{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.655 visninger | Oprettet:

Parring af førstegangstæve {{forumTopicSubject}}

Vores tæve er i sidste uge startet i løbetid, vi opdagede det om torsdagen, så altså 10-11 dage henne idag minimum.

I fredags begyndte hun og smide halen til side ved berøring, og hun fik besøg af hanhund, hun var villig til han sprang, men de fik ikk held af og hænge sammen. Hun piver, når han prøver trænge ind, er det fordi hun ikk er helt klar, selvom hun virker villig?

Hun bløder stadig ganske let, dog meget fortyndet ligner det.

I fredags var de meget aktive da de blev lukket sammen, igår var de mindre aktive. De to gange har de mødes ved tæven.

Idag mødtes de ved hannen, her virker de så endnu mindre altive igen?

De har været sammen under opsyn i ca 1 1/2 time pr gang, hvor de til sidst bare har endt med og ligge uinteresseret i hinanden.

Begge er nye i faget. Tæven er godt 2 år og hannen er 4 år. Han er egentlig aktiv nok til tider, og prøver både på og parre hende, ud i luften, på græsset osv, men han bliver lidt nervøs når hun giver de piv når han rammer rigtigt.

Vi har prøvet og støtte tæven, da hun søger os, og gerne vil være omkring os når han springer på hende.

Er der nogle der har nogle gode råd.

Skal hun holde helt op med og bløde inden hun er klar? Og hvor længe vil de ofte være villige?

Er det nogen fordel de får lov og være mere sammen som vi har gjort, eller andet?


Kommentarer på:  Parring af førstegangstæve
  • #2   24. jul 2016 En ung tæve bør altid parres med en erfaren han, du bør få tæven testen om den overhovedet er klar, nu er det formodentlig for sendt i denne løbetid;)
    Det vil sige du har minimum et halvt år til at forberede dig;) find en god erfaren hanhund, få evnt din opdrætter til at hjælpe med at finde en der passer godt til tæven, hold øje med tæven så du har helt styr på hvornår løbetiden starter og få så dyrlægen til at teste præcist hvornår det optimale parringstidspunkt er;)


  • #3   24. jul 2016 Hvad koster de test? Er det blodprøver eller hvordan?

  • #11   24. jul 2016 Jeg har forsøgt og spørge til råds ved flere som har avlet, men jeg har ikke fået helt samme svar, så derfor er jeg blevet lidt forvirret.

    Vi avler heste også, må nok sige det er noget lettere og hitte ud af hvornår de er klar.

    Men som jeg læser det med alle jeres svar, så er det klart og foretrække og finde en hanhund som har erfaring og få tæven testet.

    Takker foreløbig for alle jeres delte erfaringer, det er rigtig dejligt i har ville dele dem, samt ikke mindst at der for en gangs skyld på et offentlig forum er blevet holdt en pæn tone:-)


  • #18   24. jul 2016 Der er ingen grund til at stresse hundene med unødige parringer eller forsøg derpå. Test fra dag 8-10 og så kan I nøjes med én korrekt parring 24-48 timer efter ægløsning.
    Det går som regel nemmest hjemme hos hannen.


  • #19   24. jul 2016 Jeg ved ikk om tæven glemmer det lidt mere når hun er klar, men hun er normalt ikk vant til og komme med fremmede steder, når vi skal noget passes hun ved mine svigerforældre, det går fint, men andre steder er hun ikke vild med, og da vi besøgte hanhunden idag hos ham, hang hun næsten på os hele tiden, kun korte perioder løb de lidt rundt i den lille lukkede have.

