{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.024 visninger | Oprettet:

HD hvad er ok for jer? {{forumTopicSubject}}

Hvad en ok HD-status er på en hund er naturligvis meget afhængigt af race osv. Men hvad er ok for jer når det kommer til forældredyrene hvis I skulle købe hvalp og hvad for "for meget"?

Ville I f.eks. købe hvalp med en forældre med A hofter og en med C hofter? og ville det have betydning for jer hvilken race der var tale om, om der er HD-indeks osv. Hvad er jeres tanker om HD generelt og hos "jeres race"?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HD hvad er ok for jer?
  • #1   9. sep 2020 Nu havde min gamle hund svær HD, så det betød rigtig meget for mig, i valget af den nye hund. Så der var ikke andet end A og et par B i stamtavle. Rimeligt langt tilbage. Så et højt hd index var et must.
    Jeg tror måske ikke racen ville have så stor en betydning. Jeg ville aldrig købe en hund af race som jeg vidste var meget disponeret for feks HD.


  • #2   9. sep 2020 Jeg ville nok gå efter A/B hofter.
    Hvis den rette hund med mange andre gode kvaliteter viser sig at have C hofter, ville det kunne gå, hvis den parres med en A hund.


  • #4   9. sep 2020 Hvis vi snakker hvalp, altså en hvalp/kuld/opdrætter jeg specifikt udvælger, så A, maks B.
    Snakker vi voksne omplaceringshunde, så betyder det mindre for mig.


  • #5   9. sep 2020 Her kommer det såååå meget and på racen, ved nogen racer er de nødtil st bruge A og c hofter for at noget andet vigtig kommer med. I min race kigges der ikke efter HD da jeg endnu ikke har hørt en med HD problemer.. her er ryggen vigtigere sammen med øjnen og PL

    Min den gammel har dog slidgigt i den ene hofter men det pga skævt bækken. Hvor den unge er fri i ryg og hofter (han haltede som ung, så vi tog rtg)

    Men vil helst gå efter A/B især hvis man skal skal bruge dem i agility.


  • #6   9. sep 2020 tak for jeres svar. Jeg kan se jeg ikke er den eneste det helst ser A hofter på forældredyrene . jeg studser selv af og til når jeg i min søgen efter min kommende hvalp falder over kombinatiner med fx a-c hofter og især hos racer hvor det ikke burde været nødvendigt bl.a. i forhold til mængde at hunde i racen osv. Mon det er fordi det af og til "bare" er den hund man har

  • #8   9. sep 2020 En af mine kæpheste. Blandt andet hos labben, kan jeg bare ikke se, hvorfor man vil avle på andet end A og B..... Det er jo ikke ligefrem fordi der mangler individer i racen. Og iøvrigt er jeg nok mere hys med AD.

    Når det er sagt, så kigger jeg rigtig meget på indeks og sikkerhedstal smiley


  • #9   9. sep 2020 Jeg har fravalgt hvalp fra et kuld efter en tæve med B/C og et index på kun 89. Hanhunden til kuldet har A/A.

    Jeg har før haft hund med HD, og det ønsker jeg bestemt ikke igen.
    Jeg vil have A og enkelte B’er i tavlen. C ville kun være en mulighed, hvis hunden ellers var helt perfekt, fungerede i sporten trods hofterne, og indextallet stadig var flot. Selvfølgelig kun parret med A. Men jeg ville helst undgå det smiley


  • #10   9. sep 2020 Nu har jeg små racer, hvor hofter generelt ikke er et problem og noget der bliver tjekket, men ellers ville jeg have A hofter og B går an. Det skulle virkelig være noget ekstraordinært hvis jeg skulle gå med til en C. smiley
    Jeg vil hellere vælge en anden race, end at gå på kompromis med sundhed, hvilket er en af grundene til at jeg denne gang ikke endte med en chihuahua mere.


  • #11   9. sep 2020 Max en A/B-parring.
    Allerhelst A/A, men der er såååå mange andre ting, der også skal være i orden.


  • #13   10. sep 2020 Principielt går jeg efter fejlfrie hofter, men virkeligheden skubber ind imellem til principper.
    Således har min tæve en far med en C-hofte og det har jeg det fint med.
    Index er fornuftigt og hanhunden havde nogle kvaliteter, der ikke måtte gå tabt.

    Og sådan er det jo med avl - man kan ikke prioritere alt højest.



  • #14   10. sep 2020 I den af mine racer hvor det er relevant vil jeg ikke gå længere ned end B. Racen har ikke de store HD problemer men det er en stor race og den skal kunne holde til at blive brugt.
    Bevares jeg kender hunde (af alle mulige racer) der overhovedet ikke er påvirkede af at de har fx en C hofte. Men jeg kender også hunde der ikke har kunnet holde til at blive brugt pga C hofter. Så helst A og til nød B - og det er ikke svært at finde en god hund af brugslinier med A eller B hofter så jeg ser ingen som helst grund til at kigge længere ned af skalaen.


  • #15   10. sep 2020 Jeg ville kigge på status på forældredyrene og søskende til C-hoftehunden allerførst - hvis de har A/B status, så ville jeg nok ikke være så bekymret. Der kan være mange årsager til en C-hofte.....
    Hvis det er en linie, der har dårlig status generelt, så ville jeg holde fingrene langt væk.


  • #17   10. sep 2020 A/A A/B og A/C ville være ok for mig.
    Men så skulle C hunden også virkelig være noget helt specielt


  • #18   10. sep 2020 A/A eller A/B.

  • #19   10. sep 2020 Jeg ville gerne enten kunne se en evt. c-hofte. Altså selv se billedet. Jeg synes der er forskel på om det er en a/c eller en C/c
    Men ellers er jeg meget enig med i andre.


  • #20   10. sep 2020 Jeg kunne måske bruge en han med B, hvis anerne er fine. Men jeg ønsker klart kun at bruge A, hvis det er muligt. Jeg vil have 0 i skuldre.
    Jeg står selv med en tæve som er pra-fri, OCD-fri, ED0 men B/C på hofter. Der er én B i stamtavlen. Resten er A. Hun er en super dejlig mild og god pige. 2,5 år og aldrig haft en sygedag. Hun har indenfor de sidste 2 mdr (fotograferet slut juni), været til kraniosakralterapeut 2 gange. Terapeuten fortalte at Flora var s.... skæv fra strube til halespids. Det passer meget godt for Jens Knudsen havde virkelig problemer med at få hende lagt parallelt og han gættede godt nok på B/C, men så egentlig ikke noget dysplastisk. Hun har ldrig vist det mindste tegn på HD ej heller haltet, men har gået stramt bagtil sammenlignet med sin mor. Efter behandling går hun frit.
    Flora har vi bestemt ikke skal gå videre i avl. Det ville være imod det vi står for og det vi selv ville købe. Møg ærgerligt men en del af "spillet". Det spil mange tror er en fed indtjening...


Kommentér på:
HD hvad er ok for jer?

Annonce