4. apr 2006 Følger: 47 Følgere: 47 Hunde: 6 Emner: 203 Svar: 2.334
hvalpekøbere der shopper lidt rundt hvalpekøbere der shopper lidt rundt
Jeg havde besøg at et par, der kiggede på mine tævehvalpe. Så langt så godt. Det var sådan set et fint besøg.
Da de kørte var aftalen at vi lige skulle tænke, og så snakkes ved.
Nu fik jeg en besked at de lige skulle ud og se et kuld i næste uge, og derefter bestemme sig. Fair nok, men jeg kan vel så sælge hvalpen til anden side, hvis der dukker en egnet køber op - eller hvad -
hvalpene er nu 6 uger
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.921
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.566
Jeg ville nok sige til demsom landet ligger...
Jeg sender altid hvalpekøbere hjem for at tænke sig om og for at JEG kan afgøre med mig selv om de er de rette til en hvalp herfra - Begge parter har brug for at fundere over tingene.
Jeg giver altid en tidsfrist for et svar - og hvalpekøberne ligeså..
apr 2006
Følger: 47 Følgere: 47 Hunde: 6 Emner: 203 Svar: 2.334
Jeg har kender et par stykker jeg gerne ville prakke hende på, men det er ikke pænt gjort
De er vilde med hvalpene, men ikke lige der hvor en ny hvalp er aktuelt
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.618
Træd nu ned fra den piedestal!
feb 2014
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 1.206
Dem der har været på besøg hos dig har bare været ærlige.
maj 2008
jun 2009
Følger: 5 Følgere: 14 Hunde: 5 Emner: 4 Svar: 363
Nu ved jeg ikke om hvalpekøberne har været på besøg før kuldet blev født.
Men uanset så synes jeg de lyder vældig fornuftige og ærlige, at de melder ud at de skal kigge på et andet kuld også.
Hvis de synes begge kuld lever op til de ønsker de har, så er det da fjollet ikke at besøge begge og se hvor de finder det bedste match og jeg ville nok anse det som positivt.
Kommer de så tilbage til dig og vil købe, så ved du også de har gjort noget forarbejde og virkelig VIL den hvalp og hvis ikke, så var det jo ikke de rigtige at sælge til uanset.
Risikoen for dem er jo at de så kan risikere at gå glip af hvalpen, den må de jo tage med.
apr 2006
Jeg synes måske nok at det havde været god stil, at de meddelte at de kiggede flere steder allerede ved første kontakt. Jeg har faktisk haft hvalpe reserveret i næsten en uge i forvejen og afvist et par stykker på den konto
maj 2008
Og modsat trenden herinde, så er jeg iskold ift fremtidigt venskab med kennelejer, bare jeg får den rigtige hvalp.
Til ts. Du skal naturligvis ikke holde en hvalp, før der er indgået en (bindende)aftale
jun 2009
Følger: 5 Følgere: 14 Hunde: 5 Emner: 4 Svar: 363
Men jeg ville da bare fortælle dem at det er super fint de kigger, så de kan være sikre, men du også har andre købere og du vil forbeholde dig retten til at sælge til dem hvis det er de er et match til hvalpen.
Det går jo begge veje.
Men ja, det er svært engang imellem, uanset så får din hvalp helt sikkert et skønt hjem.
maj 2008
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Indtil der gør det, er hunden ikke afsat.
Jeg synes det er helt fint at se på flere kuld inden man køber - men når der er aflagt bestilling, så er det bestemt ufint at løbe fra den.
Så - kommunikation kan løse det problem.
maj 2008
Dit indlæg #4 signalerer noget andet, men jeg har heller ikke lavet en levevej ud af at fortolke det skrevne ord, så måske jeg har misforstået noget.
maj 2008
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
Er du flink skriver du det på en god måde til dem. Men egentlig tænker jeg det er underforstået nu de vælger at kigge videre.
I andre salgssamnenhænge kan du jo heller ikke bede om betænkningstid og samtidig forvente varen ikke sælges i mellemtiden.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1467 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.309
Jeg kan ikke se noget galt i at kigge på hund flere steder.
aug 2008
Opdrættere har så travlt med at de styre showet, men så må man jo også acceptere når det går den modsatte vej?
Tilgengæld har jeg intet skrevet om at TS skal holde på hvalpen eller ikke må sælge til anden side, for selvfølgelig må hun det og jeg vil faktisk ikke engang kalde det dårlig stil hvis hun gør, for når man som hvalpekøber kigger flere steder, så må man også være klar over at man løber en risiko ved ikke at slå til med det samme.
At man nu lige pludselig ikke vil sælge til en familie, udelukkende fordi de kigger flere steder, det synes jeg tilgengæld er til grin.
apr 2006
Jeg har afvist flere potentielle købere på grund af det par skulle komme på besøg Det skulle jeg ikke have gjort. Jeg skulle have spillet på flere heste. Men så havde det vel også været galt
apr 2006
aug 2008
aug 2006
Alle skal naturligvis spille med åbne kort, det er klart.
Jeg tror nok bare som sælger at jeg ville have som udgangspunkt at folk søger her og der indtil der ligger en konkret bestilling.
Og når der gør det, er det op til opdrætteren at vælge - før er det op til køber.
okt 2006
Og vælger de et andet sted så spørg man jo ind til om de vil sige hvorfor de valgte ens hvalp fra. Og så kan det være alt fra farve eller at den anden hvalp bare sagde tag mig til at de ikke var tilfreds med noget i opdrættet. Det kan man måske lærer af eller man kan tænke fint og fair eller man kan sige godt min hvalp så ikke kom der hen.
Isabelle - Og netop det gør mange opdrættere jo. Hvalpen er ikke solgt før der er underskrifter på netop fordi man vil kunne trække sig fra salget.
sep 2017
Følgere: 545 Emner: 155 Svar: 10.711
Jeg synes at du skal give dem et hint om denne tråd. Hvis jeg var hvalpekøber, ville jeg ALDRIG købe hvalp fra en opdrætter, som vælger at øffe på et åbent forum, i stedet for at ringe og forklare sine betænkeligheder. Det med åbenheden går vist begge veje.
aug 2008
I andre tilfælde har man så travlt med at man ikke bare skal tage det første og det bedste men derimod kigge sig omkring og gøre sit forarbejde ordentligt, så det ser jeg virkelig intet galt i.
Det gør ikke familien til en dårligere familie eller køber. Tværtimod.
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
Så kunne man melde det samme ud til dem der vil kigge videre. Hvis i ikke kan bestemme jer er der andre der vil komme og kigge på hvalpen. Det kan jo også være at de rent faktisk have bestemt sig for hvalpen og at den så ikke har levet op til deres forventninger.
apr 2006
aug 2008
Det er vi helt enige i.
aug 2006
Specielt for købere, for hvem kennel og de konkrete hvalpe betyder mere end linjer.
aug 2008
Og som Ginne skrev, så må det da også være langt federe når man så bliver valgt frem for en anden opdrætter. På en eller anden måde.
okt 2006
Selvfølgelig er der racekenderne - hvor de vil have kombinationen, generne, typen osv. De vil nok ikke være tilbøjelig til at kigge rundt.
Men de helt alm. Hverdags hvalpekøbere der er der altså blevet et meget mere differentieret marked i dag og det er noget lettere tilgængeligt end før.
Der er mange flere racer at vælge mellem som måske minder om hinanden. der er en anden tilgang til at hente sin hund længere fra hjemmet. Der er en synlighed af sælgere på nettet som alle retter sig mod køberen.
Så selvfølgelig vil hr. Og fru. Dk i dag kigge rundt. Det gør de med alle andre lidt dyrer indkøb de foretager sig. Så det gør de også med hunden.
Men jeg kan godt forstå at hvis kommunikationen der har været med disse specifikt har gået på meget konkrete ting at man så lige tænker NÅ!
Men de gør jo kun hvad man faktisk anbefaler.
Jeg håber du kan få noget positivt ud af det. Istedet for at se det som et fravalg af dit arbejde. For det tror jeg virkelig sjældent det faktisk er fra købers side.
Jeg er sikker på du finder det helt rigtige hjem til din lille skønhed der ude
apr 2006
aug 2008
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1317 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.362
Jeg læser det ikke som at de har haft flere aftaler..
det kan jo være der ikke er hvalpen i det andet kuld og de stadig gerne vil have fra dig.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.907
Derudover, så har jeg ikke noget nyt at tilføje, men fik da lige mine fordomme om opdrættere bekræftet
maj 2004
Følger: 5 Følgere: 358 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 1.304
Jeg har oplevet opdrættere der lover og lover. "I står først på listen". Fint fint. Når hvalpene kommer dør al kommunikation, og hvalpene er pludselig solgt til anden side, fordi nogen åbenbart var bedre, eller der lige var en bekendt der manglede en hund. Opdrættere, som ikke vil sælge, hvis man overvejer hund fra anden kennel. Jamen for pokker da... Jeg har sågar oplevet, at betale depositum for en hund, hvor opdrætter så fortryder og altså vil beholde lige netop den hund selv, og alle andre "desværre er solgt". Og mødt utallige opdrættere der altid ved præcis hvordan man besvarer de spørgsmål man som køber stiller - men ikke rigtig selv efterlever det de prædiker.
