{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.529 visninger | Oprettet:

Lidt hvalpe-opdrætter råd {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg har nogen spørgsmål jeg håber jeg kan få svar på. Ved godt der er utrolig mange meninger og holdninger om hvordan tingene skal gøres når det kommer til opdræt men skriver mest for at hører hvordan i andre gør, da jeg selv ikke har særlig meget erfaring endnu.

Jeg har papillon hvalpe som er 17 dage d.d. Jeg har en stor redekasse

1 hvor meget går jeres tæver fra hvalpene? vil hun fx sove med dem hele natten?

2. Hvor tit vejer i dem og hvis i vejer dem hver dag ( det gør jeg) hvor lang tid bliver i ved med det?

3. Hvis i nogen sinde har suppleret med mælkeerstatning - hvorfor og hvornår begyndte i med det?

4. til jer der har haft mange hvalpe på en gang, hvordan gør i så praktisk - jeg synes nemlig at det virker til at mine hvalpe er blevet så store at de ikke kan dele så jeg er begyndt at dele dem op i 2 hold.

5. Til jer med små hunde-mødre. Hvor meget giver i ca jeres diegivende tæver. Min morhund kan nemlig spise hele tiden, men hun får også barf og vådfoder og det er noget hun virkelig elsker!

På forhånd tak for jeres tid. Håber på at få nogen behjælpelige svar fra nogen erfarrene opdrætter uden at nogen hakker ned på andres måde at gøre det på. Jeg er blot ude efter at hører nogen forskellige metoder at opdrætte på. ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lidt hvalpe-opdrætter råd
  • #3   21. jun 2016 1) Mine tæver ligger ved hvalpene i døgndrift de første tre døgn. Jeg bærer dem ud for at tisse, og de iler ind igen.
    Herefter forlader de dem selv ind i mellem. Efter en uge forlader de dem i halve timer efter diegivning, og det styrer de så fint selv. Tæven sover ikke i kassen ved hvalpene hjemme hos os. De kan frit selv vælge, men træder ud og sover på den anden side af hegnet af hvalpeindhegningen, så snart hvalpene er ude af den kritiske fase.

    2.) Jeg vejer hvalpene dagligt i de første to uger. Herefter vejes de ugentligt.

    3.) Ingen erstatning. Det er en ond spiral at komme ind i. Tævens mælk tilpasser sig, hvis bare man giver det tid. Er der en syg hvalp eller er tæven syg, kan det være en anden snak.

    4.) Jeg har haft 2 stks kuld med 8 hvalpe. Der har været plads til alle ved mælkebaren, bare tæven placerer sig korrekt på underlaget.

    5.) Jeg giver tæven så meget hun vil have i de første uger, dvs fire gode måltider i løbet af dagen. Så snart hvalpene starter på fast føde tre uger gamle, og tævens mælkeproduktion begynder neddrosling, sætter jeg tævens indtag ned, for at hun ikke får for meget.
    Jeg giver ikke råt kød mens hvalpene er små, da jeg er bange for bakterier i hvalpekassen eller på tæven.


  • #6   21. jun 2016 De fleste af mine tæver kun ligget i døgndrift ved hvalpene et par dage. Nogen har skulle tvinges ud og lufte sig, andre er gået mere villigt med. Men efter et par dage begynder de selv at forlade kassen i længere og længere perioder. Mine tæver kan altid komme og gå hos hvalpene, som de selv vil.

    Ved mit sidste kuld havde Peia 9 hvalpe og kun 8 patter, så det var jeg lidt spændt, hvordan det skulle gå, men hun lå meget af tiden hos hvalpene, meget mere end jeg har set hos nogen af mine andre tæver, og hvalpene kunne bare forsyne sig, så det blev ikke noget problem.
    Ellers har mine tæver lagt mælk ned med nogle timers mellemrum, og ja med 8 - 9 hvalpe har der ind i mellem været kamp om pladsen. Jeg har ofte lige byttet om på et par hvalpe, så de mindste hvalpe ind i mellem kom på de bedste patter. Tæverne plejer ikke at ligge så meget hos hvalpene, så når hun kommer i kassen, vågner alle hvalpene og der er altså ingen, der sover fra et måltid, og jeg har aldrig delt dem op.

    Min første tæve fik ret uens størrelse hvalpe og brød sig ikke om, at jeg flyttede rundt på dem, så der har jeg et par gange suppleret med lidt mælke erstatning til de mindste. Det har været lige i begyndelsen, mens kuldet var helt små.

