formodes at kunne være dominant med variabel penetrans. Her vil den syge forældre kunne have det i så mild grad, at hunden aldrig selv får symptomer og derfor aldrig bliver scannet og diagnosticeret. Den har ingen mislyd. Men pga den variable penetrans kan den give det videre til afkom i langt værre grad. Jeg kan ikke se, at det kan gøre sig gældende for kryptorkisme, det findes jo ikke i forskellige grader.

• #17   12. jun 2014 Trine, jeg har set folk har skrevet det før, men det eneste jeg har kunnet finde er det, Søren refererer til.

Jeg vil rigtig gerne se noget nyere - specielt hvis det er med en væsentlig anderledes konklusion.
    Har du en reference?

• #18   17. jun 2014 Nu da jeg har på fornemmelsen, at det er min han Heidi skriver skal indgå i avl, hvilket jeg nu aldrig selv har talt om smiley
    Vil jeg sige at jeg selvfølgelig, da jeg hørte i "krogene" at min han skal bruges i avl (før jeg selv har tænkt tanken) har kontaktet flere eksperter på området bla Birgitte Schjødt som jeg forlagde problematikken og fik følgende svar på om man må bruge en han hvis bror og halvbror er kryptorsid :"JA, det må man gerne. Men gør det på en tæve hver der ikke findes nogen historie om kryptorchisme i familien.Det nedarves både fra hannen og tæven! - og der skal mange gener til ikke bare et " (har det på mail fra hende)
    Så skulle jeg engang overveje om min han skal i avl ved jeg jeg har spurgt de helt rigtige inden. Men jeg sælger nu ikke skindet før bjørnen er skudt, dvs jeg tænker ikke på avl før jeg har HD /AD i orden bla, og hunden skal jo også lige lande hos mig inden smiley

• #19   17. jun 2014 Hold nu op, man får hurtig travlt i denne verden når nogen får "nys" om noget som endnu ikke er besluttet..
    Hvis man ikke skulle kunne bruge en hanhund hvis søskende eller halvsøskende skulle vise sig at være kryptokide, så skulle man heller ikke anvende fx en hanhund hvis søskende har fået dårlige hofte eller albue resultater..

• #21   17. jun 2014 Lotte det kan såmænd være om hvem som helst.
    Jeg har fået stillet det spørgsmål, og jeg kender intet til det, og er nysgerrig på området.
    Intet andet end det.
    Hvem du skal bruge i parringer har jeg intet med at gøre, og har ikke spurgt nogen. Dit opdræt er dit opdræt.

Men JEG er blevet spurgt om arvegangen i det, og jeg har ingen forstand på det. Men spørge for at blive klogere må jeg så heller ikke.

• #22   17. jun 2014 Det må du meget gerne, men når der bliver skrevet "Nu skal en hanhund fra det ene kuld som ikke er kryptorkid, indgå i avl, trods søskende og halvsøskende er."
    Og jeg tilfældigvis har fået at vide det er min han der tales om , ja så undersøger jeg også sagerne, særlig når jeg får at vide jeg intet ved om det smiley
    Men nu havde jeg jo slet ikke tænkt på avl på ham, så det overraskede mig en del at få at vide. Men nu er det undersøgt til bunds i så fald jeg påtænker det.
    Og helt ok du bliver spurgt om det, og opretter en tråd om det når du ikke ved noget om det, det er da bestemt helt ok. Men tror også du ville have svaret hvis det var din jeg skrev om smiley

• #23   17. jun 2014 Men nu er der vel ikke så meget, at du ikke ved noget om Lotte smiley

• #24   17. jun 2014 Det tænker jeg bestemt nok der er smiley og det skader jo aldrig at undersøge tingene , for der kan jo ske nyt inden for alt smiley

• #25   17. jun 2014 *Patte* jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal forstå dit svar smiley

I så fald er det jo ikke noget man kan teste. En hund i et kuld kan jo komme ud med rigtig fine resultater og en anden kan komme ud med rigtig dårlige.. Så kan der være tale om arv og miljø, men det mange glemmer er jo at den hund med fx gode resultater måske har arvet flere disponible gener for dårlige hofter eller albuer, hvor den med de dårlige resultater ikke har arvet lige så mange men bare er blevet belastet meget mere end den anden.. I teorien ville det jo være bedre at bruge den med de dårlige resultater i avl da den videregiver fære disbonible gener for HD el AD fx..

• #26   17. jun 2014 Har fulgt denne tråd og er en af dem, der havde håbet, at nogle kunne henvise til ny viden om emnet.

Kryptorkisme er den eneste kendte arvelige skavank, som min race whippet døjer med og da op mod 15-19% af alle hanner er kryptorkide, synes jeg det er ganske alvorligt.

I England, racens hjemland, parrede man indtil for få år siden også med kryptorkide, derfor det store antal.
    Størst succes med at nedbringe antallet har nogle svenske opdrættere, der helt udelukker både han- og tævelinier med kendte kryptorkide et par generationer tilbage, men det er et sejt træk, da der heller ikke er den største åbenhed omkring problemet rundt omkring i verden.

Den svenske whippetklub har på deres specialklubudstillinger en uofficiel kryptorkidklasse og jeg tror det er medvirkende til, at man i Sverige er mere åben og har større fokus på problemet end i mange andre lande.

• #27   18. jun 2014 Kirsten H
    Kiggede lige avlsrestriktionerne for whippet i dkk.
    Her må i ikke bruge kryptorkide. Har det hjulpet her hjemme så?

• #28   18. jun 2014 Staffordshire - Det har været forbudt herhjemme i rigtig mange år, men jeg tror ikke antallet af kryptorkide er væsentlig ændret de sidste mange år. Der importeres en del hunde og status er ikke altid kendt i linierne.

• #29   18. jun 2014 Okay smiley
    Det er da trist

Kommentér på:
Arvegangen i kryptorkisme?

Annonce