{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.199 visninger | Oprettet:

Er det normalt? {{forumTopicSubject}}

I stedet for at skrive en (alt for) lang roman som ingen alligevel gider læse til ende, så så vil jeg i stedet høre, om jeres næsten-teenagere også har haft totalt myrer i kroppen, opkørte, svært ved at slappe af osv?

Umi er lidt over 5 måneder og jeg føler ofte hendes lille krop og hjerne er fulstændig uden for rækkevidde.. om eftermiddagen, selv efter gåtur, leg, træning osv, så kan hun bare ikke slå røven i sædet i 5 sekunder, men er rastløs i flere timer. I de timer er hun kun interesseret i sko, stoleben og ledninger, og bliver hun forhindret i dette så stress-boller hun bare mit ben. Vækker mig kl. 1 om natten ved at grave i sengen, og mente det var morgen NU da kl. var 5. Kan pludselig slet ikke finde ud af at tisse kort inden jeg skal afsted, men æder en halv fodboldbane af græs og kattelort mens hun får uendeligt hvalpeflip og bider, bider, bider - hvis hun ikke kan komme til mine sko/bukser så begynder hun bare at hive alt græsset op i stedet. Jeg sværger hun har mord i øjnene.

Hun er så også på skånekost og får ikke de snacks og tyggeting hun plejer at ligge med.. men jeg er ved at gå ud af mit gode skind. Gør jeg virkelig noget helt forkert? smiley Eller ER hvalpe-snart-teenagere bare sådan lidt skudt i hovedet en stor del af dagen? Er det normalt at køre på-på-på 3 timer i træk uden overhovedet at tage en pause?


Kommentarer på:  Er det normalt?
  • #1   30. sep 2020 Så kommer mit standardspørgsmål - hvor mange timer vurderer du, at hun sover/hviler i løbet af et døgn?

  • #2   30. sep 2020 Karina - jeg har gået i noget tid og prøvet at vurdere det. Lad os sige, at hun sover 8 timer om natten, og hvis jeg er væk om dagen, så sover/slapper hun af i 6 timer. Hun får ikke meget hvile om eftermiddagen, men går som regel kold kl. 20 om aftenen.
    Så 16 timer vil jeg skyde på? På en god dag.


  • #3   30. sep 2020 Jeg tror at det er individuelt. Jessie var meget ala det du beskriver, mens Avicii var meget nem.

    Falder hun ikke til ro hvis du også selv sidder roligt ? Jeg husker med Jessie at hun faldt til ro når jeg selv sad roligt med lektier etc. Når hun derfor endelig faldt til ro, så sad jeg stille selvom jeg egentlig gerne ville ud og hente noget i køkkenet etc smiley er Umi også sådan en type som følger efter dig overalt? Det kan også hjælpe den type hvalp/hund at afgrænse deres område når du synes at der skal være ro, eksempelvis med en stor hvalpegård eller lign. (Selvom den type hvalp brokker sig lidt først inden de endelig kollapser).
    Det hjalp også med Jessie at undlade de ting i hverdagen som kunne få hende helt op i det røde felt rent stressmæssigt. F.eks blev hun helt forvirret/stress-bananas i hovedet når vi gik mange sammen, derfor undlod jeg det for en lang periode.


  • #4   30. sep 2020 Jeg synes det kan variere meget - som regel falder hun ikke naturligt til ro hvis jeg selv sidder roligt ved bordet. Så finder hun bare mine hjemmesko, eller begynder at kradse på spejlet, eller bider i døren.
    Andre gange tænker hun "nå okay, så lægger jeg mig da også bare her". Jeg har ikke helt fundet et mønster i det. Men hun er ikke en type der følger efter mig, har hun først lagt sig så forholder hun sig egentlig rimelig casual til det hele.

    Men jeg har overvejet, om jeg simpelthen skal begrænse hende og putte hende i snor, for jeg mener jo hun er velaktiveret og tilfreds, hun kan bare ikke finde ud af at sætte gearet lidt ned igen.


  • #5   30. sep 2020 Men det er i hvert fald rart at høre, at andre også har været sådan! smiley

  • #6   30. sep 2020 Jeg synes aldrig jeg har oplevet noget tilsvarende. Jeg synes de har fundet en meget god rytme i den der alder. Men det er jo ikke helt det samme at have en flok kontra kun at have en.

