{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  er det normalt
  • #1   1. okt 2018 jeg var men jeg tror ikke min opvækst er noget at stræbe efter.... er det en sag eller? har ikke læst om den

  • #3   1. okt 2018 Det er vist efterhånden rimeligt normalt, ja

  • #4   1. okt 2018 puha smiley

  • #5   1. okt 2018 ja så føler jeg mig da i den grad gammel smiley

    det er jo børn ...


  • #6   1. okt 2018 me too...

  • #7   1. okt 2018 Altså jeg drak da som både 13 og 14 årig - men det synes jeg ikke er optimalt. Mine veninder gik som regel på sodavandsdiskotek i den alder.

  • #8   1. okt 2018 Lad mig sige det sådan:

    mine venner startede med at tage til fester, drikke, ryge, gå i byen, etc. Omtrent sidste år, da jeg gik i 9. Nogle få året før. Enkelte endnu tidligere. Der var de altså 15/16 og ja, nogen helt ned til 14-års alderen. Det er desværre bare ikke unormalt, er min opfattelse.


  • #9   1. okt 2018 mine børn kom til privat fester deromkring 15-16 års alderen, men ind til byen på diskotek kom de nu ikke ... tror måske de prøvede det da de var 17 da de gik i gym, men de kunne jo ofte ikke komme ind ...

    synes det er helt tosset ... intet på en 14 årig hverken psyke, eller fysisk er jo udviklet til by/natte liv ...


  • #11   1. okt 2018 Det er heldigvis ikke normalt, og i mine øjne også dybt uansvarligt, at en 14-årig er sådan et sted.
    Jeg er 23, og ja, da jeg var 15 i 9. klasse, var der da masser, der drak - og også hver weekend - men byture var det nu ikke.


  • #12   1. okt 2018 jeg synes faktisk det er synd for dem ... en skam de ikke bare kan nyde børnelivet stille og roligt ... det der voksne agtige kan hurtigt nok komme og når først det gør er der jo ingen vej tilbage til den forhåbentlig ubekymrede barndom ..

  • #13   1. okt 2018 Det var ret normalt da jeg var i den alder at man begyndte så småt at drikke (og alt det de voksne ikke ved foregår -som f.eks at snige sig ind på diskoteker og andet)

  • #14   1. okt 2018 Kan vi blive enige om, at det ikke er den 14 åriges skyld at hun blev voldtaget?

  • #15   1. okt 2018 @ ikkesom .... det er aldrig nogens skyld ...



  • #16   1. okt 2018 Jo gerningsmandens.
    Og i dette tilfælde (igen-igen) vores politikeres.


  • #17   1. okt 2018 Det er helt normalt.

  • #19   1. okt 2018 godt jeg ikke længere har teenagebørn, de ville få det svært hvis det er normalt ...

    helt ude af trit er jeg sikkert, men jeg har altså svært ved at forestille mig at de lukker 14 årige ind på diskotekerne inde i Aarhus ..


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #21   1. okt 2018 Jeg gik i byen som 14 årig. som 15 årig var jeg på "druk" camping en hel uge med 3 veninder..

    Hvad forældrene ikke ved, har de ikke ondt af... smiley

    Og jeg har haft en rigtig god opvækst, med en god balance mellem frihed, ansvar og nej'er.


  • #22   1. okt 2018 Jeg synes virkelig stadig, at det er enormt uansvarligt, at forældrene ikke har bedre styr på deres 14-årige. Jeg tænker, det handler om opdragelse langt hen ad vejen. Selvfølgelig også vennekreds. Men det hænger vel også delvist sammen med opdragelsen

  • #23   1. okt 2018 åh ja Hammel ... der kan jeg godt huske at mine børn fortalte man kunne komme ind ude ...

  • #25   1. okt 2018 Husker ikke i hvilken klasse men vi var blæste på en lejrtur i folkeskolen og det var hele ugen og vi havde også sprut i samtlige tasker på vej hjem. Vil tro det var i 7ende.

  • #26   1. okt 2018 jeg ved godt at de unge ikke går fra barn til ung overnight, men det der med fester og lov til at drikke lidt det fik mine først lov til at starte på da de var 15, og måske vi bare var så heldige at de fleste i deres klasser og omgangskredse havde de samme regler ... men efter 15 års alderen gik det da også stærkt for mange af deres venner, og fra start gymnasie helt sikkert også for mine børn, men det var privatfester og gym fester, der gik en tid inden de kunne komme ind nogen steder inde i byen ....

