{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.038 visninger | Oprettet:

Dirigering {{forumTopicSubject}}

Her kommer lige en video fra mig igen. Det er så hyggeligt at dele smiley
Til træning er vi blevet introduceret til dirigering, og jeg tænkte, at jeg ville filme den første gang vi øvede det herhjemme:

https://www.hundegalleri.dk/video/traaening/46659-dirigering

Det tror jeg nok, den lille vuf skal blive glad for, og hun fanger lynhurtigt hvad det er hun skal ud til smiley
Næste skridt er så med flere retninger, men jeg startede lige med at se, hvordan det fungerede herhjemme


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dirigering
  • #1   14. okt 2020 Hold op hvor er hun sød!! smiley

  • #2   14. okt 2020 For hulen da, du lægger ikke flere videoer eller billeder op af hende.
    Det er jo tortur at se på kræet, for jeg bliver helt syg for at få sådan en.
    Hvor er hun altså bedårende, jeg er meget forelsket smiley smiley smiley


  • #3   14. okt 2020 I er så seje smiley

  • #4   14. okt 2020 Hold kæft hvor er hun skøn smiley så fokuseret og fuld af energi!

  • #5   14. okt 2020 Ih tak for jeres kommentarer, jamen jeg elsker simpelthen også at arbejde med hende, min lille humørbombe smiley smiley
    Og det er jo bare ekstra fedt når man kan se at hunden også elsker det og har motivation for det! Så det fortsætter vi da helt klart med


  • #6   14. okt 2020 Jeg er lige startet på dirigeringskursus og er ved at lave den samme øvelse. Atlas forstår godt hvad dirigering til dummy betyder, men da det pludselig var ud til udlagt godbid, så var han overbevist om, at den der flade hånd måtte være til at lave snudedut på smiley . Men jeg bliver lidt misundelige på jer. Synes da pludselig min hund mangler et ekstra gear smiley smiley

  • #7   14. okt 2020 Haha love it, hvor er han sød smiley Jeg er til gengæld ret sikker på, at hvis det var legetøj/dummy hun skulle ud til, så vendte hun ALDRIG snuden hjemad igen smiley hehe, hun er også meget (meget!) glad for mad... jeg kan kun prøve mit bedste at følge med hendes fart og idéer og påfund smiley

  • #8   14. okt 2020 Hvor er hun skøn smiley Det ser godt ud! smiley

  • #9   14. okt 2020 Super arbejde! smiley

  • #10   14. okt 2020 Tusind tak I to! smiley hun er bare en dejlig lille fis

  • #11   15. okt 2020 Super flot af den lille pige smiley

    En ting jeg ville tænke over hvis det var mig, var at du har meget bevægelse i hånden i din ud signalering. Det kan godt blive en fælde for dig selv, da hun senere vil reagere på den mindste håndbevægelse og måske løbe før et signal er givet. Bare lige et lille tips smiley Men ellers ser det jo super godt ud smiley


  • #12   15. okt 2020 Poteven, det er ikke noget der bliver et problem - hvis det er opstart på rundering og eftersøgning, der arbejdes på (i DcH-program). Om det er anderledes for LP, kan jeg ikke udtale mig om. Men i DcH er det ikke et problem smiley

  • #13   15. okt 2020 "Meget bevægelse i hånden i din ud signalering" - hvilken video har DU set ????

    Superfin lille glad hund - det ser godt ud smiley


  • #14   15. okt 2020 Martine: Ja okay. Overdrivelse fremmer forståelse. I en jagt apportering vil vi INTET bevægelse have i hånd/arm da hunde er mere visuellle end auditive. Derfor for ikke at få dem til at knaldapportere, så indlærer vi apportering med en mundtligt signal uden brug af kropssprog. Det var kun et råd, Fünke kan bruge det hvis hun vil eller ej smiley

  • #15   15. okt 2020 Ah hvor er hun bare fin smiley

    Jeg startede også op med dirigering med Sam, jeg filmede også vores første gang tilbage i Maj, det er så sjovt at se igennem nu, jeg synes jeg laver så mange fejl smiley

    https://www.hundegalleri.dk/video/off-topic/46510-dirigering_og_target_traening


  • #16   15. okt 2020 Poteven

    Ja, det gør man de fleste steder - det der med at indlære en kommando til apportering, uden at tilsætte kropsmarkering eller signal. I min sport koster det faktisk points, så jeg tror ikke jagtforeningen er helt revolutionære lige der smiley

    At en hund knaldapporterer har intet at gøre med at den "fejllæser kropssprog" .. det er blot utilstrækkelig / dårlig indlæring .. man træner vel sikkerhed i sine øvelser, så hunden aldrig er i tvivl ?



