{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.625 visninger | Oprettet:

IBD - Behandling {{forumTopicSubject}}

Hej derude,

Vi har ikke fået det diagnosticeret (endnu), men der mistænkes IBD nu.

Jeg kunne alligevel godt allerede nu tænke mig at høre om hvilken behandling jeres hund får, så jeg allerede nu forhåbentlig kan få et godt overblik over, hvilke muligheder der er.

Har du evt haft hund med IBD, hvor der aldrig har været diarré?

I bekymring for at energien ikke er der til at få sagt tak til alle, så tak på forhånd smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  IBD - Behandling
  • #1   30. sep 2020 Iroh har IBD, der viser sig ved opkast. Det er konstateret ved endoskopi for et par år siden.
    Afføringen har aldrig fejlet noget andet end hvis han rent faktisk har været syg med noget andet.
    Han har fået binyrebarkhormon i flere omgange, og han er tæt ved ulidelig at være sammen med når han får det...
    Han kan heldigvis som det er nu, klare sig helt uden medicin.
    Vi har brugt Royal Canin Hypoallergenic siden maj 2018, og har vel brugt 1-1,5 år på at få ham sådan ret stabil. Fra at kaste op 2-5 gange om ugen er vi nu på måske et par gange om måneden. Nu kører vi så småt over på Hills z/d, fordi jeg kan få det via mit arbejde.
    Han får vegetabilske tyggeting, og er for nylig startet op med nogle godbidder med en smule æg og nogle med insekt. Andre typer animalsk protein lader til at gøre at hans sygdom blusser op over tid.
    Derudover holder vi symptomerne nede ved at han skal spise mindst 4 gange dagligt. Kommer han først ind i en dårlig periode med meget lidt appetit og kvalme, så tager det lige noget tid at komme ud af det igen, men det fungerer faktisk sådan her nu. Håber at han kan være medicinfri længe fremover og stadig have god livskvalitet.


  • #2   30. sep 2020 Tusind tak for din historie!

    Hvilket binyrebarkhomon har I brugt, og fik han intet andet end det?


  • #4   30. sep 2020 Puh... Det var ikke en rar historie at høre smiley

    Hvordan så de dårlige dage ud?


  • #5   30. sep 2020 Var det alt binyrebarkhomon, som Bello ikke kunne tåle?

  • #7   30. sep 2020 Jeg er så ked af at læse jeres historie! smiley

    Dixie blev komplet sløv på Medrol. Hun hverken drak eller tissede mere, hun var bare DÅRLIG!

    Hun lå passivt det meste af dagen, var sløret på øjnene og hun ville ikke lege.

    Hun havde det uden tvivl dårligere på Medrol end hun har det nu.

    Jeg håber Prednisolon kan hjælpe, hvis vi finder IBD.

    Previcox har ingen effekt på hvordan hun har det.

    Du skal have stor tak for at dele din historie! smiley Det gør virkelig ondt at høre om, hvad I er gået igennem smiley


  • #9   30. sep 2020 Jeg håber virkelig for jer at de 4 små er raske!

    Syg hund, over længere tid er edder rådme hårdt!

    Og tak smiley Hun kan godt tåle Dexaject injektion, så håber virkelig at Prednisolon kan virke HVIS vi finder IBD. Vi har bare ikke fundet noget andet.


  • #10   30. sep 2020 Jeg tror det var prednicortone han fik.
    Han kunne slet ikke slappe af og blev alt for overfokuseret på mad. Han elsker normalt legetøj og at lege , men når han får binyrebarkhormon vil han kun interagere med os, hvis der er mad involveret. Han kan slet ikke slappe af, og kunne sidde og stirre på os i flere timer mens han ventede på at det skete noget, der involverede mad :s


  • #11   1. okt 2020 Tak Astrid,

    Så er det Prednisolon han har fået, kan jeg se.

    Binyrebarkhormon er ikke til at spøge med smiley

    Men som jeg kan forstå, så behandler med det i en periode og prøver at trappe ud derfra, ikke?

    Fik han kun Prednisolon?


  • #12   1. okt 2020 Lige et nyt spørgsmål...

    Hvordan fik jeres hunde diagnosticeret IBD?


  • #13   1. okt 2020 Begge mine Manchester Terriere havde det. Det var dog i så volsom en grad at ingen af dem blev ret gamle.
    Begge havde diarre og opkastning i meget voldsome grad.
    Tæven blev 1 ½ år gammel og hannen blev 10 mdr.


