10.769 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 361 Svar

hvalpekøbere der shopper lidt rundt hvalpekøbere der shopper lidt rundt

Jeg havde besøg at et par, der kiggede på mine tævehvalpe. Så langt så godt. Det var sådan set et fint besøg.
Da de kørte var aftalen at vi lige skulle tænke, og så snakkes ved.
Nu fik jeg en besked at de lige skulle ud og se et kuld i næste uge, og derefter bestemme sig. Fair nok, men jeg kan vel så sælge hvalpen til anden side, hvis der dukker en egnet køber op - eller hvad -

hvalpene er nu 6 uger

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Samling af havemøbler 300 kr.
  • Kør fliser/sten på genbrugspladsen 500 kr.
  • Slå græs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvalpekøbere der shopper lidt rundt
  • #1   9. sep 2017 Du har jo ikke en fast aftale, så ja, du kan vel godt tillade dig at sælge hvalpen til anden side. Men hvis du var glad for dette par, så evt lige sig til dem, at du forbeholder dig retten til at sælge til anden side inden de bestemmer sig....?

• #3   9. sep 2017 Ja, det kan du, da der jo ikke foreligger nogen aftale.
    Jeg ville nok sige til demsom landet ligger...

Jeg sender altid hvalpekøbere hjem for at tænke sig om og for at JEG kan afgøre med mig selv om de er de rette til en hvalp herfra - Begge parter har brug for at fundere over tingene.
    Jeg giver altid en tidsfrist for et svar - og hvalpekøberne ligeså..

• #6   9. sep 2017 Jeg er faktisk blevet lidt ambivalent mht om jeg vil sælge. Nå, jeg må jo lede videre efter en god familie.
    Jeg har kender et par stykker jeg gerne ville prakke hende på, men det er ikke pænt gjort smiley
    De er vilde med hvalpene, men ikke lige der hvor en ny hvalp er aktuelt

• #8   9. sep 2017 Normalt så foretrækkes det, at hvalpekøbere sætter sig godt ind i alle detaljer før køb. Gør de så det, så giver det øjensynligt grund til at blive tøsefornærmet.
    Træd nu ned fra den piedestal!

• #10   9. sep 2017 Kommer der en anden og vil købe hvalpen, synes jeg helt sikkert godt at du kan sælge, da I ikke har en aftale. Ellers må jeg erklære mig enig med Søren. Det er da kun godt at dem som køber hvalpe er sikre i deres sag og hvis det betyder kig på flere hvalpe, så er det da super.
    Dem der har været på besøg hos dig har bare været ærlige.

• #11   9. sep 2017 Du kan besøge kennelen før fødslen alle de gange, det skal være, men det giver ikke en brugbar indikation af, hvordan hvalpene er.

• #14   9. sep 2017 For at svare på spørgsmålet - Ja, du kan godt sælge til anden side hvis det rigtige hjem dukker op.

Nu ved jeg ikke om hvalpekøberne har været på besøg før kuldet blev født.
    Men uanset så synes jeg de lyder vældig fornuftige og ærlige, at de melder ud at de skal kigge på et andet kuld også.
    Hvis de synes begge kuld lever op til de ønsker de har, så er det da fjollet ikke at besøge begge og se hvor de finder det bedste match og jeg ville nok anse det som positivt.

Kommer de så tilbage til dig og vil købe, så ved du også de har gjort noget forarbejde og virkelig VIL den hvalp og hvis ikke, så var det jo ikke de rigtige at sælge til uanset.
    Risikoen for dem er jo at de så kan risikere at gå glip af hvalpen, den må de jo tage med.

• #15   9. sep 2017 Jeg synes det er fint at man tager rundt til forskellige. Jeg er bestemt ikke tøsefornærmet. Men mine hvalpe er 6 uger gamle og jeg vil ikke holde en hvalpe tilbage i en uge på et usikkert grundlag.
    Jeg synes måske nok at det havde været god stil, at de meddelte at de kiggede flere steder allerede ved første kontakt. Jeg har faktisk haft hvalpe reserveret i næsten en uge i forvejen og afvist et par stykker på den konto

• #17   9. sep 2017 Når jeg køber en ny opvaskemaskine, så er jeg ude (irl) at tjekke fakta flere steder. Det er bare et næsten ligegyldigt forbrugsgode. Skal jeg have en ny hund, så drejer det sig om et levende væsen, som man skal leve med i 8-16 år. Der er tjekket endnu grundigere.
    Og modsat trenden herinde, så er jeg iskold ift fremtidigt venskab med kennelejer, bare jeg får den rigtige hvalp.
    Til ts. Du skal naturligvis ikke holde en hvalp, før der er indgået en (bindende)aftale

• #20   9. sep 2017 Åh ja, man bør informere fra starten, så opdrætter ved det og ikke afviser potentielle gode hjem på den konto.

Men jeg ville da bare fortælle dem at det er super fint de kigger, så de kan være sikre, men du også har andre købere og du vil forbeholde dig retten til at sælge til dem hvis det er de er et match til hvalpen.
    Det går jo begge veje.

Men ja, det er svært engang imellem, uanset så får din hvalp helt sikkert et skønt hjem.

• #21   9. sep 2017 Det er jo en velkendt hg-sandhed, at avler kan vælge og vrage blandt potentielle købere. Men surprise, den "regel" gælder jo også den anden vej.

• #22   9. sep 2017 Er det ikke bare et spørgsmål om at få klarlagt hvornår der ligger en bestilling?
    Indtil der gør det, er hunden ikke afsat.

Jeg synes det er helt fint at se på flere kuld inden man køber - men når der er aflagt bestilling, så er det bestemt ufint at løbe fra den.

Så - kommunikation kan løse det problem.

• #24   9. sep 2017 Isabelle
    Dit indlæg #4 signalerer noget andet, men jeg har heller ikke lavet en levevej ud af at fortolke det skrevne ord, så måske jeg har misforstået noget.

• #26   9. sep 2017 Ift at du filosoferer, så er du bemærkelsesværdigt præcis i beskrivelsen af handlingsforløbet smiley

• #29   9. sep 2017 Selvfølgelig kan du sælge til anden side når der ikke er aftale om køb og ej heller aftale om du holder hvalpen til de har bestemt sig. smiley
    Er du flink skriver du det på en god måde til dem. Men egentlig tænker jeg det er underforstået nu de vælger at kigge videre.

I andre salgssamnenhænge kan du jo heller ikke bede om betænkningstid og samtidig forvente varen ikke sælges i mellemtiden.

• #30   9. sep 2017 Selvfølgelig kan du sælge til anden side. Der er jo ingen bindende aftale lavet.
    Jeg kan ikke se noget galt i at kigge på hund flere steder.

• #32   9. sep 2017 Jamen altså Isabelle, jeg er faktisk helt på linje med bla. Søren her.
    Opdrættere har så travlt med at de styre showet, men så må man jo også acceptere når det går den modsatte vej?
    Tilgengæld har jeg intet skrevet om at TS skal holde på hvalpen eller ikke må sælge til anden side, for selvfølgelig må hun det og jeg vil faktisk ikke engang kalde det dårlig stil hvis hun gør, for når man som hvalpekøber kigger flere steder, så må man også være klar over at man løber en risiko ved ikke at slå til med det samme.

At man nu lige pludselig ikke vil sælge til en familie, udelukkende fordi de kigger flere steder, det synes jeg tilgengæld er til grin.

• #36   9. sep 2017 Jeg har ikke sagt jeg ikke vil sælge fordi de kigger flere steder. Jeg er bare lidt skuffet over at de ikke har været åbne om det fra starten.
    Jeg har afvist flere potentielle købere på grund af det par skulle komme på besøg Det skulle jeg ikke have gjort. Jeg skulle have spillet på flere heste. Men så havde det vel også været galt

• #38   9. sep 2017 HE he Lens. Det er en BC tæve med ild i måsen

• #40   9. sep 2017 Det kan jeg godt forstå, TS.

• #42   9. sep 2017 Som sagt - kommunikation er nøglen.

Alle skal naturligvis spille med åbne kort, det er klart.

Jeg tror nok bare som sælger at jeg ville have som udgangspunkt at folk søger her og der indtil der ligger en konkret bestilling.
    Og når der gør det, er det op til opdrætteren at vælge - før er det op til køber.

• #43   9. sep 2017 Jeg vil da hellere sælge til en familie der har set mit opdræt og enten før eller efterfølgende andre steder og som vælger mit arbejde til fordi de føler de får den bedste hvalp ved mig.
    Og vælger de et andet sted så spørg man jo ind til om de vil sige hvorfor de valgte ens hvalp fra. Og så kan det være alt fra farve eller at den anden hvalp bare sagde tag mig til at de ikke var tilfreds med noget i opdrættet. Det kan man måske lærer af eller man kan tænke fint og fair eller man kan sige godt min hvalp så ikke kom der hen.

Isabelle - Og netop det gør mange opdrættere jo. Hvalpen er ikke solgt før der er underskrifter på netop fordi man vil kunne trække sig fra salget. smiley

• #44   9. sep 2017 TS, lad mig forstå det rigtigt: Du har reserveret en tæve, til et par som du aldrig har mødt? Og overvejer nu, efter mødet, om de skal have lov at købe den hvalp, fordi de ikke slog til med det samme? Det er da nøjagtig den situation der altid brokkes over normal - at folk bare tror at de kan valse ind til opdrætter og få en hvalp, uden at opdrætter kender dem?

Jeg synes at du skal give dem et hint om denne tråd. Hvis jeg var hvalpekøber, ville jeg ALDRIG købe hvalp fra en opdrætter, som vælger at øffe på et åbent forum, i stedet for at ringe og forklare sine betænkeligheder. Det med åbenheden går vist begge veje.

• #45   9. sep 2017 Præcis Ginne. Som køber ved man jo hvad man går efter og så er det da fint at finde og vælge det sted til som bedst kan tilbyde det.
    I andre tilfælde har man så travlt med at man ikke bare skal tage det første og det bedste men derimod kigge sig omkring og gøre sit forarbejde ordentligt, så det ser jeg virkelig intet galt i.
    Det gør ikke familien til en dårligere familie eller køber. Tværtimod.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
    #46   9. sep 2017 Man kan jo ikke gå ud fra at man har solgt en hvalp fordi folk kommer forbi og kigger. Her må man så holde døren åben for andre til der er en aftale. Der kommer nogen forbi ,og vil de ikke have den,bliver i kontaktet.

Så kunne man melde det samme ud til dem der vil kigge videre. Hvis i ikke kan bestemme jer er der andre der vil komme og kigge på hvalpen. Det kan jo også være at de rent faktisk have bestemt sig for hvalpen og at den så ikke har levet op til deres forventninger.

• #47   9. sep 2017 Jeg kunne jo have sagt mig selv, at jeg ville blive tillagt alle mulige mærkelige motiver herinde. Jeg er bare lidt træt af, at folk ikke er åbne omkring hvad de kigger efter. og om de har flere steder de skal kigge. Det er jo fint med mig. Nu have vi skrevet en del sammen om hvalpene og ønsker osv. Så der har været rig mulighed for at spille med åbne kort

• #48   9. sep 2017 Jamen DET forstår jeg altså godt TS. Det mindste familien kunne gøre, var lige at fortælle det fra start.
    Det er vi helt enige i.

• #49   9. sep 2017 Men - hvis du tager køber-briller på er det så ikke helt naturligt at kigge flere steder?

Specielt for købere, for hvem kennel og de konkrete hvalpe betyder mere end linjer.

• #50   9. sep 2017 Jo det er.
    Og som Ginne skrev, så må det da også være langt federe når man så bliver valgt frem for en anden opdrætter. På en eller anden måde.

• #52   9. sep 2017 Jeg tror også det er en tendens man som opdrætter skal vænne sig til.
    Selvfølgelig er der racekenderne - hvor de vil have kombinationen, generne, typen osv. De vil nok ikke være tilbøjelig til at kigge rundt.
    Men de helt alm. Hverdags hvalpekøbere der er der altså blevet et meget mere differentieret marked i dag og det er noget lettere tilgængeligt end før.
    Der er mange flere racer at vælge mellem som måske minder om hinanden. der er en anden tilgang til at hente sin hund længere fra hjemmet. Der er en synlighed af sælgere på nettet som alle retter sig mod køberen.
    Så selvfølgelig vil hr. Og fru. Dk i dag kigge rundt. Det gør de med alle andre lidt dyrer indkøb de foretager sig. Så det gør de også med hunden.

Men jeg kan godt forstå at hvis kommunikationen der har været med disse specifikt har gået på meget konkrete ting at man så lige tænker NÅ!

Men de gør jo kun hvad man faktisk anbefaler. smiley

Jeg håber du kan få noget positivt ud af det. Istedet for at se det som et fravalg af dit arbejde. For det tror jeg virkelig sjældent det faktisk er fra købers side.
    Jeg er sikker på du finder det helt rigtige hjem til din lille skønhed der ude smiley

• #54   9. sep 2017 Jeg har nok gennem tiden været lidt forvænt med gode hvalpekøbere/kiggere. Har ofte haft besøg af nogle der bare ville møde BC ere og nogle der klart meldt ud at de kiggede flere steder og nogle der villa have fra lige netop det kuld jeg havde , men altid med klare aftaler om hvornår og hvordan der gives besked fra begge sider. Det kunne jeg ikke rigtig få denne gang åbenbart

• #55   9. sep 2017 Enig Ginne.

• #57   9. sep 2017 nogle racer er der jo så mange kenneler at man kan "tillade" sig at besøge mange før man beslutter sig fuldt ud..

Jeg læser det ikke som at de har haft flere aftaler..

det kan jo være der ikke er hvalpen i det andet kuld og de stadig gerne vil have fra dig.

• #63   9. sep 2017 Tror aldrig jeg har liket så mange af Sørens indlæg i samme tråd på så kort tid.

Derudover, så har jeg ikke noget nyt at tilføje, men fik da lige mine fordomme om opdrættere bekræftet smiley

• #64   9. sep 2017 Som hvalpekøber, så har jeg lært at bitter bitter erfaring, at jeg lige så godt kan spille på flere heste fra start. For det er dæleme heller ikke alle opdrættere der er åbne i dialogen. Jeg har brændt nallerne lidt for mange gange på hundekøb. Derfor tog det også omkring 3 år at få noget så "simpelt" som en labrador. Simpelt var det jo så ikke alligevel, fordi vi havde nogle ret specifikke krav, men alligevel.

