{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.337 visninger | Oprettet:

Trækkeleg: ludomani, skizofreni og drab! {{forumTopicSubject}}

Ja, man troede jo ikke, at Faxemanden og stressforskrækkelse kunne overgås. Man troede, at det var dér den ligesom stoppede. Men den kan sgu blive ved.

Jeg googler rundt på lidt trækkelegetøj.. som man jo gør.. og falder over denne perle af en tekst om STRESSLEGE:
https://enghaveoghund.dk/onewebmedia/Stresslege.pdf

Og bare lige for at fremhæve de vigtigste pointer:

- hunden bliver ludoman hvis man leger med den

- næste skridt er at den vil dræbe byttet. Det er naturligt at afslutte med at dræbe

- Så nu vil Fido altså flænse naboens bomuldshund hvis den leger godt, ja det går sågar ud over genboens 3-årige datter hvis hun stavrer ud og vil være med

- det vi simulerer er en menneskeleg, og ikke noget for hunde

- nu bliver hunden afhængig, og den bliver fyldt med kortisol: nu har du gjort Fido til en ludoman, og det går over i usund stress, og BAM nu har den fået skizofreni og ADHD!

- det kan faktisk medføre døden

- pivelyd er noget skidt for så begynder den at dræbe naboens katte og kaniner

- du får faktisk en evig kampklar hund i dit hjem og til sidst vil den bide et barn


Jeg lader forbløffelsen guide mig ind på skribentens hjemmeside, og gudhjælpemig om ikke hun er hundetræner smiley smiley
Og her starter så et helt nyt eventyr (klikker er ikke tilladt i træningen, og legetøj skal selvfølgelig heller ikke bruges) - men det må I selv udforske, hvis jeres kæbe kan tåle at ramme gulvet...

Hvad sker der - og hvad sker der allermest for, at man lærer sådan noget fucking vrøvl videre til andre mennesker?! smiley smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Trækkeleg: ludomani, skizofreni og drab!
  • #1   26. okt 2020 Jeg mangler ord smiley smiley
    Altså er da helt med på, at lave kasteleg med bold eller lignende, som ren aktivering af hunden er noget skidt, men ingen leg overhovedet?

    Hunden bliver ludoman? Ej come on? Lad være med at give den lommepenge, og luk dens konto på 'indsæt en spilleside' ej men altså, slår mig for panden, hunden bliver ikke ludoman!


  • #2   26. okt 2020 OMG smiley smiley

  • #3   26. okt 2020 Jeg skimmede hurtigt teksten og må jo bare konstatere, at jeg nok bor sammen med en flok stressede ludomaner som sikkert lider af både skizofreni og ADHD smiley

    Jeg er dog ret sikker på, at selv om de blev "normale", rolige og røvkedelige så ville de alligevel knække nakken på både naboens kaniner og katte, hvis de bevægede sig herover smiley


  • #4   26. okt 2020 Selvfølgelig er hun “uddannet” ved Rie Ravn, hvor ellers smiley

  • #5   26. okt 2020 Skræmmende! Og trist..

    Forstår virkelig ikke hvordan folk kan tage sådan noget seriøst!


  • #6   26. okt 2020 Ja, jeg faldt også lige over den info efterfølgende (#4), og pludselig falder en hel masse brikker jo på plads smiley

    Vidste I, at kløende tænder giver stress?
    Jeg er faktisk overbevist om, at ALT giver stress smiley


  • #7   26. okt 2020 Min veninde blev lige den anden dag belært om, at hunde bliver stressede af at gå spor, eller endnu værre, at søge deres foder på græsset smiley smiley

  • #8   26. okt 2020 Og indtil den er 4 mdr. skal den gå den samme tur på 10 min. 3 gange om dagen. Kun en gang om ugen må turen ændres lidt. Hold da kæft hvor kedeligt.

  • #10   26. okt 2020 Til den der kategoriske inddeling af, præcis hvor længe du må gå tur x antal gange om dagen, og skal gå den samme tur hele tiden, sad jeg sådan her:

    smiley smiley smiley


  • #11   26. okt 2020 Efterhånden en kliché, men ->me to!
    3x10 minutter samme tur smiley røv kedeligt for hund og ejer

    Stresset af spor og fodersøgning?! smiley smiley


  • #13   26. okt 2020 Shiiit det må jeg fortælle min veninde med 2 rollinger! Hendes den store hund elsker trækkeleg! Tænk hvis han hiver armene af ungerne!!

  • #14   26. okt 2020 Ja hun skal fandme passe på Krøllet, for dopamin fører til det ene som fører til det andet, som fører til det tredje, og lige pludselig DØR BABY smiley

  • #15   26. okt 2020 Ja okay:

    Hunde op til et år - "Sørg for at de restituerer min. 3 dage efter f.eks. hundetræning"

    Vi går til træning mandag og (ofte) fredag. Så hun skal restituere tirsdag, onsdag og torsdag.. dvs. ikke rigtig nogen aktiviteter mellem træninger? Så er der træning igen fredag - restituere lørdag, søndag og... pis! så får hun vist ikke restitueret nok smiley

    Nogen af tingene kommer man til at trække på smilebåndet af. Det er simpelthen så fjollede regler og benspænd, at det er som om, de vist bare er der for at være der


  • #16   26. okt 2020 Gys, Tilla er fuldstændig boldgal, hun har været ude at løbe på boldbanerne efter bold 2 x ½ time i dag og gået en times tid i skoven, yderligere har hun gravet ben ned i haven, søgt foder på græsplænen og haft besøg af en familie som gerne ville møde nogle whippets.

    Nu ligger hun sådan her, bør jeg være bekymret over hendes stress niveau, hun er godt nok 21 måneder og næsten voksen men alligevel.


    profilbillede
  • #17   27. okt 2020 Så det vil sige at fogden kan komme, hvert øjeblik det skal være, for at inddrive skinkens spillegæld....?
    Jeg tror vist skinken og jeg skal have en alvorlig samtale. *lol*


  • #18   27. okt 2020 Hvem er Rie Ravn?

  • #19   27. okt 2020 Rie Ravn er verdens mest stressforskrækkede dame. Legetøj gør at din hund dræber børn, halsbånd kvæler hunde og flexliner kapper benene af både hunde og mennesker.

    Faktisk skal hunde bare tulle rundt på den samme tur i sele og fast line hele livet, og få skubbet nogle godbidder i halsen, så er der håb for at alle overlever.


  • #20   27. okt 2020 https://www.rieravn.dk/hundetraening.aspx

    Når du har læst ordet "stress" de første 5 gange, så er der bingo...


  • #21   27. okt 2020 Jeg glemte faktisk helt, at Rie Ravn eksisterede.. det er jo LIGAER over Faxemanden og hans "anbefalinger" smiley

  • #22   27. okt 2020 De der sætninger kommer ikke fra Rie Ravns uddannelse. Det er noget vedkommende selv har digtet videre på.
    Jeg har taget mange kurser hos instruktører uddannet hos Rie Ravn, og jeg har aldrig hørt noget lignende.
    Det er jo helt kørt af sporet.


  • #23   27. okt 2020 Hvis det, man som udgangspunkt lærer på uddannelse hos Rie Ravn, er noget i retning af det hun understreger utroligt mange gange på sin hjemmeside (træningen må ikke være stressende/ophidsende for hunden etc), så skulle jeg godt nok ikke have en instruktør 50 meter fra min hund.

    Men men - selvfølgelig kan enhver bygge videre som de vil, og gå i andre retninger end den uddannelse de nu har taget smiley


  • #24   27. okt 2020 Jeg har mødt flere hunde som har trænet hos Rie Ravn. Hun bor 4-5 kilometer fra os og ærligtalt det er sørgeligt at se hvor slukkede de hunde er, ingen oplevelser, ingen leg, bare spadserture Og følg efter den her godbid, det er muligt at nogle enkelte får mere ud af det, men hovedparten af de hunde og hundeejere som har været igennem hvalpe/unghunde træningen de er slukket godt og grundigt.

  • #25   27. okt 2020 Stakkels Sam når vidst heller ikke at restituere, vi går til hoopers tirsdag, nosework torsdag, agility fredag og rally lørdag, samt LC en gang om måneden... Og selvtræner ellers et eller andet forskelligt hver dag...
    Hun er da fuldstændig langt ud at hører på...


  • #26   27. okt 2020 Malene, læs her

    https://www.rieravn.dk/hundetraening.aspx (søjlen til højre - ophidsende/stressende)

    Hele artiklen om dopamin og ludomani: https://www.facebook.com/rieravn72/posts/460831134102420

    https://www.rieravn.dk/artikler/clickertraening-er-din-hund-ludoman.aspx

    https://www.rieravn.dk/hjaelp-til-problem.aspx (stress og dårligt lederskab)


  • #27   27. okt 2020 Okay, har aldrig hørt om hende - vi slipper for de værste tosser i IGP verdenen...

  • #28   27. okt 2020 Malene - jeg kunne genkende Rie Ravn i citaterne, det er jo præcis de ting, hun giver videre.
    Jeg skrev til hende for nogle år siden om det her, men hun svarede mig aldrig tilbage...


  • #30   27. okt 2020 Hunde trænet efter den plan og de koncepter må da dø en tidlig død af kedsomhed smiley Ufatteligt at hun kan bruge Anders Hallgren som kilde; han har fx skrevet en bog om drivkraft og motivation hvor han er temmelig positivt indstillet overfor brugen af leg som belønning.
    Jeg kan endnu engang undres over at jeg har to velfungerende familie- og træningshunde. Pt har vi en lille ældre cairn terrier langtidspasning; den er utroligt ikke blevet flænset endnu af mine to ludomaner smiley
    Det er på en eller anden måde også lykkedes at have en Dobermann, der bliver leget rigtig meget trækkeleg med og kastet rigtig meget bold med som belønning, i 8½ år uden at den nogensinde har tygget i hverken mennesker eller dyr. Den er faktisk - trods alle odds åbenbart - en rigtig dejlig ligevægtig hund, der hvilker godt i sig selv.


