1.147 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Hjælp til parring evt.ensimenering Hjælp til parring evt.ensimenering

Hejsa
Vi er 2 westier på 5 og 3 år .. vi vil så gerne have hvalpe smiley . men jeg Charlie kan ikke rigtigt finde ud af det . smiley .jeg hopper for hurtigt af min kæreste Mille.
Nogen der måske kan hjælpe vores hundemor med gode råd ..evt hjælp til ensimenering .. når min hundemor prøver at hjælpe mig, hopper jeg af .. Mille er i løbetid nu på sin 6 dag ..håber nogen kan hjælpe os ? Mille er meget villig til at blive parret, når hun er højløbsk smiley
masser af vuffer kram fra os smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ukrudt 800 kr.
  • Græsslåning 800 kr.
  • Wc + armatur installation 1.500 kr.
  • Samle et skrivebord 400 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • Græsslåning maskine skal medbringes 675 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp til parring evt.ensimenering
  • #1   5. jun 2015 Kan det være at hun ikke er højløbsk endnu, at der skal gå nogle dage endnu?

• #2   5. jun 2015 Tæven er formodentlig ikke klar endnu, han og tæve bør ikke gå sammen, sæt dem sammen hver dag et par gange og se om ikke det kommer når tæven er klar, få gerne undersøgt hvornår der er ægløsning hos dyrlægen.
    Man bør efter min mening ikke bruge hunde i avl der ikke kan parre naturligt, dvs inseminering er i mine øjne ikke ok!

• #3   5. jun 2015 Hvis den på 5 år ikke har haft hvalpe før, er det for sent for den at få hvalpe.

• #4   5. jun 2015 Første gang som 5 årig - alt for sent
    6 dag i løbetid - tæve højst sandsynligt ikke klar
    Inseminering - må kun foretages af dyrlæge her i dk!
    Med fejl på så basale ting i forhold til "opdræt" vil jeg anbefale dig at sætte dig godt og grundigt ind i det at "opdrætte" og sætte dit foretagende på hold..

• #6   5. jun 2015 Jeg synes der er lidt for meget galt med det her emne.. læs bogen, som Isabelle foreslår, og aflæg dyrlægen et besøg (hvilket du jo alligevel bør gøre under alle omstændigheder)

• #9   5. jun 2015 ............ og det allervigtigste, er både tæven og hannen undersøgt for racebetingede sygdomme ??
    Hvis ikke, så synes jeg at du skal vente til næste løbetid og i mellemtiden få hundene undersøgt og læse bogen Isabelle har anbefalet.
    Hvorfor risikere at sætte syge hvalpe i verdenen som skal leve med smerter resten af deres liv.
    Endvidere, så er der 2 års reklamationsret på hvalpene, så du kan risikere at skulle betale erstatning til hvalpekøberne
    Her kan du læse lidt om det racen kæmper med
    http://www.dansk-terrier-klub.dk/UserFiles/1/file/RAS/RAS%20Westie.pdf

• #11   5. jun 2015 6. Dagen er formentlig alt for tidligt. De fleste er højløbske omkring 11-16 dagen. Men det er meget individuelt. Hendes skede er så slet ikke klar endnu, så han hverken kan eller skal på hende endnu. At forsøge parring allerede er kun til stress for dem begge og du ricikere hun hakker ham en hvis hun når at blive træt af ham. Få mål progesteron hos dyrlægen så du ved hvornår hun er klar og sæt dem sammen der. En gang om dagen i de 2-4 dage hun er højløbsk. Og hold så ved tæven, så hun ikke, når det gør ondt, river ham af pommeren til. 2-3 vellykkede parringer, evt. Hvor de hænger, sammen er mere end nok til et fint kuld hvalpe.

• #12   5. jun 2015 Isabelle, der er desværre mange som bare avler på hunde med hudproblemer. Også dem man tror at de er "seriøse kenneler".
    Jeg har selv et eksemplar, købt hos det jeg troede var en meget gammel seriøs kennel.
    Det har kostet mig det hvide ud af øjnene det sidste års tid. Nu er der bestilt en vaccine til hunden mod allergi. Hvis ikke det hjælper, så er der kun en vej tilbage.....
    Ifølge dyrlægen, så kan man allerede nu genteste hudproblemer hos visse racer. Kan ikke lige huske hvilke det var. Men Mops og Fransk Bulldog var imellem dem.

