{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
923 visninger | Oprettet:

Vinterpels. Er jeres vovser også begyndt at sætte vinterpels? {{forumTopicSubject}}

Skye har kun været i rigtig sommerpels i max 2 mdr., hvor hun endelig fik smidt det sidste af sin babypels ... lidt sent ... og nu sætter hun allerede vinterpels. Er det normalt?
Jeg kan ikke huske det, da Kia pga. neutralisering, ikke havde faste fældningsperioder.
Er det vejrskiftet?

Det er selvf. ikke et problem, så længe temperaturen er nede i det her niveau. Men det var rart ikke at have hår i hele huset ... så længe det varede hæh he.

Er der stor forskel på jeres vovsers sommer- og vinterpels? Billeder er velkomne (enhver undskyldning for at se på dejlige vovser, skal da bruges) smiley

Her er et af Skyes sidste sommerpelsbilleder smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vinterpels. Er jeres vovser også begyndt at sætte vinterpels?
  • #1   26. aug 2020 Jeg er totalt ny med hunde der fælder. Min whippet, Cosmo fælder meget lidt. Men Picasso, podenco ibicenco. Hold nu op jeg synes det er vildt. Men alt er næsten vildt når man har været vant til pudel.. smiley

Jeg synes Picasso har fældet i en måned nu her, han er meget korthåret ellers og uden underuld, men det flyver rundt. Har faktisk tænkt på hvad der er normalt inden for fældning.. ???? Jeg har svært ved at se den store forskel på hans sommerpels og vinterpels.. ?????

• #2   26. aug 2020 Forskellen er underuld smiley Nogle hunde ændrer sig en del og bliver såå smukke i fuld vinterpels, at det ser så mærkeligt ud, når de igen skifter til sommerpels, hvor det er den meget tyndere dækpels, der dominerer.

Vi har en langhåret schæfer i Hundeskoven. Han er såå smuk, i fuld pels, og ligner en gadehund, i fældesæsonerne smiley Der er meget forskel.

Skye er ved at sætte sin første rigtige vinterpels som voksen. Jeg glæder mig til at se, hvordan hun kommer til at se ud. Pelsen på hendes bagdel er begyndt "at skille", fordi den bliver så tæt.

Her er hun under fældning til sommerpels, hvor hun har en del længere faner ... og så er hun gylden, fordi hun boede det meste af tiden, i et jordhul hun havde gravet i haven. Generelt er der ikke meget HVID hyrdehund over hende smiley

profilbillede
  • #3   26. aug 2020 Her med mere vinterpels, hvor man kan se, at pelsen på bagdelen skiller.

Underulden får hende til at se næsten fed ud ... Det er tydeligere ved hunde med farver smiley

profilbillede
  • #4   26. aug 2020 Ja det er en vild forskel der kan være på de der racer med underuld. Mine svigerforældre bor i Grønland og jeg har så meget lyst til at vaske og frisere de hunde der ligger udenfor og får lov til at fælde i store totter.. ?? ??

• #5   26. aug 2020 Ihh man kan blive hooked på de der totter der. Man kan plukke og plukke, vaske og børste uhh ...
    Det føles frustrerende, fordi det bliver ved og ved, men også tilfredsstillende, fordi det hurtigt ser ud til, at man virkelig udretter noget, når der ligger en kæmpe bunke pels, på rekordtid smiley

Skye samler selv sine hår op, og afleverer dem, hvis hun finder en tot på gulvet. Sådan en håndfuld våde hundehår er bare mums smiley

De vovser på Grønland lever jo egentligt bare et naturligt liv. Medmindre pelsen filtrer, så er det fint, at de ser lidt forhutlede ud.

• #6   27. aug 2020 Ja det er alt for tilfredsstillende.. ??
    De bor syd på så det er blandinger af hvad ved jeg der står i en lænke dagen lang. Tror der er en del fårehunde og en eller anden slags spidshunde, og blandinger deraf, nogen har det ok, mange kunne godt bruge bedre..??

• #8   27. aug 2020 Christina: Har du billeder af skønhederne i de forskellige faser? Jeg kan godt forestille mig, at der er MEGET pels.

Jeg tror også det, at vi har det ret så koldt i huset, når der ikke er varmebølge, og at Skye er meget ude, uanset vejr, måske gør, at selve sommerpelsperioden, varede så kort ...

Hun var ellers flot. Man kunne rigtig se hendes figur smiley

• #10   27. aug 2020 Hunde i fuld pels er smukke, men der er også noget charmerende synes jeg, ved det der "gadehunde"-look de får, når pelsen tjavser.