  • #7   30. sep 2020 Jeg har heller aldrig oplevet det med huskyerne - men har haft det samme med en ung hyrdehund.
    Det eneste der hjalp, var faktisk at tage ham i snor, og så bare sidde med ham, der hvor jeg nu havde sat mig, for at forholde mig i ro. Så gik der ikke lang tid, før han også faldt til ro. Altså... lige indtil jeg så bevægede mig igen smiley


  • #8   30. sep 2020 Er du sikker på hun ikke har ondt et sted i kroppen og trænger til en behandling?

    Jeg nævner det kun forbi Sam ofte blev rastløs og bed voldsomt som hvalp/unghund og så vidste jeg, at det var tid til en behandling og den var trukket lige længe nok, for nu havde han rigtig ondt.


  • #9   30. sep 2020 Og jeg vil også sige, at når hun har oplevet, trænet osv, så hjælp hende til ro, enten i en hvalpegård eller i snor, så hun lærer at slappe af.

    En af Sam's kuld søstre fik aldrig sovet når de var hjemme, de kunne altid først få ro på hende omkring kl 11 om aftenen, selvom de prøvede alverdens aktivering, hun var stresset og kørte i højeste gear konstant og kunne ikke selv finde roen, det var de simpelthen nødt til at hjælpe hende med. smiley


  • #10   30. sep 2020 Tak for jeres svar! Jeg har endnu ikke prøvet at tage hende i snor, men måske jeg giver det et forsøg. Og nej det ved jeg faktisk ikke Mathilde, det var ikke lige faldet mig ind smiley

  • #11   30. sep 2020 Ja, jeg har prøvet at sidde roligt på gulvet med hende og en bideting, når vi kommer hjem, for netop at hjælpe hende lidt. Men enten så fravælger hun mig (vil hellere prøve at finde noget forbudt at bide i) eller også så går hun totalt amok på mine fingre. Så jeg tror, der skal lidt andre midler i brug smiley

  • #12   30. sep 2020 Dorit var hvalpen fra helvede smiley

    Der var 2 ting som havde stor effekt på hendes vanvittige flip. Først kom hun på foder med mere kød og færre kulhydrater. Al den hurtige energi i det gamle foder, fik hende til at gakke ud smiley Og så brugte jeg "straf-snoren". En snor, hvor det nederste stykke er metal. Jeg holdt hende, så hun ikke kunne nå hverken mig, møbler eller andet. Når hun faldt til ro, fik hun snoren af. Det var ret effektivt smiley


  • #13   30. sep 2020 Jeg har aldrig oplevet det, men jeg er jo også så heldig at leve med hunde i flok, og de unge lærer af de voksne hvordan man opfører sig. Hun lyder stresset, så jeg ville indføre tvangsro. Enten i et bur eller i en kort hundesnor. Sæt dig ned ved computeren eller i sofaen, med hende i snor. Den skal være så kort at hendes eneste valg ender med at være i ro - gerne liggende.

    men måske skal du se om du kan finde et mønster. Er der sket lidt for meget dagen inden ? den dag? når hun flejner helt ud?


  • #15   30. sep 2020 Jep.
    Jeg troede helt seriøst, at Louie havde en hæklefejl/damp/et-eller-andet de første 18 måneder af vores liv sammen. Fuldkommen hjernedød og speedet, når han ikke sov. Det blev gradvist bedre og bedre og bedre, men det skulle først peake omkring 9 mdr.


  • #16   30. sep 2020 Noget, jeg synes kunne hjælpe dengang (og stadig faktisk når jeg passer min fars lille stressbombe smiley ), er, at efter en lang gåtur med snus, lidt træning og bevægelse så næsten med det samme, vi kommer hjem, stikke hunden en tyggeting med rimelig god tyggetid i.
    Der er flere gode ting i det: Hunden er kommet af med energi på turen, og lægger sig nu ned. Tyggeriet udløser ro hos hunden, og når den er færdig er der mad i maven som skal fordøjes, så hunden falder typisk i søvn.

