{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.016 visninger | Oprettet:

Coco er syg med nyrene {{forumTopicSubject}}

Ja, som overskriften siger: Coco er syg med hendes nyrer. Det er ikke afklaret konkret hvad det er, men det er umiddelbart og heldigvis ikke hverken akut eller kronisk nyresvigt. Der er taget diverse prøver og hun er idag blevet scannet.
Problemet er, at hun har protein i urinen uvidst hvilken årsag..

En af de ting, jeg har talt med dyrlægen om, er, at de tyggeting, hun får, går ind og belaster nyrerne, så de kommer på overarbejde og ikke fungerer optimalt. Så konklusionen er at undgå dem, det er jeg helt med på!
Jeg er bare i tvivl om hvor langt jeg skal gå med det, altså ja, alle tyggeting der inkluderer kemikaliebehandlet huder uanset om der står Kina på pakken eller ej er absolut no go, men kan jeg give fx tørrede "ægte" ting?
Jeg kommet lidt i tvivl her til aften, dyrlægen sagde hun synes jeg skulle tørre fx kylling i ovnen til træningsgodbidder, hvilket er fint, men ting der har en vis tyggeværdi kan man vel ikke selv tørre sig frem til?
Jeg bor jo altså i en lille lejlighed hvor køkkenet ligger som en endevæg i stue/alrum, så jeg vil da vældigt gerne undgå noget som stinker i flere timer...

Er der nogen, der har nogen gode ideer? smiley



(Billedtekst: tjuhej hvor det går i indlandsklitterne i Grene Sande!)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Coco er syg med nyrene
  • #1   15. okt 2019 Ej hvor skuffende at billede så alligevel røg i oprettelsen smiley

  • #2   15. okt 2019 Åh stakkels Coco ! Altså der findes jo tyggeting hud, som ikke er renset i kemikalier ? Så dem må hun vel sådan set godt få ?

  • #3   15. okt 2019 LP: Ja, det er noget værre noget... har været rigtig ked af det...
    Men er det noget du kan linke direkte til? Jeg aner ikke hvor jeg skal starte eller hvad jeg skal kigge efter...


  • #4   15. okt 2019 Det kan jeg søreme godt forstå ! Der ikke noget værre end at have en syg hund smiley

    Altså der jo feks Rauh https://tjarlie.dk/shop/tyggepinde/rauh-wild-line-elghud-tyggeben-small/
    Nones døjer med maven, men dem her tåler han. Det er selvfølgelig ikke det samme som nyre problemer. Men det var da værd at se på. Jeg bestiller fra Turhunden.dk. Nu tog jeg bare lige det første link jeg så smiley


  • #5   15. okt 2019 Der var lige lidt info på det her link. https://tjarlie.dk/vare-kategori/rauh/

  • #6   15. okt 2019 I har ikke overvejet at sætte ind med nyrefoder og se om det retter sig?

  • #7   15. okt 2019 Nej, det har været årsag til en del bekymringer den sidste uge især...

    Jeg tror dog sådan et elg-tyggeben bliver for "kedeligt" for hende i længden. Hun kan bedst lide ting hun kan nå at spise indenfor en halv time-time, ellers mister hun interesse og den kommer aldrig rigtig igen smiley

    Men tak for link, jeg vil kigge lidt rundt på siden.


  • #8   15. okt 2019 Jeg har ikke nogen gode forslag,men god bedring med hende.

  • #9   15. okt 2019 Altså nones spiser heller ikke normalt tyggeben. Man kan få dem i sådan nogle plader, mange forskellige str. med og uden fyld også. Og i okse.
    Nones spiser str " Chips " på 10 min smiley de helt store dem gider han heller ikke.


  • #10   15. okt 2019 Jeg har en lille Rauh Elg liggende du må få, så kan I prøve det.. bor på Vesterbro.



