Dilemma med løs hund Dilemma med løs hund
Min mor og jeg står pt. i et dilemma omhandlende en løs hund på de daglige gåture med vores to hunde
Min hund(stor blanding,4 år, steriliseret) der altid er venligt stemt mod andre hunde og min mors hund (Border Collie, 9 år, tæve) bliver dagligt luftet i en plantage tæt på mine forældres hjem. Selvfølgelig altid i snor.
Jeg er gravid med bækkenløsning og har af læge og fys fået forbud mod at motionere min hund på gåture. Min mor har derfor taget tjansen og lufter de to hunde i plantagen dagligt.
Desværre er der også en ældre stor gangbesværet herre, der synes, at han skal lufte sin hund i plantagen uden snor og uden opsyn med hunden. Hans hund er ikke under kontrol og den opsøger gerne min mor og vores hunde, hvis den ser sit snit til det.
Sidst min mor havde en uheldig epsiode med den, var inden hun begyndte at lufte min hund. Den fremmede hund kom tonsende mod min mor og hendes hund, og min mor bliver desværre bidt ved et uheld af sin hund, da hun forsøger at gå imellem og "slippe væk". Ejeren af den anden hund er ikke i syne, da dette sker, og min mor skynder sig væk for at undgå at den anden hund kommer til skade.
Nu flygter min mor, så snart hun ser mandens bil, og hun kan ikke rigtig lufte vores hunde uden at være utryg.
Er der nogen herinde, der har forslag til, hvordan vi griber det an?
Jeg tænker selvfølgelig dialog, men det er svært for min mor at indgå i en dialog med manden, fordi hans hund er løs. Ergo kan hun jo ikke nærme sig med de to hunde i snor, da den løse hund derved kan komme til min mors hund, der ikke kan lide andre hunde.
Jeg er på randen til at begynde at deltage i de daglige ture igen, for at jeg kan gå til manden, mens min mor holder hundene. Problemet er bare, at der ind imellem går uger imellem, at vi lufter samtidig med ham, og jeg kan ikke holde til at gå tur hver dag i længere perioder.
Og hvis det viser sig, at manden ikke vil tage sin hund i snor i plantagen, gør politiet så overhovedet noget ved dette, hvis man bliver nødsaget til at gå den vej?
Vi er selvfølgelig bekymrede for den fremmede hunds helbred, og vi er samtidig bekymrede for, at min mors hund skal ende med at bøde for et eventuelt bid.
Hvad ville I stille op i denne situation?
jan 2018
Følger: 12 Emner: 2 Svar: 12
Måske jeg får skrevet det lidt indviklet. Min mors egen hund bider min mor ved et uheld, da der opstår tumult, og hun forsøger at gå imellem de to hunde. Den anden hundejer er ikke at se.
Umiddelbart virker hans hund ikke aggressiv - blot meget nærgående og ukontrolleret.
apr 2018
Følgere: 667 Svar: 5.765
det er jo helt grotesk at en person skal eje en skov...
prøv at klage til ejeren af skoven.
har i en fb gruppe hvor i bor? s8m han måske ser? så slå det op der i en pæn tone.
virker det ikke så tag en med uden hund og når i finder sådan en stakkels ejerløs hund i en stor skov så smid den ind i en bil og vent.
når han kommer kan han så bevise at det er hans. spil dum længe nok til at han finder sin snor. alternativt så kør den til en dyrlæge og bed dem slå chippen op. så kan han betale ved kasse 1.
jeg har før snuppet sådan en hund. 5. gang den generede os på en gåtur fangede jeg den i en ekstra snor og tog den i min bil. så kørte jeg over til ejeren og spurgte om de ville have hunden nu MED snor eller hente den via politiet UDEN snor.
de ville gerne have den med så de fik lov at beholde snoren. lidt rar er jeg vel....
men du skal ikke bøvle med det og det skal din mor heller ikke. klag, slå op på en og ellers så få en der kan tage dialogen, eventuelt med hans hund i bilen , til at hjælpe
bare spil dum. den render jo rundt uden ejer i en skov. i vil jo bare redde den....
jan 2018
Tak for dit svar!
Skoven er desværre kommunalt ejet, så tvivler på, at det har effekt at klage den vej igennem
Problemet er egentlig bare, at så skal vi bede en anden person om at deltage i disse ture dagligt indtil man støder på manden, og der kan jo gå flere uger imellem dette, så det er bare meget forlangt af andre.
Jeg har overvejet at forsøge(igen) at køre derned, når min mor har set ham, og så sige noget til ham. Umiddelbart er jeg bare lidt bekymret for, om man mon har sin hund i snor fremadrettet, fordi jeg beder om det.. Når man i første omgang lukker sin hund løs i en offentlige skov uden at have opsyn med den, så er man nok ikke vildt hensyntagende..