  • #27   1. okt 2018 Og så var jeg så meget på diskotek som ung at da jeg blev 18, var det blevet kedeligt.

  • #28   1. okt 2018 Nej, det er ikke normalt at 14-årige går på diskoteker.

    Drikke, feste - ja måske. Men sørme ikke på barer, klubber osv hvis det er det, der menes med diskotek.

    Jeg har da set ret unge piger på diverse barer og natklubber her i Århus, men jeg er rimelig 100% sikker på at jeg altså aldrig har set nogen i konfirmationsalderen. Det skulle da være utroligt sjældent, så.


  • #29   1. okt 2018 7´ende .... det er godt nok tidligt ...

    Sofia ... ok .. troede der var strammet gevaldigt op ...


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #30   1. okt 2018 14 års alderen, er en alder hvor individet begynder at blive meget selvstændigt, og aldeles nysgerrigt.
    - Det er helt normal adfærd at udforske, og gøre ting som ikke altid er helt optimale.

    Hvis man som forældre overvåger sine børn 24 timer i døgnet, så kan man næsten med garanti være sikker på at have en unge der begynder at udforske.. og gøre ting mod forældrene.

    at unge/børn/teenagere laver ting bag forældres ryg, har INTET med uansvarlighed eller dårlig opdragelse fra forældrenes side at gøre.


  • #31   1. okt 2018 Ja og jeg er 31 år nu og kan ikke forestille mig at det er anderledes nu.
    Vil så lige påpege at det IKKE var med mine forældres accept.


  • #33   1. okt 2018 Jeg tænker bare... Hvor er forældrene?!?
    Det kommer ikke til at ske her. Børn på 14-15-16 år har intet at gøre i nattelivet.


  • #34   1. okt 2018 Og helt enig. Jo mere mine forældre forbød mig og modarbejdede mig, jo mere gjorde jeg det. Det havde lige modsatte effekt.

  • #35   1. okt 2018 Det var også det første jeg tænkte, da jeg læste om det tidligere i dag smiley

    Da jeg var 14 tænkte jeg hverken på byture, alkohol eller drenge smiley Jeg var enten på rideskolen eller passede min træning som konkurrencesvømmer smiley Tror jeg begyndte selv så småt, da jeg var 16-17 år.

    Mine drenge har heldigvis været sent på den. Den ældste var beruset for første gang til afslutningsfesten efter 9. klasse, den yngste startede sådan rigtigt sidste år ifb. med start på gymnasiet i 1. g i en alder af 16. Selv om jeg gerne så han ikke gik på diskotek ( han er 17 nu) er det bare svært, når 2 af de lokale diskoteker holder 16+ fester, hver gang én af gymnasierne holder fest.... smiley

    Tænker dog ofte: “godt jeg ikke har piger” smiley Det ville mine nerver slet ikke holde til smiley


  • #36   1. okt 2018 at unge/børn/teenagere laver ting bag forældres ryg, har INTET med uansvarlighed eller dårlig opdragelse fra forældrenes side at gøre.
    Helt enig. Min bror og jeg er ekstremt forskellige - han er 100% lovlydig og har aldrig røget så meget som en cigaret.

    Mig: Ak ak og skal helst undlade detaljer. smiley


  • #37   1. okt 2018 @ Zenta ... det er jo det der egentlig er trist, når så endelig man bliver ung så er ungdomslivet allerede blevet kedeligt ...

  • #38   1. okt 2018 Det kommer sgu nok an på, hvor man er henne i landet. I det sjælløse provinshul, jeg kommer fra, var det ganske normalt med 8. klasser på Crazy Daisy eller de snuskede værtshuse.
    Og det er snart 20 år siden, at jeg selv vaklede hjem fra Daisy som 14-årig


  • #39   1. okt 2018 ja julie, jeg tror da også det kan komme an på hvor man kommer fra, og hvad der ellers sker for de yngste unge i området ...

