{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.133 visninger | Oprettet:

Fortryde salg af hund {{forumTopicSubject}}

Nå, for at gøre en kort historie lang.

En bekendt skulle i dag til Sydsjælland og hente en hanhundehvalp, som de havde fået lov at købe. De har snakket meget med opdrætter i telefonen og de har en tæve af racen i forvejen, så den nye hvalp skulle være hendes legekammerat.
Mine bekendte bor i Jylland, så der er jo et stykke vej at køre til Sydsjælland.
Det korte af det lange er så, at opdrætter fortryder salget, da hun møder familien - med deres anden hund. Hun vil ikke sælge alligevel til mine bekendte, da "hun har en dårlig fornemmelse af dem og hun var ikke klar til at komme af med hvalpen".

Hmmm, tænker jeg så bare. Kan en opdrætter overhovedet tillade sig det?
Mine bekendte havde en mundtlig aftale om afhentning af hvalp i dag og er kørt den lange vej. Opdrætter har så kompenseret broafgiften for dem - ikke andet.
Mine bekendte er meget kede af det og skuffede over opdrætter.

Hvad tænker hundefolket herinde?
Vil lige sige at det er helt bevist, at jeg hverken nævner race eller specifik by - selvom jeg kender begge dele. Jeg har nemlig ikke lyst til at hænge nogen ud.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fortryde salg af hund
  • #1   10. aug 2014 Det kan opdrætter vel godt.
    Det er jo deres hund. At det så er dårlig stil, er noget helt andet. Så skulle de have meldt klart ud, inden de nye ejere kørte den lange vej.


  • #2   10. aug 2014 Det er derfor man altid bør få besøg af sine hvalpekøbere før man accepterer at sælge til dem.
    Vi afviser også mennesker, hvis vi har en dårlig fornemmelse.
    Det handler om hvalpens bedste.


  • #3   10. aug 2014 Rent juridisk kan opdrætter ikke.......

    Men er der ikke noget på skrift er det meget svært at bevise der er en aftale.
    Kan det bevises kan dine bekendte lave et civilt søgsmål


  • #4   10. aug 2014 Jeg tager hatten af for avler...hvor er det flot avler tør melde klart ud at hun ikke har en god fornemmelse.
    De fleste fornuftige kenneler har det faktisk sådan at forbeholder sig ret til at sige nej til at sælge til køber.
    Jeg har gjort det med en hest engang, køber ville gerne have hesten, men jeg havde bare en rigtigt skidt mave fornemmelse der gjorde at min hest skulle hun ikke købe.


  • #5   10. aug 2014 Jeg tænker bare at det er underligt at opdrætter under de mange telefonsamtaler har udtrykt begejstring for at hunden skulle over til mine bekendte, der har en tæve af racen i forvejen og så kunne hvalpen få en legekammerat og når opdrætter så møder familien, så fortryder hun pludselig.

    Jeg ved ikke om mine bekendte evt har sms eller noget i den retning, som man kan sige er på skrift, men der er vist nok noget om at en mundtlig aftale er lige så bindende som en skriftlig.

    Men ja, vi er enige om at det er MEGET dårlig stil af opdrætter.


  • Daniella J
    Daniella J Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 37
    #6   10. aug 2014 Jeg ville til hver en tid afvise en køber, hvis jeg fik en dårlig fornemmelse.

    Derudover ville jeg aldrig købe en hvalp, uden at have set den først. Ligesom, at jeg som sælger aldrig ville godkende et salg, uden at have mødt køber - uanset hvor i landet de kom fra.


  • #7   10. aug 2014 Derfor skal opdrætter og hvalpekøber altid mødes på forhånd, før salget...

    Jeg synes det er HELT fair ikke at sælge, hvis man har en dårlig fornemmelse. Det er sådan enhver god opdrætter bør opføre sig! smiley


  • #8   10. aug 2014 Tage hatten af for en der laver en aftale, som rent juridisk er bindende ?

    Burde opdrætter så ikke have krævet besøg og sådan inden så den mavefornemmelse var udløst før det ender i lovbrud.

    Jeg håber lidt HHs bekendte har noget mail og sms der kan bevise aftalen og gider lave der civile søgsmål.


  • #10   10. aug 2014 Jeg forstår slet ikke opdrætter har valgt at sige til dine bekendte at de ville sælge hvalpen til dem, når de aldrig har mødtes. Jeg forstå så heller ikke at dine bekendte ikke har taget turen over for at møde opdrætter inden køb. Det må vel så være en lærestreg til næste gang de skal have hvalp, desværre en lidt hård en af slagsen når man nu har glædet sig til at få en lille ny :s

  • #11   10. aug 2014 Ryan hvis de vil sagsøge for en brobillet og en slat benzin, så fred være med det.
    Hvis ikke mavefornemmelse er der, ville jeg aldrig sælge eller udlevere en hvalp.


  • #12   10. aug 2014 Nej ikke for en brobillet eller benzin men princippet i at det ikke er ok at bryde en aftale.

    Som flere skriver så burde der have været besøg inden endelig aftale for både hvalp, sælger og købers skyld.

    Lov er vel lov ?


  • #14   10. aug 2014 Jo, mine bekendte har både sms og mail fra opdrætter om hendes velvillighed til at sælge til dem.
    Men de har ikke energien til at skulle trække opdrætter i retten osv. Det orker de ikke, siger min bekendte.
    Jeg har ret ondt af deres store dreng, der havde glæder sig til at få en hund mere og deres lille pige, som skulle have haft en hund at "vokse" op sammen med. Men nu nøjes de så med den ene, de har i forvejen.

    Men jeg skal indrømme, at jeg kunne heller ikke drømme om at købe en hund i den anden ende af landet uden at have set den først. Og da slet ikke hvis opdrætter gerne ville sælge.
    Jeg synes osse det er iorden at have forbehold for salg, men det SKAL man have med det samme og ikke love at man vil sælge, for så at fortryde.
    DET er ikke iorden - i mine øjne.


  • #15   10. aug 2014 Det er for mig på ingen måder dårlig stil at afvise hvalpeinteresserede. MEN jeg synes det er enormt dårlig stil ikke at kræve uforpligtigende besøg, hvor opdrætter netop gør det klart og tydeligt, at det er et besøg og de ikke er garanteret at kunne købe hvalpen.

    Det har jeg da også gjort. Men er altid tydelig og ærlig omkring forventning og rammer. Så kan man jo vælge at sige nej til at ville løbe risikoen som køber ved at skulle betale transport, og eventuelt ikke få mulighed for at købe hvalpen senere.


  • #16   10. aug 2014 Bravo en god opdrætter der tænker på hvalpen først! Hatten af for dem;) og nej det er da i den grad ikke dårlig stil!

  • #17   10. aug 2014 Så er der ikke noget at gøre.

  • #18   10. aug 2014 Ja Bodil hvor god stil ikke at sørge for besøg inden.......NOT! og det er lige så lidt god stil som køber ikke kræver besøg inden situationen kunne jo have været omvendt at hvalpene rendte rundt i deres egen afføring i et lille rum, og at køber så ville fortryde, men den aftale have jo været lige så bindende.

  • #19   10. aug 2014 Jeg har skrevet på min hjemmeside at :" Ingen hvalp her fra os er solgt/købt, før aftalen er underskrevet af både opdrætter og køber".

    Jeg ville ikke kunne få over mit hjerte at sælge en hvalp til nogle der giver mig en dårlig mavefornemmelse.

    Fejlen her er, at køber og sælger ikke har mødt hinanden inden den dag hvalpen skal hentes. Selvom hvalpekøber har langt til opdrætter, så er det vigtigt at de tager turen og får hilst på opdrætter og omvendt.

    Synd for dine bekendte at de ikke fik en hvalp med hjem, men jeg forstår godt opdrætter.


  • Daniella J
    Daniella J Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 37
    #21   10. aug 2014 Jytte B: Det tror jeg at du har så uendelig ret i!

  • #23   10. aug 2014 Jeg er også en af dem som synes at det er godt at sælger ikke bare sælger hvalpen når han har en dårlig mavefornemmelse.

    Jeg synes hellere ikke, at man skal hakke på sælger over at denne ikke har forlangt besøg inden aftale om salg.
    Køber har akkurat lige så meget skyld, for denne burde have besøgt opdrætteren inden hvalpen var salgsklare.
    I mine øjne er fejlen lige stor på begge sider.

    At køber har talt med sælger i telefonen mange gange og at der i telefonen ikke har været "dårlig mavefornemmelse" Er da helt fint.
    Men en ting er telefonsamtaler en anden ting er at møde og SE andre mennesker ......ved at møde får man mange gange et helt andet indtryk af hvordan mennesker er.

    Måske er det køberens eller dennes børns omgang og håndtering med hvalpene som har gjort, at de ikke mere ville sælge hvalpen.





  • #24   10. aug 2014 Hvis det var mig som stod som køber, så var jeg blevet utrolig skuffet og nok også en anelse vred. Jeg er slet ikke i tvivl om at min kæreste (Tania) ville være blevet synderknust, hvis vi havde fået afslag på at tage vores GD hvalp med hjem, efter at have ventet og glædet sig mange uger på at hente den

    ...Omvendt kan jeg også sagtens se der fra sælgers side. Hvis han/hun ikke føler at de nye ''ejere'' er det rigtige sted for hunden og derfor ikke vil sælge, ja det syntes jeg kun er fornuftigt. Det viser jo bare at opdrætter tænker mere på hvalpen end på pengene. Om der så er hold i opdrætters begrundelse er jo en anden snak.

    Men det er dumt (fra begge parters side) at man ikke har aftalt et besøg inden, og fået afstemt hindandens forventninger.



