2.982 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Søren L
Søren L
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5

Blanding af Dansk/Svensk og Staffordshire Blanding af Dansk/Svensk og Staffordshire

Vi har en Dansk/Svensk tæve som vi gerne vil have hvalpe på
Vi kunne godt tænke os en blaning af Dansk/Svensk og Engelsk Staffordshire.
Er der nogen her på galleriet der har erfaring med det?
Og hvis der er gode erfaringer, er der nogen der kender en han der vil lægge krop til?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Beskæring af buske/træer 1.000 kr.
  • Opgravning af kirsebærlaurbær 3.000 kr.
  • Opvaskemaskine reagerer ikke/ingen lys i display 1.400 kr.
  • Hækklipning 2.800 kr.
  • Klip hængelås op 205 kr.
  • Blocked toilet 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Blanding af Dansk/Svensk og Staffordshire
  • Kristine O
    Kristine O Tilmeldt:
    jul 2015

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 77
    #1   2. maj 2016 Er du seriøs i så fald er du dum

• Søren L
    Søren L Tilmeldt:
    okt 2012

#3   2. maj 2016 Jeg mener selvklart engelsk Staffordshire terrier. Hvad er det dumme i det?

• Søren L
    Søren L Tilmeldt:
    okt 2012

#5   2. maj 2016 Jeg er helt med på at der er snobber nok til i verdenen som ikke kan tåle synet af en blandingshund.
    Men nu var det ikke fordomme jeg spurgte efter, men erfaringer smiley

• #7   2. maj 2016 Alene af grunden, at hvalpene kan ligne ulovlige hunde og aflives deraf (da der ikke er stamtavle på hvalpene), ville jeg lade være. smiley

• #10   2. maj 2016 Tænkte PRÆCIS det samme som Isabelle: hvorfor? Hvad er grunden?

• #12   2. maj 2016 Alene af grunden, at hvalpene kan ligne ulovlige hunde og aflives deraf (da der ikke er stamtavle på hvalpene), ville jeg lade være.

Meget enig i ovenstående. Det er hvalpene, der bliver taberne og risikerer at blive aflivet, hvis politiet vurderer, at det er en ulovlig blanding. Og ja, så er det selvfølgelig absolut ikke sjovt for de familier, som har købt hvalpene smiley

Derudover er de ret forskellige typer hunde og jeg vil nok råde dig til at finde en race, der matcher lidt bedre både af sind og skind (eller i hvert fald mest af sind) så det er lidt mere gennemskueligt hvilket temperament hvalpene kan få.

• #14   2. maj 2016 Søren: Hvis du gerne vil have en staffordshire bullterrier, så køb såden én MED stamtavle. Sådan som hundeloven er skruet sammen i dag, så er dit eneste bevis for at hunden er lovlig, og dermed ikke risikerer at blive aflivet, en stamtavle.
    At lave den nævnte blanding, ville være dybt uansvarligt, da hvalpene risikerer aflivning, fordi de kan ligne en blanding af ulovlige racer, og du ikke kan bevise at de er lovlige. Desværre.

• Søren L
    Søren L Tilmeldt:
    okt 2012

#15   2. maj 2016 Tak til dem der kommer med konstruktive svar og ikke kun stupide kommentarer uden baggrund.
    Jeg kan se problematikken i at de muligvis kan blive vurderet som ulovlige. Den havde jeg ikke lige set komme med den to racer!

• #16   2. maj 2016 Første problem, er at de kan ligne ulovlige racer og derfor bliver aflivet..

Andet problem er, at når man kigger på temperamentet (som der er nævnt tidligere), så er det ikke den bedste blanding.

Tredje problem er hundens bygning, vil potentielt blive meget mærkeligt.

Og sidst, er det to racer, som overhovedet ikke minder om hinanden, og derfor ikke umiddelbart en blanding der er oplagt at lave, hvis man endelig skal lave blandinger..