  • #12   15. okt 2019 Batdog:
    Ja, det er også det dyrlægen var inde på. Jeg er bare tilbageholdende af to årsager: dels mit hjems indretning, som nævnt, og så det st jeg ikke tænker at de ting, jeg selv tørrer vil tage hende mere end nogle få sekunder at fortærre, da det ikke vil være specielt sejt.. men jeg kan tage fejl?
    Hertil kommer også lidt en bekymring fra min side om hendes tænder.. jeg har altid tænkt at de dels var så fine trods at hun er en lille race, fordi hun fik alle de her tørrede ting; ribben, pandelapper, hudflader, ører, etc. Men måske det egentlig er lige meget?

    Louise: det vil jeg super gerne tage imod:) Jeg kommer lige umiddelbart først til Kbh d.15-17/11, måske vi kan finde ud af noget med at mødes d.16?


  • #13   15. okt 2019 Uh! Jeg fandt lige den her side: https://www.stovringdyreklinik.dk/butikken/godbidder-og-snacks
    Måske man kunne skrive og forhøre sig om deres snacks kan fungere for Coco, der er jo en dyrlæge inde over ser det ud til:)


  • #14   15. okt 2019 Hvis hun spiser pandelapper, så tror jeg også på at hun spiser chipsene smiley

  • #15   15. okt 2019 Okay, godt at høre:) Lige pandelapper er nogle år siden hun har fået, men mon ikke hun har samme smag..?

  • #16   15. okt 2019 Hehe man ved aldrig smiley Men den snackbar der, ser god ud smiley

  • #17   15. okt 2019 Hov, Zenta, havde simpelthen overset dit indlæg.
    Pt vil de ikke ændre på foder fordi de tal, der viser om der er noget i vejen er så lidt skæve, at de faktisk viser normal nogen gange.
    Det man kan se er, at hun drikker rigtig meget, hendes nyrer er ikke 100% perfekte på scanning og så er der som sagt protein i urinen. Derudover er alt normalt, men jeg tænker da det vil være et skridt at tage, hvis tallene bliver forværret.


  • #18   15. okt 2019 Skulle også lige til at spørge hvad jeg nu havde gjort dig smiley

    Jeg ville overveje det.
    Jeg husker det ikke helt i detaljer, for det er nogle år siden og med Laika.
    Men hun havde pludselig udslag på nyrerne og jeg var grædefærdig.
    For Laika var på en del medicin.
    Men jeg købte så vidt jeg lige husker, 2 sække K/D fra Hills og gav hende.
    Og tallene rettede sig sku og jeg kunne tage hende af foderet igen.
    Jeg opdagede det også ved at Laika pludselig drak meget og blev urenlig når hun var alene hjemme.


  • #19   15. okt 2019 Det vil klart være en overvejelse! Pt afventer jeg dyrlægens opkald, hun ville rådføre sig med nogle andre dyrlæger og "nogle tykke bøger", sagde hun i eftermiddags:) Så i løbet sf ugen vender hun tilbage.

    Pt får Coco essentials med fisk, så det er jo ikke et foder med høj protein..


  • #20   15. okt 2019 Nej men måske jeg bare var heldig, jeg havde slet ikke forventet jeg kunne løse det så hurtigt.
    Hendes tal rettede sig faktisk før hun havde spist alt foderet, og endte med at sælge sidste sæk til en Hger.
    Kan også være jeg købte 3 sække. En hos dyrlægen og 2 på Zooplus.


  • #21   15. okt 2019 Det ville da være så skønt, hvis det bare er noget passerende, det er sørme voldsomt skidt, hvis der reelt er noget i vejen med nyrerne..:-(

  • #22   15. okt 2019 Ja Laika var hmm, måske 10 år og afhængig af medicin, så jeg var grædefærdig.
    Og havde ikke forventet det kunne løses så nemt.
    Men måske jeg var heldig.


