{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.273 visninger | Oprettet:

1 minut pr. uge {{forumTopicSubject}}

Jeg har førhen tænkt det var en ret fin huskeregel, sådan hvis man lige var på bar bund med, hvordan man måtte gå tur med hvalpen. Men nu er det da helt stukket af.

En hundeejer spørger på facebook hvor langt hans goldendoodle på 8 måneder kan gå om dagen på vandreture i naturen.
Der får han så samtlige svar om "rolig slentren i skovbunden" og "1 minut pr uge" og "faktisk kun en halv times tid".
Ja man skal endda holde 1 minut pr uge-reglen indtil de er halvandet år.
Hvad sker der lige?? smiley smiley En unghund på 8 måneder og så må den kun være på tur i en halv time??

Reglen er jo fin hvis hunden traver i monotont tempo i snor på asfalt over længere tid.. men nu gælder det åbenbart ture med hunden generelt, uden nogen som helst hensyntagen til hvordan turen egentlig foregår...

Wow, det er godt nok en træls begrænsning at lægge på sin unghund smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  1 minut pr. uge
  • #1   18. okt 2020 ..Menja var da blevet sindssyg af den regel.. Siger det bare smiley

  • #2   18. okt 2020 Jeg tænker også, at jeg da har været på længere ture med Umi på 6 måneder. Selvfølgelig skal man ikke bare gå og gå og gå - der er en grund til, at "reglen" i første omgang er blevet anbefalet. Men jeg kan slet ikke forestille mig en energisk unghund på 8 måneder og så bare sige STOP når man har nået en halv time smiley

  • #3   18. okt 2020 Hahaha.... ja, jeg har nu altid skelet til det som vejledning på koncentreret motion og så ellers gået de hygge/slentreture jeg synes. Hvis man bare bruger sín sunde fornuft går det nok :O)) Jeg har så kun "skelet" set det som vejledning til de helt unge hvalpe... smiley

  • Blixen
    Blixen Tilmeldt:
    apr 2020

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 58
    #4   18. okt 2020 Den gruppe er jeg også medlem af, og jeg bliver hver gang chokeret over svarene, når folk spørg om den slags. Sådan er vi jo så forskellige - mange af dem ville sikkert gå i chok over hvad jeg byder min unghund smiley

  • #5   18. okt 2020 Er det ikke bare at korrigere dem? De ved garanteret ikke bedre.


  • #6   18. okt 2020 Malene - det har du sikkert ret i. Der er ikke kommet svar retur fra nogen af dem, der opfordrer til den regel smiley

  • #7   18. okt 2020 Jeg har aldrig brugt den slags regler til noget som helst, for jeg ser på min hvalp og korrigere så ud fra det. Det kommer ret meget af sig selv synes jeg, i hvert fald hos mine. Når de er helt små, bliver de trætte hurtigere og derfor går de ikke særlig langt i snor, jo ældre de bliver jo mere vil og kan de. Men på vores ture er det også langt størstedelen af tiden hundene der bestemmer hvordan de vil gå, der er ikke noget med at de skal gå plads eller lign.
    Jeg tror den eneste regel jeg som sådan forsøger at holde så lang tid som muligt, er at de ikke skal gå på for mange trapper og hoppe for meget op, men teemo er 7 mdr nu og har forlængst bestemt sig for at den regel gider han ikke at følge. Han kræver også allerede mere end de andre i forhold til gåture og han bliver ikke udkørt bare fordi vi er i privat hundeskov i en time hvor han fræser rundt. Jojo han skal nok gå hjem og sove, men hvis du tilbyder ham at gå en tur 5 minutter efter så er han også klar på det.

    Så jeg kan slet ikke forestille mig hvordan det må være med en stor aktiv hund på samme alder.


  • #8   18. okt 2020 En hvalp og unghund skal bruge sin krop.
    Ellers tænker kroppens celler at “nå det skal jeg ikke bruge til noget, det spare jeg på opbygningen af”.. det gælder alle muskler og knogler, sener, hjernen osv. Det skal belastes - men på en god og fornuftig måde.
    Så hvis man kan byde hvalpen noget af det hele hen over dagen så er det det aller bedste. Både fysisk løb og hop og finmotoriske udfordringer og hjernegymnastik.


  • #9   18. okt 2020 Det opslag så jeg godt. Svarene ligeledes.
    Selvfølgelig er der forskel på om man går fra A til B på tid eller om man tager en stille slentretur, hvor hunden "sætter tempoet" med snuseri o.l.


  • #10   18. okt 2020 Det er måske derfor der er så mange unghunde der skal omplaceres, folk aner intet om hvor meget deres race rent faktisk kræver..

    Det undrer mig også meget der findes så mange hundefolk som ikke gider gå til nogen form for træning med deres hund, de bliver jo aldrig klogere på hvad deres hund kræver, mange tilbyder deres hunde alt for lidt, synd smiley

    Men den 1 minut's regel har vi aldrig nogensinde brugt..


