{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.505 visninger | Oprettet:

Første kuld på vej - spørgsmål {{forumTopicSubject}}

Så er mit første kuld på vej og nu melder alle spørgsmålene sig.
For det første - hvad har I gjort med fødekasse - selv bygget?
Og hvad har I i bunden af hvalpegården? Hvilket hvalpegitter har I valgt? Har kigget på det Tholo har.
Hvornår scanner I jeres tæve? Min dyrlæge vil gerne på dag 25 - er det for tidligt?

Jeg har lidt svært ved at beregne terminsdato, mon nogen kan hjælpe? For det er naturligvis ca. 63 dage fra ægløsning, men hvornår er det? For det kan jo variere hvornår tæven har ægløsning og hvornår ift. ægløsningen at hun er parringsklar? Eller er det bare sådan det er - at det er lidt et gæt med terminsdato (altså +/- et par dage). Min dyrlæge siger, at hvis jeg har fået en tidlig parring kan jeg regne med ægløsning et par dage efter og kan derfor lægge 2 dage til første parring - altså rundt regnet 65 dage fra første parring. Hvad siger I?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Første kuld på vej - spørgsmål
  • #2   13. jan 2016 Nej hvor er den fin! Har du et billede lidt længere fra? Hvor man kan se hele kassen.

  • #5   13. jan 2016 Fin idé med IKEA-måtter! Det havde jeg ikke tænkt på. Hvad med rengøring - bliver de ikke klamme?

  • #7   13. jan 2016 Hvor er det fint! Det ser super hyggeligt ud smiley


  • #9   13. jan 2016 Gud hvor smart at de kan vaskes!
    Jeg har kigget på vinyl, men er ikke så vild med at det er glat.

    Fødsel ca. 25/2 og scanning på mandag. Kan næsten ikke vente smiley


  • #11   13. jan 2016 Okay, tak for svar. Kan godt være jeg skubber det en dag eller to så.

  • #13   13. jan 2016 Ja, altså et alternativ er også at scanne mandag og så bare scanne igen et par dage efter. Det gør min dyrlæge gerne smiley
    Er mega spændt, men tror den er god nok. Hendes talje er forsvundet og hun er meget træt ift. normalt.


  • #15   13. jan 2016 Nej men nu har man jo også fundet ud af, at det har kæmpe betydning hvordan hvalpene har det hos opdrætter ift. udvikling af HD og AD - større betydning end tiden hos hvalpekøber. Så jeg skal ikke nyde noget af at lade mine gå på glat underlag! Er helt enig i, at de skal kunne stå ordentligt fast.

  • #16   13. jan 2016 Jeg ville (hvis jeg altså var opdrætter) også foretrække et underlag, hvor hvalpene skal stå fast. Naturligvis skal de introduceres til glat underlag, men jeg ville ikke lade dem gå på det hele tiden.

    Jeg kan ikke hjælpe med dine spørgsmål, men held og lykke, det lyder spændende! smiley


  • #18   13. jan 2016 Nej en sød film smiley og sikke en flok barylere! Der er dælme gang i den!!

  • #20   13. jan 2016 Jeg har også brugt hjemmelavede hvalpekasser med stang langs siderne. Min kasse har forholdsvis høje sider bortset fra fronten, der er lav, så hvalpene så hurtigt som muligt kan komme ud af kassen. De er født med instinkt for at trække væk fra reden, når de skal gøre sig rene.

    Når jeg får skannet mine tæver, er det først ved 30 dagen. Ingen grund til at gøre det for tidligt. På det tidspunkt har jeg normalt en fornemmelse af om tæven er drægtig, så det er mest bare for at få bekræftet min egen fornemmelse.
    Hvis jeg ikke har parret efter blodprøve, regner jeg med ca. 63 dage efter første parring. Ofte er det så et par dage før, sjældent senere.


    profilbillede
  • #21   13. jan 2016 Og selvfølgelig også et billede af kassen i brug smiley

    profilbillede
  • #23   13. jan 2016 Jeg piller normalt kassen ned, når hvalpene er mellem 2 og 3 uger gamle. Så gider de ikke den mere, og den er bare i vejen.

