{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.370 visninger | Oprettet:

Racehundeklubben? {{forumTopicSubject}}

Jeg så en annonce i går, hvor der stod at hvalpene var stambogsført i "racehundeklubben".
Jeg tænkte, at det måske var en betegnelse, jeg ikke kendte, som svarede til, at kuldet opfyldte betingelserne for avl i specialklubben.

Men nej, det er faktisk en stambogsførende klub, som har en 4-5 racer og ca. lige så mange opdrættere.

Er det bare mig, der er bagud, når jeg ikke havde hørt om den før?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Racehundeklubben?
  • #2   15. mar 2019 Hahaha det tror jeg faktisk også, jeg gjorde, men den dag læste jeg det ikke ordentligt, og undersøgte det heller ikke smiley

  • #3   15. mar 2019 Jeg har hørt om den, men det er fordi, min race jo desværre er repræsenteret smiley
    Formanden er tidligere formand i DRU.


  • #4   15. mar 2019 Ja Kirsten, det var netop også et kuld whippets med tavle, jeg faldt over. Og undrede mig nok til at kigge nærmere på det..

  • #6   15. mar 2019 Vi har snart lige så mange stambogsførende klubber, som vi har partier smiley

  • Rollo
    Rollo Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 9 Følgere: 13 Svar: 925
    #7   15. mar 2019 Ja jeg så også det kuld whippets, og tænkte det var en sjov formulering og hvad det dækkede over.

    Synes faktisk det er et mærkeligt "klub navn", fordi det lyder mere som, "slang" for en anden klub, fx DRU

    Men kan der da snart blive flere "stambogsførende kennel klubber" herhjemme altså? Som alle er lige seriøse, som alle avler ud fra samme standard yadayada.

    Hvor mange er der efterhånden?


  • #8   15. mar 2019 Jeg tror ikke, jeg kender dem allesammen?
    DKK
    DRU
    Racehundeklubben
    DDH
    DHL

    Er der flere?


  • #9   15. mar 2019 Forældrene til det kuld har FCI/DKK tavle og jeg har oplevet flere, som så tror at kuldet så også har tavle i DKK.

    En af mine hvalpekøbere havde kig på det kuld også foruden mit, men undrede sig over prisen på hvalpene.


  • #10   15. mar 2019 Jeg har heller ikke hørt om den før. Og efter et hurtigt kig på hjemmesiden, tror jeg ikke, det er en klub, som jeg behøver beskæftige mig mere med. Der er tilsyneladende ingen krav til avlshundene overhovedet og det synes jeg er for useriøst.

  • #12   15. mar 2019 Jeg kiggede også, fordi jeg virkelig mangler den der ekstra hund, til at fuldende flokken smiley

  • #14   15. mar 2019 Vi må lave en komplet liste smiley

  • #18   15. mar 2019 FCI-D? Det er da godt nok en kreativ navngivning!

  • #20   15. mar 2019 Var det ikke den tidligere formand for DRU der havde snydt?

  • #22   15. mar 2019 Ja det er ikke et ukendt fænomen...

  • #24   15. mar 2019 Jeg synes det må være en jungle for almindelige mennesker at finde rundt i.
    Det er så typisk dansk, at alle vil have, at alt går efter deres eget hoved, og får man ike kret i alt, så danner man sit eget.
    Det er som om, at solidaritet og sammenhold er en by i Rusland efterhånden, det er kun mig, mig, mig det handler om.

    Jeg synes der burde kommer noget lovgivning på området ift stamtavler - for alle kan jo i princippet selv lave stamtavler lige så tosset som de vil.


  • #25   15. mar 2019 Enig Kennelmor. Og hvis man sætter sig lidt ind i at købe hund, så bliver man tudet ørerne fulde af, at man skal huske at købe med tavle. Men "gradbøjningen" af hvilken tavle, der så er "god nok", er da umuligt at gennemskue for en førstegangskøber (og nok også for en del, der køber for anden, tredje og fjerde gang)

  • #27   15. mar 2019 Sofia: Køber i de lande, der lever op til ens krav.
    Hvis man er nok inde i situationen i ens race, til at vide at der er bedre hunde i et andet land, så er man også oplyst nok til at kunne finde ud af at købe i udlandet.


  • #30   15. mar 2019 Tucker har en af de latterlige tavler - DDKC (måtte faktisk ind på hans profil for at kunne huske navnet smiley ).
    Jeg anede ikke meget om at købe hund, men én ting vidste jeg - man skulle købe med tavle! Jeg havde bare aldrig fået at vide hvilken tavle. Jeg anede da intet om de forskellige klubber, hvad man skulle kigge efter osv, for der blev altid bare nævnt: tavle!


  • #33   15. mar 2019 Men så melder man sig vel ind i DJK, støtter dem i stedet for DKK, hvis DJK har de bedste hunde og ikke kræver lange faner.