Jeg har oplevet opdrættere der lover og lover. "I står først på listen". Fint fint. Når hvalpene kommer dør al kommunikation, og hvalpene er pludselig solgt til anden side, fordi nogen åbenbart var bedre, eller der lige var en bekendt der manglede en hund. Opdrættere, som ikke vil sælge, hvis man overvejer hund fra anden kennel. Jamen for pokker da... Jeg har sågar oplevet, at betale depositum for en hund, hvor opdrætter så fortryder og altså vil beholde lige netop den hund selv, og alle andre "desværre er solgt". Og mødt utallige opdrættere der altid ved præcis hvordan man besvarer de spørgsmål man som køber stiller - men ikke rigtig selv efterlever det de prædiker.

Da vi købte Sif i år, gik det imod alle de principper jeg egentlig har for køb af hund. Jeg ringede til opdrætter, fik en lang snak med ham, havde en god fornemmelse af ham - og han tydeligvis af mig. Jeg fik reserveret den hvalp han havde tilbage, og første gang vi så hende var den dag vi hentede hende. Men jeg sagde da også åbent og ærligt til ham, at hvis der var noget som ikke var som han fortalte, hvis der var et eller andet vi fik dårlig mavefornemmelse over ved morhund, stedet, ham som opdrætter eller hvalpen, ja så var der bare ingen aftale. Vi har fået os præcis den hund vi har ønsket os, og det er måske i virkeligheden et lykketræf efter alt det vi har været igennem. Men det er da heldigvis ovre nu - for en periode i hvert fald. smiley

Tilbage på sporet: Jeg forstår så udmærket hvalpekøberne, men hvis ikke der ligger nogen aftale om køb, noget betalt depositum eller andet, jamen så står det dig fuldstændigt frit for at sælge til anden side.

• #66   9. sep 2017 Det er ikke møntet specifikt på ts, for jeg ved godt at problemet her mest er manglende kommunikation, men jeg synes også at det er lidt komisk at hvis køber IKKE gør sit forarbejde godt og bare tror at man kan komme svansende og købe hvalp så er det galt. Hvis køber så gør sit forarbejde godt og ønsker at kigge på flere opdrættere inden køb, ja så er det også galt.
    Og mens opdrættere gerne må vælge og vrage, så må køber ikke?

• #68   9. sep 2017 Ja og det skal opdrætter også.
    Jeg tror der er nogen her der glemmer at den slags går begge veje.

• #71   9. sep 2017 Ja Isabelle, i ovennævnte sag, der lyder det som om at TS regnede med at hvalpen skulle sælges til den familie og ja, det er da sur røv at køber gerne vil se andre kuld også og ja køber burde have meldt ud fra start.
    Nu ved man så slet ikke om man vil sælge til køber, grundet det med flere kuld.

Hvis man så vender den om og siger at køber forventede at købe hvalpen men fik et nej, så havde det samme ramaskrig jo ikke lydt og det er uden tvivl smiley

• #73   9. sep 2017 Hvis nu denne tråd var oprettet af en køber der beklagede sin nød over at have fået et nej til en hvalp som køber havde forventet at få lov at købe, så var de samme opdrættere som i denne tråd, kommet på banen og havde fortalt at det var helt fair at opdrætter havde sagt nej, for køber havde nok ikke opfyldt de 5 siders krav man som opdrætter har og alle havde været enige om at opdrætter var en god opdrætter der ville sine hvalpe det bedste.

Nu er situationen i imidlertid omvendt og nu er vi enige om at køber er tarvelig og at vi slet ikke vil sælge til køber nu, hvor køber måske ikke faldt i svime og samtidig gerne ville se på et kuld mere, alt imens vi sidder med armene over kors og ser tøsesure ud.
    Det er det jeg finder komisk

• #74   9. sep 2017 Men Isabelle, køber kan jo ikke vide hvilket kuld der er det helt rigtige, uden at have set begge kuld.
    Som jeg skrev længere oppe, så må det da være endnu federe de gange man bliver valgt af køber, efter at køber også har set et andet kuld, end at man bare bliver valgt af køber, fordi det er de eneste hvalpe køber ser.

• #77   9. sep 2017 Jeg har kontakt til de opdrættere, hvor jeg forventer at en af dem skal levere min næste hvalp. Jeg har i den grad været ærlig, og sagt at jeg kigger på flere forskellige. Alle 3 ved hvem de andre er, og alle 3 roser hinanden.

Den ene opdrætter er der mange der vælger fra, fordi hundene har tumpede navne. Den anden er der mange der vælger fra, fordi opdrætter er meget racistisk og ikke lægger skjul på det. Den tredje skal kun lave sit 2. kuld, og der er ikke så meget at sige om hende.

Men hvis man er ude efter en specifik type hund, så er det vel naturligt at have flere muligheder? Ellers ender man hurtigt som Mille, med en opdrætter der ikke har flere hvalpe, tæven går tom eller noget andet.

Som én skriver tidligere i tråden, sælger opdrætter deres hjerteblod. Men den kommende ejer, skal finde sin makker! Hvad nu hvis hvalpekøberne simpelthen ikke synes at de har kemi med opdrætter? Eller at hvalpen ikke er nær så fremme i skoene/afslappet/ligefrem/modig, som opdrætter har sagt? Eller at tæven har nogle træk, som de ikke bryder sig om?

De konkrete hvalpekøbere kan enten gøre som de har gjort, reservere en hvalp og springe fra i sidste øjeblik eller få hvalpen hjem og så omplacere den senere. Hvilket scenarie synes I er bedst?

• #78   9. sep 2017 Ingen fordomme, du skal jo ikke længere end bare læse et par tråde herinde for at se det ske.

Ja vi er RET uenige omkring det her emne, men husk at det ikke er personligt rettet mod dig smiley

• #81   9. sep 2017 Godt smiley

• #83   9. sep 2017 Jeg har det ret ambivalent med det her, for jeg VILLE egentlig gerne være "loyal" over for en opdrætter, som laver den type hund jeg er interesseret i. Men når man finder ud af at loyaliteten bare ikke rigtig går den anden vej, hvad skal man så bruge den til?

Jeg er ret enig med Zenta her, at hvis denne tråd var oprettet af køber, så havde vedkommende fået at vide at det er opdrætters suveræne ret at vælge blandt købere - hvilket det jo egentlig også er. De vælger da selv om de vil sælge eller ej. Men det går begge veje.

Jeg frygter allerede den dag vi skal have hund nr. 2. I princippet bør vi starte vores søgen allerede nu - uden helt at vide om det er noget a la det samme vi skal have igen eller noget andet. Dét er sgu ikke let. smiley

• #84   9. sep 2017 Præcis Mille.

• #86   9. sep 2017 TS skriver i øvrigt i startindlægget, at "Da de kørte var aftalen at vi lige skulle tænke, og så snakkes ved."

Det læser jeg som at ingen af parterne, heller ikke opdrætter, havde en forventning om at der lå en klar aftale.

Mille, jeg bestilte Dorit omkring 2 år før hun kom til verden. Tæven var slet ikke klar til avl dengang, og ingen vidste egentlig om hun blev godkendt. Men netop det, at jeg havde en så lang relation til opdrætter, gjorde at der slet ikke var tvivl for nogen af os. Jeg var, naturligt nok, den første på listen til en tæve (efter at opdrætter havde fået sin).

Det var en fed måde at få en hvalp på. Jeg fulgte alle forberedelser til at hun blev godkendt (udstillinger og sundhedsresultater), overvejelser om hanhund, parring, drægtighed og endelig fødsel. Jeg mødte Dorit første gang da hun var 3 uger, og besøgte hende flere gange. Det var et helt perfekt forløb! Næste hund bliver på samme måde (måske ikke lige med såååå lang ventetid smiley )

• #87   9. sep 2017 Her må køber også springe fra indtil den dag de skal hente, det vil jeg hellere have, end at hvalpen havner hos en køber der egentlig har fortrudt, jeg tager heller ikke depositum.

Jeg havde det lidt stramt med en mulig køber til sidste hvalpekuld, hun havde været på besøg, vi havde skrevet sammen utallige gange og mødt hinanden på nogle udstillinger, kommunikeret jævnligt i et år.
    Hun havde givet udtryk for, at det var kombien hun var interesseret i og at afstand og lignende slet ingen betydning havde.

Et par uger før fødsel skriver hun, at hun ikke er interesseret alligevel for der bliver født et kuld få kilometer fra hende i løbet af den kommende uge, et kuld jeg havde det lidt stramt med, fordi det etisk lå så langt fra, hvad jeg selv kunne finde på som opdrætter.

Det viser sig så, at tæven går tom og den dag mit kuld bliver født får jeg en mail fra vedkommende, at hun selvfølgelig regner med at der fortsat er en hvalp til hende og at det skal være den med størst udstillingspotentiale. Det havde hun tidligere fået at vide, ikke kunne lade sig gøre, da der allerede var 2 med udstillings/avls interesse skrevet op før hun kom til.

Hun fik et nej. Jeg har intet problem med at blive valgt fra, men der skal være rene linjer, både fra min og købers side.

Jeg havde en enkelt han, der ikke var afsat ved fødsel, her var et par hold forbi og kigge, et sagde selv fra, et andet fik 3 dages betænkningstid og skrev/ringede ikke tilbage. Dem kontaktede jeg og sagde at hvalpen blev afsat til anden side, da de ikke havde svaret indenfor aftalt tid.

• #89   9. sep 2017 Præcis Batdog!

• #90   9. sep 2017 Præcis Batdog!!!

• #92   9. sep 2017 Jeg tænker også at ligesom der fra opdrætters side er ting der skall spille, så er der det jo også fra købers side. Det handler jo ikke kun om hvalpene. Når vi engang skal have ny hund, så skal det da både være de rette linjer ( altså sunde og fornuftige forældredyr), en god kemi med opdrætter , der skal være god fornemmelse af både tøve og hvalpe osv osv.

Det er vel helt naturligt at man som opdrætter ind imellem bliver valgt fra, enten af den ene eller anden årsag, er jo ikke sådan at man bare er guds gave til alle mennesker, bare fordi man er opdrætter smiley For mig er det heller ikke vigtigt at have et sludre forhold til opdrætter når jeg har købt hvalpen, men derfor ville jeg stadig fravælge hvis jeg syntes personen var en klaphat, ligesom jeg også ville blive valgt fra, hvis opdrætter syntes jeg var en klaphat smiley

• #93   9. sep 2017 Jeg tænker da også at det sagtens kan være vi skal kigge flere kuld, når vi engang skal have ny hund. Som Søren er inde på, kigger man da også på flere køelskabe, man køber da ikke bare det første og bedste.

Helt enig i at man skal spille med åbne kort, men kan bare ikke helt se hvorfor det er så slemt at opdrætter bliver valgt fra, men det er okay når de selv vælger købere fra, det er da det samme.

• #94   9. sep 2017 Ja Rikke, man skulle tro at det var det samme.

• #95   10. sep 2017 Jeg spiller sgu altid med åbne kort. Har jeg sagt ja til at sælge en hvalp springer jeg ikke fra. Jeg tror problemet var at de ikke måtte vælge på farve. Men jeg havde klart sagt at hvalpene først blev fordelt efter hvalpetest.

• #97   10. sep 2017 TS, mine indlæg er ikke rettet specifikt mod dig, de er mere generelt.
    Jeg forstår skam godt at du er skuffet og irriteret over at de ikke meldte klart ud fra start.

• #101   10. sep 2017 Bare opdrætteren er ærlig og siger "Ved du hvad, jeg vil egentlig gerne beholde den selv"

Da jeg købte en Europé reserverede jeg en ved en opdrætter, der senere påstod den havde en hjertefejl, jeg sagde selvfølgelig at så ønskede jeg den ikke..

Fik senere at vide af en anden opdrætter at katten ikke har en hjertefejl, men opdrætteren ønskede selv at beholde den til avl og evt udstilling smiley

• #103   10. sep 2017 Kennel Catalejmas

smiley smiley smiley

• Trine A
    Trine A Tilmeldt:
    aug 2017

Følger: 1 Emner: 12 Svar: 71
    #104   10. sep 2017 Det handler vel i bund og grund om at man som avler har nogle retningslinjer for proceduren med hvalpe køber.
    Eks at hvalpe køber har betænknings tid på x antal dage fra besøg, og ønsker de stadig en hvalp melder de tilbage, ellers bliver hvalpen solgt til anden side.

Jeg selv var skrevet op 1 år hos en bestemt kennel, fordi jeg havde specifikt valgt dem. Deres tæve gik tom, og så ønskede jeg stadig en hvalp fra deres anden tæve. Jeg fik af vide at vi var nr 3 i række til tæve, men stadig med forbehold for at vi passede med hvalpen.
    Da vi havde været på 2 besøg hos hvalpene, lagde jeg depositum, med en kontrakt på at kunne sælger ikke lever det forventet hvalp, fik jeg depositum tilbage (en kontrakt sælger lavede). Det gjorde faktisk også at ind til de var 7 uger var jeg stadig ikke sikker på at få en hvalp, da hvalpene først blev sat ud fra hvalpetesten. Heldigvis var der den skønne tæve til os, som passer perfekt.

Men der havde kennelen fuldkommenhed rene linjer, for proceduren.

• #109   10. sep 2017 "Kennel Catalejmas"
    Ja. Hvad er der måske galt med det navn?

Intet - det viser bare, at ikke at det ikke altid er smart at "trække navne sammen" - og fik mig til at slå en høj latter op .. og det er vel aldrig helt skidt smiley

• #113   10. sep 2017 Der kan man bare se hvor forskellige holdninger der er til et kennelnavn. smiley Jeg synes Catalejmas fungerer ret godt. Det er til at udtale, unikt og tilpas specielt - men jeg kan også godt lide sådan noget smiley

• #114   10. sep 2017 Jeg har ikke nogen "holdning" til kennelnavne ... jeg synes bare det der Catalejmas er enormt morsomt, that´s all.
    Lad nu være med at tolke mere på det - der er ikke mere i det smiley

• #116   10. sep 2017 Nej Janni - Martine har en hund der hedder Czhaplin

• #118   10. sep 2017 Jamen så er det da også bedre at skrive noget, der ikke passer .. det faktisk ret morsomt, når man sådan tænker over det

• #120   10. sep 2017 Nååå - så du mente at mens Isabellas hvalpe hedder Catalejmas - så hedder Martines hund Codi-Fin .. på den måde smiley

• #121   10. sep 2017 Ej okay, nogen gange kan man lave sjov med dig, det her var så bare ikke en af de gange.
    Men rolig nu, sletter igen så.

