{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.854 visninger | Oprettet:

Test af sæd {{forumTopicSubject}}

Hej...

Jeg skal til at udbyde min hanhund til avl og er derfor kommet til at tænke over, om jeg skal få tjekket hans haletudser inden..
Tjekker man sæden inden første parring eller "venter" og ser om der bliver gevinst?

Vil lige sige at der ikke er tale om at min hund gerne vil være far, hovedløs avl osv..

Det er velovervejet, han har noget at tilbyde til racen og ved henvendelser vil det blive vendt med opdrætter/avlsansvarlig i specialklubben.

Min dreng er:
DKCH
HD: A
AD: 0
Patella: 0/0
Øjenlyst unden anmærkninger
DNA testet: ENM-fri og von Willebands-fri
Godt temperament

Håber der er nogen som kan gøre mig klogere...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Test af sæd
  • #1   24. jun 2014 I "min" race er det ikke typisk at teste sæden, medmindre man IKKE tilbyder om parring hvis tæven går tom eller hvis det er fryse/frisk sæd til eksport (og dels også til dansk brug) smiley

  • #2   24. jun 2014 Jeg tror kun de fleste tester sæd før eksport, frysning mv.

  • #3   24. jun 2014 Det er ikke normalt, men jeg ville personligt få det gjort, da jeg vil vide den vare jeg sælger er i orden.
    Nogen mener også sæden er "friskere" og bedre hvis hannen har været tømt for nyelig. Om det har noget på sig ved jeg ikke..


  • #4   24. jun 2014 Super tak for svar.. smiley
    Havde heller ikke tænkt på at få det testet
    Jeg kan godt følge dig Ginne og det var derfor jeg kom i tvivl, det er jo rart at vide om de svømmer ordenligt..


  • #6   24. jun 2014 Hej Stine.

    Din Jelle har bestemt noget at tilbyde racen, og ville det ikke være rart at kunne sige at hans svømmere er i orden? Der skal ikke meget til før hannen får et dårligt ry, hvis der ingen hvalpe kommer.

    Vi fik tjekket Lapins svømmere for nogle uger siden, og han har lige parret en tæve, så her ved vi at "den" virker.

    Det er nemlig en vare man sælger, og så er det altså rart at vide at det virker.


  • #7   24. jun 2014 Hej Maria..

    Mange tak, pga sommerferien ku jeg jo ikke vende det med de kloge hoveder i klubben smiley
    Jeg må hellere få tjekket haletudserne, så jeg ved om de er tiptop..


  • Rollo
    Rollo Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 9 Følgere: 13 Svar: 924
    #8   24. jun 2014 Vi har fået vores hanhund checket á flere omgange, med nogle år i mellem, for at vide os sikker på at de stadig er aktive som de skal m.v. og den unge skal også have hans checket.

    Det er en rar sikkerhed at have fra starten af, er det ren mosevand hunden 'skyder' med er det jo ærgerligt at gå og spekulere mere i dét, især når man i forvejen får hunden checket fra ende til anden - hos mine dyrlæger koster et check af sædkvalitet 900,- og de vil så dog gerne der er en højløbsk tæve til stede.


Kommentér på:
Test af sæd

Annonce