Da vi købte Sif i år, gik det imod alle de principper jeg egentlig har for køb af hund. Jeg ringede til opdrætter, fik en lang snak med ham, havde en god fornemmelse af ham - og han tydeligvis af mig. Jeg fik reserveret den hvalp han havde tilbage, og første gang vi så hende var den dag vi hentede hende. Men jeg sagde da også åbent og ærligt til ham, at hvis der var noget som ikke var som han fortalte, hvis der var et eller andet vi fik dårlig mavefornemmelse over ved morhund, stedet, ham som opdrætter eller hvalpen, ja så var der bare ingen aftale. Vi har fået os præcis den hund vi har ønsket os, og det er måske i virkeligheden et lykketræf efter alt det vi har været igennem. Men det er da heldigvis ovre nu - for en periode i hvert fald.
Tilbage på sporet: Jeg forstår så udmærket hvalpekøberne, men hvis ikke der ligger nogen aftale om køb, noget betalt depositum eller andet, jamen så står det dig fuldstændigt frit for at sælge til anden side.
aug 2008
Og mens opdrættere gerne må vælge og vrage, så må køber ikke?
aug 2008
Jeg tror der er nogen her der glemmer at den slags går begge veje.
aug 2008
Nu ved man så slet ikke om man vil sælge til køber, grundet det med flere kuld.
Hvis man så vender den om og siger at køber forventede at købe hvalpen men fik et nej, så havde det samme ramaskrig jo ikke lydt og det er uden tvivl
aug 2008
Nu er situationen i imidlertid omvendt og nu er vi enige om at køber er tarvelig og at vi slet ikke vil sælge til køber nu, hvor køber måske ikke faldt i svime og samtidig gerne ville se på et kuld mere, alt imens vi sidder med armene over kors og ser tøsesure ud.
Det er det jeg finder komisk
aug 2008
Som jeg skrev længere oppe, så må det da være endnu federe de gange man bliver valgt af køber, efter at køber også har set et andet kuld, end at man bare bliver valgt af køber, fordi det er de eneste hvalpe køber ser.
sep 2017
Den ene opdrætter er der mange der vælger fra, fordi hundene har tumpede navne. Den anden er der mange der vælger fra, fordi opdrætter er meget racistisk og ikke lægger skjul på det. Den tredje skal kun lave sit 2. kuld, og der er ikke så meget at sige om hende.
Men hvis man er ude efter en specifik type hund, så er det vel naturligt at have flere muligheder? Ellers ender man hurtigt som Mille, med en opdrætter der ikke har flere hvalpe, tæven går tom eller noget andet.
Som én skriver tidligere i tråden, sælger opdrætter deres hjerteblod. Men den kommende ejer, skal finde sin makker! Hvad nu hvis hvalpekøberne simpelthen ikke synes at de har kemi med opdrætter? Eller at hvalpen ikke er nær så fremme i skoene/afslappet/ligefrem/modig, som opdrætter har sagt? Eller at tæven har nogle træk, som de ikke bryder sig om?
De konkrete hvalpekøbere kan enten gøre som de har gjort, reservere en hvalp og springe fra i sidste øjeblik eller få hvalpen hjem og så omplacere den senere. Hvilket scenarie synes I er bedst?
aug 2008
Ja vi er RET uenige omkring det her emne, men husk at det ikke er personligt rettet mod dig
aug 2008
maj 2004
Jeg er ret enig med Zenta her, at hvis denne tråd var oprettet af køber, så havde vedkommende fået at vide at det er opdrætters suveræne ret at vælge blandt købere - hvilket det jo egentlig også er. De vælger da selv om de vil sælge eller ej. Men det går begge veje.
Jeg frygter allerede den dag vi skal have hund nr. 2. I princippet bør vi starte vores søgen allerede nu - uden helt at vide om det er noget a la det samme vi skal have igen eller noget andet. Dét er sgu ikke let.
aug 2008
sep 2017
Det læser jeg som at ingen af parterne, heller ikke opdrætter, havde en forventning om at der lå en klar aftale.
Mille, jeg bestilte Dorit omkring 2 år før hun kom til verden. Tæven var slet ikke klar til avl dengang, og ingen vidste egentlig om hun blev godkendt. Men netop det, at jeg havde en så lang relation til opdrætter, gjorde at der slet ikke var tvivl for nogen af os. Jeg var, naturligt nok, den første på listen til en tæve (efter at opdrætter havde fået sin).
Det var en fed måde at få en hvalp på. Jeg fulgte alle forberedelser til at hun blev godkendt (udstillinger og sundhedsresultater), overvejelser om hanhund, parring, drægtighed og endelig fødsel. Jeg mødte Dorit første gang da hun var 3 uger, og besøgte hende flere gange. Det var et helt perfekt forløb! Næste hund bliver på samme måde (måske ikke lige med såååå lang ventetid
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 7.993
Jeg havde det lidt stramt med en mulig køber til sidste hvalpekuld, hun havde været på besøg, vi havde skrevet sammen utallige gange og mødt hinanden på nogle udstillinger, kommunikeret jævnligt i et år.
Hun havde givet udtryk for, at det var kombien hun var interesseret i og at afstand og lignende slet ingen betydning havde.
Et par uger før fødsel skriver hun, at hun ikke er interesseret alligevel for der bliver født et kuld få kilometer fra hende i løbet af den kommende uge, et kuld jeg havde det lidt stramt med, fordi det etisk lå så langt fra, hvad jeg selv kunne finde på som opdrætter.
Det viser sig så, at tæven går tom og den dag mit kuld bliver født får jeg en mail fra vedkommende, at hun selvfølgelig regner med at der fortsat er en hvalp til hende og at det skal være den med størst udstillingspotentiale. Det havde hun tidligere fået at vide, ikke kunne lade sig gøre, da der allerede var 2 med udstillings/avls interesse skrevet op før hun kom til.
Hun fik et nej. Jeg har intet problem med at blive valgt fra, men der skal være rene linjer, både fra min og købers side.
Jeg havde en enkelt han, der ikke var afsat ved fødsel, her var et par hold forbi og kigge, et sagde selv fra, et andet fik 3 dages betænkningstid og skrev/ringede ikke tilbage. Dem kontaktede jeg og sagde at hvalpen blev afsat til anden side, da de ikke havde svaret indenfor aftalt tid.
jun 2011
aug 2008
aug 2013
Følger: 11 Følgere: 74 Hunde: 3 Emner: 263 Svar: 7.795
Det er vel helt naturligt at man som opdrætter ind imellem bliver valgt fra, enten af den ene eller anden årsag, er jo ikke sådan at man bare er guds gave til alle mennesker, bare fordi man er opdrætter
aug 2013
Helt enig i at man skal spille med åbne kort, men kan bare ikke helt se hvorfor det er så slemt at opdrætter bliver valgt fra, men det er okay når de selv vælger købere fra, det er da det samme.
aug 2008
apr 2006
aug 2008
Jeg forstår skam godt at du er skuffet og irriteret over at de ikke meldte klart ud fra start.
okt 2010
Da jeg købte en Europé reserverede jeg en ved en opdrætter, der senere påstod den havde en hjertefejl, jeg sagde selvfølgelig at så ønskede jeg den ikke..
Fik senere at vide af en anden opdrætter at katten ikke har en hjertefejl, men opdrætteren ønskede selv at beholde den til avl og evt udstilling
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 73 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 352 Svar: 14.482
aug 2017
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 71
Eks at hvalpe køber har betænknings tid på x antal dage fra besøg, og ønsker de stadig en hvalp melder de tilbage, ellers bliver hvalpen solgt til anden side.
Jeg selv var skrevet op 1 år hos en bestemt kennel, fordi jeg havde specifikt valgt dem. Deres tæve gik tom, og så ønskede jeg stadig en hvalp fra deres anden tæve. Jeg fik af vide at vi var nr 3 i række til tæve, men stadig med forbehold for at vi passede med hvalpen.
Da vi havde været på 2 besøg hos hvalpene, lagde jeg depositum, med en kontrakt på at kunne sælger ikke lever det forventet hvalp, fik jeg depositum tilbage (en kontrakt sælger lavede). Det gjorde faktisk også at ind til de var 7 uger var jeg stadig ikke sikker på at få en hvalp, da hvalpene først blev sat ud fra hvalpetesten. Heldigvis var der den skønne tæve til os, som passer perfekt.
Men der havde kennelen fuldkommenhed rene linjer, for proceduren.
jan 2006
Ja. Hvad er der måske galt med det navn?
Intet - det viser bare, at ikke at det ikke altid er smart at "trække navne sammen" - og fik mig til at slå en høj latter op .. og det er vel aldrig helt skidt
maj 2004
jan 2006
Lad nu være med at tolke mere på det - der er ikke mere i det
jan 2006
jan 2006
jan 2006
aug 2008
Men rolig nu, sletter igen så.
jan 2006
Jeg får SÅ meget glæde ud af dem
aug 2008
Er forsøg på lidt sjov er jo knapt så sjovt når ikke modtageren synes det er sjovt eller hvis modtageren tager det seriøst.