• #122   10. sep 2017 Janni - du er fantastisk - din egenlogik og verdensanskuelse står ikke til ændring og nej sq !!! Du må IKKE slette dine opslag.
    Jeg får SÅ meget glæde ud af dem smiley

• #123   10. sep 2017 For sent.
    Er forsøg på lidt sjov er jo knapt så sjovt når ikke modtageren synes det er sjovt eller hvis modtageren tager det seriøst.
    Så, nevermind smiley

• #124   10. sep 2017 Det var ærgerligt - men kan vi så ikke bare aftale, at du ikke fremover sletter noget ?
    Dine indlæg er noget af det sjoveste herinde, så det ville være så trist, hvis du begynder at slette dem smiley

• #125   10. sep 2017 Altså indlæg er vel sjovest hvis de forstås på den måde de var ment, det var så ikke tilfældet her og det er fair nok smiley

• #126   10. sep 2017 Ikke enig lige der .. derfor, en anden gang ... lad dine indlæg stå, jeg er ret vild med de fleste af dem smiley

• #127   10. sep 2017 Ja da, men dem her var du så ikke vild med og det er i orden smiley

• #128   10. sep 2017 Jo bestemt - det var da, da jeg først fandt ud af spidsfindigheden og det lette touch af din overlegne humoristiske sans, faktisk hysterisk morsomt.
    Og jeg er altså ked af, at de er forsvundet nu ...

• #129   10. sep 2017 Du havde bare en lidt sær måde at vise det på, at du kunne lide dem altså.
    Men bare rolig, vil da forsøge at lave sjov med dig igen en anden dag og så håbe på at du også synes det er sjovt smiley

• #130   10. sep 2017 Tro mig når jeg siger, at dine indlæg altid er guld værd for mig - så ikke slette dem en anden gang

• #131   10. sep 2017 Jeg har ikke moret mig sådan siden, jeg præsenterede mine katte for laserpennen. Af hjertet tak smiley smiley smiley smiley smiley

• #132   10. sep 2017 Det vil jeg huske. Altid rart med en fan smiley

• #133   10. sep 2017 Bestemt - jeg er ikke for fin til at give en opmuntring til en, der så tydeligt har brug for den smiley

• #134   10. sep 2017 Nej så flink er du nemlig

• #135   10. sep 2017 Det har ikke noget med flink at gøre - det kaldes overskud smiley

• #136   10. sep 2017 Og sådan en med overskud er du nemlig.. Sikke du retter på mig i dag smiley

• #137   10. sep 2017 Nej nej - jeg retter ikke. Jeg hjælper dig bare lidt smiley

Og ja - jeg har så meget overskud så jeg er nødt til at dele lidt ud af det .. eller prøve - det er ikke altid at det sidder fast på modtageren.

Men nu kalder jobbet - så du må finde en anden at lege med - hyg dig, Janni smiley

• #139   10. sep 2017 Jeg skulle til at skrive det samme, ikke fordi jeg ikke gerne vil forsætte med at hyggesludre med dig, for det ved du at jeg altid gerne vil, men derimod fordi luren inden job kalder smiley
    Og så også en snert af dårlig samvittighed over at ødelægge tråden for TS.

God arbejdslyst Martine og stik Chwaplien en kiks fra mig smiley

• #140   10. sep 2017 Det var bare en dårlig vits og det beklager jeg smiley

• #141   10. sep 2017 ikke fordi jeg ikke gerne vil forsætte med at hyggesludre med dig, for det ved du at jeg altid gerne vil,

Du læser mig som en åben bog - go joblyst og prøv at se om du kan undlade at iføre dig offerrollens snærende bånd og bændler - det er i grunden så uklædeligt.
    Men igen - som alle dine indlæg - det ER også morsomt smiley

• #142   10. sep 2017 Så så din charmetrold, hvor ifører jeg mig en offerrolle?
    Muligt det er mine øjne den er gal med, men ser ingen offerroller her.

• #143   10. sep 2017 Herhjemme hedder Isabelle ikke Isabelle, for det hedder en af vores hvalpekøbere, hun hedder bare Catalejma.
    Så det blir "skat Catalejma har sendt os en mail" sådan nogle sætninger har vi for længst vænnet os til smiley
    Vi har efterhånden flest, som står på venteliste hos mange. Og det er fordi folk snart er desperate efter eurasierhvalpe.
    De fleste spiller med åbne kort - jeg ville da også blive skuffet hvis jeg havde en aftale med nogen når hvalpene var 6 uger og de så ikke var helt klare i mælet. Men så har man den erfaring til næste gang.

• #144   10. sep 2017 Jeg ville opfatte dem som seriøs og grundige køber, der ikke køber det første og det bedste.

Det lyder jo som om de på forhånd har aftaler flere steder - ganske fornuftigt.

Det er nok deres tilgang til tingene. De undersøger tingene grundigt inden de beslutter sig.

Hvis du vender det tilgang til andre ting. Det har helt sikkert tænkt over det længe inden de har besluttet sig for at købe ???? de bruger garanteret tid på at finde den helt rigtige træner for dem ???? de undersøger markedet grundigt og vælger det foder, som de mener er absolut bedst for deres hund ????

Prøv at spørg lidt ind til hvilke overvejelser de har gjort sig i forhold til fremtiden, så vil du få bekræftet om det er den type, eller om det bare ikke var et match imellem jer.

Og ja, du kan helt sikkert vælge at sælge til anden side. Og det vil være god stil lide at afstemme med dem og sige det, hvis nogen i interesseret dukker op.

• vinnie e
    vinnie e Tilmeldt:
    sep 2008

Følger: 1 Svar: 2
    #145   10. sep 2017 Jeg ville som opdrætter også blive frustreret i den situation, du beskriver. Og også føle, at min tid er blevet misbrugt. En evt. tænkepause må ikke vare mere end et døgns tid i min bog.

• #147   10. sep 2017 Jeg vil da til en hver tid sige, at det er vigtigt at tage ud og se hvalpe mere end et sted, når man står for at skulle anskaffe en hvalp. Jeg har hørt MANGE historier om hvalpekøbere, der har købt noget "mindre heldigt", i forhold til det de skulle ha' haft, fordi de valgte at købe hvalpen det første og eneste sted de besøgte.

Så er der ikke lavet en fast aftale om en handel, så kan både køber og sælger selvfølgelig gøre som de vil.

• #150   10. sep 2017 Kim - Jeg er i og for sig enig, det er bare ikke altid, at det er praktisk muligt indenfor Danmarks grænser.
    Da jeg havde mit seneste hvalpekuld, var det i 7 af ugerne det eneste kuld whippethvalpe herhjemme og der er ikke født nye kuld siden hvalpene rejste hjemmefra i juli.

Pt. er der så et par kuld undervejs, men jeg tror de fleste af hvalpene er afsat på forhånd, jeg havde en ledig hvalp da mit kuld blev født og til de to kuld jeg planlægger i 2019 er det ene kuld stort set reserveret allerede nu, hvis det bliver af normal størrelse for racen.

Jeg plejer at sige til evt. kommende hvalpekøbere, at hvis de ikke er småforelskede i mine voksne hunde, så skal de kigge efter hvalp et andet sted. Jeg synes det er helt OK , at besøge flere opdrættere, for at danne sig et billede af, hvad det reelt er man ønsker.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#152   10. sep 2017 Uanset hvad,så burde der ikke være noget pres på hverken sælger eller køber. Jeg undre mig over den store forståelse vi tidligere har set, når det er sælger der siger fra og så det vi ser nu.

Mange køber jo en hund der skal bruges til et eller andet. Her er det jo umuligt at se om det svarer til forventningerne før man ser hvalpene. Så kan det da godt være irriterende for sælger hvis køber springer fra.

På den anden side burde man da om nogen have forståelse for det. Man har vil ikke selv noget interesse i, at sælge en hund til nogen, der ikke mener den passer til dem.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#154   10. sep 2017 Du skriver det jo selv. Så vil jeg ikke sælge en hvalp til dem. Man tager det personligt og bliver lidt hævngerrig.

• #155   10. sep 2017 Det er da også underligt at fravælge en familie grundet at de kigger flere steder.
    Sådan en anelse tøsefornærmet agtigt.

• #158   10. sep 2017 Så læs de første indlæg igen.

• #160   10. sep 2017 Allerede i løbet af de få første svar er der snak om, om man så overhovedet ville sælge til sådan en køber.
    Langt ude hvis du spørger mig.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#161   10. sep 2017 Nu er vi alle forskellige. Jeg ville enten have hvalpen eller ikke have den. Her er så nogen der godt vil kigge et andet sted før de tager beslutningen. Kommer de tilbage ville du ikke sælge dem en hvalp.

Det i selv om de har valgt dig til. Du må fra starten have ment at de kunne give hunden et godt hjem. Hvad er der som har ændret sig.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#164   10. sep 2017 Men det gør de jo. Ellers ville de vil ikke vende tilbage.

• #165   10. sep 2017 Men igen, det er sku ikke nemt som køber.
    Kommer du bare svansende og tror du kan købe en hvalp, så må du ikke, og vil du se på flere kuld inden du beslutter dig, så må du heller ikke.

Som sagt synes jeg det er langt ude ikke at ville sælge til en familie bare fordi de kigger flere steder.
    Det gør dem da ikke useriøse.

Og som sagt er det da endnu federe hvis familien så kommer retur og ønsker at købe sin hvalp hos mig, frem for at jeg bliver valgt fordi at køber kun ser mine hvalpe og ingen andre.
    Det kan man jo ikke engang kalde et valg.

• #167   10. sep 2017 Og ja, sur røv de gange køber ikke kommer tilbage fordi de valgte den anden opdrætter, men så ville jeg da bare glæde mig over at jeg ikke solgte en hvalp til den familie nu hvor de fandt et bedre match end min hvalp.

• #168   10. sep 2017 Men igen, har du nu to kuld i tankerne, så kan du jo ikke vide hvilket der passer dig bedst før du har mødt begge kuld og det må man så ikke kan jeg forstå.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#169   11. sep 2017 Du har ret. Jeg forstår det ikke. Har man en vare som folk vil have er det vil ikke et problem. Mange steder tager man depositum. Sidste sted jeg henvendte mig,var ventelisten så lang,at jeg oplyste at jeg ville finde et andet sted.

Jeg forstår godt at det kan give uro når der pludselig er nogen der ikke er sikker alligevel. Det må man tage højde for. Det kan jo ligeså godt have været fordi at man ikke mente hvalpen levede op til ens forventninger.

Det er vil ikke utænkelig når flere selv ønsker at skulle vælge hvilken hvalp jeg skal have.

• #170   11. sep 2017 Gad vide om der er lidt forskellige kulturer i racerne?

I min race (og type) kan man reservere en hund og have en aftale fra før hvalpenes fødsel - men den er altid med den underforståede betingelse at hvalpen, når den er 7 uger gammel, vurderes af køber til at være passende efter de kriterier denne nu sætter.

Måske det er en brugshundeting. Man aftaler ikke dette, det er bare sådan det er - hunden er solgt når købsaftalen er underskrevet, opdrætteren står med problemet, hvis køberen ikke kan bruge en af dem, der er at vælge mellem, når det er dennes tur.

Det er på den måde købers marked og det går opdrætterne ud fra.

Måske det handler om at mange sælger til politi og militær - og der er der kort proces. Passer hvalpen ikke til opgaven, så må opdrætteren bare finde en anden køber - få dage inden hvalpen er 8 uger.

Jeg er med på frustrationen, når man ikke er vant til det og det derfor ikke er underforstået.
    Så bliver der en mangel i kommunikationen - det er nok lettere når man bare forventer at det er sådan, så er der ikke noget at blive skuffet og frustreret over.

• #171   11. sep 2017 Jeg synes det hele bliver sådan lidt svært og mudret når man begynder at blande følelser ind i det. Jeg forstår godt hvorfor, og jeg har da også siddet (sammen med min familie) i opdrættersituationen et par gange med tidligere hunde.

Vi fandt en opdrætter da vi begyndte at kigge efter hund, som havde den type vi kiggede efter. Vi gjorde alt det 'rigtige'. Besøgte opdrætter før parring, holdt jævnligt kontakt under drægtigheden. Tæven ender i akut KS, og mister desværre mange af hvalpene. Der var således ingen til os. Well. Surt men sådan er det. Vi blev skrevet op til den anden tæve der også skulle have hvalpe, men røg her bagerst på listen. Hmm. Jaja - det kan man måske argumentere for. Der kom selvfølgelig ingen hvalp til os der heller. Vi sagde til hende at vi så gerne ville skrives op til det kuld der laves et år efter. Fint fint - vi var først på listen. I det år kigger vi ikke på andre kuld, for vi havde jo egentlig fundet den type hund vi gerne ville have og en opdrætter vi var tilfredse med.
    Da året er gået er vi pludselig ikke gode nok til en hvalp derfra - åbenbart. Jeg står med en opdrætter der lyver mig lige op i ansigtet, men hvad kan man gøre? Ja, finde et andet sted at købe hund, men det kunne vi da godt have brugt det år på.

Jeg forstår godt følelsen af at blive fravalgt som opdrætter. Men jeg tænker da at man må forsøge at vende det til et tilvalg i stedet. Selvfølgelig har opdrætter følelser i klemme - det har man som køber altså også. Det har ikke noget at gøre med at jeg har bestemt mig for hvordan opdrættere agerer og opfører sig - jeg har selv været med til at sidde i den position.

• #173   11. sep 2017 I dag?
    Har det forandret sig?

Den lettest tilgængelige hund jeg har købt var den første for 23 år siden.
    Der var ingen krav til os som ejere overhovedet.
    12 år efter måtte vi lede lidt mere end bare at kigge på en lang, udskrevet hvalpeliste fra DKK og sige: DEN smiley

• #176   11. sep 2017 Selvfølgelig skal man da ikke sælge til en, der ikke er fuldstændig hooked på hvalpen uanset aftale.
    Helt som man ikke skal købe, hvis man ikke er - også uanset aftalen.
    At folk føler sig stødte er måske naturligt nok - men det er jo for alles bedste.

Og lige et ps - arbejdet, der ligger forud er ikke mindre fordi det handler om både familiehunde og aktive brugshunde...
    Der er så mange detaljer, der skal spille, der er ikke bare at vælge en han med pæne resultater.

Og et pps smiley
    Jeg kan konstatere at selv folk der skal bruge deres hund til tjenestehund har farvepræferencer smiley
    Det var en overraskelse for mig smiley

• #180   11. sep 2017 I DK er der en mystisk tendens blandt brugslinjeopdrætterne (måske også højavlen, det ved jeg ikke) til at man vælger danske hanner fra i avlen. Det er lidt tosset, der er masser af materiale.
    Folk kører udenlands i stor stil.

I perioder med flere kuld af samme type (brugslinjerne har lige nu groft sagt 3 typer) specielt indenfor samme landsdel, er der til tider for mange udbudt.
    Specielt i kuld med mange tæver.