  • #26   10. aug 2014 Anni -
    I forhold til det, du skriver om, at begge er skyldige. Jamen det er jo på en måde rigtig nok. Men her er sælger den professionelle part og må ligesom sætte kravene. Man må gå ud fra, at sælger har solgt flere hvalpe, end køber har købt smiley


  • #27   10. aug 2014 Som snak når en opdrætter ikke vil sælges hunden og man har en klar aftale
    så er da nomalt noget helst galt og det kan både være med ejeren heller med ¨
    hunden . hvis nu at sælger kigger i papirne og ser at den ikke er passet med
    alt som den skal (: da er mange grunde til det


  • #28   10. aug 2014 Normal kotume er vel at køber tager ud og ser hunden, og i nogen tilfælde tager den med hjem hvis den er gammel nok, men altså at man ikke på forhånd har aftalt at hvalpen er solgt. Hvis man laver aftalen at folk kommer for at kigge, så kan begge parter jo sige nej tak uden at nogen bliver sure.

    Ja det er ikke ret smart at folk har kørt den lange vej, men reelt set kan opdrætter jo have sparet køber for en masse bøvl, hvis den rent faktisk ikke passede ind i familien.

    Jeg har selv lige været udsat for at ville købe hund fra Tyskland, og havde betalt depositum 1/3 af købsprisen. Så dukker der en anden køber op, der sikkert vil betale mere, og denne vælger de så at sælge til...jeg får mit depositum tilbage, men kan jo intet gøre ved det. Var godt nok sur.

    Jeg er ikke sikker på at man har nogen sag med mindre der er en skriftelig aftale, og f.eks er betalt depositum, og ikke engang her kan man være sikker


  • #30   10. aug 2014 jeg ville ALDRIG sælge hund til nogle jeg har ikke mødt inden og havde jeg en dårlig fornemmelse når jeg møder folk så ville jeg aldrig nogensinde kunne finde påa t sælge til dem. Men jo det er for dumt af opdrætter og dine bekendte at de ikke har mødtes før... Det er selvølgelig deri fejlen ligger - men at opdrætter ikke vil sælge det synes jeg er helt iorden. Det var nok kun 1 ud af 10 (maks) jeg ville sælge til (og dette er bl.a. en af grundende til at jeg ikke komme til at opdrætte nogle hvalpe)

  • #31   10. aug 2014 Til h med hvor langt de har kørt..
    De skal da være glade for de ikke skal købe en hvalp af en opdrætter der ikke finder dem egnet og hvor kemien ikke passer..


  • #32   10. aug 2014 Min yngste opdrætter har gjort det samme, eller dvs. hun betinger sig besøg af hvalpekøbere mindst en gang, helst flere inden den endelige dag ....

    Hun har afvist et hold købere til en af Ipsen søskende efter familien havde været der 2 gange og hun bare kunne mærke at dem skulle det ikke være ...

    Så hatten af for ansvarlige opdrættere der ikke sælger hvis mavefornemmelsen er dårlig, men ikke hatten af for opdrættere der ikke betinger sig af besøg inden den endelig dag ....

    Hvorvidt de har ret til at købe hvalpen ved jeg ikke, men det kunne jo være opdrætteren havde ret og det ville blive et dårligt match, så det er nok godt nok de ikke orker at tage den længere


  • #33   10. aug 2014 Jooo, man kunne da måske nok gå rettens vej og holde på at en aftale er en aftale osv... men helt ærligt, hvem vil presse et salg igennem på de betingelser?
    Jeg ville dælme ikke have en hvalp fra en opdrætter der ikke ønsker at sælge til mig -hvad nu hvis man oplever problemer e.l. så er basis for at søge råd og vejledning fra opdrætter jo ikke rigtigt til stede.

    med det sagt, så synes jeg det er rigtig dårlig stil af opdrætter at sige ja til salg og så trække i land -havde opdrætter istedet aftalt et besøg og tydeligt udtrykt at der altså var tale om en "godkendelses-proces", var sagen en anden.
    Det er helt fair ikke at ville sælge til hvem som helst, og er fornemmelsen dårlig, skal man self ikke sælge til dem.
    Men så skal man jo gøre klart at ingen hvalp er solgt før opdrætter har mødt de potentielle købere. Det der synes jeg er rigtig dårlig stil


  • #35   10. aug 2014 Jeg forstår godt køberne er skuffede, men jeg forstår i lige så høj grad, at opdrætter ikke vil sælge, hvis vedkommende ikke bryder sig om køberne ved møde.

    Da jeg hentede Ghini i Sverige, havde opdrætter og jeg heller ikke mødt hinanden for inden. Jeg havde givet hende tlf. på et par svenske opdrættere, der kendte mig og kunne sige god for mig som køber.
    Ligeledes havde vi lavet en skriftlig aftale om, at vi begge kunne afbryde handlen. Hun, hvis hun ikke følte jeg var den rigtige køber alligevel og jeg, hvis Ghini ved afhentning ikke levede op til mine forventninger.


  • #36   10. aug 2014 kirsten -men så vidste du osse på forhånd at det var sådan det var. Jeg synes ikke det er ok at opdrætter lover dem en hvalp uden at oplyse at hun kan finde på at sige nej når de kommer.

    de fleste seriøse opdrættere er jo ganske åbne omkring at der ikke sælges til alle, men hvis ikke opdrætter oplyser noget om det og der er tale om førstegangskøbere, så er det da forståeligt at man regner med at få hvalp med hjem, det er jo det der er aftalt. Og så ville jeg dælme osse være skuffet over den behandling fra opdrætters side.


  • #37   10. aug 2014 Michelle - Vi var begge klar over, at det ikke var sikkert, at der blev nogen handel.

    Jeg synes klart at man som opdrætter bør tænke sig om og tage det forbehold, synes det er trist opdrætter ikke har tænkt så langt i den her sag.


  • #39   10. aug 2014 Hvad er grunden til, at de ikke har været ovre for at se hvalpen og opdrætteren, inden de ville købe ?

    Syntes det er meget fint, at opdrætter ikke vil sælge, hvis hun har en dårlig mavefornemmelse / ikke føler god kemi.
    Men det er ikke så fint, hvis opdrætter havde lovet 100 %, at de kunne få hvalpen med med det samme. Men måske var der bare ikke den rigtige fornemmelse, da sælger mødte hvalpekøber, og det burde de være voksne nok til at acceptere.

    Det er et levende dyr der handles med, så alle parter involveret skal være tilfredse med, og det var jo bare ikke tilfældet her.



  • #40   10. aug 2014 Jeg ville godt nok også blive frustreret hvis det var mig!

    Vi har faktisk købt vores hvalp ene alene over mail/SMS-korrespondance. Opdrætter havde godkendt os som hvalpekøbere alene ud fra det skrevne, samtidig med at vi meldte klart ud, at vi ville køre hjem igen hvis hvalpen var alt andet end forventet (vi havde aldrig set ham før købet).
    Hvis jeg var taget hele vejen til Sverige til en opdrætter der havde fortrudt, var jeg fandme blevet gal! Så skulle han/hun havde gjort opmærksom på på forhånd, at han/hun forbeholdt sig retten til at afvise os som købere.


  • #41   10. aug 2014 Vi blev godkendt til en hvalp via skrift også....
    Men vi valgte at tage turen til Holland, da hvalpene var 3 uger for alles skyld... Hundens, opdrætters men så sandelig også vores egen...
    Jeg ønsker ikke at købe hvalp fra et sted jeg ikke synes om, eller af folk jeg ikke bryder mig om..
    Det er en investering for de næste måske 15 år, og hvad betyder en lang køretur så?

    (har så forresten senere fundet ud af, at vores opdrætter er GULD værd i mange henseender, og vi er superglade for, at vi "ofrede" en weekend på et visit i Holland smiley "


  • #42   10. aug 2014 Nu kan der også være tale om at køberen har beskrevet sig selv og familien fejlagtigt.
    F.eks var børnene ikke små engle, men i stedet nogle møgunger smiley

    Problemet med mundlige aftaler er at begge parter sjældent har forstået hinanden 100%, når der skal handles en lille lovrende 8 ugers hvalp.
    ALT skal skrives ned


  • #44   11. aug 2014 Synes ikke det er ok men hellere det end at sælger solgte med dårlig mave fornemmelse.
    Da jeg skulle have lucky, begyndte jeg at skrive med sælger en uge før vi hentede ham, hvor jeg bla også fik fat I hans opdrætter (lucky var ved en familie der havde købt ham) og salget var sådan set aftalt men med den lille detalje at begge parter måtte trække I land når vi kom.
    Det endte med at vi var der nogle timer hvor vi snakkede om stort og småt og så fik vi lige 5 minutter til at snakke alene inden vi gik ind og ordnede papirer osv.
    De fortalte at de havde haft en køber på hånden som også havde besøgt dem, men de havde ikke en god mavefornemmelse.
    Jeg skriver stadig updates til dem engang imellem smiley

    Jeg synes det er helt ok at sælger kan trække I land ligesom køber kan for det skal føles rigtigt for begge parter men man skal selvfølgelig vide at det er sådan inden, men jeg troede egentlig at det var ret standard.


  • #45   11. aug 2014 My only -det er langt fra standard. Spørger man rundt i klubben, hos naboer osv, er flertallet af hunde altså solgt når bare køber har pengene og vil have hvalpen (og ikke ligefrem åbenlyst er dårlige hjem). Det er i hvert fald tilfældet her.

    Så jeg kan nu godt forstå hvis køber ikke selv har tænkt at det kunne være sådan -særligt hvis der er aftalt afhentning af hvalp og ikke bare et "godkendelses-besøg" med mulighed for at få hvalpen med hjem.

