1.966 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

Katarakt - mistænkt? Katarakt - mistænkt?

På vegne af en veninde var jeg lige på Hundeweb, for at kontrollere et kuld. Der står ved hannen, som er far til kuldet:

"Sundhedsoplysninger, Øjne, Kataract (ikke medfødt): Mistænkt "

Hvad pokker betyder det? At man mistænker, den har kataract, men at man bare ikke mener, at det er arveligt? Eller hvad?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Klipning af hæk 1.000 kr.
  • Udskiftning af rør del på afløb 1.000 kr.
  • Hovedrengøring 1.500 kr.
  • Klipning af hæk 800 kr.
  • Ophæng af fjernsyn og billeder 900 kr.
  • Køkkenamatur er løst 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Katarakt - mistænkt?
  • #1   29. sep 2014 Man har måske kunnet set nogle forstadier til karaterat, men ikke kunnet fastsætte diagnosen helt, fordi de kliniske beviser er et grænsetilfælde...

• #2   29. sep 2014 Hmmm ok.
    Kan da så godt blive lidt overrasket over, at man vælger at bruge hannen i avl...

• #3   29. sep 2014 Jah.. Hvor gammel er hannen da den har fået "mistænkt"?
    For mange hunde får jo karaterat når de kommer op i alderen - hvilket er ret naturligt. Det gør vi andre jo også hvis vi bliver gamle nok smiley
    Og har hannen været brugt efter øjenlysningen?

• Jevaan
    Jevaan Tilmeldt:
    apr 2012

Hunde: 1 Emner: 32 Svar: 554
    #4   29. sep 2014 Man skelner mellem to former for cataract, medfødt og erhvervet:

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=710/sprog=1/grp=3/menu=13/

• #5   29. sep 2014 Hannen er fra 2008 - øjenlysningen fra 2013 - og den har et aktuelt kuld nu.

• #6   29. sep 2014 Jah.. jeg ville da i hvert fald forvente at opdrætteren kunne svare på hvorfor man havde valgt at avle på hannen med et mistænkt. hvorfor man ikke lader evt. tvivl komme hvalpene til gode? hvis man er i tvivl...
    Det skal jo også huskes, at han ikke har diagnosen.

• #7   29. sep 2014 Er blevet oplyst om, at den hvor der står (ikke medfødt) det er den lumske...At man må bruge hunde i avl - med DKKs fulde accept - der har cataract - det har jeg endnu til gode at forstå. Men de bruges raskt vækt..også dem med andre påtegnelser bare de sættes sammen med en der er fri, så er det godt nok...

• #8   29. sep 2014 Jeg havde en Samojede han som fik Katarakt Og jeg havde henvendelser om parring Hvor jeg sagde nej ,fordi jeg fik at vide at det var arveligt Jeg henvendte mig også til opdrætter om det Hvor den ene opdrætter sagde, at hun godt måtte blive ved med at avle, fordi hendes hund var fra før, et eller andet årstal hvorefter det var blevet forbudt at avle hvis der var katarakt

• #9   29. sep 2014 Inger - det er jo det der er så groteskt. Hunde født før et vist årstal...er det mindre medfødt ved dem end ved dem født senere??

• #10   29. sep 2014 Det var i 1990 erne det blev forbudt ,at avle hvis der var katarakt

• #11   29. sep 2014 DKK Nej jeg vil også holde på at da loven tråte i kraft i 90 erne Er det forbudt i dag at avle hvor der er katarakt

• #12   29. sep 2014 Og ved at jeg sagde nej dengang Var fordi jeg ville ikke være med til at sætte hvalpe i verden ,der kunne blive blinde Det var nok at min egen ville blive blind

• #13   29. sep 2014 Men hunde i dag, der får konstanteret cataract - de må altså godt bruges i avl. Det må de ihvertfald godt i min race, det er kun PRA - hvis hunden er undersøgt for det og øjenhår, som der er løftet pegefinger ved. Alle andre arvelige eller ikke arvelige sygdomme, dem må der gerne avles på.

• #14   29. sep 2014 Dkk Kan det så bare vær inden for Samojeden, der blev lovbestemt om det dengang ?

• #15   29. sep 2014 Samojedhunden har stadig karaterat krav!

Avlskrav er og har jo altid været baseret på den enkelte race.

• #16   29. sep 2014 Altså krav om de skal være fri for den arvelige variant.

• #17   29. sep 2014 Ok Ginne Min mening er så bare, hvorfor nogle racer godt må avle med katarakt Jeg var knust, da jeg fik at vide at min havde det på begge øjne Og at han ville blive blind Jeg ville da ikke ønske for nogen ,at de får en blind hund smiley

• #18   29. sep 2014 Inger, nej det har været inden for flere racer. Men min race er én af dem - i dag - hvor det åbenbart er ligegyldigt.

