{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.175 visninger | Oprettet:

Fodring af hunde {{forumTopicSubject}}

Ja der var en tråd i nat, men det var for sent til jeg gad reagere. Jeg bliver noget chokeret over hvor fanatiske folk er i deres fodring af hunde. Spørgsmålet gik på om de må få menneskemad. At nogen sværger til råfodring det kan jeg godt forstå argumentet for (gør det til dels også selv), men at sige menneskemad er gift for hunde synes jeg er skudt helt over målet. En var sågar forarget over en hund der havde fået en skive ost. Det er selvfølgelig rigtigt at hundene aldrig ville finde forarbejdet mad i naturen, men de ville sandelig heller aldrig finde tørkost. Jeg mener de store firmaer har kørt en meget succesfuld kampagne for deres tørfoder (som min dyrlæge siger, "ja vil er vel nærmest blevet hjernevasket af de firmaer" Min ene hund får kun tilberedt mad, efter ordre fra dyrlægen. Det er pasta, ris og de er ikke kogt ud, revne grønsager og al mulig forskellig kød og fisk. Han har forandret sig meget og blevet en meget gladere hund efter kostomlægningen. De andre får lidt tørfoder om morgenen spredt i gårdspladsen, og råt til aften. Det med at råt ikke må blandes med tørfoder har jeg nu 3 dyrlægers ord for er noget pjat. De trives fint, har aldrig dårlig mave og en fin pels. Det er kun som hvalpe jeg er meget omhyggelig med at de får lige præcis det de skal have for ikke at vokse for hurtigt. Til godbidder til træning bruger jeg både ost, kogt kylling, kogt lever, fiskeboller og lign. Hvorfor er folk blevet så fanatiske?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fodring af hunde
  • #1   22. jul 2007 vi har ingen problemer herhjemme og ja det var meget vildt det der blev udtalt om menneske mad.. men nu hvor jeg er vågnet op, kan jeg ikke andet end grine af vedkommende og sige at jeg alligevel aldrig kommer til at købe hund der... heldigvis

  • #2   22. jul 2007
    Ja mange er meget fanatiske.

    Jeg råfodrer selv! Minfår også varmebehandlet mad rester osv.

    Det eneste der faktisk er No No herhjemme er tørkost. Jeg synes at det da er det mest unaturlige overhovedet.

    Og ost -min hun eeeelsker ost!


  • #3   22. jul 2007 Jeg har været pædagog i 28 år. Hvis folk gik lige så meget op i deres børns kost så tror jeg vi kunne spare meget på sygehusvæsenet, men der er tit usunde ting i madpakkerne og det synes de ikke gør noget. Er hundene virkelig blevet vigtigere end børnene, eller er det bare fordi hundene ikke kan gøre vrøvl. Ang. tørkost så har der aldrig været så mange hunde med hud og allergiproblemer som efter tørkosten "blev lov".

  • #4   22. jul 2007 jeg syntes det er helt iorden- 3- 7 gange om måneden at bladet bare ldit menneske mad i hunden fodder, så som rester af et stykke kød, 1- 2 kartofler en smugle sovs det kan sgu ikke skade, min hund som barn var en cockler spaniel og den lev 13 år den fik da masser af vores mad i skålen, men alt med måde også for hundens heldbreds skyld, grønsager og frugt er også odt for hunden, samt fisk fra aftensmaden, er der meget fedt på eller krydderier kan man jo bare skrabe det af, samt andre fede sager alt med måde - så tror jeg ikke der ske så meget ved det ...

  • #5   22. jul 2007 hundene er desværre mange gange blevet til børn... :o(

  • #6   22. jul 2007 Jeg fodre hovesageligt med tørkost, men Orla får da også lov til at smage lidt af min mad en gang i mellem...ikke at jeg servere en tallerkenfuld med sovs og kartofler og det hele...næh han kan f lov at smage et stykke kød i ny og næ...og så får han leverpostej i et marvben når han skal være alene hjemme....