    Det er ikke fordi jeg mener opdrætter skulle have solgt, hvis ikke hun mente det var det rette hjem.
    Men jeg mener i DEN grad at opdrætter burde have snakket så meget med køberne at de var oplyst om at der var en risiko for at de tog derfra uden hvalp.
    Da jeg snakkede med opdrættere inden jeg fik Reiki, var det der med at de ønskede at snakke med mig inden de så evt ville sælge hvalp til mig, noget af det første de gav udtryk for... Ja faktisk stod det på de fleste hjemmesider. Så jeg mener bestemt at opdrætter har fejlet her.
    Jeg var sgu osse blevet sur og skuffet hvis jeg var blevet lovet en hvalp og så måtte tage derfra uden. Jeg var måske nok blevet skuffet men ikke sur, hvis jeg på forhånd vidste at hvalpen ikke var min før jeg var godkendt




  • #46   11. aug 2014 Michelle ingen hvalpekøbere ser sig selv som uansvarlige kommende hundeejere, og forstår måske ikke (og hører ikke) at et salg ikke er 100% på plads før parterne har mødt hinanden.
    Rigtig mange hvalpekøbere har den opfattelse at den endelige handel er en ensidig beslutning, hvor de er frie til at sige "nej", som man er nede i Brugsen. Men når man taler om hunde (eller andre kæledyr), så gælder den begge veje.
    Det er der måske nogle opdrættere der ikke forklarer, fordi det er noget som vi alle tager for givet?


  • #47   11. aug 2014 Housebuster -det er faktisk lidt min pointe, at rigtigt mange (måske især nye) hvalpekøbere ikke af sig selv tænker at handlen ikke er gennemført før de er godkendt.

    Netop derfor mener jeg det er opdrætters opgave at fortælle dette -hvis opdrætter har lavet aftale om afhentning af hvalpen, så er det altså ret væsentligt at få tilføjet "hvis jeg vil sælge til jer", hvis ikke dette har været oppe på et tidligere tidspunkt.

    Hvis man sådan skal holde hårdt mod hårdt, så er en aftale jo binendend,e så har opdrætter indvilliget i at sælge hvalpen (altså ikke "vi må lige se når i har været her", men "ja i kan hente hvalpen den og den dag") så har køber jo faktisk ret til at få hvalpen udleveret.
    Som tidl. nævnt kunne det ikke falde mig ind at presse sådan en handel igennem, men i princippet kunne jeg gøre det.


  • #48   11. aug 2014 Det må være "et must" fra sælgers side, enten at kræve et "godkendelsesbesøg" inden salget, eller gøre opmærksom på, at købet "kun" kan gennemføreres, hvis begge parter bliver enige.
    Hvis det ikke er tilfældet ville jeg som hvalpekøber blive enormt ked af det/stikstjerne tosset.
    Hvad skulle jeg fortælle mine børn, som har glædet sig i lang tid.
    Og hvad med min ferie, som jeg nu ikke længere skal bruge på at lære en hvalp at være alene hjemme osv.osv.


  • #50   12. aug 2014 Det er nok ikke nemt, at vide som førstegangskøber Isabelle smiley
    For mig var det en naturlig ting, at fortælle om os, vores hverdag, vores andre hunde... Og ikke mindst hvad jeg ønskede af en ny hvalp i "flokken".... smiley

    Men tror ikke det er det man tænker mest over, når det er første gang man kigger hvalp smiley


  • #51   13. aug 2014 Jeg tror også det kommer meget an på hvem man er, hvordan man skriver første besked. Jeg ved der tit på nogle facebook grupper er brok over at folk blot skriver: pris? Ved annoncer, på den ene side forstår jeg det godt, men på den anden er der nogen der gør det for at vide om de lægger I en prisklasse som de vil betale (det er primært chihuahua sider jeg er med I, og deres priser spænder jo bredt)

    Jeg skriver selv nærmest en roman om os og hvad vi har at tilbyde sammen med de spørgsmål jeg har tol opdrætter incl pris hvis det er en af dem. Og jeg tror faktisk for at være ærlig at nogle af dem har taget mig mere seriøst fordi jeg har gjort det, fordi jeg kun er 19 år. Men har ikke spurgt dem så jeg ved det ikke.
    Ved lucky skrev jeg også en roman, det gjorde jeg bl.a. fordi jeg gerne ville tages seriøst og så de ville tage mig med I overvejelserne hvis der var flere henvendelser. Prisen stod tydeligt I annoncen og derfor var der jo heller ingen grund tol at spørge om den (jeg forstår ikke hvorfor man ikke vil skrive den I annoncen)
    Men jeg fik ham alligevel lidt ned I pris da det var aftalt at vi skulle ned og se ham og gik det godt skulle han med hjem, da det var en lang tur og jeg skulle betale en for atkkøre os, så hun slog lidt af prisen smiley men betalte vidst også hvad han var værd (hvis man kigger på hvad hunde uden tavle burde koste) mem pyt vil ikke bytte ham for noget og fik jo også alt hvad han havde brug for af legetøj, udstyr osv.
    Lucky var forresten min første hund som jeg selv har købt, vaks' ejer kendte vi så der var ikke så meget snak om os på den måde.


  • #52   13. aug 2014 åh ja, ang pris så er det bare en af de ting jeg er træt af skal være så hemmeligt. Man tør jo nærmest slet ikke spørge, for medmindre man har skrevet en hel roman om sig selv (og nogengange selv hvis man HAR gjort det) så opfattes det jo som om man blot er ude efter en billig hvalp

    Men for mig betyder det altså temmeligt meget om jeg skal spare 5000 eller 15.000 sammen, så det vil jeg altså gerne vide...
    -skriv dog for dælen en pris i annoncen opdrættere, så slipper i osse for spørgsmål om prisen og kan istedet nøjes med at blive spurgt om de ting der anses for mere legalt at spørge om smiley



  • #53   13. aug 2014 Jeg så en dag en annonce hvor der stod noget om at hvis man var seriøs ville man også vide hvilken en prisklasse hunde som den lagde I.
    Og jeg var ikke interesseret for vi får desværre ikke en hund nr 2 da det ikke går igennem I afdelingen. Nå men tilbage til pointen.
    Chihuahuaen selv med tavle lægger fra 5-15.000 (hvis vi lige kigger på de mest normale priser) man kan godt få en dkk chihuahua til 5-7000 kr hvis den f.eks har en lille fejl osv. Så jeg tænkte bare at den jo nok lagde I den høje ende når dsr stod sådan.

    Da jeg stadig kiggede på kenneler (stoppede fordi jeg som sagt ikke får en hund mere så bruger lige tid på at komme mig ovrr skuffelsen og holder mig derfor langt væk fra alt med chihuahuaer at gøre) smiley
    Begyndte jeg faktisk at skrive: bare så jeg ved hvor meget jeg skal have sparet op til selve hvalpen. Simpelthen fordi jeg ikke ville risikerer at de troede jeg bare gik efter en billig hvalp.
    Og det tager 2 sek at skrive: hvalpen koster 7000 kr f.eks. synes det rr dybt latterligt ikke bare at skrive det I annoncen, for det sortere da de købere fra og de slipper for at svare på det hele tiden.


  • #54   13. aug 2014 Lige den med prisen, jeg skriver ikke nogen pris i annoncen eller på hjemmesiden, simpelthen fordi prisen er ikke noget vigtigt parometer for mig;) når jeg køber hvalp spørger jeg først når hvalpen skal hentes, gerne noget med hvor mange penge skal jeg tage med;) de hvalpe jeg har haft er solgt til meget forskellig priser, en af dem er foræret væk, det var det helt rigtige hjem og "køber" havde ikke sparet op da deres hund lige var død efter lang tids sygdom;) hjemmet var det rigtige så er penge ikke vigtige;)

  • #55   13. aug 2014 Hvis jeg skulle støde ind i en opdrætter, der vil blive fornærmet over, at jeg som noget af det første spørger om pris, ja dem skal jeg så ikke købe af...for det er ret vigtigt for mig at vide hvad det jeg køber koster...og hvor meget der skal spares op.

    Det er så tåbeligt at man som opdrætter ikke vil oplyse pris. Det er da et ret vigtigt element i købet af sin nye bedste ven. Koster den 3.000 eller 12.000? Det er ved Gud da noget af en forskel, at spare op til.


  • #56   13. aug 2014 I alle brancher synes jeg, det er tegn på arrogance ikke at oplyse prisen i annoncen. Jeg mindes ikke nogensinde at ha' reflekteret på en annonce uden pris. Jeg vil ikke risikere at prisen er afhængig af kemi mellem køber og sælger. Ville aldrig stå og sælge ud af mig selv for at få den "rigtige" pris. Så hellere finde en anden sælger. Mange hundeopdrættere vil sikkert kun sælge til folk uden arbejde. For tænk, hvis hunden skulle være alene hjemme i 9 timer. Min hund kan nu sagtens, men den er måske speciel smiley

  • #57   13. aug 2014 Jeg sælger fx ikke til hjem hvor man syntes det er ok at lade hunden være alene i 8-9 eller flere timer;) men der er jo heldigvis hunde nok til salg derude;)

  • #58   13. aug 2014 Jeg tror faktisk at det at man opfatter hvalpen som en "vare" er problemet;) for mig er det ikke en vare jeg skal af med, det er et lille væsen jeg skal finde nyt hjem til;) hvis prisen er så vigtig at folk må spørge som det første, så bliver det i mit hoved til en vare som bare skal sælges;) det får mig til at stejle;)

  • #59   13. aug 2014 Hvis man ser et hvalpekøb som et forbrugskøb er jeg ret sikker på at det er lovpligtigt at oplyse prisen i en annonce.

  • #60   13. aug 2014 Bodil
    Jamen kontanthjælpsmodtagere og pensionister er da sikkert også gode hundeejere.
    Jeg er imidlertid slet ikke interesseret i en "svag" hund, der ikke kan være alene, mens et normalt fuldtidsjob passes.