Så, nevermind
jan 2006
Dine indlæg er noget af det sjoveste herinde, så det ville være så trist, hvis du begynder at slette dem
aug 2008
jan 2006
aug 2008
jan 2006
Og jeg er altså ked af, at de er forsvundet nu ...
aug 2008
Men bare rolig, vil da forsøge at lave sjov med dig igen en anden dag og så håbe på at du også synes det er sjovt
jan 2006
maj 2008
aug 2008
jan 2006
aug 2008
jan 2006
aug 2008
jan 2006
Og ja - jeg har så meget overskud så jeg er nødt til at dele lidt ud af det .. eller prøve - det er ikke altid at det sidder fast på modtageren.
Men nu kalder jobbet - så du må finde en anden at lege med - hyg dig, Janni
aug 2008
Og så også en snert af dårlig samvittighed over at ødelægge tråden for TS.
God arbejdslyst Martine og stik Chwaplien en kiks fra mig
aug 2008
jan 2006
Du læser mig som en åben bog - go joblyst og prøv at se om du kan undlade at iføre dig offerrollens snærende bånd og bændler - det er i grunden så uklædeligt.
Men igen - som alle dine indlæg - det ER også morsomt
aug 2008
Muligt det er mine øjne den er gal med, men ser ingen offerroller her.
nov 2008
Følger: 15 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 126 Svar: 1.715
Så det blir "skat Catalejma har sendt os en mail" sådan nogle sætninger har vi for længst vænnet os til
Vi har efterhånden flest, som står på venteliste hos mange. Og det er fordi folk snart er desperate efter eurasierhvalpe.
De fleste spiller med åbne kort - jeg ville da også blive skuffet hvis jeg havde en aftale med nogen når hvalpene var 6 uger og de så ikke var helt klare i mælet. Men så har man den erfaring til næste gang.
jan 2008
Følger: 8 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 3
Det lyder jo som om de på forhånd har aftaler flere steder - ganske fornuftigt.
Det er nok deres tilgang til tingene. De undersøger tingene grundigt inden de beslutter sig.
Hvis du vender det tilgang til andre ting. Det har helt sikkert tænkt over det længe inden de har besluttet sig for at købe ???? de bruger garanteret tid på at finde den helt rigtige træner for dem ???? de undersøger markedet grundigt og vælger det foder, som de mener er absolut bedst for deres hund ????
Prøv at spørg lidt ind til hvilke overvejelser de har gjort sig i forhold til fremtiden, så vil du få bekræftet om det er den type, eller om det bare ikke var et match imellem jer.
Og ja, du kan helt sikkert vælge at sælge til anden side. Og det vil være god stil lide at afstemme med dem og sige det, hvis nogen i interesseret dukker op.
sep 2008
Følger: 1 Svar: 2
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 6 Hunde: 8 Svar: 56
Så er der ikke lavet en fast aftale om en handel, så kan både køber og sælger selvfølgelig gøre som de vil.
okt 2010
Da jeg havde mit seneste hvalpekuld, var det i 7 af ugerne det eneste kuld whippethvalpe herhjemme og der er ikke født nye kuld siden hvalpene rejste hjemmefra i juli.
Pt. er der så et par kuld undervejs, men jeg tror de fleste af hvalpene er afsat på forhånd, jeg havde en ledig hvalp da mit kuld blev født og til de to kuld jeg planlægger i 2019 er det ene kuld stort set reserveret allerede nu, hvis det bliver af normal størrelse for racen.
Jeg plejer at sige til evt. kommende hvalpekøbere, at hvis de ikke er småforelskede i mine voksne hunde, så skal de kigge efter hvalp et andet sted. Jeg synes det er helt OK , at besøge flere opdrættere, for at danne sig et billede af, hvad det reelt er man ønsker.
dec 2008
Mange køber jo en hund der skal bruges til et eller andet. Her er det jo umuligt at se om det svarer til forventningerne før man ser hvalpene. Så kan det da godt være irriterende for sælger hvis køber springer fra.
På den anden side burde man da om nogen have forståelse for det. Man har vil ikke selv noget interesse i, at sælge en hund til nogen, der ikke mener den passer til dem.
dec 2008
aug 2008
Sådan en anelse tøsefornærmet agtigt.
aug 2008
aug 2008
Langt ude hvis du spørger mig.
dec 2008
Det i selv om de har valgt dig til. Du må fra starten have ment at de kunne give hunden et godt hjem. Hvad er der som har ændret sig.
dec 2008
aug 2008
Kommer du bare svansende og tror du kan købe en hvalp, så må du ikke, og vil du se på flere kuld inden du beslutter dig, så må du heller ikke.
Som sagt synes jeg det er langt ude ikke at ville sælge til en familie bare fordi de kigger flere steder.
Det gør dem da ikke useriøse.
Og som sagt er det da endnu federe hvis familien så kommer retur og ønsker at købe sin hvalp hos mig, frem for at jeg bliver valgt fordi at køber kun ser mine hvalpe og ingen andre.
Det kan man jo ikke engang kalde et valg.
aug 2008
aug 2008
dec 2008
Jeg forstår godt at det kan give uro når der pludselig er nogen der ikke er sikker alligevel. Det må man tage højde for. Det kan jo ligeså godt have været fordi at man ikke mente hvalpen levede op til ens forventninger.
Det er vil ikke utænkelig når flere selv ønsker at skulle vælge hvilken hvalp jeg skal have.
aug 2006
I min race (og type) kan man reservere en hund og have en aftale fra før hvalpenes fødsel - men den er altid med den underforståede betingelse at hvalpen, når den er 7 uger gammel, vurderes af køber til at være passende efter de kriterier denne nu sætter.
Måske det er en brugshundeting. Man aftaler ikke dette, det er bare sådan det er - hunden er solgt når købsaftalen er underskrevet, opdrætteren står med problemet, hvis køberen ikke kan bruge en af dem, der er at vælge mellem, når det er dennes tur.
Det er på den måde købers marked og det går opdrætterne ud fra.
Måske det handler om at mange sælger til politi og militær - og der er der kort proces. Passer hvalpen ikke til opgaven, så må opdrætteren bare finde en anden køber - få dage inden hvalpen er 8 uger.
Jeg er med på frustrationen, når man ikke er vant til det og det derfor ikke er underforstået.
Så bliver der en mangel i kommunikationen - det er nok lettere når man bare forventer at det er sådan, så er der ikke noget at blive skuffet og frustreret over.
maj 2004
Vi fandt en opdrætter da vi begyndte at kigge efter hund, som havde den type vi kiggede efter. Vi gjorde alt det 'rigtige'. Besøgte opdrætter før parring, holdt jævnligt kontakt under drægtigheden. Tæven ender i akut KS, og mister desværre mange af hvalpene. Der var således ingen til os. Well. Surt men sådan er det. Vi blev skrevet op til den anden tæve der også skulle have hvalpe, men røg her bagerst på listen. Hmm. Jaja - det kan man måske argumentere for. Der kom selvfølgelig ingen hvalp til os der heller. Vi sagde til hende at vi så gerne ville skrives op til det kuld der laves et år efter. Fint fint - vi var først på listen. I det år kigger vi ikke på andre kuld, for vi havde jo egentlig fundet den type hund vi gerne ville have og en opdrætter vi var tilfredse med.
Da året er gået er vi pludselig ikke gode nok til en hvalp derfra - åbenbart. Jeg står med en opdrætter der lyver mig lige op i ansigtet, men hvad kan man gøre? Ja, finde et andet sted at købe hund, men det kunne vi da godt have brugt det år på.
Jeg forstår godt følelsen af at blive fravalgt som opdrætter. Men jeg tænker da at man må forsøge at vende det til et tilvalg i stedet. Selvfølgelig har opdrætter følelser i klemme - det har man som køber altså også. Det har ikke noget at gøre med at jeg har bestemt mig for hvordan opdrættere agerer og opfører sig - jeg har selv været med til at sidde i den position.
aug 2006
Har det forandret sig?
Den lettest tilgængelige hund jeg har købt var den første for 23 år siden.
Der var ingen krav til os som ejere overhovedet.
12 år efter måtte vi lede lidt mere end bare at kigge på en lang, udskrevet hvalpeliste fra DKK og sige: DEN
aug 2006
Helt som man ikke skal købe, hvis man ikke er - også uanset aftalen.
At folk føler sig stødte er måske naturligt nok - men det er jo for alles bedste.
Og lige et ps - arbejdet, der ligger forud er ikke mindre fordi det handler om både familiehunde og aktive brugshunde...
Der er så mange detaljer, der skal spille, der er ikke bare at vælge en han med pæne resultater.
Og et pps
Jeg kan konstatere at selv folk der skal bruge deres hund til tjenestehund har farvepræferencer
Det var en overraskelse for mig
aug 2006
Folk kører udenlands i stor stil.
I perioder med flere kuld af samme type (brugslinjerne har lige nu groft sagt 3 typer) specielt indenfor samme landsdel, er der til tider for mange udbudt.
