{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.304 visninger | Oprettet:

Louise C
Louise C
Tilmeldt:
3. nov 2018
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 13

For lidt mælk {{forumTopicSubject}}

Kære kloge mennesker
Min tæve fik otte hvalpe i mandags og begyndte på andendagen at sidde op og lade dem die og på tredjedagen begyndte hun at rejse sig og stå op i hvalpekassen, før de var færdige. Nogen bud på hvorfor hun gør det og hvordan det kan ændres?
Jeg har tænkt om hun ikke har mælk nok? Eller er øm i sit kejsersnit (hun får smertestillende)?
Håber på nogle gode erfaringer smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  For lidt mælk
  • #1   28. jun 2019 Da vores tæve fik 14 hvalpe sidste år, der gjorde hun det samme. Jeg lokkede hende med noget lækkert og bad hende lægge sig ned. Hvalpene var mange og det var lidt voldsomt. Vores andre tæver har aldrig gjort det. Er du i tvivl om mælkemængden kan du give tigermælk, men hvis du vejer hvalpene hver dag, kan du jo se om de tager på som de skal. Er der ro i hvalpekassen, så er de som udgangspunkt mætte.

  • #2   28. jun 2019 Jeg ville opfatte det som usikkerhed ift opgaven. Deres instinkt bør være så kraftigt, at de bliver liggende uanset hvad der sker når hvalpene dier, i hvert fald i de første uger.
    Senere,når hvalpene får tænder og er voldsomme, kan man godt opleve dem forsøge at komme væk før tid. Men da kan hvalpene jo også få supplerende mad.

    Hvor gammel er tæven? Hvorfor fik hun kejsersnit og er hun påvirket herefter?
    Min dyrlæge siger at man nødigt giver tæver smertestillende efter indgrebet, idet det går i hvalpene.
    Virker tæven usikker på opgaven? Kan du lokke hende ned at ligge?
    Mine hvalpe dier hver halve time den første uge, herefter hver time og senere hveranden.
    Det skal være ro i kassen. Hvis de får smertestillende, kan effekten muligvis være misvisende som ro i hvalpene.
    Tager de på som de skal?


  • Louise C
    Louise C Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 13
    #5   28. jun 2019 Tak for jeres kommentarer!
    Jeg tror måske, at hun har været lidt stresset over forløbet og over en anden tæve, som tror det er hendes hvalpe og derfor har gået og pevet højlydt. (De er adskilt, men det har været en højlydt klagesang)
    Jeg har haft succes et par gange med nu at sidde i hvalpekassen med hende, få hende til at lægge sig ned mens der bliver nusset og givet godbidder med "motiverende" mellemrum og hvalpene får ro til at drikke - som du også skriver louise c.
    Tror hun har brug for mere tryghed, end jeg først havde læst hende som:)
    Jeg fortsætter ud af den vej og krydser fingre for at det går godt.


  • #6   28. jun 2019 Hvad siger vægten på hvalpene nu kontra fødsel?

  • Louise C
    Louise C Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 13
    #7   30. jun 2019 De følger deres kurve ift. vægten, så på den måde, burde det være okay.
    Det er måske mere hendes adfærd - hun er meget omhyggelig med at vaske dem og slikke dem, hun reagerer med det samme på deres lyde ved at gå op i hvalpekassen, men lægger sig ikke ned for at lade dem die. Det er stadig mig, som skal sidde med hende i hvalpekassen og få hende til at lægge sig ned og blive liggende. Det undrer mig bare, at hun ikke lægger sig?? Hun er med stor pels og klart udfordret af varmen de her dage og der er varmt i hvalpekassen. Jeg slukker varmelampen, når hun skal derop men ellers er den tændt for dem. Hun søger ud og ligger på klinkegulvene og de er jo for kolde for hvalpene...
    Hun har fået tigermælk i to døgn - hvor meget giver I i døgnet af det? Hun får godt hvalpefoder, ris med kogt kylling og de første par dage fik hun også havresuppe, men tænker ikke hun behøver det mere.