  • #23   15. okt 2019 10år er også mere realistisk for en hund at få nyreproblem, 6 år er mega tidligt... men som sagt, så er der ikke pt tale om nyresvigt, hvilket er super! smiley

  • #24   15. okt 2019 Kan også være det var før. Jeg kan ikke huske præcis hvor gammel hun var.
    Men jeg håber du er lige så heldig smiley


  • #25   15. okt 2019 Vores tæve på 10,5 år fik en blærebetændelse for et par måneder siden. Der var en del protein i urinen og dyrlægen (ikke vores faste) mente at nyrerne skulle tjekkes hvis ikke antibiotikaen virkede. Det gjorde den. Hun stoppede med det samme med at drikke uhæmmet og deraf aflevere søer indendørs.
    Vi har ikke tjekket op på det, men jeg købte en sæk Bosch nyrediætfoder (fordi jeg synes at den har et mere tiltalende indhold end RC og Hills) og blandede i hendes Essential. Det virker til at fungere rigtig godt. Jeg gjorde det fordi hun er en ældre hund og det er ikke ukendt med nyreudfordringer i racen, når de kommer op i alderen.
    Her er det stort set alt naturligt de får. Dog begrænset kylling. Kaninører eller oksehud med pels er hurtige snacks. Det længerevarende skal være kamelpandelapper eller lignende.
    Vi handler gerne hos Hundeparadiset eller Butik Balou.


  • #26   16. okt 2019 Tak for tips, Louise smiley
    Det er ikke blærebetændelse, hendes infektionstal er helt normale og det med drikningen har stået på i 3-4 måneder (først troede jeg det var varmen, så troede jeg gulvvarmen i min ny lejlighed fordampede vandet i skålen) uden at hun er blevet urenlig. Så det ville være meget usandsynligt.


  • #27   16. okt 2019 Hvad med gulerødder og tørrede kyllinghalse?

    Er ked af at høre hun er syg, rigtig god bedring !


  • #28   16. okt 2019 Tak smiley Jo, igår var aftensnacken udskiftet med gulerødder, og det var jo fint. Jeg ved bare af erfaring at hun på sigt går død i gulerødder, hvis hun får det hver dag. Tørrede kyllingehalse kan vi klart overveje, hun fik det som hvalp, hvor hun synes det var KLAMME, men det kan jo have ændret sig smiley

  • #29   16. okt 2019 https://www.canisvitae.dk/godbidder-og-tyggeartikler/churpi-ostesnacks

    Hvad med dem her? Når det er nyrerne, er det så ikke protein man skal være tilbageholdende med? Hvis du alligevel vil give kød, så kan du købe en dehydrator og tørre selv. Og hvis du vil lave godbidder selv, så brug glutenfrit mel, fx fra Finax. Det er lavproteinmel, fordi gluten er et protein.

    Jeg ville nu nok også sætte hende på en nyrediæt, for at sætte skub i processen.

    God bedring med hende smiley

    EDIT: Ser så at de der Himalaya-dimser er “fulde af protein”. Men jeg ved ikke hvor længe de tager om at tygge sig igennem sådan en. Spørg Kirsten (som ejer webshoppen, og som er hende med de tibetanske mastiffer herinde).


  • #30   16. okt 2019 Jamen er det ikke bare at lade være med at give hende dem. Kør hende på diætfoder og de godbidder hun kan tåle og så slut. Min første hund elskede mad men kunne ganske enkelt ikke tåle det så jeg kørte regime på hende kostmæssigt. Hun fik næsten 8 aktive år mere end de havde forventet fordi jeg var hård. Og hvis hun ville tygge i noget så blødte jeg diæten op og bagte dem som kiks. Eller tog dåse versionen og bagte dem hårdt for at en hård kiks hun kunne spise og knase. Men man kan altså godt være en lykkelig hund uden tørrede tyggeting. smiley

  • #31   16. okt 2019 Er det ikke kun de der knudeben og politistave, der er et problem?
    Så burde hun vel godt få pandelapper, tørret halse, kaninører, hønsefødder?


  • #32   16. okt 2019 A: Tak smiley
    Det er nemlig præcis det med om tørrede ting, som jo nok er ret rige på protein, er ok, som jeg er lidt forvirret over. For dyrlægen nævnte kun de her ting, som der er "kemikalier" i (dvs. de ting, man har hørt om i skræmmekampagnerne om ting fra Kina) og ikke noget om, om proteinmængden måtte være høj/lav. Så jeg er lidt forvirret pt smiley

