{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.232 visninger | Oprettet:

Gåtur. Hvor gammel skal hunden være? {{forumTopicSubject}}

Ja jeg ved at tommelfinger-reglen siger 1 minut, pr uge hunden er. Så 8 uger, ja den må gå 8 minutter ca.

Og så siger man jo at når den er 1 år, så går du bare. MEN jeg går jo gerne 2-2,5 time, det er jo lang tid.

Bør man så egentlig vente til hunden er 1,5 år, inden man begynder på så lange ture?

Og jeg ved godt at en hvalp ikke skal gå dicideret tur, men skal ud og opleve ting. Hvilket min også skal, når jeg en gang skal have en ny.
Vi skal i gågaden, møde andre hunde, på udstillinger, på skuer, ud i skoven osv smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gåtur. Hvor gammel skal hunden være?
  • #1   9. feb 2014 Jeg synes man kan mærke på hvalpen når nok er nok. At sætte minutter på er groteskt i min verden. Hunde er så individuelle og det er hver eneste gåtur også.

  • #2   9. feb 2014 Ginne ja det er det måske, men efter at have haft 2 HD hunde, så tager man bare ikke chancen...

  • #3   9. feb 2014 Jeg syns det er en god tommelfinger regel du har dig der (:
    Men vil gi Ginne så meget ret at man kan for det meste mærke på en hvalp når nok er nok.

    Jeg har altid taget det som dig selv, stille og roligt, udvidet turen mere og mere, ikke på min, men mere på længden. Så gået en hvis længde også vænnet hunden til dette, ladet den bygge kondi og muskler op til det. Også når jeg syns jeg mærker vi godt kan gå lidt længere, så ligger vi lidt til. (: .. Det er en nem måde syns jeg at man ikke overdriver eller underdriver men følger hundens tempo (:

    Men ja en 1,5 gammel vuf har jo krut og jo den skal da bare ud og opleve lidt .. hehe (:


  • #4   9. feb 2014 Laurent det er ikke en tommelfinger-regel JEG har, det er en generel regel smiley

  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.007
    #5   9. feb 2014 Ingle har fra han var helt lille været med på gåture på omkring 1 time. I begyndelsen bar jeg ham det meste af turen, men efterhånden som han ikke gad det pjat længere, lod jeg ham gå selv.

    Til gengæld skar jeg distancen voldsomt ned og holdt hvilepauser, når han begyndte at vise tegn på træthed. (Det er meget nemt at se på hønsehunde!) Da han var 12 uger, tog det omkring 1 time at gå 1,5-2 km. Nu er han 9 måneder og får lov at gå ture på 1 time uden de store pauser.


  • #6   9. feb 2014 hvis jeg kun have gået 1 min/uge med min schæfer hvalp tror jeg sgu hun havde spilttet hele hytten ad. vi er min. ude 1½ time om dagen spredt på min. 3 gange. udover de små "udad døren" tisse ture. vi skifter lidt imellem at decideret gå en tur og så bare være ude og lade hende snuse til det hele, men da jeg hentede hende var hun 11 uger og der var 11 min. ihvertfald ikke i nærheden af at være nok,

    jeg kørte til helbredstjek med hende dagen efter jeg havde hentede og spurgte dyrlægen hvor langt man kunne/burde/måtte gå med sådan en hvalp,
    hans svar var at hvis hun satte sig eller lagde sig på vejen hjemad havde man gået for langt og skulle skære ned næste gang,. det har vi dog ikke lige nået til endnu. smiley


  • #7   9. feb 2014 Den regel har jeg aldrig hørt før her på Hg for nylig.
    klart en hvalp ikke skal overbelastes, det siger sig selv, men en mindre gåtur er i mine øjne mindre belastende for led og knogler, end vild tumlen, fordi hunden er ved at eksplodere af indestængt energi.

    Ligefrem at sætte vejledende minutter på, for hver uge finder jeg lige i overkanten.


  • #8   9. feb 2014 Det er en regel jeg mere eller mindre slavisk har fulgt med mine hunde, tre ture om dagen med 1 minut pr. uges alder, men hvad race har du?

    Til dem som ikke har hørt om reglen, så er problemet med gåture i snor de monotone bevægelser der kan være belastende for led og sener. Løber hvalpen frit med mulighed for temposkift, hvil osv. så kan man godt tage længere ture, så længe man lige holder øje med at det ikke bliver for meget for den.

    Groenendael som jeg har er jo en forholdsvis let hund, så her ville jeg ikke have problemer med lige så langsomt at skrue tiden op til 2 - 2 1/2 time, når først hunden er fyldt 1 år. Er det en tungere race ville jeg nok vente mindst 6 måneder endnu.


  • #9   9. feb 2014 Jeg skal have Ruhåret Hønsehund smiley

  • #10   9. feb 2014 Netop, så længe turen tilpasses hunden og ikke er belastende, at den sætter tempoet og ikke skal marcheres af sted.
    at have et æggeur med i lommen synes jeg er lige i over kanten smiley


  • #11   9. feb 2014 MLA æggeur har jeg dog ikke i lommen, men min mobil smiley Lige nu sætter jeg den en time frem når vi går, og når den så ringer vender vi om smiley

    Men jeg har jo nr 2 hund lige nu med HD, og jeg har virkelig gjort hvad jeg kunne for at passe på ham. Så her er det arveligt.
    Min næste hund bliver efter forældre med HD status A eller B, så her er det ikke arveligt. Men jeg har fået en form for angst, for HD, jeg er så bange for at få en hund med det igen smiley


  • #12   9. feb 2014 Går op til 30 min af gangen med min hvalp på 8 uger. Altid løs og tilpasser tempoet.

    http://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/sadan-undgar-hunde-hofteledsdysplasi


  • #13   9. feb 2014 Spændende læsning S.R. smiley

  • #14   9. feb 2014 Jeg har ca. tilpasset mig de minutter x antal uger når de har været hvalpe og unghunde, men det har kun været når de har gået i snor, ikke når vi har været på stranden fx. hvor de bare har løbet fri, eller på marken så kan de da godt tonse rundt i 30 minutter, men ikke er 30 uger, men måske kun 12 uger gamle.

    Så længe de selv kan styre tempoet og om de vil løbe, travle, galopere eller gå, så mener jeg ikke minutterne er så vigtige som sådan. Bare man ikke lige vader i skoven 6 timer med en hvalp.

    Alt med måde smiley


  • #15   10. feb 2014 Fin artikel som bekræfter min indstilling til det.


  • #16   10. feb 2014 Floyd gik meget hurtigt 4-6 km. han er på ingen måder blevet skånet

  • #18   10. feb 2014 Jeg har heller aldrig tænkt over noget som helst med tider på gåturene med mine hvalpe gennem tiden. Jeg har tilpasset turene til hvalpen. Jeg har altid haft terriers og de har dælme ikke villet nøjes med småbitte ture på få minutter. Næh - de har villet ud og opleve verden smiley
    Jeg tør heller ikke rigtigt tænke tanken om kun at have luftet min dobermann i et antal minutter svarende til hendes alder smiley Hun har selv fået lov at bestemme tempoet på turene, men hun er ikke blevet skånet. Hun skal snart have taget HD og AD foto så må vi se om det har været en OK strategi smiley


  • #19   10. feb 2014 Nu er der mange måder at aktivere en hvalp på udover gåture i snor. Jeg har haft tervueren og nu groenendael og de har bestemt ikke ligget på den lade side, hverken som hvalpe eller som voksne.

Kommentér på:
Gåtur. Hvor gammel skal hunden være?

Annonce