  • #17   15. okt 2020 Jeg vil godt lægge hovedet på blokken her, og sige at Umi ikke skal bruges til jagt smiley

    Og jeg vil også lægge hovedet på blokken og sige, at dirigering ikke har en dyt at gøre med at apportere smiley Det er opstarten på eftersøgning, hvor hunden skal bruge førers kropssprog, armbevægelser og verbale kommandoer, samtidig med at hunden skal være både lydig og bevidst ulydig.

    Der er gjort adskillige forsøg gennem årene på at få hunde til at lave en eftersøgning uden brug af armbevægelser og verbale kommandoer, og det går altid i ged. Også for dem som har arbejdet med eftersøgning i mange, mange år.


  • #18   15. okt 2020 Der er gjort adskillige forsøg gennem årene på at få hunde til at lave en eftersøgning uden brug af armbevægelser og verbale kommandoer, og det går altid i ged. Også for dem som har arbejdet med eftersøgning i mange, mange år.

    Men hvad i alverden skulle formålet også være?
    Jeg kan forstå det hvis det er hunde fra indsatsstyrken, som er nødt til at være usynlige .. men eftersøgnings / IGP / agility / osv ... hunde .. hvorfor må man ikke hjælpe dem optimalt?


  • #19   15. okt 2020 Formålet var at køre 100% canis på en eftersøgning, og resultatet var, at det ikke kan lade sig gøre smiley

    Jeg tror at folk stoppede med at forsøge, da det gik op for dem, at man netop er nødt til at hjælpe og støtte hunden.


  • #20   15. okt 2020 .. Canis .. smiley

  • #21   15. okt 2020 Canis har helt sikkert fået ændret opfattelsen af den gode indlæring af øvelsen, og der er kommet rigtig meget godt derfra. Det giver meget løbeglade hunde, som har god forståelse for konceptet med at være bevidst ulydige. Men at køre den 100% canis uden hjælp i selve øvelsen, fungerer ikke. Heller ikke for de aller dygtigste canisfolk.

  • #22   15. okt 2020 Haha nej den lille mus skal ikke bruges til jagt smiley Men inputs er jo velkomne alligevel. Det er netop i DcH, og jeg har bestemt ikke fået indtrykket af at hånd/arm skal være stille, tværtimod skal den jo guides så den ikke er i tvivl om hvor den skal henad.

    Og tak for jeres kommentarer - jeg synes simpelthen også hun er en glad lille fornøjelse at arbejde med smiley


  • #23   15. okt 2020 Åh Mathilde jeg kommer så meget til at gå igennem det samme smiley Men det betyder jo bare, at man har udviklet sig og lærer. Totalt positivt

  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #25   15. okt 2020 Du er da super god og sådan en glad og arbejdsvillig lille hund. I skal nok blive rigtig gode smiley


  • #26   15. okt 2020 Mange tak skal I have, begge to smiley smiley

  • #27   15. okt 2020 Jeg blev så inspireret, så vi fik også øvet lidt idag og fik filmet en bid af det smiley

    https://www.hundegalleri.dk/video/off-topic/46661-dirigerings_traening_


  • #28   15. okt 2020 Jaa haha fedt smiley sender du både ud til target og mad?

  • #29   16. okt 2020 Ja, først target, tilslut kun mad.
    Jeg skal have flere target plader, så jeg kan sende ham i forskellige retninger smiley


  • #30   16. okt 2020 Spændende smiley Hvad er formålet med at sende ud til de forskellige ting? Er det for at variere øvelsen, eller skal de bruges til noget forskelligt e.l.?

    Umi kan target med forpoter på en frisbee, men jeg tror lige vi venter med at tage den på afstand til den er lidt mere stabil - vi har lavet baljeøvelsen så meget, at hun tror hun skal dreje rundt på alt (inkl. platformen) smiley smiley


  • #31   16. okt 2020 Sam synes det er sjovere at blive dirigeret hen til noget han kan stå på eller skal løbe rundt om,end det er at løbe ned til en skål og spise indholdet. smiley
    Jeg kan få opbygget lidt mere go i ham end med skålen, selvom det var favorit osten der lå i skålen, var det sgu lidt fladt smiley


  • #32   16. okt 2020 Aaah det giver rigtig god mening. Ja man skal jo bruge det der virker bedst smiley Fordælen han er kæmpe, han ligner jo en lille hest smiley

  • #33   16. okt 2020 Jeg har 0 forstand på dirigering Men jeg bliver glad i låget af videoen, hvor er hun skøn - og I to sammen. Det skal nok blive sjovt smiley

  • #34   16. okt 2020 Haha det har jeg heller ikke, men det er skisme sjovt - og mange tak, jeg tror det bliver underholdende smiley

  • #35   16. okt 2020 Jeg kender en anden fantastisk skipper, som nu er 10 år gammel og stadig fuld af krudt. Racen fortjener at få udnyttet den træningsiver og glæde smiley
    Så giv gas!!