    Da Coco var helt ung teenager foregik den proces dog nogengange i snor, hvor jeg så sad ved siden af i sofaen, men roen kom nu altid hurtigt hos hende smiley


  • #17   30. sep 2020 Jeg synes det er såå svært at finde et mønster, jeg har seriøst overvejet at føre en dagbog over dagen for det er super svært at spotte.
    Hun er ved at smide kindtænderne pt. så de sidder selvfølgelig også og irriterer smiley og det er helt klart en faktor!

    Lige nu ligger hun i sengen med en kong dims jeg har puttet kylling i. Vi har været ude i en ny skov og fået en masse indtryk (5 hunde de første 20 minutter, tror vist lige jeg vælger et andet tidspunkt næste gang).
    Jeg tog hende egentlig først i snor, som jeg satte i bordet. Men havde åbenbart ikke fået vist hende ordentligt at hun var spændt fast, for lige pludselig var hun i spring mod sengen med tyggetingen i munden, og blev revet om på ryggen af snoren smiley Stakkels mus.
    Så den prøver vi evt. lige bagefter, mens hun ikke springer rundt...


  • #18   30. sep 2020 Jeg tænker du skal sidde ved hende og holde hende i snoren, til hun falder helt til ro, om det er på gulvet, i sengen eller sofaen er nok ligemeget, men start et sted hvor du ved hun godt kan lide at ligge.
    At binde hende fast med snoren, tror jeg ikke kommer til at skabe ro for hende. Og det skal være 100% konsekvent for hende, at når man er i kort snor, så laver man ikke alt muligt andet og karter rundt, man ligger med noget at tygge eller slikke i for at hjælpe med at skabe ro, og så holder man ud til hvalpen falder ned, du kan koble snoren af, når hun er helt rolig.
    God træning smiley


  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 247
    #19   30. sep 2020 Har de sidste 35 år haft - 3 schæferhunde samt en enkel Sheltie, og har aldrig oplevet det der bliver nævnt.

    Jeg synes faktisk de alle har været nemme, men de har dog alle haft et unghunde flip 1 times tid om aftenen, så det var ned på gulvet og lege med dem, når det var ovre så faldt de i søvn og det var det.

    De har intet ødelagt indenfor ud over indmaden ud af deres bamser. smiley

    En enkelt af dem var rigtig god til at grave have smiley men det var ovre inden for det første år.


  • #20   30. sep 2020 Tak Mathilde smiley
    Ja det tog lidt tid at fatte konceptet at være i kort snor - jeg endte med at holde den, det tog så også knap en time hvor hun pev og klynkede, og jeg måtte ud med hende undervejs, fordi jeg oprigtigt troede hun virkelig skulle tisse (nej, hun fik bare flip på mine støvler) smiley

    Jeg tror, vi prøver at gøre det mere konsekvent. Ellers ender hun jo alligevel bare med at tonse rundt som et opkørt lille barn, så det er værd at give et ordentligt forsøg. Og nu hvor hun har fået ormekur må hun også begynde at få lidt tyggeting igen, det kommer til at hjælpe!

    Det er sjovt, Hama - at der er så kæmpestor forskel på hvalpe.. Umi vil virkelig have fat i ledninger, dørkarme, fodlister, skobakken, hjørnet af døren osv osv, og det kan hendes bamser bare sjældent konkurrere med smiley Hvis hun har et reelt flip så kan jeg faktisk ikke lege med hende; alt andet end fingre, næse og tæer er luft for hende.
    Det har været noget af en prøvelse som førstegangsejer smiley


  • #21   1. okt 2020 Det der jo er vigtigt med at tage hunden i snor er også at du er i ro (fordi du holder snoren).
    Så fx sæt dig på sengen/i sofaen og tænd tv'et og hold hende i kort snor, slap af, så du viser hende at nu er tiden hvor VI slapper af smiley


  • Hera-pigen
    Hera-pigen Tilmeldt:
    jul 2020

    Følger: 1 Svar: 52
    #22   1. okt 2020 Hera har haft det sådan da hun var yngre - men når det blev for meget fik hun en "time-out" i køkkenet bag et børnegitter. Hun kunne se os, men der var ikke rigtig noget hun kunne flippe ud med eller bide i. Så hun endte hurtigt med at overgive sig til søvnen.
    Jeg tror faktisk hun var glad for at få den hjælp, og hun søger nu tit selv derud, hvis hun vil ha' ro.