  • #21   24. jul 2016 Ved du hvad Linda V, måske skulle i tænke over om det overhovedet er nogen god ide at avle på en tæve hvis ikke hun kan tages med fremmede steder;)
    Det er næsten altid bedst at lade hannen være på hjemmebane, det sker ofte at tæver bliver for selvsikre på hjemmebane og ikke vil tillade hannen at komme tæt nok på;)


  • #22   24. jul 2016 Det er vel et spørgsmål om hvad hunden vænnes til. Vi bor på landet og her er hun vant til og rende frit på hele vores grund, og mødes også med andre hunde her uden problemer. Vi har bare ikke det store behov for og ta vores hunde med alle steder.
    Jeg er hjemmegående, så de er ikk meget alene


  • Rollo
    Rollo Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 9 Følgere: 13 Svar: 927
    #23   24. jul 2016 Hvornår tæven mener hun er klar, er ikke altid rigtigt - vi har en i løbetid nu her, hun var selv klar langt før hun reelt var klar. Jeg bruger min gamle hanhund til at se hvornår tæven er klar, han er så sikker som amen i kirken smiley Den dag han ikke kan mere, så må vi i gang med blodprøver.

    Men det er et problem, når man står med en uerfaren hanhund og uerfaren tæve - jeg ville foretrække at minimum en af dem har erfaring, men også svært når man står med en klar tæve, og så skulle finde en egnet hanhund.

    Ved ikke hvor i Midt-/Vestjylland du er fra Linda, men Holstebro dyrehospital eller Herning Dyrehospital skulle være gode. Bruger selv Holstebro.


  • #24   24. jul 2016 Jeg er fra Videbæk.
    Ja nu var det en fin han vi havde fundet, det eneste minus er bare han også er ny i faget, det havde vi ikke lige tænkt som ville blive et problem, da vores hunhund normalt bare er den rareste hund og hun plejer ik være pivet.

    Jeg har læst noget om i et andet forum at når tæven ik er helt klar ved parring, så vipper hun ikk bagparten så hun har den rette vinkel til han kan trænge ind og derved kan det gøre ondt og hun hyler, er det korrekt?


  • #26   24. jul 2016 Jeg har selv stået med to nybegyndere og det trak tænder ud. Det lykkedes dog alligevel, men jeg fik gode råd hos en erfaren opdrætter. Man behøver altså ikke test og dyrlæge-besøg, men en masse tålmodighed. Sålænge hun bløder, ville jeg ikke tro at hun var der helt endnu. Mød hannen (hos hannen!) hver anden dag til det lykkedes. Går det ikke denne gang, så kan du prøve dig med test og lignende til næste løbetid, eller blot være tålmodighed.

    Ja hak bare på mig folkens, men hvis vi alle tog de test og kun brugte erfarne hunde, så ville dyrlægerne være millionærer og vi ville have meget få hanner at vælge imellem


  • #27   24. jul 2016 Isabelle det lyder næsten som min, hun hyler dog kun lige op når han prøver trænge ind, og sætter sig ned, så han ikk kan komme til.
    Hun er godheden selv, jeg tror det skal være meget slemt det der gøres ved hende, hvis hun skulle så meget som tænke på og bide ud efter nogen.

    Nogle steder på nettet står der de holder op med og bløde når de er klar, andre steder står der det bliver tyndere, er det forskelligt fra hund til hund om de gør det, eller er det fordi nogle måske prøver for tidligt at de stadig bløder når det er?

    Vores er meget renlig, så det er godt nok svært og se, men hvis jeg tjekker hende lige efter hun har sovet har jeg en lille chance.


  • #28   24. jul 2016 Kennel hijacks tak for svar. Det gav lidt håb endnu:-)
    Ja de erfarne hanner har jo også været begyndere engang.


  • #30   24. jul 2016 Det ligner min tæves opførsel.

  • #32   24. jul 2016 Hvor lang tid gik der mellem de to billeder:-)

  • #33   24. jul 2016 Da Ghini min tæve blev parret første gang var det også med en ung uerfaren hanhund. Jeg er utrolig glad for at jeg valgte at få taget progesterontest, ellers var det blevet til mange ture frem og tilbage til Sjælland smiley

    Ghini smækkede halen til side fra omkring dag 10 og på dag tretten mente bagboens erfarne Kleiner han, at hun var klar, testen sagde dog noget andet og først på dag 18 viste testen at der var ægløsning, hun blev parret en gang og fik 7 hvalpe.