Skal dog siges, at jeg flere gange er kørt derned, hvor han så allerede er kørt hjem igen desværre. Så det er ikke lykkedes mig med denne metode endnu.
Men hvis nu dialog ikke virker, og man ringer til politiet og oplyser om den løse hund, skal de så rykke ud på dette, eller skal man virkelig "stjæle" hunden og aflevere den hos politiet, før der sker noget i sådan en sag?
apr 2018
mit forslag om at tage den i bilen skal ses i det lys... men helt ærligt... jeg tror godt jeg nu finde på det.... undskyld ved godt det er forkert men man bliver nogle gange så træt...
i overholder loven og i straffes. det er unfair
jan 2018
Det er super frustrerende. Kan også mærke på min mor, at det går hende på, at hun ikke kan slappe af på sine gåture og bare gå, hvor det passer hende. Hun skal indrette sin gåtur efter et andet menneskes egoisme. Også synd for hans hund, hvis den bliver bidt.
Jeg er spændt på, om jeg får respons fra nogen, der har haft succes med at løse sådan en situation her. Måske mest af alt spændt på at høre, om politiet har været en hjælp i en lignende situation. Man hører jo meget, at de ikke har tid til sådan noget.
apr 2018
men dialog er da bedst.... her virkede det bare ikke. og så blev sur... det er dog aldrig så godt som en god snak... hvis man kan få den....
jeg ville ikke satse på politiet
jan 2018
Og det lyder godt nok irriterende med fremmed hund i haven..
mine forældre har mark ud til en offentlig vej, der var også en dame, der syntes at deres mark var så fin til at lufte sin hvalp uden snor. Ikke særlig fedt når min mor kom gående med sin hund på deres grund, og der pludselig er en fremmed hund i “haven”.
apr 2018
jan 2008
Følgere: 2 Emner: 11 Svar: 99
sep 2017
Følgere: 549 Emner: 159 Svar: 10.862
Det jeg vil frem til er, at kommunen faktisk plejer at være meget interesseret i denne type henvendelser, og gerne rykker ud med bødeblokken.
Jeg ville ringe og få et direkte nummer eller en mail på vedkommende, som har ansvaret for skoven, og så få en snak om problemet.
jan 2018
Jeg kan forsøge mig med et opslag i Facebookgruppen for området. Tænker dog desværre ikke, at det skaber kontakt. Men tak for tippet, jeg må prøve
Karin B
Vi går også andre steder, men da mine forældre bor tæt på skoven, er det den eneste natur, vi har adgang til uden at skulle læsse begge hunde i bil og køre. men Jeg vil egentlig helst i kontakt med manden, da det er lidt uholdbart, hvis det pludselig bliver super besværligt for min mor at lufte hunde. Men indtil da går min mor jo også hjem og går en anden rute, hvis hun ser hans bil.
Palle med ny pels.
Min mor kan desværre ikke ændre tidspunktet for gåture pga. arbejde.
Lige pt. går hun også andre ruter, men det er sværere for hende at gå med to hunde inde i byen, og da skoven er deres "nabo", er det klart det nemmeste.
Jeg vil lige prøve at se på, om man eventuelt kunne have en lille vandpistol i lommen - måske det kan være en nødløsning
- Nicole -
Problemet er bare, at jeg flere gange har forsøgt at nå derned for at tale med ham uden hund, men så er han kørt hjem f.eks. Vi ved ikke præcis hvornår han går og på hvilke dage, så vi har lidt svært ved at "fange ham".
Jeg vil meget gerne undgå, at vi skal finde andet sted at gå, da det er det eneste natur, der ligger tæt på mine forældre, og min mor har desværre ikke tid til at skulle køre ud på hver gåtur. Men hvis vi ikke finder en løsning, må det jo blive det vi gør
A med Bomstærk og Tykke
Mange tak for info. Jeg vil kontakte kommunen og efterspørge et nr. på skovfodgen eller lign
maj 2017
Følger: 4 Følgere: 7 Emner: 60 Svar: 299
Jeg ville gøre det som din mor gør i forvejen, gå en anden rute, selvom det er en skam at være tvunget til det kun fordi der er nogen som ikke har styr på deres hunde.
Hvis i har en nabo, venner eller andet familie, kan i så ikke allierer jer med en anden, så får den person da bare nogen daglige gåtur, det kan da være hyggeligt
Og hvis manden ikke er til at snakke med, så ville jeg overveje (ved hjælpe af en anden person) at tage hunden med indgive den til politiet som en fundet bortløbet hund.
maj 2015
Følger: 52 Følgere: 1010 Emner: 210 Svar: 5.475
Dilemma med løs hund