  • #32   27. okt 2020 @31: Svært at tro smiley

    profilbillede
  • #33   27. okt 2020 Det der er allermest skræmmende er at der faktisk er folk med hunde der kaster rigtig mange penge efter sådan en som hende her,- eller ham fjolset fra dogwhisper- og det gør de ukritisk og 100% blåøjet.

    Fand’me uhyggeligt du


  • #34   27. okt 2020 Rie Ravn og et par andre, der er lidt af samme støbning (om end vist ikke så stressforskrækkede), anbefales ganske ofte i en aussiegruppe jeg er i... Jeg er begyndt bare at holde mig før øjnene og skynde mig at scrolle videre.


  • #36   27. okt 2020 En tanke: Kan man egentlig kalde alle det spisning hundene ifølge linket i startindlægget skal udsættes for for leg?
    Og så alle de der ultra korte ture på 3 min. Jamen, jeg ville jo ikke engang nå hen til lågen så var de 3 min gået.
    Man må gerne lære hvalpen apport, men apporten må ikke kastes - jamen god fornøjelse da.
    Hun har ret i at Fido er styret af drifter og instinkter. Min efterhånden temmelig lange erfaring i hundeverdenen siger mig at de gladeste og mest tilfredse hunde er dem der får lov at UDLEVE de instinkter. Det er så meget imod langt de fleste hundes natur hvis de skal leve på den måde som der lægges op til i linket. ØV smiley


  • #37   27. okt 2020 Det mest sørgelige er, at der er en masse hundeejere der tror på det, nogle fordi de er uvidende og andre igen, fordi en total slukket hund i deres øjne er en velopdragen hund.
    Det er så sørgeligt, for det er hundene der er taberne.


  • #38   27. okt 2020 Mette, jeg studsede også over dén med at hvalpen skal hente en apport, men du må ikke kaste den og det er åbenbart VIGTIGT at den ikke kan trille. Okay så..

    Jeg er helt enig med jer - det er så sørgeligt at læse. Men når man så læser at trækkeleg o.l. åbenbart er en "menneskeleg" og ikke gavnligt for hundene, så undrer det mig ikke, at man konkluderer at hundene helst ikke skal bruge deres instinkter overhovedet. For det er jo en menneske-ting, og ikke noget hundene skal gøre smiley


  • #40   27. okt 2020 Uh det står slemt til med mine så.
    Cala har nemlig aflivet en mus. Mon hun afliver datteren når de leger en dag?


  • #41   27. okt 2020 Perle og Clinton afliver mange mus - dygtig hundene smiley Jeg synes det er så fint når der er nogle fungerende instinkter i behold smiley
    Og helt ærligt at trækkeleg skulle være en menneskeleg smiley Altså det er da aldrig noget jeg har leget med mine legekammerater da jeg var barn.
    Til gengæld leger mine hunde ofte trækkeleg med hinanden og en gren eller en stump reb smiley De elsker det og de har da ikke dræbt hverken hinanden eller os endnu.
    Min veninden har en broholmerhvalp og en labrador; de to leger brydelege med hinanden.
    Men ja, mange mennesker har desværre den sære ide at apatisk og initiativforladt=velopdragen. De går glip af SÅ meget når de ikke oplever hvordan livet er med en hund, der får lov at være hund. Det er jo for pokker et intelligent top-rovdyr. Ikke en tøjbamse eller en sofahynde.


  • #42   27. okt 2020 Vi har gået til træning ved Rie ravn. Og jeg må sige at jeg er skuffet.
    De er sikkert virkelig gode til hunde med problemer. Men Charlie der er en "normal" fungerende lille hund har aldrig kedet sig så meget som når vi var til træning. efter 20 min hvor vi havde lavet sit, dæk, stå øvelserne begyndte han at gnave pind af ren kedsomhed. Jeg var simpelthen ikke spændene nok, jeg udfordrede ham jo slet ikke. De opgraderede ikke øvelserne til "os" der havde lidt kvikke hunde, men de var virkelige opmærksomme på dem med "problemhunde" så de fik nok mere ud af undervisningen end mig.
    Men ja jeg er virkelig skuffet når jeg tænker tilbage på prisen og hvad jeg reelt har fået ud af det. smiley


  • #44   27. okt 2020 Jo tror charlie var 7-8 mdr på det tidspunkt. Jeg endte selv med at holde vand og tissepauser på de 20 min.
    Det gode ved undervisningen er at jeg har en hund der er virkelig skarp i sit, dæk og stå på håndtegn. men det er vidst også det. smiley

    Jeg tog engang legetøj med til træning som belønning i stedet for alle de godbidder, da charlie fik så ondt i maven af alt for mange godbidder. (150gr godbidder er ikke nok til en træningstime) Men det legetøj faldt ikke i god jord.


  • #46   27. okt 2020 Bare en sidebemærkning - Nicklas Vega, som særligt anbefales af én bruger herinde, er jo "uddannet" ved Rie smiley

  • #47   27. okt 2020 Ja det var virkelig kedelig træning, og charlie var altid en energibombe efter træning. jeg havde ellers en forventning om at hvalpen vil være træt efter hvalpetræning, men nej det havde den modsatte effekt. smiley

    I forhold til Nicklas Vega, ved jeg at Rie og Kent ikke er helt "tilfreds" med den vej han er gået, da de blandt andet synes han er gået til ekstremerne.


  • #48   27. okt 2020 Ja, og han fraråder også brug af clicker, han siger endda, at det nærmest er dyreplageri at gå til konkurrencer med sine hunde.
    Men alligevel, så er han knap så slem som Rie.


  • #49   27. okt 2020 Jeg har det allerede lidt svært når folk skriver clicker i stedet for klikker smiley

    Men meget af det der skrives, både om klikkertræning og alt det andet, ligner for mig bare helt misforstået opfattelse af noget, der måske bærer en lille smule sandhed.

    Ja, (dårlig) klikkertræning kan give frustration og stress hos hunden.
    Ja, kaste pind i et væk som eneste aktivering er uhensigtsmæssigt.
    Osv.

    Men det er jo ikke træningen eller legen i sig selv der er skidt, det er måden det gøres på - lær dog folk at bruge det rigtigt i stedet for at "forbyde det.



  • #50   27. okt 2020 Hvem af dem er det der skriver, at en klikker kan give hunde høreskader? smiley

  • #51   27. okt 2020 Åh nejnejnej hahahaha smiley smiley høreskader af en klikker?! Seriøst?

    Så kan jeg da oplyse, at mærket trixie fører en soft klikker,som larmer mindre


  • #52   27. okt 2020 ...som en der arbejder med ludomaner, afhængige, skizofrene og folk med hyperkinetiske forstyrrelser så bliver jeg bare træt.... virkelig fucking træt...!

  • #53   27. okt 2020 Virkelig sørgelig læsning smiley
    Jeg har fuld forståelse for at disse personer nok er mere adfærdsbehandlere end hundetrænere. Så de møder en stor mængde “problemhunde” og bygger deres råd og erfaring på det.
    Ved problemadfærd skal der muligvis gøres andre tiltag og visse ting sættes på stand-by.
    Jeg mener dog det er uhensigtsmæssig at overføre disse ting til sunde og raske unghunde.
    Hunde er rovdyr, det er ikke noget man skaber ved trækkeleg eller at kaste en apport, de er født sådan.

    Der er stressede og mental ustabile hunde hvor man nok tager nogle forbehold. Men jeg oplever desværre mange der vil dæmpe så snart deres hund udviser bare en smule glæde.


  • #54   27. okt 2020 Salla:

    profilbillede
  • #55   27. okt 2020 En klikker er jo blot et markørsignal.
    Man kan bare købe en klikker med lav lyd hvis man virkelig er bange for høreskader


  • #56   27. okt 2020 Ej okay, sådan helt seriøst, aner hun overhovedet hvad en klikker ER??? Kontrollerende, kraftig lyd, dårlig relation....

    Og så har hun da på ingen måde forstået hvad indlært hjælpeløshed betyder - altså what... og hun skulle være træner og adfærdsbehandler?

    Jeg vil vædde med at hun bruger et markørsignal, på den ene eller anden måde, på et eller andet tidspunkt i sin omgang med hunden. Men uhhhh nej KLIKKER det er sgu da for stressende og dårligt smiley


  • #57   27. okt 2020 Michelle, så spring mine indlæg over.
    Jeg har hverken bedt dig om at læse dem eller kommentere dem. smiley


  • #58   27. okt 2020 Shitmand (ikke en superhelt), tænk på hvor stressede hunde har været dengang hunde havde et rigtigt arbejde smiley
    #HvorErDerEnHundeTillidsrepræsentant


  • #59   27. okt 2020 Anni - det var faktisk møntet på de hjemmesider der er linket til i tråden, hvor der konsekvent skrives clicker og clickertræning, så slap bare af, har slet ikke skrevet til dig...

  • #60   27. okt 2020 Utroligt at man ved Ries kennel også adopterer en hvalp (bemærk at de ikke sælges men bortadopteres... Disney?! Ej vel...) og man samtidig har valgt kastration fra... Den kontrakt gad jeg godt at se ??

  • #61   27. okt 2020 "Vi beholder altid mindst 1-2 hvalpe selv, da vi anser det for voldsomt traumatiserende for en mor pludselig at miste alle sine "børn" -ofte i løbet af ganske få dage."

