{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.435 visninger | Oprettet:

Amanda F
Amanda F
Tilmeldt:
23. maj 2020
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Siberian Husky pels {{forumTopicSubject}}

Halløjsa.
Jeg kunne godt tænke mig at vide lidt mere om pelsen på en siberian husky? Den har jo meget pels, men jeg har læst at den ikke rigtig skulle fælde, men kun når den skifter pels. Er der nogen der har erfaring indenfor dette område og kan fortælle mig lidt om dette? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Siberian Husky pels
  • #1   23. maj 2020 Det synes jeg der påstås om næsten alle racer med den pelstype - jeg gætter på at virkeligheden for husky er som For mange af de andre, at de fælder let til moderat hele året, men 1-2 gange om året går de så rigtigt i fæld og smider det meste af underulden indenfor meget kort tid.

  • #2   23. maj 2020 Med en husky er pelsen det absolut allersidste man skal tænke over. Man skal starte med at overveje, om man har tid til at motionere sådan en nok (husk at den er lavet til at løbe et marathon med en slæde efter sig), om man har midlerne til at hegne sin have ind som en rockerborg og om man orker deres snak og hylen.

    Hvis man ikke tænker at ovenstående er det fedeste i verden, skal man købe en anden hund.


  • Amanda F
    Amanda F Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #3   23. maj 2020 Michelle, ja jeg tænkte nemlig nøjagtig det samme. Men tak for svar smiley

    "A", nu har jeg ikke på noget tidspunkt sagt at jeg skal have mig en husky og at jeg kun tænker på pelsen. Jeg har erfaring for hunde, og jeg ved hvad de fleste kræver. Her spørger jeg bare af ren nysgerrighed indtil en husky's pels, da jeg aldrig selv har ejet en husky før. Så du behøver skam ikke at belære mig med ting jeg ikke spurgte om - og som jeg i forvejen er klar over. smiley


  • #4   23. maj 2020 Det virker bare som det mindst relevante spørgsmål, når man snakker hardcore løbemaskine på speed.

    Men skønno at du ved så meget, og alligevel ikke har kunnet google dig frem til pelsens beskaffenhed smiley


  • #5   23. maj 2020 Du skal ud og møde nogle hunde, hvis du har interesse i racen.
    En intakt, rask husky, der fodres ordentligt, drysser ikke løbende. Man kan faktisk næsten ikke trække pels ud, når de står i fuld pels.
    Til gengæld fælder de helt og aldeles 1-2 gange årligt. Først ulden og derefter en del af de mere stride dækhår. Fældningen varer cirka fire uger til halvanden måned. Det går klart hurtigst hvis man bader og blower.

    Fjerner man hundens kønshormoner (ved kastration el. sterilisation med fjernelse af æggestokke) fælder den til gengæld løbende, fordi hormonspejlet ødelægges. Ulden vil desuden ofte blive tykkere.


  • #6   23. maj 2020 Som ejer af en af de racer som trimmes, vil jeg sige, at det er min erfaring at ejere af hunde, som fælder, ikke altid er heeeelt bevidste om hvor meget deres hund egentlig fælder smiley Eller er ligeglade?

    Jeg har mange gange fået at vide at xx race ikke er i fæld og alligevel står man tilbage med pels på tøj og i møbler, efter de har været på besøg. Så jo, de fælder. Hele tiden.
    Vil man have hund, der ikke fælder, skal man over i nogle helt andre racer.


  • #7   23. maj 2020 Der er meget stor forskel på pelsen på huskyerne - efter min erfaring.
    Lige fra dem, der stort set ikke fælder (de er virkelig i mindretal) til dem, der smider sækkevis af uld henover nogle uger forår og efterår. De kan nærmest ligne en bomuldsmark i fuldt flor smiley

    Nogle fælder så voldsomt, at de nærmest fremstår nøgne (eller i det mindste afpillede) og andre fælder mere behersket, og når at sætte ny pels undervejs, så de faktisk hele tiden står i flot pels.

    Struktur, tykkelse og til dels også længden af pelsen varierer også utroligt meget.

    Så.. det er svært at sige noget helt generelt, udover at de fleste mennesker, der er vant til andre racer, synes huskyer fælder VILDT meget smiley


  • #8   23. maj 2020 A-S det må jeg give dig ret i. Uanset årtid, er det altid fuldstændig forbudt for gæster her, at komme anstigende i pænt sort tøj. Så er de ihvertald selv ude om det, og får lov at låne en fnugrulle på vej ud smiley

  • #9   23. maj 2020 Vores fællede 2 gange årligt. Midt vinter og sidst på sommeren.
    Ind i mellem var der end ikke pels på tøjet og børstede man hunden var det virkelig virkelig lidt der kom af.
    Omkring fæld lignede hunden en forsømt druknet mus. Maskinen rykke pelsen af i totter og troede aldrig det ville få en end igen.


  • #10   23. maj 2020 Husky i fæld.

    (Maskinen i ovenstående skulle ha været “man kunne”)


    profilbillede
  • Amanda F
    Amanda F Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #11   24. maj 2020 Jeg siger tak for svar smiley

    Nogle mennesker har travlt med at være efter hinanden, og bare fordi jeg spørger indtil en husky’s pels er jeg åbenbart “hende der overvejer en husky, men er usikker pga pelsen” ? Nej. Jeg kunne aldrig i mit liv drømme om at vælge en hund udelukkende pga pelsen. Som sagt, jeg har aldrig selv ejet en husky, men flere andre racer - og her er jeg bare nysgerrig omkring pelsen, da jeg synes en husky skiller sig meget ud i forhold til andre hunde, og jeg kunne godt tænke mig at høre andres personlige erfaring, i stedet for at læse noget på google, som ikke altid er det rigtige.
    Det er aldrig forbudt at lære noget nyt jo smiley

    Men jeg takker for de svar jeg faktisk kunne bruge! Og god dag til jer smiley


  • #13   25. maj 2020 @6: A-S jeg har præcis samme oplevelse smiley Dem der siger at fx husky eller labrador ikke fælder, hvis den bare fodres rigtigt, er af de rigtige liner osv osv. De ved altså ikke hvad det vil sige at en hund ikke fælder smiley Jeg trimmede Clinton i fredags, så nu er han komplet fældefri og sommersmart i en fart (det tog 4 timer).
    Jeg har en fældehund og en trimmehund. Doberen efterlader små sorte hår all over trods næsten daglig brug af gummistrigle og blød børste.
    Hvorfor ikke bare indrømme at en race fælder og at det er en del af pakken smiley


Kommentér på:
Siberian Husky pels

Annonce