  • #61   13. aug 2014 Jeg har faktisk ikke solgt til hverken kontanthjælpsmodtagere eller pensionister;) men til folk som har tilrettelagt deres liv så der aldrig bliver over 5-6 timers alenetid;)
    Det handler ikke om svage hunde;) det handler om hvad jeg anser som et godt liv for mine hvalpe;)


  • #62   13. aug 2014 Nu er det jo så slut med at sælge til skolelærere. smiley

  • #63   13. aug 2014 Nej da Søren;) alle kan da indrette deres liv så en hund kan passe ind;) måske kan en samlever få forskudt arbejdstid, der kan bruges betalt hundepasning, et stører barn kommer tidligt hjem, en nabo vil gerne passe hunden, der er masser af muligheder hvis man vil;) der findes ingen undskyldning for at lade hunden være mere alene end man syntes er ok;) men vore grænser for hvad vi syntes er ok er forskellige;)

  • #65   13. aug 2014 Alle ligefrem. Ikke alle er offentligt ansatte, men må indrette sig efter jobbet. Du må da ligge inde med en sociologisk baggrundsviden, der virkelig trækker søm ud.
    Andre interessante teser:
    Alle kan få et arbejde; alle kan blive raske; alle kan klare sig selv; alle kan blive det, de vil. (sakset fra LA's partiprogram)

    Isabelle - folk skal ikke spørge om prisen, den skal stå i annoncen/hjemmesiden smiley


  • #66   13. aug 2014 Nej men alle kan jo betale sig fra pasning hvis ikke de kan indrette deres arbejdstid Søren, så alle kan indrette sig så hunden ikke er mere alene end de mener er ok;)

  • #68   13. aug 2014 Jeg mener, at 9 timer er ok for min hund. Hun har ikke engang travlt med at komme ud. Det er aldrig været et problem for nogle af mine hunde - nogensinde. Mht kontakt, ja 24-9=15timer/døgn. Det må fan'me række.


  • #69   13. aug 2014 Jeg annoncerer ikke altid, og pris står ikke på hjemmeside, da det kan variere på kuldet eller eventuelt den enkelte hvalp hvis der skulle være noget særligt.
    Men jeg svarer gerne på spørgsmålet om pris, og bliver der ikke psurgt i telefonen af den interesserede f.eks. så nævner jeg det gerne selv.

    Jeg tænker også svesken på disken i forhold til pris.

    Og nej, mange er virkelig ikke gode til at læse hjemmesider.

    På forsiden står der klart og tydeligt at jeg ikke venter hvalpe før efterår 2015, og alligevel får jeg ufattelig mange mails hvor der bliver spurgt om jeg har nogle hvalpe til salg eller snart skal have hvalpe.


  • #71   13. aug 2014 Isabelle -
    Hun ligger ved siden af min seng (eller oppe i den). Jeg vil undersøge muligheden for en førtidspension og få chancen for blive den perfekte hundeejer. I mellemtiden må jeg så plages af dårlig samvittighed for at ha' gøremål, som ikke involverer hunden.


  • #73   13. aug 2014 Men ikke mange nuancer mellem 9 timer og et fuldtidsjob. 37:5 + lidt pauser og transport.
    Jeg er ikke så privilegeret at være offentligt ansat. smiley


  • #74   13. aug 2014 Søren

    Hvad har det at være offentligt ansat at gøre med, om man har 37 timer ugentligt uden fleksibilitet?


  • #75   13. aug 2014 fx hvem der betaler for pausen (3-4 t/uge)

  • #77   13. aug 2014 Du er nu lidt sjov Søren, du undlader simpelthen at læse det du ikke gider og fremturer med dine 9 timer og ikke offentlig ansat og selvbetalte pauser;) hvis nu du mente at 9 timer var rigeligt for hunden at være alene, så kunne du jo let undgå det, fx kunne du betale for at få hunden passet, du kunne få en bekendt til at passe, du kunne få en skoleelever til at gå tur og nusse hund midtvejs;)
    Der er jo mange muligheder selv om man ikke er offentlig ansat og selv betaler sine pauser;)
    Du har bare besluttet at din hund ikke tager skade af de mange timer alene;) det er da fint med mig;) men det er altså muligt at undgå det, hvis det er det man vil;)
    Og det er dem jeg sælger til, dem der, lige som mig, syntes at 9 timer er for meget og derfor gør noget for at sørge for at hunden ikke er alene i 9 timer;)


  • #78   13. aug 2014 Isabelle - helt åbenbart 45 min om dagen.

  • #79   13. aug 2014 Bodil du må ha' det som en fisk i vandet her på hg, hvor en meget stor del af indlæggene handler om, hvor dygtig man selv er, og hvor utilstrækkelig andre er. Jeg fortsætter med de 9 t om dagen, som med alle mine hunde.

  • #81   13. aug 2014 "De MÅ da være tilladt at have holdninger"
    Lige præcis.


  • #83   13. aug 2014 Vark - du lovede at stoppe med pot smiley

  • #85   13. aug 2014 Det er min oplevelse at folk herinde generelt ser ilde på at hunden er mere alene hjemme end 5-6 timer, hvilket er kommet enormt bag på mig!
    Vores hunde skal også være alene hjemme 8-9 timer om dagen, alt efter hvornår vi hver især kører og kommer hjem. Dog er de det ikke endnu, men det er planen.

    Vi er meget unge, og har derfor ikke større børn der kommer tidligt hjem til hundene.. Vi har ikke lyst til at hyre en fremmede til at komme ind i vores hjem og lufte vores hunde. Vi har hunde for at VI kan lufte og underholde vores hunde, og så må de sgu overleve de 8-9 timer de skal være alene.
    I det mindste har de hinanden, og så har vi gjort vores allerbedste for at de har det bedste forhold mens de er alene, men helt ærligt - sådan er det nu engang når man har et fuldtidsjob!

    Jeg er da helt overbevist om at mine hunde ville foretrække at vi var hjemme hele døgnet, ligesom jeg også ville foretrække at få løn uden at arbejde... Sådan fungerer virkeligheden bare ikke.


  • #86   13. aug 2014 Men Line det er så et valg du tager;) jeg vælger anderledes;) hvorfor syntes du at det er et problem at jeg mener at 8-9 timer er for meget alenetid? Kan du ikke være fuldstændig ligeglad?

  • #87   13. aug 2014 Bodil - jeg havde absolut ikke dig personligt i tankerne, da jeg skrev mit indlæg, jeg deltog blot i debatten ligesom resten af jer. Der er slet ingen grund til din spydige bemærkning.
    Og jo, jeg er egentlig fuldstændigt ligeglad med at andre synes 8-9 timer er for meget for hunde at være alene, i den forstand at jeg ikke har tænkt mig at ændre på noget af den grund. Men jeg undres, da jeg absolut ikke troede den gense holdning var sådan smiley


  • #89   13. aug 2014 Det vil de da helt sikkert Isabelle, ingen tvivl om det smiley Men jeg ville ikke synes det ville være særligt fedt at en fremmede hundelufter fik sat ar i sjælen på min hvalp, fordi hun håndterede den på en måde jeg aldrig ville have gjort; en risiko man løber, når man ikke kender folk.
    Dermed ikke sagt at jeg ikke forstår man vil hyre hundeluftere, jeg ville bare personligt ikke have lyst til.

    Men det er slet heller ikke noget jeg føler behov for, da jeg mener at jeg aktiverer mine hunde tilstrækkeligt.


  • #90   13. aug 2014 Det sjove er for mig at du lige som rigtig mange andre, skriver "sådan er det nu engang når man har fultidsarbejde" det er jo netop det jeg prøver at gøre opmærksom på, at sådan behøves det ikke at være, man kan godt have fultidsarbejde og alligevel sørge for at hunden ikke er 8-9 timer alene;) det er et spørgsmål om hvad man vælger at gøre;)
    Hvis man syntes at det antal timer ens hund er alene ikke er for meget, så er det jo sådan man har det;) men at postulere at "sådan er det nu engang når man har fuldtidsarbejde" det er simpelthen ikke sandt;) du har taget det valg for dine hunde, jeg har taget et andet valg;) men valget har vi alle;)


  • #91   13. aug 2014 Chili kan under normale omstændigheder holde sig 12 timer. Ja, jeg har prøvet et par gange. Jeg kom hjem efter 9 timer, men lod som ingenting ift luftning. Først 12 timer efter morgenturen satte hun sig hen til døren og indikerede, at det var nu. Derfor anser jeg ikke 9 timer som et problem.

  • #92   13. aug 2014 Det handler ikke om at holde sig Søren, det handler om at være alene;)

  • #93   13. aug 2014 Bodil - så lad mig omformulere: Sådan tror jeg det er for de fleste der har et fuldtidsjob.

    Men ja, du har ganske ret i at det er op til den enkelte. Det er bare ikke min oplevelse, at den anerkendelse af folks individuelle valg altid er respekteret her på sitet.

    Nå, fred være med det smiley Mit input var mest af alt henvendt til Søren, i "lettelse" over at se at jeg ikke var den eneste der lod sine hunde være alene så længe, og at det (som sagt) kom en del bag på mig at så mange herinde ser skævt til at man lader sine hunde være alene 8-9 timer (eller mere) i hverdagene.


  • #94   13. aug 2014 Vores hunde er også uden mennesker 7-10 timer alt efter hvornår vi lander og får fri fra job.
    De kan sagtens holde sig. Og har hinanden, så alene er de ikke.
    Kedeligt måske - men så må vi være det mere spændende når vi er hjemme..


  • #95   13. aug 2014 Bodil - nu spekulerer du i problemer, som ikke findes hos min hund - men måske hos din. Du bilder dig ind at kende min hunds behov bedre, end jeg gør.
    Hun er over 7 år gammel og har ALDRIG ødelagt noget - ikke så meget som et stykke pair har hun bidt i. Hun ligger i en sofa med udsigt over det meste af haven. Derfra passer hun "butikken". Hun er glad, når jeg kommer hjem efter 9 timer, fuldstændig som når jeg kommer ind efter at ha' slået græsplænen (1time).


  • #97   13. aug 2014 Ja, som jeg siger spekulation. Du vil vende alt til problemer. Det kildrer lidt ikke?