    Hanhunden var ret usikker, men Ghini blev ved med at smække måsen i hovedet på ham og efter 20 minutter sprang han på hende og de hang sammen i første hug.
    Hun er en "gimpe" og tillader kun en parring, vi forsøgte dagen efter, men der afviste hun ham totalt.

    Samme denne løbetid, bortset fra at hun først havde ægløsning på dag 20.
    Vi havde en 800 kilometers køretur til hanhunden og fik en enkelt parring på dag 22.
    Denne han er en yders erfaren herre og jeg havde ikke engang fået sat tasken, før de hang sammen, men igen ikke tale om, at divaen ville have noget med ham, at gøre dagen efter.
    Hun fik 6 hvalpe forleden.


  • #37   24. jul 2016 Jeg har som regel smidt tæveejer ud af huset, for en sådan en pulrermor giver mere forstyrrelse. Så slapper tæven mere af og tillader mere fra hannen.

  • #39   24. jul 2016 Ja, de står numse mod numse. Hans penis drejes rundt og han kan derved afgive de nødvendige væsker ind i hende. Når de står numse mod numse, så kan de forsvarer sig mod eventuelle fjender. Hvorfor de ikke bare gør som stort set alle andre pattedyr, ved jeg faktisk ikke. På det punkt er de vel ikke så udviklet

  • #41   24. jul 2016 Altså de starter med den tidsløse doggystyle og når hans svulmedele er store nok til en fastlåsning, så drejer han af. Nogle gange skal man lige hjælpe ham lidt, men som regel gør de det helt selv. Så står de numse mod numse i op til 5 kvarter (er det længste jeg endnu har hørt) indtil han er tom. Så falder svulmedelene til normal størrelse og så kan de løsrives. Grunden til at man støtter tæven, er at der kan gå panik i hende og så spænder hun bare rundt med ham. De kan derfor ødelægge alt dernede.
    Min race kan være noget hidsige, så jeg skal som regel støtte hanhunden i ikke at blive ædt af tæven. Sidste gang fik tæven kramper og mælkesyre i benene, så jeg måtte holde hende oppe for ikke at min han skulle lide under akten.
    De fleste tæveejere har dog meget svært ved at tæven piver og kan udstøde et lille skrig første gang. Derfor smider jeg dem ud og så må de komme når det er overstået


  • #42   26. jul 2016 Jeg havde kontakt til dyrlægen i byen igår, hun sagde at hvis vi ville teste, så skulle vi være begyndt ved dag 7-8 og så hver eller maks hver anden dag indtil ægløsning, og hun sagde prøven skulle sendes ind, så jeg først ville få svar dagen efter?

    Så hun syntes ikk vi skulle spilde pengene på det i denne løbetid, for inden vi havde svaret ku det være for sent. Så hun anbefalede os og prøve hver dag og lukke dem sammen her i løbetiden og se om det lykkedes.
    Igår da de blev lukket sammen var det som om energien var fornyet og en parring lykkedes.


  • #43   26. jul 2016 SÅDAN!

  • #45   26. jul 2016 Måske det er fordi den lokale dyrlæge her ikke havde udstyret til det, det ved jeg ikke? Men det var heller ikke lige det svar vi havde forventet og få.

    Her gjorde vi det på den måde at hanhunden kom til os og hans ejer valgte og køre, for og give ham ro, da han mente han var alfa-han over for hunden, om det var det der hjalp, eller om tidspunktet bare var bedre, det ved vi så ikke, men hovedsagen var jo det lykkedes.

    Hanhunden var meget optaget af sin føre, jeg ved ikke om det var fordi han var usikker på hvad han skulle, men idag virkede han mere sikker i sin sag og vidste hvad det drejede sig om med det samme uden tøven.


  • #47   26. jul 2016 Ja okay:-) men han var meget optaget af hans menneske i hvert fald:-)

  • #48   26. jul 2016 Jeg tænker, det mest sandsynlige er, at det er det rigtige tidspunkt nu. Når det er lykkes i dag, har det jo helt klart været for tidligt, de første gange i forsøgte.