    Nu tænker jeg ikke, at det i ret høj grad er DJK, der tænkes på, når man omtaler om de små klubber som useriøse.


  • #35   15. mar 2019 Og nu samarbejder DJK og DKK så vidt jeg ved.

    Men ja, DKK mente, at man gav køb på det racetypiske udseende ved at fokusere ensidigt på jagt, så i en årrække lå fokus - og ligger vel også stadig - forskelligt i de to klubber.

    Men stadig anser jeg ikke DJK for en lille useriøs klub på niveau med mange af de andre nævnte klubber, som netop ofte er blevet startet af folk, der er blevet smidt ud af større klubber, og altså ikke er skabt fordi, de ville fremme brugsegenskaber eller andet specifikt.
    Hvor jeg aldrig kunne drømme om at gå ind i en af de små dissident klubber, så kunne jeg sagtens se mig selv vælge DJK, hvis jagt og jagthunde var min helt store passion.


  • #39   15. mar 2019 For min races vedkommende vil det være selvmord at melde sig ud af FCI. Genmassen er lille nok i forvejen, fjerner man FCI-hunde vil der nærmest ikke være noget tilbage.

  • #40   15. mar 2019 Hvorfor ser vi i DK ikke flere specialklubber for samme racer? Det har man i Tyskland, så muligt er det under FCI-regler. Og så kunne seriøse EB/FB-folk jo lave egen specialklub med mål om at påvirke DKK til tiltag der forbedrer sundheden, uden at man forlader FCI. Det er selvfølgelig en lidt mere langsigtet løsning end bare at lave sit eget, men når nu den eksisterende specialklub ikke batter noget (Og åbenbart ikke er så ligetil at påvirke).

    Jeg tænker, at for nogen racer er der god mening i at vælge andet end DKK. Spaniel er nævnt, men JRT har også en klub udenfor DKK, det samme har hyrdehundene (aussie og vist også BC og sikkert flere racer kan være dobbeltregistreret).
    Så nogen gange kan det give mening.

    Og de der er flyttet/bevidst har købt i mindre klubber med krav til avlsgodkendelse kan jeg faktisk godt forstå. Der gives køb på adgang til meget avls materiale, tilbud om uddannelse, konkurrencer mv og de små klubber har før de flestes vedkommende en mildest talt broget fortid (og for en dels vedkommende også nutid) og personligt synes jeg det er for meget at give køb på. Men jeg kan både forstå og respektere valget. DKK solgte ud da de droppede snart sagt alt hvad der hed minimumskrav... at nogen vælger dem fra, er da ikke underligt. Jeg ønsker heller ikke at støtte dem mere end højst nødvendigt.


  • #42   15. mar 2019 Men DJR er jo et resultat af, at man i DKK ikke ville være åbne overfor og arbejde på at højne kvaliteten af jagtegenskaberne så de kunne måle sig med eks.

    Nu er der altså også noget der hedder standard, og den siger faner, ergo bliver DKK nød til at forholde sig til det, og en udstilling går jo efter udseende.
    Hvis du går til prøver i DKK med din spaniel uden faner, så er de ligeglad, hunden kan godt vinde selv om den har faner eller ej.
    DJR gør jo ikke det store i udstillinger, så du kan ikke rigtig sammenligne klubberne.


    Men man behøver jo ikke, være den FCI anerkendte klub. En DJRtavle kan sagtens flyttes til den engelske kennelklub og DJRhunde og også bruges i avl i udlandet.

    Meget muligt at man kan avle med en DJR hund i England, men England har jo hellere ikke en FCI klub.
    Jeg er ret sikker på, at man ikke kan avle på en DJR hund i FCI klubberne i Holland, Frankrig mm


  • #43   15. mar 2019 Ja, jeg så godt et opslag om den skrivelse. Men det er jo fordi de langt hen ad vejen sidestille de gamle krav med de nye anbefalinger og dermed ikke mener, noget er mistet. Men blot fordi man ANBEFALER at teste for fx HD er det ikke = at alle gør det og dermed ikke = at alle hvalpe af racen er efter forældre med fornuftig HD-status.

    Man kan altså ikke sige, at man stiller flere krav i dag end tidligere, når det man reelt har gjort er at droppe 10 krav til gengæld for 15 anbefalinger.



  • #44   15. mar 2019 Anni - men hvis der har været udstillingskrav på racen i DKK, som det er tilfældet for mange racer, så hjælper det ikke, at den kan stilles på en markprøve uden skelen til "pelsmangel", den ville stadig ikke være blevet godkendt og dermed vil udstillingshunde være blevet favoriseret over brugshunde. Selvom der i hvert fald i dag ikke er udstillingskrav vil sådan en prioritering jo efterlade nogen generationer med udvandede brugsegenskaber og brugsfolk der er flyttet til andre klubber sammen med alle de gode brugshunde.