  • #25   13. jan 2016 Jeg tænker at have sådan en åben kasse de også kan bruge når de bliver lidt større og så et solidt gitter omkring. Gerne så der er mindst 4 kvm at gøre godt med smiley
    Tak for billeder!!


  • #26   13. jan 2016 Ja Lis hun er parret. Jeg syntes dog det var lidt fjollet med progesterontest når jeg nu har hanhunden til rådighed. smiley

  • Emilie KP
    Emilie KP Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 4 Svar: 97
    #28   13. jan 2016 Har ikke så mange gode inputs i forhold til dine spørgsmål, men vil bare lige sige sikke en lækker kombi smiley smiley
    Er helt vild med Pais slanke bygning og virker til at hun har en dejlig intensitet og ja Bonus er jo også bare lækker smiley hvis man dog bare skulle have BC og havde tid til hvalp, men det må nok vente til en anden god gang smiley
    Er sikker på at det bliver gode sportshunde.
    Held og lykke med fødsel og hvalpe, glæder mig til at følge med smiley og bliver nok sleet ikke fristet *host host*


  • #29   13. jan 2016 Tusind tak Emilie smiley jeg skal nok spamme med billeder!

  • #33   13. jan 2016 Dette var min opstilling. Jeg elskede det var plast i bunden, det sparede virkelig vores trægulv for dødsstødet. Let at rengøre og spritte af.
    Jeg havde en ekstra sektion af det omkringstående hegn og lavede en hvalpelegegår da hvalpene blev ældre, i dobbelt størrelse af den der.


  • #34   13. jan 2016

    profilbillede
  • #35   13. jan 2016 Jeg var glad for plastikbunden. Både til løbegården gør selve fødekassen. Det er let at rengøre og det var skånsomt mod gulvet.
    Jeg havde en ekstra sektion af hegnet, så da hvalpene blev større blev fødekassen taget ud, og de fik en løbegård til når de var alene og når de skulle sove osv.


    profilbillede
  • #36   13. jan 2016 En anden ting jeg var glad for ved min opstilling, var at jeg kunne holde de store hunde ude, samtidig med mynte kunne vælge hvalpene til og fra. Samt at jeg kunne sidde inde hos hende ved fødslen, og ikke skulle tænke på at andre kom for tæt på.

  • #42   13. jan 2016 Vi byggede selv en kasse med en lille dør i, så hvalpene kunne gå ud i køkkenet. For enden var der en plade, der kunne lægges ovenpå med en pude, så Aya kunne være i fred, hvis hun ønskede det. Vi havde bare en almindelig børnelåge i døren til køkkenet, så de kunne være i køkkenet, når de ikke var under opsyn.

    Vi ultralydsscannede dag 29 og fik taget røntgen dag 49. smiley


    profilbillede
  • #45   13. jan 2016 Er det ikke bare sådan nogle her? http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/80186688/

  • #47   13. jan 2016 Ah, havde ikke lagt mærke til måtterne på billedet, fordi de er så lyse, troede det var gulvet smiley

  • #48   13. jan 2016 Milla - Jeg brugte måtterne som du linker til, da Ghini havde hvalpe.
    Jeg købte 60-70 stykker og selv om der står de skal håndvaskes, smed jeg dem i vaskemaskinen 10-12 stykker ad gangen, de holder endnu og kun få er smidt ud.

    Vi har linoleums gulv i det rum, som var hvalpenes primære og det synes jeg også er for glat til små hvalpe at skøjte rundt på.
    Jeg havde også et par større tæpperester liggende.

    Havde ingen egentlig fødekasse, men en kunstlæderkurv fra zooplus, ikke mange whippet opdrættere bruger fødekasser.

    Da hvalpene begyndte at besørge uden for kassen startede jeg med aviser lige udenfor og rykkede dem langsomt længere og længere væk fra kassen, da hvalpene var 4 uger, havde jeg kun et par skobakker med aviser stående og det fungerede fint.