  • #36   16. okt 2020 Baloo? Han virker også lækker! Jeg er så enig - det er mega ærgerligt man ikke ser dem mere på træningsbanerne eller til konkurrencer, for jeg er da totalt imponeret af den lille flagermus her. Fuld af spilopper og krudt, det ville være så synd ikke at udnytte det til fulde, og jeg bliver da også max underholdt smiley

  • #37   16. okt 2020 Baloo, ja. Han er såååå dejlig smiley


  • #38   16. okt 2020 Jeg var faktisk i første omgang skrevet op til et kuld efter Baloo (men tæven gik tom). De er totalt en overset gruppe blandt de små hunde, men det er måske heller ikke helt skidt smiley

  • #39   16. okt 2020 Hvis man kunne være sikker på, at de kom ud som både ham og din lille krudtugle, skulle jeg have sådan en, når schæfer er i overkanten en gang i fremtiden smiley

  • #40   16. okt 2020 Ja det kan jeg jo godt forstå smiley det er dælme svært at være sikker på herhjemme i Danmark (og måske generelt). Jeg er bare utroligt glad for, at jeg ramte plet - well, indtil videre smiley

  • #41   19. okt 2020 Hvor er det fedt at se en så glad og ivrig lille hunde - keep up the good work smiley
    Og nej, rondering og eftersøgning uden hånd og armbevægelse er der ingen pointe i. I DcH må vi må GERNE bruge vores arme og hænder i flere øvelser til at dirrigere hundene - fx også i frit søg. Faktisk vil det i rondering/eftersøgningen være en fordel, hvis hunde har lært at så længe armen er 'oppe' skal jeg forsætte med at løbe ligeud. Det sparer ekstrakommandoer: hvis hunden bliver i tvivl og stopper og kigger efter sin fører så er det ganske gratis at den konstatere 'armen oppe' og af sig selv sætter igang igen. Skal man sætte den igang igen med en kommando så trækker det ned smiley


  • #42   19. okt 2020 Mange tak Mette smiley Haha, må sige der godt nok var plads til forbedringer til træningen i dag, man kan ikke være en stjerne altid smiley Den der hånd duftede liige lidt for meget af godbidder. Så det må vi øve løs på herhjemme. Timingen til at sende hunden ud er godt nok sindssyg svær (for mig som en nybegynder), når der pludselig er distraheringer og andre hunde og du har 1 sekund til at ramme hendes rigtige fokus

  • #43   19. okt 2020 Fünke, noget der har hjulpet mig (eller Bella, er det nok nærmere) hvis der ikke er fokus, er dels at sætte en verbal forkommando på (“skal du løbe” eller lign.) dels at lave en slags opmarch. Altså afbryde at vise retningen, når hunden kigger alle andre steder hen, gå en kort runde med hunden på plads, gå op til et sted 3-4 meter fra hvor du vil starte, og så gå frem i lige linje mod dét der skal løbes til og sende derfra. Det giver hunden både forventningen om at løbe (den verbale forkommando) og så er den allerede skruet ind på retningen.

    I virkeligheden er det noget der mest er anvendeligt til fremadsendelse, hvor hunden jo skal løbe mod ingenting. I fremad er min forkommando “bolle” (for BOLD!!!!). Men nu her i indlæringen, er der ingen grund til ikke at give hende den ekstra hjælp. Det bliver meget nemmere og sjovere for hende, når hun begynder at få udslag, hvor hun passerer forbi dig på en midterlinje, så den ekstra hjælp kan sagtens pilles af.

    Og jeg nåede ikke ned i dag. Jeg sad og arbejdede til klokken sent smiley


  • #44   19. okt 2020 Det var gode tips smiley det må jeg da prøve. Lige nu fatter hun jo ikke hvad jeg siger til hende, men jeg håber hun fanger at det er en slags "uhh nu sker der noget spændende" som du siger. Og så skal jeg nok også øve mig i at være suuper tydelig.
    Hun synes det er sygt skægt at løbe mellem to trænere på hver sin side og mig i midten. Jeg ved ikke, om det er optakten til at passere forbi mig på en midterlinje. Anyways så er det løb, mennesker og mad - kunne det blive bedre?! smiley

    Og det er da bare helt i orden. Sådan et arbejde skal jo også passes.. engang imellem smiley


  • #45   20. okt 2020 Jo, løbearbejde (med en træner i hver side og dig i midten) er netop næste skridt. Det er meget få hunde der ikke synes at det cirka er det sjoveste i verden smiley

    Det tager jo noget tid før de får en forståelse af, hvad der er vi mennesker siger. Men hvis du begynder at sige de samme ord før en øvelse, vil hun hurtigt forstå sammenhængen smiley


  • #46   20. okt 2020 Vi klør på. Man bliver jo helt bidt af det smiley

Kommentér på:
Dirigering

Annonce