Specielt i kuld med mange tæver.
jan 2006
Da jeg skulle købe Czhaplin, kunne opdrætter "tjekke mig" på WD og besluttede sig så åbenbart for, at jeg kunne få hvalp fra hende. Hun ville kun i det kuld sælge til folk, der trænede IPO.
Jeg skulle lægge depositum inden hvalpen var .. hvad .. 4 uger, tror jeg ? - og hvis jeg ikke var tilfreds med den hvalp jeg kunne få var det bare ærgerligt og pengene var spildt. Der var i det kuld så mange, der ville have hvalp, så hun var rimelig klar i spyttet lige der.
Jeg valgte ud fra linier, resultater og sundhed - og så var det ellers bare afsted og kigge da de var 7 uger, hvilket var frivilligt, men det var så en beslutning jeg tog.
Så et eller andet sted - smide 300 euro i depositum, start bil og køre til Tjekkiet uden at man reelt ved, om de hvalpe man bliver stillet over for er noget man gider
Fuld tilfredshed eller pengene er spildt.
Hun spurgte dog ikke noget til hverken arbejdstider, hundegård eller om hunden måtte komme i sofaen .. og vi er heller ikke efterfølgende blevet veninder
jan 2006
Der var en, der var afsat, så jeg kunne vælge mellem de resterende 6 hanner. Hun hjalp mig med at vælge dem ud som hun efter vores kommunikation via facebook mente var det jeg kiggede efter. Den ene af dem hun valgte ud, brød jeg mig ikke om.
Det endte med 3 som vi blev enige om - og så talte vi videre og videre.
Hun var faktisk ret god til at spørge ind til hvad det var jeg var ude efter - det er ikke altid helt nemt at forklare selv.
Så Tjab blev anbefalet af hende fordi at jeg godt vil have en hund, der nok laver sitøvelserne hurtigt, men også gerne sidder på neglene og er ved at kamme over, mens den sidder i øvelsen
Det lyder nok underligt, men det var en fed måde at formulere det på fra hendes side - og hun har ramt SÅ plet med "ham med det blå halsbånd"
jan 2006
Hvad gør du egentlig ? Vælger du bare for folk, eller hvordan foregår det ?
maj 2015
Følger: 52 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.478
Vil du ikke hive den op af skuffen og tjekke? Jeg bliver mega nysgerrig heje.
Måske har givet forkert foder? Nusset ham forkert, eller sagt nej til ham når han har lavet ulykker?(curlingopdrætter)
feb 2014
De ser et hvalpekuld
De aftaler med opdrætter at der er lidt tænketid.
De giver herefter besked om, at der er endnu et kuld de gerne vil ud og se.
Det er da at give klar besked - i mine øjne. Måske havde de slet ikke viden om det andet kuld da de var og se TS hvalpe. Og nej som jeg også har skrevet tidligere skal TS selvfølgelig ikke holde på hvalpen, men sælge hvis der kommer andre købere. Til gengæld kan jeg (stadig) virkelig ikke se, at køber har handlet forkert. Der er jo ikke lavet nogen aftale.
feb 2014
Som skrevet har de måske slet ikke kendt til det andet kuld da de så TS kuld
aug 2006
Men som køber var det meget meget let at finde en hund på den tilsendte hvalpeliste og køre dertil og hente den.
Alle de muligheder vi har for at søge info har gjort det langt mere kompliceret end det var.
Det synes jeg ikke er en dårlig ting - men det betyder at jeg synes der er meget mere arbejde i at købe hund nu end tidligere.
jun 2011
Hvad så hvis folk har en stor altan, hvor hunden kan ligge ude på?
Nu spørger du, om du har urimelige krav - Jeg synes, du har mange og grænsende til urimelige krav, men du kan jo sælge dine hvalpe, så det er der jo folk, der ikke synes, og så skal du jo self bare opretholde dem.
maj 2015
jun 2011
okt 2006
Eller måske mere relevant i debatten efterhånden - kan det være en del af den manglende kommunikation at hvalpekøbere VED der stilles mange krav i dag- så Gud nåde trøste dem de fik sagt noget forkert eller stillet de forkerte spørgsmål, for så mister de måske muligheden for køb.
At det at købe hvalp bliver mere og mere kompliceret betyder også køberne forsøger at navigerer i det bedst muligt.
okt 2006
Men man skal bare være bevist om at køberne jo også "spiller spillet".. og godt ved at vil de frem i køen skal de vise hvorfor sælgers kuld er unikt for dem og stille de rigtige spørgsmål for at virke interesseret på den rigtige måde og på de rigtige ting. Og hvis de så ender med ikke at være interesseret oprigtigt alligevel, så vil det føles endnu mere som et What happened there for opdrætter..
aug 2013
nov 2006
Ikke for meget alene-hjemme tid og/eller man indretter en adgang til udearealer - Racen er kendt for sin detruktive adfærd hvis ladt alene-hjemme og de er vanskelige at lære at være lukket inde.. de er "lavet" til at vogte ude fra..
Solidt indhegnet areal/have er et must.
Ingen lejligheds/rækkehus el. parcekhuskvarters ejere
Krav om konmtakt - Har en rimelig sjælden race og det er vigtigt for mig at kunne følge deres udvikling.
Jeg har ikke haft problemer med at finde nye ejere dog afvises en stor del af de henvendelser der kommer fra danskere - De tror ofte at jeg overdriver omkring hvor kompliceret denne race kan være og mener at vide mere om racen og dens finurligheder end jeg gør.
Det er mine vilkår og de står ikke til at ændre :o)
aug 2006
Ser intet galt i det.
aug 2006
nov 2006
For mit vedkommende beskriver jeg bare de faktiske forhold og de har ikke ændret sig med denne tråd - forstår måske ikke lige hvad rønnebær skal inddrages efter??
feb 2014
Det må være det værste i hele verden, at sende en hvalp afsted, hvor man har uro i maven og måske fortryder salget.
Ønsker man som køber ikke at honorer disse krav, så er matchet med opdrætter tydeligvis forkert og man må finde en anden.
Så alt i alt. Frihed til valg fra begge sider.
dec 2008
jan 2006
Jeg har forlængst vænnet mig til at jeg skal ud af landet når jeg engang skal have mig en cane corso.
Jeg ville aldrig kunne blive godkendt med de ting, jeg "udsætter" mine hunde for - og fair nok med det.
Den sidste hund jeg købte i Danmark var i 2005 og jeg har da haft gode eksemplarer siden der
jan 2006
Men - hvis der er opdrættere, der mener at det er måden - og købere, der giver dem ret, så er det jo bare sådan.
okt 2010
aug 2006
Man kan også blive indblandet i en masse mudderkast, hvis man fortæller hvor man kigger henne.
Nøj, der kan konfliktes i det miljø og det er surt at være vidne til
aug 2008
maj 2008
Det er forhåbentligt en joke. Hvis ikke, så er det umanerlig klamt og uetisk.
aug 2008
Det var dog en ulækker måde at holde øje med og kontrollere købere på.
okt 2010
Jeg ville personligt blive sur hvis jeg fandt ud af at opdrætteren sladrede til andre opdrættere om at jeg havde været der..
Det kommer på ingen måde andre ved hvor jeg har min gøren og laden..
Hvis jeg kiggede på hvalp (hvilket jeg ikke gør), ville det faktisk være nok til at vælge den pågældende kennel fra..
For mig er hundekøb noget privat mellem køber og sælger.
aug 2013
nov 2008
Ja vi taler sammen. Men vi har jo forskellige grunde til at afvise eller godkende hvalpekøbere, og så kan man henvise folk videre. Selvf mest til dem, man taler meget med.
Jeg har da aldrig overvejet det som at bagtale - det er at tale grimt om andre uden deres vidende
maj 2008
Det undrer mig ikke, at nogle avlere føler sig højt hævet over den "almindelige" hundeejer, men det skuffer mig egentlig en del.
okt 2010
Hvis jeg ikke har sagt noget ville jeg føle mig bagtalt hvis den opdrætter jeg var hos ringer rundt til de andre og "sladre" om at man har været der..
Det kommer ikke de andre ved
aug 2008
Sjældent set to gange på samme dag
Men det beviser så også bare at mine fordomme om nogle ting, desværre holder stik.
okt 2010
En hund er et meget personligt køb for mig, og vil gerne selv bestemme hvilken kennel der skal have mig i søgelyset (hvis jeg skulle have hvalp).
Jeg ville sikkert sige ja, men vil nu gerne spørges først om det er okay
okt 2010
maj 2008
Omtrent alt. Men det er først og fremmest fantastisk illoyalt overfor en potentiel kunde. Tror du, at Audi-forhandleren ringer til BMW-bixen og taler om navngivne kunder? Hvis det sker, så er det kun for at advare mod svindlere, og det er vel ikke der, vi er?
aug 2008
Men gang på gang på gang ses det herinde at man ikke tager fejl.
Se bare denne tråd.
Jeg bliver derimod mere og mere glad for at have en race hvor den slags ikke foregår, det er heldigvis almindelige dødelige der opdrætter min race.
aug 2008
aug 2013
maj 2008
Mit skriv var helt præcist til dig som følge af dit skriv #260. Forhold du dig til det i stedet for at forsøge at spille sorteper videre
aug 2008
aug 2013
okt 2010
aug 2008
Det kan næsten lyde som om hun faktisk selv har fortalt dem det.
