{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.005 visninger | Oprettet:

AT
AT
Tilmeldt:
2. apr 2017
Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010

hvilken race?? {{forumTopicSubject}}

Jeg havde egentligt forelsket mig rigtig meget i oeb'eren, men sundheden er bare ikke tilstrækkelig, og racen er nok heller ikke den rigtige

Så hvilken race ville passe til disse krav:

"lille hund" med vægt. Dvs. Ikke høj, men gerne med meget fylde. Eller bare mindre end lab og større end de helt små.

Have et pleasende sind.
Kunne fungere med lange gåture og løbetur, samt lydighedstræning (og hvalpe træning.

Være selskabelig

Kunne fungere som motocross hund. Altså være med ude året rundt, uden at gå totalt til af kulde om vinteren (ved ekstrem kulde ville der selvfølgelig blive taget forbehold)

Generelt være glad for mennesker og andre hunde.

Ikke vogtende!!!!!!!

Findes den type hund, eller er det fuldstændig urealistisk? Og hvis det er urealistisk, hvad skal så justeres for at det bliver realistisk.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvilken race??
  • #1   7. okt 2019 JRT måske? Eller er det for småt?

  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #2   7. okt 2019 A-s: er de ikke lignende dsg?

    Men er de ikke mega hyperaktive, som i, kræver virkelig meget aktivering.

    Jeg har passet en DSG et par gange, og dens energi niveau er voldsomt højt syntes jeg.


  • #3   7. okt 2019 Altså du vil have en hund der gider løb... lange ture... men skal ikke kræve for meget aktivering???

    Det går vel lidt hånd i hånd tænker jeg.... altså aktiv race vil kræve en del aktivering.


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #4   7. okt 2019 Louise: jeg ser ikke løb og lange gåture som aktivering på lige fod med f.eks. Intens mental stimulering mm.

    Vi nyder at gå lange ture i skoven og ved stranden og lydighedstræning 1 gang ugentligt, samt daglig vedligeholdelse, fodersøg mm. men vi er ikke til 2-4 timers intens træning dagligt, for at hunden ikke kravler på vægge.



  • #5   7. okt 2019 Ingen hunde kræver så meget.. ved godt det er overdrevet det du skriver.

    Men min holdning er stadig, at de racer, som netop gider og nyder al den udetid og meget aktive liv vil være racer der kræver aktivering ... men ja det synes jeg faktisk de fleste racer gør.. og fortjener.


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #6   7. okt 2019 Louise: jeg er ikke ekspert inden for racer, det er derfor at jeg spørger.

    Når vi engang skal have hund igen, skal racen matche os, for at jeg ikke ender ud i at have en hund igen, Hvor ens tilværelse skal matche racen - for så kører man bare død i det


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #8   7. okt 2019 Kennel: vi er ikke kommet på oeb ud fra kravende, men vi er stødt på flere der bare tiltalte os, udseende og peraonlighedsmæssigt. Men den passer ikke på kravene

  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #10   7. okt 2019 Kennel: vi er begge helt vilde med udseendet ved bulldogger.

    Men som sagt, jeg vil ikke købe en hund hvor sundheden er helt af h til ved selv de sundeste. (groft sagt)


    Er det en race der findes i DK, eller er man uden for landets grænser, i så fald, hvor?


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #12   7. okt 2019 KENNEL: Hvis standarten er ala hunden i #9, så er den udseende mæssigt spot on. Det er klart en race jeg vil kigge nærmere på.

  • #14   7. okt 2019 Men ligegyldigt hvor "sund" en bulldog du finder, så er løbetræning nok stadig skudt lidt ved siden af med en fladnæset

  • #16   7. okt 2019 Hvad med Boston terrier? Det var lige den første race jeg kom til at tænke på ud fra din beskrivelse smiley

  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #18   7. okt 2019 Anna: Der skrives heller ingen steder at det skal være en bulldog.
    ....

    Boston terrieren ville også være et udmærket bud. Er bare i tvivl om hvor vidt at jeg ville kunne forliges med dens udseende. smiley


  • #20   8. okt 2019 Jack Russel, Parson Russel, Staffordshire Terrier (OK - skal nok have dækken på når det er koldt), Glen of Imaal Terrier. Typisk for en terrier er et forholdsvist højt aktivitetsniveau. MEN det er ikke hunde der kræver at man partout dyrker et eller andet hundesport med dem. De vil gerne i moderat omfang, men typisk er det næsten gladest for bare at få lov at være med i alt hvad familien foretager sig.

