{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.425 visninger | Oprettet:

ny hund . testet for og stam tavler {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Da min kæreste og jeg overvejer at anskaffe en lillesøster til vores franske har jeg lige nogle spørgsmål smiley
Vi har besluttet os for racen, og har fulgt med i udstillinger og diverse i 6 måneder ca.
Racen er: Old english Bulldog
Nu er vi så en smule interesseret i et kuld hvalpe hvor det ser således ud:

Far:
hofter: H: A V: B
Albuer: 0 0
OCD fri

Mor:
Hofter H: B V: C
albuer: 0 0

jeg er ikke helt mester i dette, men er det ok statusser på hofter?

desuden hvad ville i sige vi skal kigge specifikt efter?
Gode råd modtages altid, og hvor er det man kan se stamtavler henne osv?? smiley

og til evt. kendere af racen, er det en "stor" eller "lille" hund?
Fordi vi har faktisk aldrig været tæt på en smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ny hund . testet for og stam tavler
  • #1   18. nov 2014 Prøv at læse denne tråd igennem, den giver ret god indsigt i de faldgruber der er i forhold til denne "race".

    http://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/575981-til_jer_der_overvejer_at_koebe_en_oeb__#newest


  • #2   18. nov 2014 Nu kender jeg ikke til racen. MEN det er da dårlige resultater på hofterne som jeg ser det.

  • #3   18. nov 2014 Nu kender jeg ikke til racen. MEN det er da dårlige resultater på hofterne som jeg ser det.

  • #4   18. nov 2014 synes du A/B er dårlige eller er det fordi det er B/C du tænker på?

  • #5   18. nov 2014 Altså mest B/C selvfølgelig, men da også A/B. A/A er jo det allerbedste. Men kender ikke til racen og ved ikke om det er "Normale" hofteresultater.

  • #6   18. nov 2014 jeg er slet ikke i tvivl om at jeg synes A/B er okay, men når det er en race som er disponibel for HD... så hmm... B/C ...

  • #7   18. nov 2014 Nu kender jeg ikke til OEB, men hvis det var Groenendael, så ville jeg ikke overveje en hvalp hvor forældrene havde A/B og B/C hofter.

  • #8   19. nov 2014 Det ville være no go?

  • #9   19. nov 2014 Og det er jo ikke kun vigtig hvad forældres status er, det er også vigtig hvordan status ser ud hos bedsteforælre, oldeforældre, tanter, onkler osv.

    Men altså hvad er det ved OEB'en i tiltrækkes af?


  • #10   19. nov 2014 Anne Julie:
    Ift. racen er det typemæssigt en hund vi godt kan lide.
    Vi er store tilhænger af bulldogs sind, vi har både haft eb og nu fb... og vi vil gerne have en større hund, desuden synes vi også at de er smukke! selvom mange ville modargumenterer dette smiley hehe
    vi er udmærket godt klar over arvelige sygdomme m.m. da jeg som sagt før har ejet eb og fb og vores fb nu har HD C .....


  • #11   19. nov 2014 Jeg ville gå ind og tjekke forældre dyrenes stamtavler ca. 8 generationer tilbage og se hvordan det ser ud smiley

  • #12   19. nov 2014 de fleste steder går jo ikke længe end 4 generationer ?

  • #13   19. nov 2014 Men altså der er dælme langt mellem snapsene, når det kommer til at finde en god opdrætter som ved hvad h*n laver.
    Bort det fra det så ville jeg gå uden om alt hvad der har med Bullforce og Østergårds at gøre.


  • #14   19. nov 2014 har du facebook og vil du ikke skrive til mig hvorfor?
    vil helst ikke hænge dem ud herinde nemlig og vil gerne vide lidt om det smiley
    Jeg hedder: Line In Rasmussen på facebook


  • #15   19. nov 2014 Du burde selv kunne klikke hvor langt du vil se tilbage? smiley

  • #16   19. nov 2014 Jeg sender dig bare en privat besked

  • #17   19. nov 2014 B/C er ikke noget jeg ville have hvalpe efter..

  • #18   19. nov 2014 Hvem vurdere egentlig HD og AD på OEB?
    Sender de dem til LIFE og får dem vurderet, eller er det bare noget de eller deres dyrlæger sjuser sig frem til?


  • #19   19. nov 2014 A/B synes jeg sådan set er ok -ja, A er bedste status, men en B'er mener jeg nu ikke der er noget som helst i vejen for at avle på.
    En C'er derimod, ville jeg skulle have et rigtig godt argument for at man har valgt at bruge -hvis racen er så dårlig at der ganske enkelt ikke er avlsmateriale nok, hvis man udelukker C-hofterne, så kan det jo være nødvendigt, men så mener jeg den skulle sættes sammen med en med A-hofter.
    Dertil kommer så at man er nødt til at kigge lidt videre end bare forældrene. Hvis de har lavet kuld før, så prøv at se om nogen af dem er tjekket, og prøv om der kan findes oplysninger på forældres søskende og evt deres kuld, bedsteforældre, oldeforældre osv.

    En hund kan jo godt være så heldig at have A-hofter selvom resten af familien har rigtigt dårlige hofter, og i sådan et tilfælde ville jeg være betænkelig ved at købe -så vil jeg faktisk hellere have en hund fra en forældre med C-hofter men til gengæld en super stærk familie.





  • #20   19. nov 2014 Housebuster: jeg er ikke sikkert. men går da ikke ud fra det er dyrlægen der har sagt det, da han/hun højest sandsynligt ikke er kvalificeret til dette....

  • #21   19. nov 2014 En dyrlæge kan nu sagtens være kvalificeret til at læse billederne. Problemet er jo bare at det ikke er alle der er det, så bedømmelserne vil ikke være ensartede så medmindre man ved hvem der har vurderet billederne (og dermed om det er en der faktisk har styr på den slags) er det svært at vide om en bedømmelse er troværdig.