    I'm out of here smiley smiley


  • #62   27. okt 2020 Fünke

    Og de bliver jo 16 år gamle hos hende, så der må være pænt mange hunde på den matrikel ??


  • Helen L
    Helen L Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 1 Svar: 76
    #63   27. okt 2020 Alvorligt Stresset Niveau.
    Nu tror jeg ikke at hunden bliver stresset af at søge godbidder på græsplænen, eller grave sit ben ned i jorden, det kan kun give en tilfredshed det kan kun være positiv oplevelse for hunden.

    Kvæler halsbånd, kan kun kvæle, når hunden tror, at den kan løbe, når den har snor på. Det gør hunden kun forde den ikke har lært andet.


  • #64   27. okt 2020 Helen, hvad er det du forsøger at forklare?

  • #65   27. okt 2020 HiJacks, de plejer at have en 15 - 16 - 17 hunde.
    Hvordan man får aktiveret så mange Labber korrekt når man har fuldtidsarbejde er mig en gåde.
    Det kan jo ikke engang lade sig gøre selv om man gik hjemme hele dagen.


  • #66   27. okt 2020 # 63

    smiley smiley smiley


  • #67   27. okt 2020 Helen: Hvad har dit indlæg med trådens emne at gøre?

  • Helen L
    Helen L Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 1 Svar: 76
    #68   27. okt 2020 Hunde og mennesker. Vi oplever omgivelserne gennem indtryk, fra sanser, og bevægelser.
    Det er utroligt, at man tror at en hund ikke må være hund bare forde, at man skal hjælpe sin hund, til ikke at være stresset. Bevare roen indeni, at være et med sig selv, hjælper man også sin hund at være et med sig selv. og får større mulighed for indlæringen.
    Så ro på.


  • #69   27. okt 2020 Helen, forstår du at det her er en tråd der er imod ALT hvad du (og Ravn og tossedamen) tror på?

    STOP nu med det f*ing ro, ro, ro. Du ender med totalt at slukke din hund. En apatisk hund får enten en hjerneskade af at være så skide rolig hele tiden, eller også eksploderer den en dag og raserer alt der er i nærheden, for bare at få en smule afløb fra at kede sig ihjel. Stop nu med at gøre det til en sandhed, når det i virkeligheden mere er noget der tangerer dyremishandling. Hvorfor tror du at en torturmetode er kedsomhed? Hvorfor vælger man bevidst at udsætte sin hund for det?


  • Helen L
    Helen L Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 1 Svar: 76
    #70   27. okt 2020 Min hund har lært at det kan betale sig at være i ro ro ro. Min hund har også lært at være kærlig overfor alt det min hund kommer i nærheden af.
    Når man har oplevet at en hund kan blive stresset og frustreret overfor legetøj. stopper man med det.


  • Helen L
    Helen L Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 1 Svar: 76
    #71   27. okt 2020 Det er simpelthen skræmmende at man bliver ved med at samlinge, mennesker med hinanden. Det er fuldstændig smagløs, og er faktisk meget fjollede.

  • #72   27. okt 2020 Helen

    . Min hund har lært at det kan betale sig at være i ro ro ro. Min hund har også lært at være kærlig overfor alt det min hund kommer i nærheden af.

    Ja Helen, vi har jo set hvordan din træning /opdragelse med ro, ro ro, ro ender.
    I hvertfald ikke med en hund der er kærlig over for alt den kommer i nærheden af, for så havde du vel ikke aflivet din ene hund fordi den gik til angreb på både dig og den anden hund.



  • #73   27. okt 2020 Hvis man skulle rette sig efter alle de "gode" råd , man får her --- der og alle vegne ... så får man sgu da først en stresset hund. ... man bliver selv stresset og til sidst skal både hund og ejer på piller. smiley


  • Helen L
    Helen L Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 1 Svar: 76
    #74   28. okt 2020 Der er bare nogle hunde som åbenbart er født med en hjerneskade.

  • #75   28. okt 2020 ...... og så er der de stakkels hunde, hvor ejeren giver dem hjerneskader......

  • #77   28. okt 2020 Helen
    Jeg kan huske du har spurgt om en del angående hundetræning. Og du snakker altid meget om ro og ikke om noget som helst andet. Så hvad kan din hund egentlig?
    Hvad træner du hen imod?
    Er din hund super lydig og kommer så snart du kalder? Kan den en masse tricks eller ?

    Når jeg ser på dem der aldrig bruger leg eller aktiv belønning i træningen og mener trækkeleg eller lidt bold skader. Så oplever jeg at fælles for dem er, at de ikke træner deres hunde til eller mod noget som helst. Hundene skal blot være familiehunde og gå rundt i haven og luftes i snor et par gange om dagen.

    Når jeg ser dem der træner diverse hundesport på højere plan så bruger de faktisk alle leg eller aktiv belønning. Så det handler måske om hvad man egentlig vil med sin hund.


  • #78   28. okt 2020 Helen

    Hvis ikke vi må sammenligne med mennesker, så må vi jo sammenligne med hundens nærmeste slægtninge. Jeg tror ikke at du finder mange vildhunde eller ulve, som overlever ved at holde sig i ro ro ro...


  • #79   28. okt 2020 Helen: Der er slet ingen sammenhæng i det du skriver, ud over dit evindelige ro, ro, ro, som mest af alt lyder som en dårlig undskyldning for at være en doven hundeejer.

  • #80   28. okt 2020 Helen
    Uden at ha set den hund, så vil jeg vædde med at den ikke havde en hjerneskade, det var en ung stærk, nok understimuleret hanhund, hvis opførsel ikke passede sammen med din ældre tæve smiley


  • #81   28. okt 2020 @54: Man tvivler seriøst på at vedkommende aner hvad en klikker er og hvordan den kan bruges. Det lyser langt væk at vedkommende heller ikke kender fuldstændigt basal indlæringsteori. Hvilket man måske godt i et svagt øjeblik kunne forestille sig var en god ide når man udnævner sig selv til genial hundetræner, der mellem linierne siger at det er alle andre er galt på den.
    Bruger man klikker som den oprindeligt er tiltænkt; som redskab i forbindelse med den indlæringsmetode, der kaldes shaping så er der da INTET kontrollerende over den. Shaping handler om at dyret selv byder ind med adfærd.
    Jeg har ganske enkelt heller ikke fantasi til at forestille mig hvordan det at man arbejder med frivillig adfærd på nogen måde skulle kunne indlære hjælpeløshed.
    Hunden får ingen relation - what so ever - til selve klikkeren. Hunden lærer at lyden = belønning på vej. Helt simpelt klassisk betingning. Det ødelægger på ingen måde relationen mellem hund og fører. Snarere tværtimod: man får en høj stjerne hos sin hund når man tilbyder den at den selv må være med til at finde på hvad den skal lære smiley
    Den er fuldstændig genial til timing; den får føreren til at tænke over HVAD det er man ønsker at belønne og hvad det rent faktisk er man belønner.
    Det er bestemt heller ikke raketvidenskab at sørge for at hunden ved hvornår der er træning i gang og hvornår der IKKE er og den har fri til at gøre som den lyster (men nååårrhhh nej, det må hunde jo slet ikke).
    Bruger man klikkeren uden at bruge shaping så er den jo ganske simpelt en markør. Præcist som 'dygtig' er det. Klikkeren har bare den fordel at den altid lyder ens. Derfor kan hunden aldrig være i tvivl om hvornår den har udført en adfærd, der udløser en belønning.
    Dopamin er sådan set heller ikke noget problem. Uden dopamin var der aldrig nogen der nogensinde havde opnået noget som helst eller lært noget som helst. Følelsen af belønning er meget centralt for al indlæring - uanset om der er tale om dyr eller mennesker.
    Gad vide hvordan vedkommende vil træne en hund for hvem mad ikke har nogen særlig høj værdi som belønning?
    At man ikke selv kan finde ud af at bruge klikkeren i sin træning er ikke det samme som at det et dårligt redskab. Der går faktisk hundredetusindvis af levende beviser på det modsatte rundt i hele verden. Ligesom der vandre massere af beviser rundt på at leg er en rigtig god og effektiv belønning.
    Dagens billede af nogle seriøst stressede hunde, der gennem mange år er trænet med klikker. De må virkelig have det dårligt.
    I aften skal de tortureres med stuedressur sammen med nogle andre stakler. Den lille piberenser kommer også med. Den ser underligt nok ud til at synes at det er virkelig fedt at komme ud og lege træning smiley


    profilbillede
  • #82   28. okt 2020 Beklager alt det vide omkring billedet. Ved ikke lige helt hvor det kom fra smiley

  • #83   28. okt 2020 Nu tror jeg ikke at hunden bliver stresset af at søge godbidder på græsplænen, eller grave sit ben ned i jorden, det kan kun give en tilfredshed og kan være positiv oplevelse for hunden.

    Dét, er virkelig rart at læse fra dig, Helen smiley
    Hunde bliver heller ikke stresset, af at lege eller løbe. Selvfølgelig kan man skabe uhensigtsmæssigt adfærd, hvis man fyrer en bold afsted 117 gange i træk hver dag, som eneste aktivering, men altså ikke ved at bruge bolden som belønning efter en øvelse - er du enig i det, eller mener du, at alt boldleg er stressende? smiley


  • #84   28. okt 2020 Helen - Jeg har aldrig lært mine whippets ro, og ved du hvad, de elsker at putte med både mig og min datter og er kærlig overfor hende alligevel, så det har vist næppe meget med ro træning at gøre ??

  • #85   28. okt 2020 Malene - altså ret beset ER al billet vel stressende (I hvert fald hvis hunden gider lege med bold). Det får jo hunden op i gear og i gang.
    - Det er bare ikke al stress der er "farligt eller forkert.