Det jeg synes er direkte usmageligt er den der kald det hvad du vil, skjulte trussel om at folk snakker sammen.
Det er decideret ulækkert på den måde det bliver fremlagt her.
aug 2008
maj 2008
Eller, glem det. Jeg skal hverken have en fladnæse eller en designerrace næste gang
aug 2008
Så vil du se hvorfor jeg kalder det en skjult trussel.
aug 2008
Og lur mig om ikke der nok skal blive advaret så hvis en hvalpekøber træder ved siden af med et af de 25 punkter
aug 2008
Og hvis ikke man kan se forskellen, så skal man nok overveje briller.
aug 2006
maj 2008
aug 2008
dec 2008
Jeg kender en der opgav og købte den race han ønskede uden tavle. En anden måtte købe et sted hvor det ikke ville have været hans første valg. I begge tilfælde gode hjem men det var åbenbart ikke nok.
aug 2008
maj 2008
Alt i alt navne med et vist swung
maj 2015
Pees and carrots
Eller den til dato værste
Rrrrrr, udtalt som en pirat
aug 2008
aug 2008
Har altid drømt om en hund der hedder Hajens Fjams
maj 2008
Epic!
https://www.youtube.com/watch?v=_pBQ6eD3dyI
maj 2015
Se og hør selv!
https://youtu.be/_0RSHFoRbiE
maj 2015
aug 2008
nov 2008
Der fik jeg dog nedlagt veto!
PS jeg har ikke 25 punkter man skal opfylde. Jeg har faktisk ikke rigtig punkter. Så længe jeg tror på at man vil behandle vovsevaps ordentligt, så kan man få en plads hos mig. Resten taler vi om hen af vejen.
aug 2008
Det tror jeg også man kommer længst med.
maj 2015
'Fjams? Fjaaaams?!! Undskyld men har du evt set min Fjams? Jeg havde den sidst i parken'
aug 2008
aug 2008
aug 2008
Men sådan er der så meget.
nov 2008
Men flere ville ikke sælge til mig, fordi min ældste tæve var for ung (Catalejma inkluderet).
Så købte jeg en hvalp hos opdrætteren til min første tæve
Siden brugte jeg en han fra Catalejmas 2010 kuld og på den måde endte tingene med at gå op alligevel.
Jeg har ikke regler for alenetid, men spørger selvf hvordan folk vil indrette sig med vovse når de er hjemme. De fleste har også læst på racen og ved hvad den foretrækker og kræver, inden de henvender sig.
Jeg har afvist een for nylig. En direktør der ringede og bare skulle vide prisen, have sendt billeder så hun kunne vælge, og så komme og afhente. Nix trunte - sådan fungerer det så IKKE. Du kan komme på besøg, så vi kan se hinanden i øjnene, men det havde hun ingen interesse i...
maj 2015
aug 2008
aug 2008
maj 2008
I min lidt indskrænkede verden, kan alt forklares eller underbygges med klip fra Simpsons eller Family Guy (eller som Isabell(9år) kaldte det - Family Gay)
https://www.youtube.com/watch?v=YxiOlkzUw5w
aug 2008
Men elsker American dad
aug 2008
aug 2008
aug 2008
aug 2008
maj 2008
aug 2008
Her i huset er det så de samme hunde hver dag, vi har ikke så stor udskiftning som i andre huse nemlig.
Men men men, sådan er der jo så bekendt så meget.
aug 2008
Det er jo også i min interesse.
Og også det med tavleavl udelukkende.
aug 2008
Men sunde hunde feks. er vel i alles interesse? Eller hvordan?
aug 2008
Men jeg kan sagtens acceptere en opdrætter har de ønsker.
De er jo ret harmløse som jeg ser det.
okt 2010
Jeg har heller ingen alenlange lister med spørgsmål og krav, familier og forudsætninger er forskellige og det er mit udgangspunkt, der er mange veje til et godt whippetliv.
Jeg har afvist nogle stykker, men foretrækker faktisk, hvis jeg på en pæn måde kan få køber til selv at erkende, at enten race, forudsætninger eller livsstil ikke er optimale for en whippet, hvis det er det jeg egentlig mener.
Skal en af mine hvalpe gå som enehund gør jeg en del ud af at fortælle om de udfordringer, der nemt kan opstå i forbindelse med alene hjemme træning og om de har en plan b, hvis det ikke går så nemt som forventet.
En del individer i racen har svært ved at være helt alene hjemme, mens der sjældent er problemer, hvis de går to sammen, men selvfølgelig er der undtagelser, heldigvis sjældent helt så galt som her
https://www.youtube.com/watch?v=NV6yzkPkF4Q
okt 2010
aug 2008
aug 2008
okt 2010
Zenta - Helt enig.
Jeg oplever så også, at de fleste købere faktisk har læst på lektien og udmærket ved, at racen er destruktiv og ikke god til at være helt alene. Hovedparten vil gerne have to på et tidspunkt, men har man ingen hund skal man jo starte et sted.
aug 2008
okt 2010
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1437 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 7.983
Men vi var helt sikkert blevet valgt fra en hel del steder, hvis vi skulle have købt hund dengang. Og jeg forstår det på en måde godt, og på en anden måde ville jeg 1000 gange hellere have haft, at man havde spurgt ind til, hvorfor mine drenge var, som de var.
jul 2012
Men det er som om, at de sidste to har haft meget lettere ved at lære at være alene hjemme. Og MIN teori er, at for det første går vi begge hjemme det meste af dagen og har masser af tid til at lære dem det. Og for det andet har vi nu så mange katte, at de reelt ikke føler sig alene.
jul 2012
jan 2006
Jeg kan undre mig en rigtig masse over disse krav - men blive irriteret ? Nej !! Hvorfor i alverden ?
Jeg har blot konstateret, at jeg aldrig ville ønske at leve op til disse. Jeg betaler fido og så er fido min - så enkelt er det.
Og jeg er da iøvrigt helt på det rene med, at jeg med garanti vil blive vejet og fundet for let (og det er faktisk ret sjældent at det sker
Og ???
Det er da ikke noget at blive sur eller vred over - jeg accepterer at de har imo underlige krav - de accepterer at jeg har en forkert måde at have hund på.
Og ta daaaaaaaaaaa - alle er glade
nov 2008
jan 2006
Næ det er der jo ikke - men jeg tænker bare, når jeg ikke kan komme i betragtning til at købe hund hos eksempelvis dig, må der jo være en af os to, der "gør det forkert" på den måde vi holder hund
jan 2006
Jamen endelig
Jeg fornemmer der foregår noget, som fiser lidt hen over hovedet på mig
dec 2008
aug 2006
Hvorfor er folk så gnavne her?
aug 2006
BRRRR!!
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 92 Hunde: 2 Emner: 352 Svar: 6.092
Et depositum SKAL betales tilbage såfremt den ene part fortryder. Der er slet ingen slinger i valsen her.
Ønsker man at på forhånd tage en sum penge som ikke kan returnere, så må man kalde det noget andet. Fx reservations gebyr.
jan 2006
Alenetiden. Jeg jobber 37 timer om ugen. Jeg kan lejlighedsvis finde på, at komme hjem fra en 7-15 vagt, lige lufte hunden hurtigt, og herefter tage afsted igen for at komme hjem sent om aftenen.
Jeg har min hund i hundegård, når jeg ikke er hjemme.
Jeg tager ind imellem på weekend-tur og har hunden med - ved disse lejligheder overnatter den i traileren.
Jeg ville aldrig bruge penge på at få sundhedsundersøgt en hund, jeg ikke skulle træne med.
Kan jeg komme i betragtning til dit næste kuld ?
Nej, tænker jeg - så det må jo være "forkert" den måde, jeg holder min hund på, efter dine normer.
Isabelle, det er INGEN kritik eller et "jeg synes dine krav er dumme" - det er blot en konstatering af hvordan jeg opfatter tingene.
Din måde er jo ligeså rigtig som min, et eller andet sted
nov 2006
Personligt kunne jeg ikke lever med en boxer(eller anden høj-aktiv race) - dertil har den al for megen energi og al for mange behov som jeg ikke kan matche og det er vel essensen i at anskaffe sig en hund: Man skal kunne matche dens behov og egenskaber.
Mange hunde er destruktive men det gør dem ikke ens. En tm er også destruktiv som så mange andre men det er nu deres trang til at vogte udefra der er værst og det er den trang man (især) skal kende til og imødekomme i videst muligt omfang.
En lidt spøjs tråd...
Egentligt vil vi vel alle vore hunde det bedste og det er vel hvad vi lægger til grund for vores krav - både som opdrætter og køber.
jan 2006
Det, der var min pointe
dec 2008
nov 2006
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.478
Jeg synes altså at der er forskel på at stille krav til købere omkring foder, træning, alenetid, sofatid osv osv Og så at udvise rettidig omhu' og vælge købere fra, som opdrætter ikke mener passer til racen. Det må vel nærmest betegnes som 'rettighed omhu' ikke at sælge en Tibetansk Mastiff til en lille rækkehushave, hvor den nærmest med garanti vil komme til at genere naboerne, når den bare gør det den er designet til.
nov 2006
Med stråmand, mener man så noget som folk formoder/bilder sig selv ind?
