{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.327 visninger | Oprettet:

Astrid F
Astrid F
Tilmeldt:
13. apr 2017
Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 136

Stamtavle - hvad betyder et stopskilt? {{forumTopicSubject}}

Hej alle. Jeg er lidt forvirret - kigger på hvalpekuld og faldt over et kuld, hvor der i DKK stamtavlen er en stopskilt figur ved en af bedsteforældrene - hvad betyder det? Jeg har ikke adgang til hundeweb, så kan ikke selv tjekke, om der står noget mere. Stamtavlen er afbilledet på opdrætters hjemmeside. Kan nogen hjælpe?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stamtavle - hvad betyder et stopskilt?
  • Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 136
    #2   30. jul 2019 Æhm, hvordan ser jeg stambogsnummeret?

  • Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 136
    #4   30. jul 2019 Gæt vil være : S12910/2006 som er bedsteforælderen hvis jeg forstår rigtig. Kuldet jeg ser for er mellem SE40298/2016 og SE6165/2011

  • Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 136
    #5   30. jul 2019 http://desade-afairs.simplesite.com/425085735

    Her ses stopskiltet i deres screenshot af tavlen


  • Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 136
    #7   30. jul 2019 Håber det er ok at linke til siden

  • #8   30. jul 2019 I Sverige, bruger de det hvis grænsen for hvalpe er overskredet eller hvis opdrætteren sætter spærring på at hunden kan bruges i opdræt. Mon ikke at det er fordi at den bedste forældre har overskredet hvalpe antal ?

  • #9   30. jul 2019

    profilbillede
  • Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 136
    #10   30. jul 2019 Altså som en den hund må ikke avle mere (for at stoppe matador avl?)

  • Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 136
    #12   30. jul 2019 Kan I måske hjælpe mig igen ved at kigge om det ser rimeligt ud (stamtavlen altså) når I er inde at kigge? Ville hjælpe mig meget

  • Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 136
    #13   30. jul 2019 Tak for forklaring!! Blev lidt bekymret over det stopskilt, fordi det så lidt ildevarslende ud. Tak skal I have fordi I tog jer tid

  • #15   30. jul 2019 Gyser ved tanken om 6 kuld smiley

  • #16   30. jul 2019 Hearthitter: Jeg har 2 hunde med PPM (hvad hannen har i øjet). Det er IKKE arveligt smiley Fik en lang afhandling af Claus Nicolet. PPM er persisterende pupil membran, og det betyder at en lillebitte membran er blevet tilbage fra da øjet blev dannet, og det stadig var lukket. Der kan selvfølgelig være forskel på hvor det sidder og hvor udtalt det er, men langt de fleste hunde vil aldrig få gener af det, og heller ikke give det videre til hvalpe (da det ikke er arveligt) smiley
    Google fortæller mig, at man taler om det kan være arveligt i nogle racer - men ikke hverken ts' eller min smiley

    Jeg ville ihvertfald ingen betænkeligheder have ved at købe efter en forælderhund der har en lille membran der ikke gik i opløsning selv smiley Særligt set i lyset af det ikke er arveligt.


  • #18   30. jul 2019 Kennel Hearthitter: Det var noget "nyere" man var begyndt at tjekke for/interessere sig for. Med nyere tænker jeg at det kan være alt fra 2-10 år siden *griner*
    Forstår ikke helt den sidste sætning, tror der mangler et ord smiley
    Altså såfremt en hund har det (undersøgt eller ej) er det ikke arveligt smiley



  • #19   30. jul 2019 Jeg har et spørgsmål, som jeg håber, at det er okay, jeg stiller.

    De årstal, som står til sidst i stambogsnumret, er det ikke det år, hvor hunden er født? Betyder det så, at den omtalte stopskiltstæve fik sit første kuld, inden at hun var blevet et år? Der står 2006 både bagved tæven og afkommet.


  • #20   30. jul 2019 Amalie&Atlas: Eller det år hun er registeret i dén klub. Omregisterer jeg en hund født i 2016 fra skk til dkk i 2018, så får den 2018 som nummer smiley

  • #21   30. jul 2019 Amalie, hvis hunden er importeret, er det dét år den er overført til pågældende kennelklub.

    Calule, jeg tror at KH skriver, at man vel ikke ved om det er arveligt, når man ikke tester hvalpe efter hunde der har sygdommen.


  • #22   30. jul 2019 Ah, okay. Tak, så giver det mere mening! smiley

  • #24   30. jul 2019 hvis der er avlsforbud på en hund, er der det så ikke også på hvalpene?