  • #15   1. okt 2020 Ja, Iroh fik kun prednisolon. Han har også fået metronidazol og nogle andre ting jeg ikke kan huske hvad hedder.
    Han fik prednisolon i længst tid efter hans endoskopi. Tror det var 1-2 måneder. Og så trappede vi ned og ud fordi bivirkningerne var så store. Han fik også (i samme periode tror jeg det var) tilskud af B9 og B12 vitamin.

    Irohs IBD blev jo konstateret ved endoskopi. Han var med i et forskningsprojekt hvor den blev lavet gratis mod at de måtte bruge resultaterne i et projekt. Han har kastet hyppigt op siden han var ca 5 måneder og fik endoskopien da han var 1,5 år og var blevet godkendt til projektet etter 8 ugers fodertrial.


  • #16   1. okt 2020 Føj, Lonnie smiley

    Hvor jeg føler med jer!


  • #17   1. okt 2020 Krumme

    Hmm... Nu ville jeg så gerne selv kunne have fotstået billederne på Dixies ultralydsscanning.

    Fik at vide at tarmene var lidt fortykkede. Både tynd- og tyktarme.

    Hvad tænker du i forhold til det? Hvis det lige starter nogle tanker hos dig?


  • #18   1. okt 2020 Tak Astrid, for super info.

    Her har vi hverken diarré eller opkast...

    Jeg noterer mig metronidazol.

    Har i dag også faldet over at man kan prøve Mesalazin.

    Og at revet squash er godt ved diarrè.

    Håber flere melder sig på banen her i tråden. Tænker det er brugbart for flere.

    Tak for at I deler. Også virkelig til jer, der deler selvom det bærer ufattelig hårde minder i sig smiley


  • #20   1. okt 2020 Det lyder til at han havde lidt forskelligt at kæmpe med smiley

    Det har været et meget hårdt forløb for jer smiley

    Jeg ved at det er når man udelukker alt andet, men kan også læse at man først behandler for tarmbetændelse, men hvordan opdager man så den, altså betændelsen?

    Er de fortykkede tarme = betændelse?


  • #22   1. okt 2020 Suk... Ja, så skulle der vel være handlet på tarmbetændelse allerede da vi fik dèt konstateret.

    Vi fik beskeden sådan "de er lidt fortykkede, men ellers ikke noget at se"

    Så fik vi at vide at der skulle samles ind til udvidet afføringsprøve, og der blev også taget blodprøver. Men intet ord om at vi så skulle i gang med at behandle på de fortykkede tarme. smiley


  • #24   1. okt 2020 Ja. Afføringsprøve viste bare ikke noget.

    Blodprøver sagde mangel på folsyre, B12 lå i normalen, men lavt i normalen og så var/er der lidt anæmi

    Så der er nok ikke sat ind med behandling grundet fin afføringsprøve


  • #26   1. okt 2020 Ja. Det var i Tyskland.

  • #27   1. okt 2020 Har i ikke fået taget celleprøve fra tarmene ? Nones diagnose kom via en celleprøve fra tarm. Hans tarme var lidt røde, men ikke fuld af inflammation.

  • #28   1. okt 2020 Nej. Hvordan tager man celleprøve? Er det via endoskopi?

    Hvordan viste hans IBD sig?

    Jeg er i tvivl, om der i Dixies tilfælde blot er inflammation.


  • #29   2. okt 2020 Ja, den blevet taget da de lavede endoskopi.

    Åh Nones har en lang diagnose, som følge af Giardia. lymfoplasmocytær colitis hedder den.

    Hans viste sig ved, at han havde meget luft i maven, og hans afføring var alt andet end fast pølle formet. Og så satte han sig RIGTIG mange gange.
    Nones behandling var allergi hundemad, og store mængder prednisolon i de første 3 måneder, og så kunne jeg trappe lidt ned over de næste 3 måneder. Han er i dag fri for medicin, og er ved forsøgsvis at blive kørt over på almindelig hundemad.


  • #31   2. okt 2020 Han bryder sig simpelthen ikke om det længere, og det er virkelig svært at holde ham i pæn foderstand på det. Hans afføring er ofte en lille smule bedre og pænere på feks wolfsblut. Han har voldsomme mængder afføring på skånekosten. Han får pt halv fiber og halv 4800 fra royal Canin.
    Hans tarme er jo helet op, og han har jo ikke allergi. Hans tarme var ødelagte fra giardiaen, og dyrlægen siger det sagtens kan være han aldrig mærker mere til det, at det er helet så fint op.


  • #32   2. okt 2020 Tak for din beskrivelse L.P. smiley Hvor er det godt at høre at han er medicinfri nu!