    Hun er nu 13 mdr. og kan stadig få et flip - for det meste når vi skal tisse af i haven om aftenen. Så fiser hun rundt som skudt ud af en kanon, og bider i alt hun møder på vejen, så som buske, blomster eller hækken.
    Jeg står helt stille og lader hende rase ud - efter 5 minutter er hun "normal" igen, og vi kan gå ind og sove.


  • Hera-pigen
    Hera-pigen Tilmeldt:
    jul 2020

    Følger: 1 Svar: 52
    #24   1. okt 2020 Træning eller ej...

    Når hunden har sådan et flip er den udenfor reækkevidde, den hører ganske enkelt ikke hvad du siger. Og en tyggeting er ikke et tema, da den ikke bare lægger sig og tygger -man kan lokke med hvad som helst.

    I øvrigt ville jeg aldrig bruge hundens seng som "straf" - det skal være et sted man har lyst til at være, og ikke et sted man tvinges op i.


  • #25   1. okt 2020 Jeg overtog Tessa, da hun var 6 måneder, hun var top stresset og kunne slet ikke finde ro selv. Den første måned sad jeg med hende i armene for at hun kunne falde til ra, derefter trænede vi ro, hvor hun skulle ligge selv, men hvor jeg var ved siden af og i løbet af omkring 2 måneder kunne hun selv finde ro og ligge sig og hvile.

    Hun har dog stadig brug for hjælp en gang imellem, stadig som næsten 6 år gammel, men her kan jeg nøjes med at guide hende.


  • #27   1. okt 2020 Ny_hundeejer2020 Nej det gjorde hun faktisk ikke, hun kæmpede imod i starten, men hun slappede ret hurtigt af og blev helt afslappet. Men nu var hun ikke særlig bidende når hun kørte op, hun travede mest bare rundt og man kunne ikke få forbindelse til hende.


  • #28   1. okt 2020 Christina vi kan ikke regne med huskyerne i det her "game".
    Selv som små er de jo eminente til at falde til ro.
    De ville jo være vildt dårlige til det, de er lavet til, hvis de ikke sørgede for at hvile, når de fik muligheden. smiley

    Og ja som Mathilde også skriver, så skal du have fat i snoren, og være heeeelt i ro selv. Se tv eller læse bog fx.
    Jeg har tidligere hørt Irene Jarnved fortælle, at hun går skridtet videre, og faktisk holder hvalpen/unghunden i halsbåndet - hvis man lige vrider en gang i håndleddet, kan man nemlig holde dem tæt ind til sig, men stadig liiiggge på tilstrækkelig afstand af lemmer og tøj til at de ikke kan bide. smiley

    Den unghund jeg brugte snor på bed ikke, så jeg har ikke selv været helt ude i halsbånd-situationen, undtagen på træningspladsen, hvor der da har været et par piratfisk smiley


  • #29   1. okt 2020 Nej jeg vil heller ikke mene at det fungerer med kurv/pude og så blive der - hos mig i hvert fald. Hunden er helt uimodtagelig over for sådan noget - den har jo ikke ro nok til at blive der i 1 sekund, så uden snor skal du enten stopfodre den med godbidder for at blive i kurven (hvilket går imod pointen) eller fysisk flytte den hele tiden (hvilket ikke er holdbart).

    Den træning man normalt laver med kurven holder ikke en millimeter i de situationer hvor hunden er uden for rækkevidde.
    Det gælder selvfølgelig bare i min situation og med min specifikke hund smiley

    Jeg sidder også ved bordet og stener computer, mens jeg har snoren i hånden. Vi har ikke gjort det i dag, da vi har haft besøg af min mor, men jeg er spændt på om det mon vil vise nogle resultater.

    Jeg må nok skrotte mine lammeskind på stolene for dem kan hun komme til mens vi sidder der, og hun bider også voldsomt i snoren. Hun gør virkelig alt for at holde sig oppe på dupperne uanset hvad hun så skal have fat i. Så vi må liige i gang med at tænke kreativt her..