  • #11   18. okt 2020 Jeg bruger den kun som vejledning og i forhold til monoton gang i snor på fortov.
    Og selv der foregår turen jo i hendes tempo og med snus osv. Men det er langt mere vigtigt at kigge på hunden og racen..

    Sia har et behov for at løbe igennem dagligt, udover mental aktivering. Hun bliver mærkelig hvis ikke hun får strukket benene smiley


  • #12   18. okt 2020 Mathilde man kan da sagtens have hund og give den et godt liv uden at gå til træning med den smiley jeg har en på snart 8 år der aldrig har gået til træning, det sidste års tid har han sporadisk været med en enkelt gang imellem, men han vil egentligt hellere hjem eller gå en tur. Han elsker tilgengæld aktivitetslegetøj og når vi tager på tur smiley

    Teemo og rosa elsker at gå til træning, så det gør vi, og så hygger Lucky sig med andre ting imens.
    Jeg begyndte først rigtig at gå til træning sidste år, der var rosa 4 år gammel. Inden det havde vi gået til hvalpe træning, det var ingen succes overhovedet. Jeg har ikke indtryk af at rosa ikke var glad og tilfreds med det liv hun blev tilbudt, men der er da ingen tvivl om at rosa elsker når vi er til træning, for hun er en klog lille hund.

    Er jeg en perfekt hundeejer? Nok ikke, men jeg har altså haft hund hele mit liv, og det er altså først det sidste års tid at jeg har gået til træning hvor jeg faktisk fik noget ud af at være der og hvor hundene er glade for det. Så det handler nok mere om tilgangen til det at have hund end om man går til træning smiley


  • #14   18. okt 2020 Der er da heller ingen som påstår, at en lille hvalp overhovedet ikke skal begrænses på nogen måde smiley
    Men at begrænse den på denne måde, hvor en tommelfingerregel pludselig bliver en regel gældende "du må kun gå xx antal minutter med din hund for ellers tager den skade"... det gør jo faktisk mere skade end gavn.


  • #15   18. okt 2020 Hundene skal selvfølgelig få noget godt ud af at træne ellers kan man ligeså godt lade hver, det skal altid være sjovt for hunden at træne, og der findes helt sikkert også mange hundetrænere som ikke kan finde ud af at sætte hunden op til succes altid, det gælder både med hvordan man har lavet setuppet og hvordan man belønner smiley
    Og så er det jo dejligt der findes så meget forskellig hundesport!

    Det vigtigste må være, at skaffer man sig en aktiv hund, så bruger man den smiley


  • #16   18. okt 2020 1 minut per uge er en udmærket regel - hvis man husker, at det handler om egentlig gåtur i snor (som jo typisk foregår i ret monotont tempo og på ensartet underlag).
    Kan hvalpen løbe løs, holde pauser efter behov osv kan den regel fint skrottes


  • #19   18. okt 2020 Django, kan du ikke vise et billede af et hvalpeskelet (hos en hvalp der er flyttet hjemmefra), som “slet ikke er vokset sammen”?

  • #20   19. okt 2020 Leddene hos en hvalp er skam voksede sammen; det andet ville da være helt håbløst smiley
    Det der ikke er 'færdigt' er at vækstlinierne i de lange rørknogler ikke er lukkede. Derfor kan en hvalp godt tage skade af for voldsom motion. MEN det betyder ikke at man skal pakke dem ind i vat; de kan faktisk holde til en del alligevel. Jeg læste fornylig om en undersøgelse der vist at hvalpes skelet, sener og muskulatur faktisk havde godt af at blive brugt en hel del smiley
    En hvalp skal ikke ud og løbe ved siden af cyklen i lang tid og den skal ikke med ud og løbe monotont i en snor uden pauser. En tommelfingerregel er at det de selv gør kan de godt holde til og det er helt OK at gå de ture som hvalpen nu engang synes er passende.
    Hos en 8 mdr gammel 'hvalp' er vækstlinierne i de fleste racer lukkede (hos gigantracerne er de ikke sikkert at det er sket endnu).


  • #21   19. okt 2020 Mette, jeg spørger til det, fordi der jævnligt florerer et billede på Facebook, hvor teksten angiver at der er tale om en 4 måneder gammel hvalp. På billedet kan man se at leddene ikke er færdige. Problemet er bare, at billedet i virkeligheden viser en 3 uger gammel hvalp.

    Hvis man skal debattere vækst og motion, er faktum vigtigt. Myter hjælper ingen, slet ikke hundene.


  • #22   19. okt 2020 Det er lavet undersøgelser ved heste, der dokumentererat moderat, varieret motion i tidlig alder giver mere holdbate heste. Det styrker sener, knogler og led.
    Heste og hunde er selvfølgelig ikke endog motionsformer er ret forskellige, men jeg tænker, at sener og led dog på nogen punkter er sammenlignelige på tværs af arter... hvis Det til moderat brug giv et stærke sener og led på heste, så ville jeg mistænke, det samme gælder hunde.


Kommentér på:
1 minut pr. uge

Annonce