  • #40   1. okt 2018 Jer der var i byen som 14 årig - hvad sagde jeres forældre til i kom hjem midt om natten/tidlig morgen i den alder? Det fik jeg sgu ikke lov til.... Og det har mine unger heller ikke fået lov til smiley

  • #41   1. okt 2018 Selvfølgelig har det noget med opdragelse og omgangskreds at gøre. Jeg er fra et provinshul, hvor det nemmeste klart var privatfester, og ellers tog man i gaden.
    Jeg har aldrig rigtigt fået nogen forbud, men jeg vidste da alligevel, at jeg ikke burde drikke mig stiv på en natklub som 14-årig. Jeg fik i øvrigt lov til at gå til min første alkohol-fest nytårsaften i 7. klasse (jeg var 14). Jeg var bestemt ikke fuld, og jeg tog først til en rigtig fest, da de andre skoler i området blev lagt sammen med vores centralskole i 8. klasse.

    Selvom det er almindeligt at eksperimentere og løsrive sig fra sine forældre, så er der altså langt fra dét til et barn på diskotek


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #43   1. okt 2018 R.I.P: Man sov ved en veninde, så de ikke opdagede det.
    Havde mine forældre opdaget det, så var jeg nok blevet låst inde på mit værelse til evig tid. smiley
    Mine forældre at lagt et kæmpe arbejde i, at jeg skulle dannes, til at være et godt og ansvarsfuldt menneske. De støttede mig i mine sportsgrene, og smed en masse penge efter ridning.

    Men samtidig så begrænsede de mig ikke, de lod mig opleve at blive fuld - men under kontrolerede forhold, og talte tit sammen med mine veninders forældre, hvis vi f.eks. fik lov at gå til fester mm, sådan at de vidste hvad der foregik.

    Man kan ihvertfald ikke klandre mine forældre for mine dårlige valg. Det har nok nærmere været min ekstreme nysgerrighed for det forbudte der tiltrak mig smiley


  • Rollo
    Rollo Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 9 Følgere: 13 Svar: 925
    #44   1. okt 2018 Jeg synes også det er skrækkeligt at det er 'normalt' - og jeg synes det er skrækkeligt hvor meget de unge i dag går op i at have status, være seje, og uha. Det skal være det rigtige tøj, de rigtige mobiler, og sex har også stor betydning og status og alkohol - og stoffer.

    Jeg var mega kedelig, jeg drak dælme ikke som 14 årig - og det er først sidst i 20erne at jeg er kommet rigtig 'med i byen' og ud, og det siger mig ikke en hujende hatfis smiley

    Men jeg kan da godt se på mine søskende, at deres interesse ligger andre steder. Min lillesøster har været rimelig fornuftig - men nogle af hendes veninder, hold nu op.
    - 16 års fødselsdagsfest, de holdt sammen, de smadrede ting, der blev røget hash, folk drikkede sig fra sans og samling og brækkede sig overalt og meget andet. De var tre tøser der holdt fest sammen - den enes forældrepar var skide ligeglade, moren havde mere travlt med at være egoist og gå op i sin nye kæreste end ta' sig af sine 5-6 børn. Han kunne jo sørme ikke forventes at deltage i en teenage-fest og hjælpe. Den anden var da lidt mere hjælpsom, men så alligevel ikke.

    Jøsses. Og der var dælme mange forældre til de unger der vist godt kunne have været mere vågne og lært deres unger lidt om grænser ift. indtagelse af alkohol.

    Min egen lillebror er så typen der går op i "status", man skal være sej, man skal have likes og følgere og hvad dælen det alt sammen hedder - man må ikke smile på billeder smiley

    Og vores mor er topnaiv og tror han "kun har drukket et par få øl" - tror vi har fået forklaret hende, at fx den flaske jägermeister altså ikke var tom da han fik den af gutterne osv. - hun troede at fordi hun ikke havde sagt ja til mere, så gjorde han det sørme da ikke.

    Så jeg tror der kan være nok så fornuftige forældre - og ungerne laver alligevel lort. Jeg tror der kan være dårlige forældre og ungerne er fornuftige - og så er der i hver generation bare et behov for at være sej, uden de faktisk ved hvem der sætter barren for hvad der er sejt!

    Jeg forstår det ikke. Det er en gang usikre egoistiske individer - og det er faktisk lidt synd for dem! Den med at de burde engageres i en hobby, tror jeg er meget rigtig - og også omgangskredsen.

    Men en 14 årig der render på diskotek... Puh, om jeg forstår det - det er synd, og det undskylder ikke en voldtægt, men hvad pokker skal en 14 årig der!!!