• #183   11. sep 2017 Puha, det er godt det ikke er en mastiff eller boxer, der står højst på ønskesedlen hos mig - jeg var aldrig kommet igennem nåleøjet hos jer to, Karina og Ulla smiley

Da jeg skulle købe Czhaplin, kunne opdrætter "tjekke mig" på WD og besluttede sig så åbenbart for, at jeg kunne få hvalp fra hende. Hun ville kun i det kuld sælge til folk, der trænede IPO.
    Jeg skulle lægge depositum inden hvalpen var .. hvad .. 4 uger, tror jeg ? - og hvis jeg ikke var tilfreds med den hvalp jeg kunne få var det bare ærgerligt og pengene var spildt. Der var i det kuld så mange, der ville have hvalp, så hun var rimelig klar i spyttet lige der.

Jeg valgte ud fra linier, resultater og sundhed - og så var det ellers bare afsted og kigge da de var 7 uger, hvilket var frivilligt, men det var så en beslutning jeg tog.

Så et eller andet sted - smide 300 euro i depositum, start bil og køre til Tjekkiet uden at man reelt ved, om de hvalpe man bliver stillet over for er noget man gider smiley

Fuld tilfredshed eller pengene er spildt.

Hun spurgte dog ikke noget til hverken arbejdstider, hundegård eller om hunden måtte komme i sofaen .. og vi er heller ikke efterfølgende blevet veninder smiley

• #185   11. sep 2017 Både ja og nej.

Der var en, der var afsat, så jeg kunne vælge mellem de resterende 6 hanner. Hun hjalp mig med at vælge dem ud som hun efter vores kommunikation via facebook mente var det jeg kiggede efter. Den ene af dem hun valgte ud, brød jeg mig ikke om.
    Det endte med 3 som vi blev enige om - og så talte vi videre og videre.
    Hun var faktisk ret god til at spørge ind til hvad det var jeg var ude efter - det er ikke altid helt nemt at forklare selv.

Så Tjab blev anbefalet af hende fordi at jeg godt vil have en hund, der nok laver sitøvelserne hurtigt, men også gerne sidder på neglene og er ved at kamme over, mens den sidder i øvelsen smiley
    Det lyder nok underligt, men det var en fed måde at formulere det på fra hendes side - og hun har ramt SÅ plet med "ham med det blå halsbånd" smiley

• #187   11. sep 2017 Det er en måde du måske bruger selv smiley

Hvad gør du egentlig ? Vælger du bare for folk, eller hvordan foregår det ?

• #195   11. sep 2017 Lens

Vil du ikke hive den op af skuffen og tjekke? Jeg bliver mega nysgerrig heje.

Måske har givet forkert foder? Nusset ham forkert, eller sagt nej til ham når han har lavet ulykker?(curlingopdrætter)

• #197   11. sep 2017 Jeg læser ikke i startindlægget at de potientielle ikke har haft klare udmeldinger.

De ser et hvalpekuld
    De aftaler med opdrætter at der er lidt tænketid.
    De giver herefter besked om, at der er endnu et kuld de gerne vil ud og se.

Det er da at give klar besked - i mine øjne. Måske havde de slet ikke viden om det andet kuld da de var og se TS hvalpe. Og nej som jeg også har skrevet tidligere skal TS selvfølgelig ikke holde på hvalpen, men sælge hvis der kommer andre købere. Til gengæld kan jeg (stadig) virkelig ikke se, at køber har handlet forkert. Der er jo ikke lavet nogen aftale.

• #200   11. sep 2017 Men de giver jo besked og kommer ikke med en eller anden syg undskyldning om en forretningsrejse eller anden løgn for at de først kan give endeligt svar ugen efter.

Som skrevet har de måske slet ikke kendt til det andet kuld da de så TS kuld

• #210   11. sep 2017 Jeg er enig i, at tingene er meget anderledes nu.

Men som køber var det meget meget let at finde en hund på den tilsendte hvalpeliste og køre dertil og hente den.

Alle de muligheder vi har for at søge info har gjort det langt mere kompliceret end det var.

Det synes jeg ikke er en dårlig ting - men det betyder at jeg synes der er meget mere arbejde i at købe hund nu end tidligere.

• #218   11. sep 2017 Isabelle,
    Hvad så hvis folk har en stor altan, hvor hunden kan ligge ude på?

Nu spørger du, om du har urimelige krav - Jeg synes, du har mange og grænsende til urimelige krav, men du kan jo sælge dine hvalpe, så det er der jo folk, der ikke synes, og så skal du jo self bare opretholde dem.

• #220   11. sep 2017 Kølekat smiley

• #224   11. sep 2017 Nej, det er nok lidt forkert formuleret at sige mange krav, Isabelle smiley

• #225   11. sep 2017 Kan hvalpekøber have undladt at melde ud fra start at de kigger på flere kuld, fordi de var bange for at blive valgt fra på det?

Eller måske mere relevant i debatten efterhånden - kan det være en del af den manglende kommunikation at hvalpekøbere VED der stilles mange krav i dag- så Gud nåde trøste dem de fik sagt noget forkert eller stillet de forkerte spørgsmål, for så mister de måske muligheden for køb.

At det at købe hvalp bliver mere og mere kompliceret betyder også køberne forsøger at navigerer i det bedst muligt.

• #230   11. sep 2017 Jeg vil lige tilføje jeg synes det er godt man stiller krav som passer til ens race og linier for at matche køber og hund. Det skal man! Så det er ikke for at appelerer til at sælge til hvem som helst.

Men man skal bare være bevist om at køberne jo også "spiller spillet".. og godt ved at vil de frem i køen skal de vise hvorfor sælgers kuld er unikt for dem og stille de rigtige spørgsmål for at virke interesseret på den rigtige måde og på de rigtige ting. Og hvis de så ender med ikke at være interesseret oprigtigt alligevel, så vil det føles endnu mere som et What happened there for opdrætter..

• #235   11. sep 2017 Bare lige et lille pip, man kan jo altså også godt bo i lejlighed OG have en have smiley

• #236   11. sep 2017 Jeg har mange krav til mine købere og kan de ikke acceptere dem, må de lede andet steds efter min race:
    Ikke for meget alene-hjemme tid og/eller man indretter en adgang til udearealer - Racen er kendt for sin detruktive adfærd hvis ladt alene-hjemme og de er vanskelige at lære at være lukket inde.. de er "lavet" til at vogte ude fra..
    Solidt indhegnet areal/have er et must.
    Ingen lejligheds/rækkehus el. parcekhuskvarters ejere
    Krav om konmtakt - Har en rimelig sjælden race og det er vigtigt for mig at kunne følge deres udvikling.

Jeg har ikke haft problemer med at finde nye ejere dog afvises en stor del af de henvendelser der kommer fra danskere - De tror ofte at jeg overdriver omkring hvor kompliceret denne race kan være og mener at vide mere om racen og dens finurligheder end jeg gør.

Det er mine vilkår og de står ikke til at ændre :o)

• #240   11. sep 2017 Gensidige høje krav giver kvalitet...

Ser intet galt i det.

• #241   11. sep 2017 Smuk, KH!

• #246   11. sep 2017 Hvordan blev rønnebærrene sure?

For mit vedkommende beskriver jeg bare de faktiske forhold og de har ikke ændret sig med denne tråd - forstår måske ikke lige hvad rønnebær skal inddrages efter??

• #247   11. sep 2017 Ligesom jeg tidligere har plæderet for at den potientielle køber ikke har gjort noget galt... Så vil jeg også gerne understrege at i min verden kan en opdrætter have alle de krav de ønsker, det synes jeg er super.
    Det må være det værste i hele verden, at sende en hvalp afsted, hvor man har uro i maven og måske fortryder salget.
    Ønsker man som køber ikke at honorer disse krav, så er matchet med opdrætter tydeligvis forkert og man må finde en anden.

Så alt i alt. Frihed til valg fra begge sider.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#248   11. sep 2017 Der er vil ikke en der tror på at de ville være kommet i betragtning hvis de have meldt ud inden. Jeg forstår udmærket at man ikke vil binde sig til noget,når man ikke engang er klar over,hvilken hvalp man får tildelt.

• #250   11. sep 2017 Jeg har ingen problemer med at opdrættere stiller krav til ejere, men det må være krav, som "gouterer" racen, hvis det nu er en "speciel" race med specielle behov.

Jeg har forlængst vænnet mig til at jeg skal ud af landet når jeg engang skal have mig en cane corso.
    Jeg ville aldrig kunne blive godkendt med de ting, jeg "udsætter" mine hunde for - og fair nok med det.

Den sidste hund jeg købte i Danmark var i 2005 og jeg har da haft gode eksemplarer siden der smiley

• #253   11. sep 2017 Jeg synes at en regel om intet salg til folk, der jobber en almindelig 37 timers uge er skørt - uanset hvilken race man taler.
    Men - hvis der er opdrættere, der mener at det er måden - og købere, der giver dem ret, så er det jo bare sådan.

• #257   11. sep 2017 Jeg ville ikke sige hvis jeg skulle flere steder hen.. ganske enkelt fordi det ikke kommer andre ved hvem jeg besøger og hvornår..

• #258   11. sep 2017 Det er en pointe frk. Jensen.

Man kan også blive indblandet i en masse mudderkast, hvis man fortæller hvor man kigger henne.
    Nøj, der kan konfliktes i det miljø og det er surt at være vidne til

• #259   11. sep 2017 Sådan ender det jo bare med at blive så og det er jo heller ikke fedt.

• #261   11. sep 2017 "I min lille race tales der sammen, så der er ingen grund til ikke at fortælle, hvor man kigger"
    Det er forhåbentligt en joke. Hvis ikke, så er det umanerlig klamt og uetisk.

• #262   11. sep 2017 Der må jeg erklære mig enig med Søren.
    Det var dog en ulækker måde at holde øje med og kontrollere købere på.

• #264   11. sep 2017 tror Søren mener det er at bagtale køberne..

Jeg ville personligt blive sur hvis jeg fandt ud af at opdrætteren sladrede til andre opdrættere om at jeg havde været der..

Det kommer på ingen måde andre ved hvor jeg har min gøren og laden..

Hvis jeg kiggede på hvalp (hvilket jeg ikke gør), ville det faktisk være nok til at vælge den pågældende kennel fra..

For mig er hundekøb noget privat mellem køber og sælger.

• #265   11. sep 2017 Tror altså I misforstår hinanden. Jeg er ret sikker på at der menes at opdrætterne snakker sammen sådan generelt, ikke om specifikke købere .

• #268   11. sep 2017 Vores race er nemlig lille. Så hvis en hvalpekøber siger at de har besøgt en opdrætter i Farum ved jeg jo hvem det er - det er kun nogle få af de "nye" kenneler jeg ikke helt har styr på.
    Ja vi taler sammen. Men vi har jo forskellige grunde til at afvise eller godkende hvalpekøbere, og så kan man henvise folk videre. Selvf mest til dem, man taler meget med.
    Jeg har da aldrig overvejet det som at bagtale - det er at tale grimt om andre uden deres vidende

• #269   11. sep 2017 Isabelle, den kan du ikke skyde til hjørne med en frisk kommentar. Selvfølgelig kan I tale sammen, men her er det om navngivne købere, der, som skrevet, ikke behøver at fortælle, hvor de har været. Underforstået - det ved I allerede smiley
    Det undrer mig ikke, at nogle avlere føler sig højt hævet over den "almindelige" hundeejer, men det skuffer mig egentlig en del.

• #270   11. sep 2017 Jeg forstod der som du skrev Isabelle med at man ikke kan besøge de andre uden alle opdrætterene i racen ved det..

Hvis jeg ikke har sagt noget ville jeg føle mig bagtalt hvis den opdrætter jeg var hos ringer rundt til de andre og "sladre" om at man har været der..

Det kommer ikke de andre ved

• #271   11. sep 2017 Enig med Søren igen.
    Sjældent set to gange på samme dag smiley

Men det beviser så også bare at mine fordomme om nogle ting, desværre holder stik.

• #274   11. sep 2017 Jeg vil gerne spørges om man må blive anbefalet til en anden opdrætter..

En hund er et meget personligt køb for mig, og vil gerne selv bestemme hvilken kennel der skal have mig i søgelyset (hvis jeg skulle have hvalp).

Jeg ville sikkert sige ja, men vil nu gerne spørges først om det er okay smiley

• #277   11. sep 2017 Isabelle - Så tror jeg at jeg misforstod det du skrev smiley

• #279   11. sep 2017 "Vi taler sammen om navngivne købere - og hvad faen er der galt i det?"
    Omtrent alt. Men det er først og fremmest fantastisk illoyalt overfor en potentiel kunde. Tror du, at Audi-forhandleren ringer til BMW-bixen og taler om navngivne kunder? Hvis det sker, så er det kun for at advare mod svindlere, og det er vel ikke der, vi er?

• #281   11. sep 2017 Næh Isabelle, man håber vel et eller andet sted at man tager fejl?
    Men gang på gang på gang ses det herinde at man ikke tager fejl.
    Se bare denne tråd.

Jeg bliver derimod mere og mere glad for at have en race hvor den slags ikke foregår, det er heldigvis almindelige dødelige der opdrætter min race.

• #286   11. sep 2017 Ikke på den ulækre måde det ses her. Og heldigvis for det da.

• #287   11. sep 2017 Denne tråd bliver altså mere og mere underlig. Stop lige jeg har altså ikke tid til at hænge ud herinde, skal have gjort rent, kogt æblemos mm , så jeg er klar til gæster i morgen smiley

• #290   11. sep 2017 Wauw Isabelle. Nu er du under lavmålet. Hvorfor blander du "Batdogs kenneler" ind i debatten? Er de i øvrigt aktive i tråden, eller hvordan skal jeg kontakte dem?
    Mit skriv var helt præcist til dig som følge af dit skriv #260. Forhold du dig til det i stedet for at forsøge at spille sorteper videre

• #291   11. sep 2017 Rikke, husk nu at hunkøn kan flere ting på en gang smiley

• #292   11. sep 2017 Jeg kan sgu ikke skure toilettet, samtidig med jeg er på HG smiley

• #294   11. sep 2017 Rikke - har du ikke en smartphone? smiley

• #296   11. sep 2017 Desuden, som jeg læser Batdogs indlæg, og hun skal bare rette mig hvis jeg tager fejl, så er hun helt ok med at alle 3 opdrættere ved det?
    Det kan næsten lyde som om hun faktisk selv har fortalt dem det.

Det jeg synes er direkte usmageligt er den der kald det hvad du vil, skjulte trussel om at folk snakker sammen.
    Det er decideret ulækkert på den måde det bliver fremlagt her.