• #19   29. sep 2014 DKK Syntes du ikke det er noget svineri ,at være så ligeglad ?

• #20   29. sep 2014 smiley
    Jo...men hvad kan man gøre. Det er specialklubben der sætter minimumskravet

• #21   29. sep 2014 Ja så er det svært smiley

• #22   30. sep 2014 Cocker -så må man vel råbe lidt op i specialklubben? Jeg har svært ved at tro at du står som den eneste der ikke synes det er ok.

Nu nævnte du at der osse må avles på andre sygdomme hvis de parres med en fri -det kan så ikke pisse mig af, for der er jo altså forskel på sygdomme og hvordan de nedarves, så det må da afhænge af den enkelte sygdom om det er ok.

Noget andet er så at jeg aldrig kommer til at forstå opdrættere der ikke selv kan finde ud af at tage en hund ud af avl hvis den fejler noget arveligt. Det BURDE være sådan at alle ønskede at lave gode, sunde hvalpe.. men nogen tager det åbenbart ikke så tungt eller.. jeg ved det ikke...

• #23   30. sep 2014 De fleste opdrættere vil have frie rammer dvs ansvar selv for eget opdræt, og de vil ikke have DKK blander sig. Jeg kender til en del, der rent faktisk går meget op i om hundene har diverse påtegnelser på øjnene eller hofter og som så ikke vil bruge de pågældende hunde. Men de fleste vil bruge dem og så sætte dem sammen med en der er fri for den sygdom - dog gerne sammen med en anden sygdom. Og det er der filmen knækker for mig.
    Når flertallet mener, at det er opdrætterne selv, der skal sætte standarden for, hvad man vil bruge, så må resten "æde den".
    Det er så op til de opdrættere, som IKKE vil have diverse hunde med cataract, PRA mistænkt eller cornea dystrofi (som jeg også er stødt på) ind i avlen.
    Min tæve har HD A, testet fri for FN (en nyresygdom, der slår individer i racen ihjel før de er 2 år), PRA fri mor og en far der er PRA fri via aner (han er dog fra udlandet). Hun er blevet øjenlyst 2x med 2 øjenhår - dvs i let grad og må bruges på alle hanner undtagen hanner med øjenhår.

Jeg er glad for de test, kan da godt forstå, hvis folk er trætte over, at de skal teste i ét væk. Men det er da bedre at kunne udelukke evt arvelige sygdomme via test end lige pludselig have et kuld, hvor intet er kendt.

• #26   30. sep 2014 Der findes mange forskellige former for katarakt alt efter hvor det er placeret i øjet. Nogle af dem udvikler sig hurtigt og hundene ender med at blive blinde. Andre udvikler sig meget langsomt og generer ikke hundenes syn ret meget.
    I det nævnte tilfælde må det være en type, som starter sent i hundens liv og udvikler sig langsomt, så øjendyrlægen kan se, at der er et eller andet, men ved ikke endnu om det vil udvikle sig til katarakt eller ej. Ikke medfødt betyder bare at man ikke kunne se det da hvalpen blev født. Det har ingenting at gøre med om det er arveligt eller ej.

Indenfor buhundene har vi mindst 3 typer katarakt. Vi må ikke avle på de to af dem (Cortical og Post. Pol), hvorimod vi gerne må bruge hunde med Pulverulent nuclear katarakt sammen med en fri partner. Da man begyndte at øjenlyse buhundene havde ca. 50 % af dem den sidste type katarakt, så hvis vi lod være med at bruge dem i avl, ville racen være voldsomt indavlet eller uddød nu.
    Vi har selv en 10 år gammel tæve med den sidste type og hun har ikke haft nogen problemer med det overhovedet. Hun har lige været til DcH´s DM i agility og det havde hun næppe været, hvis hun ikke kunne se noget smiley

Så jeg ville kigge på øjenlysningsattesten og se hvor øjendyrlægen har markeret, at der er forandringer og eventuelt ringe til en øjendyrlæge og spørge hvad det betyder for den pågældende race.

• #28   1. okt 2014 Vil helst ikke nævne racen, da jeg er bange for,a t det så bliver "udhængning". Der er jo ikke mange hvalpekuld pr. race på Hundeweb, så det vil være supernemt at finde lige netop den her, når jeg har skrevet om hannens alder, og hvornår øjenlysningen har fundet sted smiley

Jeg er helt sikker på, jeg selv ville vælge kuldet fra på den baggrund- selvom racen ikke har som krav, at forældredyrene skal være "fri for katarakt", så kan man jo sagtens selv have det som krav smiley

Kommentér på:
Katarakt - mistænkt?

Annonce