    Jeg vejer dagligt den første uge, derefter kun ved behov, f.eks. når de skal have ormekur.

    Jeg har store hunde, og jeg ved ikke om fodringsprincippet er anderledes hos små hunde, men mine tæver med store kuld (dvs 8 og mere) har fået ca. 4 x normal vægt af foder, som så også er hvalpefoder. Mine har måtte få det, du kunne spise. Ingen har haft tilbøjelighed for at blive tykke, mens de har haft diende hvalpe.


  • #7   21. jun 2016 I får lige et billede af hvalpene.

    profilbillede
  • #9   21. jun 2016 Emma - tak for respons... Jeg synes ikke altid det virker som om min tæve går hen til hvalpene når de kalder på hende, så nogen gange siger jeg at hun skal gå op til dem og det går hun så. Men nu er det også første gang både jeg og Mali prøver det her.

  • #10   21. jun 2016 Hehe ja synes godt nok også der kom mange... 7 stykker. Og hun var røgtenfotograferet til 6.

  • #12   21. jun 2016 Malene og huskierne"

    Angående mad til hvalpene når de er 3 uger. Så tænker jeg at give dem vådfoder for jeg har det på samme måde ang barf, jeg tror det er til voksne hund og derudover synes jeg også mine hvalpekøber selv skal kunne vælge om de vil barfe eller ej. MEN hvordan gør du med mad til hvalpene i uge 3 ?


  • #13   21. jun 2016 Den mindste i kuldet vejer 474gram og den der vejer mest vejer 585gram smiley

  • #16   21. jun 2016 Okay .. Har du haft problemer med hvalpenes maver så ?

    De vejede fra 152 - 193 gram ... De blev født 3 dage inden forventet fødsel


  • #17   21. jun 2016 Ej jeg synes dine hvalpe på 2 uger og 5 dage virker til at være meget mere fremme end mine .. De er jo 2 uger og 2 dag og møver sig stadig frem. Kun nogen gange går den, men så vælter de. Nu spørg jeg måske dumt men skal jeg 'gå træne' med dem ?

  • #19   21. jun 2016 Mine starter med fast foder, når de er ca. 2½ uge gammel, og de starter med hakket råt kød rørt med lunt vand. Det er de rigtig glade for, og det har aldrig givet maveproblemer.

  • #21   21. jun 2016 Altså hakket kød nede fra fx netto eller fra en barf butik

  • #22   21. jun 2016 Ja, hakket kød fra supermarked, ofte har det været oksekød, men jeg har også brugt kylling.

  • #25   21. jun 2016 Nej, jeg vil heller ikke give køleskabskold mad til så små hvalpe. Og med hensyn til det varme vand, det er jo meningen at maden skal spises med det samme. Det er ikke noget, der får lov at stå hos dem. De spiser, og så bliver resterne fjernet.

    Det er sikkert lige meget hvor man køber det, men jeg er så gammel, at da jeg startede som opdrætter, var der ikke noget, der hed barf butikker smiley , så jeg er bare blevet ved med det, der fungerede.


  • #26   21. jun 2016 Er det ikke på tide at få dem ud af fødekassen når de er knap tre uger gamle? Jeg fjerner den efter ca to uger, så de går frit rundt i en indhegning. Dog skal man være obs på at de ikke må få træk smiley

    Jeg giver fuldstændigt opblødt tørfoder/starterfoder i den første uge, hvor hvalpene er ml 3-4 uger gamle. Herefter går de over på tørfoder suppleret med store gnaveben (der ikke kan tygges eller sluges) og findelt råt kød (vom og hundemad puppy).


  • #28   21. jun 2016 Jeg havde lige overset den med hvalpekassen, men jeg er enig med Malene og Isabelle, dine hvalpe er gamle nok til at have mulighed for at komme ud af kassen.

    Du skal ikke træne hvalpene i at gå, det skal nok komme af sig selv. Når de kommer ud af kassen, er der jo en masse spændende ting, de skal undersøge. Bare rolig, nogle hvalpe er hurtigere på benene end andre.


  • #31   21. jun 2016 Mine kravler ud mellem 2 og 2½ uge, og så tager jeg kassen ned. Den fylder så meget, og i begyndelsen kan de ikke gå op i den igen, så den er bare i vejen. De får også bare vetbed på gulvet i stedet for.

