{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.591 visninger | Oprettet:

Købeloven bliver måske ændret for salg af dyr.. {{forumTopicSubject}}

Jeg er ambivalent.
Som køber ville jeg blive træt af dette, da en DKK opdrætter nu vil kunne "vaske" sine hænder, som enhver anden stald/køkken opdrætter gør allerede...
Men samtidig er der også købere, som har misbrugt købelovens bogstav til sidste punktum, og hvor opdrættere har betalt en køber både købspris samt behandlingspris for en hvalp, som har fået en sygdom...

Hvad mener I?

http://www.ridehesten.com/nyheder/banebrydende-spaendende-nyt-om-kobeloven/47511


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Købeloven bliver måske ændret for salg af dyr..
  • #1   18. mar 2018 man må håbe der så bliver lavet en handel med dyr-lov istedet for

  • #2   18. mar 2018 Som min onkel tørt sagde det: Det er en katastrofal degradering af forbrugerbeskyttelsen...Hvor har han ret.

  • #5   18. mar 2018 Isabelle, det har jeg smiley Desværre bakkede DKK køber op i kravet.

    Men skjulte fejl bør DKK opdrættere netop kunne hænge på, da de sælger med stambog og forsøger at skille sig ud som de seriøse. smiley Det er det jeg mener med det.


  • #6   18. mar 2018 Lige nu får en hel del købere erstatning for skader de selv har givet hunden. Det er ikke fair.
    Jeg synes ikke man kan have samme regler for levende væsener som for ting. Loven har for mange huller som den er nu, så jeg hilser et nyt tiltag velkommen.


  • #7   18. mar 2018 Et eller andet midt imellem ville måske være en løsning, tænker jeg.

  • #8   18. mar 2018 Det eneste der ændrer sig, er jo formodningsreglen og så at køber skal reklamere straks, i stedet inden for rimelig tid.

    Jeg tænker at det stadig vil være lige så nemt at bevise arvelige defekter, som det er nu. Men man fjerner opdrætters "garanti" for alt der opstår de første 6 måneder.

    Reelt tror jeg ikke at det er noget der får stor betydning for den almindelige hvalpekøber.


  • #9   18. mar 2018 Menes der ikke også , at det er tilladt køber og sælger imellem ... stadig kan aftale i en købskontrakt ... at sælger dækker på samme måde som reglerne er i dag ??

    Hvis sælger vil det ... er det jo godt for køber .

    Hvis sælger IKKE vil det .... kan køber jo lade være med at købe hunden ... ( eller andre dyr) ... ... og købe hunden / andre dyr et andet sted.

    Så reelt vil den nye lov jo så være ligegyldig..... på nær for hundehandlere da de nok ikke vil lave sådan en kontrakt. smiley


  • #10   18. mar 2018 Det tror jeg nu nok det gør #8.

    Nu skal køber bevise, at det er arveligt. Og så kan sælger med loven i hånden sige..."ærgeligt, men du kan have fodret, luftet eller andet forkert. "




  • #11   18. mar 2018 Jeg er bange for, at de alm hvalpekøbere vil fortrække langt billigere hvalpe i sidste ende...pt kan man nemlig påpege, at DKK opdrættere skal efterleve Købeloven...Det gør alm blandings sælgere ikke.

  • #12   18. mar 2018 #11 ..... Så er det jo købers egen skyld ,.... hvis de vil have en billig hvalp fra en hundehandler så... tjaaa ,,, Det er jo ikke lovens skyld.

  • #13   18. mar 2018 Det er også tænkeligt at alle fremover vil lave kontrakter der gavner sælger og derfor kan man ikke bare vælge at købe hund et andet sted hvis størstedelen gør det...

  • #14   18. mar 2018 #10, køber har altid skullet bevise at defekten er arvelig. Det er jo netop ikke en garanti, men en reklamationsret. Af samme grund kom sagen om HD hos Newfoundlænderen jo hele vejen i Højesteret, selvom hvalpen blev aflivet inden 6 måneder efter overdragelsen.

    AD, HD, PL m.m. er jo netop ikke entydigt arveligt, men påvirkes af andre faktorer. Der vil nok stadig være en vis formodning om at det er arveligt, hvis en hund aflives inden den er 7-8 mdr., og at sælger dermed skal tilbagebetale købesummen.

    Hvilken konkrete situationer tænker du vil give anledning til problemer efter en lovændring?


  • #15   18. mar 2018 I forhold til hunde ved jeg ikke rigtigt hvad jeg tænker - i sidste ende er det jo op til køberne, om de vil uunderskrive en kontrakt, hvor sælger fraskriver sig al fremtidig ansvar for fejl og mangler (som jeg forstår det, bliver det ligesom det er ved privat køb i dag - altså skal man specifikt aftale denne undtagelse, ellers hæfter sælger stadig).

