{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.646 visninger | Oprettet:

Hvilken race? {{forumTopicSubject}}

Er der nogle der har ideer til racer der passer på følgende:

-Gerne større race
-Det skal være til at finde sunde individer/gode seriøse opdrættere
-skal holde af at være ude i al slags vejr, eller den skal kunne holde varmen om vinteren og ikke lide i varmen om sommeren
-Den skal ikke ha alt for meget jagt instinkt/tendens til at strejfe/skal kunne omgås katte, høns, ænder og heste
- skal ikke være så vogtende at vi skal være bekymret for forbipasserende/gæster

Findes der umiddelbart en race der passer?
Er godt klar over at flere ting skal trænes/indlæres, men det skal ikke være for op ad bakke at komme i mål.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken race?
  • #1   30. nov 2023 Pyrenæerne?
    Collie kort/langhåret.
    Tervurne
    Groendal


  • #2   30. nov 2023 Hvid Schweizisk Hyrdehund synes jeg umiddelbart passer på de kriterier og lign. racer så også.


  • #3   30. nov 2023 Jeg tænkte også straks på min egen race, pyreneerhund, indtil jeg læste, at den ikke måtte strejfe. smiley

    Pyreneerhunde lever op til meget at det, du ønsker, men de kræver hegn og for nogle af dem et rimelig effektivt hegn.
    Pyreneere elsker ikke varme, men er der mulighed for at finde en god skyggeplads om sommeren, så går det fint.


  • #4   30. nov 2023 Broholmer?
    Grosser Schweizer Sennen?

    Eller er de for store?

    Hvad med Golden Retriever?


  • #5   30. nov 2023 Tak for jeres svar.
    Pyrenæerne har jeg kigget på, men den falder på det med at strejfe, det bliver for besværgeligt med mere hegn pga af de andre dyr.

    Der er ikke nogle der er for store så gode bud, med broholmeren og grosseren, kigger selvfølgelig og så de andre forslået racer ud.
    Umiddelbart gode bud allesammen.


  • #6   30. nov 2023 Rotweiler
    Schautzer
    Puddel


  • #7   30. nov 2023 Storpudlen?

  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 8 Svar: 1.435
    #8   30. nov 2023 Min race - eurasieren - passer udmærket til beskrivelsen - hvis den altså ikke er for lille til at være større smiley

  • #9   30. nov 2023 Storpudlen er i spil.
    eurasieren er ikke for lille.

    Super med så mange bud, har nok tænkt at den burde være noget pelset, for at holde varmen, men det er nok fordi jeg selv har en noget kuldskær race.


  • Blixen
    Blixen Tilmeldt:
    apr 2020

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 58
    #10   30. nov 2023 Jeg kender nu eurasiere der både ville strejfe og jage hvis de fik muligheden, og som ikke bare lige kan gå med katte og fjerkræ. Det er måske ikke standarden, men det findes - og det er svært at vide når man køber hvalp.

  • #11   30. nov 2023 Jeg tænker, at stort set alle retrievere passer på den beskrivelse smiley Jeg ville ikke vælge en puddel, hvis den skal kunne holde varmen, min egen har i hvert fald brug for dækken så snart temperaturen kommer under 10 grader.

  • #12   30. nov 2023 Jeg er godt nok ganske ny inden for pudler, Knirke er kun 5 mdr, men hun har bestemt ikke brug for dækken og det har opdrætterens hunde heller ikke, jeg tror egentlig det er et spørgsmål om hvad man vender dem til smiley

  • #13   30. nov 2023 Bodil der er ret stor forskel på pudlerne. Nogen fryser bare mere end andre. Ikke at pudlen er en kuldskær race, men man skal da tage højde for, at de ingen underuld har smiley

    Min er bestemt ikke kuldskær. Og Hvis ikke han havde dårlig ryg, ville han ikke få dækken på, bare fordi det er almindelig frost.


  • #14   30. nov 2023 Bodil: Jeg har haft tre labradorer inden jeg fik min puddel, og jeg var bestemt heller ikke vant til kuldskære hunde. Men lille Mocca har haft brug for dækken siden sin første vinter, ellers bliver hun lynhurtigt kold. De fleste andre puddelejere, jeg kender, har da også dækkener til når det bliver koldt.