    Jeg tror mange lader sig snyde af, at tæven tager halen til side, og at hannen forsøger nogen gange og så opgiver, og virker uinteresseret. Men hanhunden mærker ved forsøg om tæven er klar, og det har hun jo så ikke været. Så at han prøver og så opgiver, er ikke nødvendigvis fordi, han ikke ved, hvad han skal.

    Nogle hanhunde har så mere flair for, hvornår det er tiden, nogen prøver i hærdigt også selv om, det ikke er tiden, andre behøver bare at snuse til tæven for at vide, at det ikke er tiden.

    Men dejligt at det lykkedes.


  • #49   26. jul 2016 Prøv at tænk på hvor meget du nu kan læse din egen tæve og hvor meget du egentlig har lært af det her. Det er så vigtigt at se hundenes opførelse før, under og efter, og bruge det i fremtiden. Tillykke med lærdommen!

  • #50   26. jul 2016 Tak kennel Hijacks:-) jeg må nok sige at havde jeg vidst det var så meget sværere lige og vide hvornår det var, i forhold til når vi har haft heste i brunst, så havde jeg nok overvejet en mere erfaren han (samt dermed ejer) som jeg ku støtte mig op af, for jeg troede virkelig ikke de lod sig springe på overhovedet før de var klar (det gør hestene ikke) men det er jo igen det med og finde den han man syntes er bedst til tæven, og så måtte vi jo priotere hvad der var vigtigst.

    Nu lykkedes det jo så heldigvis med parring i hvert fald, så kan vi kun krydse fingre for der også har været held i sprøjten:-)

    Jeg er til gengæld blevet en hel del erfaring rigere ved og stå med den her uerfarne han, hvor jeg rigtig har fået og se hvordan de to hunde har opført sig frem for vi bare tog test der fortalte hvornår de skulle være sammen og så var det det. Det er jeg egentlig godt tilfreds med:-)

    Test er smart, og rigtig fint syntes jeg, hvis man skal køre langt for parring, men vi bor heldigvis kun 15-20 min kørsel fra hinanden, så jeg syntes det har været super hundene har mødes også inden det kun bare skulle handle om en parring.

    Det har været en kæmpe hjælp fra alle jer der har delt jeres erfaringer herinde:-) og hvis vi en anden gang i fremtiden beslutter os for hvalpe, så er jeg helt sikker på jeg kunne få brug for og gå ind og læse tråden igen:-)

    Google kan være til stor hjælp, men også til stor forvirring.


  • #51   26. jul 2016 Det kunne være så spændende hvis du havde lyst til at fortsætte denne tråd med hvordan det går. Hvalpe eller ej.
    Meget lærerigt smiley


  • #52   26. jul 2016 Labsen det kan du tro jeg vil, hvis I vil følge med:-)

    Så skulle jeg måske lige fortælle at forud for min tæve kom i løbetid, så havde vi ikke set løbetid hos hende siden maj måned i sidste år, hun har altid været meget renlig, så om hun har haft en lille brunst som vi kunne ha overset, det vil jeg ikke udelukke, men det er i hvert fald ikke noget vi har bemærket.
    Selv hendes første løbetid dengang så vi aldrig så meget som en plet på gulvet eller noget efter hende, så hun er virkelig god til og holde sig ren.

    Så var vi på ferie i uge 28, hvor hun blev passet hos mine svigerforældre som har en kastereret hanhund, hans duft ku åbenbart påvirke hende, så hun startede brunst efter 5 dage, så det passede jo perfekt at vi kom hjem to dage senere og kunne begynde og få aftalt det praktiske med hanhundens ejer, så vi kunne få lagt en plan for første møde for hundene:-)

    Jeg vil sige at hun har haft en kraftigere brunst denne gang som sidst, hun har været lidt forvirret af det har vi kunne mærke og hun slikker sig hele tiden for og holde sig ren.
    Her i slutningen af blødningsperioden har hun ik helt ku holde på det uden nogle enkelte små pletter på gulvet efter hun har sovet, når hun rejser sig for og gå ud. (Overhovedet ikke noget hun bebrejdes, og jeg syntes hun er enormt god til og holde sig ren).