  • #45   1. okt 2018 For 43 År siden … da mine 2 ældste piger var 12 og 13 År … ønskede de sig et dukkehus i Julegave .. smiley ….. Så der er sket meget siden …. i dag går pigerne med sminke og push -up BH når de er 9-10-11 År . smiley

  • #46   1. okt 2018 Jeg fik som sagt ikke lov men gjorde det alligevel.

  • #47   1. okt 2018 I min omgangskreds spillede vi rundbold i 7. klasse. I parallelklassen gik de til privatfester.

    I indskolingen, hvor jeg arbejder, er der børn på 5-8 år, som bruger makeup.


  • #49   1. okt 2018 er da også sikker på at mine unger har drukket mere end aftalt, da de fik lov til at drikke og begyndte at gå til fester ... jeg er så tilgengæld ret sikker på at de ikke drak før de fik lov ... og ja vores børn har også fået lov at drikke herhjemme, om det er en god eller dårli ide ved jeg ikke, men det lå i tiden at man begyndte så småt der ved 15 års alderen og så var vores ide med at de prøvede det hjemme at de kunne få en fornemmelse af deres egne reaktioner og grænser, under trygge rammer ...

    de og deres venner er også endt hos os mange nytårsnætter og det har jeg haft det godt med, frem for de gik rundt på gaderne og ikke kunne komme ind nogle steder ...

    men som 14 årige niks ...


  • #50   1. okt 2018 Da jeg var i den alder var normen i mit område, at man fik lov at komme til halballer, når man blev konfirmeret. Der kunne så ikke købes alkohol, hvis man var under 16, men det var jo helt standard at gå til forfest og blive lidt småfulde og så have en pose sprut gemt i hækken (Og det vidste forældrene da også).

    Mine venner var et par år ældre end mig, så jeg var med til halbal første gang da jeg var omkring 12. Diskoteker måtte jeg ikke komme på i den alder.

    Jeg flyttede hjemmefra som 16-årig så gå-i-byen sådan med diskoteker, barer osv startede dengang i Hamborg.

    Sammenlignet med vennerne dengang tror jeg, jeg er ret frit opdraget. Jeg fik lov til det meste, men med aftale om ikke at gå alene, ikke følges med fremmede osv. Og det gjorde jeg så heller ikke - ikke at jeg ikke gjorde dumme ting, men sammenlignet med mine noget strengere opdragede venner, vidste mine forældre noget mere om hvor jeg var og hvad jeg lavede... og en god del af dem gik noget mere over stregen, fordi der netop ikke var forældre, der vidste hvad de lavede, og fordi forældrene ikke vidste det, kunne de heller ikke ringe hjem, når de var for fulde, ikke kunne komme hjem osv.

    Jeg tror ikke, det er helt usædvanligt, at en 14-årig er i byen. At vedkommende er blevet lukket ind på et diskotek er dog under al kritik. Og nogen burde da også have lært hende ikke at følge med fremmede mænd ud på p-pladser...

    Trist historie dog. Håber de finder gerningsmanden.


  • #51   1. okt 2018 I den alder gik mine veninder også til fester hele tiden. Men de var ikke på værtshuse etc. - det var altså private fester. Men fulde, det var de godt nok.

    Jeg var ikke sådan. Jeg var så kedelig, at jeg brugte min tid i stalden - havde slet ikke tid til hverken drenge, druk eller fester smiley Det var tidligt op og i stalden hver morgen... og eftermiddag.... og aften smiley

    Og havde desuden heller ikke fået lov til at gøre det. Ikke som 14 årig i hvert fald. Lyve kunne man sikkert godt, men det ville min mor helt sikkert have gennemskuet smiley


  • #55   2. okt 2018 For mange år siden da jeg startede på diskotek, da var min veninde og jeg hhv. 14 og 16 år, så det har vist været meget normalt i mange år i visse områder. smiley

    Iøvrigt blev vi ofte kørt/hentet af min far. Så mine forældre vidste det godt. smiley


  • #56   2. okt 2018 Hvis det er normen at gå i byen, altså på diskoteker, natklubber, pubs osv., inden man er 18, så låser jeg fandme mine evt. børn inde i et tårn indtil de er gamle nok... godt nok var jeg i byen første gang jeg var 15, men jeg synes fandme det var uhyggeligt. Den der hårde "der er ikke nogen der skal bestemme over mig" tøs, blev godt nok forbavset og forskrækket over to der knaldede i gyden, og gamle mænd der ville hælde drinks på en. Det mystiske er, at udsmideren ikke lod en flok 17-årige ind, men lod 3-4 stykker af os på 15 ind. Efter det jeg har jeg kun været i byen én gang, og der var jeg 18.

