{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.010 visninger | Oprettet:

Pleje af outdoor tøj og sko/støvler {{forumTopicSubject}}

Jeg har for første gang købt mig noget 'outdoortøj' og sådan noget skal jo plejes. Da det er lidt dyrt, vil jeg gerne passe ordentligt på det.
Jeg vil derfor høre hvordan I plejer jeres tøj.

Bukser, hvilke vaskemiddel bruger I, skal de imprægneres og med hvad? Hvad med jakke og eller vest?
Fodtøj, er det rens, imprægneringsspray og skocreme/læderfedt?

Så hit me med jeres bedste vaske og plejetips, gerne med links til produkter smiley


Kommentarer på:  Pleje af outdoor tøj og sko/støvler
  • #1   30. nov 2019 Det afhænger jo af, hvad materialet er smiley

    Mine gode gamle fjallraven bukser skal bare have en gang voks i ny og næ.

    Ift sko, så afhænger det af materiale/overflade - læder skal selvsagt ikke have samme pleje som goretex...

    Så... hvad har du købt?


  • #3   30. nov 2019 Mit uld bliver praktisk talt aldrig vasket, men jeg har uldvaskemiddel - så det sker, men oftest bliver det lufttørret. Så er det lidt forskel på om hvor det sidder på kroppen med hensyn til vask.

    Mine jakker kan blive vasket, i så fald er det med meget vaskemiddel til outdoorjakker og passe på membranerne. De får en outdoor spray bag efter for at hjælpe med vandafvisende effekt.

    Min outdoor bukser kan blive vasket som almindeligt tøj og få voks og/eller spray. Oftest bliver mudderet automatisk børstet af på næste tur.

    Støvler skal altid rengøres for det værste mudder, børst dem godt og så skal de have læderfedt eller imprægnering efter behov. Jeg giver efter ca. 500 km.

    Overvej altid hvorfor du gerne vil vaske noget outdoortøj. Som regel kan man komme rigtig langt med at tørre, udlufte og børste/banke det godt.


  • #4   30. nov 2019 Michelle, der var tilbud, så det blev bukser og jakke fra revolutionrace.
    Voks til bukser? Hvordan påføres det? Og skal de ikke vaskes?

    Trine, læderfedt er det, det samme som skocreme? Og kan du anbefale et mærke?

    Ziva, jeg skal vist til at ændre vaner. Den jakke jeg har brugt nu, er beskidt efter en uge, og godbidssnask lugter ikke så godt efter maks 14 dage. Bukser har bare været jeans, som har trængt til vask efter en hundetræning.


  • #6   30. nov 2019 Ziva, har du km tæller på dine støvler smiley

    Jeg giver efter ca. 500 km.


  • #7   30. nov 2019 L - fjallraven har en ret grundig vejledning til brug af voks på deres hjemmeside (det har de i hvert fald haft).
    Og jo, de bliver også vasket. Men ikke efter hver træning med dertilhørende kravlen rundt på knæene osv - meget kan børstes af, når det er tørt smiley

    Ift. Godbidssnask og jakkelommer som har jeg altid godbidderne i en pose i lommen, så der ikke er snask over alt - de der lynlåsposer med kanten bukket op holder åben, så det er nemt at få gufferne op, uden at skulle mase rundt for at få hånden i posen først.
    Men jo, jakken vaskes da, når den trænger - dog helt bestemt ikke hverken hver eller hver anden uge.

    Ift læderfedt er jeg med på den, der er afbilledet her - den er super.
    En anden jeg bruger er sådan en rød en (altså fedtet, ikke bøtten). Kan simpelthen ikke komme på navnet, må kigge efter ved lejlighed. Den er virkelig god, men farven gør, at jeg kun ville bruge den på mørkt læder.

    Skocreme er slet ikke det samme


  • #8   30. nov 2019 Uh, jeg følger lige med. Jeg har ønsket mig forskellige ting fra Revolutionrace til jul smiley Havde ikke tænkt over, at det skulle "plejes" på nogen anden måde end almindeligt tøj.

  • #9   30. nov 2019 Jeg vasker bukser og overtøj i sportsvask, og overtøj får wash-in imprægnering i skyllemiddelskuffen. Husk at overtøj skal tørretumbles, for bedste resultat. Jakker giver jeg også spray-imprægnering til sidst.

    Støvler børster jeg af med en stiv børste, og giver det så en gang bivoks. Nogle gange får de imprægnering først. Jeg har aldrig brugt at vaske dem inden, men kan godt finde på at gå i vådt græs eller hoppe i en vandpyt inden, og så lade dem tørre et par timer smiley


  • #10   30. nov 2019 Det behøver det heller ikke nødvendigvis Funke - bortset fra at en del materialer ikke tåler skyllemiddel, så kan man bare gøre som man plejer... god pleje kan blot øge holdbarheden og evt funktionaliteten smiley

  • #11   30. nov 2019 Jeg vasker mit enten med finvaskemiddel eller sportsvask.
    Overtøj vaskes med beskyttende og let imprægnerende vaskemiddel, og efter en 4-5 vaske bruges et imprægneringmiddel I vaskemaskinen. Med det imprægneringsmiddel jeg bruger behøver man ikke tørretumbler smiley

    Sko vaskes af når de har været udsat for meget snavs, men ellers ikke. Jeg imprægnerer støvler (goretex) en gang om året inden vinter. Jeg har aldrig haft behov for at gøre det mere end den ene gang om året smiley


  • #12   30. nov 2019 Du skal regne med, at de gode imprægneringer, der kommer med fra start maksimalt holder 5 vaske. Der er mange måder at hjælpe med at bevare de gode egenskaber, men problemet er, at jo bedre du imprægnere = jo dårligere udluftning har du. Du bliver våd, klam og kold af både kondens såvel som regn. Derfor gælder det om at ramme et mellemniveau.