  • #30   1. okt 2020 Ny hundeejer: min hvalp bider også meget. Så nej, jeg kan hverken sidde med hende, kæle hende eller lignende lige i de situationer. Jeg tror vi må kigge på hvilken slags hund vi har - jeg har bare erkendt at min hund bliver gejlet endnu mere op af sådan noget, så det er bare ikke løsningen for hende smiley

  • #31   1. okt 2020 Men måske du skal helt ned på hendes niveau, for at kunne skabe ro i hos hebde?
    Altså ikke sidde på en stol, imens hun er på gulvet, men helt ned hos hende og så sørge for hun intet kan andet end tilsidst at gå til ro, også selvom hun er ved at kamme over og vil bide voldsomt.


  • #32   1. okt 2020 Det kan sagtens være - jeg synes bare, at i de fleste tilfælde så bliver hun gejlet op og går lige i ansigtet på mig eller bider i hænder, og det er skidesvært at holde hende på afstand (og samtidig håbe hun bare falder til ro) når jeg sidder så tæt nede hos hende? smiley

  • #33   1. okt 2020 Altså kan du ikke holde hende fast så hun ikke kan gøre noget, tænker ikke hun er så stor. Min vejer 13 kg og har virkelig mange kræfter og hende kan jeg godt holde fast på, når hun kører op. Hun bider dog ikke men hun kæmper i mod med alt hun har. Men en fast greb i nogle minutter så slapper hun af.

    Jeg håber i hvert fald du finder en løsning der hjælper jer begge.


  • #35   1. okt 2020 Haha jeg prøver, men den lille lort kan sno sig rundt og bide i alt, det kræver lige lidt teknisk øvelse fra ejeren her smiley smiley

  • #36   1. okt 2020 Jeg havde aldrig muligheden for at lave andet, end at sidde på gulvet og holde hvalpen i kort snor, når hun havde sine nedsmeltninger. Hun var totalt tasmansk djævel, og hvæsede og spruttede som en vild smiley

    Snoren jeg brugte, var med metal de sidste 10 cm ned til karabinhagen. Det betød så, at når hun forsøgte at bide i snoren, bed hun i metallet, og det var ikke rart, så hun stoppede. Og så var det at hun kastede sig rundt, forsøgte at nå mine arme eller ben, eller forsøgte at nakke mit ansigt.

    Dorit var vanvittig nuttet, og hvis ikke det var fordi min veninde var vidne til en af hendes anfald, havde hun aldrig troet på det smiley

    Nå, men jeg sad på gulvet med hvalp i straf-snor, og ventede på at hun faldt til ro. Første gang tog det måske tæt på 10 minutter, men hun lærte meget, meget hurtigt, at jeg mente det alvorligt, og derfor lærte hun meget, meget hurtigt at stoppe sine anfald.

    Hun fylder 7 næste gang, og ved stadig i dag hvad den snor betyder. Jeg vil skyde på, at det tog mindre end 2 uger, at få hende til at forstå konceptet. Men jeg var også MEGET konsekvent, og det var MEGET kedeligt for hende, når snoren kom på - og det var også ekstremt kedeligt for mig smiley

    Men se lige hvor nuttet hun var smiley


    profilbillede
  • #37   1. okt 2020 Nu har jeg generelt indtryk af at du laver meget med hende, men får hun brugt hovedet nok? altså sådan virkelig udfordret hjernen så hun bliver kørt træt? smiley

    Jeg synes ikke Teemo er slem. Han hygge bider mig i hænderne, forstået sådan at han ikke bider så det gør ondt, og hans måde at gøre det på, mere virker som om han gerne vil have nærhed, så han tager fat i hånden og holder den bare, eller når han gerne vil lege, men aldrig hårdt eller så det gør ondt. Det er lidt svært at forklare.

