{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.896 visninger | Oprettet:

Sele til Showpels på Pudel {{forumTopicSubject}}

Er der nogen af jer med Pudler eller racer med samme pelsstruktur og volume, som har fundet frem til en gå- og sporsele, der ikke laver filter i pelsen, hver gang man bruger den?

Min Max er i showpels, og der skal intet til, hvad angår halsbånd og sele, før den store pels filtre sammen, der hvor de nævnte dele berører/ligger i pelsen.

Når han går uden snor, filtre han ikke, og jeg er meget påpasselig med hans pelspleje og de rette produkter, så filter opstår kun i forbindelse med gåture og træning.

Vi skal som nævnt bruge en sele, der er egnet til almindelig ture og til Nosework.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sele til Showpels på Pudel
  • #2   7. jan 2020 Sele og showpels er ikke en ret god kombi.
    Jeg tror ikke du finder noget, der som sådan ikke filtre pelsen.

    Mit bedste bud er, at du må finde en sele der er rundsyet. smiley men tvivler på du undgår filter.


  • #3   7. jan 2020 Tak for jeres kommentare smiley

    Krøllet kærlighed - jeg er bange for du har ret, at jeg nok ikke helt kan undgå noget filter, og har også selv tænkt på noget rundsyet som det bedste ud af flere onder.

    Har kikket på denne model:

    https://kenjan.dk/index.php/hundeartikler/hundeseler/ga-tur-seler/chow-chow-sele-rundsyet-laeder-75-cm-brun.html

    Jeg kunne jo begrænse mit forbrug af sele til kun Nosework, og så satse på halsbånd for resten.

    Min egen opdrætter har heller ikke fundet de vise sten endnu ang. emnet, men jeg har set et halsbånd mange Pudel udstillere bruger i USA, der er syet som et bredt stykke silke med indvendig forstærkning. Det er dog kun som halsbånd, men måske man kunne tænke den vej!??

    Er i hvert fald glad for alle input - man kan aldrig blive for klog - så tak for det smiley


  • #4   7. jan 2020 De bedste seler mod filterpels er Tre Ponti seler. De gør en kæmpe forskel!

  • #5   7. jan 2020 Tak for tippet louise c - dem vil jeg lige kigge lidt på smiley

  • #6   8. jan 2020 jeg har set ved langhåret marsvin at man ruller pelsen på på sådan nogle "ispinde". så kan de rende rundt uden pelsen filtre, lidt som curlere på mennesker.

    vil man kunne det ved pudler?


  • #7   8. jan 2020 Nej, frk, det kan man ikke. Langhåret marsvin, det er en helt anden pelsstruktur end pudelpels smiley

    Ts, gad vide om noget antifiltspray kunne hjælpe? Spraye før gåtur?


  • #8   8. jan 2020 Hej Salla
    Jeg bruger pæne mængder af udredningsspray hver eneste gang jeg reder/børster ham, og der er ingen tvivl om, at det også hjælper pelsen mod det værste slid - og filter, for det er et rigtig godt produkt, så tanken er god nok smiley , men altså noget jeg gør i forvejen ca. hver anden dag i snit.
    Jeg anvender ligeledes en super olie, der ikke fedter, men "løsner op" for eventuelle filter knuder, som i øvrigt er bitte små og irriterende for hunden. Olien styrker også hårstrået mellem brug og vask, så jeg tror det bedste jeg kan gøre nu, er at prøve en "Tre ponti sele" som Louise C har foreslået.

    Jeg har læst om den, og jeg tror det måske kunne gøre turen bare lidt mere tålelig for kæledækken, og al hans pels.

    På sigt formoder jeg også at det bliver en smule nemmere, når han er ude af pelsskifte og manken bliver stor nok til, at vi kan få klippet "baby" spidserne af, og en voksen pels vil være mere kontrollerbar.

    Tak for alle råd smiley
    Jeg giver lige en melding på, om det har gjort en forskel med den nye "Tre ponti" sele, som er bestilt, hvis andre evt. kunne få glæde af resultatet.


  • #9   8. jan 2020 Ja, så kan du næsten ikke spraye ham med mere smiley

    Krydser fingre for selen smiley


  • #10   8. jan 2020 Håber virkelig at selen kan gøre en forskel. Men ja under pels skifte er det absolut noget rod!

  • #13   9. jan 2020 Hej Kenzie
    Jeg kan se hvad du mener ud fra videoen smiley , og det kan jo også godt være, at jeg finder ud af det ikke var sagen. Men den får en chance ud fra den betragtning, at det betyder en hel del, at pelsen ikke filtre så meget sammen for mig, her i hans pelsskifte periode.

    Heldigvis trækker han ikke fremad når vi går, og bevæger sig meget oprejst i sin holdning, både når han går og løber.
    Jeg er ydermere meget opmærksom på hans bevægelser i det hele taget, så skulle selen blive et problem for ham, kommer han ikke til at "lide" med den, og så må jeg jo bare lære af mine forsøg.

    Det er svært at finde frem til en perfekt sele der opfylder alle krav, og jeg har læst om rigtig mange forskellige, men meget få beskriver noget omkring pels problematikken.
    Han er ikke glad for halsbånd eller andet der skal over hovedet, så step-in typen var selvfølgelig et lille plus.