  • #57   2. okt 2018 Vi var til gengæld sjældent fulde. Vi var i byen, drak cola, dansede hele natten, passede på hinanden og fik måske en enkelt genstand.

  • #59   2. okt 2018 ...jeg er ret sikker på at 95% af de unge på diskotekernes forældre tror barnet er et helt andet sted.
    Og det er fint man stoler 100% på sit barn, men det er nærmest en naturlov for en teenager at skulle prøve grænser af og bryde den tillid -også selvom forældrene som oftest aldrig finder ud af det...


  • #60   2. okt 2018 Selv om mine unger nu snart er 20 og 18 står jeg glædeligt op midt om natten for at hente dem i byen smiley På den måde er jeg sikker på de kommer godt og trygt hjem i deres seng smiley De går i byen i en lidt større by ca. 10-12 km væk.

  • #61   2. okt 2018 Da jeg var 15 skulle jeg være hjemme 21.30 på hverdage og 23 i weekenderne.
    Det KUNNE trækkes til klokken 00, hvis der var fest some where.

    Min far prøvede alt han kunne at kontrollere at mit ungdomsliv ikke blev alt for vildt.
    Men ak og ve - nej, jeg gik ikke på diskotek da jeg var 14. Der startede jeg at gå til private fester hvor der var alkohol.

    Men som 15 årig gik jeg på gader og stræder, hang ud med de ældre fyre og drak en hulens masse øl.
    Noget min far aldrig havde tilladt og hvis omfang han intet kendte til...

    Hvor er forældrene henne, spørges der.
    Ofte er de præcis hvor de skal være - det er de unge, der ikke er. De balancerer mellem det rigtige og det forkerte, der er deres job som unge smiley

    Også jeg var "brændt ud" i forhold til nattelivet da jeg fyldte 18.
    På det tidspunkt var alle de store valg truffet... ja og nej til stoffer, ja og nej til sex, ja og nej til hærværk og kriminalitet...
    Valg, der blev truffet ud fra de værdier, som mine forældre og mine lærere havde givet mig med tidligere og ud fra mit eget netværks kultur.

    Al den slags foregår uden forældres involvering og uden tvivl meget tidligere end forældre tror (og håber).

    Ungdomskultur forandrer sig og den skal ikke forstås af forældre...



  • #62   2. okt 2018 Til spørgsmålet om det er normalt at 14 årige er ude klokken 2.27 efter diskotekstur er svaret nej. Det er det ikke.
    Der er en grund til at de sociale myndigheder blev kontaktet.


  • #63   2. okt 2018 Jeg mener bestemt, at forældre har en stor betydning for, hvilke valg deres børn træffer. Selvom nogle af børnene på min arbejdsplads er ude af forældrenes hænder 90 procent af deres vågne timer, så lægger de stor vægt på forældrenes opfattelse af skole, lærere, opgaver, valg af kammerater osv.
    Og hvis du fra alderen 0-14 har fået at vide, at stoffer er noget skidt, så er jeg da også sikker på, at du er mere tilbøjelig til at gå udenom, end en, der har fået det modsatte at vide.


  • #64   2. okt 2018 da jeg var 15 kravlede jeg ofte ud af vinduet og stak af for at køre ulovligt bilrace med mere end 200 km/t med fyre jeg knap kendte

    det er ikke helt sammenligneligt men hvis jeg kan komme fra enden af Lars tyndslidte mark til København mere end 100 km væk og køre på striben - så kan en ung også komme ind på et diskotek.

    jeg var 16 da jeg kom ind på step in i Næstved hvor du skal være 21

    det er svært at gå i baren men det er meget nemt at komme ind.


  • #65   2. okt 2018 jeg tror vi skal passe på med at kalde det normalt - for det er ikke noget normen gør. dog er det bestemt ikke unormalt og tror det er en stigende tendens

  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #66   2. okt 2018 kris: alle ved at stoffer, cigaretter, alkohol, slik, junkfood mm. er noget skidt, alligevel gør folk det - uanset deres opvækst.