    Dixie har også haft Giardia, men vi har det omvendte problem, end jer, lige nu. Hendes tarme kører for langsomt er jeg ret sikker på. Det er ikke meget afføring der kommer, og det der kommer er i kugler, ikke i en hel lort. Og nogle gange når hun skal presse det ud, så bruger hun så mange kræfter at hun dirrer smiley

    Hun har desværre et meget langt sygdomsforløb bag sig, som startede i januar 2020 og først blev ryggen mistænkt, og vi var igennem en lang periode på Medrol.. Først super lang tid med at prøve at finde rette dosis til at komme frem til at hun ikke kunne tåle det, og så tager det jo meget lang tid at få trappet ud også.

    Først lige inden hun blev trappet ud fandt vi Giardia. Vi har ikke døjet med diarré på noget tidspunkt, men hun er voldsomt påvirket, så vi har forventet at der var alt muligt andet galt også, men finder ikke noget på nogle af prøverne.

    Hun har ikke fået lavet endoskopi, men er blevet ultralydsscannet for en 3 måneders tid siden.


  • #33   2. okt 2020 Hold da op ! Det da lige så slemt som tynd mave smiley det synd for hende. Får hun mangle fibre i hendes kost ?

  • #34   2. okt 2020 Hun har over en længere periode været på RC Hypoallergenic, og KUN det, grundet anæmien.

    Dyrlægen mistænkte at anæmien opstod fordi hun ikke kunne optage næring fra sit foder, og Hypoallergenic er nemmere at optage næring fra.

    Det er efter det foderskift at det er gået sådan med hendes tarme, som det går nu. Dvs. det var ikke fra dag 1. Faktisk startede den hårde afføring nok mest i slut august / start september (jeg burde have skrevet ned!), og vi begyndte på RC Hypoallergenic d. 24-07-2020

    D. 15-09-2020 begyndte vi langsomt at blande hendes gamle foder i, men vi tør jo ikke gøre det for voldsomt, så lige nu er vi kun nået til at hun får 15 g. af sit gamle foder pr. måltid.

    Vi har besluttet at starte op med at give hende græskar mos fra i aften / i morgen

    Ellers har vi prøvet at give hende meget udvandet havregrød, men det endte bare ud med sure opstød og ingen bedring på afføringen.

    Vi giver hende 1,5 dl vand om aftenen med 2 spsk. helt opløst Hypoallergenic i. Det lader ikke til at rykke ved noget, men så får vi da i hvert fald fyldt noget væske i hende.

    Hun går 2 km om morgenen ca. og 4,5-7 km om eftermiddagen i hverdagene og weekenderne bliver typisk 1 tur i løbet af dagen på 10-11 km

    Ved ikke om vi burde gå mere for at holde gang i tarmene. Samtidig går hun jo langsomt, og hænger med halen det meste af tiden på morgenturen. Eftermiddagsturen går nemmere, men hun er godt nok ikke sit normale jeg der heller. Selvom hun meget gerne tager initiativ til at lege.

    Humøret fejler heldigvis ikke noget, og hun vil gerne med ud på tur hver gang smiley


  • #36   4. dec 2020 Astrid & Iroh

    Nu har jeg brug for din hjælp igen.

    En dyrlæge har sagt at efter 1 måneds behandling bliver det ikke bedre end det niveau man er nået til i bedringen, på det tidspunkt, men det giver da ikke helt mening ud fra det du skriver med at Iroh startede med at kaste op 2-5 gange om ugen og 1-1,5 år efter kaster op et par gange om måneden.

    Er han så ikke blevet bedre også efter der var gået 1 måned med behandling?

    Eller misforstår jeg dig?


  • #37   4. dec 2020 Hej Tinna,

    Jo han er blevet bedre. Jeg husker det ikke helt præcis mere, for det er så længe siden og over så lang tid. Men jeg har en opgørelse over hvor hyppigt han kastede op, ved dog ikke lige hvor den er, og jeg står lige midt i en flytning. Skal nok vende retur når jeg har fundet den.
    Men jeg synes ikke at hans opkast var væsentligt reduceret efter kun 1 mdr. Det er meget bedre nu. Nu kaster han op meget sjældent.
    Håber det giver mening smiley


  • #38   4. dec 2020 Mange tak for svar smiley

    Pyh, det er jeg da SÅ glad for at høre.

    Synes heller ikke det stemte overens med hvad jeg har læst.

    Nu kaster Dixie jo ikke op, men synes det virkede helt skævt at man ikke forventer mere bedring efter 1 måneds behandling.

    Jeg bliver i tvivl om dyrlægen har misforstået mit spørgsmål, for nu skal vi snart i gang med skræddersyet diæt, og den skal jo måske tilpasses igen, og det tager da mere end 1 måned.

    Rigtig god flytning! Og tusind tak for at du tog dig tid til at svare alligevel. smiley


Kommentér på:
IBD - Behandling

Annonce