    Og så er al stress i øvrigt ikke undgået ved at droppe bolden og belønne med mad - de fleste er vist stødt på en hund, der går helt i selvsving ved udsigten til mad... det er også stress.

    Så har man sådan et rigtigt madøre og boldidiot, så er man sig på den ligemeget hvad man gør - det får jo pulsen op over "næsten død" det hele smiley


  • #86   28. okt 2020 Det ved jeg godt Michelle smiley skriver som jeg gør, for at gøre det så letforståeligt som muligt for Helen, som virker til kun at se “stress” i negativ forstand smiley

  • #87   28. okt 2020 Fair nok, hvis man ikke gider træne med klikker, eller ikke synes det fungerer til det man skal bruge, eller synes andre metoder fungerer bedre.

    Men jeg gad virkelig godt se, hvordan hun egentlig træner hund, når hun mener at fraværet af et markørsignal giver en meeget bedre relation.. og hunden ikke må blive ophidset eller opleve den mindste frigivelse af dopamin..

    Jeg er virkelig målløs over at man kan kalde sig træner og adfærdsbehandler på baggrund af en tydeligvis masse hjemmestrikkede teorier. Jeg tror altså dybt seriøst at jeg fik større indlæringsteoretisk viden på psykologi C-niveau i gymnasiet. Det er jo helt helt galt.


  • Helen L
    Helen L Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 1 Svar: 76
    #88   28. okt 2020 Jeg er helt enig i at man bestemt, kan bruge en boldt, som belønning, efter en øvelse, det er lige så godt som godbidder.
    Jeg har aldrig sagt, at alt stress er negativ stress.


  • #89   28. okt 2020 Okay Helen, det er jeg glad for at høre. Jeg var nemlig af den opfattelse, at du mente at alt stress var skidt for hunden.
    Vi to bliver nok aldrig enige om, hvad en hund er, og hvordan den skal leve, men jeg er alligevel positivt overrasket over, at du alligevel går ind for leg som belønning smiley

    Jeg (og sikkert også andre herinde) må have misforstået dine skriv, for jeg har bestemt læst dem, som at høj aktivitet/leg var bandlyst hos dig.

    Hvordan/på hvilken måder oplever din hund positiv stress hjemme hos dig, hvis jeg må spørge? smiley


  • #90   28. okt 2020 Hvis man ikke vil bruge den " larmende " klikker , der gør hunden " stresset " .... og man samtidig vil have hånden fri ...... kan man faktisk sige den samme lyd med munden .
    Så kan man lave lyden så høj man vil. .. = .. problem løst ... smiley

    PS: ... det er den samme lyd , som når man vil have en hest til at gå .... Ha ha


  • Helen L
    Helen L Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 1 Svar: 76
    #91   28. okt 2020 Vi behøver ikke at være enige omkring tingene, der jo mange måder at være sammen med sin hund.
    selvfølgelig er der positiv og negativ former for striss niveau.
    Min hund rander også rundt og leger og snuser sammen med andre hunde.
    Det synes jeg er skønt at se min hund er glad og er tilfreds.


  • Helen L
    Helen L Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 1 Svar: 76
    #92   28. okt 2020

    Mange hunde lever i en konstant stresset tilstand, uden ejeren har den mindste anelse om det.


  • #93   28. okt 2020 smiley smiley smiley

  • #94   29. okt 2020 Helen L
    Du formulere dig meget underligt og usammenhængende. Det gør det meget svært at forstå hvad du mener og besvare.
    Desuden svarer du ikke på noget af det vi spørger dig om.


  • #96   29. okt 2020 Helen - du skriver halvfærdige sætninger uden åbenlys sammenhæng med debatten.
    F.eks. skriver du

    DNA. Analyser viser at det ikke var Ulve, men derimod en hund, som stod bag det angreb.


    Hvad for angreb, på hvem, hvornår?

    Og hvad er det for noget med en edderkop - hvordan er edderkoppens jag relevant ?

    Du kommer med masser af den slags, som jeg ikke forstår, hvad du vil sige med.
    Måske er jeg ikke den eneste.


  • #97   29. okt 2020 Det er ikke så svært at læse og forstå.

    Jo, det er det. Du er totalt usammenhængende. Edderkopper og DNA? WTF!


  • #98   29. okt 2020 Jeg er hoppet lidt af toget... det giver slet ingen mening for mig smiley

  • #99   29. okt 2020 Jeg læser simpelthen ikke de indlæg mere smiley så behøver jeg ikke spekulere over hvad der menes;) jeg har et par stykker her på HG hvor jeg tænker “alternativ begavet” jeg springer over de indlæg smiley

  • #101   29. okt 2020 Det er da sikkert meget nemt at forstå .... for dem der har lært Volapyk . .... smiley smiley smiley

  • #103   29. okt 2020 #102 så sådan noget som spor er en dræber disciplin smiley

  • #105   29. okt 2020 Nej, jeg har tydeligvis meget at lære endnu smiley

  • Helen L
    Helen L Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 1 Svar: 76
    #107   29. okt 2020

    Byttet er blevet skudt, enden jagt hunden, henter sit bytte. Så nej, jeg mener ikke at en jagt hunden, er en dræber.

    Mange hunde lever i en konstant stresset tilstand, uden ejeren har den mindste anelse om det.
    Så, jeg mener at, det er os mennesker som har til opgave at hjælpe hunden til ikke at være stresset.
    Uhensigtsmæssige adfærd er bare ikke iorden.
    Jeg mener at en hund godt kan blive afhængig af pind og bold kastelege., kan give stress




  • #109   29. okt 2020 Mange hunde lever i en konstant stresset tilstand, uden ejeren har den mindste anelse om det.

    Og rigtig mange hunde lever et dødkedeligt meningsløst liv, uden ejeren har den mindste anelse om det!!


  • #112   29. okt 2020 Helen
    Jeg er fuldstændig ligeglad med stavefejl osv. men jeg forstår simpelhen ikke dine budskaber. Det bliver helt sort snak. Underlige random sætninger der overhovedet ikke giver mening.
    Og så undre det mig at du ikke svare når folk spørger dig direkte om noget.



  • Helen L
    Helen L Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 1 Svar: 76
    #113   29. okt 2020 Ok. hvad er det jeg skal svare på.
    I svare heller ikke på alle de spørgsmål som jeg lige har sendt til jer.


  • #114   29. okt 2020 Helen, nok fordi folk ikke kan læse hvad du spørger om smiley

  • #116   29. okt 2020 Jamen du skal da være så velkommen til at lege trækkeleg med et 5-årigt barn, Helen, alt imens de bider i et stykke beklædt med lammepels smiley

  • #117   29. okt 2020 Jeg tænker tilbage på, da vi havde hvalpe og de hev og sled i hvad som helst, de kunne finde. De lavede trækkeleg med hinanden.... Altså hvalpe fra de var 4 uger gamle...

    Deres mor lavede endog trækkeleg med dem - og var dygtig til at give efter for at give de små en følelse af selvtillid...

    Menneskeleg? Nej.
    Mennesker trækker ikke om kap som små. Det er ikke instinktivt, men det kan så absolut læres. For hunde er det netop instinktivt...

    Det er jo for hulen derfor, det kan bruges!


  • #118   29. okt 2020 Præcis! Men det var jo også hende Betina (Henriks kone), der sagde at bamser var for børn. Man kan så prøve at gætte om det er fordi det ikke er en "naturlig" genstand som en pind, men noget vi mennesker fremstiller.
    Men det er jo åndssvagt - ellers kan man også sige, at tøj er for mennesker... så det skal ingen hunde have på... jeg kan slet ikke gætte mig frem til, hvordan man argumenterer for det der smiley


  • Helen L
    Helen L Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 1 Svar: 76
    #119   29. okt 2020 Nu har jeg været inde for at rediger og slættet en del. Kan godt se, at det var meget rodede, og mange ting som ikke hang sammen.
    Men det lyder bare så nikative når i minder mig om at jeg er ordblind.
    Men det er selvfølgelig den måde man kan blive bedre på, at andre fortæler en det.


  • Helen L
    Helen L Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 1 Svar: 76
    #120   29. okt 2020 Selvom at jeg ved at hus staves u og ikke med o. kommer jeg altid til at bytte rundt på bogstaverne.Mit hovede flyder noget gange for hurtigt, at jeg ikke selv kan følge med.

  • Helen L
    Helen L Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 1 Svar: 76
    #121   29. okt 2020 Nej legetøj er ikke for hunde.
    Det er for børn.
    Tøj på kroppen, er kun for mennesker.
    Jeg tror at man skal lade være med at behandle hundene som små børn.


  • #122   29. okt 2020 Helen så du mener ALT slags tøj til hunde er forkert? uanset hvad?

  • #123   29. okt 2020 Jeg er ret sikker på en hel del hunde ville blive triste og syge, hvis de ikke måtte få tøj på....

  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 372
    #124   29. okt 2020 Synes det er så sørgeligt når man forbinder adrenalin med at være lig med negativ stress. Hold op det må være kedeligt at være hund så. Jeg ville ihvertfald kede mig hvis jeg kun måtte være i ro.. det ville mine hunde så nok også smiley

  • #125   29. okt 2020 Jeg tror også der er rigtig mange hunde og hundefører der ville være kede af at undvære legetøj.