    Jeg har en godbidspose i hoften som er super fedtet og godt smurt med savl og lidt klam. Ziva siger at godbidderne smager fint selvom posen er klam smiley Jeg vasker den ok jævnligt.

    Mine bukser er altid med mudder og sikkert beskidte i manges øjne, men jeg vasker ikke bukser bare for mudder. Så ville jeg aldrig lave andet end at vaske dem efter én gåtur eller en træning. De bliver først vasket hvis Ziva hopper i et meget klam mudderhul, der stinker, og bagefter kommer løbende og tørrer det af i mine bukser og ryster sig udover mig. Hvis de er med klamt brakvand - så vaskes de!

    Jeg kender ikke forskellen på læderfedt og skosværte, men i spejderverden sværger alle de læderfedt til deres støvler. Jeg kan desværre ikke give et godt argument, og måske er det bare blevet sådan, fordi alle andre siger, at det er det bedste.

    Salla - nah, men mit Garminur tracker alle mine ture, så det passer nogen lunde. Det er altid svært at skrive "efter behov" hvis man absolut ikke har nogen anelse om hvornår behov er, andet end man ved det, når læderet sprækker og det helt sikkert er to måneder for sent.

    Funke: Jeg håber du får det smiley Jeg elsker simpelthen det mærke!! Jeg kom lige til at købe for over 1.000 kr. hos dem igår, ups... De har nogle vildt fede produkter og til nogle meget fair priser.


  • #13   30. nov 2019 Haha god beslutning Ziva smiley smiley Jeg krydser også virkelig fingre!
    Jeg aner ikke engang hvordan man bruger skyllemiddel - har aldrig brugt det - og er meget enkel i vask og plejning af mine ting. Så det er godt at følge nogle tips og tricks! Kan da godt se at jeg skal have indkøbt noget pleje hvis jeg endelig får mit outdoor tøj smiley


  • #14   30. nov 2019 Du kommer i mål med en god voks til 55 kr. - jeg bruger den blandt andet til mine bukser. Særligt det forstærkede stykke mellem ankel og knæ for at slippe for at blive våd på benene når Ziva og jeg går i græs https://www.rvrc.dk/baelter-tilbehor-herre/406-heat-wax-water-repellant-garment-treatment.html?search_query=voks&results=12 og en helt almindelig spray til de mest udsatte steder. Husk ikke at spraye mellem ben / under arme så du har sted hvor der er mindst regn og bedst mulighed for at der kan luftes ud. Det bliver du så glad for. https://www.rvrc.dk/accessories/1875-xtreme-h2o-waterproofing-spray.html?search_query=impr%C3%A6&fast_search=fs

    Og man skal ikke bruge skyllemiddel. Jeg er lidt i tvivl om hvad pointen er, men jeg har også parfumeallergi, så jeg springer al den slags over. Jeg tilsætter ind i mellem eddike for at fjerne den værste statistiske elektricitet og fjerne kalken i vaskemaskinen så den holder længere.


  • #15   30. nov 2019 Hvor er I gode, tak for alle jeres tips smiley

    Fünke, jeg krydser fingre for at du får noget lækkert tøj. Jeg sidder pt i nyindkøbt joggingtøj fra revolutionrace og det er tilmed pænt (i mine øjne) og jeg hygger max smiley

    Trøje: https://www.rvrc.dk/illusion-hood/742-illusion-hood-women-s-ruby.html

    Bukser: https://www.rvrc.dk/illusion-pants/751-illusion-pants-women-s-black-edition.html


  • #16   30. nov 2019 Åh det ser SÅ lækkert ud! Og ja, det er altså pænt joggingtøj smiley

  • #17   30. nov 2019 Åh jeg kiggede så meget på det igår, og var så tæt på at tage trøjen. Jeg havde bare absolut riiiigeligt i kurven og andre hos andre websites, så turde ikke helt bruge flere penge.

  • #18   30. nov 2019 Jeg har lige købt endnu en trøje og bukser smiley Det er bare så rart at have på og overfladen er glat, så hundehårene sidder ikke fast smiley

  • #19   30. nov 2019 A, hvad bruger du præcis til at spraye jakker med bagefter?

    Udover spray bruger jeg samme ting som A.. kan anbefale Zebla sportsvask og imprægnings "vask" (Skal i skyllemiddels skuffen)


  • #20   30. nov 2019 Pernille, jeg har brugt Nixwax, som jeg synes er rigtig godt! Og så købte jeg Vandsky sidste år, og det er virkelig (!!!!) effektivt.

  • #22   30. nov 2019 A, hvor meget holder sådan en flaske egentlig til? kan ikk se hvor meget der er i.. tænker det er ret vigtigt hvor meget man kan imprægnere med sådan en før den er tom!

  • #23   30. nov 2019 Ja, det er den. Sig til hvis vi skal bestille sammen og spare noget fragt. Jeg er jo i Randers hver dag smiley

    Jeg fik givet 2 jakker og 3 par sko, og så var den næsten tom. Mine jakker kan nu klare imponerende meget vand! Og det er helt lugtfrit, hvilket jeg sætter stor pris på. De andre lugter så kraftigt, at de skal hænge ude en halv dag, før stanken forsvinder. Jeg kan huske at jeg sprøjtede noget af det indenfor, og der var ikke det mindste kriller i næsen.


  • #24   30. nov 2019 Fedt smiley Tak for hjælpen.. skal nok lige sige til smiley

Kommentér på:
Pleje af outdoor tøj og sko/støvler

Annonce