    Jeg kan godt mærke at Teemo har fået mere energi og kræver mere både fysisk og mentalt for virkelig at gå om kuld, men han er også god til at slappe af og underholde sig selv (nogle gange ved at stjæle ting han ikke skal, men det er min fejl, for det er mig der har smidt det så han kan nå det). Han kan godt være lidt for voldsom ved de andre, men det skyldes mere størrelsesforskellen og at Teemo måske ikke altid sådan helt bruger sit lille hoved, så bremserne ikke bliver slået i før han er rendt direkte ind i dem eller sprunget over dem smiley
    Det eneste jeg mærker pt, som så tilgengæld også fylder RIGTIG meget, er at han er blevet ret usikker omkring hunde han ikke kender. Det er ikke så meget i situationer hvor han er løs og får lov til at hilse/lege (det gør vi kun under kontrollerede forhold, IKKE i en tilfældig hundeskov) men ligeså snart han er i snor er fanden løs når vi møder en anden hund. Det er virkelig hårdt og opslidende, nok mest fordi jeg hver eneste gang det sker føler mig lidt magtesløs og at det er mig der har fejlet, det er ikke en særlig fed følelse.
    Og så er han begyndt at have svære ved at koncentrere sig om træningen. Han vil stadig rigtig gerne, det er bare lidt svært for ham at "huske" at det lige var det vi lavede og ikke 100 andre ting smiley

    Når ja og så har han bestemt sig for at han ikke kan være alene hjemme, så det er ret heldigt at jeg stort set aldrig behøver at forlade ham, men jeg håber nu alligevel at han snart kommer i tanke om at han godt kan være alene bare et par timer smiley


  • #38   1. okt 2020 Nuuurh baby Dorit smiley smiley

    Jeg svarer jer lige ordentligt i morgen engang, når jeg ikke er for træt til at skrive et svar!


  • #39   2. okt 2020 Åh jeg kan slet ikke komme mig over billedet af Dorit, hvor var hun da bare nuttet! Jeg synes dog også der er forskel på Umis nedsmeltninger og så bare at hun vandrer rundt og får lidt gode idéer og ikke gider tage en pause. Men hun er da uden for rækkevidde i begge situationer sååå.... smiley

    Haha, jeg oplever præcis det samme, alle synes Umi er såå nuttet, men første gang mine veninder og min familie så hende i et flip, var de helt målløse og måtte indrømme jeg havde været spændt hårdt for smiley men det er da heller ikke lige forventeligt at en sød nuttet mus pludselig har hentet en stemme fem etager nede i helvede....


  • #40   2. okt 2020 Uha Solvej det er jo et godt spørgsmål, for jeg synes jeg træner med hende hver dag, og hun plejer at få snuseopgaver også, men spørgsmålet er vel altid om det så er nok? Jeg kan jo godt prøve at oppe det i en periode og se om det hjælper, for måske skal hun bare køres mere mentalt træt end nu?
    Jeg ved hvad du mener - når Umi er træt, så hyggebider hun også, det er åbenbart lidt rart at gumle på hænder smiley Men ja det er tydeligt at mærke, at de bliver større og kan klare mere, og der skal man jo også følge med.

    Haha jeg elsker Teemo smiley Men surt med de andre hunde. Umi kan også pludselig flippe ud hvis hun ser en stor hvid hund i mørket fx. Det har hun ikke altid gjort. Jeg tænker det må være fordi alting kører rundt i hovedet på dem, men jeg kan så godt sætte mig ind i følelsen af at være magtesløs. Selvfølgelig skal man håndtere det, men jeg satser også på, at det går i sig selv igen. Tænker da i hvert fald ikke det er fordi du har fejlet som ejer smiley


  • #41   2. okt 2020 Nu tager jeg selvfølgelig udgangs punkt i min egen hund, og her var min oplevelse faktisk at overstimulerende var værst i forhold til om Tessa kunne finde ro.
    Nu er der jo forskel på hunde, men jeg blev faktisk overrasket over hvor hurtigt Tessa blev/bliver overstimuleret, og det er i de situationer hun blev/bliver overgearede og ikke kan finde ro.
    Jeg ved ikke om jeg stimulere mere end jeg er bevidst om, eller om Tessa er meget følsom over for stimuli, men synes jeg blev overrasket over hvor lidt der skal til, før det var for meget.


  • #42   2. okt 2020 Det er nemlig virkelig en balance.

    Det var også derfor, jeg til at starte med spurgte, hvor meget hun sov/hvilede på et døgn. For med de små hvalpe er det faktisk tit der årsagen findes.
    Og det bliver en ond cirkel.

    Hvalpen mangler fred og hvile og bliver derfor overgearet.