    De kom ud fra de var 4 uger og var alle stort set renlige da de flyttede hjemmefra.
    Skobakken med aviser brugte nogle af hvalpekøberne og det betød, at de ikke oplevede uheld på gulvet, når hvalpen var alene, kun i bakken smiley

    Brugte en billig hvalpegård fra zooplus + grønne komposthegn til at gøre den større, samt til at hegne de ting ind, som hvalpene absolut ikke skulle komme til smiley
    De sidste uger var de kun i hvalpegård om natten + hvis jeg lige skulle et smut ud og handle eller lufte de voksne hunde.


    profilbillede
  • #49   14. jan 2016 Jeg håber det er okay at jeg lige låner din tråd til et spørgsmål? smiley
    Kan se at det i alle jeres hvalpekasser er en lille ekstra form for kant/rund ting tæt ved bunden. Hvilken funktion har den? Er det for at hvalpene ikke forvilder sig ud af kassen mens de er helt små? smiley


  • #50   14. jan 2016 Kant eller rundstok er der for at moren ikke kommer til at mase/lægge sig på hvalpene.

  • #51   14. jan 2016 Caroline - ja, det er mig der har lavet videoer smiley
    Tak for tippet med vetbed!!


  • #52   14. jan 2016 Krumme - den er virkelig fin, din kasse! Jeg har givet også første herpesvaccine - tør slet ikke løbe risikoen!

    Ginne: det er netop det gitter jeg har set på - er det fra Tholo?


  • Emilie KP
    Emilie KP Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 4 Svar: 97
    #53   22. jan 2016 Har kun hørt gode ting om hvalpegården fra Crufts. Min opdrætter bruger den (sheltie) og den virker stabil og skulle være nem at samle og skille ad igen.

    http://www.ostrand.dk/shop/hvalpegaarde-50c1.html

    Går selv med drømmen om en dag at få en tæve og prøve at have et kuld hvalpe. Så kigger en gang imellem efter diverse udstyr, selv om der er laaang tid til at det bliver aktuelt smiley


  • #54   22. jan 2016 Tak for tip! Så faktisk på den hvalpegård her forleden - den ser virkelig fin og stabil ud! Tænker at købe to, så jeg kan lave en stor hvalpegård med fødekassen i. smiley

  • #55   22. jan 2016 Jeg synes ikke Crufts hvalpegården er ret stor, to sat sammen er fint til et kuld gravhundehvalpe, men til eks. whippet vil den være for lille allerede ved 3 ugers alderen. Størrelsen på en svarer til størrelsen på den kurv Ghini havde som fødekasse.

  • Emilie KP
    Emilie KP Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 4 Svar: 97
    #57   22. jan 2016 Det er så også det jeg har tænkt der er negativt ved den fra Cruft, det bliver dyrt hvis man skal kunne lave den stor nok... Selv til sheltierne synes jeg at to sat sammen er småt... Og den er jo ikke ligefrem billig.

    Har også set nogen bruge komposthegn sat sammen, men der er hullerne så store i at sheltie-hvalpene kan få hovedet i klemme (ihvertfald det første stykke tid) og det går jo ikke... Ved heller ikke helt hvor stabilt det bliver...


  • #58   22. jan 2016 Gud nej det er da rigtigt. Den er meget mindre end den fra Tholo! Så bliver det altså den fra Tholo i stedet. Har regnet ud at med to hvalpegåre fra tholo sat sammen, er der omkring 4kvm til hvalpene.

  • Emilie KP
    Emilie KP Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 4 Svar: 97
    #59   22. jan 2016 Er det den her fra Tholo:
    http://www.tholo.dk/tholo-puppyguard-70cm.

    For som jeg læser det er den lige så lille...


  • #61   22. jan 2016 Den her er ca. 4 kvm - det tænker jeg da er fint??

    profilbillede
  • Emilie KP
    Emilie KP Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 4 Svar: 97
    #62   22. jan 2016 Forresten er der tilbud på vetbed ved Hagbards Hundecenter. Ved dog ikke om det fås billigere andre steder smiley
    http://www.hagbardshundecenter.dk/webshop/18-vetbed/


  • #63   22. jan 2016 Tak - det var et godt fif med vetbed!


  • Emilie KP
    Emilie KP Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 4 Svar: 97
    #64   22. jan 2016 Ja den ser fin stor ud smiley tror at sheltiehvalpe ville kunne smutte ud igennem hullerne smiley

  • #65   22. jan 2016 Jeg har desværre ingen erfaringer at bidrage med, vil bare ønske held og lykke med kuldet, læder mig til at se billeder af de små.
    Det er nogle super smukke forældre hunde, men kom til at tænke på om der ikke er noget med at border collien ikke må ha for meget hvidt?
    Jeg er bare nysgerrig, håber det er ok at jeg spørger.