  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #22   8. okt 2019 Sofia: Måske har jeg misforstået udtrykket.
    Men tænker en race som er let trænbar smiley


  • #23   8. okt 2019 Jeg ville også foreslå staffen, der dog afviger fra lidt af ønskerne smiley

  • #24   8. okt 2019 Corgien er ikke helt af vejen faktisk.

  • #26   8. okt 2019 Jeg tænkte også corgi kunne være et bud. Og vi løb nu med vores EB

  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #27   8. okt 2019 Hvordan er corgien ifht andre hunde og børn?

  • #28   8. okt 2019 Min labrador passer perfekt på alle krav, bortset fra at han måske er lige stor nok?

    Jeg kalder ham ellers bulldoggen, for han er lidt lav og bred smiley
    Tror han vejer 27 kg.


  • #29   8. okt 2019 Jeg tænkte sådan noget som sheltien.
    En meget sund, mindre hund, aktiv og glad for træning, selskabelig og generelt god med andre hunde, kan fint følge med på en løbetur og længere gåtur. Og masser af varm pels som tilmed er ret let at holde, til vintermånederne i motorcrossklubben.
    Vær obs på at køb hos en opdrætter der vægter sind højest så er man kommet langt.


  • #30   8. okt 2019 Altså det der med at kalde racer for pleasende, let trænbare, samarbejde osv. Det er altså lidt tjaaa bum bum. Det er ganske enkelt alt for firkantet. Jeg synes ikke at man kan sige at de har et behov for at arbejde. De har et nogle drifter/instinkter som de har behov for at få udlevet for at trives, men ofte kan man jo godt give dem afløb for det uden nødvendigvis at dyrke en sport med dem eller bruge dem til et praktisk stykke arbejde.
    Min Dobermann ryger oftest i kategorien 'trænbar/let at træne/vil gerne samarbejde' osv. Er det let at træne med hende. Ja, da smiley Hun er blid og blød og der faktisk ikke noget hun hellere vil end at vi laver noget sammen. At lære hende noget er som udgangspunkt ret ukompliceret og 'textbook-maneuver-agtigt'. Hun stopper aldrig op og siger 'aaaii nu gider jeg altså ikke mere'. Hun ER lavet til den slags arbejde og jo, selvfølgelig kan det mærkes. Men for pokker, hvor kan hun også give mig kam til mit hår når hun så pludselig har besluttet at hun ikke kan løbe ud i venstre side i en eftersøgning fordi hendes næse allerede inden første udslag godt har fortalt hende at figuranterne er i højre side (det skete til konkurrence i søndags og nej, det giver ikke særlig mange point når man ikke med rimelighed kan sige at hele arealet er afsøgt) eller når jagtinstinktet pludselig overdøver alt andet og hun blæser afsted langs hegnet efter en cyklist osv. Behøvedes jeg nødvendigvis dyrker hundesport med hende. Nej, det er noget vi gør fordi JEG er bidt af det. Perle kunne sagtens aktiveres med massere af motion og noget stimulering af næsen og afløb for sin byttedrift ved fx leg med en flirtpole og trækkeleg. Og så vil hun ellers gerne bare klistre til en hele dagen.
    Så har jeg jo også en Irsk Terrier. Han ELSKER at lære og ELSKER at samarbejde og han kan blive ved og ved og ved og ved. Det er nemt at lære ham noget. Kommer han ofte til at stå øverst op skamlen når vi skal til konkurrencer næste år. Nej, sansynligvis ikke: han er en megaselvstændig og megaimplusiv hund (som langt de fleste terriers er det) smiley ). Han kan godt midt i en øvelse få en impuls, der handler om noget andet end det han egentlig var igang med. Så følger han den impuls. Som ofte skal der ikke andet til end at jeg siger 'HOV CLINTON' vupti så er han tilbage og fortsætter somom intet var hændt. Det medfører dog oftest et 'Ja tak' når hunden gør sådan noget til en konkurrence smiley Han er sådan set 'let trænbar' MEN han kræver på ingen måde at vi laver den slags aktivering. Det er noget vi primært gør fordi JEG er bidt af det. Clinton kunne sagtens trives med et liv med massere af motion, være med sammen med familien, musejagt på marken og træning på hyggeholdet en gang om ugen.
    Jo, man kommer ofte lidt lettere til det de typer hunde der er lavet til et meget tæt samarbejde med deres fører fx retrievere, spaniels, fårehyrder osv. Mens man ofte skal arbejde lidt mere for det mere selvstændige hundetyper. MEN ingen af dem arbejder for at gøre nogen tilpasse: En hund arbejder fordi den har erfaret at det kan betale sig for DEN. Når nogen racer er lidt sværere at få til at samarbejde omkring især lydighed så hænger det nok mere sammen med om de egentlig synes at 'legen' kan betale sig for dem (altså også lidt hvor lette de er at belønne) og så om man får nogle benspænd fra sådan noget som selvstændighed, manglende drift/motivation, altoverdøvende jagtinstinkt og/eller stor impulsivitet.