  • #126   29. okt 2020 Jeg tror slet ikke Helen L er ordblind ( ok måske ).... De første indlæg der blev skrevet er stavningen nemlig helt ok .... men det der blev SKREVET var " volapyk "

    Det er først her i det sidste indlæg ... #119 ... at stavningen går helt agurk ( men det var først efter at ... A med BOM ... havde bemærket at vedkommende var ordblind )

    Jeg tror som Denise J skriver i #115 ------> TROLL


  • #127   29. okt 2020 Du modsiger altså også dig selv helt vildt, Helen.
    Tidligere har du skrevet, at man ikke må lege med hunden.
    Så skriver du tidligere idag, at belønning med bold, er lige så godt som med godbid. Nu skriver du så (igen) at legetøj (herunder bolde) ikke er for hunde.

    Hvis hunden fryser, skal den have tøj på. Det giver da sig selv.

    Halsbånd og liner er også menneskeskabte og “unaturlige”.
    Det samme med godbidder og diverse tørrede snacks.
    Hundekurve og senge
    Vandskåle med rent vand fra hanen
    Medicin, vacciner og dyrlægehjælp generelt.

    Vores hunde er ikke vilde hunde, og skal ikke leve sådan. Og de ville i øvrigt ikke overleve på den måde, hvis de skulle forholde sig i ro ro ro !


  • #128   29. okt 2020 Mit bud er, at der er to, der skriver, Nittib smiley

  • #130   29. okt 2020 129# jeg kender i hvert fald en, der ville blive meget ked af det!

  • #131   29. okt 2020 Mine whipper er i hvert fald ret uenige. Det vil være stort set umuligt at give dem et værdigt liv, hvis både tøj og legetøj var no-go

    profilbillede
  • #132   29. okt 2020 De sover også i sengen, ligger i sofaen og spiser menneskemad af musselmalet, utroligt de ikke for længst er begyndt at gå på to ben og opføre sig som mennesker smiley

    profilbillede
  • Helen L
    Helen L Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 1 Svar: 76
    #133   29. okt 2020 Jeg siger at det er helt fint, at belønne med en boldt.Det betyder ikke at man skal kraste bolden i luften. Nej at give en boldt i hunden mund, ligesom man giver en godbid i hunden mund.
    Det er ikke en leg.
    Jeg kan gå så langt at en jakke ville være fint i frostvejr. Men sådan noget med sutsko sokker strømper, er ikke noget som hunden får noget ud af.
    Nu lever vores hunde ikke ude i naturen, så Ja vi giver hundene en vand skåle, en hund kan godt ligge på gulvet på sten og på jorden.


  • #134   29. okt 2020 Helen min hund får hue på om vinteren. Hun har endda også sko.

    hun får frost skader på ører og tæer, i de kolde måneder.

    Du er meget sort/hvid i dine holdninger.


  • #135   29. okt 2020 En død bold i munden har 0 værdi for hunden.
    Det er ikke en klump gummi, den arbejder for, det er legen.


  • #136   29. okt 2020 En Ridgeback sover kun hvor der er blødt og varmt, gerne i dyner og op ad én, så det er seng og sofa, basta bum siger Sam... smiley

  • #137   29. okt 2020 Whipperne er helt enige med Sam smiley
    Et tæppe i solen kan til nød bruges, hvis liggepladsen er hævet over den kolde jord.


    profilbillede
  • #139   29. okt 2020 Helen - hvordan er en vild stukket i munden på hunden belønning? (Er ikke engang sukker pp, min hund ville tage imod den, hvis den blev "serveret," på den måde).

    Hvorfor er det, at man ikke må kaste bolden?
    Jeg taler ikke om at kaste bold i 3 timer og tro, det er aktivering, men brug af leg (herunder kast af bold eller trækkeleg) som belønning under træning - hvad er det problematiske i det?



  • Helen L
    Helen L Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 1 Svar: 76
    #140   29. okt 2020 Jeg siger bare at en hund kan godt ligge på gulvet på sten og på jorden. Min hund ligger også på et tæppe dynerne i seng sofaen, det er da bare hyggeligt.
    Jeg har ikke noget imod at man giver sine hunde tøj på, det er bare ikke noget som jeg bruger, synes ikke det høre sig til, at give hunden tøj på


  • #141   29. okt 2020 Jeg tror ikke det nytter at fortsætte. Helen siger én ting, siger pludselig det er ok alligevel, og så vender hun 180 grader og påstår et eller andet komplet volapyk. Alle med et minimum af kendskab til hunde VED da, at de kan blive direkte syge og få frostskader, hvis de er af bestemte racer og smides ud i sneen fx...

    Nogle gange kan man debattere og udveksle holdninger - det her er ikke en af de gange. Der er et eller andet galt, i hvert fald.


  • #142   29. okt 2020 Jeg siger at det er helt fint, at belønne med en boldt. Det betyder ikke at man skal kraste bolden i luften. Nej at give en boldt i hunden mund, ligesom man giver en godbid i hunden mund.

    Hvor finder man dog så herlig en hund, der vil arbejde for dén belønning??? Sådan en vil jeg have smiley


  • Helen L
    Helen L Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 1 Svar: 76
    #143   29. okt 2020 Mener pludselig noget andet, nej jeg mener stadigvæk at man ikke skal lege med sin hunde med legetøj, det giver striss. Mener stadigvæk at legetøj er for børn og tøj er for mennesker.

  • #144   29. okt 2020 Nå .... videre ... smiley

    Hvis jeg kaster en bold til Lilly .... Bliver det er selvhenter smiley

    Hvis jeg kaster en " kage " .... tro mig ... SÅ henter hun den , men afleverer den ikke . ... smiley smiley smiley ...... Er det noget jeg skal bekymre mig om ?? smiley smiley


  • #145   29. okt 2020 Helen vil du ikke nævne nogle eksempler på positiv stress? Bare 3 smiley

  • #146   29. okt 2020 Helen - Hvad har du af hund?
    Jeg har whippet, fra Kirsten af, og min den voksne ville godt nok blive ked af det hvis jeg kun gav hende trøje på i frostvejr. Hun fryser og har haft tøj på næsten på alle ture, det meste af oktober.
    Det muligt DU ikke ser ideen men os med hunde hvor det er nødvendigt gør.


  • #147   29. okt 2020 Helen, jeg synes virkelig at du skal gå igang med den hundetræneruddannelse. Du vil, om nogen, få gavn af noget viden, som kan aflive alle de vanvittige myter, du bygger i dit hoved. Det er simpelthen skræmmende, at du er SÅ stejl i din mening, og SÅ lidt modtagelig for nyt.

    Jeg er rystet smiley


  • #148   29. okt 2020 Helen - skelner du slet ikke mellem boldleg som belønning og så det hr og fru Danmark gør med at kaste bold 300 gange (eller til hundens hjerne brænder sammen) ?

    Leg med hunden giver noget på fællesskabskontoen - så foruden at kunne belønne en given adfærd giver det altså også noget til relationen til hunden, som jeg ville være frygteligt ked af at undvære.
    Der er mange måder at lege på - kun enkelte af dem der jeg som decideret uhensigtsmæssige.

    At kaste en bold eller lege trækkeleg i de rammer det typisk sker, når man gør det "ordentligt" giver ikke en kronisk stresset hund - det får hunden op i går mens man gør det, men det betyder altså ikke, at den så er stresset for evigt... man kan faktisk endda lære hunden at gå helt bananas og have en fest med leg og derefter slappe af igen... Men det kræver selvfølgelig, at man ikke går helt i panik over at hundens puls stiger for en stund


  • #149   29. okt 2020 Og hvad i øvrigt med leg uden legetøj - min hunds absolut foretrukne leg er faktisk uden legetøj, men i stedet noget med at han (med tilløb og det hele) hopper op af mig, jeg skubber ham med ret stor kraft ned og ud til siden, han hopper igen, jeg skubber osv afbrudt af momenter hvor vi løber sammen og så tager vi turen igen - han synes det er FEDT!!! Også meget federe end en kastet bold.

    Men der indgår ikke legetøj, så er der vel ingen problemer... eller...?

    Jeg kan faktisk også køre ham helt op på mad - en pakke skiveskåret pålæg, så er det bare at kaste med skiverne, det er super fedt og kan give noget gevaldige løb og spring for at fange dem...

    Så bare en tanke... måske det slet ikke er legetøjet, der er problemet... måske det hele handler om HVORDAN vi bruger det?

    Hvad med at kigge på hunden? Kan den slappe af efter legen? Cool, ingen problemer.
    Brænder dens hjerne sammen og den er helt udenfor rækkevidde? Skru lidt ned for legen og lær den nogen rammer for leg, som den kan håndtere.


  • Helen L
    Helen L Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 1 Svar: 76
    #150   29. okt 2020 Kroppen rager med stress, når man er ude for en ulykke, så kan man rager med positiv stress, kan klare hele situationen, imens den står på, den positive striss, Kan rede mennesker og dyr for at dø.
    Eksamen, der er man jo også oppe at køre, består man eller ej.
    Det kan også være positiv stress.



  • #151   29. okt 2020 hvad med den stress der opstår i forbindelse med drift?

  • #152   29. okt 2020 Krøllet, jeg tror ikke at Helen ved hvad drift er.

  • #153   29. okt 2020 Det vigtige er jo tænd/sluk der fungere.
    Stress er ikke farlig i små mængder der gavner det faktisk kroppen.
    Der hvor stress bliver farligt er jo når det bliver længerevarende.

    Mine hunde får dækken på når der er behov for dette. F.eks hvis de skal vente i en kold bil.
    Hvorfor skulle hundene fryse når man kan forhindre det? Det er jo direkte dumt.
    Jeg ville aldrig undvære den leg jeg har med hundene. Det giver SÅ meget i træningen og i vores relation.


  • #154   29. okt 2020 AG, fordi hunden jo skal lære ro, ro, ro, og derfor aldrig vil være i en sitation, hvor den skal holdes varm udenfor. Den skal gå en stille tur i snor, have stoppet en tør kiks i hovedet og så skal den ind i hjemmet og pynte, imens den er i ro, ro, ro.