  • #68   2. okt 2018 Det kan vist tælles på en hånd, de gange jeg har været plakatfuld, og det er først noget, der er foregået, efter jeg var 18. Jeg gik ikke meget i byen, men vi gjorde det. Og vi gjorde en dyd ud af at holde sammen for at holde de forkerte mennesker væk fra os. Jeg har aldrig prøvet stoffer, røget hash eller røget i det hele taget, så jeg tvivler på, at mine forældre var ret bekymrede for mig, når jeg kom hjem fra byen klokken 5 om morgenen. smiley

    I modsætning til mange andre var vi kun i byen om lørdagen og en sjælden gang om fredagen. Men fredag var vi oftest så trætte, at da blev klokken ikke ret mange, før vi vendte næsen hjem. smiley


  • #70   2. okt 2018 det er tilgengæld tidligt med forældre tilladelse. der skal aldrig være nogen tvivl om det fik jeg aldrit lov til. jeg var uendeligt længe om at rykke grænsen fra 20-21 på en hverdags aften med undtagelse af tirsdag hvor jeg spillede fodbold var der dispensation til 2015.

  • #71   2. okt 2018 Jeg var som sagt 16, og det var ikke en hverdagsaften. Da var jeg aldrig i byen.

  • #72   2. okt 2018 Jeg tror, at Victor er kommet i Jomfru Ane gade, siden han var 15år. Ikke med min velsignelse, men man kan jo ikke mandsopdække folk 24/7. Jeg finder dog ofte ud af hans små fiduser - man har vel forbindelser smiley

  • #76   2. okt 2018 Jeg var til halbal som 14 årig, diskotek som 15 årig.. Vi drak. meget. vi startede allerede ud med hyggedruk i 12-13 års alderen..

  • #77   2. okt 2018 iflg WHO nye store undersøgelse drikker danske unge mindre

  • #79   2. okt 2018 Danske unges druk i markant fald

    15-årige danskere drikker langtfra alkohol så ofte som tidligere, og færre af dem har prøvet at være fulde gentagne gange, viser en omfattende undersøgelse fra Verdenssundhedsorganisationen, WHO. Danmark er blandt de tre europæiske lande, som har det største fald i andelen af 15-årige, der har prøvet at være fulde to gange eller mere. Andelen er faldet fra 66,2 procent i 2002 til 38,3 procent i 2014. De to andre lande er England og Ukraine. Samtidig drikker færre danske 15-årige alkohol mindst én gang om ugen.

    England og Danmark oplevede de største fald i drikkeri mindst en gang ugentligt. Faldet var henholdsvis fra 46,7 procent og 44,9 procent blandt drenge og piger i 2002 til henholdsvis 9,4 procent og 16,2 procent, konstaterer WHO-rapporten, som har undersøgt unges drikkevaner i 35 lande i Europa.

    I Bryggeriforeningen glæder direktør Niels Hald sig over, at indsatsen for en mere ansvarlig alkoholkultur blandt unge synes at være på vej til at lykkes.

    - 15-årige skal slet ikke drikke alkohol. Og det er der stadig for mange danske 15-årige, der gør. Men det er meget tilfredsstillende, at de er godt på vej til at omgås alkohol med større respekt. Nu skal vi hjælpe hinanden med at fortsætte indsatsen for en ansvarlig alkoholkultur i dialog med de unge, siger han.


  • #80   2. okt 2018 Til emnet - vildt at bryggeriforeningen ikke mener det er normalt smiley

  • #82   2. okt 2018 At gå i byen er vel ikke det samme som nødvendigvis at drikke sig i hegnet. Jeg fik lov at gå i byen/til fester ret tidligt, men havde jeg drukket mig helt fra sans og samling, så havde jeg da næppe fået lov igen. Frihed under ansvar kaldes den slags vist.
    Nogle af mine klassekammerater sneg sig ud og blev så opdaget, når sygehuset ringede til forældrene til det barn de havde til udpumpning e.l. Eller de opdagede det aldrig og drikkeriet fortsætte. Det at blive så fuld som muligt var et mål i sig selv. En rigtig fed fest var det først, hvis ikke man kunne huske den.
    -sådan var det ikke i min vennekreds, og det ville da heller ikke være blevet accepteret hjemme.
    Jeg tænker der er forskel på at give lov til at gå til fest og så at give lov til hæmningsløs druk, og at man ikke kan lave en helt fast aldersgrænse for, hvornår børn kan administrere at gå ud, få alkohol osv. Det afhænger da i høj grad af festkulturen i deres omgangskreds.