• #298   11. sep 2017 Nu ikke så sippet Rikke, telefonen med på lokum og så køre det smiley

• #299   11. sep 2017 Isabelle, du kan da godt læse, hvad jeg skriver, ikke? Mig bekendt deltager ingen af "Batdogs kenneler" i debatten, men ret mig hvis jeg tager fejl. Du er her, og du udtaler dig. Det reagerer jeg på - meningsudveksling, et kardinalpunkt for en levende debat

Eller, glem det. Jeg skal hverken have en fladnæse eller en designerrace næste gang smiley

• #300   11. sep 2017 Isabelle gå lige tilbage og se hvad der blev skrevet inden du skrev det med at opdrættere snakker sammen.
    Så vil du se hvorfor jeg kalder det en skjult trussel.

• #302   11. sep 2017 Isabelle, det virker sådan lidt ala, du kan lige så godt fortælle mig hvis du besøger flere opdrættere, for jeg jeg finder alligevel ud af det.

Og lur mig om ikke der nok skal blive advaret så hvis en hvalpekøber træder ved siden af med et af de 25 punkter smiley

• #304   11. sep 2017 Præcis!!!
    Og hvis ikke man kan se forskellen, så skal man nok overveje briller.

• #308   11. sep 2017 At de taler sammen behøver jo ikke at betyde at de udveksler oplysninger om hvalpekøbere...

• #309   11. sep 2017 Jeg har en vis forståelse for, hvis opdrættere adviserer andre om "gode kasser" i udsigt smiley

• #310   11. sep 2017 Gode kasser bør man altid ringe rundt og fortælle om smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#311   11. sep 2017 Jeg synes faktisk at man selv er med til at lave problemer. DKK og mange andre fortæller hvor vigtig der er at købe med tavle. På den anden side gør man det nærmest som at skulle vinde i lotteriet at få lov at købe hund.

Jeg kender en der opgav og købte den race han ønskede uden tavle. En anden måtte købe et sted hvor det ikke ville have været hans første valg. I begge tilfælde gode hjem men det var åbenbart ikke nok.

• #316   11. sep 2017 Batdog sagde de kloge ord smiley

• #318   11. sep 2017 Clementis-Forsythia giver forhåbninger om fremtidig deltagelse i reality-tv. King Børge nok ikke helt så meget reality, men mere pladsmand hos en autoophugger.
    Alt i alt navne med et vist swung smiley

• #319   11. sep 2017 De navne er næppe værre end galophestes navne

Pees and carrots
    Eller den til dato værste
    Rrrrrr, udtalt som en pirat smiley stakkels mand der skulle kommentere dens løb smiley

• #320   11. sep 2017 Batdog, jeg vil ikke kommentere på noget jeg dårligt kan udtale, men pas nu på ikke opdrætter fravælger dig grundet de navne der .. Jeg mener, der skal åbenbart ikke ret meget til smiley

• #322   11. sep 2017 Eller Kennel Hajens navne ..
    Har altid drømt om en hund der hedder Hajens Fjams smiley

• #323   11. sep 2017 Jeg arbejder mere med navne, der relaterer til store tegnefilmsøjeblikke. Og hvad er vel større, end da Homer J Simpson deltog i en chili-spisningskonkurrence?
    Epic!
    https://www.youtube.com/watch?v=_pBQ6eD3dyI

• #325   11. sep 2017 I kid you not!

Se og hør selv! smiley

https://youtu.be/_0RSHFoRbiE

• #326   11. sep 2017 Fjams kom så her smiley smiley LOL LOL

• #327   11. sep 2017 Ville elske at kalde på Fjams smiley

• #328   11. sep 2017 Vores H kuld er lige flyttet. Manden ville kalde vores smukke sorte han for Arachuns Hvalpert.
    Der fik jeg dog nedlagt veto!

PS jeg har ikke 25 punkter man skal opfylde. Jeg har faktisk ikke rigtig punkter. Så længe jeg tror på at man vil behandle vovsevaps ordentligt, så kan man få en plads hos mig. Resten taler vi om hen af vejen.

• #329   11. sep 2017 Lisbeth, en opdrætter efter min smag smiley
    Det tror jeg også man kommer længst med.

• #330   11. sep 2017 Janni smiley smiley smiley

'Fjams? Fjaaaams?!! Undskyld men har du evt set min Fjams? Jeg havde den sidst i parken' smiley smiley smiley

• #332   11. sep 2017 Hahaha Salla smiley smiley

• #333   11. sep 2017 Eller ringe til dyrlægen og bestille en tid til Fjams ..

• #334   11. sep 2017 Ja og for os andre betyder det meget at vores hunde kan enes ..

Men sådan er der så meget.

• #335   11. sep 2017 Tilbage i 2010 skulle jeg have min anden eurasier.
    Men flere ville ikke sælge til mig, fordi min ældste tæve var for ung (Catalejma inkluderet).
    Så købte jeg en hvalp hos opdrætteren til min første tæve smiley
    Siden brugte jeg en han fra Catalejmas 2010 kuld og på den måde endte tingene med at gå op alligevel.

Jeg har ikke regler for alenetid, men spørger selvf hvordan folk vil indrette sig med vovse når de er hjemme. De fleste har også læst på racen og ved hvad den foretrækker og kræver, inden de henvender sig.
    Jeg har afvist een for nylig. En direktør der ringede og bare skulle vide prisen, have sendt billeder så hun kunne vælge, og så komme og afhente. Nix trunte - sådan fungerer det så IKKE. Du kan komme på besøg, så vi kan se hinanden i øjnene, men det havde hun ingen interesse i...

• #336   11. sep 2017 Ja goddag, du taler med xx, jeg vil gerne bestille en tid til sterilisation af min Fjams

smiley smiley smiley

• #338   11. sep 2017 Hahaha smiley

• #342   11. sep 2017 Og så er der os der ikke skifter hundene ud som andre skifter underbukser, men igen, sådan er der jo så meget ..

• #344   11. sep 2017 Rrrrr, haha.
    I min lidt indskrænkede verden, kan alt forklares eller underbygges med klip fra Simpsons eller Family Guy (eller som Isabell(9år) kaldte det - Family Gay)
    https://www.youtube.com/watch?v=YxiOlkzUw5w

• #346   11. sep 2017 Ej ej ikke Simpsons.
    Men elsker American dad smiley

• #349   11. sep 2017 Nu lyder det som om min indbakke bugner med skænderier.. Tak Batdog smiley

• #354   11. sep 2017 Hahaha, det har været så mange at jeg slet ikke er sikker på hvilket skænderi du mener, men en ting husker jeg, nemlig at du tog fejl smiley

• #358   11. sep 2017 Åh nej ikke igen .. Hader når du griller mig i pb smiley

• #359   11. sep 2017 Vil helst have at du jorde mig her Bat, for jeg kan nemlig ikke klare mig selv ..

• #362   11. sep 2017 Her er aftenturen overstået. Den varede i omegnen af 45 sek. Chili gider ikke regnvejr. Egentlig paradoksalt taget i betragtning af, hvor glad hun er for, når Victor giver hende en skylle med haveslangen. Det stopper først, når voksen-genet får overtaget, og jeg beordrer stop for unødigt vandforbrug.

• #366   11. sep 2017 Godt alle har luftet hunde.
    Her i huset er det så de samme hunde hver dag, vi har ikke så stor udskiftning som i andre huse nemlig.

Men men men, sådan er der jo så bekendt så meget.

• #368   11. sep 2017 Tjek af hofter og albuer er ok for mig.
    Det er jo også i min interesse.
    Og også det med tavleavl udelukkende.

• #370   11. sep 2017 Nej.
    Men sunde hunde feks. er vel i alles interesse? Eller hvordan?

• #371   11. sep 2017 Hvis jeg nu ikke ønsker at bruge penge på AD og HD billeder, så lader jeg jo bare være. Ønsker jeg at bruge min hund til tavleløst avl, så gør jeg bare det.
    Men jeg kan sagtens acceptere en opdrætter har de ønsker.
    De er jo ret harmløse som jeg ser det.

• #373   11. sep 2017 Hold da op, hvor en udvikling, man kan da heller ikke tage på arbejde smiley Når man læser denne tråd kan det undre, at der overhovedet bliver solgt hvalpe, hvis købere og opdrættere har så forskellige forventninger og så store krav til hinanden.

Jeg har heller ingen alenlange lister med spørgsmål og krav, familier og forudsætninger er forskellige og det er mit udgangspunkt, der er mange veje til et godt whippetliv.

Jeg har afvist nogle stykker, men foretrækker faktisk, hvis jeg på en pæn måde kan få køber til selv at erkende, at enten race, forudsætninger eller livsstil ikke er optimale for en whippet, hvis det er det jeg egentlig mener.

Skal en af mine hvalpe gå som enehund gør jeg en del ud af at fortælle om de udfordringer, der nemt kan opstå i forbindelse med alene hjemme træning og om de har en plan b, hvis det ikke går så nemt som forventet.

En del individer i racen har svært ved at være helt alene hjemme, mens der sjældent er problemer, hvis de går to sammen, men selvfølgelig er der undtagelser, heldigvis sjældent helt så galt som her smiley

https://www.youtube.com/watch?v=NV6yzkPkF4Q

• #374   11. sep 2017 Jeg har dog også krav om, at der ikke må avles udenfor FCI.

• #377   11. sep 2017 Men Kirsten, der er jo også forskel på at forklare og så bare nej uden at kigge på hvad køber ellers kan tilbyde hunden.

• #378   11. sep 2017 Jeg synes ikke det er har harmløst, langt fra.

• #382   11. sep 2017 KH - Vi har haft en enkelt sofa, der endte med at se næsten tilsvarende ud. De 3 jeg har nu er dydsmønstre, de har kun ødelagt kuglepenne og sofapuder smiley

Zenta - Helt enig.
    Jeg oplever så også, at de fleste købere faktisk har læst på lektien og udmærket ved, at racen er destruktiv og ikke god til at være helt alene. Hovedparten vil gerne have to på et tidspunkt, men har man ingen hund skal man jo starte et sted.

• #383   11. sep 2017 Enig Kirsten .

• #385   11. sep 2017 KH - Her bliver også kun købt genbrugssofaer smiley

• #391   11. sep 2017 Jeg må krybe til korset og inddrømme, at jeg ikke har læst hele den flere km lange tråd. Men jeg er nok en af de opdrættere af katte, som man har fravalgt førhen. Ja, mine unger var umulige. Ja, vi forsøgte at tøjle dem. Nej, det lykkedes bestemt ikke altid lige godt. Nej, sådan var de ikke hele tiden, men primært når de kedede dem. Hvilket de jo så typisk gjorde, når vi var på besøg hos nogen. MEN de har godt nok aldrig hverken gjort hunde eller katte noget. Heller ikke når vi var på besøg. De var "bare" støjende, urolige og uvorne. smiley

Men vi var helt sikkert blevet valgt fra en hel del steder, hvis vi skulle have købt hund dengang. Og jeg forstår det på en måde godt, og på en anden måde ville jeg 1000 gange hellere have haft, at man havde spurgt ind til, hvorfor mine drenge var, som de var.

• #395   12. sep 2017 Oh jeg vil da lige nævne, at Collier også kan være vældig destruktive forresten. Rollo bed alt i stykker de første 2 år i sit liv. Og jeg mener alt. Lige fra sko, tøj, papir, pap, døre, vægge, skoreoler, gulve - ja alt.

Men det er som om, at de sidste to har haft meget lettere ved at lære at være alene hjemme. Og MIN teori er, at for det første går vi begge hjemme det meste af dagen og har masser af tid til at lære dem det. Og for det andet har vi nu så mange katte, at de reelt ikke føler sig alene. smiley

• #397   12. sep 2017 Jeg er glad for, at jeg har en race, som jeg kan lære at lade være med at gø af alt og alle. smiley

• #401   12. sep 2017 Jeg er, som tidligere skrevet, p... ligeglad med hvilke krav opdrættere sætter når de skal smide en fido over disken.
    Jeg kan undre mig en rigtig masse over disse krav - men blive irriteret ? Nej !! Hvorfor i alverden ?

Jeg har blot konstateret, at jeg aldrig ville ønske at leve op til disse. Jeg betaler fido og så er fido min - så enkelt er det.

Og jeg er da iøvrigt helt på det rene med, at jeg med garanti vil blive vejet og fundet for let (og det er faktisk ret sjældent at det sker smiley ) - hvis jeg henvendte mig til opdrætterne her i tråden.
    Og ???
    Det er da ikke noget at blive sur eller vred over - jeg accepterer at de har imo underlige krav - de accepterer at jeg har en forkert måde at have hund på.

Og ta daaaaaaaaaaa - alle er glade smiley

• #406   12. sep 2017 Isabelle - nææh jeg har ingen krav smiley jeg har forventninger, men disse gives mundtligt og står ikke i købskontrakten. Fordi når vovsevaps er solgt så er vovsevaps solgt. Jeg kan henstille til at køberne HD fotograferer og ikke laver tavleløs avl. Men jeg skriver det ikke i kontrakten. Jeg er gået med på "tillidsstien". Så ser jeg hvor længe den holder smiley

• #414   12. sep 2017 Har nogen skrevet, at du har en forkert måde at have hund på, Martine?

Næ det er der jo ikke - men jeg tænker bare, når jeg ikke kan komme i betragtning til at købe hund hos eksempelvis dig, må der jo være en af os to, der "gør det forkert" på den måde vi holder hund smiley

• #415   12. sep 2017 #408
    Jamen endelig smiley

Jeg fornemmer der foregår noget, som fiser lidt hen over hovedet på mig smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#418   12. sep 2017 Hearthitter. Nu skriver du at du gerne vil sælge til Martine. Martine skriver hun selv vil bestemme over sin hund når hun har købt en. Altså kan du ikke være sikker på at det vil leve op til dine krav. Kan hunden pludselig godt holde til feks at være alene hvis der bliver trænet med den?. Jeg bliver lidt forvirret.

• #424   12. sep 2017 Det er altså noget af en stemning, der oser i denne tråd....

Hvorfor er folk så gnavne her?

• #426   12. sep 2017 Hmmm... Og jeg kan så forberede mig på at gøre det samme i november med 9 fedlinger *GGG*

BRRRR!!

• #429   12. sep 2017 Jeg ved ikke om det er blevet nævnt - men kalder man noget for depositum, så fanger bordet.
    Et depositum SKAL betales tilbage såfremt den ene part fortryder. Der er slet ingen slinger i valsen her.
    Ønsker man at på forhånd tage en sum penge som ikke kan returnere, så må man kalde det noget andet. Fx reservations gebyr.

