{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.603 visninger | Oprettet:

Hvorfor man ved parring skal tænke sig om! {{forumTopicSubject}}

En lille historie fra det virkelige liv:

En hvalp fra mit A-kuld - en han - er avlsgodkendt, og har pt. lavet 2 kuld. Hver gang en tæveejer ringer til hans ejer, så ringer hun til mig. Hvorfor? Fordi jeg ved mere om linjer end hende, og fordi jeg har mere erfaring.

Forleden ringer en tæveejer så til hende. Tæven er gået i løb 1,5 måned før tid og hun har ingen hanhund fundet. Om hun må bruge min A-kulds han... Hendes tæve er 4 år, har en C-hofte, aldrig udstillet... Min hvalpekøber er noget tøvende, og siger at hun lige skal konferere med mig først.

Hvis nu hun IKKE gjorde det, og tænkte: Nå ja, begge hunde avlsgodkendt, samme race, det sker der vel intet ved, vi tager da den parring her i weekenden... Denne tanke tænker mange (utroligt nok) for de bruger bare den første den bedste hanhund.

MEN min hvalpekøber ringer til mig, og jeg må indrømme at jeg nær var død af grin. For det viser sig, at tævehunden og min A-kulds hvalp, har samme far - det vil sige, det nær var blevet en søskendeparring! DERFOR tjekker man op på, hvad man laver, inden tæven går i løb. DERFOR spørger man sin opdrætter, og DERFOR avler man med stambog, så man undgår hul i hovedet opdræt og opdræt på beslægtede dyr. Det står jo ikke i panden på kræet, hvem der er forældre til den.

Og jeg gider ikke starte endnu en for/imod stambog - bare give en lille "heads up" om lige at se sig for, inden man begiver sig ud i den brogede verden, der hedder hundeopdræt smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor man ved parring skal tænke sig om!
  • #1   21. aug 2014 Dejligt med en fornuftig hvalpekøber. Så har du i hvert fald fra start gjort et rigtigt godt stykke arbejde smiley

    Så håber man bare at lidt flere vil følge i jeres spor, selvom jeg tænker at folk, desværre ikke tænker før de handler.


  • #3   21. aug 2014 Jeg er helt enig smiley

    Jeg står selv på tærsklen til mit forhåbentlig, første kuld, min tæve skal parres i morgen og selv om jeg har studeret stamtavler i lange baner og selv udvalgt hanhunden, er jeg alligevel utrolig glad for den hjælp, som jeg kan hente hos erfarne opdrættere.

    Hanhunden bor på Sjælland, men hans svenske opdrætter kommer ned fra Stockholm og er med ved parringen, ikke noget jeg har bedt om, hun har selv tilbudt det.

    Det er en urutineret hanhund og jo også min tæves første parring, så jeg er meget taknemmelig over at hun gider smiley


  • #4   21. aug 2014 Godt en af hvalpekøberne tænkte sig om smiley
    Og den anden part har nok lært det nu til en anden gang...


  • #5   22. aug 2014 Jeg tror faktisk at indavl uden tavle forekommer oftere end folk tror. Jeg mener hvis man bor på Nørrebro, så tager man nok ikke til Hanstholm for at købe en tavleløs chi, eller for at få en tavleløs chi parret.

  • #8   22. aug 2014 Jeg vil nu nok sige at den C hofte alene var grund nok til at sige nej.

  • #9   22. aug 2014 Søster McFluff - Vedkommende var vist også blevet afvist en del steder. Jeg er heller ikke begejstret ved tanken, men så igen - havde hunden haft andre kvaliteter, der kunne opveje den C hofte.. (det havde hun dog ikke i dette tilfælde!)

  • #10   22. aug 2014 Utroligt at man så bliver ved, ikke? Altså, hvor mange hanhundeejere skal sige "Nej, den hoftestatus tør vi ikke" før det stille og roligt går op for én at hundebarnet måske ikke er avlsmateriale?

  • #11   22. aug 2014 Den var åbenbart blevet parret i foråret 13, men gået tom (heldigt nok?) men nu hvor den ER blevet 4 år, ville vedkommende så prøve igen.

    Jeg kendte en kuldsøster til den på et tidspunkt, og hun var temmelig ranglet, tyndpelset og opnåede da en "very good" på en udstilling, men ikke det mest racetypiske eksemplar, man kunne ønske sig. Så jeg gætter heller ikke på, at denne tæve var en "overset stjerne" og derfor forstår jeg slet ikke ideen.

    Men jeg tror, man prøver med en C hofte tæve, fordi vi i DK har ellers respekterede opdrættere, som gør det samme. Og hvad skal nye opdrættere så tænke, andet end at det da er helt OK at gøre det samme?


  • #12   22. aug 2014 Sikke da en generalisering Anne Julie F! Jeg bor ved Nørrebro og her findes altså seriøse hundemennesker også!

  • #13   22. aug 2014 C E

    Det var overhovedet ikke pointen i hendes indlæg at folk fra Nørrebro er useriøse. Prøv at læse indlægget igen. Den handler om at folk der opdrætter blandinger sjældent rejser langt for at foretage parringer/køb (af blandinger).


    Lisbeth - ja, det er jo det. Hver mand elsker jo sin hund mindst lige så højt som de "rigtige" opdrættere, og hvis de kan finde på det, så må "verdens navle" derhjemme være lige så god.


  • #14   22. aug 2014 Okay min fejl hvis det er ment anderledes end hvad jeg lige tolkede da jeg lå med telefonen halvt kværnet i sengen pga. sygdom. Beklager smiley

    Når jeg læser den igen kan jeg godt se meningen i den. Jeg tror jeg missede tavleløs smiley


Kommentér på:
Hvorfor man ved parring skal tænke sig om!

Annonce