  • #155   29. okt 2020 Vis mig det pattedyr, der ikke leger.
    Og nej, hunde i naturen leger ikke med bamser og bolde, de leger med flyvende blade, smådyr, grene, der kan gnaves i osv.
    Leg er forberedelse til livet - hvilket menneske kan dog få over sig at fratage et dyr dette?
    Det er naturstridigt og møgtarvelig at holde hund sådan.

    Hunde leger. Det gør de hele livet (ligesom mennesker). Det er sundt, det giver livskvalitet, motion, det stimulerer fællesskabet, det giver erfaringer.... og så videre....

    Det gør ondt helt inde i sjælen at tænke på hundeliv uden leg og ballade og samhørighed.


  • #156   29. okt 2020 CH - Fuldstændig enig smiley
    Jeg elsker at min gamle tøs på 10 stadig kommer og smider legetøj i skødet af mig et par gange om dagen og at hun fortsat magter at lege ret vildt.

    Jeg elsker at hun giver sig tid til at lege hvalpene i huset og at hun tilpasser legen til deres alder.

    Hun er ikke til andet end kortvarigt hurtigløb længere, hun vil hellere gå snuseture og fange mus, men der hvor hun virkelig får liv i øjnene er når hun leger, tænk hvis man havde frataget hende den mulighed.

    Her med Daisy 6 måneder smiley
    https://www.hundegalleri.dk/video/diverse-hund/46652-whippetleg


  • Helen L
    Helen L Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 1 Svar: 76
    #157   29. okt 2020 Der indgår ikke legetøj, så er der vel ingen problemer. Eller ?
    Ironisk. Det kan jeg li.
    Når du styrer din stress, er det jo ikke stressen der styrer dig.
    Så ja tænd og sluk. knappen.
    Et godt liv, behøver der ikke at indgå legetøj, man kan jo også være sammen og ha et godt samvær med sin hund, uden at få apsinænser på grund af der ikke er en boldt lige i nærheden


  • #158   29. okt 2020 Så bamser er også no go?

    Hvordan forklarer du så de videoer der er med fx. ræve, der leger med hundelegetøj i folks haver?

    Du begrunder dine teorier med "de har ikke legetøj/tøj i naturen" men er alligevel fast opsat på det med ro. Det er da de færreste ulve der er i ro dagen lang.

    Deruder er vores hunde som vi kender dem idag, ret langt fra ulven - trods de er samme art.


  • Helen L
    Helen L Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 1 Svar: 76
    #159   29. okt 2020 Hunde legetøj er blevet opfundet, for at tjæne penge på det.
    Så kalder vi det bare for hunde legetøj
    ligesom baby legetøj.


  • #160   30. okt 2020 Jeg har lært Lilly at træde på sådan en " hotel-klokke " .... så får hun en " Kage " .
    Det lærte hun MEGET hurtigt ... så jeg blev nødt til at fjerne den , da hun joggede på den hele tiden.
    Lilly blev ikke stresset af det ... men meget glad smiley
    Men JEG blev næsten stresset af at rejse mig og hente " kager " hele tiden . smiley smiley smiley


    profilbillede
  • Helen L
    Helen L Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 1 Svar: 76
    #161   30. okt 2020 Smiler smiley

  • #162   30. okt 2020 Helen - Alt du går i en butik og køber, er vel dybest set lavet for at tjene penge.

    Hvis alle gjorde som mig og gik barfodet og uden strømper 90% af året, så ville udvalget af både sko og strømper nok blive mindre. Jeg kan jo sige det samme. Sko bliver kun produceret for at tjene penge, man kan fint klare sig med et par vinterstøvler.


  • Helen L
    Helen L Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 1 Svar: 76
    #163   30. okt 2020 Ja præcis

  • #164   30. okt 2020 Jeg tror mine hunde er glade for, at jeg bruger penge på hundelegetøj og mine fødder er glade for, at jeg ikke bruger ret mange penge på sko smiley

    Hundelegetøj behøver jo så ikke at være dyrt og købt i en butik. Daisy min yngste, elsker en gammel sok med en plastikvandflaske i, tovet som Bianchi løber med i #131, er flettet af et gammelt fleecetæppe (i luksusudgaven, bliver der flettet strimler ind af kanin- eller hareskind)
    og det legetøj som whipperne løber med her, er brugt patgummi fra en malkemaskine, hvor der så er trukket et stykke webbing igennem.


    profilbillede
  • #165   30. okt 2020 Dette er en tennisbold, hvor jeg har hæklet et betræk af uldgarn, det er absolut en favorit smiley

    profilbillede
  • #166   30. okt 2020 Handske til bilvask med webbing i enden

    profilbillede
  • #167   30. okt 2020 Plasticpotter, altid et hit

    profilbillede
  • Helen L
    Helen L Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 1 Svar: 76
    #168   30. okt 2020 De ser søde ud

  • #169   30. okt 2020 Helen, hvis du havde oplevet, hvad denne type leg gør ved forholdet mellem hund og ejer, ville du ikke udtale dig sådan...
    Hunde, der ikke leger med sine mennesker, nøjes.

    Og legetøj findes overalt. At det er købt i en butik for penge gør det ikke mere forkert end et blad, der flyver i vinden. At det er anvendeligt for mennesker, holdbart, vaskbart og praktisk gør det ikke stressede eller usundt for en hund.
    En hund, i tiltvunget ro er til gengæld i mistrivsel efter kort tid.

    Du taler om abstinenser - nogen har bildt dig noget vrøvl ind. Hunde får ikke abstinenser af at lege med bold. Det er en syret ide - men ok, hvis man ikke bryder sig om, at hunde udviser motivation, glæde og begejstring, kan man måske fantasere sig frem til sådan noget...


  • Helen L
    Helen L Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 1 Svar: 76
    #171   30. okt 2020 stress er tegn på overbelastning. En overbelastning, der skal bruges begrebet "positiv stress" er det særdeles vigtigt, at vi har helt styr på forskellen mellem den negative og den positive udgave af stress, Og i virkeligheden ville det, efter min mening, være meget bedre at finde et andet udtryk for den tilstand, der betegnes som positiv stress.
    Mærk efter og vær i kontakt med din krop. Der er ikke noget galt i at presse sig selv og køre i højt tempo. Blot skal det være i kortere perioder ad gangen, og vi skal huske at give plads til modpoler i form af pauser, ro og genoplade.


  • #172   30. okt 2020 Helen, du er for mange indlæg her i tråden, blevet bedt om at nævne 3 eksempler på positiv stress (som du nu erkender findes). Vil du nævne et par eksempler?

    Ved du hvad drift er, og hvordan det kan bruges?

    Det er mega syret, at du pludselig kan både stave og formulere dig smiley Betyder det, at de ulæselige indlæg er skrevet af en person, og de læselige, af en anden?


  • #173   30. okt 2020 Helen - men at lege med legetøj giver altså ikke vedvarende stress (eller abstinenser). Jeg ved simpelthen ikke, hvor du har den idé fra?


  • #176   30. okt 2020 "være meget bedre at finde et andet udtryk for den tilstand, der betegnes som positiv stress." Det findes allerede; det kaldes glæde og forventning smiley
    Jeg tror altså det er vigtigt at holde sig for øje at Helen nok har hund på en helt anden måde end flere af os her i tråden - og med et helt andet formål smiley Helen dyrker - hvis jeg forstår hende ret - ikke hundesport med sin hund. Men har en hund som hun ønsker skal være en god og rar familiehund.
    Vi er nogen her der dyrker hundesport med vores hunde. For os er drift og motivation en vigtig sag. Vores hunde skal være motiverede til at arbejde i lang tid og kunne blive ved og ved og ved - selvom belønningen ikke lige falder med det samme. Fido skal kunne lave flere fulde øvelser INDEN belønningen falder. Det kræver både at hundene er avlet så de indeholder en hel del drift eller stærke instinkter og at, man som hundefører ved hvordan man fylder 'motivationsbeholderen' op, så hunden bliver ved og ved og ved i sikker forvished om at 'lige om lidt så får jeg min belønning'.
    Kommer du på en træningsplads ja, så vil du opleve at vores hunde kører i et højt gear.
    Men det er altså absolut ikke det samme som at vores hunde lever i en permanent tilstand af stress. Ved siden af at de er konkurrence og træningskammerater så er de jo også familiehunde, der skal kunne slappe af i sofaen foran fjerneren og gå med på en hyggelig gåtur. Og de skal også kunne leve med dage hvor der ikke bliver trænet. Derfor er det også vigtigt for os - og sundest for vores hunde - at vores hunde har en effektiv tænd/sluk knap. Det er så igen her hvor avlen kommer ind smiley
    At vi giver den gas med leg på træningspladsen og bruger vores hundes drifter og instinkter betyder ikke at vi gør vores hunde til små bomber, der kan eksplodere - snarere tværtimod. Det gør vores hunde veltilpasse og velstimulerede.
    Og ja, vi køber diverse dimser til vores hunde og ja, det er der nogen der tjener penge på. Det har jeg det helt fint med. Jeg vil faktisk gerne spytte i kassen hos vedkommende der opfandt 'chuck-it' boldene smiley


  • #177   30. okt 2020 A, jeg tror alligevel ikke, at Helen forstår forskellen mellem negativ og positiv stress, udfra hendes indlæg i #150

  • #178   30. okt 2020 Malene, jeg tror du har ret smiley

  • #179   30. okt 2020 Man kan godt se det er umuligt for en hund, der leger med bold hver eneste dag, at komme ud af stress smiley


    profilbillede
  • #180   30. okt 2020 CH, han er jo lige ved at springe i luften af stress og abstinenser smiley smiley

  • #181   30. okt 2020 Legetøj i hjemmet OG jagthund... Han er jo helt stresset...

    profilbillede
  • #182   30. okt 2020 Jeg har også en meget stresset hund smiley

    profilbillede
  • #183   30. okt 2020 Og han slår jo også mindre hunde ihjel fordi han har trækketov og bruges på jagt

    profilbillede
  • #184   30. okt 2020 Det kan da aldrig være et mål i sig selv at familiedyr skal leve som i naturen.
    Det naturlige hundeliv er uden dyrlægehjælp, uden mad på bordet dagligt, uden afskærmning for kulde og regn.
    Et vildt dyr i langvarig ro er et dødt dyr. Det har man sgu ikke tid og resourcer til i naturen.


