{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
425 visninger | Oprettet:

Foderrelaterede hjerteproblemer {{forumTopicSubject}}

For nyligt offentliggjorde FDA i USA en pressemeddelelse, hvor der blev advaret mod en sammenhæng, ukendt årsag, mellem råt/kornfrit/"boutique"-foder og kardiomyelopati.

Her kommer så en kronik skrevet af en mand, der har gennemgået den fremførte evidens, inkl. bestilt uafhængige laboratorierundersøgelser, og konkluderet, at der hverken er saglig evidens for en sammenhæng mellem kornfrit og hjerteproblemer, og at 3 af forfatterne/dyrlægerne bag den oprindelige artikel får løn fra Hills. Der er uredelighed beskrevet i artiklen, som også linker til den dokumentationspakke, forfatteren har underskrevet med 200 andre forskere og dyrlæger, hvori de anmoder om at den oprindelige artikel og FDAs udtalelse trækkes tilbage indtil der kan komme faktuel evidens på bordet. Og full disclosure, manden ejer selv en mindre fodervirksomhed men afslører, modsat de andre, sin egen mulige bias. Som er videnskabeligt redeligt at gøre.

Jeg har ikke læst dokumentationspakken endnu, der bliver et weekendprojekt.

Bonusinfo til dem der fodrer råt og har en dyrlæge der presser imod, samme Hills-betalte dyrlæge har også skrevet en artikel som på uredeligt grundlag fordømmer råt foder, så I kan altid spørge "har du din viden fra *denne* artikel fra JAVMA? For her er problerne med den, nemlig uredelighed og manglende faktuel basis".

https://medium.com/@danielschulof_18279/bad-science-and-big-business-are-behind-the-biggest-pet-food-story-in-a-decade-5cdafae7be77

Kommentarer på:  Foderrelaterede hjerteproblemer
  • #1   14. aug Spændende! Ja den artikel skal læses.

• #2   14. aug Det er i hvert fald tankevækkende

• #3   14. aug Helt enig!
    Vi fodrer kornfrit af den simple grund at hundene virker til at trives bedre. Pænere pels, mindre afføring, klarere øjne og mindre misfarvning af skæg. Vi har fodrer kornfrit i mange år. Vores gamle Magnus blev 14,5. Han havde ikke hjerteproblemer, min søsters det samme og samme alder.
    Jeg vil i øvrigt også hellere have en hund der trives og måske kun bliver 10 år. Vi skal gøre hvad vi synes er bedst og føler for.
    Jeg har en del hunde i salonen som har lidt af hotspot og andre fine sager. Efter de er holdt med kornholdigt foder, så er der ingen issues. Andre hunde mistrives på kornfrit. Sådan er vi jo også som mennesker. Jeg er ikke allergisk men min Hashimotos/LS gør at jeg mistrives på korn.
    Det er da super fedt at han stiller sig op og får lavet en dybdegående undersøgelse. Ofte ligger der jo nemlig sponsorater og hvad ved jeg til grund for disse foderundersøgelser.

• #4   14. aug Jeg synes det er direkte skræmmende at vi ikke længere kan stole på den forskning der laves. Det er så forbandet vigtigt at de ting vi bygger vores viden på laves åbent og nobelt.
    Det er generelt og ikkebare linket til denne historie.

• #5   14. aug Jeg fodrer ikke (udelukkende) kornfrit. Kenzie får PrimaDog morgen og Essentials (muligvis suppleret med VOM) aften. Men hun er i flere år blevet fodret 100% kornfrit, så det er interessant læsning.

• #6   14. aug
    Jeg havde egentlig indtryk af, at det der gav helbredsproblemer ikke så meget var at foderet var kornfrit, men hvad der blev stoppet i foderet i stedet for korn.

Naive mig troede i tidernes morgen at hvis det var kornfrit, så var det KØD det var i i stedet for korn - big mistake smiley

• #7   14. aug #6

Ja, det er der ingen garanti for. Ligesom der kan være højt eller lavt kødindhold i foder med korn, kan der også være det i foder uden korn smiley

• #8   14. aug Pia, selv FDA kunne ikke sige, om problemet var fraværet af korn eller tilstedeværelsen af alle andre ingredienser.

Men det er netop beskæmmende, at man ikke følger gængs videnskabelig protokol i den videnskabelige verden, som netop er, at man bl.a. ikke skal fuske med tallene samt at man absolut skal oplyse, hvis man på nogen måde har økonomisk interesse eller bias.

Balder er, ligesom Louises hunde, meget gladere på kornfrit. Der er mindre fedtet pels, mindre hundelugt, mere energi, mindre afføring. Ligesom mig, jeg har subklinisk hypotyroidisme, men spiser jeg gluten, er der kontant afregning, og spiser jeg mange raffinerede kulhydrater, har jeg det råddent.

Jeg har, siden FDA-meddelelsen kom frem, suppleret med godbidder fra supermarkedet (smækfyldte med korn, jo). Især da min svigermor i USA tog sine beagler (kornfrit foder) til dyrlægen og fandt ud af at den ene havde udviklet en mislyd på hjertet. Men omvendt var det første gang de tog en scanning, så retteligt ved de ikke, om den er medfødt, pga. hans hårde fortid som gadehund, eller noget andet.

• #9   14. aug Man skal også huske på, der er forskel på hvilken type korn, der er i foderet. Nogle hunde fungerer ikke på foder med hvede og majs, men fungerer fortrinligt på foder med havre og byg, og omvendt.

• #10   14. aug Kenzie det er jo lige netop dét. Kig på din hund og fodr derefter!

• #11   14. aug Tak for den smiley

Kommentér på:
Foderrelaterede hjerteproblemer