• #430   12. sep 2017 #419

Alenetiden. Jeg jobber 37 timer om ugen. Jeg kan lejlighedsvis finde på, at komme hjem fra en 7-15 vagt, lige lufte hunden hurtigt, og herefter tage afsted igen for at komme hjem sent om aftenen.
    Jeg har min hund i hundegård, når jeg ikke er hjemme.
    Jeg tager ind imellem på weekend-tur og har hunden med - ved disse lejligheder overnatter den i traileren.
    Jeg ville aldrig bruge penge på at få sundhedsundersøgt en hund, jeg ikke skulle træne med.

Kan jeg komme i betragtning til dit næste kuld ?

Nej, tænker jeg - så det må jo være "forkert" den måde, jeg holder min hund på, efter dine normer.
    Isabelle, det er INGEN kritik eller et "jeg synes dine krav er dumme" - det er blot en konstatering af hvordan jeg opfatter tingene.

Din måde er jo ligeså rigtig som min, et eller andet sted smiley

• #431   12. sep 2017 Altså... bortset fra at de begge er gruppe 2 hunde så er der intet tilfælles ved boxer og tm og det tænker jeg egentlig godt at KH ved...
    Personligt kunne jeg ikke lever med en boxer(eller anden høj-aktiv race) - dertil har den al for megen energi og al for mange behov som jeg ikke kan matche og det er vel essensen i at anskaffe sig en hund: Man skal kunne matche dens behov og egenskaber.
    Mange hunde er destruktive men det gør dem ikke ens. En tm er også destruktiv som så mange andre men det er nu deres trang til at vogte udefra der er værst og det er den trang man (især) skal kende til og imødekomme i videst muligt omfang.

En lidt spøjs tråd...
    Egentligt vil vi vel alle vore hunde det bedste og det er vel hvad vi lægger til grund for vores krav - både som opdrætter og køber.

• #437   12. sep 2017 #434

Det, der var min pointe smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#438   12. sep 2017 Hearthitter. Hvis du ikke har et problem med at sælge til Martine,kan jeg ærligt talt ikke se,at racen skulle være så speciel.

• #442   12. sep 2017 Hvorfor bliver tråden brugt på at bringe gammelt nag frem og hakke på folk?

• #446   12. sep 2017 Har svært ved at se hvad problemet egentlig er ? TS må da sælge sin hvalp til hvem hun vil sålænge der ikke er lavet en bindende aftale mellem køber og sælger om at hvalpen fx er reserveret. Så har TS en dårlig mavefornemmelse omkring de købere der 'shopper rundt' så er det da bare at sig nej, og finde nogle andre købere. Opdrættere må stille lige de krav de vil og det samme gælder købere. Det står jo en frit for at vælge fra, hvis man ikke bryder sig om de krav modparten stiller. Som hvalpekøber er jeg åben overfor opdrætter omrking det liv mine hunde har, som fx indebære en del alene hjemme tid idet jeg har et fuldtidsjob. Jeg vil som køber ikke købe hund et sted hvor opdrætter stadig forsøger at bestemme over hunden efter jeg har købt og betalt den; fx har jeg mødt krav om at bruge et bestemt fodermærke, deltage i træning på en bestemt træningsplads, deltage i konkurrencer, udstillinger osv. Opdrætter kan have nogle ønsker og dem kan jeg så vælge at honorere. Fx ønsker Clintons opdrætter at han stilles til mentaltest i Sverige inden han bliver 2 år. Hun betaler så endda testen. Og selvfølgelig vil jeg da gerne tage derop og få ham testet.
    Jeg synes altså at der er forskel på at stille krav til købere omkring foder, træning, alenetid, sofatid osv osv Og så at udvise rettidig omhu' og vælge købere fra, som opdrætter ikke mener passer til racen. Det må vel nærmest betegnes som 'rettighed omhu' ikke at sælge en Tibetansk Mastiff til en lille rækkehushave, hvor den nærmest med garanti vil komme til at genere naboerne, når den bare gør det den er designet til.

• #452   12. sep 2017 Stråmand har vist en anden betydning for mig end den tydeligvis har i denne tråd.. smiley smiley smiley

Med stråmand, mener man så noget som folk formoder/bilder sig selv ind?

Hvor i alverden stammer det udtryk fra?? smiley

• #456   12. sep 2017 Godt man ikke står og kigger efter ny hund i disse tider..... for konklusionen er da at uanset hvad man gør, så er man på spanden.

• #460   12. sep 2017 Der er simpelthen for sjovt at man tror at der er folk i denne tråd der er fornærmede over at ligegyldige personer af en race man hverken vil eje, have eller rører med en ildtang, ikke ser en som perfekt hvalpekøber smiley :D smiley

• #461   12. sep 2017 At man har en anden mening og holdning er noget end det at være fornærmet og tøsesur.
    Folk burde virkelig kunne skelne.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#464   12. sep 2017 Nu står jeg da helt af. Jeg har ikke selv en hund der er meget alene. Jeg bliver bare forvirret. Først lyder det jo til,at det er fordi at man har en race der er så speciel,at den ikke kan være alene. Det synes jeg så er tankevækkende.

Så kan jeg forstå,at det er et personligt krav, som så ikke rigtig er et krav. Jeg ville ikke selv have hund hvis jeg skulle være væk fra den i længere tid af gangen. Derfor bilder jeg mig ikke ind, at andre ikke kan gøre det ligeså godt, på en anden måde.

• #467   12. sep 2017 Det er jo klart, at hvis man har en race eller et opdræt der ikke evner at være alene hjemme, at man så er nødt til at sætte det som et krav.
    Men så er vi bare lidt ude i noget andet.

• #468   12. sep 2017 Min oplevelse er da også, at de fleste opdrættere, er til at tale med?

De sidste par gange, jeg har købt hund, har jeg da været i stand til at overbevise opdrætterne om, at de faktisk ville få et rigtig godt liv - også selvom jeg ved dem begge to, ikke kunne leve op til to forskellige ufravigelige krav til hvalpekøbere smiley

• #469   12. sep 2017 Til #467, helt ærligt, det er simpelthen for meget efterhånden! Om opdrætter sætter krav om minimal alene hjemme har intet som helst med racens "evner" for at være alene! Det har at gøre med hvad man som menneske mener er bedst for hunde! Det rager da mig en høstblomst om dine hunde kan være alene hjemme i et utal af timer, det kunne mine sikkert også hvis de skulle! Men sagen er bare at det skal de ikke! Fordi JEG mener ikke at hunde skal være alene i mange timer! JEG mener ikke det er et optimalt hundeliv, sådan er vi alle forskellige, nogen har den ene kæphest andre en anden! Du kan da være så meget ligeglad, du skal da nok finde nogen som vælger anderledes når de skal finde hjem til deres hvalpe!
    Lige præcist et indlæg som dit får i alt fald mig til at tænke "tøsefornærmet"

• #470   12. sep 2017 Hehe ja, det er tydeligt hvilket et af vores indlæg der er det fornærmede smiley

• #472   12. sep 2017 Det er klart for en hver at jeg er tøsefornærmet over at andre har hunde der ikke evner denne ting, sikke dog en masse besvær jeg går glip af smiley :D smiley

• #473   12. sep 2017 Ehm #469
    Det er da en voldsom overreaktion.
    Har du overvejet at man måske osse kan have en helt personlig mening om ens race må/kan/bør være alene og derfor sætter sine krav ud fra det?
    Det er jo helt gratis at lige tænke en gang mere inden man springer en sikring.

Desuden, hvis man har som krav at man ikke vil sælge til rødhårede fordi man synes de er dååååmme, så har man stadig HELT ret til det.
    Som sælger har man sin fulde ret til at stille lige de krav man vil - som køber har man ret til at sige nej tak, såfremt man ikke kan leve med de krav. Længere er den sådan set ikke.

• #474   12. sep 2017 Men Gotta, det giver jo mest credit hvis man kommer farende ind i en tråd og går efter struben .. smiley

• #475   12. sep 2017 Nåh ja det havde jeg lige glemt, men jeg er heller ikke med på noderne

• #480   12. sep 2017 Her foregår udvælgelse/fordeling som et samspil mellem mig og køber. I de fleste tilfælde kan køber få deres ønske opfyldt, hvis de forelsker sig i en bestemt hvalp, men jeg kan ikke love, at det altid er sådan.

Man må også gerne have ønske om specifik farve, når man bliver skrevet op, men får også at vide, at det er usandsynligt, at det kan opfyldes, da jeg ikke på forhånd ved hvilke farver der dukker op i kuldet og hvis jeg vurderer, at hvalpen med den ønskede farve ikke passer til familien, får de ikke lov til at købe den.
    I mine linjer er nogle af hvalpene meget bidende og det duer simpelthen ikke i en familie med flere mindre børn eks. Et par af mine hvalpekøbere har måttet en tur forbi skadestuen og få stivkrampe vaccination og antibiotika efter uheldigt møde med hvalpetænder smiley

I mit seneste kuld på 7 var alle forskellige i farven, i det foregående var alle 6 brindlede med samme bundfarve, men med variation i mængden af sorte striber.

Det ville også være tåbeligt, hvis køber eks. gerne vil dyrke lure coursing og så forelsker sig i kuldets "Ferdinand", der hellere vil tusse rundt. Den køber skal have en af dem, hvor motorikken virkelig er på plads og som uden tøven jagter legetøj i bevægelse.

Indtil videre er puslespillet gået op til alles tilfredshed smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#482   12. sep 2017 Der forstår jeg så slet ikke. Nu har jeg aldrig oplevet andet en at man selv kunne vælge og det var da erfarne opdrætter. Jeg betaler ikke x antal tusinde og så ikke kan få hvad jeg ønsker.

• #485   12. sep 2017 Ja Max, hvis du selv får lov at vælge, så er opdrætter useriøs. Det er klart.

• #486   12. sep 2017 ja jeg er så den irriterende type åbenbart. Jeg vil selv vælge den hund jeg skal bruge de næste 15-18 år med.
    Jeg forstår heller ikke problemet i at folk shopper rundt. Da jeg valgte Funky var jeg da også rundt og kigge, men var åben omkring at jeg kom og KIGGEDE.. Jeg fandt så ingen forældredyr der rigtig tiltalte mig, og hvis jeg fandt det, levede stederne ikke helt op til hvad jeg ønskede min kommende hund vokse op i.
    Ved et tilfælde faldt jeg over Funkys kuld i noget så forbudt som DBA. Der var ALLE de linjer jeg havde kigget efter, tæskelækre forældre og da jeg kom derover (jeg kørte 250 km for at KIGGE) , de forhold jeg ønskede. Jeg kiggede så på kuldet og sad til sidst med Funky. Det var så hende opdrætter selv ville beholde. Efter lidt talen frem og tilbage mødtes vi så (på trods af at jeg både boede i københavn ( smiley ) og ikke ønskede at bruge hende til praktisk jagt (som hovedformål).
    Hvis opdrætter ikke havde villet sælge hende til mig, havde jeg ganske enkelt ikke købt hund der.
    Skal siges at jeg stadig har god kontakt til hendes opdrætter og vi drejer ind forbi når vi er i området.

profilbillede
  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

Følgere: 5 Emner: 49 Svar: 961
    #488   12. sep 2017 Interessant (og lang) tråd at læse.

Men jeg forstår ikke problematikken i at hvalpekøber også skal se på et andet kuld hvalpe?
    Måske er jeg farvet af at have været i hesteverdenen hele mit liv, hvor man glædeligt har mange heste på hånden som man har interesse i, og måske endda flere, som man prøver flere gange, fordi at man vil være sikker i sit valg.

jeg tror der er stor forskel på om man er totalt prof inden for avl, og en bestemt race, eller om man er f.eks. mig, som pt. har en blandingshund, og ikke vidste at der var noget der hed DKK, og at tavlehunde var en bedre valg end en blandingshund før jeg kom på hundegalleri (og tak for det).

Jeg ville i teorien ikke vide hvilket kuld der ud fra stamtavle og aner vil passe til mig, og derfor ville jeg ikke have problemer med at se på flere kuld for at finde den helt rigtige hvalp.
    Endvidere, ville jeg ikke selv kunne finde hvalpen, men have behov for at opdrætter hjælper til at finde det helt rigtige match.
    derfor ville jeg heller ikke kunne vide om kuld A har den rigtige hvalp, eller om det måske er kuld c fra en fjerde opdrætter.

hvorfor skal jeg miste muligheden for at købe den rigtige hvalp, fordi at jeg har andre kuld i tankerne ved en bestemt race, hvis jeg kan optimere mulighederne markant ved at have flere kuld på hånden? smiley

jeg ville på ingen måde forvente at opdrætter reservere en hvalp.

Samtidig så viser denne tråd også hvorfor mange måske ikke tør hoppe ud i køb af tavlehund.

• #489   12. sep 2017 AT, du skal altså ikke lade dig skræmme.
    Langt fra alle opdrættere er på den her måde.
    Bare rolig.

• #491   12. sep 2017 Der er heldigvis massere af opdrættere der sælger til os almindelige dødelige smiley

• #492   12. sep 2017 Vi plejer at reservere en af det ønskede køn og så er det først til mølle, første vælger.

Helt almindeligt og da bestemt ikke useriøst.
    Man lytter til hvad opdrætter siger, men vælger helt selv ud fra egne kriterier

• #493   12. sep 2017 Nu opdrætter jeg så marsvin, men her bliver det sgu en kold dag i helvede før jeg afgiver førstevalget til nogen.... bare sådan uden videre. Det er mig som har haft arbejde, besvær og udgifter - så kan man altså ikke lige valse ind fra gaden og vælge før mig.

• #494   12. sep 2017 Jeg har kun solgt hvalpe til almindelige dødelige smiley men med forskellige ønsker og krav til hundens "funktion" i hjemmet.

Seneste kuld ville 3 af køberne til tæver gerne have den samme tæve da de havde set dem første gang, en ville have alle andre end hende. Det blev hende der ville have en af de andre der købte hende smiley Hun skal forhåbentlig være stamtæve til et opdræt og for køber ville det da være tåbeligt, at udelukke hende pga. farven, når hun på alle andre områder, lige har "det ekstra" smiley

Havde det været udvælgelse af køber efter først til mølle, var hun også havnet hos pågældende, da denne køber havde været skrevet op til hvalp længst.

De andre købere forelskede sig stille og roligt i en eller flere af de andre tæver også, så det var faktisk ikke så svært at få puslespillet til at gå op i den sidste ende.

Det lyder så frygtelig firkantet, det med at have opdrætter ind over ved udvælgelse, min erfaring fra tre kuld, siger, at det i virkeligheden er en proces, der efterhånden som hvalpene vokser og udvikles foregår ganske udramatisk og uden problemer via dialog.