  • #185   30. okt 2020 Det ER sådan en konstant kampklar hund ser ud... I må jo forstå, at den blot lader batterierne op, indtil den ser nogle småbørn eller bomuldshunde at fortære smiley

  • #187   30. okt 2020 #181 - hvis den hund slapper mere af, så skider den i pelsen smiley



  • #188   30. okt 2020 Han har heldigvis ikke så meget pels ??

  • #190   30. okt 2020 Sagt i en video fra en populær hundetræner:
    “Det der med, at nogle hanhunde ikke kan med andre hanhunde, det er noget bavl. Det er kun noget vi mennesker putter i dem. Bavl”

    Hold nu k.... hvor er der mange “trænere”, der burde finde sig et andet erhverv.
    Det er jo skræmmende!


  • Helen L
    Helen L Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 1 Svar: 76
    #191   30. okt 2020 Hvad vores hunde levet et liv i fri natur, hvad denne drift været særdeles,Hos nogle jagt hunde udløses byttedriften. For de hunde ville det selvfølgelig være et kedeligt hunde liv, hvis de ikke fik lov til at komme på jagt.
    Hos mennesker og dyr, styrer sig selv, med det påvirkes af driften. Såsom.
    Sult, Søvn, Sex, også videre.

    legetøj og tøj. Er noget vi mennesker har fundet på, til vores hunde, ude i naturen er der så meget andet de kan finde på og gå igang med.
    Det er skræmmende at man behandler sine hunde som børn.


  • #192   30. okt 2020 Jamen legetøj og tøj er jo ikke noget vi kun har fundet på til hundene, men også til os mennesker.
    Med den logik du har, så skal vi mennesker jo hellere ikke have tøj på og give legetøj til vores børn


  • #193   30. okt 2020 Malene: det er simpelthen så vanvittigt man kan påstå det dér som hundetræner! Hold op, hvor er det pinligt at udstille sin komplette uvidenhed på den måde. Og tænk, at man endda kan blive populær og anvendt af ejere, selvom man er SÅ meget tabt bag en vogn.

    Det viser jo bare "kvaliteten" i, hvordan man kan påstå en masse lort og stadig bliver anerkendt som træner smiley smiley


  • #195   30. okt 2020 Helen - hvem behandler sine hunde som børn? Hunde leger såmænd også i naturen - nu lever min hund så ikke i naturen, så i stedet må han lege med mig.
    Og ud over, at han synes det er sjovt, så har det den ekstra bonus, at det giver noget til vores relation, det giver ham noget afløb for energi, fjolleri og løbelyst og det giver mig en måde at belønne på, som giver noget andet end bare mad serveret direkte i munden.

    Nu har jeg så en hund, der faktisk da vi startede slet ikke gad at spise mad under træning - i hvert fald ikke hvis vi bevægede os udenfor hjemmet, hvor der var andre meget mere interessante ting end mad. Så vi har lavet masser af madlege, der har lært ham at mad faktisk er ret fedt - det er sket blandt andet ved at kaste med mad, løbe med mad, jage mad mm. En del af det minder faktisk ret meget om legetøjsleg (altså bortset fra, jeg ikke forventer at få et stykke kastet med retur smiley )

    JA, det har da i høj grad fået pulsen op under disse lege - det er jo mega fede lege, synes min hund.
    Men han har altså ikke abstinenser eller er kronisk stresset.

    Hvad ville du stille op, med en hund, der ikke vil spise sine belønninger (og nej, bedre godbidder hjælper ikke her) - kan den bare ikke trænes så eller hvad gør du ved den, for at træne den?

    Og hvad hvis madlegene heller ikke dur for hunden, men den kan godt lide at lege - vil du så bare droppe at træne, fordi du nægter at lege med den?


  • #196   30. okt 2020 Jeg tror ikke - hvis jeg skal være lidt ærlig og kontant - at Helen i realiteten aner hvad de ord hun kommer med betyder. Det er noget, hun har fået fortalt, og som giver mening i hendes hoved, og så kan hun ellers fortælle det videre.
    Jeg tror ikke hun er i stand til at forstå et spørgsmål og svare konkret på det.

    Det er jo tydeligt, at hun ikke engang aner hvad abstinenser egentlig er (altså come on). Det er tydeligt, at hun ikke aner hvad stress betyder, eller hvad en belønning egentlig indebærer.

    Det er umuligt at diskutere med en, der bare ukontaktbart repeterer det man har fået fortalt. Jeg tror virkelig ikke vi får nogen svar ud af det her - den "boble" hun er i ligger på et helt helt andet niveau...
    Jeg tænker ærlig talt i samme baner som Bodil..


  • #197   30. okt 2020 Jeg har bare svært ved at tro, at der findes mennesker som er SÅ uimodtagelige for læring smiley

  • #198   30. okt 2020 Det har jeg også. Men de findes jo, åbenbart også på internettet..

  • #199   30. okt 2020 Fünke, ja det er helt sort. Prikken over i’et, er de to hanhundes kropssprog, da hanhund A (berner sennen) går over til hanhund B (bulldog), mens vrøvleren bare fortsætter smiley

    Jeg tør ikke nævne navne eller dele videoen, men tror godt du ved hvem det er smiley videoen er lidt gammel, men delt igen i går. Vedkommende siger det ved 8:30


  • #200   30. okt 2020 Åh ja jeg fandt den - men magtede simpelthen ikke at se den lige nu. Jeg kan lige forestille mig, hvordan det foregår. Fuldstændig hovedrystende at man kan lære sådan noget videre til andre! Super flot...

  • Helen L
    Helen L Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 1 Svar: 76
    #201   30. okt 2020 Jeg vil aldrig stoppe med at træne. Men nu har jeg ikke haft en hund som ikke vil ha godbidder. Der må jeg sige at jeg må begynde at træne med en boldt. Men jeg vil aldrig inviterer til leg, jeg vil give slip på bolden. og give ros efter en øvelse.
    Det samme vil jeg gøre med en. Politihund, Narkohund, Bompehund.
    narkohund er lige præcis i den positive striss. Så ja de hunde går jeg ind for.


  • #202   30. okt 2020 Helen det er jo ikke bolden, men legen, der erstatter godbidden. Så ved bare at “give slip” på bolden, og ikke invitere til leg, giver du jo ingen belønning.

  • #203   30. okt 2020 Helen - men at få puttet en bold i munden er altså sjældent en belønning i sig selv. Den bliver en belønning, når der bliver leget med den (Hvad end det er kast, trækkeleg eller noget 3.).
    At rose er heller ikke i sig selv en belønning - og da slet ikke, hvis du står med en hund, der synes omgivelserne er mere interessante end selv rå lever, dåsemad mm... Tror du så virkeligt, den vil arbejde for et "dygtig?

    Og jeg garanterer dig at både politihunden, narkohunde og bombehunden får pulsen op, når der belønnes - de får ikke bare puttet en kiks i munden og så var det det.
    - så hvorfor er det positiv stress, når de er trænet med boldbelønning og trækkeleg, men boldbelønninger er noget skidt og "farlig stress" når andre bruger det?


  • Helen L
    Helen L Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 1 Svar: 76
    #205   30. okt 2020 Hunde har seks vigtige drifter.
    Byttedriften, Flokdriften, Aggressionsdriften, Flugldriften Spor og støverdriften samt sexdriften.
    Desse drifter tjener til artens overlevelse i naturen


  • #206   30. okt 2020 Hvor vil du gerne hen med det? smiley

  • #207   30. okt 2020 Nu har drifter jo intet med hundens overlevelse at gøre..

    Det er vi mennesker der styrer hundens overlevelse.


  • #208   30. okt 2020 Hunde har ikke en sexdrift. Sex er kun primater og ingen andre dyrearter.
    De har en forplantningsdrift som er noget helt andet.

    Så hvem gør hunde til mennesker?


  • #209   30. okt 2020 Helen kan google: http://ebj.dk/2016/11/08/hundens-drifter/

    Jeg tror bare ikke at hun formår at sortere eller drage læring, af det hun googler....


  • #210   30. okt 2020 Et guldkorn fra Helens nyttige googling:

    Værktøj nr. 10
    Bliv floklederen:
    (alfabetisering)

    Definition:
    Når ejeren stadfæster lederskabet i det daglige samspil med hunden, har hunden lettere ved at respekterer ejerens ønsker.

    Tid og sted:
    Et rehabiliteringsprogram for hunde som er fremfusende, ukontrollerede, dominante eller overnervøse. En god start på livet.
    Forudsætter en forudsigelighed i en bange hunds liv og tillægger en tryghed for lederskabet for sky hunde.