    Kan dig se at en del af de racer der ikke er under FCI, får bedømt det samme sted i England -måske det osse gælder OEB?


  • #22   19. nov 2014 Vurderinger af HD og AD udfra de skalaer som FCI bruger, er ikke noget som den almene dyrlæge er kvalificeret til lave.
    Og det er derfor undrer mig over at OEB folket bruger FCI skalarene uden en kilde angivelse.


  • #23   19. nov 2014 House -men har en dyrlæge tilstrækkeligt meget erfaring med HD-fotografering, synes jeg nu oftest de er dygtige til at "gætte" hvad udfaldet bliver... Så altefter hvilken dyrlæge der er tale om, turde jeg godt tage det for gode varer (velvidende at det ikke er DKK der har bedømt -men kan dyrlægen finde ud af at læse billeder, bliver en D jo ikke sådan lige til en A).
    Men der er dælme osse dyrlæger hvis bedømmelse jeg ikke ville stole på.

    At man har valgt at bruge A-E-skalaen, er jo nok fordi det er den der bruges herhjemme og den folk kender, så giver det jo ikke meget mening at bruge noget andet



  • #24   19. nov 2014 Michelle for at en dyrlæge kan give en kvalificeret vurdering af hvordan LIFE vil vurdere billederne, skal den dyrlæge godt nok have meget erfaring, og jeg har endnu ikke set set en dyrlæge der på skrift har lavet en vurdering før det er sendt til DKK/LIFE.


  • #25   19. nov 2014 Housebuster -mig bekendt må de ikke lave sådan en vurdering, så at de ikke findes på skrift, er nok ikke så underligt smiley

    Men der er jo dyrlæger der beskæftiger sig meget med røntgen, og nogen der ikke gør -førstnævnte tror jeg såmænd er lige så kompetente til at vurdere et HD-billede som dyrlægerne på LIFE.

    Og så skal vi jo lige huske at de ikke vurderer for DKK, de vurderer for hundeejeren -så selvom jeg altså kender dyrlæger jeg vil tro vil ligge meget tæt op af DKKs vurdering (og da osse har gjort det når de har vovet et bud), så er det væsentlige i vurderingen ikke hvilken status DKK ville have givet, men derimod "har hunden HD eller ej, og i hvilken grad"... At de bruger A-E-skalaen giver jo meget god mening, og selv en dyrlæge næppe i ALLE tilfælde ligger præcist som DKK ville gøre, så er det væsentlige ved resultatet jo at vide hvor hunden ligger -om den er B tæt på A eller A tæt på B er vidst i den forbindelse ikke super vigtigt.


  • #26   19. nov 2014 Man skal efterhånden klappe i hænderne hvis man finder en bulldog med bedre hofter end C, så det er ikke hofteresultatet jeg er bekymret for i den parring der. Det er mere generel sundhed.

    Hvad med at tage ud og få fingrene ned i racen? Afsted til opdrættere for at lære mere samt spørge ind til hvorfor de avler osv.


  • #28   19. nov 2014 Jeg har ret ofte hørt om at dyrlægerne har gættet ret meget forkert mht HD status og ofte har de været lidt for optimistiske. Min egen dyrlæge ville ikke et give et bud; selvom hun er dyrlæge på en forholdvis stor dyreklinik, der laver mange HD fotograferinger så siger hun at hun jo ikke er særlig godt uddannet til at vurdere HD/AD billeder! De to dyrlægevenner jeg har siger præcis det sammen.
    Så jeg ville umiddelbart heller ikke tillægge den HD status særlig meget vægt.


  • #29   23. nov 2014 ang. HD
    Så er der ikke noget der hedder A/B hofter - B/C hofter, ja de kan sagtens være bedre i den ene hofte end den anden, men det er den dårligste status der er gældende.

    Så det er en B og en C hund.

    Umiddelbart ville jeg holde fingrene væk fra en kombination som denne, i frygt for det skulle være endnu en skavank ens hund kunne bære rundt på, lige når vi snakket bulldogs.. Tja, egentlig også alle andre racer jeg ville heller aldrig købe en gammel dansk hønsehunde hvalp med forældre der har så "dårlige" hofter..

    Men spørg opdrætter ind til denne parring, hvorfor har de valgt at sige netop denne kombination, når de evt. kunne have fundet en A hund?
    Så må der være noget andet der har trukket op?
    og hvis det så kun er udseendet/ udstillings resultater der har givet udslaget til denne parring, ville jeg kigge mig om efter en anden hvalp, hvor sundheden er i top..

    Men nu er jeg også af den holdning, at kan man ikke finde en hvalp hvor sundhed og temperament er i top, ville jeg nok kigge efter en anden race, så jeg ikke behøvede at besøge dyrlægen konstant. smiley

    HD, inden for DKK: Det bliver vurderet af en ekspert, der giver HD resultatet. Nogle dyrlæger har dog sommetider en ide om hofte resultatet er inden det bliver sendt af sted, men mange dyrlæger vil ikke komme med et bud, da de ikke kan se alt det som den dyrlæge der er uddannet til specielt at kigge på HD statusser, hvilket i så fald kan gøre at dyrlægen som tager billedet kan være helt gal på den hvis de kommer med et bud.


  • #32   24. nov 2014 vil holde mig fra alt over HD B også AD1

  • #34   24. nov 2014 HD er ikke OEB's største problem.

  • #38   24. nov 2014 B/C'en ville skræmme mig væk i hvert fald - Men ville kigge meget mere efter alle de andre sygdomme, der ligger i OEB'en.

Kommentér på:
ny hund . testet for og stam tavler

Annonce