hjælp til Nybegynder hunde og ejere til parring hjælp til Nybegynder hunde og ejere til parring
Hej Alle
vil høre meninger om parrings forløb.
Min hun hund kom i løbetid tirsdag d. 27 maj, vi har løbende kontakt med hanhunden hvor de mødes, da hun er i ugen 2 ca 11-12 dagen i løbetiden begynder hun at gøre sig til for ham ved at vende enden til ham og vende halen væk, han går og slikker hende bag i, i ørene og i mundvigen men prøver ikke på noget tidspunkt at hoppe på hende.
de bliver ved med at mødes næsten dagligt hvor det i nogen dage er det samme.
så her de sidste 4 dage er det så omvendt han er meget villig og prøver at hoppe på hende men hun afviser ved enten at sætte sig eller snappe efter ham.
Vi har de sidste 2 dage prøvet at hjælpe dem da de begge er nybegynder og har har været inde i hende men de har ikke hængt sammen.
hun er på dag 18 nu
Lyder det som et meget normalt forløb eller nogen ideer ????
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1467 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.004
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.948
Men der er tæver der, trods de faktisk stiller sig villigt op, alligevel bliver forskrækkede/forvirrede når han springer på, og derfor forsøger at komme væk, "skælder ud" på hannen e.l.
Og så skriver du at han HAR været på -hun kan godt være blevet drægtig selvom de ikke har hængt sammen, hvis ellers tidspunktet har været rigtigt
jul 2005
Følger: 6 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 6 Svar: 10
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.948
Det er rigtigt nok at det varierer hvornår tæven har ægløsning, og at det hos nogen tæver kan ligge meget sent i løbetiden.
Men nogen hanner, særligt når de er uerfarne, vil være meget interesserede selvom tæven ikke er klar.
Hvis du vil være sikker på at ramme det rette tidspunkt skal du en tur forbi dyrlægen, de kan teste for det.
Men har man nem adgang til hanhunden, kan man sagtens vælge at gøre som i har gjort, men det kan så give et problem når man ikke kan skelne mellem om det bare er lidt usikkerhed fra hanundens side, eller om tæven ikke er klar.
dec 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 1.086
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1467 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.004
dec 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 1.086
dec 2007
Følger: 16 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 5.576
Jeg kan dog ikke hjælp på anden måde, for med B. opdagede jeg det først da begge hunde begyndte at beklage sig, da de fandt ud af at de hang sammen, de var også begge "nybegyndere" den 1årige han havde gravet en 4m lang tunnel under hækkens og nogle store gamle træers rødder for at komme ind til B en mørk aften. hun var 3½år da det skete, så hun var heldigvis "gammel nok" men det var bestemt ikke meningen.
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
Normalt vil man vælge en mere erfaren han til en førstegangstæve, eller i det mindste vælge så at følge tævens ægløsning ved dyrlægen.
Det er ikke unormalt en uerfaren tæven " smækker benene sammen" når det er, hvis hun bliver usikker på hvad og hvordan. Det kan også være hun bare synes han ikke er egnet, og hellere vil finde en anden knægt..
Hvorvidt det nu er forsent er ikke til at vide, fordi man som sagt normalt følger tæven cyklus undervejs. Men en dyrlæge som decideret kan måle hormonniveau og undersøge skeden, vil kunne vurderer om der stadig er håb for drægtighed.
Som de andre siger, kan hun også allerede være drægtig hvis han har været inde.
Hvornår var han det? For hvis det var før hun blev afvisende, så ville jeg stole på tæven..
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.766
Hvorfor har i ikke fået afgjort ægløsningstidspunktet hos dyrlægen, så I vidste hvad I lavede?
Han og tæve behøver ingen introduktion før det helt rette tidspunkt. Faktisk kan tidlig sammensætning netop gøre at hannen ikke tør hoppe på når rette tidspunkt viser sig.
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.916
Det prøvede jeg ved 2 løbetider Hvor min tæve viste interesse ved som du skriver at svinge halen til siden Men hver gang hanhunden prøvede på det og ramte hende skreg hun og løb Og det var det samme hver gang Så jeg opgav
jul 2005
Følger: 6 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 6 Svar: 10
Da hanhunden bor rimelig tæt på, så vi har nemt ved at komme ud til ham, så vi det ikke nødvendigt at tage til dyrlæge da de oftest klare det selv alle dem jeg har hørt om. så det er både hvad jeg har læst mig til og hvad vi er blevet fortalt.
han har være inde i hende torsdag og fredag i den uge her, med han sad ikke fast og umiddelbart efter blev han lidt træt, stadig ivrig men ikke helt så meget.
Hun er rolig hvis man lige sidder ved hende når han prøver men hvis de render rundt i haven så fjerner hun sig fra ham ved at sætte sig ned eller lige gø en gang af ham.
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 7.993
Der er i dag så gode muligheder for at finde det rigtige parringstidspunkt, at jeg ikke forstår, at man fravælger at teste.
Planlægger selv hvalpe på min tæve, det er hendes første kuld og det er også hanhundens første.
Jeg forsøger at planlægge så risikoen for mislykket parring, eller at tæven går tom bliver så lille som muligt.
Så her vil der både blive taget blodprøver og opdrætter til hanhunden har lovet at komme, når der skal parres, hun er en erfaren dame, med mange kuld på bagen.
Det koster selvfølgelig økonomisk, men jeg vil ærge mig gul og grøn, hvis det mislykkes og årsagen er, at jeg ikke har gjort mit forarbejde godt nok.
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
Det plejer at være tilstrækkeligt.
De behøver ikke sidde fast for der kommer hvalpe.
Når i ikke har tjekket for parringstidspunkt, så er det jo det bedste i kan komme på at vide om det er i orden.
Når tæven afviser ham nu - så er det sikkert slut for denne gang..
Og selvfølgelig bliver hannen træt. Det er hårdt at være hanhund
Og da især når han har skulle forholde sig til hende så mange gange.
hjælp til Nybegynder hunde og ejere til parring