  • #26   30. jul 2019 ja, men jeg tænkte hvis dens hvalpe havde avlsforbud, så burde hvalpene hvalpe (osv) også have det..

    Men det kommer måske an på årsagen?


  • #28   30. jul 2019 #26 - årsågen til avlsforbuddet her er jo hvor mange kuld hunden har lavet. Ikke på grund af nogen former for sygdom eller graverende fejl.

  • #29   30. jul 2019 Hearthitter: Han beretter, at folk der forsker i det fortæller, at der IKKE er belæg for at sige det er arveligt. Ved ikke om Claus selv forsker, eller han bare interesserer sig for området smiley Man må gå ud fra, at før en forsker kan sige, at det ikke er arveligt, må man have testet forældre med det's hvalpe i større omrgang og derefter og konkluderet det smiley Vil egentlig sige, at jeg tror mere på en øjendyrlæge end google - men for god ordens skyld skrev jeg nogle racer, da jeg kan læse mig frem til det er mere udtalt hos Chow'en smiley
    Det er som sagt IKKE en sygdom, men en lille defekt kan man sige, et levn af membran fra da øjet blev dannes. Tænker det er en lille tråd af den hinde der er over øjet før de åbner, der bare ikke er blevet helt opløst. Så medmindre tråden er meget meget stor og er over pupillen, beretter øjndyrlægen at det er komplet ligemeget for både hund og fremtidig avl - jeg har jo spurgt, da jeg jo havde behov for at vide hvad det var for noget i forbindelse med 2 af mine havde en lille tråd smiley PRA er jo noget helt helt andet, og er jo både arvelig og påvirker hunden smiley

    Frk Jensen: Det giver imo ikke mening at nedlægge avlsforbud på hverken hvalpe eller hvalpes hvalpe. Hvis man som opdrætter trækker for mange kuld, så er det jo ikke selve tævehunden der er noget galt med, det er en selv. Så giver det jo ikke mening, at nedlægge avlsforbud på dens hvalpe, for dé ejere skal vel ikke straffes for opdrætter viser sig at være ufornuftig ift antal kuld?


  • Marie A
    Marie A Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 159
    #30   30. jul 2019 Der kommer et stopskilt ved alle tæver der får fem kuld, der er registreret 21 hvalpe fordelt på fem kuld ved oldemoren.

    Frk. Jensen - Det kommer helt an på årsagen, oldemoren er hverken syg og der er heller ikke brudt nogen af SKKs regler, derfor har der frit kunnes avle videre.


  • #31   30. jul 2019 hearthitter - hvis det nu havde været en sygdom der var arvelig ville det gøre at de gener (forhåbentligt) ikke avles videre på (og ja jeg ved godt det ikke er tilfældet her)

  • Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 136
    #33   30. jul 2019 Tak for sundhedsresultater Kennel Hearthitter! og undskylder for sent svar. Hundegalleri er altså gode *thumps up*

  • Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 136
    #34   30. jul 2019 Jeg kan ret godt lide ideen med stopskiltet ift matador avl - for sådan en grøn hvalpekøber som mig, ville et stopskilt automatisk få mig til at stille spørgsmål til avler, og især hvis stopskiltet var ud for far eller mor. Det gør det meget mere tydeligt for uindviede, når avlspraksis er problematisk ved mor/far, og avler kan fint forklare det, hvis stoptavlen er i anerne så køber forstår, at det er avlspraksis og ikke arvelighed, som den tydeliggør.

  • Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 136
    #36   30. jul 2019 Sjovt så kæmpe forskel på mor og datter ift yngelpleje instinkt. Man skulle tro at det var noget der gik meget i arv, både pga gener og tidlige omsorgsoplevelser med egen mor. Rotteforsøg har fx vist at både gener OG tidlig omsorgsydelser fra en mor påvirkede afkommets yngelplejeadfærd, så det er lidt skægt at det ikke skete i dit tilfælde.

  • Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 136
    #38   30. jul 2019 Hehe, hun lyder som om hun var en helt fantastisk hund smiley

  • Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 136
    #40   30. jul 2019 Jeg møder ikke mange boxere, men dem jeg har mødt har haft en skønt klovnende (i mangel af bedre ord) væsen, som har fået mig til at grine med. Held og lykke! Med parring og kuld!

  • Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 136
    #41   30. jul 2019 Og Wauw hun er flot!!

  • Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 136
    #43   30. jul 2019 Arh ok. Fik læst teksten lidt hurtigt fordi billedet fangede min opmærksomhed smiley hun er også flooot

Kommentér på:
Stamtavle - hvad betyder et stopskilt?

Annonce