  • #99   14. aug 2014 Jeg er så også en af de onde mennesker der slet ikke burde have hund; mine er på en normal hverdag alene 8-10 alt efter hvordan det nu lige er med køen på motorvejen. Jeg arbejder i 'det private erhversliv' og har en ugentlig arbejdstid på ca.37 timer plus/minus. Frokostpause og andre pauser kommer ud over den tid. Til gengæld kan jeg så arbejde hjemmefra en del, hvilket gør at hundene ikke er alene hjemme hver evig eneste dag. Vi har så ingen børn og alt fritid foregår sammen med hundene. De er faktisk centrum i det meste af fritiden og de sover sammen med os i dobbeltsengen.
    Nå, men til TS: Jeg forstår simpelthen ikke at man ikke har villet besøge opdrætter selvom afstanden er stor ????? Hvad nu hvis man var kommet til et sted der havde lydt godt, men hvor hvalpene havde dårlig forhold, var syge og dårligt prægede ? Så var de vel også kørt hjem igen uden hvalp. Så langt er der altså ikke fra Jylland til sydsjælland. Det er da en forholdvist lille investering i tid og penge for et familiemedlem man gerne skulle have glæde af de næste 8-15 år.


  • #100   14. aug 2014 For pokker hvor er det da ireterende med sådanne udtalelser Mette Marie A, hvem pokker har da sagt at mennesker er onde fordi de lader deres hu de alene i mange timer? Det er da en fjollet udtalelse! Hvis man selv mener at det ikke er synd for ens hund, så er det jo i orden! At jeg så mener noget andet er da fuldstændig ligegyldigt! En udtalelse som din får ubærlig tankerne hen på dårlig samvittighed! Hvorfor skrive som du gør hvis du mener at din hund har det godt med det liv du tilbyder den?
    Jeg fatter det simpelthen ikke.


  • #101   14. aug 2014 Jeg reagerede som jeg gjorde fordi det herinde ofte fremstilles somom man er komplet uegnet som hundeejer hvis man overhovedet overvejer at lade sin hund være alene hjemme. Selvfølgelig er det ikke optimalt at mine hunde er alene hjemme i så lang tid og jeg ville da ønske at jeg havde et job hvor de fx kunne være med. Så jo, lidt dårlig samvittighed har jeg det indrømmer jeg gerne, men trods det virker mine hunde til at have det fint og jeg ville blive ked af det hvis en opdrætter valgte mig fra med 'Nej, jeg vil ikke sælge til dig fordi hunden skal være alene længere end fx 6 timer'. Det er opdrætter i sin gode ret til, men det ændre ikke på at jeg ville blive en smule trist over det. For det er nu engang min virkelighed og det er de færreste med 2 almindelige fuldtids jobs og transport der vil kunne tilbyde deres hund så kort alenetid.

  • #102   14. aug 2014 Vores hunde er nu også alene hver dag i hvad der svarer til en almindelig arbejdsdag.... Og de lider nu ikke nød....
    Hvis en opdrætter ikke har lyst til at sælge til mig fordi jeg har et fuldtidsjob, er det bare ærgerligt....
    Mine hunde har et godt hjem og et godt liv....

    Heldigvis er der stadig opdrættere, der sælger til folk som os smiley
    Det er jo det der med kemi mellem opdrætter/køber... smiley


  • #103   14. aug 2014 Mine er nu osse alene i omkring 8 timer når jeg er på arbejde. Skal jeg være længere tid væk, kan jeg normalt læsse dem af hos de gamle, men en normal arbejdsdag klarer de uden problemer.

    Jeg bor alene med mine, så der kommer altså ikke andre hjem til dem. Og nej, jeg kommer ikke til at betale mig fra luftning.
    For det første fordi jeg ikke overlader mine hunde til hvem som helst, og da slet ikke udenfor matriklen.
    For det andet fordi Gaia sådan set slet ikke ville være begejstret for at en "fremmed" skulle gå tur med hende... Hun er MIN hund og er på ingen måde begejstret for fremmede der vil røre og da SLET ikke gå med hende. Min mor kan, efter flere år som hundesitter, godt gå tur med hende, men selv min far som hun kender, vil hun ikke være hos uden mig.

    Så det afhænger vel osse lidt af hvilken hund man har -reiki går gladeligt med hvem som helst, og mon ikke han ville synes det var ganske fint med en hundelufter.

    Men jeg mener ikke det er nødvendigt -jeg tilbringer det meste af min fritid med hundene, så jeg mener ikke de lider nogen nød.
    Og heldigvis findes der da opdrættere der osse vil sælge til sådan nogen som mig. Ellers kunne folk der bor alene og har job jo praktisk talt ikke have hund


  • #104   14. aug 2014 Noget andet i forhold til det der med hundeluftere: jeg oplever at mine hunde synes det er langt værre at blive forladt 2 gange end at være længe alene. Eller Reriki gør i hvert fald.

    Han kræver ret faste rutiner omkring det at blive forladt, og lige at komme hjem og vende, lufte ½ time og så køre igen, er på ingen måde hensigtsmæssigt for ham -så er der næsten garanti for at han hyler når man går, hvorimod han normalt, når han forlades, bare lægger sig til at sove

    Når jeg snakker med hundeejere der har haft problemer med alene-hjemme, synes jeg faktisk ofte de fortæller det samme, nemlig at hunden oplever det som meget være at blive forladt 2 gange end bare at være lidt længere tid alene.

    Så spørgsmålet er om det måske i virkeligheden ikke er mere ejers samvittigheds skyld end det er for hundens skyld, at man får en undelufter til at komme og forstyrre midt på dagen?
    -igen, alt efter hvad hund man har


  • #107   15. aug 2014 Arrrh jo, den er kommet op en gang imellem smiley Men noget andet jeg kom til at tænke på er hvordan er det lige vi definere alene hjemme ? Mine hunde er jo egentlig ikke alene for de er jo sammen når vi mennesker ikke er der. Hunde er vel fuldt ud kapaple i at give hinanden selvskab ? Jeg kan se når jeg kommer hjem at mine ikke har ligget og kigget ind væggen, men leget med deres legetøj, gumlet tyggeben osv. Kommer jeg hjem i 'utide' og lure på dem ligger de og sover sammen.

  • #109   15. aug 2014 For lidt og for meget synes jeg smiley
    Vores er meget sjældent alene og er de alene, så er det højest et par timer. Det gør dog ikke, at jeg ikke sælger hvalp til almindelige familier med almindeligt arbejde.
    For mig er det alfa og omega, at jeg ved, at de nye ejere har en kemi der passer til min og at de gider lavet noget med deres hund efter arbejde - gå ture i naturen, gå til lidt træning, lege med dem osv .

    Så har de overskuddet efter arbejde, så er det fint for mig, så mener jeg hundene har et godt liv. Jeg har det så til gengæld meget svært med dem, der sætter deres hunde i bur i 9 timer, det kan jeg slet ikke acceptere, det synes jeg er dyremishandling.


  • Arne W
    Arne W Tilmeldt:
    aug 2008

    Følger: 1 Svar: 6
    #110   17. aug 2014 Det er korrekt at en mundtlig aftale er lige så bindende som en skriftlig, men problemet er bevisbyrden, så ad den vej vil man næppe kunne vinde noget som helst.

    Hvis et salg alene beror på en sælgers 'mavefornemmelse', så er det en temmelig tilfældig forretningsmodel og en sådan sælger bør ikke have lov til at formidle hunde.
    Det bør i det mindste fremgå at sælger har den opfattelse at han/hun kun formidler til folk hvis hans/hendes "mavefornemmelse" siger god for det - på den måde kan det være at vedkommende ikke får solgt særlig mange hunde og den risiko må vedkommende så leve med.

    Jeg kan godt forstå at der kan være følelsesmæssige forhold når det drejer sig om levende dyr, at man kan mene at nogle bestemte mennesker ikke egner sig til at have hund, men det er og bliver en useriøs fremgangsmåde hvis man slår sig op som sælger. Som det er i dag er der imidlertid ingen regler for den slags salgsmetoder. Sælger burde overveje om vedkommende overhovedet egner sig til dyreformidling når det alene beror på 'mavefornemmelsen' hvorvidt man vil sælge et dyr til fremmede.

    En løsning vil altså være det foreslåede, nemlig at sælger i sin annonce gør det klart at køber og sælger skal mødes først før salg kan finde sted. I øvrigt kan det være lidt mærkværdigt at rejse helt fra Jylland til Sjælland for at købe hund når der er massevis af steder i Jylland hvor hunde kan købes, men det er jo folks egen sag.




  • Leif L
    Leif L Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Svar: 1
    #112   17. aug 2014 Hej jeg ville ikke sælge en hvalp hvis køber ikke havde besøgt hvalpen inden, havde hvalpe og der kom de langvejs fra for at se hvalpene, forstår godt sælger, som så burde have sagt at de skulle besøge dem inden aflevering

  • #113   17. aug 2014 Arne, når det drejer sig om salg af levende dyr, så vil jeg vende det om - så er mavefornemmelsen den vigtigste faktor for både køber og sælger.

    Man snakker med rigtig mange mennesker, når man opdrætter eksempelvis hundehvalpe, og folk kan jo sige hvad som helst, de kan love højt og flot at de vil behandle hunden på den og den måde - uden at de behøver at overholde det. Har man en fornemmelse af, at den køber taler for sin syge moster, så skal man selvfølgelig ikke sælge - det er her mavefornemmelsen kommer ind i billedet.

    For mig er kemi og intuition meget vigtigt når jeg skal finde nye hjem til mine hvalpe (som jeg kun har lavet meget få af), og finder jeg ikke nogle købere jeg fornemmer vil hunden det bedste, ja så beholder jeg den hellere selv - og jeg HAR holdt hvalpe længere end de 8 uger, fordi dem der ringede simpelthen ikke lød til at være egnede ejere til mine hvalpe.

    Jeg kender ingen opdrættere der ikke bruger deres mavefornemmelse, men jeg kender mange opdrættere, der har afvist interesserede hvalpekøbere, fordi der var "et eller andet" der bare virkede forkert.
    I øvrigt snakker vi sammen i kulissen os opdrættere - er der en interesseret som vi er lidt usikker på snakker vi med de andre opdrættere af racen og hører om de kender noget til vedkommende.