  • #36   21. jun 2016 Mit hus er ikke så stort, men det er mine hunde og dermed også min hvalpekasse, så jeg foretrækker at få den væk.

  • #38   21. jun 2016 Huskyhvalpe skriger også! De vil uuuuud - også mellem kl. 3-5 om morgenen.
    Og når man så har lukket dem ud i hundegården, vil de mere uuuuud. Og når man så åbner til den store have, vil de meeeere uuuud.
    Det bliver aldrig godt nok - de skal se hele verden smiley


  • #39   21. jun 2016 Altså min hvalpekasse er ikke bygget som en traditionel hvalpekasse da det er et baby basin - kan man ikke bare fortsætte med at bruge den som kurv?

  • #43   21. jun 2016 jaaah-men Isabelle bliver du alligevel ikke helt hvalpeskruk af minder/billeder af dine hvalpe? de eurasierhvalpe er bare sååååå søde....næsten lige så søde som pomserne

    profilbillede
  • #44   21. jun 2016 Præcis Isabelle! Du har perfekt beskrevet essensen i det smiley
    Det er et kæmpe arbejde at tilfredsstille totterne. Godt det kun er otte uger smiley


  • #46   22. jun 2016 Emma, nej det kan de ikke men kan tage luften ud af nogen af ringene og så kan de godt... Har dog ikke gjort det endnu

  • #47   22. jun 2016 Pia - hvor får du de kalk præparater fra ? Er det fra apoteket eller hvor henne?

    Hvor meget tog dine hvalpe på, for jeg synes ikke det ligner at de får særlig meget mælk fra Mali længere

    Jeg giver Mali vådfoder til hvalpe , kyllingehalse og Bella barf.


  • #49   22. jun 2016 Det er det her jeg bruger

    profilbillede
  • #50   22. jun 2016 Der er multi vitamin og mineral vitamin + e vitamin

  • #51   22. jun 2016 Hov mineral blanding

  • #53   22. jun 2016 Hvalpene er jo nødt til at øve sig på at komme ud af diverse indelukker m.m., så de kan blive kompetente udbrydere som voksne smiley

    Mine hvalpe går heller ikke ind for at få begrænset deres frihed, og kors, hvor kan der være meget lyd i et kuld hvalpe, der brokker sig.


  • #54   22. jun 2016 Hvor meget må hvalpe afvige fra den tommelfinger regel?

  • #55   22. jun 2016 Bare sådan ca

  • #58   22. jun 2016 Jeg har forstået det sådan, at hvalpene ikke får fast føde endnu, men at det er moderens mad, der spørges til.

    Men de er 2½ uge nu, og der tilbyder jeg mine mad første gang, og det synes jeg også sagtens du kan gøre, Camilla.
    7 hvalpe er et ret stort kuld til en så lille hund, så der skal noget til, så hvis du er i tvivl om, hvorvidt moderen har mælk nok til dem nu, så prøv at byde hvalpene mad og se, om de er interesserede.


  • #59   22. jun 2016 Okay undskyld jeg er så lang tid om at svare.. Men har siddet og knoklet med hvalpene og kan bare ikke få dem til at spise af sutteflasken

  • #60   22. jun 2016 Men hvis jeg skal prøve mad i stedet ... Ville i så blande modermælk med hvalpefoder ?

  • #62   22. jun 2016 Jeg synes de har sovet meget Idag ... Men i kan lige få deres vægt

    Hvalp 1 fødsels vægt 174g og nu 490 gram
    2.fød 152 nu 503
    3 162 nu 474
    4. 193 nu 585
    5 174 nu 513
    6 181 nu 542
    7 186 nu 547


  • #63   22. jun 2016 Okay men kan de ikke komme til at få det forkert i halsen ?

  • #64   22. jun 2016 Nu har jeg lavet det her

    profilbillede
  • #66   22. jun 2016 Jeg har som tidligere nævnt brugt hakket kød rørt med varmt/lunt vand, og det får en konsistens som lind grød og ingen klumper. Det er nemt for dem at sutte det i sig.

  • #70   22. jun 2016 Okay mange tsk for jeres gode råd alle sammen ! Det har virkelig været stor hjælp

    Som svar på om mor er raceren... Så kan jeg kun forholde mig til hvad opdrætter har sagt og hun har sagt at hun er papillon og phalene blanding


Kommentér på:
Lidt hvalpe-opdrætter råd

Annonce