3.490 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 42 Svar

Sebastian  S
Sebastian S
Følger: 9 Emner: 1 Svar: 5

Angående import af hundehvalp fra Ungarn Angående import af hundehvalp fra Ungarn

Hejsa,

Jeg er noget i tvivl om hvis det er lovligt at tage en 9 uger gammel hvalp hjem fra Ungarn som ikke er blevet rabies vaccineret endnu.

Jeg har snakket med DKK og fødevarestyrelsen som begge mener at det er lovligt så længe at hvalpen har et EU pas og hvalpe deklaration med hjem med fly.

Men opdrætter mener ikke at dette er muligt pga. Ungarns regler.
Er der nogle som har noget erfaring hvad dette angår?

Mange tak.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle kommode 400 kr.
  • Skifte cover til lampe i loft 500 kr.
  • Utæt afløb i køkken 1.500 kr.
  • Sæt en loftslampe op i udtaget 400 kr.
  • Cykelkæde 475 kr.
  • Tømrer til reparation og ophængning af badeværelses skab 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Angående import af hundehvalp fra Ungarn
  • #1   12. nov 2019 Hvis du kan ungarnsk, kan du så ikke få opdrætter til at linke til export af dyr på deres fødevaremyndighedsside? (Alternativt, ring til dem, måske de kan engelsk :)) (Jeg ved ikke hvad dette hedder på ungarnsk :))

For Danmark har hvertfald ikke problemet med at få hunden ind, så længe den er af lovlig race (Hvertfald hvis du flyver, hvis du kører skal du lige undersøge reglerne i de lande du skal igennem)

• #2   12. nov 2019 Eller også kan du prøve at kontakte den ungarnske kennel klub: https://www.kennelclub.hu/

Du kan (så vidt jeg lige kan se) kontakte dem her: https://www.kennelclub.hu/?link=Angol_nyelvu_ugyintezes&m=&nyelv=english

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #4   12. nov 2019 Du kan ikke køre den igennem Tyskland - jeg tror dog ikke umiddelbart det skulle være problem med fly fra Ungarn så længe du ikke lander i Tyskland.
    Jeg havde helt sikkert valgt at stole på Fødevarestyrelsen her smiley
    Jeg hentede en hvalp fra Ungarn for et par år siden - der var ingen problemer..

Det var engang importforbud fra Ungarn, og det er generelt et problem at få små hvalpe igennem Tyskland da de skal have rabies vaccine og være over 15 uger. så mon det er grunden til opdrætter tror der er er problem?

• Sebastian  S
    Sebastian S Tilmeldt:
    nov 2019

#5   12. nov 2019 Mathias M.

Hvor gammel var den hvalp? Og ja, planen er at flyve til Ungarn og direkte hjem til Danmark, for så vidt jeg ved er det umuligt at køre igennem Tyskland med en uvaccineret hundehvalp.

Opdrætter mener at de ungarske regler gælder når man forlader landet, hvilke jeg ikke mener er sandt.

• #6   12. nov 2019 Sørg for at få svaret fra fødevarestyrelsen på skrift!
    Jeg har ikke styr på import af hvalp fra Ungarn.

• Sebastian  S
    Sebastian S Tilmeldt:
    nov 2019

#7   12. nov 2019 Jeg har lige præcis det på skrift, men når opdrætter lige pludseligt siger noget andet kommer jeg jo lidt i tvivl, derfor spørger jeg om svar fra folk som måske har hentet hvalp fra Ungarn før.

Dette var svaret jeg fik fra fødevarestyrelsen:

"Hej Sebastian,

Tak for din henvendelse.

Du kan godt tage en hund med fra Ungarn når den er 8 uger endnu ikke rabiesvaccineret.