Hvor i alverden stammer det udtryk fra??
sep 2005
aug 2008
aug 2008
Folk burde virkelig kunne skelne.
dec 2008
Så kan jeg forstå,at det er et personligt krav, som så ikke rigtig er et krav. Jeg ville ikke selv have hund hvis jeg skulle være væk fra den i længere tid af gangen. Derfor bilder jeg mig ikke ind, at andre ikke kan gøre det ligeså godt, på en anden måde.
aug 2008
Men så er vi bare lidt ude i noget andet.
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 516 Svar: 12.527
De sidste par gange, jeg har købt hund, har jeg da været i stand til at overbevise opdrætterne om, at de faktisk ville få et rigtig godt liv - også selvom jeg ved dem begge to, ikke kunne leve op til to forskellige ufravigelige krav til hvalpekøbere
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665
Lige præcist et indlæg som dit får i alt fald mig til at tænke "tøsefornærmet"
aug 2008
aug 2008
sep 2005
Det er da en voldsom overreaktion.
Har du overvejet at man måske osse kan have en helt personlig mening om ens race må/kan/bør være alene og derfor sætter sine krav ud fra det?
Det er jo helt gratis at lige tænke en gang mere inden man springer en sikring.
Desuden, hvis man har som krav at man ikke vil sælge til rødhårede fordi man synes de er dååååmme, så har man stadig HELT ret til det.
Som sælger har man sin fulde ret til at stille lige de krav man vil - som køber har man ret til at sige nej tak, såfremt man ikke kan leve med de krav. Længere er den sådan set ikke.
aug 2008
sep 2005
okt 2010
Man må også gerne have ønske om specifik farve, når man bliver skrevet op, men får også at vide, at det er usandsynligt, at det kan opfyldes, da jeg ikke på forhånd ved hvilke farver der dukker op i kuldet og hvis jeg vurderer, at hvalpen med den ønskede farve ikke passer til familien, får de ikke lov til at købe den.
I mine linjer er nogle af hvalpene meget bidende og det duer simpelthen ikke i en familie med flere mindre børn eks. Et par af mine hvalpekøbere har måttet en tur forbi skadestuen og få stivkrampe vaccination og antibiotika efter uheldigt møde med hvalpetænder
I mit seneste kuld på 7 var alle forskellige i farven, i det foregående var alle 6 brindlede med samme bundfarve, men med variation i mængden af sorte striber.
Det ville også være tåbeligt, hvis køber eks. gerne vil dyrke lure coursing og så forelsker sig i kuldets "Ferdinand", der hellere vil tusse rundt. Den køber skal have en af dem, hvor motorikken virkelig er på plads og som uden tøven jagter legetøj i bevægelse.
Indtil videre er puslespillet gået op til alles tilfredshed
dec 2008
aug 2008
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Emner: 240 Svar: 9.469
Jeg forstår heller ikke problemet i at folk shopper rundt. Da jeg valgte Funky var jeg da også rundt og kigge, men var åben omkring at jeg kom og KIGGEDE.. Jeg fandt så ingen forældredyr der rigtig tiltalte mig, og hvis jeg fandt det, levede stederne ikke helt op til hvad jeg ønskede min kommende hund vokse op i.
Ved et tilfælde faldt jeg over Funkys kuld i noget så forbudt som DBA. Der var ALLE de linjer jeg havde kigget efter, tæskelækre forældre og da jeg kom derover (jeg kørte 250 km for at KIGGE) , de forhold jeg ønskede. Jeg kiggede så på kuldet og sad til sidst med Funky. Det var så hende opdrætter selv ville beholde. Efter lidt talen frem og tilbage mødtes vi så (på trods af at jeg både boede i københavn (
Hvis opdrætter ikke havde villet sælge hende til mig, havde jeg ganske enkelt ikke købt hund der.
Skal siges at jeg stadig har god kontakt til hendes opdrætter og vi drejer ind forbi når vi er i området.
apr 2017
Følgere: 5 Emner: 49 Svar: 961
Men jeg forstår ikke problematikken i at hvalpekøber også skal se på et andet kuld hvalpe?
Måske er jeg farvet af at have været i hesteverdenen hele mit liv, hvor man glædeligt har mange heste på hånden som man har interesse i, og måske endda flere, som man prøver flere gange, fordi at man vil være sikker i sit valg.
jeg tror der er stor forskel på om man er totalt prof inden for avl, og en bestemt race, eller om man er f.eks. mig, som pt. har en blandingshund, og ikke vidste at der var noget der hed DKK, og at tavlehunde var en bedre valg end en blandingshund før jeg kom på hundegalleri (og tak for det).
Jeg ville i teorien ikke vide hvilket kuld der ud fra stamtavle og aner vil passe til mig, og derfor ville jeg ikke have problemer med at se på flere kuld for at finde den helt rigtige hvalp.
Endvidere, ville jeg ikke selv kunne finde hvalpen, men have behov for at opdrætter hjælper til at finde det helt rigtige match.
derfor ville jeg heller ikke kunne vide om kuld A har den rigtige hvalp, eller om det måske er kuld c fra en fjerde opdrætter.
hvorfor skal jeg miste muligheden for at købe den rigtige hvalp, fordi at jeg har andre kuld i tankerne ved en bestemt race, hvis jeg kan optimere mulighederne markant ved at have flere kuld på hånden?
jeg ville på ingen måde forvente at opdrætter reservere en hvalp.
Samtidig så viser denne tråd også hvorfor mange måske ikke tør hoppe ud i køb af tavlehund.
aug 2008
Langt fra alle opdrættere er på den her måde.
Bare rolig.
aug 2008
aug 2006
Helt almindeligt og da bestemt ikke useriøst.
Man lytter til hvad opdrætter siger, men vælger helt selv ud fra egne kriterier
sep 2005
okt 2010
Seneste kuld ville 3 af køberne til tæver gerne have den samme tæve da de havde set dem første gang, en ville have alle andre end hende. Det blev hende der ville have en af de andre der købte hende
Havde det været udvælgelse af køber efter først til mølle, var hun også havnet hos pågældende, da denne køber havde været skrevet op til hvalp længst.
De andre købere forelskede sig stille og roligt i en eller flere af de andre tæver også, så det var faktisk ikke så svært at få puslespillet til at gå op i den sidste ende.
Det lyder så frygtelig firkantet, det med at have opdrætter ind over ved udvælgelse, min erfaring fra tre kuld, siger, at det i virkeligheden er en proces, der efterhånden som hvalpene vokser og udvikles foregår ganske udramatisk og uden problemer via dialog.
feb 2011
Følger: 4 Følgere: 234 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 985
Jeg vil være med til at vælge hvalp - opdrætter kender hvalpene bedst og jeg ved, hvad jeg vil bruge hunden til, så for mig er det helt fint at det er en fælles process. Bare man kan blive enige
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 94 Hunde: 4 Emner: 955 Svar: 17.872
den race jeg har hunde fra er også ved at være ret lille, og det var da noget af en kamp at få hvalp sidste gang, der var nærmest ingen, og hende jeg endte med at få Ipsen fra havde 2 tæver tilbage og hun bestemte ... ja jeg kunne da have haft en præference ud fra kort tid og et besøg ( jeg bor i Jylland, hun på Sjælland), men jeg må også bøje mig for at hun kendte hunden bedst efter at have haft den 9 uger, stort set 24 timer i døgnet .... da vi så dem sagde hun ikke hvilken, vi talte om hvad vi var for nogen og hvad vi kunne byde hunden, og så talte og skrev vi jævnligt sammen, først den dag vi hentede vidste vi hvilken af de 2 der blev vores ... som hun sagde I skal have den med Duracell batterierne
nu har jeg så heller ikke brugshunde, men jeg synes det bedste er hvis køber og sælger via dialog kan komme frem til det rigtige match ...
mht trådens emne kan ts imo sælge til hvem hun vil så længe hvalpen ikke er reserveret, var de ved besøget blevet enige om reservation, og evt. tidsramme for endelig besked mener jeg hun skulle kontakte dem såfremt anden køber dukkede op, ellers ville hun igen når tidsfristen var udløbet stå frit til at sælge til anden side ... som i tilfældet med vaskemaskinen laaangt tilbage, er der kun en af det gode tilbud og første kunde går igen med beskeden om lige at ville tænke sig om og undersøge markedet, ja så sælger man til den næste der kommer og vil købe, kommer kunde 1 tilbage og vil så købe, så er det bare ærgerligt Sunny Boy .... var maskinen derimod lovet reserveret til første kunde en tid, så er det ikke iorden at sælge den til anden køber før kunde 1 har givet besked, tidsfristen er udløbet, eller man har forhørt sig fra sælgers side om den måtte sælges inden tidsfristen udløber....
sep 2005
nov 2008
Jeg har intet krav i kontrakten om at holde eventuel avl indenfor FCI og heller ingen bod hvis den overtrædes - for jeg kører ikke retssager mod andre mennesker. Det er livet for kort til, og skaden er alligevel sket og hvalpene alligevel født.