  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 8 Svar: 1.435
    #15   30. nov 2023 "Det er måske ikke standarden, men det findes"

    Hvis hvalpen vænnes til katte, fjerkræ mv vil det næppe være et problem.
    Kan en eurasier finde på at at jage, hvis den er løs, ikke helt velopdragen og spotter et egern fx? Ja da. Så hvis hunden skal kunne gå løs og aldrig kunne finde PÅ at løbe efter noget som helst uanset hvad, så er jeg helt med på, at eurasieren ikke er optimal.

    Kan jeg stoppe min (helt) voksne eurasier noget i nærheden af anytime? Ja.
    Kan alle stoppe alle voksne eurasiere anytime? Nej smiley


  • #16   30. nov 2023 soft coated wheaten terrier ... airdale terrier ...

  • #17   30. nov 2023 Tak for alle jeres bud, spændende med alle de racer der bliver forslået.

  • #18   30. nov 2023 Ja, en Airdale, så bliver jeg misundelig. smiley

  • #19   1. dec 2023 Det bliver ikke en terrier, det er grunden simpelthen ikke lukket nok til, der kommer ræv og harer og har oplevet råvildt på hestefolden.



  • #20   1. dec 2023 Orv - NU ved jeg det. Leonberger!! smiley

  • #21   1. dec 2023 Du beskriver ganske udmærket den Golden Retriever min søster har købt. Hun har tidligere sværget til jagtmodel labber, men det er deres liv bare ikke til nu. De har købt en golden af udstillingslinier vel vidende at den ikke kommer på markprøver og på jagt og den slags. Det har været virkelig nemt at lære den ikke at jage katte, kaninen eller hønsene. Den render ikke nogen steder og har et totalt sikkert indkald. Vogtende er den bestemt heller ikke.
    Andre racer jeg har oplevet fungere virkelig passe på dine kriterier er Collie og Hvid Schweisisk hyrde.
    Storpuddel ville jeg ikke ubetinget satse på blev hjemme. Vores gamle naboer havde storpuddler. Hvis der blev for kedeligt hjemme så hoppede de let og elegant over hegnet og fandt selv på noget at lave i nabolaget. Jeg har mødt nogle stykker på træningspladser rundt omkring (både i DcH og DKK). Og ja, de er superlærnemme, men der kan dælme også være temmelig meget jagt i dem. Mit indtryk af dem er klart at man skal dedikere en hel del tid til at træne og aktivere dem før de sådan rigtig trives.


  • #22   1. dec 2023 Flatcoated Retriever smiley

  • #23   1. dec 2023 Golden retriever har også været oppe og vende, det samme med leonbergeren.
    Skriver mig bag øret omkring pudlen og jagt.


  • #24   1. dec 2023 Hvorfor ikke en Berner Sennen ...... Pragtfuld hund ... smiley
    Her er et billede af min Wilma ... smiley


    profilbillede
  • #25   1. dec 2023 Berner Sennen - der ville jeg være bange for, at miste den for tidligt. Jeg har godt nok ikke mødt mange, der er blevet mere end 7-8 år. Det var derfor, jeg anbefalede Grosseren længere oppe.
    For ellers, så ja. Det er en pragtfuld race!


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 8 Svar: 1.435
    #26   1. dec 2023 Golden er vel egentlig det nemmeste valg smiley

  • #27   2. dec 2023 apropos Terrier så er der vidst ikke megen jagt i Airdale ---

  • #28   2. dec 2023 Labrador passer på alle punkter!

  • #29   2. dec 2023 Hanne, det lyder egentlig lidt trist for er det ikke det de er lavet til?


  • #30   2. dec 2023 ved ikke med airdale, en del af de mindre terrier racer er til fx rottejagt .. kan huske jeg for år tilbage læste at airdale en gang har været brugt af politiet .. mine skotter kunne godt have næse for vildt, rotter og mosegrise mm, men de airdale mine forældre har haft mindes jeg ikke udvise noget jagtinstinkt ..
    Den beskrives som rolig, venlig og intelligent, samt trænbar ..