  • #7   22. jul 2007 jeg fodrer bare ikke med menneskemad, da jeg ikke synes det er nødvendigt.. ikke fordi at jeg tror det er gift. Kender mange hunde der får rester og det er fint nok med mig. Jeg ser bare mange hunde der får menneskemad og det så ikke bliver doseret ordentligt.. De er bare så tykke og dovne de hunde og det synes jeg selvfølgelig er forkert.

  • #8   22. jul 2007 hun havde ikke fodret sin hund med burger, den havde fået et par bider af bøffen....

  • #9   22. jul 2007 jakob og matine>> tror ikke kritikken er møntet så meget på dig... mere en anden der råbte op...

  • #10   22. jul 2007 K & c - alle hunde er børn, alle hunde for vel også en is i ny og næ , men så længe man selv har en grændse og samtidtig giver hunden sin tørfodder eller barf /rådt tror jeg ikke det skader alverdens ...

  • #11   22. jul 2007 Inde for de kredse hvor jeg bevæger mig er der osse mange mennesker der ligger deres livsstil om nogle spiser efter blodtype kost og andre efter stenalder kost. Folk er blevet meget mere bevidste og naturligvis begynder alle et sted, nogle fordyber sig i deres hundskost eller børnskost og andre tager udgangspunkt i sig selv.

    Jeg tror blot at menneskeheden og jorden er under en ernorm udvikling og at der i den forbindelse er et stort behov for at få renste ud bla via sundheden.


  • #12   22. jul 2007
    Altså lige med hensyn til Mc donalds mad er det jo det klammeste overhovedet. Jeg æder ikke selv den slags papmad. Ad!!

    Jeg har aldrig regnet ud hvor mange vitaminer og mineraler vi mennesker skal have. Jeg spiser varieret og hvad jeg har lyst til. Jeg lever i bedste velgående. Jeg tror ikke man skal blive så fanatisk at man går mere op i sin hunds mad end sin egen.

    Når jeg siger til folk at jeg råfodrer min hund får jeg tit spørgsmålet om hvordan ved du så at hun får det hun skal have??
    Så svare jeg tilbage: Hvordan ved DU at du får hvad du skal have? Afmåler du hver dag din morgenmad, frokost og aftensmad? Det tror jeg de færreste mennesker gør.

    Folk der fodrer med tørkost stoler jo ligeså blindt på et eller andet foder firma. Hvordan ved de at tørkosten virkelig indeholder det den skal? Fordi der på posen står: Alt din hund behøver?



  • #13   22. jul 2007 Jakob og Mathine, ja hun havde givet den et lille stykke af sin burger, og det behøver ikke nødvendigvis at være det, hunden bliver syg af. Jeg har da også selv prøvet, en hvalp fik dårlig mave, og jeg havde ikke fodret den med MCd mad, hvalpe kan få spist et eller andet de ikke kan tåle.

    Må ærligt indrømme, at jeg synes at det tog lidt overhånd igår for nogen af jer.

    Som sagt bliver mine hunde fodret med tørkost, og det er jeg meget tilfreds med, de har aldrig døjet med allergi eller lignende, jeg tror at det er utroligt vigtigt , at man finder det foder der passer bedst til ens hund. Fordi min hund kører godt på eukanuba f.eks betyder det ikke at naboens hund også kører godt på det.

    Der skal da være plads til at man "forkæler" sin hund lidt, men som med alt andet, så med måde, så sker der ikke noget ved, at man giver sin hund et stykke steak eller lignende, selvom den er vant til tørfoder


  • #14   22. jul 2007 Jeg tænker ikke på nogen specielt med dette indlæg. Det er over længere tid jeg har lagt mærke til de holdninger der kommer frem. Angående Mc Donalds mad, så har jeg selv været der 1 gang i mit 51 årige liv, og det var både første og sidste gang. Det kan i mine øjne ikke kaldes mad.. men mange forældre tager deres børn med den ene gang efter den anden. Hvis vi skal fodre hundene optimalt, ja så mener jeg også den må bestå af den rå kost og ingen tørfoder. Hvis min han skulle have tørfoder må han få over 1 kg. om dagen. Det er meget store mængder vand der skal til hvis det ikke skal være for koncentreret. Jeg tror på mange hunde får allergi fordi de slet ikke får den væske der egentlig skal til for at det ikke er for koncentreret. Tæt på hvor jeg bor er løveparken med deres ulveflok. De får i hvert fald ikke tørfoder, og jeg tror de gør meget for at fodre rigtigt.