  • #31   8. okt 2019 MIn kampvogns-labrador smiley
    Han minder da lidt om en bulldog!


    profilbillede
  • #32   8. okt 2019 @29: Sjovt for glemmer man bulldogudseendet så var sheltie faktisk den første race jeg sådan lige fik på nethinden, da jeg læste hvad hunden skulle bruges til. Alternativt Finsk Lapphund eller måske en collie.

  • #33   8. okt 2019 I mine øjne så beder du om den perfekte hund for dig selv og din familie.

    Jeg tror ikke det findes.

    Men mon ikke du finder de rigtige kompromis. smiley


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #34   8. okt 2019 Martin: selvfølgelig beder jeg om det. Der findes hvad, 400 racer +- et par stykker.
    Mod ikke det er realistisk at finde det rigtige match, frem for at gå på kompromis??? Jo, det tænker jeg klart er muligt.


  • #35   8. okt 2019 Jeg tror faktisk at uanset race, så vil det kræve et kompromis ... på en eller anden måde.

  • #37   8. okt 2019 #36 - men det er jo fordi hun er en arbejdende jagthund; ikke fordi hun er en "pleaser" smiley
    Måske har jeg misforstået noget af dit indlæg, men jeg er ikke helt med på at "de er lettere at træne, men de er også mere krævende."

    Man kan sagtens snakke om selvstændighed, samarbejdsvilje, motivation i træningen.. men jeg kan slet ikke se en korrelation mellem dét og så mere/mindre krævende. Vi snakker temperament. Aktivitetsniveauet er, som jeg ser det, lidt noget andet.

    Der er mange små selskabsracer, man måske kunne kalde "pleasende", eller let motivérbare, men de er da ikke nødvendigvis mere krævende end en Fox terrier bare fordi de er en pleasende race.

    Så selvom mange faktorer alligevel flyder indover hinanden kan jeg da godt forstå, hvorfor TS adskiller temperament og aktivitetsniveau.


  • #38   8. okt 2019 #9 hvad er en CB bulldog? smiley

  • #39   8. okt 2019 Corgi er umiddelbart ikke den optimale løbehund - den vil hellere bare lange ture og lidt almindelig hyggetræning.

    Corgien er eminent med børn. Den kan have tendens til at hyrde, også børn, og det skal trænes ud af den som det første. Dorit elsker børn, og kunne hun selv bestemme, ville hun gerne bo med en hel flok af dem smiley

    Hun har det fint med andre hun de, og det har jeg indtryk af er generelt for racen. Da det jo ER en lille hund, skal man være lidt påpasselig, når der introduceres store hunde, og sikre at de ikke bliver tromlet. Når først de er blevet venner, giver corgien fuld gas (og det kan godt se lidt drabeligt ud).


  • #40   8. okt 2019 AT - corgierne er generelt meget
    glade for børn hvis man tager sine forholdsregler ift hyrdegenet. Andre hunde - kommer helt an på oplevelser den har haft i sin opvækst


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #43   8. okt 2019 Jeg ser det nu også som to ting. Du kan godt have en pleaser,uden den har driften til mange gentagelser,(hårdt arbejdende)og omvendt. Altså at hunden har driften,men ikke er den store pleaser. I mange tilfælde er det ønskeligt at hunden har begge dele.

    At det er sådan er ingen selvfølge. Der vil kunne være store forskelle inden for samme race.


  • #44   8. okt 2019 Men kan alle racer ikke lære at elske det, vis det er en del af deres hverdag fra "start" (når de må selvfølgelig)

    Ehmmmm..... Har du SET dem? Hvor korte deres ben er og hvor lange deres kroppe er? Den er en lidt så optimal løbemakker som en mops eller EB. Det vil sige ikke optimal overhovedet, men det kan lade sig gøre. Den har bare på ingen måde behov for 5-7-10 km løbetur.....