  • Emilie KP
    Emilie KP Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 4 Svar: 97
    #66   22. jan 2016 Har også kigget lidt på denne, men er ikke så vild med lågen, umiddelbart ser det ikke ud til at man kan lave så tæven kan gå ud men hvalpene ikke kan...

    http://m.zooplus.dk/shop/hund/hundehus_hundegaard/hundegaard/523519

    Hvad gør folk egentlig, vetbed med eller uden gummi på bagsiden? Har hørt både for og imod for begge..,


  • #67   22. jan 2016 Maya - det er helt rigtigt! Hvis de har meget hvidt (White factor) er der en række forholdsregler man skal tage. Eks. adrig parre med merle eller en anden med white factor smiley Derfor har jeg også valgt en meget mørk hanhund.

  • #68   22. jan 2016 Den er nu også ret fin, den hvalpegård!

    Aner ikke ift. vetbed, men ville være super fedt at høre folks erfaringer smiley


  • Emilie KP
    Emilie KP Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 4 Svar: 97
    #69   22. jan 2016 Er egentlig ikke vild med border collier med så meget hvidt i hovedet, men er helt skudt i Pai smiley hun er virkelig lækker! Kan ikke helt sætte finger på hvad der præcis gør det, men hun har det lækreste udtryk smiley og en fantastiske power (selvfølgelig kun dømt ud fra det video jeg har set) - gentager for mig selv: "jeg mangler ikke hund, jeg mangler ikke hund" smiley smiley er sikker på at der kunne komme en fantastisk agilityhund fra den kombi!

  • Emilie KP
    Emilie KP Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 4 Svar: 97
    #70   22. jan 2016 Altså den er ihvertfald større end den fra Cruft (160x160) hvis jeg regner rigtigt smiley

  • #71   22. jan 2016 Jeg er sgu ærlig talt heller ikke vild med bordere med hvidt hoved. Men Pai kan have de mest utrolig udtryk - og er enormt charmerende. Og nu har jeg lært at holde af det smiley
    Hun har bare fuld knald på alt hvad hun laver og har et fantastisk engagement! Men samtidig mister hun ikke hovedet, selvom det går hurtigt. Er meget spændt på at komme i gang med lydigheden med hende smiley

    Tror der vil være top-lækre agilityhunde blandt hvalpene smiley


  • Emilie KP
    Emilie KP Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 4 Svar: 97
    #72   22. jan 2016 Lyder jo fantastisk smiley hun har altså bare noget helt specielt i hendes udtryk smiley meen har 3 sheltier, en på 6 snart 7 år, en på snart 3 år og en på 2 år. Så har vist nok at se til pt..

    Havde egentlig også forsvoret at jeg ikke skulle have BC men overvejer det faktisk lidt. Må jo holde øje med om du laver et kuld mere på hende engang smiley smiley


  • #73   22. jan 2016 Ja, så er der lidt at se til ift. træning med sådan 3 stk! Det kender jeg smiley

    Selvfølgelig skal du have en BC engang! det er jeg slet ikke i tvivl om smiley


  • #74   22. jan 2016 S. Renee: Tak for svar, så var jeg ikke helt galt på den.
    Held og lykke med det hele, det bliver spændende at følge.


  • #75   22. jan 2016 Jeg har set Pai i aktion under en træning, og kan kun sige, at hun er helt fantastisk at se i action! Hendes fokus og power i hendes udførelse af øvelser ser virkelig fantastisk ud. Samtidig bevæger hun sig meget adræt og er enormt hurtig. Som Siri siger, virker det virkelig til, at på trods at hendes fart, så har hun hovedet med i hvad hun laver. Samtidig virker hun enormt glad og selvfølgelig voldsomt ivrig efter at lave noget.

    Jeg er helt solgt i hende! Og Bonus, som også er fantastisk lækker!


  • Emilie KP
    Emilie KP Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 4 Svar: 97
    #76   22. jan 2016 Ja hvis man dog bare havde tid smiley der er nogle meget heldige fremtidige hvalpekøbere!

Kommentér på:
Første kuld på vej - spørgsmål

Annonce