    I øvrigt er det meget almindeligt at man tager til den anden del af landet eller udenlands for at få lige den hund man ønsker hos den opdrætter man ønsker, det ser jeg kun som noget positivt - man skal gøre sit forarbejde grundigt.


  • Bente M
    Bente M Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Svar: 26
    #114   17. aug 2014 Jeg er helt enig i, at opdrætteren har ret til at nægte at sælge hvalpen. Jeg har selv opdrættet 2 kuld, og har i 1 tilfælde været ude for, at køberen ikke har haft mulighed for at mødes med mig før udlevering af hvalpen. Der var intet i vores forudgående telefonsamtaler, der tændte mine "alarmklokker", så jeg gjorde det klart, at de selvfølgelig kunne købe en hvalp med hjem, hvis ellers alt var, som jeg forventede. Og derfor så jeg mig også nødsaget til at afvise køber, da tingene netop ikke var, som jeg havde forventet.

    Opdrætteren, der her er tale om, har måske undervejs i samtalen taget et lignende forbehold, det ved vi jo af gode grunde ikke, og det er nemt at overhøre som hvalpekøber, da jeg tror, at de fleste hvalpekøbere har de allerbedste intentioner og absolut mener sig egnede, og derfor slet ikke kan forestille sig, at stå i en situation, hvor de bliver erklæret "ikke godkendt" af en opdrætter. Men det er nu engang stadig opdrætteren, der afgør, om han/hun føler sig helt tryg ved handelen, og det må man som køber være parat til at acceptere.
    At opdrætteren her har refunderet brobilletten, synes jeg er en fin, men unødvendig gestus.




  • #115   17. aug 2014 Hvis købers mavefornemmelse siger "nej", tilbagebetales da fulde depositum?

  • Natalie K
    Natalie K Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 1
    #116   17. aug 2014 Min mor er hundeopdrætter og hun bestemmer hvilke folk hun vælger at sælge til, da hun ser det som sit ansvar at sørge for at passende hjem til hvalpene. Der kan være forskellige grunde som at folk ikke er egnet til denne race, at personlighederne ikke passer og lignende.

  • #117   17. aug 2014 Mine hvalpe får ikke lov til at flytte, hvis jeg har en dårlig mavefornemmelse. Jeg har haft besøg fra lang længere væk end lige Fyn/Jylland, hvalpe købere tager normalt meget gerne langt for at se hvalpen, også før den skal afhentes, med mindre at de selvfølgelig først har set at den var ledig dagen inden!, i dette tilfælde lyder det til at de har snakket sammen længere tid, så det undre mig at de ikke har ville over og besøge den!. Hvalpekøber kan efter flere besøg stadig sige de er meget interesseret, og så alligevel ringe eller skriver 3 dage før afhentning, og fortælle at de fandt en anden der var klar til at flytte før, så den hentede de foresten for nogle dage siden, Der er også dem der lige pludselig ikke er der? efter man har brugt de første 10 timer på SNAK i telefonen, fordi de havde en masse spørgsmål, og de er da også mere end velkommen til at ringe. Når for at gøre en meget lang historie kort, så skal sælger selvfølgelige melde ud, at de ønsker at møde familien inden der bliver taget beslutning om de får hvalpen med hjem, og omvendt kan det jo være at køber rent faktisk ikke ønsker denne hvalp, fordi den ikke lever op til det de ønskede, og her skal de også have lov til at melde ud, at de ikke ønsker at købe. Det er en stor beslutning og et kæmpe ansvar at få hvalp, så både køber og opdrætter skal have det godt med beslutningen.

  • #118   17. aug 2014 Hatten af for en opdrætter der tør at sige nej, selv om det er i en træls situation.

  • #120   17. aug 2014 Jeg tager heller ikke depositum, men gjorde jeg, så fik de selvfølgelig hele beløbet tilbage, hvis det var mig der trak handlen tilbage.

  • #121   17. aug 2014 Kennelmor - hvad hvis køber trak handlen?

  • #122   17. aug 2014 Så er princippet vel at opdrætter beholder depositum? Jeg ved det ikke, som sagt tager jeg ikke selv depositum.

  • #123   17. aug 2014 Naturligvis gør sælger det (hele idéen i depositum). Det er det, jeg synes er skævt. Den går sgu næppe i andre brancher.

  • #124   17. aug 2014 Det kommer an på, hvorfor køber trækker handelen.
    Hvis det er fordi køber har fundet hund et andet sted som kan flytte før eller en billigere mm, så ville jeg ikke give pengene tilbage.

    Men hvis det er fordi der er opstået et eller andet i købers familie som retfærdiggør at køber ikke kan tage hunden, så ville jeg give hele depositum tilbage.


  • #126   17. aug 2014 Det sker at vi får depositum og når det sker, så får køber både mundtlig og skriftlig at vide, at skulle de ombestemme sig ingen de hvad afhentet hvalpen, så får de alle pengene retur ... ingen skal hente en hvalp hos mig, fordi de ikke vil miste penge.

  • #128   17. aug 2014 Søren jeg forstår ikke din pointe.

    Hvis sælger ikke vil sælge alligevel, og der vel at mærke er betalt et depositum, så skal sælger SELVFØLGELIG betale hele depositummet tilbage.

    Trækker køber sig, så får vedkommende SELVFØLGELIG ikke sit depositum tilbage, det er jo netop betalt, fordi hvalpen så er afsat til vedkommende, og da køber så ikke overholder sin del af aftalen, så kan vedkommende jo heller ikke forvente at få sit depositum tilbage. Køber ved jo, hvad de skriver under på, når der betales depositum, så det kan jo ikke komme bag på dem, at overholder de ikke aftalen, så er deres depositum tabt.

    Jeg tager IKKE depositum, for jeg har det som andre her i tråden, at fortryder en hvalpkøber, så skal de sørme ikke påduttes en hvalp herfra som de slet ikke ønsker sig. De skal ikke tage den bare fordi de ikke vil miste penge.
    Mine hvalpe skal hjem til familier der ønsker sig en hvalp herfra, som glæder sig til at få hjælpen hjem.



  • #129   17. aug 2014 Kennelmor
    Jeg mener, at køber skal holde sin del af aftalen ellers ryger depositum. Hvorimod sælger "ustraffet" kan løbe fra sin del. Enkelt!


  • #130   17. aug 2014 Der kan jo være mange ting der gør at en opdrætter må trække salget, selvom køber har betalt depositum. Jeg håber da det er sjældent, for når der betales depositum HAR sælger jo forhåbentlig mødt køber, så der skulle ikke gerne komme dumme situationer som her.





  • Arne W
    Arne W Tilmeldt:
    aug 2008

    Følger: 1 Svar: 6
    #132   18. aug 2014 Samlet svar til Isabelle og kennelmor: Ja, jeg bruger mange ord, men det er rigtige ord -og jeg kan i øvrigt se at 'kennelmor' bruger næsten lige så mange.
    Nej, Isabelle - jeg udtrykker ikke noget ingen andre har udtalt - hvis du mener det, så synes jeg du skulle læse svarene igennem en gang til, for jeg udtrykker præcis det som ligger i mange af svarene, nemlig 1. at sælgers mavefornemmelse var årsagen til at der ikke skete et salg, på trods af at der var talt mange gange i telefon sammen med køberne. 2. at der diskuteres det juridiske forhold som altså også er kommenteret flere gange - så for at sige det pænt, så er det især Isabelles svar der er noget vrøvl, for jow, det jeg skriver er faktisk udtalt flere gange, men måske det kniber med indholdslæsningen?

    Men lad mig for en ordens skyld citere ordret hvad køber skriver, nemlig:

    "hun har en dårlig fornemmelse af dem og hun var ikke klar til at komme af med hvalpen" - og dertil kommer flere indlæg hvor der tales om mavefornemmelse, hvilket stort set er det samme som køberen også giver udtryk for. Om køberen skriver direkte at det er sælgers mavefornemmelse eller hendes "dårlige fornemmelse af dem" kan komme ud på et, med mindre man er en gedigen ordkløver.

    Så til det med sælgers ret til at anvende sin "mavefornemmelse". Dette bestrider jeg ikke et eneste sekund, men jeg skriver at det ikke er en god måde at være sælger på hvis man alene skal basere sin salgsteknik på 'mavefornemmelse', og derpå skriver jeg nogle forslag om hvordan det burde være samtidig med at jeg fastholder at en mundtlig aftale er lige så bindende som en skriftlig, men at det ved den første type aftale er vanskeligt at bevise juridisk:
    Også det er der flere der er inde på.

    Så i stedet for at læse noget andet ind i mit svar, så synes jeg at det ville være bedre om de to personer jeg har nævnt her, forsøge at forholde sig til hvad jeg virkelig svarer.

    Jeg skal gerne pinde det ud i detaljer, men her i oversigtsform:

    1. Nej, det er IKKE i orden at afvise en køber alene på grund af sin mavefornemmelse (eller 'dårlige fornemmelse af køber', hvis det er lettere at forstå) og jeg støtter til fulde købers frustration over det passerede når der er tale om at man også har aftalt tingene pr. telefon hvor sælger let kunne have afvist personerne dersom spørgsmålene ikke var tilfredsstillende besvaret. Den form for salgsteknik som sælger tilsyneladende har anvendt fortjener al mulig kritik.
    Sælger kunne let have forlangt at man var mødt op til et syn på hunden før eventuel aftale om køb - det er tilsyneladende ikke sket, og så synes jeg at sælger står med et moralsk problem i denne sag som burde være løst før man sendte køber ud på en sådan joker-tur. Det burde være indlysende at man naturligvis ikke lader folk intetanende komme fra Jylland til Sjælland uden at man har i sinde at sælge dyret efter flere telefonsamtaler. Det er efter min opfattelse en dårlig måde at være sælger på, og grænser til det uforskammede, i mildeste fald en amatøragtig måde at forholde sig til den vare man sælger.
    Håber det er klart nok.