Her skal den blot være chippet, have EU-selskabsdyrspas og så skal du som ejer udfylde og underskrive hvalpe/killing erklæringen. Denne skal ligge sammen med hundens pas.

https://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/Blanketter/Sider/Hvalpe-Killinge-erklaering-privat.aspx "

• #8   12. nov 2019 Jeg har importeret fra Ungarn .
    Du skal flyve direkte, så er det intet problem.

• #9   12. nov 2019 Det ser faktisk ud som om det er ok.
    Hvalpen skal være chippet,men skal have eu-pas, og du skal have udfyldt hvalpe/killinge-erklæringen.
    Hvalpen skal dog være under 12 uger, når du indfører den.

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

#10   12. nov 2019 Et sted mellem 8 og 9 uger var min hvalp. Fløj bare direkte fra Ungarn til Danmark. Ingen problemer.. er ret sikker på du ikke har nogen problemer så længe hvalpen er chippet og har pas og du har udfyldt hvalpe/killing erklæring. smiley

• Sebastian  S
    Sebastian S Tilmeldt:
    nov 2019

#11   12. nov 2019 Jeg takker mange gange for de behjælpelige svar, vil forsøge at forklare det til opdrætter.

• #13   12. nov 2019 Vær dog obs på at flyselskaberne kan have visse krav til alderen på hvalpen før den må flyve med dem.

• #15   12. nov 2019 Sebastian, jeg har ikke lige nogen erfaring fra Ungarn, men jeg fik præcis den samme besked fra opdrætteren, da jeg skulle hente min første italiener. Det havde hendes dyrlæge fortalt hende.
    Jeg troede ikke på det, og fik hende til at undersøge det igen, og det var selvfølgelig ikke rigtigt. De tager indførsels reglerne og tror de gælder ud af landet også, men det gør det selvfølgelig ikke.
    Hvis hvalpen er gammel nok til at måtte forlade opdrætteren, er den også gammel nok til at rejse ud af landet. Det landene interesserer sig for, er jo hvad der kommer ind i landet, ikke hvad der rejser ud.

• Sebastian  S
    Sebastian S Tilmeldt:
    nov 2019

#16   12. nov 2019 Ok, har forsøgt mig at forklare opdrætter hvordan landet ligger; hun nægter at tro på at jeg kan tage hvalpen med ud af Ungarn med fly medmindre den er 12 uger gammel og har en rabies vaccination.
    Da jeg fortalte at andre danskere har med ingen problemer fløjet med 8 uger gamle hvalpe hjem til Danmark, mente hun at der var snak om forfalskede EU pas.
    Så umiddelbart er jeg nødt til at kontakte den ungarske fødevarestyrelse i morgen for at få et endeligt svar.
    Meget trælst.

• #17   12. nov 2019 Ring til grænsedyrlægen i Kastrup, hvis det er der du vil flyve til.
    De kender reglerne bedre end nogen anden, der bare forsøger at læse reglerne.

• #19   12. nov 2019 Sjovt, jeg har hentet en 9 uger gammel hvalp netop fra Tyskland uden problemer.

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

#20   12. nov 2019 Det er ikke et problem at hente fra Tyskland - du kan bare ikke føre en hvalp ind i Tyskland der ikke har rabies vacc, og dermed under 15 uger. Man kan ikke bruge landet som transit. Det er ikke landet du henter fra regler der gælder, men landet hvalpen skal ind i.

• #21   12. nov 2019 Nå ok, men en hvalp på 9 uger har heller ikke rabies.

• #22   12. nov 2019 kan du ikke få opdrætter til at kontakte den Ungarske kennelklub? de må kende reglerne

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

#23   12. nov 2019 Nej.. men de skal heller ikke have rabies vacc for at komme til Danmark når de er under 12 uger... den skal have rabies vacc for at indføres i Tyskland og derfor skal den være over 15 uger før den kan tages med til Tyskland.

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

#24   12. nov 2019 Det giver ikke mening at kontakte den ungarske kennelklub. Det er ikke Ungarns regler man skal se på.. hunden skal ind i Danmark og derfor er det Danmarks regler. Er den gammel nok til at flytte kan man altid tage den ud af landet, man skal blot følge reglerne for det land hvalpen skal ind i. Og evt. de lande den skal igennem på rejsen.

