{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vi mangler og sætte lys i huset 700 kr.
  • Hjælp til ophængning af 5-7 billeder 500 kr.
  • Opvaskemaskine fejl 900 kr.
  • Boret huller i køkkenlåge og isat hængsler 1.250 kr.
  • Dissemble and assemble cage 525 kr.
  • problem med vandtilførsel til opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Rottweiler - med eller uden hale
  • #1   4. jul 2007 ja til begge spørgsmål smiley

• #2   4. jul 2007 Okay...spændende...kan man finde det på skrift nogen steder???

Det er min kæreste der mener at det er umuligt.

• #3   4. jul 2007 Jeps.... til begge ??

• #4   4. jul 2007 Ja, men de kan ikke få stamtavle hvis de er født uden have da det er en gen fejl.

• #5   4. jul 2007 jeg ved ikke med rottweilere, man australian shepherds fødes med alle halelængder- hele -3/4 - 1/2 - stump og helt uden

• #7   4. jul 2007 Ja, hundene kan godt fødes stumphalet, det er hvad jeg vil kalde en genfejl, men absolut muligt. Hunden kan fødes med kortere eller længere stumphale. Hvis en hund, der er født med stumphale bliver parret med en, der er født med hale, vil nogle af hvalpene blie født uden hale og nogen med, antallet vil variere efter hvem af dem, der slår igennem. Men en hund, hvor f.eks moren har stumphale og faren hale, der så fødes med hale og senere bruges i avlen, vil ikke avle stumphalen videre. Dvs at hunden selv skal have en stumphale for at genet bliver ført videre.

• #8   4. jul 2007 Trine, dit første link er misvisende, for en hund, der er født stumphalet kan ikke længere deltage i diverse arrangementer(udstilling, prøver osv) Og dermed kan de heller ikke bruges til tavleavl. En hund med stumphale er KUN en familiehund, og kan kun sælges som sådan. De kan godt stambogsføres, men det kan hvalpe efter dem ikke.

• #9   4. jul 2007 Xanthos er født uden hale, og der var også hvalpe i hans kuld som havde hale. :o)
    Man kan tydeligt mærke forskel på en ikke kuperet og en kuperet hale :o)

• #11   4. jul 2007 Lykke.
    Jeg copy/paster lige dine svar...så han kan se dem...men selve det at der er blandet haler på hvalpene i et kuld, kan sagtens lade sig gøre, ikke?

• #12   4. jul 2007 Jo der kan godt være begge dele. Der har ellers været et kuld til salg her inde hvor man så dem både med og uden hale mendet er væk.

• #13   4. jul 2007 Gitte, jeg tror nok mange har haft den tvivl, om det virkelig kunne passe, det har jeg også selv. Ja, man kan godt se forskel, om ikke andet, så på et røntgenbillede, hunde født naturligt stumphalet, har jo en naturligt "afsluttet" hale, hvor en kuperet er mere "brat" afsluttet, hvis du forstår. En hale spidser jo normalt til i enden, det kan en kuperet jo ikke gøre.

• #14   4. jul 2007 Lykke J - Er det en regel som rotteweiler klubben har lavet, jeg mener hvis der er en stumphale attest på rottweile hvalpen, kan den så ikke bruges til avl, udstilling og konkurrencer?

• #15   4. jul 2007 Jo, som sagt vil nogle slægte faren på, andre vil slægte moren på, og antallet af stumphaler i et kuld bestemmes af, hvor dominerende avlsmæssig hunden med stumphale er.

• #16   4. jul 2007 På Xanthos kan man mærke "deformiteten" hvis man trykker på stumpen :o)

• #18   4. jul 2007 Anette, det gælder over alt, også i DKK, ved ikke om du kan udstille i DRU eller lignende avlsforbund, men under FCI kan man ikke herhjemme. Der er nogle enkle lande i EU, hvor du stadig kan.
    Der er kun visse racer, hvor man tillader at hunden bliver udstillet med stumphaleattest, men rottweileren er ikke længere en af dem, idet der pludselig dukkede en masse hunde op, der efter sigende skulle være født stumphalet, men i virkeligheden var kuperet, derfor blev det lukket.

Så nej, man kan ikke længere deltage i forskellige arrangementer selvom hunden har en stumphaleattest.

• #19   4. jul 2007 ok, det gælder så ikke for Australian Shepherds, vi kan stadig udstille - gå til konkurrencer og få hvalpe m. stamtavler efter NBT hunde.

• #20   4. jul 2007 Ja, det er jo det samme med både den engelske og franske bulldog, de kan jo også udstilles og avles på:-)

• #21   4. jul 2007 Trine måske det kunne være lidt svært at overbevise en om, en ting og så det halve af hvad der står ikke passer? Det er også mere generelt jeg tænker på, for det vil da være en skam for folk at anskaffe sig en stumphalet rottweiler og tro, at de kan det hele med den, for så sidenhen at finde ud af, at det kan man ikke, derfor mener jeg, at det er vigtigt at gøre opmærksom på , at man ikke kan bruge sådan en hund, som andet end en sofahund. Har hørt om flere, der har købt hund i den tro, ærgerligt.