    2. Juridisk set kommer vi jo ingen vegne hvis man bestrider at aftaleretten er at køber har krav på at få den vare man har bestilt, også selvom sælgers "dårlige fornemmelse" (læs: mavefornemmelse) siger noget andet. Men alle de ting burde være afklaret før man indgik en bindende aftale. Det er sælger der har et problem her, ikke køber.
    Og jeg har set at nogle kennelejere siger at de også ville handle sådan som den anden sælger. Hvis det vitterlig er tilfældet, vil jeg kalde dem for rene amatører - en slags hobby-beskæftigede der ikke burde kunne formidle dyr til andre end deres egen familie.
    Folk må naturligvis gøre hvad de finder rigtigt, men hvis man vil fremstå som en seriøs forretningsmand/kvinde, så bør man naturligvis forholde sig til det på en professionel måde og ikke blot lade uregerlige følelser råde. Det er efter min opfattelse temmelig primitivt. smiley

    Summa summarum - jeg har skrevet mange ord for netop at forsøge at forklare hvordan jeg ser på tingene uden at de skal misforstås, men jeg kan konstatere at nogen her tilsyneladende har valgt at læse mit indlæg temmelig overfladisk - men det er jo den risiko man løber når man blander sig i en debat som denne, og det vil jeg naturligvis ikke undskylde. smiley


  • Arne W
    Arne W Tilmeldt:
    aug 2008

    Følger: 1 Svar: 6
    #133   18. aug 2014 angående diskussionen om depositum: Det bør fremgå skriftligt hvad der betales depositum for. Man kan ikke beholde et depositum hvis køber ikke købe hunden alligevel, men det kan naturligvis være gældende hvis køber ikke vil købe hunden. Depositum betales ikke for sjov, men for at sikre begge parter. Hvis aftalen er indgået via nettet, har man 14 dages fortrydelsesret, men det gælder ikke hvis aftalen er indgået på anden måde. Fortrydelsesret er her noget som sælger kan, men ikke skal give.
    Købelovens almindelige bestemmelser gælder dog også her: hvis varen er fejlbehæftet (fx hvis man sælger en hanhund som en hunhund smiley ) har man lov til at levere varen tilbage - så er det op til sælger at bevise at det er en hunhund, eller hvis 'varen' er fejlbehæftet på en eller anden måde, fx hvis den er syg ved salget.
    Men ellers har køber ingen rettigheder af betydning smiley
    Det ved man naturligvis godt hvis man er nogenlunde oplyst om købelovens bestemmelser, så det er kun taget med for tilfældets skyld.


  • Arne W
    Arne W Tilmeldt:
    aug 2008

    Følger: 1 Svar: 6
    #134   18. aug 2014 Kennelmor - nej, sælger kan ikke 'ustraffet' løbe fra en aftale - hvis køber har betalt depositum, så SKAL sælger levere den tilbage hvis der ikke bliver nogen handel fra sælgers side. Alt det andet vil være at betragte som bedrageri.

  • #135   18. aug 2014 Arne W: At købe/sælge hund er i den grad en tillidssag så 'mavefornemmelse' er dælme vigtigt. Jeg har indtil videre kun været køber. Når jeg har skulle vælge en ny hvalp så er det sket nogle få gange at jeg har besøgt en opdrætter og efterfølgende meddelt at jeg ikke vil købe hund hos vedkommende alligevel. Og det har ikke været steder hvor hundene havde dårlige forhold eller sådan noget. Det har bare været en fornemmelse af at 'nej, her kommer min kommende træningsmakker ikke komme fra'. To gange har jeg efterfølgende mødt hunde fra de aktuelle kuld og begge gange er jeg blevet bekræftet i at min 'mavefornemmelse' var korrekt. Jeg har lidt svært ved at se hvad en opdrætter ellers skulle kunne gøre end at følge sin macefornemmelse. Man kan sagtens opstille en masse mere eller mindre objective krav til en køber og så risikere opdrætter alligevel at det er en køber der giver en masse bøvl sidenhed.
    Og mht at undre sig over at man tager fra Jylland til Sjælland, når der er massere af hunde til salg i Jylland. Der er andre kriterier for valg af hund end 'bekvem lokation af hvalpene', der er langt vigtigere for mange af os smiley


  • #136   18. aug 2014 Man har faktisk som sælger kun ret til at beholde den del af et depositum, den afbrudte handel vil koste en - Feks ny annoncering, ekstra foderudgifter efter 8 uger osv.



  • #137   18. aug 2014 Med min første ambull foregik det således: Diverse tlf samtaler og kennelbesøg, hvorefter sælger insisterede på at aflevere hvalpen hos os. For at se forholdene og træffe den endelige afgørelse. Vi var selvsikre og havde hævet penge smiley
    Nr. 2 ambull fra samme sted foregik på det "glatte" ansigt.
    Aldrig depositum - men det var også en handel vendelboere imellem smiley


  • Christel J
    Christel J Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Svar: 8
    #138   18. aug 2014 Jeg syntes faktisk det er meget betryggene for levende væsner at ejeren siger nej hvis de ikke er sikker på at det er det rigtige hjem for hvalpen smiley Jeg handlet selv hund hos nogle mennesker hvor de bare to imod pengene og så sendte hvalpen med os, det ville jeg aldrig selv kunne gøre, jeg ville helt sikkert skulle se de nye ejere an flere gange før de fik dyret...

  • #139   18. aug 2014 Vores opdrættere har været på visit her også smiley

    For mig er det bare et ekstra plus... At de gider smiley

    Og det er ikke et problem for mig.. har intet at skjule smiley


  • #141   18. aug 2014 Isabelle - det var heller ikke derfor de kom her smiley
    På det tidspunkt havde Resy allerede boet her i ca 2 mdr smiley

    Men jeg var nu også vældig imponeret over, at de tog turen helt herop smiley


  • Helle W
    Helle W Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 2
    #142   18. aug 2014 Hej jeg syntes det er helt ok, hun har en dårlig fornemmelse og følger den, og vil ikke sælge sin hvalp til hvem som helst dejligt, nej hun skylder ikke dem noget, kun hvalpen, at hun så vælger at betale broafgift er flot af hende.

  • #144   18. aug 2014 Arne -du lyder som en der enten ikke har ret meget erfaring med opdræt/salg af hunde (eller andre levende væsner) eller aldrig har prøvet at købe hund på seriøs vis.

    At rejse til den anden ende af landet er faktisk ikke hverken mærkeligt eller usædvanligt hvis man har andre præferencer end "jeg skal bare have en sød familiehund, alt andet er underordnet".
    der er ganske sikkert masser af hunde til salg her i jylland. Men hvis man sæger noget helt specifikt, f.eks. i forhold til sundhed, brugsegenskaber, udstillingsresultater, temperament osv, så må man køre dertil hvor hvalpe med netop de egenskaber findes. Og det kan sagtens være det ikke er i ens egen landsdel.

    I forhold til at sælge "med mavefornemmelse" så er det næppe mavefornemmelsen alene der vurderes udfra.
    Men det erlevende væsner vi har med at gøre, så det er da kun positivt at en opdrætter ikke sælger til alle og enhver. Enhver ordentlig opdrætter ønsker vel at deres hvalpe kommer til de bedst mulige hjem. Det er er intet forkert i, tværtimod.

    Kennelmor -som Ginne osse har skrevet, må man ikke beholde depositummet selvom det er køber der fortryder. Man må kun beholde hvad der svarer til de mer-udgifter der har været pga den annullerede handel.


  • #145   19. aug 2014 Fin nok ift depositum, som skrevet tager jeg IKKE depositum, så hvordan folk gør aner jeg ikke.

    Arne, selvfølgelig skal sælger betale hele depositum tilbage, hvis sælger alligevel ikke vil sælge, det skriver jeg jo netop også!!!


  • Arne W
    Arne W Tilmeldt:
    aug 2008

    Følger: 1 Svar: 6
    #146   19. aug 2014 Mette Marie A og andre der har kommenteret mine indlæg.
    Jeg kan se at det kniber gevaldigt med indholdslæsningen, og det er ikke en uforskammethed, men en kendsgerning. Lad mig gøre det enkelt:

    1.Intetsteds har jeg benægtet at sælger kan gøre hvad han/hun vil - jeg udtaler mig alene om MORALEN i måden man gør det på, og jeg finder det IKKE i orden at sælger blot kan nægte at sælge en hund til en køber hvis der er indgået en klar aftale med at det kan lade sig gøre, fx i en telefon. DERFOR, og kun DERFOR mener jeg at alle sælgere bør stille krav om at køber bevæger sig til stedet for at besigtige 'varen'. Det andet finder jeg ganske UMORALSK.

    2. Jeg har også skrevet at jeg finder det amatøragtigt hvis man ALENE baserer sit salg på 'mavefornemmelse', for så vil jeg tro at man i hvert fald ikke skal kvitte sit almindelige job (hvis man har et).

    3. Ja, det er en tillidssag at sælge et levende væsen, og det kan man imødegå ved at sikre at sælger HAR SET dyret. Hvad ellers?

    4. Depositum kan KUN beholdes hvis køber fortryder sit køb. Her er det desværre alene op til sælger at afgøre om der så skal gælde en fortrydelsesret.

    Ovenstående, skåret ud i pap og serveret med ske, er det jeg har udtalt mig om - ikke andet.

    Jeg har naturligvis også skrevet at det er uforskammet at få en køber til at rejse fra Jylland til Sjælland uden at der er en klar aftale om hvordan proceduren er.

    Påstanden om at jeg aldrig har købt hund er grebet ud af luften. Vi købte en hund til vores yngste datter, og her beså vi hunden før vi senere hentede den. Her var sælgeren fra den pågældende kennel meget omhyggelig med at notere alt ned, og vi fik en udmærket behandling. Havde hun ment at vi ikke var egnede, så havde hun altså haft mulighed for at melde fra allerede første gang.