  • #31   4. dec 2023 Jeg har nu kendt airedales med jævnt meget jagtinstinkt smiley

  • #32   4. dec 2023 Og jeg husker dem fra min barndom, hvor de var mere udbredte, som ganske glade for at gå tur uden ejer smiley
    Så mon ikke det er meget godt, at terriere allerede er udelukket.


  • #33   4. dec 2023 Jeg synes ikke, at man rigtig kan gå efter, hvordan racerne/hundene var i os gamles ungdom.
    Der er rigtig stor forskel på, hvordan vi holdt hunde dengang og nu.
    Dengang var der ikke ret mange hunde der blev aktiveret, så de levede bare et kedeligt liv, og hvis de kedede sig for meget, så måtte de foretage sig noget på egen hånd.
    Det var ikke så unormal at se løse hunde dengang.

    Udviklingsmæssig er er også sket utrolig meget, så det kan i mine øjne hellere ikke bruges til at vælge race efter.
    I vores ungdom blev Boxer, Schnauzer og blandt andet Airdale brugt som tjenestehunde.
    I dag .
    I dag er der vist næppe nogen der køber nogle af de racer som tjenestehunde hun fordi de var gode for 50 år siden, eller køber en af dem, hvis man har ambitioner om at stå øverst på skamlen i IGP.

    Skal man vælge race i dag, så skal man gå ud fra, til hvad de har forvandlet sig til i dag.


  • #34   4. dec 2023 Glem alt om noget fra Dansk Kennel Klub. Find en god blanding.
    Mange hilsner fra en med en stor (dårlig) erfaring vedr. DKK.


  • #35   4. dec 2023 Ja for søren. Skaf du dig en god blanding - skidt med hvad den er blandet af - så kan det ikke gå helt galt.

  • #36   4. dec 2023 Lene N - jeg tror ikke det var det jeg sagde, men svar du gerne som en dansk politiker. IQ=0

  • #37   4. dec 2023 36# hvorfor skulle en blanding være bedre? Kan du uddybe?

  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 8 Svar: 1.435
    #38   5. dec 2023 Det er sagt mange mange gange før herinde, Dan. En stamtavle fra DKK (altså en DKK-hund) er ikke et kvalitetsstempel. Stamtavlen er et arbejdsredskab.
    Dette arbejdsredskab har du ikke med en blandingshund - medmindre selvfølgelig, at det er en blanding af to DKK-hunde, og du dermed kan tjekke linjer/sundhedsresultater og aner i stamtavlerne.
    Du kan finde syge stamtavlehunde, og du kan finde syge blandingshunde.

    Hvis du ønsker en hund, hvor du, på forhånd, ved en del om temperament, evner, pels mv. vælger du en renracet hund.
    Vælger du en blanding, ved du ikke, hvad du får. Det kan selvfølgelig have SIN charme, men man skal ikke bilde sig ind, at hunden pr. automatik er sundere. Sygdomme forsvinder nemlig ikke, blot fordi man blander - jeg ser lige bort fra de fladsnudede hér. De kunne have vældig godt af at blive blandet med racer med snuder.


  • #39   5. dec 2023 Dan "Find en god blanding."

    Hvad er der at misforstå ? Ikke at der ikke findes dejlige blandinger, jeg kender da flere, men hvis man som Maya har specifikke ønsker specielt mht. opførsel/temperament, så er det da noget af et lotteri at gå efter en blanding, hvor man ikke kan vide, hvad man får. Der er aldrig garantier, men man har trods alt større chance, hvis man går målrettet efter en race, der normalt opfylder disse ønsker.