  • #83   2. okt 2018 måske.... jeg tror nu de fleste drikker også. der tror jeg du er en minoritet Michelle men lad os håbe du har ret

  • #84   2. okt 2018 Måske drikker færre alkohol. Til gengæld ryges meget mere hash end tidligere.

  • #85   2. okt 2018 Lene - drikker ja. Drikker hæmningsløst? Det tror jeg faktisk langt fra er normen.

    CH - det tror jeg du har ret i. Og efterhånden er holdningen jo, at hash er helt ufarligt.


  • #86   2. okt 2018 Jeg skulle være hjemme kl 22 på hverdagsaftener. Både for min egen skyld, men også for at tage hensyn til min mor, der jo også skulle tidligt op og på arbejde. I weekenderne var det mere frit ... Jeg har aldrig fået et specifikt tidspunkt at vide, men jeg har selv skullet finde hjem eller finde et sted at sove

  • #87   2. okt 2018 Det med selv at skulle finde hjem opfordrer da til dumheder. Mine forældre har altid gjort meget ud af, at vi ALTID skulle ringe, uanset tid og sted, netop for at vi ikke gik/kørte med fremmede eller andre dumme ting.

  • #88   2. okt 2018 Jeg siger bestemt ikke, at det var den rigtige måde at gøre det på.

    Jeg vil dog sige, at min mor skulle have besked om, hvor jeg var og nogenlunde med hvem. Vi holdt store årgangsfester, hvor alle var inviteret og der var flere forældre til stede ad gangen. Nogle af disse forældre var dog ikke deres ansvar bevidst, det er helt sikkert.

    Men det med at finde hjem drejede sig som regel bare om at finde kørelejlighed eller et sted at overnatte (en ven/veninde).

    Det havde ikke rigtigt hjulpet noget at ringe efter min mor, som ikke har kørekort. Hun havde ikke kunnet gøre noget alligevel


  • #89   2. okt 2018 Der fik vi så besked om, at hvis alt andet fejler, så tag en taxa, så betaler de gamle ved ankomst. Ikke noget jeg har benyttet, min gå i byen karriere som hjemmeboende var jo temmeligt kort, men snart sagt alt andet end at gå alene eller køre med fremmede/potentielt fulde kammerater osv.

    Jeg synes egentlig også mine venner og jeg var gode til ikke at efterlade nogen alene, uanset omstændighederne... Og også venner har nydt godt af mine forældres taxaservice kl. sent om natten.


  • #90   2. okt 2018 Noget af det allertryggeste jeg har haft mens jeg er gået i byen, det er et par forældre som har forklaret mig at uanset hvor meget jeg havde drukket, uanset hvad jeg havde lavet, uanset hvor jeg var og uanset med hvem, så kunne jeg ringe til dem og de skulle nok gøre hvad de kunne for at hente mig.


  • #91   2. okt 2018 Jeg tror også, at de frie rammer handler om, at min mor generelt havde opdraget mig til at bruge hovedet. Hun forventede, at jeg ikke kørte med fulde kammerater og overnattede hos fremmede

  • #92   2. okt 2018 Min far havde regler, der var ret så firkantede, så var jeg steder så langt hjemmefra at transport var et issue, så blev han bestemt ikke involveret...
    Jeg gik hjem eller skaffede mig kørelejlighed.
    Hans regler og kontrol virkede nok langt fra efter hensigten er jeg bange for..


  • #93   2. okt 2018 Her virkede de strenge og firkantede regler heller ikke. Tværtimod havde de lige modsatte effekt. Jo mere de sagde nej, jo mere blev jeg drevet af at gøre det.
    Mine forældre er vel det man vil kalde over overbeskyttende. Jeg var første barn og af hunkøn og det er måske bare svært.
    De sagde nej til alt. Ikke noget med en tid at være hjemme på. Det var bare nej og spurgte jeg om hvorfor jeg fik et nej, så var svaret: Fordi jeg siger det.
    De havde det sådan at de kunne ved gud ikke se hvad jeg skulle rende rundt oppe i byen for om dagen sammen med veninderne, eller hvorfor skulle jeg med til sodavandsdiskotek når resten af vennerne skulle. Det var noget pjat.
    De skulle også hele tiden vide hvor jeg var.
    Kørte vi i Aldi i pausen i skolen, så mente de at jeg skulle sende en sms om at jeg gjorde det .. Og lavede jeg en aftale med en veninde om at spise hos hende samme aften, så fik jeg et nej og en skideballe om at de havde beregnet mad til mig.