    Og jeg fastholder at der er massevis af hunde til salg i Jylland, så køber kan sagtens få en hund selvom den ene sælgers 'mavefornemmelse' siger noget andet. Folk er forskellige og man kan ikke alene på baggrund af en 'mavefornemmelse' sige noget om virkeligheden. Så nej, jeg tager IKKE hatten af for opdrættere der gør som det vi har læst. Jeg tager hatten af for opdrættere der ærligt siger: Vi vil naturligvis gerne sælge dig en hund, men ikke for enhver pris, så vi vil bede dig om at komme hen til os for at vi kan se hinanden an og høre lidt om jeres planer. DET ville have været ærlig snak - alt andet er noget pjat.

    Og med det anser jeg den diskussion for afsluttet -i hvert fald fra min side.


  • Arne W
    Arne W Tilmeldt:
    aug 2008

    Følger: 1 Svar: 6
    #148   19. aug 2014 Åh, Isabelle - jeg så for sent dit indlæg - denne gruppe har den ulempe at medens man skriver, så kan andre allerede have sendt deres indlæg - der er altså en tidsfaktor at tage hensyn til. Så til dit med at "det er vist skrevet en hel del gange, så intet nyt i det" - nej, det er ikke tilfældet - jeg har set et par stykker der har ment noget lignende, men jeg har bare leveret et indlæg der i hvert fald mener det samme - hvorfor mener du dog at jeg skal skrive noget nyt? og er det en forbrydelse at skrive det som også andre har skrevet? Nej, vel - du har jo også skrevet noget som andre har ment, så lad nu være med at skose mig for at jeg også har et indlæg som andre har samme holdning til. Forhold dig venligst til indholdet af mit indlæg -ikke til om det er 'nyt' eller 'ens' for hvis vi alle skulle forholde os til det, så ville der ikke være megen debat i denne gruppe. Fx er der flere der har skrevet om de faktorer der gør at man alligevel ikke vil sælge hvalpen -det gentager du så, og det er der heller ikke noget 'nyt' i -
    Til sidst: Jo, det er hamrende umoralsk at annoncere med at man sælger hvalpe, at man dernæst aftaler procedurerne med køber og så - når køber så kommer -alligevel ikke vil sælge fordi ens "mavefornemmelse" siger noget andet. Det er i mine øjne både umoralsk og uforskammet. Jeg forudsætter at køber og sælger har mødt hinanden før, så det med at man pludselig fortryder når de atter mødes, fordi ens 'mavefornemmelse' nu siger noget andet, er i mine øjne ikke i orden.
    Ens 'mavefornemmelse' kan ikke spå om fremtiden, og selv hvalpe der er solgt med "god mavefornemmelse" kan vise sig at gå trange kår i møde.

    Som sagt: hvis sælger og køber har aftalt proceduren der efter min opfattelse skal indeholde mindst et besøg hos sælger, så bør man ikke kunne trække handlen tilbage - hverken hos køber eller sælger, med mindre der er særlige forhold der gør sig gældende (fx at ens hus er brændt eller der er sket et dødsfald hos dem der skal have hunden o.lign). Alt det gejl kan man undgå hvis man aftaler omhyggeligt hvordan proceduren skal være. Havde vi - da vi købte hund - kørt til sælger for at afhente den EFTER at vi fire uger forinden havde aftalt salget personligt (face to face) og så sælger pludselig fik kolde fødder, så må jeg tilstå at der ikke var blevet lagt fingrene imellem i den sag - en evt. retssag var blevet resultatet, men det skete heldigvis ikke - sælger var et ordentligt menneske - det synes jeg ikke at man kan sige om de sælgere der aftaler et og så gør noget andet -uanset 'mavefornemmelse' - det er nemlig ikke andet end føleri under de forudsætninger jeg allerede har skrevet om.

    Og så er det slut for mit vedkommende - der er andre, og vigtigere ting her i verden til at jeg orker endnu en holmgang med folk der tydeligvis læser noget andet i det jeg har skrevet end det faktisk er tilfældet.

    Kun en afskedssalut: gør det til et krav at sælger og køber har mødt hinanden først og gør det til et krav at der skal være en skriftlig 'kontrakt' (med eller uden depositum) der aftaler de nærmere forhold - så ingen kan smyge sig uden om på grund af noget så uhåndterligt som 'mavefornemmelse' - tænk, hvis et supermarked pludselig sagde til en kunde: nej, du kan ikke købe den vare for min 'mavefornemmelse' siger noget andet, eller hvis man købte en bil og sælgeren så sagde: nej, vores 'mavefornemmelse' siger os at du sikkert vil køre råddent, så derfor kan vi ikke sælge dig bilen. Den går ikke! Og tænk på hvor mange hamstre, mus, m.v. der langes over disken hos en dyrehandler uden at der bliver tale om at dyrehandlerens 'mavefornemmelse' skal afgøre en sådan handel.

    Hvis man er en seriøs opdrætter, så lad mig atter fastslå at sælger og køber skal møde hindanden for personligt at aftale procedurerne og helst skriftligt. Alt det andet er amatøragtigt, og så er jeg temmelig ligeglad med om det er skrevet tidligere, Isabelle - det er jo ikke dig der er moderator i denne gruppe. Ingen tvinger dig til at kommentere mine indlæg hvis du stirrer dig blind på at der ikke er 'noget nyt' i den sag - og dine spekulationer, eller skal vi sige 'mavefornemmelse' om hvorvidt vi har handlet hund, viser sig jo netop at være helt forkert - så her leveres et endelig bevis på at ens 'mavefornemmelse' ikke dur hvis man er seriøs forhandler af dyr. Så en smule seriøsitet i enhver handel, om jeg må bede, der bygger på ordentlige forhold og ikke blot på noget så uhåndterligt som 'mavefornemmelse og usikre fremgangsmåder hvor man tror at man kan spå om fremtiden. Det er hvad min 'mavefornemmelse' siger mig smiley


  • #149   19. aug 2014 Arne -jeg har ikke skrevet du aldrig har købt hund. Jeg har skrevet at ENTEN har du aldrig købt hund, eller osse har du aldrig prøvet at købe en hund til andet end "den skal bare være sød familiehund, resten er ligemeget"

    HVIS man eftersøger specifikke egenskaber, så må man være villig til at tage dertil hvor et kuld med disse egenskaber befinder sig.
    Jeg er da slet ikke i tvivl om at TS's bekendte nok skal finde en hund et andet sted. Men du skrev jo at du fandt det mærkeligt at den bekendte overhovedet tog til sjælland for at hente hund, når der er masser af hunde i Jylland. Jeg påstår så blot at det er der intet som helst mærkeligt eller usædvanligt i -det er faktisk helt normal praksis at hente hund i den anden ende af landet (eller sågar udlandet) hvis man har specifikke krav og ønsker, fremfor bare at stille sig tilfreds med hvadend naboen nu lige har liggende i hvalpekassen.

    Ang mavefornemmelsen, så er der ingen steder i tråden skrevet at opdrættere vælger ALENE pga mavefornemmelsen, men simpelthen at den osse spiller ind. Og det kan jeg da godt nikke genkendende til. Jeg har aldrig solgt hund, men jeg har solgt et par heste, og til den ene var der et par ude at se på den. De var søde, de behandlede ham pænt, men jeg havde det ikke godt med at aflevere hesten til dem. Så de fik nej til at købe, uden at jeg egentligt kan sige specifikt hvad det var jeg ikke brød mig om... jeg tror mest det handlede om at de ikke var så rutinerede og at deres måde at have hest på ligger meget langt fra min... ikke at det gør dem til dårligere hesteejere, jeg ønskede blot ikke at de skulle have MIN hest. Og sådan kan en opdrætter af hunde vel osse have det.
    -jeg er enig i at opdrætter burde havde meldt klart ud om at dette var en mulighed, men ikke i at det at følge en mavefornemmelse gør en til en dårligere opdrætter... eller betyder at man slet ikke bør sælge hvalpe.

    Men det hænger jo så meget godt sammen med at du skriver at så bør man i hvert fald ikke droppe sit almindelige job -nej, det bør man ikke. Ikke pga man ikek kan/bør sælge hvalpe, men fordi hundeavl, når det gøres ordentligt, ikke er noget man kan leve af.
    -avlere der lever af hundeavl, er ikke avlere jeg ville købe af. Men ja, de vil ganske givet sælge til hvem som helst der har pengene, hvis de da ikke åbenlyst er dyreplagere e.l. Det opfatter jeg ikke som noget poisitivt


  • #151   19. aug 2014 Og jeg vil stadig fastholde at både køber og sælger har klumret gevaldigt i det i denne sag !
    Heldigvis har ALLE de opdrættere jeg kender (og det er faktisk temmelig mange smiley ) netop som krav at, de vil møde køber personligt. Det er ikke noget de lægger skjul på i deres annoncer og på deres hjemmesider.
    Jeg kunne heller aldrig finde på at købe hund af et menneske jeg aldrig havde mødt. Ej heller af nogen jeg ikke umiddelbart har det godt med; ofte har man jo en hel del kontakt med opdrætter gennem hundens liv. Seriøse opdrættere vil jo gerne vide noget om hvordan det afkom deres hunde har lavet former sig.
    For mig handler det at være seriøs opdrætter overhovedet ikke om hvordan man sælger sin 'vare' men udelukkende om hvordan man forvalter sin race! Jeg fornemmer at Arne's og fx mit syn på hunde er milevidt fra hinanden ??? For mig er en hund simpelthen ikke en vare. Jo, jeg ved godt at den rent juridisk er en vare, men for mig er det en en livstil.
    Jeg tror som Michelle heller ikke at jeg ville købe hund et sted hvor vedkommende levede af at opdrætte hunde. Kan vedkommende leve af det vil mine alarmklokker ringe smiley


Kommentér på:
Fortryde salg af hund

Annonce