    Jeg er godt klar over det vil blive en bekostelig affære, at skulle prøve sig igennem flere forskellige, for at ramme den mest rigtige, og derfor vil jeg lige prøve denne her først, fordi pelsen nævnes specifikt, og skulle jeg finde en anden der måske sidder bedre senere, så må jeg jo ofre det næste gang.

    Jeg var heldig at finde en på tilbud denne gang, så det er ok, hvis den evt. skal kasseres pga. pasformen. Han bliver under alle omstændigheder ikke tvunget til, at gå med noget der generer ham, - så må jeg bare lede videre smiley

    Tak for din kommentar smiley


  • #14   9. jan 2020 Hej Frk. Jensen
    Jeg fik ikke svaret dig -
    Man sætter "toppen" på en pudel pels, når den bliver lang nok. Dvs. når nakken og hovedhåret begynder at ligne en løvemanke, og har længde nok til at sætte elastikker i, så der dannes en form for "hestehaler". Dem sætter man så i system ned af nakken, hvilket er individuelt fra hund til hund, alt efter klip, alder og længder.

    Når ørenes faner er lange nok, sætter man også elastikker i dem. Alt dette gør man for ikke at slide mere end højst nødvendigt på pelsen, der hurtig ville blive noget af en hø-bunke, hvis det blot fik lov at hænge frit.
    Det hjælper også i forhold til filter, men man skal stadig være over pelsen, og holde øje med dens kondition. Nogle vælger at "Wappe" disse hestehaler - dvs. man pakker håret ind i rispapir eller plastik strimler, der er udviklet til formålet, og det er muligvis det du har tænkt på med marsvinene.

    De fleste bruger ikke Wrap til pudlerne, men sætter disse hestehaler i system. Man laver skilninger, reder hver hestehale igennem og giver pelsen lidt olie, hvis den har brug for det, før man sætter elastikker i.

    Jeg må indrømme at det er et sølle syn, når al den smukke pels er lagt ned og fyldt med elastikker, men det er et nødvendigt onde, når man skal udstille i løve/baby løve klip, og det spare meget på pelsen. Utroligt nok, så finder kræene sig gladeligt i det, hvis man vel at mærke er meget påpasselig med, at der ikke er noget der strammer nogen steder.

    Jeg bruger rigtig meget tid på pelspleje, og derfor synes Max det er mega hyggeligt smiley

    Håber det lige gav et indblik i, hvordan det foregår i forhold til marsvinene smiley

    Tak for din kommentar


  • #15   9. jan 2020 Kenzie.
    Jeg kan ikke se en tre ponti sele i den video?


  • #16   9. jan 2020 Lene - Mange tak for det grundige svar (og også til dig Salla :p)

  • #18   9. jan 2020 Det er ikke det jeg kender som en tre ponti, men wow, skræmmende så meget hunden ændre gang smiley

  • #20   9. jan 2020 Måtte lige Google, tror det er sådan en slags sele jeg brugte til min tykke huskat Rottweiler smiley Han gad ikke gå i en normal H-sele, men gad godt dem der er som dem.

    Ved hans var der en form for skoldning mellem benene. den skulle så klikkes sammen oven på skulderne, og over lukningen satte man så snoren fast i 2 ringe (begge ringe i samme karabin-hage-dims på snoren)

    Glider selen ikke rundt når der ikke er noget mellem forbenene?

    (Eller også har jeg ikke helt forstået den ordenligt )


  • #22   9. jan 2020 Der er slet ikke det der ligner en Tre Ponti-sele i videoen. De hunde jeg får ind i salonen og som bærer Tre Ponti, der er jeg netop overrasket over hvor fint de sidder trods det simple design. Men ja hunde er da bygget forskelligt og det afhænger selvfølgelig af hvordan fronten er på hunden samt racen.

  • #23   9. jan 2020 Kenzie, det svarer til at sige at Hurtta-seler sidder dårligt. Uden i øvrigt at beskæftige sig med forskellige typer af Hurtta-seler smiley Kunne du prøve at vise et billede af den eller de seler, du har i hovedet, som sidder dårligt?

    Eller måske bare beskrive hvilken af dem du mener?


  • #24   9. jan 2020 Jeg har en tre ponti til min puddel. Hun trives godt med den, og den filtrer ikke pelsen, men hun er selvfølgelig langt fra showklippet. Vi bruger dog ikke sele ret meget, men den sidder nu glimrende på hende.

    profilbillede
  • #25   9. jan 2020 Hej Ellen
    Tak for dit bidrag med det fine billede og kommentar smiley smiley


  • #26   9. jan 2020 I den video af hollænderen, mangler der i øvrig en sekvens, hvor hunden føres i stram line i halsbåndet smiley Pudsigt at den kun er vist med seler....

  • #27   9. jan 2020 I min race vælger folk også 3ponti til udstillingshunden, der ikke kan øjes med et halsbånd.

  • #28   18. jan 2020 Så har vi afprøvet tre ponti selen på Max i godt en uges tid eller så, og den giver ikke filter smiley Jeg oplever heller ikke, at den generer ham når han bevæger sig, han skulle blot lige vænne sig til den nye fornemmelse af en anderledes sele, men det var nu hurtigt overstået. Vi har så stadig en "arbejdsprøvning" af selen til gode, indtil vi starter til Nosework - så må vi se om ikke også den duer her.

    Tak for alle bidrag i denne tråd smiley


  • #29   18. jan 2020 Dejligt at høre, at den kan hjælpe på børste arbejdet smiley

Kommentér på:
Sele til Showpels på Pudel

Annonce