    Boesen: Jo, jeg kunne da tage alt fra hende, det, synes jeg bare, er synd, hvis det reelt ikke er nødvendigt. Hun er meget glad for at få hendes tyggeting. Da hun var yngre var de ret vigtige, da hun ellers spiste sit legetøj... smiley Det er jo nok ikke noget, hun ville gøre nu, hvis hun ikke fik dem, men jeg er meget sikker på, at hun ville opfatte det som en forringelse af sit liv, hvis hun kun skulle leve af et tørfoder. Btw et tørfoder jeg ikke aner, om hun vil spise, hun var meget småtspisende som ung, og jeg var super glad for at finde ud af at essentials ville hun spise i sin tid. Det sagt, så jo, absolut hvis alternativet er at hun bliver nyresyg, så jo, så skal hun da på nyrediætfoder. Ingen vivl. Dyrlægen har bare ikke sagt det var nu, og vi har talt om, hvad hun får af foder, så de ved godt, hvad hun får.
    Spørgsmål: Kan man tørre vådfoder i ovnen, så det bliver lidt sejt og tager tid at spise? Hvad med din hunds tænder, når den kun fik tørfoder?
    Sorry hvis mit svar er lidt i øst og vest, men det reflekterer nok mine tanker pt, hjernen er lidt på overarbejde ift. det her..:)

    Salla: Det ved jeg ikke, det er egentlig det, jeg spørger om i mit startindlæg smiley


  • #33   16. okt 2019 Lortepis - ingen råd herfra, men bedste tanker til din lille hund smiley

  • #34   16. okt 2019 Hendes tænder blev børstet og så var det fint. Jeg kunne bage hypoallergenic ihvertfald. Jeg hældte dåsen ud og bagte dem i str. Kiks alla digestive kiks. De bliver mindre men det fungere.

  • #35   16. okt 2019 Masser af tanker herfra. smiley
    Hvis det viser sig, at det ER nyrerne, så er det ingen katastrofe, Det kan de sagtens leve godt med i mange år smiley

    MaxiZoo har deres eget special-foder-mærke, der hedder Medica. Der kan man også få tyggeben til hunde med nedsat nyrefunktion. De er ret dyre, men hundene er vilde med dem.
    Ellers gav min dyrlæge også grønt lys til at bruge fuldfed ost i tern, til fx. træning. Til gengæld gik vi helt udenom rent kød (pga. protein).

    Hvis du har mod på at tørre noget i ovnen, så kan en mulighed også være, at købe en dåse vådfoder i nyrediæt variant, og så skære det i små tern og tørre dem. Så er du ihvertfald på den sikre side, ift. at hun kan tåle det.

    En anden mulighed er at fylde vådfoder i nyrediæt i kong eller marvben og fryse det ned, og give som snack.

    Jeg lavede også en variant, hvor jeg skar "skiver" af vådfoder som jeg tørrede i ovnen. Så lagde jeg dem bagefter sammen med en god tyk skive, af en anden slags vådfoder (så det blev en sandwich) og frøs dem ned.

    Min Lanka var også vanvittig madglad, men levede alligevel godt i mange år på nyrediæt-foder.
    Det vigtigste for mig var, at jeg stadig kunne variere, og der ER rigtig mange varianter af både våd- og tørfoder til nedsat nyrefunktion.
    Så hvis du ryger ud i ren nyre-diæt-kost fremadrettet, så vil jeg meget gerne pege dig i retning af de billigste netbutikker med det største udvalg.


  • #37   16. okt 2019 Årh det lyder godt, Karina! Hvis det er den vej så kommer jeg helt sikkert til at skrive til dig smiley

    Jeg havde helt glemt frosne Kong'er! Det brugte vi meget da hun var yngre, det kunne jeg sagtens se som et godt alternativ til hende:)

    Fuldfed ost.. jo, det vil hun da sætte pris på, men jeg går egentlig og nyder at vi pt er nede på idealvægten så det kunne da bekymre mig, hvis hun skulle til at have fedtterninger for sit arbejde smiley Hehe


  • #38   16. okt 2019 Jeg har faktisk lige i sidste uge bestilt en lickimat, Honey, så må vi se om det er et hit:)

  • #39   16. okt 2019 A-S Hvordan er hendes appetit? Lankas appetit var ikke alt for god, da hun fik dårlige nyrer, så fra da af, fik hun faktisk lov til at spise så meget hun kunne/ville, resten af sit liv - og var faktisk generelt en lille smule for tynd.
    Så osteterninger var der fint plads til, da hun fx. insisterede på at begynde til Nosework, efter jeg ellers selv længe havde været klar til at pensionere hende smiley


  • #40   16. okt 2019 Glubende smiley
    Hun elsker alt mad der ikke er tørfoder smiley Tørfoder kan man så spise når der ikke er andet....