Jeg har solgt over 30 hvalpe hvoraf der er lavet snart 10 kuld. 1 enkelt bastardkuld i Holland men resten eurasiere med DKK tavle hvor jeg har haft hånd i hanke med, hvem avlspartneren har været. Det synes jeg selv er en OK statistik.
aug 2008
Helt nede på jorden lyder det til
aug 2008
jan 2006
Betaler du så for de undersøgelser / er hvalpene billigere end hos de opdrættere, som Lisbeth, som ikke forlanger at folk skal skrive under / betaler du et symbolsk beløb tilbage, hvis folk får deres hund undersøgt ?
jan 2006
På "krav" og "forventning" ??
Var du ikke tidligere dansklærer
jan 2006
Jeg taler ikke om at sætte prisen op - jeg taler om et symbolsk beløb til de, der vælger at undersøge deres hvalp. Det er jo som du skriver for DIN skyld og racens ...
jan 2006
jan 2006
jan 2006
Skal du nogensinde gi kage til mig - så husk, at den bedste kage imo er en citronmåne af dem, man kan få på bl andet tankstationer
jan 2006
nov 2006
HAhahaha... og så fik jeg lige kaffen galt i halsen..
Det var konge-kommentaren i tråden - tak for et godt grin
dec 2008
Når man så selvfølgelig oven i,tilbyder enten et beløb eller en ny hvalp til de uheldige,som får dårlige resultater,så har man som køber en motivation for at få det gjort.
Man er med til at sikre sit eget opdræt og står inde for det man laver.
jul 2007
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 15 Svar: 172
jeg fik først kendskab til Flittigs kuld da hun var 7 uger.
jeg ringede til avler snakkede med ham i en halv time om sundhed og hvad jeg skulle bruge den til. samt hvordan han mente hendes sind var. Alt sammen lød præcis som jeg havde drømt om, og så sagde jeg det lige ud " jeg vil rigtig gerne se din hvalp, og hvis kemien passer så vil jeg gerne købe den" den var han helt med på.
Vi var nede og se hende dagen efter, og jeg var solgt. MEN hvis ikke kemien havde passet, havde jeg været ærlig og sagt fra med det samme eller i hvert tilfælde senere på dagen når jeg havde sunket alle indtrykkene.
Jeg synes fint du kan vise super hvalpen frem til andre familier...altså helst nogen så vi kan se dem på stævne pladserne
apr 2017
apr 2017
Hvis der ikke er givet hånd på et salg, så er intet aftalt, hverken ifht. køb eller salg.
Opdrætter har ikke ret til at vide alt. og nogle får åbenbart dårlige fornemmelser, hvis købere også ser på andre hvalpe.
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.082
Det er en hundehvalp for pokker, jeg bliver forelsket i dem jeg møder på gaden. Hvis ikke jeg blev det i én der skulle bo hos mig, så skulle den ikke bo hos mig.
aug 2006
Det er vel ok at man tjekker om en hund fra et andet kuld matcher ens ønsker bedre - ikke bare hvad farve angår, men også alle de andre ting, der udgør hele hunden.
aug 2006
Der er ikke sure miner hvis det viser sig at hvalpen ikke helt viser det, der skal til, at man så annullerer aftalen.
Det er besværligt for opdrætterne lige der, men endnu mere besværligt er det at omplacere når hunden kommer tilbage nogle måneder senere.
jan 2006
apr 2017
har man ikke indgået en handel, så er varen stadig til salg.
Har jeg ikke givet hånd på at jeg køber hvalpen, så er den stadig til salg - ergo ville det være mod alle forventning hvis den ikke var tilgængelig for andre købere..
Jeg bliver mere og mere afklaret med hvorfor folk ikke tør købe hvalpe med tavle.
Når man læser sådan et emne her, så spænder mange rigtig meget ben, for at gøre tavlehunde tilgængelige for alle. Man må ikke dit og dat, man skal dit og dat. Man skal helt være BFF med opdrætter, blah blah blah.
Fuck da om hvalpekøber også ser på andre hvalpe, det gør ikke køber til en dårligere hundeejer.
aug 2006
Der er også lidt sundhedsting, der skal med i ligningen.
Vi venter skam også på den rette parring og bestiller før fødslen
jan 2006
Nej !!! Der er ikke "mere at vælge imellem" når man vælger brugshunde. Det er da noget sludder
Jo, hvis man bare VIL ha en malle eller en schæfer, så er der flere - men hvis man, som jeg, VILLE ha en Czhaplin, altså den kombi som jeg endte med at vælge - så er der da ikke "mere at vælge imellem".
Jeg vil endda gå så vidt som til at sige, at det må være nemmere - hvis vi skal derud - at vælge din race. Den skal jo bare være sød
Og nej - jeg holder kortene tæt til kroppen, den dag jeg (måske) skal have corso - det har jeg lært i denne her tråd
apr 2017
Hvis man ser generelt her inde, så fremstilles det til at opdrætter skal bruges til alt, - fodervalg, sygdom, problemmer, træning, adfærd mm. ergo skal man vel også fungere med opdrætteren, og skabe en relation?
Men jeg kan virkelig ikke se hvorfor denne relation skal skabes? fair nok at sende et update, og et billede - det er trods alt et stykke arbejde, og noget følelsesmæssigt involveret, men jeg ville da være fløjtende ligeglad med at opdrætter en en ko, eller en idiot, så længe hunden og avlen er af god kvalitet, det er ikke mennesket jeg køber min hunden.
Når jeg har købt en hund, så er den min, også er opdrætter mere eller mindre ude af billedet (ja, nu skyder jeg nok mig selv i foden, og afskriver mig mulighed for at købe hund ved 99% af de opdrættere der findes), men jeg kan ikke forstå at opdrætter skal have så meget at skulle have sagt NÅR hvalpen er solgt
- jeg kan sagtens forstå det fra opdrætters side - igen, der er følelser involveret, Men så må man agere professionelt og udelukkende vurdere ud fra hvalpens kommende ve og vel - vil jeg mene.
aug 2006
Og med noget der ligner tre typer inden for bare vores linjer, begynder udvalget at begrænse sig..
apr 2017
Det er vel nu engang evnerne man skal kigge på - altså hvordan hvalpen vil få det, og hvad man kan tilbyde.
Men okay, jeg er slet ikke inde i køb/salg af tavlehunde, måske derfor jeg slet ikke fatter tankegangen fra især opdrættere. (med tanke på, at man gerne vil opfordre til at købe med tavle frem for blandinger. )
apr 2017
Men kort sagt, Denne tråd afskrækker helt sikkert mange fra at købe med tavle, og være åbne, fordi man ikke har lyst til at skulle måles og vejes, og håbe på at ens hår er det rigtige lige den dag.
Og det er ikke møntet på dig, men generelt i denne tråd - eller generelt for forummet.
apr 2017
Men når man går i så små detaljer, som at der også kigges på andre kuld, og at det faktisk gør at man siger nej til en hvalpekøber, så meget jeg at man måler og vejer for meget, og mere end hvad nødvendigt er. for så handler det pludselig ikke om ens evner længere, men der imod en handling, som intet har med ens evne som hundejer.
jan 2006
- eller en Devahund
apr 2017
apr 2017
apr 2017
og hvordan skal man vide om dit kuld er det bedste hvis man ikke har set andre?
kigger kæberne på andre kuld, og vender tilbage, så er det en erklæring om at dit kuld er det bedste for dem - vender de ikke tilbage, så fandt de et der matchede bedre.
apr 2017
okt 2010
Den dag, den forlader matriklen her, er det ikke længere min og køber vælger selv om vedkommende har brug for en fremtidig kontakt med mig.
Jeg bliver super glad for billeder og opdateringer og hvis muligt, vil jeg meget gerne møde hvalpen som udvokset bare en enkelt gang. Det kan være på en udstilling, en gåtur, her eller hos køber, jeg har ingen krav, men blot et ønske.
Det betyder meget for mig, at møde hvalpene som voksne, så jeg kan vurdere om hvalpene efter den givne parring nu også har udviklet sig som jeg håbede.
Nogle af mine hvalpekøbere har jeg megen kontakt med, andre sender en hilsen i ny og næ. Der er endnu ingen, der helt har droppet kontakten og de fleste har undervejs i hvalpenes opvækst haft et spørgsmål eller to.
Hvalpekøberne har mine kontaktoplysninger, de kan kontakte mig eller lade være, det er helt op til dem, men de ved at jeg er her og gerne står til rådighed, både når det går godt og hvis der er problemer/sygdom.
Det hele handler ikke om at blive vejet og målt, hverken som køber eller sælger, men om gensidig tillid.
Jeg skal have tillid til, at køber kan give mine hvalpe et godt og trygt hjem, rammerne for, hvad det indebærer, er meget vide.
På den anden side, skal køber også have tillid til, at det arbejde jeg laver som opdrætter med udvælgelse af avlshunde og opfostring er hvalpene er i orden.