    Ejerne tænker, åååhhhh den trænger til mere motion/oplevelser/træning/stimulering/leg - og så kører den ellers bare derudaf, og hverdagen bliver mere og mere hektisk og uudholdelig for alle parter smiley

    Men jeg tænker, at de 16 timer, hun sover/hviler er rimeligt ok - selvom det sagtens kunne være mere.


  • #43   2. okt 2020 Åh ja det er simpelthen så drønsvært. Og jeg kan ikke, som i slet ikke, greje om det i så fald er overstimulering der er på spil. Den eneste løsning må være at prøve en periode hvor jeg gør noget andet.
    Og så bliver det netop en ond cirkel fordi jeg IKKE kan få hende til bare at hvile når hun er i det humør.
    Det er så frustrerende at prøve sig lidt frem i blinde og ikke vide, om vi måske går den forkerte vej.


  • #44   2. okt 2020 Ja, det er også derfor, at den der "pulsmåling" på, om de overhovedet får sovet/hvilet nok er så vigtig. smiley

    Umiddelbart vil jeg sige, at mine i den alder har hvilet/været i ro helt frivilligt i mere end de 16 timer i den alder. Og ihvertfald ikke mindre. Nok 16-18 timer?


  • #45   2. okt 2020 Ingen af mine whippethvalpe har hvilet/været i ro 16 timer i døgnet, de kører i et helt andet gear end de voksne, men for de flestes vedkommende har det så kun været 1-2 gange dagligt, at de har kørt i et gear, hvor de er udenfor pædagogisk rækkevidde.

    Ghini sov 12 timer i døgnet, da hun var hvalp, fra 21 aften til 9 morgen, der imellem, var hun ikke i ro, men det meste af tiden tullede hun bare rundt og legede med sig selv, eller lå og gnaskede ben.

    Om morgenen, når hun var helt udhvilet, havde hun dog et par timer, hvor hun kravlede på væggene, heldigvis var det der ungerne var i skole også, de hadede hende, for hun hang i ærmer, bukseben, fingre og var ikke lige sådan at aflede. forsøgte man at holde hende brugte hun både tænder og kløer for at komme fri. Det varede ved til hun var omkring et år.

    Hun hakkede efter godbidder, uanset om hun var i ro, eller oppe at køre, det gør hun stadig, når hun er ivrig, det har ingen kunnet aflære hende. Fik hun ikke godbidden, fordi hun var for ivrig, hakkede hun bare efter noget andet og sad man på gulvet, gik hun efter næsen.

    Jeg er sikker på, at Daisy, som er knap 6 måneder nu, ville have været en pastillens, hvis hun ikke havde haft 3 voksne whipper + os mennesker til at underholde.
    Hun er sjældent udenfor rækkevidde, er ret lydhør og trænbar, men hun er aktiv og har også kun en hviletid på omkring 12 timer.


  • #46   2. okt 2020 Whippets er nogle små sataner smiley
    Godt man kun har haft rolige hunde smiley


  • #47   2. okt 2020 Og indimellem er hun en pestilens og måske også en pastillens (hvad skete der lige der?) smiley


    profilbillede
  • #48   2. okt 2020 Whippets skal være glade for at, de har et eller andet særligt over sig, som gør at, vi ikke kan modstå dem- ellers havde de været udryddet for længe siden smiley smiley

  • #49   2. okt 2020 Salla - Efter nogle stykker ved man heldigvis, at der er lys for enden af tunnelen smiley men nogle førstegangs ejere får sig en brat opvågning, hvis de har været heldige, at få en af de energiske hvalpe smiley

  • #50   2. okt 2020 Funke, ja jeg kan godt forstå du synes det er svært, for jeg er jo bare heldig at teemo er så forholdsvis nem, og det er jo svært at sige om det er overstimulering og dermed at det er ro der skal trænes mere eller om det simpelthen bare er fordi hun lige nu har brug for mere arbejde.