  • #15   22. jul 2007 Nu er frituremad jo hverken godt for mennesker eller hunde. Og er man en af dem der til dagligt spiser sundt, så giver friturestegt mad bare problemer. Maven kan slet ikke klare alt det fedt lige pludselig. Og som sagt så ved man jo overhovedet ikke om det var dét som var skyld i det og det er sådan set underordnet.

    Tror generelt bare at man skal undgå krydret og meget fed mad.. Men som Lykke siger, så er det jo op til hver enkelt at vurdere hvad ens hund behøver..



  • #16   22. jul 2007 Men som ny herinde, så må jeg lige tilføje. ..

    Nogle mennesker kan bare ikke klare ,at folk har en anden mening. Aldring nogensinde har jeg været på et forum, hvor der er fare for så mange blodpropper. Folk farer op og man tør snart ikke svare hvis der er noget man er i tvivl om. Grunden til man spørger her i stedet for at læse en bog, kan muligvis være at man vil høre erfaringer og have flere muligheder, som man så kan overveje.

    Men langt de fleste herinde er da fornuftige mennesker, som jeg er sikker på jeg kan drage nytte af.

    jeg er da ikke dyrlæge eller noget, men synes da jeg vil fortælle hvilke råd vi har fået mod feks. fårlig mave i stedet for at snakke meget grimt og overhovedet ikke hjælpe..

    men måske er det bare mig der er for slatten.. ved det ikke.

    Der skal lige siges at denne kritik ikke er møntet på nogen bestemt, da det er noget jeg har oplevet mange gange.


  • #17   22. jul 2007 Jeg skal så lige sige at den mad min han får ikke er resterne fra vores mad, men noget jeg tilbereder specielt til ham. Det er aldrig med sovs og andre fede tind.

  • #18   22. jul 2007 spørge hvis der er noget man er i tvivl om smiley

  • #19   22. jul 2007 Jeg har det fint med en Mac-burger ind i mellem........Og den smager ganske udemærket i min mund.

    Mine hunde får alt andet end tørkost. Jeg råfodrer i dagligdagen, men er der lidt tibage i kødgryde, ja så kan det sagtens ende i en hundemave. Er der en pakke skinke/leverpostej med sidste salgsdato i køleskabet, ja så får de sandelig også det.




  • #20   22. jul 2007 Ja det jeg gerne vil frem til er at bare man bruger sin sunde fornuft, så kan hunde sagten tåle det meste. Faktisk tror jeg på at jo mere varieret de spiser, jo mindre sarte bliver deres maver.

  • #21   22. jul 2007 Min gamle nabo giver tørkost morgen, en leverpostej mad til frokost, en ostemad eftermiddag og det samme som ham aften.

    Skøn,flot, glad og energisk labbe kan jeg kun sige.


  • #22   22. jul 2007 Enig med Landseerne. Jeg giver nu heller aldrig min hund sovs eller andet krydret mad, men ost og kylling naturel eller lign kan jeg godt give ham, men ofte noget jeg laver kun til ham - som regel ikke fra middagsbordet, for der er næsten aldrig noget han kan tåle helt. Han har så også allergi, så der er mange ting han virkelig IKKE KAN tåle.

  • #23   22. jul 2007 Mine får tørkost som basis.. osse min allergihund på 10.. Er der noget tilbage af aftensmaden,får de det.. knogler et par gange om ugen.. alt muligt og umuligt blir brugt som godbidder.. Samt de går da ikke af vejen for at æde diverse efterladenskaber fra hare osv der er på vores grund..

    Jeg er ikke fanatisk og fodrer som jeg syntes mine hunde trives bedst.. Det håber jeg da alle gør smiley



Kommentér på:
Fodring af hunde

Annonce