    Jeg har ikk helt besluttet endnu om vi skulle ofre scanning på hende her om en måneds tid, eller om vi bare skal vente og se.
    Om det er normalt og gøre, det er jeg ikke lige nået til endnu?
    (Hestene scanner jeg altid, så det er ikke et spørgsmål om pengene det koster, mere om det er unødig stress for hende og slæbe hende til dyrlægen for min nysgerrighed:-))

    Røngent som man engang brugte er jeg ikk tilhænger af.


  • #55   26. jul 2016 Jeg fik scannet min tæve første gang på Lolland, men kan ikke huske hvad stedet hed. Der var et gult fyrtårn i byen ved siden af en Netto. Hva pokker var det nu hun hed...
    Nå, men der fik man op til 5 scanninger for 800,-. Hun kunne faktisk kønsbestemme dem ved sidste scanning


  • #56   26. jul 2016 Dyrlægen sagde det skulle være på dag 30-35 med scanning, så kunne de med rimelig sikkerhed sige hvor mange der var. Køn spurgte jeg ikk lige til om de kunne.

    Prisen var ca 500kr plus moms pr scanning.


  • Rollo
    Rollo Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 9 Følgere: 13 Svar: 927
    #57   26. jul 2016 Spændende om det lykkedes så smiley

    Vores tæve som er ved at være ovre sin løbetid, gør sig til, ret tidligt i løbetiden og faktisk ret længe - så skulle man gå efter dét var hun klar i nærmest 1½ uge smiley
    - Vores gamle erfarne herre, fortalte os tilgengæld præcis hvornår hun var klar, hvilket var et lidt mindre vindue, så vi afventer også at se om der kommer noget.

    Vi bruger ikke scanning, de kan blive scannet drægtig og nå at absorbere dem igen, så for mine er det unødvendig stress og en falsk sikkerhed for mig.
    - Omkring uge 7/8 får vi lavet røntgen.


  • #61   1. aug 2016 Jeg har godt nok fået mig en meget rolig hund:-)
    Man skulle næsten tro hun var gravid-syg;-)

    Hun var ellers et kæmpe legebarn før, men lige i tiden, hvor vores anden hund forsætter i samme tempo som de kørte i før, så ligner det faktisk mest af alt at hun syntes den er blevet en belastning?


  • Berit P
    Berit P Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 1 Svar: 2
    #62   24. jan 2018 Er det en fordel ved 2 første gangs hunde at mødes inden tæven er klar ??

  • #63   24. jan 2018 Jeg tror ikke, at det har nogen indflydelse på, hvordan det går.

    I hvert fald ser jeg ikke nogen fordel i at mødes et par dage inden, tæven er klar, hvor en uerfaren han godt kan være rigtig pågående og tæven formentlig afvisende. Det er ikke lige nogen god oplevelse for nogen af dem, og jeg går ud fra, at det skulle være formålet.

    Hvis du tænker på at mødes, før tæven overhovedet kommer i løbetid, tvivler jeg på, at det gør nogen forskel. Men hunde er forskellige, så det der kan være rigtigt for en, er det måske ikke for en anden. Mine førstegangstæver har nu ikke været svære at parre, heller ikke med førstegangs han, så det er ikke noget, jeg har tænkt på som et problem, når jeg har planlagt kuld.


  • #64   24. jan 2018 De to af mine hanner jeg har haft, som har parret, parrede begge første gang med tæver, der også var "førstegangs" - de kendte ikke tæverne overhovedet, men parringerne foregik problemløst smiley

  • Berit P
    Berit P Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 1 Svar: 2
    #65   24. jan 2018 Tak for svar ????

Kommentér på:
Parring af førstegangstæve

Annonce