• #496   12. sep 2017 Jeg er altid mega nervøs, når jeg tager kontakt til en ny opdrætter. Hvad nu hvis vedkommende ikke kan lide mig? Synes min måde at have hund på er dårlig? Ja 117 ting kører igennem mit hoved hver evig eneste gang smiley

Jeg vil være med til at vælge hvalp - opdrætter kender hvalpene bedst og jeg ved, hvad jeg vil bruge hunden til, så for mig er det helt fint at det er en fælles process. Bare man kan blive enige smiley

• #497   12. sep 2017 måske er jeg helt galt afmarcheret, men tænker også lidt om ikke det der med at vælge selv er nemmere hvis det er racer hvor der er mange hvalpe og ofte kuld, her sidder nogle opdrættere med små racer, de kan vel selvsagt nemmere være kræsne i deres udvælgelse af fremtidige ejere, end de opdrættere der har racer der er rigt repræsenteret og som nemmere risikere at brænde inde med hvalpe...

den race jeg har hunde fra er også ved at være ret lille, og det var da noget af en kamp at få hvalp sidste gang, der var nærmest ingen, og hende jeg endte med at få Ipsen fra havde 2 tæver tilbage og hun bestemte ... ja jeg kunne da have haft en præference ud fra kort tid og et besøg ( jeg bor i Jylland, hun på Sjælland), men jeg må også bøje mig for at hun kendte hunden bedst efter at have haft den 9 uger, stort set 24 timer i døgnet .... da vi så dem sagde hun ikke hvilken, vi talte om hvad vi var for nogen og hvad vi kunne byde hunden, og så talte og skrev vi jævnligt sammen, først den dag vi hentede vidste vi hvilken af de 2 der blev vores ... som hun sagde I skal have den med Duracell batterierne smiley ....

nu har jeg så heller ikke brugshunde, men jeg synes det bedste er hvis køber og sælger via dialog kan komme frem til det rigtige match ...

mht trådens emne kan ts imo sælge til hvem hun vil så længe hvalpen ikke er reserveret, var de ved besøget blevet enige om reservation, og evt. tidsramme for endelig besked mener jeg hun skulle kontakte dem såfremt anden køber dukkede op, ellers ville hun igen når tidsfristen var udløbet stå frit til at sælge til anden side ... som i tilfældet med vaskemaskinen laaangt tilbage, er der kun en af det gode tilbud og første kunde går igen med beskeden om lige at ville tænke sig om og undersøge markedet, ja så sælger man til den næste der kommer og vil købe, kommer kunde 1 tilbage og vil så købe, så er det bare ærgerligt Sunny Boy .... var maskinen derimod lovet reserveret til første kunde en tid, så er det ikke iorden at sælge den til anden køber før kunde 1 har givet besked, tidsfristen er udløbet, eller man har forhørt sig fra sælgers side om den måtte sælges inden tidsfristen udløber....

• #499   12. sep 2017 For satan altså.... Når man ikke har læst de sidste indlæg og bare ser 'udover lem så har han...' Og tænker at selvfølgelig har HAN da et lem smiley

• #501   12. sep 2017 Hearthitter - ja når hunden først er købt og betalt kan den nye ejer gøre lige præcis hvad han vil! For det er hans hund.
    Jeg har intet krav i kontrakten om at holde eventuel avl indenfor FCI og heller ingen bod hvis den overtrædes - for jeg kører ikke retssager mod andre mennesker. Det er livet for kort til, og skaden er alligevel sket og hvalpene alligevel født.

Jeg har solgt over 30 hvalpe hvoraf der er lavet snart 10 kuld. 1 enkelt bastardkuld i Holland men resten eurasiere med DKK tavle hvor jeg har haft hånd i hanke med, hvem avlspartneren har været. Det synes jeg selv er en OK statistik.

• #502   12. sep 2017 Jeg kan godt lide din måde at gribe tingene an på, Lisbeth.
    Helt nede på jorden lyder det til smiley

• #504   12. sep 2017 Jamen så kan du godt sælge til mig..Min sofa er sort læder og hundene sover i seng og sofa og når de sparker mig i ryggen om natten er det mig der viger smiley

• #505   13. sep 2017 Isabelle -

Betaler du så for de undersøgelser / er hvalpene billigere end hos de opdrættere, som Lisbeth, som ikke forlanger at folk skal skrive under / betaler du et symbolsk beløb tilbage, hvis folk får deres hund undersøgt ?

• #506   13. sep 2017 Egentlig synes jeg, at det er lige så fair at skrive det som at have forventninger til det, for hvad der forskellen?

På "krav" og "forventning" ??

Var du ikke tidligere dansklærer smiley smiley

• #509   13. sep 2017 Dvs man kan få præcis den samme vare uden vedhæftede krav hos en anden opdrætter ??

Jeg taler ikke om at sætte prisen op - jeg taler om et symbolsk beløb til de, der vælger at undersøge deres hvalp. Det er jo som du skriver for DIN skyld og racens ...

• #511   13. sep 2017 Som i at det ikke er noget krav fra en dansk kennel at man bliver udtaget til DM- ej heller en forventning .. men at hvis man gør det alligevel, så er opdrætteren ret flink til at "gi et eller andet" smiley

• #513   13. sep 2017 Ja, det er jo noget man virkelig kan gå og glæde sig over i mange år frem i tiden smiley smiley smiley

• #515   13. sep 2017 Føj !!!

Skal du nogensinde gi kage til mig - så husk, at den bedste kage imo er en citronmåne af dem, man kan få på bl andet tankstationer smiley

• #517   13. sep 2017 Jeg ER nem - så mange mænd kan ikke tage fejl smiley

• #518   13. sep 2017 #517

HAhahaha... og så fik jeg lige kaffen galt i halsen.. smiley smiley smiley

Det var konge-kommentaren i tråden - tak for et godt grin smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#520   13. sep 2017 Her er jeg enig med Martine. Hvis det er så vigtig kan man jo selv være med til at folk får det gjort. Jeg ser da flere steder hvor man betaler en del af det og hvalpene bliver solgt til normal pris.

Når man så selvfølgelig oven i,tilbyder enten et beløb eller en ny hvalp til de uheldige,som får dårlige resultater,så har man som køber en motivation for at få det gjort.

Man er med til at sikre sit eget opdræt og står inde for det man laver.

• #525   14. sep 2017 jeg tror jeg ville have haft ondt i maven over at sælge til folk der shopper rundt efter hvalpene er født.
    jeg fik først kendskab til Flittigs kuld da hun var 7 uger.
    jeg ringede til avler snakkede med ham i en halv time om sundhed og hvad jeg skulle bruge den til. samt hvordan han mente hendes sind var. Alt sammen lød præcis som jeg havde drømt om, og så sagde jeg det lige ud " jeg vil rigtig gerne se din hvalp, og hvis kemien passer så vil jeg gerne købe den" den var han helt med på.
    Vi var nede og se hende dagen efter, og jeg var solgt. MEN hvis ikke kemien havde passet, havde jeg været ærlig og sagt fra med det samme eller i hvert tilfælde senere på dagen når jeg havde sunket alle indtrykkene.

Jeg synes fint du kan vise super hvalpen frem til andre familier...altså helst nogen så vi kan se dem på stævne pladserne smiley

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#526   14. sep 2017 Hvorfor er det egentligt så negativt at man har flere kuld i tankerne?

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#528   14. sep 2017 Isabelle: Hvorfor skal der meldes ud?
    Hvis der ikke er givet hånd på et salg, så er intet aftalt, hverken ifht. køb eller salg.

Opdrætter har ikke ret til at vide alt. og nogle får åbenbart dårlige fornemmelser, hvis købere også ser på andre hvalpe.

• #529   14. sep 2017 Selv om jeg som køber vil have lov at shoppe rundt og finde det bedste match til mig, så kan jeg altså sagtens forstå at man som opdrætter ikke har lyst til at sælge til nogen, der ikke bare bliver smaskforelskede i hvalpen med det samme.
    Det er en hundehvalp for pokker, jeg bliver forelsket i dem jeg møder på gaden. Hvis ikke jeg blev det i én der skulle bo hos mig, så skulle den ikke bo hos mig.

• #530   14. sep 2017 Farven er en egenskab ud af mange.

Det er vel ok at man tjekker om en hund fra et andet kuld matcher ens ønsker bedre - ikke bare hvad farve angår, men også alle de andre ting, der udgør hele hunden.

• #533   14. sep 2017 Som schæferkøber kan jeg godt fornemme at vi er priviligerede.

Der er ikke sure miner hvis det viser sig at hvalpen ikke helt viser det, der skal til, at man så annullerer aftalen.

Det er besværligt for opdrætterne lige der, men endnu mere besværligt er det at omplacere når hunden kommer tilbage nogle måneder senere.

• #535   14. sep 2017 Normalt er jeg meget åben mht hvad jeg foretager mig i forbindelse med hvalpekøb - men det har denne her tråd ihvertfald overbevist mig om at man IKKE skal være .. hvis det altså er "andre hunde end brugshunde" man skal shoppe smiley

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#536   14. sep 2017 Isabelle: Sådan er spillet.
    har man ikke indgået en handel, så er varen stadig til salg.

Har jeg ikke givet hånd på at jeg køber hvalpen, så er den stadig til salg - ergo ville det være mod alle forventning hvis den ikke var tilgængelig for andre købere..

Jeg bliver mere og mere afklaret med hvorfor folk ikke tør købe hvalpe med tavle.

Når man læser sådan et emne her, så spænder mange rigtig meget ben, for at gøre tavlehunde tilgængelige for alle. Man må ikke dit og dat, man skal dit og dat. Man skal helt være BFF med opdrætter, blah blah blah.

Fuck da om hvalpekøber også ser på andre hvalpe, det gør ikke køber til en dårligere hundeejer.

• #537   14. sep 2017 At der er mange gør det ikke nødvendigvis lettere.
    Der er også lidt sundhedsting, der skal med i ligningen.
    Vi venter skam også på den rette parring og bestiller før fødslen

• #541   14. sep 2017 Isabelle -

Nej !!! Der er ikke "mere at vælge imellem" når man vælger brugshunde. Det er da noget sludder smiley
    Jo, hvis man bare VIL ha en malle eller en schæfer, så er der flere - men hvis man, som jeg, VILLE ha en Czhaplin, altså den kombi som jeg endte med at vælge - så er der da ikke "mere at vælge imellem".

Jeg vil endda gå så vidt som til at sige, at det må være nemmere - hvis vi skal derud - at vælge din race. Den skal jo bare være sød smiley

Og nej - jeg holder kortene tæt til kroppen, den dag jeg (måske) skal have corso - det har jeg lært i denne her tråd smiley

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#542   14. sep 2017 Isabelle: At i opdrættere gør det til en jungle at købe en hvalp.

Hvis man ser generelt her inde, så fremstilles det til at opdrætter skal bruges til alt, - fodervalg, sygdom, problemmer, træning, adfærd mm. ergo skal man vel også fungere med opdrætteren, og skabe en relation?
    Men jeg kan virkelig ikke se hvorfor denne relation skal skabes? fair nok at sende et update, og et billede - det er trods alt et stykke arbejde, og noget følelsesmæssigt involveret, men jeg ville da være fløjtende ligeglad med at opdrætter en en ko, eller en idiot, så længe hunden og avlen er af god kvalitet, det er ikke mennesket jeg køber min hunden.

Når jeg har købt en hund, så er den min, også er opdrætter mere eller mindre ude af billedet (ja, nu skyder jeg nok mig selv i foden, og afskriver mig mulighed for at købe hund ved 99% af de opdrættere der findes), men jeg kan ikke forstå at opdrætter skal have så meget at skulle have sagt NÅR hvalpen er solgt smiley

- jeg kan sagtens forstå det fra opdrætters side - igen, der er følelser involveret, Men så må man agere professionelt og udelukkende vurdere ud fra hvalpens kommende ve og vel - vil jeg mene.

• #543   14. sep 2017 Isabelle, du siger det selv - der er også mange flere krav til hundene.
    Og med noget der ligner tre typer inden for bare vores linjer, begynder udvalget at begrænse sig..

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#544   14. sep 2017 Isabelle: hvorfor kommer der så dårlige mavefornemmelser, hvis man "shopper rundt", hvis det ikke ændre på ens evner som hundeejer?

Det er vel nu engang evnerne man skal kigge på - altså hvordan hvalpen vil få det, og hvad man kan tilbyde.

Men okay, jeg er slet ikke inde i køb/salg af tavlehunde, måske derfor jeg slet ikke fatter tankegangen fra især opdrættere. (med tanke på, at man gerne vil opfordre til at købe med tavle frem for blandinger. )

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#546   14. sep 2017 isabelle: glem det. vi taler forbi hinanden, og jeg orker ikke lige at give en længere forklaring.

Men kort sagt, Denne tråd afskrækker helt sikkert mange fra at købe med tavle, og være åbne, fordi man ikke har lyst til at skulle måles og vejes, og håbe på at ens hår er det rigtige lige den dag.

Og det er ikke møntet på dig, men generelt i denne tråd - eller generelt for forummet.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#550   14. sep 2017 Isabelle: Ens evne som hundehandler handler ikke om hvorvidt at man kigger på flere kuld, eller om har opført sig dumt på nettet (overdrivelse fremmer forståelsen).

Men når man går i så små detaljer, som at der også kigges på andre kuld, og at det faktisk gør at man siger nej til en hvalpekøber, så meget jeg at man måler og vejer for meget, og mere end hvad nødvendigt er. for så handler det pludselig ikke om ens evner længere, men der imod en handling, som intet har med ens evne som hundejer.

• #551   14. sep 2017 #549

- eller en Devahund smiley

profilbillede
  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#554   14. sep 2017 isabelle: læs hvad jeg skriver. det er ikke møntet på dig, men generelt.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#556   14. sep 2017 isabelle: men igen, i starten af debatten, ville du også overvejen fravælge en evt. hvalpekøber hvis de kiggede på andre kuld?

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#561   14. sep 2017 isabelle: men så vælger du jo netop ud fra alt muligt andet end evne.

og hvordan skal man vide om dit kuld er det bedste hvis man ikke har set andre?

kigger kæberne på andre kuld, og vender tilbage, så er det en erklæring om at dit kuld er det bedste for dem - vender de ikke tilbage, så fandt de et der matchede bedre.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#565   14. sep 2017 isabelle: netop, hvad er så problemet med at man også kigger på andre kuld? smiley

• #566   14. sep 2017 Jeg har ingen krav om at være med på sidelinjen, når hvalpene er solgt.

Den dag, den forlader matriklen her, er det ikke længere min og køber vælger selv om vedkommende har brug for en fremtidig kontakt med mig.