• #14   5. jun 2015 Ja Isabelle, det er uansvarligt.
    Det mest sørgelige er at opdrætteren bare fejer det hen og bliver ved med at avle videre på disse linjer som både mangler tænder, har Demodex og allergi.

Opdrætterend kommentarer til manglende tænder er at dem har hunden ikke noget at bruge til, det har dyrlægen selv sagt.
    Demodexen er hellere ikke arveligt, det er ejerens egen skyld, fordi ejeren stresser hunden ved at slæbe den med alle steder. Og så er det ikke det store problem, man skal bare smøre dem ind i parafinolie og så går det væk igen.
    Allergien ved jeg endnu ikke hvad hun siger til, da jeg endnu ikke har fået sendt en dyrlægeerklæring til hende.
    Men er ret sikker på, at det også bare bliver fejet af bordet.
    Kuldbroren er ramt af det samme plus Patella Luxation i svær grad.

• #15   5. jun 2015 To hunde, der bor sammen, kan have problemer med at ville parre - fordi tæven er vant til at afvise hannen.
    Desuden så kan to hunde, der bor sammen umuligt være bedste match. Det ville være et usædvanligt tilfælde.
    Drop ideen - læs op på avl.
    Du mangler en hel hel masse basisviden for at kaste dig ud i så seriøst et projekt.

• #18   5. jun 2015 Nu har jeg læst lidt på profilen og Mille er tre år en fin alder til avl efter min mening.
    prøv dr dyr for rette dato, det svinger meget...her er det 12-15 dagen og det fungerer fint at dømme efter to kuld hvalpe 7uger gamle netop nu

profilbillede
  • #19   5. jun 2015 Dine hunde ser dejlige ud, Jannie, og man kan godt få den tanke at når man nu har verdens dejligste hunde, så skal man da også lave verdens dejligste hvalpe smiley

Men hundeavl skal tages virkelig alvorligt. Der aflives hver dag hunde pga. medfødte sygdomme, der kunne have været undgået. Og internaterne flyder over med dejlige hunde, der mangler et hjem. Der skal virkelig noget helt særligt til - man skal kunne give noget helt perfekt avlsmateriale videre - før man overhovedet begynder at overveje at sætte flere hunde i verden.

Derefter skal både han og tæve tjekkes efter for racetypiske sygdomme efter specialklubbens restriktioner. Og man kigger tilbage i leddene vha. stamtavlen for at se om det ser realistisk ud, at man med stor sandsynlighed ikke giver nogle af de arvelige sygdomme videre. Denne proces tager lang tid, og er rimelig kostbar fordi der fx ofte skal tages røntgen hos dyrlægen.

Derudover skal tæve/han matche racens ønskede udseende (kan bedømmes ved udstillinger) og adfærd (bedømmes i nogle racer med mentalbeskrivelse) for at give racetypiske hvalpe.

Og hvis du så har det perfekte match, der kan give gode, dejlige, sunde og racetypiske hvalpe med lav indavlsprocent, så er der stadig overvejelser der skal gøres.
    Kan du tage fri fra arbejde i 1 måned, måske mere så du kan være der sammen med tæven og hvalpene? Det er et kæmpe arbejde at få hvalpe.
    Har du allerede interesserede hvalpekøbere, og er du klar til måske at selv at skulle beholde en eller flere hvalpe, hvis de ikke bliver afsat?
    Har du råd til store dyrlægeregninger hvis noget går galt, og der fx skal laves kejsersnit?

Spørg dig selv om kombinationen af dine to hunde virkelig kan gøre noget godt for racen og verden. Og hvis ja, er der stadig mange ting der skal overvejes, før du går i gang.

Jeg har skrevet det her fordi det ud fra dine spørgsmål ikke lyder som om, du har sat dig så voldsomt ind i hundeavl, som du måske burde. Måske tager jeg fejl. Men alt for mange sørgelige hundeskævner skyldes folk der synes det kunne være åhh så hyggeligt med et kuld hvalpe, og ikke rigtig tænker videre derfra.

• #23   5. jun 2015 Enig med Maj Britt smiley ...... jeg kunne også få den tanke at der gemte sig en 14 årig bag Birgitta`s profil smiley

Kommentér på:
Hjælp til parring evt.ensimenering

Annonce