{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.364 visninger | Oprettet:

Fodring af diegivende tæve {{forumTopicSubject}}

Efter syv hvalpekuld kan man stadig blive i tvivl smiley
Denne gang har jeg en førstegangsfødende, som fik et flot kuld i morges. Fire giganthvalpe på 460-524 gram hvor normalem for os er omkring 400 gram pr hvalp.
Nå. Mine andre tæver har selv kunnet styre deres foder men hende her æder helt uhæmmet. Også når hun ingen hvalpe har. Så jeg ved ikke helt, hvor meget jeg skal øge hendes normale ration når hun hverken skal ende med at blive fed eller tynd bagefter???


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fodring af diegivende tæve
  • #3   7. jul 2017 Hende her kunne æde 5-600 gram tørfoder hvis jeg lod hende - hos sin vante familie er foderet derfor strengt målt op.
    Jeg er også glad - hun er en skøn mor og helt afslappet selvom det er første gang smiley


  • #5   7. jul 2017 Jeg skal køre 3-4 x normalen ind i hele diegivningsperioden, for at tæverne ikke afmagres.
    Kida fik 1200 g tørt og råt blandet i døgnet. Og stadigvæk lignede hun en fra KZ-lejren da hvalpene blev seks uger.
    Normalt får hun 250 g tørt eller 500 g råt i døgnet.
    Tillykke med dem smiley
    Hvordan fungerer det at tage en fremmed tæve hjem til et kuld? Accepterer dine egne tæver hende og hvalpene?


  • #7   7. jul 2017 Malene, det er anden gang vi tar en tæve hjem.
    Begge gange har tæverne været vant til at komme i hjemmet, særligt hende her da ejerne er nære venner med os smiley
    Hun er en naturlig del af flokken, som inkluderer hendes far, hendes mormor, hendes moster og dennes datter. Hun er her lisom bare, hun har på en måde to hjem.
    Hendes anden familie har været her i dag og beundre vidunderne. De får en af hvalpene med ved 8 ugers alderen for jeg beholder en. Det virker rigtig godt, for os.

    Jeg hælder lidt råt op til hende i morgen.


  • #8   7. jul 2017 Så fik manden den tæve, som han efterlyste på FB? smiley

  • #9   7. jul 2017 Ved et stort kuld - f.eks. 8 hvalpe - får mine tæver alt det, de kan og vil æde.

    Jeg fodrer med hvalpefoder til drægtige og diegivende tæver, og på det tidspunkt de producerer mest mælk, når hvalpene er omkring 2 - 4 uger, ligger det på ca. 4 x så meget som normalt.

    Mine tæver er normalt holdt slanke og har god appetit, spiser alt hvad jeg giver dem, men jeg har aldrig oplevet at en af dem er blevet fed, når de har haft et stort kuld hvalpe.


  • #10   7. jul 2017 Det lyder rigtigt dejligt Lisbeth smiley
    Jeg har stadig til gode at lave et kuld på en tæve, der ikke bor her til hverdag, men jeg leger med tanken smiley
    Vi har nemlig også hvalpe ude hos vennepar, som vi ses tit og ofte med, og hvor hundene er vant til at gå sammen.


  • #11   7. jul 2017 Mine tæver får aldrig ad libitum fodring, heller ikke under diegivning.

    Sansa som lige nu har 8 hvalpe for normalt 1/2 skål foder 2xdagligt, men får nu en hel skål 3-4 xdagligt, så det er 3-4 gange normal ration (og jo hvalpefoder).

    Men hun ville æde sig ihjel hvis hun fik hvad hun ville og selv under diegivning fodrer jeg altid efter huld, der er ingen grund til at give dem så de bliver fede under diegivningen, men taber de sig må man jo forsøge at sætte mængden op.


  • #12   8. jul 2017 Helt klart, Juelsgaard. At tæverne har hvalpe betyder jo ikke, at man ikke skal holde øje med foderstand ganske som man plejer.

Kommentér på:
Fodring af diegivende tæve

Annonce