Det er faktisk ikke så kompliceret.
jan 2006
Der er altså en vis forskel
okt 2006
Det er da super dejligt nogle opdrættere kan tillade sig at være så kræsen som de kan. Men det er ikke alle forundt - og det gør faktisk ikke disse opdrættere til dårligere steder at handle hund fordi ikke alle hvalpe er afsat måneder inden parring eller fordi køberne først kommer forbi når hvalpene er født.
I min race får jeg i kraft af min rolle som racerepræsentant ind i mellem efterspørgsler på hvalpe i racen. Nu har der ikke været et enestekuld i 3 år i dk. Så jeg henviser til udlandet eller andre racer der er til at få fat i. Jeg kunne aldrig drømme om at forvente en sådan familie venter i årevis på en dansk Bolognese.
Henvendelserne sker måske jævn fordel over året nok 4-5 familier.
Forestil jer at disse skulle skrives op og vente i årevis og alle skulle købe når lige der endelig kommer et kuld. Det er jo urealistisk. S selvfølgelig har de da købt en coton eller havanais inden eller de hardcore som bare vil racen i udlandet.
Det er også typisk første gang ejere. Og selvfølgelig vil de da ud og besøge flere steder. Hvordan skulle de ellers vide om et sted er godt eller skidt, hvis de ikke kan sammenligne. De ved jo ikke hvad rammerne er. At nogen steder er hvalpene afsat måneder før de fødes osv. De har bare læst om racen på nettet, sat sig ind i det at have hund og ringer så rundt når de kan se der er hvalpe.
jan 2006
jan 2006
Men "nogle" har skrevet, at hvis de gør det, så kan de ikke købe hvalp hos dem. Prøv nu at forholde dig til den del - det er den, der tricker mig (og hvis jeg ikke tager fejl, også et par stykker andre).
okt 2010
Der er sket en voldsom vækst i interessen for racen og desværre er der kommet et par opdrættere udenfor DKK, hvis opdræt jeg etisk ikke kan forsvare og som sender stråmænd ud for at købe FCI hunde, derfor finder jeg det nødvendigt nu.
jan 2006
Jamen jeg kan åbenbart ikke forklare det, så du forstår hvad jeg mener.
Du "oser" af "irriterende opdrætter" ud fra dine indlæg. Det gør Kirsten ikke.
Jeg kan ikke forklare det anderledes, så hvis du ikke selv kan se det, så er det jo bare sådan
jan 2006
Aj, stop nu !!!
Du har sq da selv skrevet, at hvis der kommer nogen og kigger på dine hvalpe og siger, at de skal se et andet sted, så synes de ikke dine hvalpe er fantastiske og så vil du ikke sælge til dem.
Lad nu være med at lave tingene om - det bliver så udmattende så.
jan 2006
Det magter jeg ikke. Hvis du ikke selv kan se, at der er en stor forskel på den måde du skriver og den måde Kirsten gør, når I skal beskrive hvordan I "gør det" med jeres hvalpekøbere, så må jeg blot melde hus forbi.
Og når du ovenikøbet nu laver om i tingene, så virker en tur på stranden i øsende regnvejr, trods alt mere tiltalende end fortsat debat lige her
sep 2017
Jeg har valgt min opdrætter, fordi jeg har tillid til at hun ved hvad hun gør omkring valg af hanhund, linjer og sundhed i avlen. Jeg forventer ikke at hun ved alt om foder eller adfærd, og jeg spørger hende heller ikke om sådanne ting. Jeg informere hende om ting der kan være relevante for hendes øvrige opdræt, og så får hun hyggelige og glade historier fra vores hverdag.
apr 2017
aug 2006
Og det med fuld pris tilbage uanset årsag - så er folk mere motiverede for at han får dem end at forsøge at sælge andetsteds.
Gulerod i stedet for pisk, i denne henseende ret effektiv.
sep 2007
dec 2008
Det er lidt ironisk når man gang på gang har påtalt at folk bare køber med hovedet under armen. Nu er problemet så at folk gerne vil tænke sig om.
sep 2007
Men hvis det er 12.000 minus 500 om måneden, så er det jo 0 kr efter 2 år
aug 2006
aug 2006
Ærgerligt, det var ellers en virkelig sej ting, synes jeg...
Spørgsmålet er, om det har været så relevant. De hunde, han har fået tilbage har altid været unghunde.
dec 2012
Følger: 36 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 3.461
VI vil gerne have hvalpekøbere der sætter sig ind i racen..og SELVFØLGELIG skal de da undersøge andre muligheder. OG være ærlige omkring det....MEN hvis de gør det, så kommer de bagerst i køen og bliver ikke regnet som så seriøse og opdrætteren føler sine hvalpe fravalgt...
Det fordrer altså ikke ligefrem ærlighed...
aug 2006
Det er der ikke rigtig nogen, der kan styre. Men jeg håber da, at man lægger stoltheden lidt væk når der skal vælges købere - det KAN jo hænde, at det faktisk godt kan betale sig for hvalpens skyld ikke at handle på de følelser
sep 2007
Men en 2 år gammel hund med stamtavle, kan jo sagtens være mere værd end en 8 uger gammel hvalp (træning og gode resultater på udstilling), eller i hvert fald mere end ingenting, det ville da være ret bittert at skulle forære den væk
aug 2006
Det synes jeg giver sig selv.
Det andet er mere en vej ud, IMO.
Der er også lidt forskel på brugs- og selskabshunde der. Selskabshunde bliver sjældent mere værdifulde med tiden. Det kan brugshunde/arbejdende hunde/sportshunde snildt gøre.
aug 2006
Hvis jeg fandt, at opdrætter var bedre til det end mig, ville jeg benytte mig af det som en service. Ellers ikke
Så må kontrakt være kontrakt - helt ligesom jeg også ignorerede at opdrætteren af vores første hund havde nogle ret voldsomme krav til foder - det holdt meget kort.
aug 2006
Ikke konkurrerende hunde uanset sport... Jeg tænker ikke på FCI-inddelinger
apr 2017
men isabelles 500 - for hver måned forstår jeg ikke. så skal man færre en 2 årig hund gratis (hvis hunden har kostet 10.000), for så at avler kan videreformidle den og tjene på det - dermed ikke sagt at det udelukkende er for at tjene lidt penge.
okt 2006
Er prisen aftalt inden er tilbagekøbsaftalen mere reel. Hvis man laver en faldende pris bær man have en minimumspris feks at prisen falder med 500kr pr måned dog aldrig under 2000kr..
okt 2006
Taget i betragtning det nok er i de færreste tilfælde hunden stiger i værdi og samtidig er nødt til at omplaceres, så vil jeg tænke det mest alm. Er at aftale en pris på forhånd. Men jo nogen vil kunne komme i klemme i en sådan aftale og blive nødt til at sælge hunden under værdi.
okt 2010
En hundeejer jeg kender købte en hund, hvor han skrev under på, at opdrætter havde krav på, at købe hunden tilbage ved omplacering.
Hunden viser sig at have et ret alternativt sind i forhold til, hvad racen normalt har og trives slet ikke i den flok den skal gå sammen med.
I mellemtiden er opdrætter bogstavelig talt gået i hundene og køber har slet ikke lyst til at opdrætter skal have hunden retur. Han omplacerer den til et hjem, hvor den hurtigt falder til, og som har tid og rum til en hund med særlige behov, men undlader at informere opdrætter.
Køber og opdrætter er ikke på talefod længere efter en uoverensstemmelse i anden sammenhæng, og han ved at vedkommende stædigt vil fastholde, at hunden skal retur, selv om opdrætter selv hverken har ressourcer til eller interesse i at få den tilbage.
Efter et par år, kommer det opdrætter for øre, at hunden er omplaceret og så starter helvede, med telefontrusler, chikane og jeg skal komme efter dig. Det ender med at køber kontakter politiet og opdrætter ender med at få et tilhold hvor vedkommende hverken må kontakte køber eller nye ejer. Tilholdet udløber om kort tid og jeg ved at både køber og nye ejer er nervøse for, hvad opdrætter nu finder på og om de skal igennem samme mølle igen for at få tilholdet forlænget.
okt 2006
Håber da opdrætteren har luftet af og er faldet til ro...
det vigtigste er jo for filan hunden kommer i et godt hjem.
okt 2010
Opdrættere er jo også kun mennesker og der kan ske dramatiske livsændringer hos dem også, der gør at køber ikke synes det er optimalt, at hunden skal retur.
sep 2007
okt 2010
Både opdrættere og hvalpekøbere skal tænke sig om i forhold til, hvilke krav de stiller til hinanden og gøre sig klart om de i yderste konsekvens er klar til at efterleve dem.
Jeg har selv omplaceret en hund, hvor jeg havde skrevet under på at opdrætter havde tilbagekøbsret. Jeg skrev og fortalte, at jeg havde fundet et dejligt hjem til hende og jeg håbede på forståelse for dette.
Opdrætter vidste at hun ikke trivedes her. Jeg fik en lidt bitter mail retur, men trods alt med en accept af mit valg.
Jeg ville have haft det så skidt med at skulle sende hende retur. Ikke fordi jeg ikke stolede på opdrætter, men fordi hunden ikke havde psyken til det.
hvalpekøbere der shopper lidt rundt