{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.247 visninger | Oprettet:

mette b
mette b
Tilmeldt:
8. feb 2010
Følger: 3 Emner: 36 Svar: 137

Gul afføring {{forumTopicSubject}}

Vores kære kleiner er igang med udredning sandsynligvis IBD. Det startede for fire uger siden med vagtdyrlæge pga opkast. de næste uger røg han ind og ud af dyrehospitalet pga diarre og dehydrering. På det tidspunkt begyndte dyrlægen at mistænke noget kronisk, så der er indsendt blodprøver (bugspytkirtel, bakterier osv, afføringsprøver (udvidet diarreprofil) og sidste onsdag foretaget kikkertundersøgelse. Der er også testet for parasitter. Vi venter stadig på resultater af biopsier.

Siden kikkertundersøgelsen er hunde kvikket en del op, fået appetit og afføringen har været fast og fin. Han har levet af et hypoallergen foder og intet andet.

Men her i weekenden er afføringen igen blevet blødere og nu er det gult. Eneste ændringer er, at vi er begyndt at træne lidt alm lydighed (bruger hypoallergene godbidder fra specific) og så har vi haft ham med i skoven/grusgraven (indtil nu har vi kun luftet hjemme på egne marker/markveje). Fredag fik han på turen fært af noget og blev meget stresset og gav sig til at spise græs og satte sig en ekstra gang som var lidt blød. Igår var han igen stresset og nu var afføringen mere blød og mere gul. Og sådan har den været siden.

Men kan stress være årsag til gul afføring? eller kan godbidder som er til allergihunde og som han har fået lidt af siden tirsdag?
Bliver så frustreret, for vi troede faktisk vi var på rette vej og kan slet ikke klare hvis han skal være så dårlig igen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gul afføring
  • mette b
    mette b Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 3 Emner: 36 Svar: 137
    #2   11. aug 2019 Tak smiley


    Altså jeg tror selv mest på stress, for har brugt godbidderne til træning herhjemme uden det har slået maven ud. Men piller dem fra for en sikkerheds skyld indtil jeg har snakket med dyrlægen i morgen.

    Jeg kender ikke så meget til IBD ved hunde, men hos mennesker er der en klar sammenhæng mellem det og stress, så måske det også er sådan ved hunde.



  • #3   11. aug 2019 Lugter afføringen meget?

  • mette b
    mette b Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 3 Emner: 36 Svar: 137
    #5   11. aug 2019 Jeg havde fået go for godbidderne.

    Jeg er helt med på at stress ikke er godt, men efter fire uger, var hunden altså nødt til at se lidt mere end vores egen matrikel. Og hvis en tur i en øde skov er nok til at han bliver så stresset, at det smadrer maven, så er vi jo nødt til at forholde os til hvordan den udfordring skal løses.



  • mette b
    mette b Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 3 Emner: 36 Svar: 137
    #6   11. aug 2019 Afføringen lugter ikke specielt, og han er testet for Giardia (flere gange), så den har dyrlægen udelukket.



  • #8   11. aug 2019 Hearthitter, troede ikk at hunde kunne tåle bukkehornsfrø? Hvilken dosis gir du?

  • mette b
    mette b Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 3 Emner: 36 Svar: 137
    #9   11. aug 2019 Jeg ved godt at lidt blød afføring ikke er en katastrofe hvis hunden er lidt oppe at køre, men vores hund har været indlagt med væsketerapi fire gange på tre uger, så så snart det går lidt den forkerte vej, går vi fuldstændig i panik.

    Har lige været ude og gå en tur. Hunden var ikke synderlig stresset, men afføringen var stadig blød og gul smiley Jeg ser allerede vores tur i sommerhus næste weekend gå i vasken ligesom vores tur til Kreta allerede er aflyst. Tror simpelthen ikke jeg kan holde til at have sådan en hund smiley


  • #11   11. aug 2019 Mette har du evt prøvet at tilsætte lidt husk i maden ? Nones er også under udredning og han får husk, det har altså hjulpet en helt del. Men det svært at gøre så meget ved, når det er pga stress også.

  • #12   11. aug 2019 Jeg ved ikke om racen kan få sygdommen men var det en eurasier ville jeg teste for EPI.
    Er det gjort? Det er en sygdom der rammer bugspytkirtlen. Hunden taber sig voldsomt..
    Ellers har jeg ingen bud. Det lyder hårdt med så syg en hund og et langt udredningsforløb


  • mette b
    mette b Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 3 Emner: 36 Svar: 137
    #13   11. aug 2019 Det er mega hårdt. Og vi er ekstra hårdt ramt, fordi vi de sidste to somre har stået med syge dyr, som endte med at dø. Så frygten for en gentagelse er mega stor smiley

    Han er testet for noget med bugspytkirtlen.

    Husk får jeg på ingen måde i ham, når han kun må få et allergi tørfoder. Så skal jeg i hvert fald finde loppefrøskaller i pilleform. Men det er selvfølgelig værd at undersøge om det findes. Det gør til hestene, ved jeg.



  • #14   11. aug 2019 Der findes husk i pille form. Nones får hans hypo foder med hypo vådfoder og så drysset husk udover.

  • mette b
    mette b Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 3 Emner: 36 Svar: 137
    #15   11. aug 2019 Vores er gået totalt fra vådfoder efter han var syg, så derfor er tilskud lidt svært at give medmindre jeg skal stoppe det ned i halsen på ham. Det gør jeg i forvejen med mælkesyrekapsler, men vil helst være fri for at skulle gøre det med flere ting.



  • #16   11. aug 2019 Ja det kan jeg godt forstå smiley jeg har bare drysset husk på, og hældt noget vand over. Så klæber de sig fast til fodret.

  • mette b
    mette b Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 3 Emner: 36 Svar: 137
    #17   15. aug 2019 En lille opdatering, selvom dyrlægerne stadig famler lidt i blinde.
    Biopsierne viste ingenting. Gastro damen på Faxe dyrehospital mener vi skal teste for addisons syndrom, men tror vist ikke helt på det. Alternativt mener hun vores hund bare har en meget voldsom reaktion på foderintollerance.

    Jeg ved ikke helt hvad jeg skal tro, men nu prøver vi med hypoallergent foder i en periode og ser om han kan holdes stabil, så vi kan undgå binyrebarkhormon, som dyrlægen ellers mener han sagtens kan få i lange perioder. Der er jeg ikke enig, så det kommer ikke til at ske.

    Har fået lavet allergi test på ham som jeg går og venter på. Forhåbentlig kan vi udfra den finde det optimale allergi foder og nogle godbidder han kan tåle, så vi har noget han gider arbejde for.



Kommentér på:
Gul afføring

Annonce