  • #45   8. okt 2019 Som du selv siger - "pleasere" opfattes som let motivérbare. Det har ikke nødvendigvis noget med aktivitetsniveauet at gøre. Jeg kan ikke se sammenhængen mellem jo mere pleaser, jo mere krævende. Så ville en beagle pr. definition være mindre krævende end en pudel. Det er for unuanceret smiley

  • #48   8. okt 2019 Det kommer jo an på, hvad man lægger i ordet - selv her kan vi se, at det er super subjektivt. Men pudlen er fx en race, der ofte nævnes i forbindelse med en "pleasende race". Jeg vil altså ikke mene, at pudlen kræver mere arbejde end en husky. Blot for at sætte det lidt på spidsen.

  • #49   8. okt 2019 Caroline, den har jo virkelig korte ben. Og er lidt sart skelet indtil den er voksen. I mine øjne er det ikke en hund der skal med på lange løbeture. Men hvad du laver med din, hvis du en dag får en, er selvfølgelig op til dig. Min corgi gider ikke løbeture, så får jeg de lyster, er det schæfere. Der kommer med smiley

  • #50   9. okt 2019 Jeg synes bare at 'pleasende' er et totalt forældet udtryk at bruge i forbindelse med hunde. Det er et udtryk der stammer fra en tid hvor man så ganske anderledes på hundetræning end vi gør nu. Dengang hvor hunden skulle arbejde fordi den fik besked på det - ikke fordi den synes det var fedt. Men ja, Sofias spaniel arbejder for en meget lille løn af den simple årsag at selve arbejdet opfylder nogle behov den hund har. Arbejdet er altså også en belønning smiley Det har intet som helst at gøre med at ville 'please' nogen andre end sig selv smiley At 'arbejdet er lønnen i sig selv' kan man opleve med alle mulige andre racer - også langt mere selvstændige racer smiley For min Irske Terriers er det intet bedre end musejagt/rottejagt. Han kan blive ved og ved og ved i timevis af den simple årsag at det at fange en mus er en megastor belønning for ham og det giver ham et endorfinkick at udleve sit jagtinstinkt. For min Dobermann findes der INGEN belønning, der kommer op på siden af at jage noget i fuld fart. Hun bliver ganske enkelt helt høj af endorfiner når hun ræser afsted efter en cyklist. Derfor har hun selvfølgelig en stor tilbøjelighed til at gentage den adfærd.
    Når fx en spaniel er meget 'tændt' på sit arbejde og bliver ved og ved og ved selv med en meget lille belønning fra sin fører så skal man ikke gå rundt og bilde sig ind at den gør det fordi den rigtig gerne vil stille sin fører tilfreds og få en lille godbid: Den gør det fordi den opfylder nogle behov den har og bliver fyldt med endorfiner smiley
    Og ja, drift spiller en stor rolle for hvor meget hunden er villig til at yde for at opfylde sine behov. Og ja, derfor ville du nok blive skuffet over fx en Cavalier. Avlen af dem har aldrig fokuseret på at hunden skulle ville arbejde. Fokus har været på at lave en lille hyggelig selskabshund og derfor er det at lave 'spanielarbejde' ikke specielt vigtigt for den selvom den egentlig har samme baggrund som andre spaniels.


  • #52   9. okt 2019 corgi tænker jeg. har kun haft gode oplevelser med racen

  • #53   9. okt 2019 Mht til corgi må jeg tilstå at jeg tænker som A (der jo trods alt selv har en af racen): de er kropsligt altså ikke designet til at løbe 5-7-10 km flere gange on ugen. Og man kunne nok godt risikere skader på den konto.
    Mht 'please' så er vi vist ved at være lige lovlig OT smiley Det kræver nok en seperat tråd efterhånden.


  • #54   9. okt 2019 havde overset det med at løbe... det ville jeg ikke gøre med en corgi nej.

    ds er en fantastisk løbehund. måske i skulle se i den retning mht type. der er også den sorte som jeg synes er utrolig smuk. men en lille muskelbasse er det jo ikke smiley selvom aslan ville være sur hvis han så jeg skrev det lol


    ds er utrolig nem at bo med og gøre tilpas. og så er de enorm motiveret for at samarbejde. dem med DKK bog altså. jeg hører det samme om den sorte som foreningen bag kan fortælle om. det er seriøse folk


  • #55   11. okt 2019 Jeg vil godt nok ikke kalde de små selvskabshunde for nogle pleaser. Nu har jeg godt mest erfaring med coton har haft 3 stk. De arbejdede Ikke for hvad som helst, og beløningen skulle være rigtig god hvis de skulle gide at gå lydighed med mig. Hvorimod Lucky (min sheltie) han nærmest ingen beløning behøves. At arbejde og lege og træne med mig er beløning nok i sig selv.

Kommentér på:
hvilken race??

Annonce