    Og ja, sådan driver man sit barn ud i alle de ting man ihærdigt forsøger at holde det fra og endda lidt ekstra, fordi jo mere de modarbejdede mig, jo mere kæmpede jeg imod.

    Jeg endte faktisk der hvor jeg ikke var guds bedste barn, så man skal virkelig tænke sig om som forældre.

    Mine forældre lærte så af det og mine to søskende på 15 og 18 har fået en hel anden opdragelse og det betyder at de ikke bekæmper hinanden og derfor har en helt normalt forhold til det at være unge.
    Min bror både drikker og ryger men det har aldrig været skjult eller hvor mine forældre ikke har vidst det, altså under kontrollerede forhold. Og det betyder at han har et ret afslappet forhold til druk og til mine forældre. De har også fået lov at gå til sport og til at shoppe med vennerne og til at sove hos veninderne.
    Den yngste på 15 har ikke lyst til at drikke endnu.
    Der kan man se hvor forskelligt resultatet bliver når man som forældre ved hvordan man skal gøre det.


  • #95   2. okt 2018 Kris - som sagt havde jeg også ret fri tøjler, og mine forældre regnede da heller ikke med, at jeg hoppede i fremmede menneskers biler e.l.

    Men aftalen var bare, at der altid blev ringet efter dem (eller til nøds en taxa), så ville det aldrig være et issue, at man måtte vælge mindre heldige må det at komme hjem eller overnatte på.

    Til gengæld havde jeg ingen tidspunkt for, hvornår jeg skulle være hjemme i weekender, jeg flyttede alene til Hamborg som 16-årig osv. Jeg havde ret frie rammer og min bror ligeså. Det afholdt os ikke fra ungdommelige tåbeligheder, men jeg tror det gjorde de værste tåbeligheder mindre fristende (og farlige).


  • #96   2. okt 2018 Jeg skulle altid have en plan for overnatning eller kørsel inden festen - ingen plan, ingen fest smiley

  • #97   2. okt 2018 Jeg voksede op hvor adgang til alle beværtninger og diskoteker hed/hedder 18 år, det var super, så var vi nødt til at blive hjemme hos folk i privaten indtil 18 år, hvor man kender folk bedre og sådan.

  • #98   2. okt 2018 Jeg ville gerne have haft nogle rammer

  • #99   2. okt 2018 Vi havde frihed under ansvar. Dvs. så længe vi ikke lavede noget virkelig dumt, og vi overholdt aftalerne, så havde vi friheder. Trådte vi ved siden af, røg frihederne.

  • #100   2. okt 2018 # 54 og 60 ... her har vi også med glæde stået op på alle tider af natten for at hente, så sov jeg selv bedre ...

    så sent som i år hentede jeg min 29 årige søn fra Skanderborg ... er sikker på det kommer igen en dag smiley smiley

    #98 Lens ... det synes jeg virkelig tit man hører ... de unge der ikke har haft rammer har nærmest følt det som en ligegyldighed ...

    Mine unger havde rammer, ret klare som de i dag. med et glimt i øjet joker med når vi er samlet, jeg tror faktisk de er ret godt tilfredse, de rammer udviklede sig stille og roligt med alder og modenhed ... så det blev frihed under ansvar ....


  • #101   2. okt 2018 For lidt og for meget smiley

  • #102   2. okt 2018 nemlig balance må være kodeordet smiley

  • #103   2. okt 2018 Hanne - nu om stunder er det mig der henter de gamle efter en god bytur smiley

    Jeg tror absolut også rammer er en god ting, der er jo blot forskel på hvor og hvordan de sættes smiley


  • #104   3. okt 2018 Jeg tror egentligt ikke, at der er den store forskel i dag, i forhold til da jeg var ung. Nogle var tidligere ude, end andre. At en 14 årig går i byen, er ikke usædvanligt, men det er heldigvis ikke normen.
    At unge drikker mindre i dag, er positivt. Til gengæld tager de flere stoffer, og det er sgu bekymrende smiley


Kommentér på:
er det normalt

Annonce