    Edit:
    Men hun er jo egentlig heller ikke nyresyg i traditionel forstand. Hendes tal for nyrene er fine, scanningen ikke så fin, og urinprøven viser protein i urinen. Og hun er FULDSTÆNDIG ligeså frisk som altid, eneste symptom er overdreven vandindtag..


  • #41   17. okt 2019 Update, dyrlægen ringede her til morgen:
    De vil gerne have hende ind og tage en prøve fra nyrene, så hun skal på næste fredag indlægges...
    De mistænker enten en indkapslet betændelse i den dårlige nyre eller en en tumor, så det skal jo undersøges og forhåbentligt behandles.

    Imens skal hun på ren nyrediætfoder, intet andet, så det er jo så nemt (og dog så svært for den lille dame, er jeg sikker på smiley )


  • #42   17. okt 2019 ÅH A-S, håber virkelig at der kommer en (GOD) afklaring i næste uge!

  • #43   17. okt 2019 Jeg tænkte det nok, altså det med foderet smiley
    Men jeg krydser fingre for at det ikke er noget alvorligt.


  • #44   17. okt 2019 Åh håber på det bedste!

  • #45   17. okt 2019 Oh my lord!! 336kr for 3kg nyrefoder!! Det er mit halvårlige budget for foder smiley

  • #46   17. okt 2019 Ja det er dyrt. Jeg købte en 12 kgs. mener den kostede 600 kr. smiley
    Købte så de efterfølgende sække på Zooplus.


  • #47   17. okt 2019 Ja, jeg kommer nok også til at tilbudsjage, hvis det skal stå på.. dyrlægen sagde dog at hver 6. sæk var gratis, men mon ikke det kan gøres bedre?
    12kg sække kan jeg slet ikke overskue til en hund der får 90gx2 foder om dagen smiley


  • #48   17. okt 2019 Hvilket mærke?

  • #49   17. okt 2019 Hvad plejer du at fodre med?

  • #50   17. okt 2019 Det blev Virbac fra dyrlægen. Grindsted er en miniby, så det var det der kunne fås idag..

    Salla: Normalt fodrer jeg med essentials small breed, men jeg har de sidste mange år været med i en foderring, så det har været ret billigt. Og tre sække small breed rækker næsten et halvt år hos os:)


  • #51   17. okt 2019 Okay det kender jeg ikke prisen på smiley

  • #52   17. okt 2019 Jeg har noget shampoo fra virbac, vidste ikke de også lavede foder smiley

  • #53   17. okt 2019 Det er denne her vi bruger. Den er ret billig.

    https://www.zooplus.de/shop/hunde/hundefutter_trockenfutter/bosch/bosch_life_protection/112779


  • #54   17. okt 2019 Tak Louise:)

    Men åh, jeg er frustreret her til aften. Den lille hund er gået én dag uden noget at kunne ligge og tygge på, og nu ligger hun og bider sig i benene...
    Det bliver en hård overgangsperiode...


  • #55   17. okt 2019 Hvad med et stykke gevir? smiley

  • #56   17. okt 2019 Nope, intet må hun få udover foderet...
    Måske på sigt, men indtil videre kun foderet smiley


  • #57   17. okt 2019 Ja ellers havde Bøffelhorn nok også været godt. De får sjældent noget reelt i maven, men får en masse tyggeglæde og smag.