    Derudover kan jeg kun tilslutte mig Isabella indlæg # 38


  • #40   5. dec 2023 Lene N - jeg synes da at I bare skal fortsætte som I gør og som I synes. Men igennem mine 72 år så har jeg rent sundheds og livsmæssigt fået nogle meget gode erfaringer om hvad DKK er. Og det er kun omkring penge - intet andet. Har haft forskellige renracede hunde (5 ialt) - den ældste blev 5 år gammel. Har ind imellem haft 6 blandinger - den yngste blev 14 år gammel. Og det er rigtigt at jeg gik efter blandinger af Rottweiler, Boksere, Mastiffer og Dobermann, sådan at jeg alene havde blandinger af "arbejdshunde". Andre kan jo gå efter blandinger af jagthunde hvis det er det de vil - eller blandinger af selskabshunde. Og jeg har gennem tiderne talt for døve ører med hensyn til DKK, men se da hvad det er for noget lort de står for - hvilken sorg de giver folk, som bare vil have en god ven til begge parter bliver gamle - og så kommer der uhelbredelige rygproblemer, vejrtrækningsproblemer og store problemer på bevægapparatet. Og Lene og mange andre - argumentation mod fakta er da nytteløst. Så stop nu med at være så naiv. . . med mindre du osse bliver betalt af DKK. I alfald skal du langt ud på landet med at holde DKK op imod noget som helst der har med hunde og sundhed at gøre.

  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 8 Svar: 1.435
    #41   5. dec 2023 "argumentation mod fakta er da nytteløst"

    Argumentation og fakta er ikke modsætninger. Der er ganske ofte fakta i argumentation smiley

    Dine personlige erfaringer kan ikke bruges til så vældig meget - lige som mine ikke kan. Jeg har to unge DKK-hunde og har haft tre mere. De to døde som 13-årige, hvilket er en fin alder for racen (eurasier). Den tredje blev ramt af et tog. Og det kan vi bruge til? Ingenting.

    DKK har en database (desværre kun for medlemmer), hvor du kan tjekke en given hunds linjer. Du kan, som ovenfor nævnt, se, hvilke sundhedstjek der er foretaget fx. og med hvilke resultater. Du har dermed muligheden for at købe en hvalp, hvis aner har fine rygge, fine hofter, fine albuer, fin vejrtrækning eller hvad det nu måtte være, der ligger i racen af arvelige sygdomme.

    Som opdrætter kan du fravælge avlshanner, hvor der er sygdomme i linjerne.

    Dette er fakta, Dan.

    Måske havde du DKK-hunde før hundeweb? Måske tjekkede du ikke dine hundes linjer, før du købte dem? Måske var du naiv og troede, at DKK var et kvalitetsstempel i sig selv?


  • #42   5. dec 2023 Det er da så dejligt - Isabel -
    I ser jo ud til at være lige hvor i skal være.
    Tillykke til DKK.


  • #43   5. dec 2023 og hvis man så køber en blanding af 2 racer men hvor forældredyrene er DKK hunde så er man sikker på de eventuelle dårligdomme ikke går videre bare fordi de er blandet smiley ... eller kunne man mon ende med en hund med dårligdomme fra begge smiley

    jeg er da så heldig at have haft 5 racerene hunde . De første 2 var fra stueopdræt blev hhv 9 og 10 år, så 3 med DKK tavle de blev hhv 10, 13 og 12 ...
    Mange ting spiler jo ind på hvor gl en hund bliver, fx får 20% af ikke steriliserede tæver underlivsbetændelse det har intet at gøre med tavle eller ej ..

    Der er så mange faktorer der spiller ind, så generaliseringer kan man ikke bruge ...


  • #44   5. dec 2023 Næh - og nu du er der så er DKK jo en generalisering selv, så hva' fa'en. . .

