{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.161 visninger | Oprettet:

Corgi - sterilisering - pels {{forumTopicSubject}}

Hej,
Har søgt om emnet herinde - og har spurgt i er andet Forum på Facebook også.
Jeg har en 16 uger gammel hvalp (tæve) som vi går og overvejer om skal steriliseres.

Vi er stadig i tænkeboks, og umiddelbart tænker vi at vente og se hvordan hun reagerer, og hvordan hun har det ved, og efter, første løbetid. Personligt tænker jeg at sterilisering er en ok idé, da vi hverken skal udstille eller have hvalpe, og så er der jo også fordele sundhedsmæssigt. Men hvis vi vælger sterilisering, så bliver det mellem 1. og 2. løbetid, hvis hun er fuldt udvokset og modnet der (afhængig af hvornår hun går i løbetid selvfølgelig).

Jer med Corgier, som er bliver neutraliserede, hvordan ændrede deres pels sig..? Havde I problemer med inkontinens..?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Corgi - sterilisering - pels
  • #1   14. feb 2020 Min corgi blev steriliseret efter 2. løbetid, fordi hun fik bakteriel skedekatar, som med stor sandsynlighed ville ende i livmoderbetændelse ved kommende løbetid.

    Hun har ingen pelsændringer (som jeg har bemærket). Hun er kronisk sulten og temmelig buttet. Ingen inkontinens.

    Min anden hund, en schæferblanding i den semi-langhårede udgave, blev steriliseret efter 1. løbetid. Ingen pelsændringer, ingen problemer med vægten og ingen inkontinens.

    Jeg er meget hurtig på aftrækkeren, når det kommer til at sterilisere. Jeg orker ikke løbetider, jeg orker ikke deres hormon-tosserier og jeg orker ikke risikoen for livmoderbetændelse. Min næste hund skal ikke vise mange tegn på problemer med løbetid og hormoner, før jeg steriliserer hende.

    Dorit (corgien) blev steriliseret med kikkert, og det tog kun få dage før hun var tip-top igen.


  • #3   15. feb 2020 Du skal være obs på at tidlig fjernelse af kønshormoner øger risikoen for bl.a. knoglecancer.
    Så måske fjerner man én risiko, men så får man bare en anden i stedet.


  • #4   15. feb 2020 Malene - okay, tak... Det er også med i overvejelser selvfølgelig - hvor tidligt er “sent nok” i forhold til det..? Altså det rigtige tidspunkt ....

  • #5   15. feb 2020 Hvis ikke hunden bliver falsk drægtig, stresset eller syg under løbetid, så tror jeg ikke personligt jeg ville sterilisere.
    Jeg har det nok lidt ambivalent med at skære i en sund og rask hund smiley men kan godt se fordelene der kan være ved det!

    Jeg syntes du skal vende den med din dyrlæge smiley så kan i sammen beslutte hvad der skal ske.

    Pelsen kan godt ændre sig, efter indgrebet. Nogle hunde udvikler mere underuld når de bliver neutraliseret.


  • #6   15. feb 2020 Sille, risikoen for knoglecancer er øget, når man neutraliserer tidligt, altså før hunden er færdigudvokset. Det er de omkring 10-11 mdr. De undersøgelser som peger på øget risiko for cancer, er baseret på amerikanske hunde. Og de er jo typiske neutraliserede inden de rejser hjemmefra, altså før 8 uger.



  • #7   15. feb 2020 For mange år siden havde vi en corgi cardigan, hun blev steriliseret efter 1. løbetid, da hun havde en svær løbetid. Hun var oven i købet langhåret (fejl), så jeg var også betænkelig med hensyn til forandringer i pelsen, men pelsen forblev helt den samme, fin, glat og uden mere underuld.

  • #8   15. feb 2020 Jeg har ikke corgi. Men Laura bliver steriliseret når hun er 2 år gammel. Vi har også Murphy og ud over at en han og en tæve sammen, af åbenlyse årsager er en skidt ide, er jeg hamrende angst for livmoderbetændelse. Og jeg vil hellere sterilisere hende når hun er ung og frisk og kommer over det på et par dage, end jeg vil vente til hun bliver gammel og måske får livmoderbetændelse og måske ikke kommer over operationen eller har store problemer med det.

  • #9   16. feb 2020 Vi har Klunte på snart 13 år. Hun blev steriliseret efter 2. Løbetid. Hendes pels ned over ryggen har en tendens til at krølle lidt. Men ellers ingen ændringer.
    Vi skiftede foder til neutraliserede hunde med det samme efter. Hun er slank og i god form og kan godt tåle snack og godbidder uden at blive tyk. Ingen problemer med inkontinens.
    Vi valgte også kikkertoperation og hun var frisk og på poterne igen allerede dagen efter smiley som så gav os lidt ekstra arbejde med at holde hende i ro smiley


  • #10   17. feb 2020 Vi har Rubi på 3 år. Hun blev steriliseret da hun var halvandet år gammel. Indtil videre ingen ændring i pels, ingen inkontinens. Hun er dog blevet lidt sværere at holde slank, der har vi måtte sætte ind med mere motion.

    profilbillede
Kommentér på:
Corgi - sterilisering - pels

Annonce