    Men efter de sager der har været i hesteverdenen hilser jeg næsten en hvilken som helst beskyttelse af sælger velkommen.
    Vi har i hesteverdenen set, at selv en sag hvor retten vurderer at problemer (adfærds-/ridemæssigt) er opstået EFTER salget og entydigt som følge af KØBERS fejlagtige omgang med hesten alligevel falder ud til købers fordel, hvor sælger både skal betale hestens pris tilbage + alle omkostninger køber har haft på hesten. Dette baseret på, at sælger var erfaren osv. og derfor burde have forudset, at køber ikke ville kunne magte denne (tidligere søde og børnevenlige) pony.

    Derudover har det været et væld af sager, hvor heste solgt til måske 50.000 ønskes leveret retur på baggrund af skader som MÅSKE har været der på købstidspunktet. Efter en tur i retten dømmes sælger så til at betale både købsprisen + alt hvad hesten har kostet hos køber (det kan hurtigt blive til en regning på et par hundrede tusinde, guderne må vide hvordan).
    Jeg ville, som loven er i dag, aldrig turde sælge en hest. Kan jeg ikke have den må den på de evige jagtmarker. Jeg har ikke råd til at risikere at skulle tage en hest retur på de vilkår der er nu.

    Så JA TAK til ændringer... jeg håber så, at man kan ende ud med et resultate der tilgodeser både køber og sælger. Som det er nu, er det udelukkende køber der tigodeses.


  • #16   18. mar 2018 A - ved forbrugerkøb er det sælger der har bevisbyrden de første seks måneder. Man formoder at en fejl var tilstede på købstidpspunktet, medmindre sælger kan dokumentere andet. Jeg kender ikke den sag du refererer til, men jeg gætter på, at sælger har (forsøgt) at dokumentere, at fejlen ikke var der ved salget, og at det er derfor sagen er taget hele vejen.

  • #17   18. mar 2018 Ja, Michelle, jeg er nogenlunde bekendt med juraen på området smiley Du burde læse dommen hvis du er interesseret i hvad der står i den.

  • #18   18. mar 2018 A - kan du henvise til den? Jeg kender den som sagt slet ikke, så ved ikke lige helt, hvad det er for en dom, hvornår osv. og så er den svær at søge efter, men jeg vil meget gerne læse den

  • #19   18. mar 2018 Mon ikke DKK laver en regl om at i salg af alle hvalpe solgt med DKK kontrakt skal købelovens paragraffer om forbrugerkøb efterleves.. Det kunne ligne dem..

  • #21   18. mar 2018 Tak A

  • #22   25. mar 2018 Bare lige en indskydelse.. At fordi den bortfalder er der jo ikke nogen der forbyder at dække stadig.. ??

  • #23   26. mar 2018 Nej - men det bliver igen ..laveste fællesnævner.
    Jeg tror ikke en døjt på, at nogen sælgere vil sælge efter købeloven, når det ikke er lovpligtigt.
    For allerede nu, der brokker sælgere sig over den - men den lov beskytter jo også køber imod ublu sælgere..


  • #24   26. mar 2018 #20, Tak A, det var interessant at læse.

    Jeg synes, både som hundeejer og som opdrætter, at det er en helt reel dom. En sund hvalp udvikler ikke d og e hofter i løbet af 4 mdr., selv om den måske bliver overfodret. Det tror jeg simpelthen ikke på. Og køber har dyrlægens opbakning på, at den ikke var fed. Og opdrætter kom ikke til at hænge på dyrlæge eller andre udgifter i forbindelse med hvalpen.

    Med mindre ens hvalp kommer ud for et uheld eller rager en smitsom sygdom til sig, så må man som køber med god ret forvente at ens hvalp kan leve længere end 4 mdr., så jeg synes det er ok og god forbrugerbeskyttelse med en erstatning i et tilfælde som dette.

    Men tankevækkende at br og lr's kendelser er helt modsatte hrs. Specielt at landsretten lægger til grund, at det ikke er bevist, at hunden led af sygdommene på leveringsstidspunktet. Så de er altså ikke gået ud fra formodningsgrunden.


  • #25   9. apr 2018 Der er i hvert fald nogen gange hvor det ikke er rimeligt, at man som opdrætter skal dække. Men helt klart også nogen hvor det er rimeligt nok.

  • #26   9. apr 2018 Købeloven er da lovpligtig, det er en lov ikke en regel

  • #27   9. apr 2018 Frk. Det er jo derfor man vil have ændret loven. Fordi den er super fin når man sælger tv og pensler. Men når du sælger biologi så er det ikke så lige til. Og inden for hesteverdenen er det altså løbet helt løbsk.

Kommentér på:
Købeloven bliver måske ændret for salg af dyr..

Annonce