    LederskabslegeLederskabsøvelser. Det skal være ejeren som bestemmer hvornår leg er slut eller hvornår bolden skal afleveres.Ja – nej / landmineøvelser mv. er gode (Roger Abrantes)
    Lederen spiser først. Sæt hundens mad i nærheden og giv først maden til hunden efter at du har spist.
    Lederen kontrollerer territoriet. Lederen kontrollerer territoriet. Lad ikke hunden smutte ud af døren , bilen eller porten – foran dig. Lad hunden vente indtil du giver den lov til at passerer ”grænsen”.

    Fordele:
    Alfabetisering har en stærk ejerappel. Det er let at gå til og det er ikke-voldelig.
    Størsteparten af hundens sprog er kropssprog og størsteparten af dette program består af minespil ,positurer og samspillet som igen forbedre kommunikations kanalen mellem hund og ejer.
    Et godt grundlag for fremtidig træning og for dæmpning af uønsket adfærd.

    Ulemper:
    Lederskabstræning er en grundpakke.
    Den har ingen øjeblikkelig virkning på enkeltstående problemer.


    smiley smiley smiley


  • Helen L
    Helen L Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 1 Svar: 76
    #211   30. okt 2020 Hundens drifter er lige præcis = med hundens oplevelser at gøre, hvis ikke må det være meget kedeligt for hunden.
    Forplantningsdrift er = sexforplantningsdrift.
    Hvis man ikke har lederskabstræning kan man lige så godt bare pakke sammen.

    Det satme godt du aldrig skal træne en hund så.
    Du ved ikke hvem jeg er


  • #212   30. okt 2020 Nå mine hunde må nok omplaceres, for hverken de eller jeg har fået lederskabs træning

  • #213   31. okt 2020 Sex er for sjov og kun primater dyrker det for sjov.
    Forplantningsdrift sker KUN når tæven er i løbetid.

    Hunde dyrker ikke sex. Hvis du nogensinde skal fortælle om hundes drifter, så drop ordet SEX for den drift besidder de simpelthen ikke!


  • #214   31. okt 2020 Helen
    Dette er spørgsmål til dig smiley
    Hvem er du da?
    Hvad træner du med din hund udover ro?
    Tror du virkelig på de gamle forældede lederskabsteorier endnu?



  • Helen L
    Helen L Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 1 Svar: 76
    #215   31. okt 2020 Jeg er ved at træne min hund til at kunne finde HASH som ligger i kuverter spredte ud på gulvet. Det går ganske godt, man skulle tro at hun kan lide det.

  • #216   31. okt 2020 Er der stadig nogen der tvivler på .... at Helen L ... er en Troll ?????

  • Helen L
    Helen L Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 1 Svar: 76
    #217   31. okt 2020 Jeg har ikke noget imod at blive kaldt for en troll, så bliv bare ved med det.
    I kan tro hvad i vil.


  • #219   31. okt 2020 smiley smiley smiley

  • #220   31. okt 2020 Nu giver det bare meget mere mening. smiley
    Jeg laver en “Bodil” smiley
    Hvad med at vi alle smider H på filter.


  • #221   31. okt 2020 smiley smiley smiley

    Når jeg har lært en af mine hunde at søge te (det gør de alle), så tager det omtrent 3 minutter for dem at lære at finde tebreve fordelt på gulvet.

    Du "er ved" at træne den til af finde det smiley Hash, forstås, det er klart smiley

    Hvis det er en længerevarende proces for dig, så har du dig et vink med en vognstang smiley smiley


  • #224   31. okt 2020 Helen
    Du er med på, at det hunden der skal snuse til hashen, ikk? smiley


  • #225   31. okt 2020 alle andre vilde dyr i hundefamilien leger.... hvorfor må en tamhund ikke? o.O


  • #226   31. okt 2020 Obster, tamhunde bliver farlige på en helt særlig måde! det ved alle da.

  • #227   31. okt 2020 ...det er jo sygt!

  • #228   31. okt 2020 Det skræmmende er, at selvom Helen måske er en eller anden gnæggende nisse der tager pis på os, så ér det faktisk i ramme alvor hvad både Rie Ravn og emnets "hundetræner" fortæller.

  • Helen L
    Helen L Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 1 Svar: 76
    #229   31. okt 2020 Det er typisk at i gættr jer frem til tingene, i pisker en utrolig dårlig stemning op i jeres hjerner, i er på overarbejde, pas på at jeres hoveder ikke springer i luften. Så prøv at få styr på jeres hjerner inden den brænder sammen. På mig virker det som om i er magtesløs og ikke helt ved hvad i skal sige. Så hvordan skulle jeg tro at i er positiv overfor jeres hunde, når i er så negative.

  • #231   31. okt 2020 Ja nu er Helen så smidt på filter smiley

  • #232   31. okt 2020 Måske er vi bare ligeså stressede som vores hunde.

  • #233   31. okt 2020 #231 .... og der vil brede sig en ( næsten ) Juleagtig stemning i tråden ...( med stille dalende julesne ... lys ... og glæde ) . ......... Og ingen er stressede . ...... hverken hunde eller mennesker smiley smiley smiley smiley

  • #234   31. okt 2020 # 229, Helen, grunden til vores opførsel er fordi vi har leget og nu er vi blevet stresset... smiley

  • #235   31. okt 2020 Sådan går det, når man bruger sit legetøj for meget, Anni smiley smiley smiley smiley

  • #237   31. okt 2020 smiley smiley smiley smiley

  • #238   1. nov 2020 Når nu vi er ved de alternative udtalelser, så læste jeg lige denne fra en træner og adfærdsbehandler i relation til en hund, der gør og vogter ejeren, når de møder hunde på gåturen (ejeren har brugt BAT en periode)
    :
    "Bat træning “fjerner” ligesom hundens sprog, skæld ud jan gå begge veje, korrigering til balance er vejen frem, synes jeg"



  • #239   2. nov 2020 Alfabetisering=sætte noget i alfabetisk rækkefølge smiley

  • #240   2. nov 2020 @201: Nu kender jeg så en der træner narkohunde i det danske toldvæsen. Det foregår så ikke med kuverter med hash hjemme på stuegulvet. Det er der flere grunde til fx vil det alt for farligt for hundene bare at putte hashen i kuverter. Selv meget små mængder kan give alvorlige forgiftning og i værste fald slå hunden ihjel.
    De hunde der skal bruges profesionelt som narkohunde skal have så vildt høj lyst (drift) til at ville finde en af dufte de er trænet til at genkende, at de vil søge efter dem 'no matter what'. Det har de ikke, hvis ikke belønningen de er trænet med, har en virkelig høj værdi for dem. De bliver trænet med leg baseret på byttedrift (hente bold, trækkeleg o.l.). Det er nu engang ekstremt effektivt som belønning fordi hunden kommer i godt humør og bliver glad i låget når den får lov at lege smiley Den slags er stærkt motiverende for lysten til at gentage en adfærd.
    Lederskabstræning er noget man stak derop hvor solen aldrig skinner for mange år siden. Vi er vores hundes samarbejdspartnere - ikke deres ledere. Vi er ikke samme art så uanset hvilke underlige krumspring vi gør så bliver vi nu engang ikke 'alfaulve'. Men det betyder ikke, at hunden ikke godt kan lære, at det faktisk rigtig godt kan betale sig at indgå i en relation med os.


  • #241   5. mar 2021 Jeg er nødt til at genoplive den her - jeg mødte en af de der tosser, her til morgen, som mener at hunde bliver dræbermaskiner, hvis man leger med dem smiley

    Der er startet en lille privat "klub", som træner IGP og PH, og det giver selvsagt noget støj. Jeg rendte så ind i en dame med en lille tottehund, som fortalte mig, at de simpelthen leger så vildt med hundene, at de er nødt til at banke hundene med kæppe, for at få dem til at slippe dét de bider i smiley smiley


  • #242   5. mar 2021 smiley smiley smiley
    Det ville løse så meget hvis folk spurgte, når de undrede sig i stedet for selv at strikke en teori sammen


  • #244   5. mar 2021 HAHAHA okay - det var alligevel noget nær den bedste forklaring jeg har hørt smiley

  • #246   5. mar 2021 Isabelle, måske fordi mange gør det omvendt.
    De lærer først deres hund at sidde med appirten i munden, og når hunden kan det, så kaster man først appirten.

    Mere besynderlig er det ikke


  • #247   5. mar 2021 Er det så ikke meget nemmere at kaste hunden ... og så lade den komme tilbage og få apporten ?? .... og evt. en godbid hvis den kommer hurtigt nok. smiley smiley smiley

  • #251   5. mar 2021 Isabelle - du lægger supporten ud, sender hunden og får den hjem igen

  • #253   5. mar 2021 lol.

    ADHD er noget man er født med, og ikke noget man bare får smiley


  • #254   5. mar 2021 Og pivdyr er forbudt herhjemme, men det er mere fordi jeg ikke kan holde deres lyd ud smiley

  • #255   5. mar 2021 Det mest besynderlige ved dét er jo, at apporten hverken må kastes eller trilles fordi UHA så trigger det en eller anden rus i hunden og den tror at nu skal den dræbe et bytte, og så har vi pludselig en hund der bider naboens børn smiley det er nok næppe pga. et træningsmæssigt standpunkt..

  • #257   6. mar 2021 Isabelle, AT du tør smiley smiley smiley

    Enhver kan jo se på hende, at hun bare venter på at slå til, dræbe jer alle, spise naboens børn og overtage verdensherredømmet smiley smiley


  • #259   6. mar 2021 Jo, men tænk hvad du kan spare i foder

  • #260   6. mar 2021 Det er virkelig farligt! Se bare her, havde jeg ikke været der til at gribe ind, så var Daisy helt sikkert blevet spist af sin mor og hvad så næste gang, ville hun så kaste sig over et barn smiley

    profilbillede
Kommentér på:
Trækkeleg: ludomani, skizofreni og drab!

Annonce