  • #59   18. okt 2019 Bodil, det er også planen at få gjort idag:)

  • #60   18. okt 2019 Ked af at læse, at Coco ikke er på toppen smiley
    Håber det bedste for jer, og ønsker god bedring med hende smiley


  • #61   18. okt 2019 Husk lige at tjekke med dr dyr om det er ok at fryse foderet. Kan være nogen af de gode ting går i "stykker" ved frysning.
    Og god bedring


  • #63   19. okt 2019 Jeg nævnte for veterinærsygeplejersken, da jeg købte foderet, at jeg vil opbløde og fryse det, det sagde hun lød som en god ide:)

  • #64   21. okt 2019 Altså jeg har jo Perle som har nedsat nyrefunktion pga det nyresvigt hun havde som unghund, da hun fik leptospirose. Hun lever symptomfrit med det endnu - og holder fingrene krydsede for at det fortsætter mange år endnu (hun er 7½ år nu). Hun for Renal fra RC og ikke ret meget andet. Det er vigtigt at hun kun får et minimum af animalsk protein og et minimum af salt og diverse kemikalier. Dvs. stort set alt tørret diverse man kan købe er bandlyst. Hun er heldigvis så madglad at belønning med hendes tørfoder er helt fint. Og til træning er det alligevel primært bolden vi belønner med. Skal hun have noget ekstra godt, så skærer jeg et kyllingebryst i små tern og bager i ovnen (175 grader ca 10-12 min.). Dette efter anvisning fra min dyrlæge smiley Hun får en tyggestang hver dag. Man kan få nogle der er 100% vegetabilske (whimzees). Og ja, de er temmelig pebrede (jeg giver 500 kr for 50 stk stix i str L), men Perle elsker dem. Andet får hun ikke som tyggeting (alt lavet af huder, horn, klove osv indeholder jo altså protein). På spor bruger jeg nyrediæt vådfoder fra Maxizoo.
    Jeg er meget hård med at hun ikke får andet og jeg får hendes nyrer tjekket 2 gange årligt. Indtil videre har tallene kunnet holdes i normalområdet eller lige akurat udenfor. Og jeg satser da på at have min elskede træningsmakker i nogle år endnu smiley


  • #65   21. okt 2019 Men øv hvor er det altså trist at Coco har bøvl med nyrene - håber det bedste for jer.

  • #66   21. okt 2019 Tak Mette! Også tak for tips! Pt får hun også kun nyrediæten og hun er faktisk ret glad for det. Hun skal have temmelig meget og hun virker alligevel enormt sulten, så jeg køber nogle gulerødder idag..:)
    Jeg havde faktisk godt tænkt på de der vegetabilske ting man kan få som tyggeting, det kunne nok være et fint alternativ smiley Hun er i hvert fald ikke fan af opblødt frosen foder smiley


  • #67   26. okt 2019 Jeg håber der stadig er nogen, der følger med her:)

    Er der nogen der kender det her mærke? Jeg synes det, man kan læse om det, lyder rigtig godt og prisen er god smiley

    https://www.zooplus.co.uk/shop/dogs/dry_dog_food/integra/dry/597263


  • #68   28. okt 2019 Hej A-S

    Ja, det er netop én af de mærker, jeg ville have anbefalet, hvis du fik brug for det smiley Integra-foderet var Lanka ret glad for. Både våd- og tør.
    Zooplus har også Rinti vådfoder i nyrediæt, som også er meget rimeligt i pris.



  • #69   28. okt 2019 Så godt! Hun har altid været på kornfrit og blev barfet ved opdrætter og de gange hun har været på kornholdigt foder stiger mængden af afføring bare ret meget smiley Så jeg ville gerne prøve et kornfrit alternativ, så skønt at høre om gode erfaringer smiley

  • #70   28. okt 2019 Kender du andre kornfri udgaver, Karina?

  • #71   28. okt 2019 Jeg må ærligt indrømme, at jeg faktisk ikke aner, om de andre varianter jeg brugte var kornfrie, for Lanka havde ikke problemer med korn.
    Men prøv evt. at kigge på Dr. Clauders. Det er også rimeligt i pris, og man fås i både våd- og tør, og det var hun også ret glad for.
    Er MaxiZoo´s variant med korn?


  • #72   28. okt 2019 Jeg tror det er med korn, men tjekkede faktisk ikke lige, men der har været rigeligt gennemløb i damen smiley

Kommentér på:
Coco er syg med nyrene

Annonce