• #25   12. nov 2019 Mathias - Det er ikke Danmarks regler der sættes spørgsmålstegn ved..

det er Ungarns regler for export

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

#26   12. nov 2019 Jamen det er ikke Ungarns regler der gælder. Hunden skal ind i Danmark og derfor er det Danmarks regler for import der gælder.
    Man kan altid tage hunden ud af landet, hvorfor skulle der være regler om det??

• #27   12. nov 2019 Mathias - Det er ikke mig, men opdrætter der siger det, hvis du læser hvad TS skriver.

derfor kunne opdrætter kontakte dennes kennelklub for at få det svar andre her i tråden giver, nemlig at den godt kan sendes før.

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

#28   12. nov 2019 Nej for det kan den ungarnske klub ikke hjælpe med. De kan ikke reglerne for andre lande. Det er noget sludder du skriver. smiley man kan altid tage en hvalp ud af et land, det er der altså ingen regler for.. det er blot om den må importeres.

• #29   12. nov 2019 Mathias - Ej, men så læs dog hvad jeg skriver..

Det er den Ungarske opdrætter der står siger at ifølge UNGARNSKE regler må hunden ikke exporteres..

Det er ikke MIG der påstår det.

• #30   12. nov 2019 Nogle klubber og landsdele har særlige regler for export. I opdrættergrupper nævnes jævnligt fx Holland, hvor hvalpe nogle steder ikke må eksporteres før en bestemt alder. Det er lokale regler og har intet med selve landets regler at gøre.
    Måske det er sådan noget, du er rendt ind i.

• #31   13. nov 2019 Malene, det lyder helt vildt, i hvert fald hvis du mener, at hvalpene godt må sælges og forlade opdrætter, men ikke forlade landet.

Hvem sætter og håndhæver de lokale regler i Holland ?

• #34   13. nov 2019 KH, det var også min mistanke.

Jeg har så godt nok aldrig hørt om hvalpe, der ikke måtte forlade opdrætteren, før de var 15 uger. 10 uger Jeps, det er ikke usædvanligt, men 15 uger, nej.

• #36   13. nov 2019 Julieshunde, Fødevarerstyrelsens svar drejer sig om indførsel i DK, og det er ikke det opdrætteren er bekymret for.

Opdrætter mener, at ungarnsk lov forbyder hvalpen at forlade Ungarn. Han eller hun er nødt til at undersøge i Ungarn, om der findes sådan en lov. Det gør der næppe, men vedkommende skal nok have det at vide af ungarnske myndigheder for at tro på det.

• #37   13. nov 2019 KH, okay så fangede jeg din pointe.

Men så er vi jo tilbage til, at det ikke er et spørgsmål om hvorvidt hvalpen må forlade landet, men om den må komme ind i et andet land. Det var bare ikke sådan, jeg forstod Malene's indlæg.

• #39   13. nov 2019 Det er jo altid spændende at blive bedt om at bevise at noget IKKE eksisterer smiley Uanset hvad TS gør eller ikke gør, vil han jo aldrig kunne bevise for opdrætter, at der ikke findes en ungarsk regel om det.

TS, jeg ville nok forsøge en sidste gang, sådan helt pædagogisk at forklare, at det er IMPORT-landets regler, der gælder. Og hvis opdrætter ikke kan finde en regel, som siger noget om, at hvalpe ikke må forlade Ungarn, så er det altså bare sådan det er smiley

• #40   13. nov 2019 Det simpleste vil jo være for opdrætter at kontakte de ungarnske myndigheder og få et enten ja eller nej til eksport af yngre hvalp.

Det vil da være noget nemmere end at lede efter noget, der muligvis ikke eksisterer.