    Det med andre hunde og teemo skal helt sikkert nok blive bedre igen, det kræver bare, tid, træning og tålmodighed. Jeg tror problemet for mig lægger lidt i at de to andre jo også har haft det rigtig stramt med andre hunde, hvor deres jo i følge mig stammede fra en masse dårlige oplevelser. Disse oplevelser har teemo ikke haft, og så begynder man bare at tænke på om det mon er en selv der har fejlet. Jeg tror dog en del af det lægger i corona, så vi har ikke mødt så mange hunde på gåturene, og mange af de hunde vi har set til træning har jo været de samme, så dem kender han jo. Og så som du siger, der sker bare rigtig meget oppe i hovederne på dem lige nu. Teemo er snart 7 mdr gammel, så det er vidst bare en god blanding af en masse ting, og så må vi være opmærksomme på at det ikke skal blive værre og selvfølgelig forsøge at træne ham i at ignorere. For han skal nok egentligt bare lære at han ikke behøver at forholde sig til andre hunde.


  • #54   3. okt 2020 Hvis hunden har opfattelsen af, at snoren er “årsagen”, gør man noget forkert. Hunden skal opfange at dens egen opførsel er årsagen, og at snoren er verdens kedeligste dims.

    Du burde tilmelde dig noget træning, Ny_hundeejer. En 6 måneder gammel hund, bør have gået til træning i 4 måneder smiley

    PS. Min veninde er hende der har Sully, som I går i legestue med. Spørg hende til råds, hvis I er i tvivl om noget, og ellers kan hende der arrangerer legestuen nok hjælpe.


  • #56   3. okt 2020 Vi vil ellers gerne til legestue, hvis der vel at mærke er noget for små hunde, og et mindre antal smiley

    Hvordan gør I snoren til den kedeligste ting i verden? For hvis jeg bare lader den hænge passivt, så gnasker hun lystigt videre i den, og trækker sig også gerne væk med den i munden. Jeg har prøvet bare at ignorere det og lade den fortsætte med at være kedelig, men det er ikke altid, det virker (for hun får jo noget at underholde sig med)


  • #57   3. okt 2020 Fünke, har hun ikke lært et nej? Sig nej, tag snoren ud af munden eller bed hende slippe, hvis I har den kommando og genoptag "ro"-øvelse smiley

  • #58   3. okt 2020 Hun har lært at slippe, men kun hvis jeg har en belønning efterfølgende. Jeg har ikke haft succes med det i et setup hvor hun ved jeg ikke har mad smiley

  • #59   3. okt 2020 Og nej-øvelsen går okay at øve med godbidder, men det er som om den ikke rigtig bliver generaliseret over på andre ting...

  • Sanne M
    Sanne M Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 9
    #63   6. okt 2020 Den første jeg købte - og min første egen hund - SUUUKKK!!! Mega irriterende og uanset hvor megen aktivering, gåture osv hun fik, så var det bare ALDRIG nok. Det var nærmest hårdere end et spædbarn. Det var ikke fordi hun ødelagde så meget, men hun peb - hver eneste gang hun ikke blev aktiveret, så peb hun. Og jeg har 2 børn på dengang hhv. 8 og 12, som var gode til at nusse, hygge, lege, gå ture osv. - men lige meget hjalp det. Det eneste der kunne få hende til at lægge sig til at sove, var hvis hun kom ind i hvalpegården, så det blev løsningen.... altså indtil jeg købte hund nr. to... Hun var 14 måneder, da hundehvalp nr. 2 ankom og siden da, har hun været som forvandlet. Hun indtog på 10 minutter mor-rollen, hvorefter piberiet stoppede - i dag er de legekammerater og det er YDERST sjældent der er stress-opførsel, som jeg tolker det som i dag. Hun bliver snart 4 og lillesøster er så 2½.
    I dag, hvor jeg har 2 jævnaldrende hunde af samme race, så kan jeg se at hun generelt har et meget højt stress-niveau i forhold til den anden. Jeg tror ikke jeg havde stået i samme situation, hvis nr. 2 hvalp, var kommet først, da hun hviler mere i sig selv og generelt er en mere "afslappet" type - hvis ellers der findes afslappede shelties smiley
    Jeg ville forsøge at hjælpe hende til at finde ro, på et afgrænset område. Hvis hun ikke er vant til det, skal hun måske først prøve det i korte perioder, med en eller anden form for hygge, så hun ikke ser det som en straf.


Kommentér på:
Er det normalt?

Annonce