1.007 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Tomme tæver. Tomme tæver.

Nu har der flere gange i min omgangskreds været tæver der skulle have hvalpe, men de er gået tomme. Sker det tit eller er det bare sort uheld. og hvad gør i hvis det sker, forsøger i med den samme hanhund igen? Det er da bare så ærgerligt når der er gjort et stort forarbejde og det så ikke lykkes, samtidig med man hører om mange ups! kuld.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hylde mursten 500 kr.
  • Rådgivning støbning gulv 205 kr.
  • Rengøring af hel lejlighed 900 kr.
  • Hand curtain rail on ceiling 400 kr.
  • Afhente mindre fældet nåletrå 1.000 kr.
  • Ophæng af ting 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tomme tæver.
  • #1   28. jan 2007 Dét er i hvert fald vigtigt, at man sørger for at parre på det rigtige tidspunkt. Og de der ups parringer foregår jo netop som regel når tidspunktet er inde, fordi tæven ved, at hun er klar, og stikker så af, eller hanhunden kan lugte på lang afstand at hun er klar, og aflægge så et visit...he he.

En anden ting er, at tæven kan have en infektion??

Men ja, der sker ikke noget ved at prøve med den samme hanhund igen. Går hun så også tom denne gang, ville jeg prøve en anden, for så kan det simpelthen være at de ikke passer sammen genetisk.

I reglen er 1 enkelt parring nok, hvis tidspunktet er rigtigt. Jo flere parringer, jo mere usikker kan man blive på terminsdatoen, da det jo drejer sig om flere dage.

• #2   28. jan 2007 Hvis tidspunktet er rigtigt, og der ikke er noget i vejen med hende og kombinationen er ok, så burde der komme hvalpe, idet ægløsning finder sted, og sædcellerne så også er der, så jeg vil sige 100% chance. Men det kræver at man kender tidspunktet, f.eks via blodprøve

• #3   28. jan 2007 Mia: jeg har læst præcis det samme:) Derfor bør man parre 2gange:)

• #4   28. jan 2007 Kan oplyse om, at jeg af forskellige årsager et par gange kun har haft mulighed for at parre 1 gang. Med 2 forskellige tæver, og de fik begge hvalpe. Så har jeg vel bare været heldig:-)

• #5   28. jan 2007 Hvis man tæller dagene fra den går i løb, så er en tommelfingerregel at det er på 13. dagen parringen skal foregå. Men det kan være svært lige at spotte hvornår første dag er.

Men er tæven ikke klar, så er man ikke i tvivl.

Alle 4 parringer Baloo har lavet er har der været bid på 13. dagen, men der er også blevet parret over 2-3 gange.

Har man en parringsaftale, så bør tæven få en gratis omparring hvis den går tom.

Hvis det er med en han der aldrig har parret før, kan der være risiko for at den er steril. Det kan ikke udelukkes.

Gitte

• #6   28. jan 2007 tror det måske er naturens egen måde at sige der er hunde nok, har også hørt om tomme tæver, hanner som ikke giver hvalpe, dødfødte hvalpe osv, naturen er der ingen der er herre over.

• #7   28. jan 2007 Liegh: Helt enig. Men ærgerligt er det da:-)

• #8   29. jan 2007 Vedr. parring. som er planlagt, og at tæven går tom, det forfindes.

Men er man seriøs og gerne vil have hvalpe, kan man få en undersøgelse af hanhundens sædkvalitet mm. og man kan få undersøgt tævehunden for evt. betændelse i livmoderen / æggeledere mm.

Det koster alt sammen penge, og det er ikke billigt at få lavet disse test, og som regel er det tævehunden der kommer til at betale for disse undersøgelser / test.

Selve parringen er omkring 13. dagen den er så godt som sten sikkert hver gang.

//Babett - www.banehunden.dk

• #9   29. jan 2007 Det er kun en tommelfingerregel at tæven bør parres på 13dagen..det ligger meget individuelt fra tæve til tæve...derfor er det bedst at få taget en blodprøve på tæven for at se hvor langt henne hun er i sin cyklus før parring...
    Vi har haft tæver der var klar på 9dagen hver eneste gang hun skulle parres..hun ville gerne parres 2-3gange før hun sagde fra over for hannen... og en som var på sjette dagen, og kun den éne dag!.. så det er altså om at kende sin tæve og dens cyklus hvis man vil have en større garranti...

• #10   29. jan 2007 Brak's...

Du har helt ret !!! Det handler MEGET om at kunne læse sin tæve, og UDEN at nogen skal opfatte det som en fornærmelse, så vil jeg tro at det er her mange hundeejere fejler. Måske lytter man lidt til andres erfaringer - og de passer måske ikke lige på ens egen tæve.
    Det kræver kort og godt et trænet øje at se om din tæve er klar- men ellers få udtaget blodprøve....

• #11   29. jan 2007 Reese: kan kun nikke til det du skriver ;O)

selv om man har gjort alt forarbejdet, med blodprøver og ligende, så sker det at en tæve går tom. Det kan skyldes mange ting og jeg tror aldig man rammer 100% garanti. Har hørt Birgitte Schøtz(staves) at stress hos tæven i 3-4 uge, kan føre til absorbering at fostrene.

foder har også noget at sige - tror jeg og kondi hos tæven

Kommentér på:
Tomme tæver.

Annonce