Nåja, NU til det sidste problem - du finder næppe en sbt der er tjekket for racerelaterede sygdomme, og har tavle (så du ved den ikke er ulovlig), der vil indgå i blandingsavl smiley

• #18   2. maj 2016 Jeg tænker at det netop måske vil være en rigtig god idé til fremtiden at læse lidt op på den omvendte bevisbyrde så du er klar over, hvad det indebærer - jeg tænker hvis du ikke vidste, at denne blanding kunne falde uheldigt ud. Den omvendt bevisbyrde rammer ISÆR sbt'en, og det er blandt andet derfor en DSG/SBT blanding vil være en rigtig skidt idé.
    Jeg ville ikke kunne holde ud at sætte hvalpe i verden velvidende at de meget vel kunne ende med et suspekt udseende - også selvom DU godt ved hvilken blanding de er - og uden dokumentation af racerne.
    Så ganske simpelt, vil du hvalpene det bedste så lader du være med at sætte dem i verden smiley

• Søren L
    Søren L Tilmeldt:
    okt 2012

#19   2. maj 2016 Det er jo netop derfor jeg skriver på dette forum, for at høre erfaringer. Jeg er overbevist om at det ikke er en god idé og dropper tanken

• #20   2. maj 2016 Udover det de andre allerede har skrevet, er der en rimelig stor risiko for at tæven ikke kan føde hvalpene naturligt, fordi de er for brede i forhold til din tæves bækken. I værste fald kan du gå hen og miste din tæve.

• #21   2. maj 2016 Det her har ikke noget med snopperi at gøre. Men udover issuet med den omvendte bevisbyrde så skal man huske på at 'udfaldsrummet' i en blanding indeholder alle yderpunkter fra de implicerede racer. Ikke bare hvad angår eksteriør men også sind og sundhed.
    Hvis man vil lave et kuld hvalpe så skal man tænke sig grundigt om - uanset om der er tale om blandinger, racehunde med stambog eller renracede uden stambog. Planlægger man ligefrem at lave blandingshvalpe, så skal man være klar over at mange af dem, der vælger at anskaffe blandinger oftere gør det pga pludselig indskyldelse end dem der fx vælger en hvalp med stambog (min erfaring som træner gennem mange år).
    Der er altid mange blandingshvalpe til salg og der er også altid mange blandingsunghunde der sørger nye hjem. Den 'race' der topper aflivningsstatistikkerne pga fx adfærdsproblemer er 'blanding' - det synes jeg sender et ret tydeligt signal om at mange købere til blandingshunde måske ikke har sat sig grundigt nok ind i hvad det er for en hund de anskaffede sig. Særlig med blandinger som indeholder fx SBT risikere man at rende ind i købere som bare skal bruge en lidt 'sej' hund til at give dem lidt street-credit.
    Lige præcis en blanding af DSG og BST vil sikkert være let at komme af med, da det er to forholdsvis populære racer. Det er en kombination af racer hvor mentaliteten hos afkommet kan komme til at give en urutineret hundekøber udfordringer: Begge racer har tendens til et lidt usundt stressniveau og der er stor sansynlighed for at afkommet bliver stærke hunde, med stort jagtinstinkt og et højt aktivitetsniveau. Det vil med stor sansynlighed blive hunde, der skal lægges noget arbejde i, hvis ikke de skal ende som 'problemhunde'. Umiddelbart en hund for en ret rutineret hundeejer med erfaring i at tackle den slags hund. MIN erfaring siger mig så bare at rutinerede hundeejere ikke køber den slags blandinger .....
    Hvorfor ikke vælge en DSG-han til jeres tæve ?

• #23   2. maj 2016 Altså, nu har han jo indset, at det er en dårlig ide. Det er vel hovedsagen?

• #24   2. maj 2016 Søren: Klog beslutning ! Og respekt til dig for at du lytter smiley

• #25   2. maj 2016 Stor respekt for at du tager kommentarerne til dig Søren og dropper planen. smiley SBT er en skøn race og der gøres så meget for at holdes racen af forbudslisten og give racen et ry det er mere i overensstemmelse med hvilke hund det reelt er. Blandinger med SBT er ikke med til at hjælpe på sagen.
    Men igen, bare super fedt at se en der kan tage i mod feedback uden at gå i forsvarsmode og blive tøsesur smiley

• #26   2. maj 2016 Selvom den vil være lovlig så vil den ikke SE lovlig ud, og det er det som der er problemet..

• Søren L
    Søren L Tilmeldt:
    okt 2012

#27   2. maj 2016 Jeg skrev jo netop her for råd og erfaringer. Tak til dem der har bidraget med det. I øvrige paphoveder burde holde jer til egen hundegård

• Anne Ø
    Anne Ø Tilmeldt:
    aug 2020

Følger: 11 Hunde: 1 Svar: 1
    #30   20. jun 2022 Hej nu ved jeg godt at opslagene er fra 2016 men min hund er en engelsk staff blandet med Dansk svensk gårdhund og hun er fra 2020

profilbillede
Kommentér på:
Blanding af Dansk/Svensk og Staffordshire

Annonce