• #41   13. nov 2019 Lene, det er også det jeg skriver (hvis det er mig du svarer):

Og hvis opdrætter ikke kan finde en regel, som siger noget om, at hvalpe ikke må forlade Ungarn, så er det altså bare sådan det er

• #42   13. nov 2019 A, Vi er enige om, at det er håbløst at prøve og bevise noget, der ikke er der.
    Jeg ser bare ingen grund til at opdrætter skal bruge tid på at lede efter en regel, der muligvis ikke eksisterer i stedet for bare at spørge dem, der administrerer loven og derfor ved det.

• #43   13. nov 2019 Fra den her side: https://ec.europa.eu/food/animals/pet-movement/ms-websites_en
    kommer man videre til den her side:
    https://portal.nebih.gov.hu/hu/web/english/animal-health-and-animal-welfare-directorate/-/asset_publisher/YZLvAhgb2Ldh/content/the-non-commercial-movement-of-pet-animals/maximized

Og så løb jeg tør for tålmodighed, så jeg har ikke læst det hele. For det er langt, kedeligt og på engelsk.

Men på den her side: https://www.pettravel.com/immigration/hungary.cfm står der i pkt 11, at man ikke kan eksportere hunde, katte og fritter, med mindre de er rabiesvaccineret. Jeg kan dog være i tvivl om rigtigheden af det - særligt fordi det jo er EU-regler der gælder for området. Men jeg tænker at det er derfor opdrætter er i tvivl.

• #44   13. nov 2019 Jeg læste den færdig, og her står det sort på hvidt, at det er tilladt at exportere hunde på mellem 8 og 12 uger uden rabiesvaccine til Danmark
    https://ec.europa.eu/food/animals/pet-movement/eu-legislation/young-animals_en

• #45   13. nov 2019 "Men på den her side: https://www.pettravel.com/immigration/hungary.cfm står der i pkt 11, at man ikke kan eksportere hunde, katte og fritter, med mindre de er rabiesvaccineret. Jeg kan dog være i tvivl om rigtigheden af det - særligt fordi det jo er EU-regler der gælder for området. Men jeg tænker at det er derfor opdrætter er i tvivl. "

Ja, når man læser den, så giver det mening, at opdrætteren siger, at det ikke er lovligt.

Umiddelbart tænker jeg også, at det ikke er taget højde for danske særregler. Jeg ville nok alligevel sende et spørgsmål ind og forklare lige præcis min situation. Der er jo også flere bare her i tråden, der ikke har haft problemer med det.

• Sebastian  S
    Sebastian S Tilmeldt:
    nov 2019

#47   13. nov 2019 Ja nu har jeg så ellers forsøgt mig på alle mulige vinkler at forklare hvordan import regler ikke betyder noget så længe man forlader landet, Jeg forklarede enda hvordan det foregik mellem den dansk tyske grænse; det troede hun godt nok ikke på, Ja jeg havde jo nærmest fornærmet hende ved at forklare hende dette, meget forbavset over det her.

Nu prøver jeg at skrive til den ungarske kennelklub for at se hvad de mener og om der er hjælp at findes, jeg tror ikke jeg skal prikke mere i det her med opdrætter lige foreløbigt.

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

Følger: 1 Emner: 16 Svar: 678
    #48   13. nov 2019 Måske skulle du finde en anden opdrætter, der faktisk er villig til at sælge dig en hund?

• #50   13. nov 2019 Pettravel er et amerikansk foretagende, som arrangerer transport af kæledyr!

• #51   13. nov 2019 Hunden skal godt nok være noget specielt før jeg ville kæmpe sådan med den opdrætter.

• #54   14. nov 2019 Som Mikes mor så tænker jeg at der faktisk også er noget positivt i det smiley Men jeg ville nok også begynde at kigge mig om efter en anden opdrætter; det er lidt trælst først at kunne få sin hvalp når den er 15 uger gammel smiley

Kommentér på:
Angående import af hundehvalp fra Ungarn

Annonce