Personligt er jeg jo glad for, at varmebølge etc. er overstået, og ikke varede alt for længe. Men det sjovt at se Skye i sommerpels for første gang smiley Og det var også megapraktisk, fordi den var helt selvrensende, hvor der i underulden altid sidder en masse sand, som hun så smider overalt smiley

• #13   27. aug 2020 Der kan måske godt være noget om det med hormonerne ... Jeg ved det ikke, men manglende hormoner er jo kendt for, at smadre nogle hundes pels ... så det giver god mening.

Dine vovser er nu bare skønne at se på. Alle de farver smiley

Der er den der periode, hvor man kan børste alt det man vil, men ikke alle hårene er løse nok til, at de vil af ... Så der må plukkes, men samtidig skal man passe på med, ikke at frustrere hunden, da mange af hårene stadig sidder fast. Haps, haps, haps, hver gang man lige kommer forbi vovsen.

• #14   27. aug 2020 Huskier skifter pels ud fra kønshormonniveau.
    Tæver fælder ned 3 mdr før løbetid, og sætter ny pels så de fremstår bedst til parring.
    Det er derfor man laver totalt ged i deres pels med fjernelse af kønshormoner.

• #15   27. aug 2020 Det giver god mening. Jeg vidste ikke, at det hang sådan sammen, kun at der var noget hormonpåvirkning. Det er da smart smiley

• #16   27. aug 2020 Mine har ikke underuld, så det er ens hele året.
    Sommerfoto af Cujo her (fra i dag) og vinterfoto i næste (fra hans fødselsdag i februar).

Til gengæld er mine ponyer godt i gang med at sætte pels.

profilbillede
  • #17   27. aug 2020 .

profilbillede
  • #18   27. aug 2020 Og lige et hvor han var nyklippet:

profilbillede
  • #19   27. aug 2020 Vinter (februar 2019)

profilbillede
  • #20   27. aug 2020 Åhh ja... der er en verden til forskel smiley
    Mine smider al undeulden forår/tidligt sommer - det er voldsomt og tager fra 6-8 uger.
    Det gode er at når de begynder at lægge pels til igen, det starter på augsut/september, så fælder de ikke mere før næste år når undeulden skal af igen...

profilbillede
  • #21   27. aug 2020 Når kaniner fælder smiley

profilbillede
  • #22   27. aug 2020 Salla

Gad vide om din kanin og min hund er i familie?? smiley

profilbillede
  • #23   27. aug 2020 Yorkie: Det er godt nok også en lækker vaps. Og den klipning der gør noget helt skønt for ham (og racen).
    Ellers ser de tit skrøbelige og kedelige ud, efter min erfaring, hvilket er synd, for det er jo ofte hunde med gang i.

Skye leger med en Yorkie engang imellem, og den er der gang i. Jeg er altid nervøs, når Skye leger med mindre hunde, da hun er stor, og i en alder, hvor hun ikke helt har styr på kraft og koordination. Men ejeren af Yorkien er ikke bekymret. Og hold da op den bette fis, den styrer det fint. Den fortæller såå tydeligt, med sit kropssprog, hvordan den vil have, at Skye opfører sig, så hun indretter sig.
    Og med den klip (den er klippet lidt som din), så kan man også se, hvad den prøver at sige smiley

Jeg har aldrig haft en trimme/klipperace ... Er det 2 forskellige slags pels?
    Fælder de slet ikke imellem klipningerne?

• #24   27. aug 2020 Lise: Ja der kan det virkelig ses, wow:) Fælder de heller ikke dækpels imellem fældeperioderne?

• #25   27. aug 2020 Salla: Hvor er det ... specielt ... hæh he. Den der pelskant, og så at se på Lises billede, at hunde også kan få det ... er det hårene der vælger at slippe i det mønster af sig selv, eller er det i forbindelse med børstning?

• #26   27. aug 2020 Hahaha, man skulle tro det. Det er dog ikke min kanin smiley

• #27   27. aug 2020 Det vælger selv, atfælde sådan. Man har så meget lyst til, at forsøge på, at plukke det, men det sidder fast

• #28   27. aug 2020 Vores fælder i forhold til løbetider og ikke i forhold til sæsoner smiley

De fælder heldigvis ikke samtidigt smiley

• #29   28. aug 2020 Sanne :
    Dækhårene fælder de en smule af når selve underulden er væk - Ikke så meget & kun ganske kortvarigt. Det er ene og alene sæsonfæld hvor de gør klar til den varmere period. De fælder ikke op til løbetid men fælder efter hvalpe (som de fleste racer). Løbetid er jo altid efterår/vinter, og på det tidspunkt har de lige lagt pels på igen..

Kommentér på:
Vinterpels. Er jeres vovser også begyndt at sætte vinterpels?

Annonce