    Nu ved jeg ikke, om spaniels har haft udstillingskrav, men det samme vil jo gælde for andre brugsracer.

    Og er markprøverne i DKK så ikke af god nok kvalitet (hvis det er korrekt), jamen så vil man jo fortsat se, at de gode hunde forbliver i en anden klub.


  • #47   15. mar 2019 Michelle, så svært var det altså hellere ikke at få avlsgodkendt en brugshund da der var udstillingspligt.
    Min gamle Malletæve var ikke særlig køn, og hun smuttede fint igennem udstillingen så vi kunne få hvalpe.
    En af mine venners Malle var endnu grimmere end min, hellere ikke problemer med at få sin avlsgodkendelse på udstillingen.
    Og hvis det var så svært at få sin brugshund godkendt på en udstilling, så ville de grå Schæfere nok ikke eksistere mere.
    Men selvfølgelig, så står man da ikke øverst på skammelen med en brugshund.


  • #48   15. mar 2019 Jeg har været, og er til dels stadig fortaler for en af de små klubber.

    Thea er fra DDH, men desværre ikke fra en særligt god opdrætter. Det så jeg desværre alt for sent.

    Hvis Thea skulle have haft hvalpe, som planlagt, var hun blevet flyttet over i DKK.
    Min næste italienske mynde bliver også DKK, da jeg ellers ikke vil kunne sælge mine hvalpe til fx. Norge. Danskerne er desværre ikke ret interesseret i racen. - og slet ikke uden DKK stempel.


  • #50   15. mar 2019 Anni - men når der er så ensidigt fokus på udstilling, så favoriseres de hunde, der ser ud som udstillingsfolk ønsker. Hvor stor forskel der er på brugs- og udstillingshunde varierer jo i forskellige racer. Har du set en jagt-springer og en udstillingsspringer ved siden af hinanden? Det er jo næsten to forskellige racer. til sammenligning synes jeg labberne er mere ens. Ja der er kæmpe forskel på masse (og foderstand), men i det store hele er de ikke SÅ forskellige.

    Hvis sværhedsgraden på markprøve samtidig er for lav, så har du som ejer af brugshund da ikke meget at bruge klubben til.

    Og hvis så oveni udstillingsfolket er i massivt overtal i bestyrelse mm, så beslutninger tages der tjener alt andet end brugshundene, så forstår jeg altså godt, at folk siger farvel og tak. Særligt når der lige for denne race faktisk ER et godt alternativ.

    Kigger man på labben er der f.eks. lavet brugsklasser til udstillinger, det kunne have været en god måde at få eksteriørbedømt brugshunde i henhold til standarden, ikke i henhold til modeluner og udstillingsmodeller Men kig hvem der deltager, det gør udstillingshunde, for brugskravene for at stille i brugsklasser er så lave, at enhver kan være med. Altså har udstillingshundene også taget den del.

    Jeg søger ikke at DKK er noget l*et og alt andet er bedre. Ej heller at alle brugshunde i DKK er ringere end i f.eks. DJR. Men at nogen brugsfolk vælger DKK fra, når der er gode alternativer som netop fokuserer på brugen er da ikke underligt.


  • #51   15. mar 2019 Jamen det er lidt blandet nu, da jeg ikke længere kommer i klubben.

    Jeg startede i klubben, fordi jeg ville kunne stille min kastrat.
    Men jeg har oplevet et kæmpe sammenhold, i forhold til de DKK udstillinger jeg har været på. Jeg har været med til generalforsamlingen og oplevede en meget seriøs formand, og en meget seriøs bestyrrelse, med tiltag som jeg rigtig godt kunne lide.

    Jeg mødte seriøs opdrættere, med gode intentioner for deres racer. Der var også ringe opdrættere. Men absolut også meget seriøse.

    Derfor kan jeg ikke være med i den hetz der er på de små klubber.


  • #54   15. mar 2019 Jeg synes det ville være en rigtig god ide at lave en bulldog-specialklub, men det må næsten kræve mere end 2 opdrættere og deres hvalpekøbere, sådan rent antalsmæssigt. smiley

  • #55   15. mar 2019 Anne Julie - Min der ikke sidder flere rundt omkring, der faktisk interesserer sig for bulldog-sundhed.

    Jeg ved heller ikke om det er muligt i DKK (Jeg kan godt tvivle, eftersom ingen racer mig bekendt har mere end en specialklub). Jeg stødte bare på i min pudelresearch, at der var flere klubber i Tyskland under VDH.


  • #56   16. mar 2019 Tjo, det gør der måske nok....Jeg støder bare mest på dem, der kun har det i munden.

Kommentér på:
Racehundeklubben?

Annonce