  • #45   6. dec 2023 Der er lavet ret omfattende undersøgelser af netop sundhed hos racehunde vs blandinger. Det er gang på gang vist at der ikke rigtig er nogen forskel. Det er noget man har kunnet finde artikler på videnskab.dk om. Og er man som jeg jeg lidt mere nørdet omkring avl og genetik så kan man også finde en masse viden på internationale veterinærtidsskrifter. Der er ganske enkelt stort set samme prævalens af både syge og sunde af begge slags. Derudover så er der ikke stor nok genetisk afstand mellem mange af vores hunderacer til at man kan tale om 'krydsningsfrodighed' som man fx kan i svineavlen. Iflg en forholdsvisnylig undersøgelse i den danske dyrlægeforening er den 'race' der hyppigst aflives problemer med enten mental eller fysisk sundhed 'blanding'.
    Der laves rigtig meget totalt hovedløs avl med blandinger. Men man skal da heller ikke være blind for at der laves dælme også rigtig meget skodavl med stamtavle især i de virkelig populære racer. Og DKK kunne gøre det meget bedre end de gør mht avlsrestriktioner. De kunne have fokus på kvalitet istedet for kvantitet og at gøre stambogen til et kvalitetsstempel. Pt er der jo ikke de store krav til de avlsdyr som opdrætterne bruger. Det er op til den enkelte opdrætter at være selvkritiske og det er der desværre en del der ikke er.
    Jeg har gennem mine mange år på træningspladser kendt rigtig mange hunde af alle mulige slags; racerene med eller uden tavler og alle mulige og umulige blandinger. Der har været virkelig gode hunde og der har været nitter blandt alle slags.
    Jeg køber selv med stamtavle. Men jeg er så en ret kristisk hvalpekøber som ikke bare vælger en tilfældig opdrætter og det første det bedste kuld. Jeg bruger stamtavlen som det redskab den er. Stamtavlen giver mig mulighed for at vælge en hvalp der med stor sansynlighed indeholder de egenskaber jeg ønsker i min fremtidige hund. Den giver også mulighed for at fravælge fx bestemte linier eller avlsdyr, hvis egenskaber jeg ikke ønsker. Jeg ser den især som vigtigt med den ene af mine racer (Dobermann), hvor der er nogle sundhedsissues jeg helst vil kunne styre udenom og desuden vil jeg gerne have en hund der stadig har sine brugsegenskaber i behold. Racen er med tiden blevet delt i to; en udstillingsmodel og en brugsmodel. Vigtigheden at have information om anernes sundhed, levealder og præstationer på konkurrencebanerne er altså ret vigtig for mig (der findes en herlig internationel database for racen, hvor man kan få rigtig meget god information smiley ). Jeg vil have en hund, der rent faktisk virker på træningsbanen uden at jeg skal indgå alle mulige kompromisser. Jeg vil også gerne undgå at skulle købe klippekort til dyrlægen og jeg vil sørme også gerne have min træningskammeret i mere end 6-7 år. Det er trods alt lettere at finde når man har en 'varedeklaration' at kigge på smiley Og nej, jeg kunne ikke finde en hund i DK sidste gang. Så jeg har en lille gesvindt turbotysker nu.
    Min anden race - Irsk Terrier - findes ganske enkelt ikke rigtigt uden stamtavle. Det er en antalsmæssigt lille race i hele verden. Den laves AF entiutiaster FOR entiutiaster. Laver en opdrætter dårlige hunde er vedkommende lynhurtigt out of business.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 8 Svar: 1.435
    #46   7. dec 2023 "og nu du er der så er DKK jo en generalisering selv, så hva' fa'en. . ."

    Ovenstående udsagn må du meget gerne lige forklare, Dan, for jeg ved simpelthen ikke, hvad du mener.


  • #47   7. dec 2023 Ja det må jeg sikkert - men jeg har ikke tid lige i øjeblikket, så prøv selv .

  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 8 Svar: 1.435
    #48   7. dec 2023 Du har ikke tid til at forklare, hvad du mener med din egen formulering? smiley smiley smiley

  • #49   7. dec 2023 Jeg tror ikke at Dan selv ved HELT hvad han mener smiley

  • #50   7. dec 2023 #45
    Godt skrevet Mette.

    Dan, jeg kunne godt tænke mig, at høre hvordan du vælger hund? Når du mener, at hunde uden stamtavle er de sundeste.
    For mig er det vigtig, at sundhed er i orden, at den er racetypisk, at den er mental robust.
    Det finder jeg bedst hunde med en DKK stamtavle. Her kan jeg læse tilbage om hunde generationer tilbage og danne mig et billede af hvad jeg kan forvente. Sidst men ikke mindst så er det vigtig, at snakke med opdrætter og andre hundeejer.


  • #51   8. dec 2023 smiley smiley smiley smiley få en tudekiks

  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 8 Svar: 1.435
    #52   8. dec 2023 - og elefanter går stadig hverken med slips smiley

Kommentér på:
Hvilken race?

Annonce