    I byder endelig bare ind med gode tanker:)


  • #10   30. jun 2019 Jeg er helt enig med Isabelle, tæven har det formodentlig alt for varmt, fjern lampen med mindre der er under15-18 grader i rummet;)

  • Louise C
    Louise C Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 13
    #11   30. jun 2019 Jeg prøver at eksperimentere lidt med temperaturen så - er bare bekymret for at hvalpene får det for koldt. De sover oftest to-tre stk. sammen og det havde jeg forstået var et tegn på fin temperatur...
    Det er en Berner Sennen og hun har en skøn tyk pels - så det er megavarmt for hende. Hun er dog barberet på maven pga kejsersnittet men så kan hun selvfølgelig også mærke varmen det mere, når hun ligger ned.
    Tak for jeres svar:)


  • #12   30. jun 2019 Selv ikke mine små Løwchen bruger jeg varmelampe til smiley varmelampe til berner Sennen i alm stuetemperatur er bestemt ikke nødvendigt

  • #14   30. jun 2019 Helt enig, sluk for varmelampen. Jeg har haft 5 kuld whippethvalpe, født på alle tider af året, jeg har aldrig haft brug for en varmelampe.



  • #15   30. jun 2019 Jeg har en varmeplade om vinteren. Om sommeren har jeg ALDRIG varme på. Mine tæver flygter ud på gulcet. Det er alt alt for varmt.
    Til gengæld fryder jeg halv liters plastflasker med vand, og vikler viskestykker omkring. Ikke sjældent kravler hvalpene hen for at køle sig ned.
    Jeg giver hvalpe mælk en gang i døgnet. Nogle giver mere.


  • #23   1. jul 2019 Ej Pia nu var tigermælk jo et tilskud. Ofte bla der vi det over et lødigt foder. Det skal da ikke stå alene. Men det gør det at det ofte har en positiv effekt på mængden af mælken. Men vigtig er det jo at tæven for væske nok. Vi kvinder skal da også sørge for at drikke nok når vi ammer.

  • Louise C
    Louise C Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 13
    #24   1. jul 2019 Tak for jeres gode råd;) Varmelampen er blevet pakket væk og kølige sengebetræk til tæven at ligge på. Det virker umiddelbart godt!

    Har lige brug for at sige, at havresuppen var for at stabilisere maven efter at have spist moderkager og undgå dårlig mave. Tigermælk for mælkeproduktionen (et par dl morgen og aften) derudover masser af hvalpefoder og kød. Hun bliver naturligvis fodret optimalt ift at skulle brødføde otte hvalpe:)


    profilbillede
  • Louise C
    Louise C Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 13
    #29   1. jul 2019 Hmm.. det er jo aldrig til at vide, hvad der kan ske - men da hun havde spist seks moderkager og gerne ville have haveesuppe m masser af væske samt salt og sukker, så jeg ikke noget problem i det. Sådan er vi jo forskellige;)

  • #31   2. jul 2019 Jo men ingen har jo skrevet at det er det eneste foder de får. Det er for at give dem lidt ekstra ud over eget foder, som her er ad libitum.

  • #33   2. jul 2019 Louise C. Noget helt andet. Vaccinerede du mod herpes denne gang? Var det ikke dig der lavede et opslag for et halvt år siden med en tom tæve? Jeg står nemlig selv og skal parre i næste uge og efter 2 gange tom tæve (den blev vaccineret begge gange) er jeg blevet noget i tvivl om jeg skal vente og kun give nummer 2. Denne gang er det dog en anden tæve, som heller aldrig har fået hvalpe endsige blevet parret før.
    Sorry for off topic.


  • Louise C
    Louise C Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 13
    #34   2. jul 2019 Jo, det var det - godt husket smiley
    Ja, jeg turde ikke andet og brugte også samme han igen. Tror måske hun mentalt var lidt for ung i vinter? Hun virkede mere sikker i denne parring.
    Hun er lige blevet tre i slut maj, så alderen var fin nok i vinter, men det er jo ikke altid ensbetydende m modenhed:)


  • #35   2. jul 2019 Dejligt at det lykkedes smiley
    Ja det er jo dét der er så forvirrende. Der er sjældent en årsag til hvorfor de går tomme og vi kan kun gisne. Her mistænker jeg Nana for at gå tom pga Bravecto, måske et forkert miljø i skede/livmoder, fordi hun var nederst i hierarkiet og så pludselig herpesvaccinen. Men vi finder aldrig ud af det. Hun er 6 år nu og bor hos en venindes mor.
    Nu må vi se om Saga kan give os et fint kuld hvalpe.


  • #38   3. jul 2019 Nej man skal generelt holde sig fea at give alt muligt unaturligt tænker jeg

Kommentér på:
For lidt mælk

Annonce