Jeg bliver super glad for billeder og opdateringer og hvis muligt, vil jeg meget gerne møde hvalpen som udvokset bare en enkelt gang. Det kan være på en udstilling, en gåtur, her eller hos køber, jeg har ingen krav, men blot et ønske.

Det betyder meget for mig, at møde hvalpene som voksne, så jeg kan vurdere om hvalpene efter den givne parring nu også har udviklet sig som jeg håbede.

Nogle af mine hvalpekøbere har jeg megen kontakt med, andre sender en hilsen i ny og næ. Der er endnu ingen, der helt har droppet kontakten og de fleste har undervejs i hvalpenes opvækst haft et spørgsmål eller to.

Hvalpekøberne har mine kontaktoplysninger, de kan kontakte mig eller lade være, det er helt op til dem, men de ved at jeg er her og gerne står til rådighed, både når det går godt og hvis der er problemer/sygdom.

Det hele handler ikke om at blive vejet og målt, hverken som køber eller sælger, men om gensidig tillid.
    Jeg skal have tillid til, at køber kan give mine hvalpe et godt og trygt hjem, rammerne for, hvad det indebærer, er meget vide.

På den anden side, skal køber også have tillid til, at det arbejde jeg laver som opdrætter med udvælgelse af avlshunde og opfostring er hvalpene er i orden.
    Det er faktisk ikke så kompliceret.

• #570   14. sep 2017 Naaa Isabelle - Kirsten nævner intet med underskrifter på hverken det ene eller det andet.
    Der er altså en vis forskel smiley

• #571   14. sep 2017 Det handler jo virkelig om hvordan markedet er indenfor racen.
    Det er da super dejligt nogle opdrættere kan tillade sig at være så kræsen som de kan. Men det er ikke alle forundt - og det gør faktisk ikke disse opdrættere til dårligere steder at handle hund fordi ikke alle hvalpe er afsat måneder inden parring eller fordi køberne først kommer forbi når hvalpene er født.
    I min race får jeg i kraft af min rolle som racerepræsentant ind i mellem efterspørgsler på hvalpe i racen. Nu har der ikke været et enestekuld i 3 år i dk. Så jeg henviser til udlandet eller andre racer der er til at få fat i. Jeg kunne aldrig drømme om at forvente en sådan familie venter i årevis på en dansk Bolognese.
    Henvendelserne sker måske jævn fordel over året nok 4-5 familier.
    Forestil jer at disse skulle skrives op og vente i årevis og alle skulle købe når lige der endelig kommer et kuld. Det er jo urealistisk. S selvfølgelig har de da købt en coton eller havanais inden eller de hardcore som bare vil racen i udlandet.

Det er også typisk første gang ejere. Og selvfølgelig vil de da ud og besøge flere steder. Hvordan skulle de ellers vide om et sted er godt eller skidt, hvis de ikke kan sammenligne. De ved jo ikke hvad rammerne er. At nogen steder er hvalpene afsat måneder før de fødes osv. De har bare læst om racen på nettet, sat sig ind i det at have hund og ringer så rundt når de kan se der er hvalpe.

• #573   14. sep 2017 Læs de to første afsnit, Isabelle - det siger det hele, for mig ihvertfald.

• #575   14. sep 2017 Ingen har vist skrevet, at de ikke skal besøge flere steder.

Men "nogle" har skrevet, at hvis de gør det, så kan de ikke købe hvalp hos dem. Prøv nu at forholde dig til den del - det er den, der tricker mig (og hvis jeg ikke tager fejl, også et par stykker andre).

• #577   14. sep 2017 Martine - Jeg har underskrift på, at hvalpen kun benyttes til avl i FCI regi, men intet andet.
    Der er sket en voldsom vækst i interessen for racen og desværre er der kommet et par opdrættere udenfor DKK, hvis opdræt jeg etisk ikke kan forsvare og som sender stråmænd ud for at købe FCI hunde, derfor finder jeg det nødvendigt nu.

• #579   14. sep 2017 Isabelle -

Jamen jeg kan åbenbart ikke forklare det, så du forstår hvad jeg mener.

Du "oser" af "irriterende opdrætter" ud fra dine indlæg. Det gør Kirsten ikke.
    Jeg kan ikke forklare det anderledes, så hvis du ikke selv kan se det, så er det jo bare sådan smiley

• #580   14. sep 2017 #578

Aj, stop nu !!!
    Du har sq da selv skrevet, at hvis der kommer nogen og kigger på dine hvalpe og siger, at de skal se et andet sted, så synes de ikke dine hvalpe er fantastiske og så vil du ikke sælge til dem.

Lad nu være med at lave tingene om - det bliver så udmattende så.

• #582   14. sep 2017 Aj, nu bliver det noget ordskvalder og "det har jeg aldrig skrevet, vis mig hvor du læser det henne" ....

Det magter jeg ikke. Hvis du ikke selv kan se, at der er en stor forskel på den måde du skriver og den måde Kirsten gør, når I skal beskrive hvordan I "gør det" med jeres hvalpekøbere, så må jeg blot melde hus forbi.

Og når du ovenikøbet nu laver om i tingene, så virker en tur på stranden i øsende regnvejr, trods alt mere tiltalende end fortsat debat lige her smiley

• #583   14. sep 2017 Jeg kan godt følge AT en smule i det med at opdrætter skal være et orakel. Hvis man ser i en given tråd om adfærd, underlige hudlidelser, hvalpefoder m.v., spørges der nærmest altid til, om trådstarter har kontaktet opdrætter, og hvad denne siger. Det kræver vel i sagens natur, at man har et forhold til opdrætter som gør, at man kan/vil kontakte denne i tide og utide. Taget i betragtning at de fleste opdrættere har lavet et par kuld eller 4, med hvad, 6 hvalpe i gennemsnit, vil en gennemsnitsopdrætter skulle forholde sig til omkring 20-30 forskellige hvalpekøbere og deres spørgsmål om dette og hint.

Jeg har valgt min opdrætter, fordi jeg har tillid til at hun ved hvad hun gør omkring valg af hanhund, linjer og sundhed i avlen. Jeg forventer ikke at hun ved alt om foder eller adfærd, og jeg spørger hende heller ikke om sådanne ting. Jeg informere hende om ting der kan være relevante for hendes øvrige opdræt, og så får hun hyggelige og glade historier fra vores hverdag.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#586   14. sep 2017 isabelle: så forstår jeg ikke hvorfor du ville overveje at fravælge en køber fordi at de kogger på flere hvalpe?

• #593   14. sep 2017 Min opdrætter har livstidsgaranti på sine hunde.
    Og det med fuld pris tilbage uanset årsag - så er folk mere motiverede for at han får dem end at forsøge at sælge andetsteds.

Gulerod i stedet for pisk, i denne henseende ret effektiv.

• #598   14. sep 2017 Vil det så sige at de skal give dig penge for at tage hunden efter et par år Isabelle?

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#600   14. sep 2017 Jeg køber den altså ikke. Hvis man var åben omkring det,er jeg sikker på at den mulighed vil være lukket flere steder. Så vil hvalpen blive solgt til en der er villig til at falde på røven før hvalpen overhovedet er set.

Det er lidt ironisk når man gang på gang har påtalt at folk bare køber med hovedet under armen. Nu er problemet så at folk gerne vil tænke sig om.

• #604   14. sep 2017 Nu ved jeg ikke hvad dine hvalpe koster
    Men hvis det er 12.000 minus 500 om måneden, så er det jo 0 kr efter 2 år

• #606   14. sep 2017 Ja, Isabelle, han tager hunden tilbage til fuld pris uanset alder.

• #609   14. sep 2017 SLAMBAM - og så tjekkede jeg lige, han har faktisk lavet det om til 2 år.

Ærgerligt, det var ellers en virkelig sej ting, synes jeg...

Spørgsmålet er, om det har været så relevant. De hunde, han har fået tilbage har altid været unghunde.

• #610   14. sep 2017 Jeg er altså enig med Martine, denne tråd viser mig bare at;

VI vil gerne have hvalpekøbere der sætter sig ind i racen..og SELVFØLGELIG skal de da undersøge andre muligheder. OG være ærlige omkring det....MEN hvis de gør det, så kommer de bagerst i køen og bliver ikke regnet som så seriøse og opdrætteren føler sine hvalpe fravalgt... smiley

Det fordrer altså ikke ligefrem ærlighed...

• #614   14. sep 2017 Altså opdrætterne må jo føle præcis det, de føler.
    Det er der ikke rigtig nogen, der kan styre. Men jeg håber da, at man lægger stoltheden lidt væk når der skal vælges købere - det KAN jo hænde, at det faktisk godt kan betale sig for hvalpens skyld ikke at handle på de følelser smiley

• #615   14. sep 2017 Det ville i hvert fald afholde mig. Selvfølgelig regner man med at have hunden altid og det skal ikke gå op i penge osv osv
    Men en 2 år gammel hund med stamtavle, kan jo sagtens være mere værd end en 8 uger gammel hvalp (træning og gode resultater på udstilling), eller i hvert fald mere end ingenting, det ville da være ret bittert at skulle forære den væk

• #618   14. sep 2017 Hvis man synes ens hund er mere værd en opdrætter kan og vil tilbyde, så må man jo bare sælge andetsteds...
    Det synes jeg giver sig selv.

Det andet er mere en vej ud, IMO.

Der er også lidt forskel på brugs- og selskabshunde der. Selskabshunde bliver sjældent mere værdifulde med tiden. Det kan brugshunde/arbejdende hunde/sportshunde snildt gøre.

• #622   14. sep 2017 Jeg må nok indrømme, at uanset om jeg har skrevet under på at opdrætter skal være ind over et videresalg, så er det sådan noget, jeg ville ignorere totalt, hvis jeg selv havde fundet en familie eller et sted, der passede hunden.
    Hvis jeg fandt, at opdrætter var bedre til det end mig, ville jeg benytte mig af det som en service. Ellers ikke smiley

Så må kontrakt være kontrakt - helt ligesom jeg også ignorerede at opdrætteren af vores første hund havde nogle ret voldsomme krav til foder - det holdt meget kort.

• #623   14. sep 2017 Ok, Kenzie, jeg mener hunde, der bliver brugt som selskabshunde.
    Ikke konkurrerende hunde uanset sport... Jeg tænker ikke på FCI-inddelinger smiley

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#626   14. sep 2017 jeg kan godt lide at opdrætter er villig til at tage hunden tilbage til en aftalt pris. det giver god mening for både opdrætter og ejer.

men isabelles 500 - for hver måned forstår jeg ikke. så skal man færre en 2 årig hund gratis (hvis hunden har kostet 10.000), for så at avler kan videreformidle den og tjene på det - dermed ikke sagt at det udelukkende er for at tjene lidt penge.

• #627   14. sep 2017 Har man tilbagekøbsret bør man aftale en pris. Ellers kan køber stille op at hunden nu koster feks 20.000kr... vil du ha lov at købe hunden er det prisen.
    Er prisen aftalt inden er tilbagekøbsaftalen mere reel. Hvis man laver en faldende pris bær man have en minimumspris feks at prisen falder med 500kr pr måned dog aldrig under 2000kr..

• #630   14. sep 2017 Kenzie hvis hunden er blevet det værd, så må man jo håbe man ikke har en aftale om tilbagesalg med opdrætteren med fastsat pris.

Taget i betragtning det nok er i de færreste tilfælde hunden stiger i værdi og samtidig er nødt til at omplaceres, så vil jeg tænke det mest alm. Er at aftale en pris på forhånd. Men jo nogen vil kunne komme i klemme i en sådan aftale og blive nødt til at sælge hunden under værdi.

• #632   14. sep 2017 Jeg har et skræk eksempel med hensyn til tilbagekøbsret.

En hundeejer jeg kender købte en hund, hvor han skrev under på, at opdrætter havde krav på, at købe hunden tilbage ved omplacering.
    Hunden viser sig at have et ret alternativt sind i forhold til, hvad racen normalt har og trives slet ikke i den flok den skal gå sammen med.

I mellemtiden er opdrætter bogstavelig talt gået i hundene og køber har slet ikke lyst til at opdrætter skal have hunden retur. Han omplacerer den til et hjem, hvor den hurtigt falder til, og som har tid og rum til en hund med særlige behov, men undlader at informere opdrætter.

Køber og opdrætter er ikke på talefod længere efter en uoverensstemmelse i anden sammenhæng, og han ved at vedkommende stædigt vil fastholde, at hunden skal retur, selv om opdrætter selv hverken har ressourcer til eller interesse i at få den tilbage.

Efter et par år, kommer det opdrætter for øre, at hunden er omplaceret og så starter helvede, med telefontrusler, chikane og jeg skal komme efter dig. Det ender med at køber kontakter politiet og opdrætter ender med at få et tilhold hvor vedkommende hverken må kontakte køber eller nye ejer. Tilholdet udløber om kort tid og jeg ved at både køber og nye ejer er nervøse for, hvad opdrætter nu finder på og om de skal igennem samme mølle igen for at få tilholdet forlænget.

• #633   14. sep 2017 Øv et scenarie Kirsten. smiley
    Håber da opdrætteren har luftet af og er faldet til ro...
    det vigtigste er jo for filan hunden kommer i et godt hjem.

• #634   14. sep 2017 Ginne - Det tror jeg desværre ikke vedkommende har smiley Vedkommende opdrætter ikke mere, heldigvis for det.

Opdrættere er jo også kun mennesker og der kan ske dramatiske livsændringer hos dem også, der gør at køber ikke synes det er optimalt, at hunden skal retur.

• #637   14. sep 2017 Jeg ser dig faktisk som en utroligt ansvarsfuld opdrætter, der bekymrer dig om de hvalpe du sætter i verden Isabelle

• #638   14. sep 2017 Isabelle - Mit indlæg er ikke ment personligt, men mere som et oplæg til eftertanke.

Både opdrættere og hvalpekøbere skal tænke sig om i forhold til, hvilke krav de stiller til hinanden og gøre sig klart om de i yderste konsekvens er klar til at efterleve dem.

Jeg har selv omplaceret en hund, hvor jeg havde skrevet under på at opdrætter havde tilbagekøbsret. Jeg skrev og fortalte, at jeg havde fundet et dejligt hjem til hende og jeg håbede på forståelse for dette.

Opdrætter vidste at hun ikke trivedes her. Jeg fik en lidt bitter mail retur, men trods alt med en accept af mit valg.
    Jeg ville have haft det så skidt med at skulle sende hende retur. Ikke fordi jeg ikke stolede på opdrætter, men fordi hunden ikke havde psyken til det.

Kommentér på:
hvalpekøbere der shopper lidt rundt

Annonce