• #22   4. jul 2007 Det er jeg helt enig i, at det er opdrætters pligt, ved bare, at der er nogen, der har købt hund med lovning om, at de kunne bruge den til det hele. Men først da de står til træning og overbevisende fortæller, at de skal både det ene og det andet, bliver de fortalt af andre rottweilerfolk, at det kan de altså ikke. Det er i mine øjne svindel. Det er jo ikke, der vil udstille eller lignende fra starten, men kommer i tanker om, at det kunne være sjovt, det kan være derfor, at nogle ikke undersøger det inden....

Der kommer nu aldrig en stumphalet inden for min dør, heller ikke selvom det skulle blive lovligt at avle, udstille osv igen...

• #23   4. jul 2007 er der ikke kennel med rottweiler som kalder sig short tail, og som jeg mener kun skulle lave stump halede hvalpe, jeg må lige se om jeg kan finde et link når jeg kommer hjem, jeg skal til jordmor nu, så jeg kigger lige ind senere.

Stine

• #24   4. jul 2007 Lykke - Der står i det første link at :

<b> På de hvalpe der er født uden hale, bliver der udfærdiget en STUMPHALEATTEST af dyrlægen, så de kan blive stambogsført i Dansk Kennel Klub, og således at de kan deltage i arrangementer, prøver og udstillinger på lige fod med rottweilere som har hale.</b>

Er det så ikke rigtigt, at det kan lade sig gøre ???

• #25   4. jul 2007 Nej, man er udelukket fra alle aramgementer , også selvom man har en stumphaleattest. Og altså kan hvalpe efter disse forældre heller ikke stambogsføres herhjemme

• #26   4. jul 2007 Lykke -

Spændene at der altså findes opdrættere, der "glemmer" at oplyse den slags til deres hvalpekøbere ..
    - og godt at ihvertfald du herinde, ved hvad du taler om, og kan give de rigtige oplysninger .. når nu opdrætterne ikke gør som de har "pligt" til.

• #27   4. jul 2007 Stine: jo, her er linket: http://www.short-tail.dk/
    Det kan dog ikke lade sig gøre KUN at lave stumphalede hvalpe, der vil altid komme hvalpe med hale, selvom begge forældre er uden.

• #28   4. jul 2007 Martine, spændende ved jeg nu ikke smiley nærmere tragisk...Men det svarer jo lidt til at sælge en hvalp med et mega overbid, og så sige til folk, at de sagtens kan avle og udstille hunden(men den kan dog i det mindste stille til en prøve, det kan en stumphale ikke).

• #29   4. jul 2007 Lykke -
    Det er også derfor, at jeg synes det er vigtigt, at når folk herinde søger oplysninger, nøjes med at få svar af dem, der rent faktisk ved hvad de taler om.
    Jeg ved intet om Rotweileren, men efter at have læst det link, ville jeg da tro det var OK med en uden hale .. man kunne jo bare få en attest !!!

Men tak for dine oplysninger :o)

• #31   4. jul 2007 Hmm hvis man ikke kan udstille med en stumphale attest, hvordan kan den kennel så? Jeg forstår det ikk smiley

• #32   4. jul 2007 Hold da fast, der kom da lige gang i diskutionen her...nu håber jeg ikke at nogen bliver uvenner.
    Tænker om det ikke bare lige er at skrive en mail til FCI, eller hvad det nu hedder.

Kan man udstille en rotte der er født med stumphale.
    Ja eller Nej.

Tror jeg at jeg vil prøve smiley

• #33   4. jul 2007 Hos DKK står der at hunde født før 1 oktober 2004 kan udstilles med stumphale attest, men Rottweilere født efter 1 oktober 2004 kan ikke udstilles selvom de har en stumphale attest.

• #34   4. jul 2007 Stine B, ja helt rigtigt.

Vil i øvrigt for god ordens skyld skrive, at dem, jeg fortalte om tidligere, der har fået at vide, at de kunne udstille osv med deres stumphale hund, var efter forbuddet opstod.

Gudrun, om det er rigtigt ved jeg ikke, men ved bare, at nogle hunde bliver født med så kort hale, at det går ud over ryggen.

Anja F, du kan se inde på DKK hjemmeside under udstillingsregler, under det afsnit, der hedder kupering, der står hvilke racer, der må udstilles med stumhale.

Jeanet, det kan de heller ikke, i hvert fald ikke i DK. Og det er vel også "et par dage siden" at den blev opdateret:-)

• #35   4. jul 2007 Altså- hunden skal selv have stumphale for at det kan nedarves?
    Men stumphaler kan ikke udstilles/avlsgodkendes... Så kan man da kun være nogle få generationer fra det er overstået med stumphalede hunde fra dansk opdræt...

• #36   4. jul 2007 Ginne, folk bliver ved med at avle stumphaler uden stamtavler, så man bliver nok ved med at se dem, men altså ikke på udstillingerne. Dog kan man jo stadig også godt stille dem på udstilling i et land, hvor halekupering er tilladt, og der kan hunden jo præmieres, men kan så bare næsten forestille mig, at der bliver et problem, når hunden skal HD bedømmes, der kan den manglende hale jo ses(eller netop ikke ses).
    Det er i hvert fald, hvad jeg ved, at der skal være en hund med medfødt stumphale, før der kan komme op til flere stumphalede i et kuld. Har dog set en enkelt med halefejl, den havde kortere hale end normalt(altså end de rottweilere, der er født med hale), men ikke som f.eks en kuperet eller lige en tand længere, som de normalt er født med ved stumphaler.

Kommentér på:
Rottweiler - med eller uden hale

Annonce