{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.049 visninger | Oprettet:

Sammenføring med kat {{forumTopicSubject}}

Sammenføringen af Umi og mine forældres kat går ikke sådan helt gnidningsløst.

Lige siden jeg fik Umi har hun været vant til at se mine forældres kat, når jeg er på besøg. Hun har været i snor i et godt stykke tid, fordi hun jo gerne vil jagte katten og lege med den.
På et tidspunkt prøvede vi uden snor, og det er egentlig gået fint indtil nu, så længe man er meget obs på hunden, fodrer hende med godbidder eller holder hende. De har endda prøvet at sidde i hver sin ende af sofaen.

Nu har Umi så haft held med at jagte katten her i weekenden, øv øv. Den ene gang var katten (stik imod al forventning) pludselig hoppet ud i haven til hunden, og så går den vilde jagt i gang.

Hvordan vil I gå fremad her? Det svære er jo, at de ikke bor sammen. Katten holder sig meget for sig selv, og bruger hele dagen ude på det opvarmede gulv på badeværelset. Der får hun selvfølgelig lov til at ligge i fred, men vi prøver at sørge for, at de trods alt også får set hinanden.

Men nu har Umi så haft succes med jagten smiley er det på med sele og snor igen hver gang de er i samme rum? Hvordan sikrer man bedst at hun lærer det bare er NO GO?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sammenføring med kat
  • #1   16. nov 2020 jeg ville tage sele og snor, især når hunden ikke er ældre smiley Der har de ikke altid evnen til at modstå fristelsen for at løbe efter katte (eller andre dyr) smiley

  • #2   16. nov 2020 Hos mig er der ingen pædagogik, det er et kort og kontant nej! Og det mener jeg, ikke noget indlært “nej lille pus” det må du sandelig ikke, men et kontant nej, jeg vil ikke have at mine hunde jagter katte, jeg tillader det absolut ikke! Snor på, fast tag i dyret og vis at det her det mener jeg sku! smiley

  • #3   16. nov 2020 Bodil: hvor bestemt ville du gøre det? Altså hvis hun er meget tændt/nysgerrig så skal der virkelig tales med store bogstaver og et meget stramt tag fysisk.

    Så du ville gøre noget som i: allerførste gang hun lige sætter af efter katten (i snor), så får hun ét klart NEJ der virkelig ikke kan misforstås, evt. bliver fældet af snoren eller koblet sammen med et fast tag i kroppen?
    Jeg spørger lidt som en idiot fordi jeg virkelig har en hund der normalt ikke lader sig gå på af en skideballe, ej heller at få et tag i nakken og et solidt nej smiley Men jeg vil heller ikke gå over grænsen for, hvad der er fair at gøre ved hende.

    Jeg synes bare alle andre tråde/steder jeg læser om det, der fraråder man faktisk at "skælde ud"/straffe, fordi det ikke hjælper på hundens impuls. Har du erfaring med at det virker?


  • #4   16. nov 2020 Snor på så længe Umi er er hvalp og unghund, så hun ikke risikere at få succes med det.

    Derudover kan du træne impuls kontrol ved siden af, da det i bund og grund er det som skal opbygges.
    Impuls kontrolsøvelser er blandt andet at hun sidder/står/ligger mens du løber, hinker, hopper, leger med legetøj, mad mv. foran hende og mens du bevæger dig frem og tilbage foran hende og rundt om hende. Men du skal jo ikke gå hurtigere frem end at hun kan rumme det og så er det vigtig at belønne rigtig meget for at hun styre hendes impuls.


  • #5   16. nov 2020 Uuh jeg så en video med Victoria Stillwel der trænede en Doodle i at lade katten være.
    Der brugte hun afledning.
    Jeg kan se om jeg kan finde den og sende den til dig på Facebook, så kan i jo prøve det af! smiley


  • #6   16. nov 2020 Hehe ja, hendes impulskontrol er ikke lige på det stadie endnu. Men vi træner noget impulskontrol med legetøj, hvor jeg svinger det foran hende, på tæppe hvor jeg går rundt og banker på ting osv. Og hun er faktisk ret fin til at beherske sig når katten bevæger sig langsomt - så kan jeg sagtens få hende til at blive liggende mens jeg fodrer hende lidt med godbidder.

    Men sådan en kat i hurtig gang - eller løb - det er SLET ikke til at stå for! Og det er jo egentlig forståeligt nok, hun er bare en stor hvalp/unghund, det er bare frustrerende at stå med.

    Har I et signal på decideret træning af impulskontrol? Jeg har brugt "vente" på ting hun gerne må få bagefter (fx legetøj: vente --> get it), men under andre omstændigheder skal hun jo gerne ikke holde sig tilbage, men helt af sig selv hoppe, følge med mig osv. Så risikerer jeg at lære hende en tøvende adfærd automatisk hvis ikke jeg kobler et signal på?


  • #7   16. nov 2020 Det bliver en spændende juleferie i snor smiley

  • #8   16. nov 2020 Jeg ved godt det handler om sammenføring af kat og ikke indkald, men jeg tror bestemt du kan bruge denne video alligevel smiley

    https://www.youtube.com/watch?v=6uTgSr0acBo&t=318s

    Jeg er ikke til at sætte hunden op til at fejle stort, så man kan give den en ordentlig skideballe, og jeg er lidt i tvivl og det overhovedet vil hjælpe i situationen, jeg har en hund der tænder voldsomt nemt, han kører kun mere på hvis man "flipper ud" ellers får man "du kan rende mig" attituden..

    Engage disengage virker altid når det bruges rigtigt smiley

    https://dogmantics.com/protocol-for-emotional-and-behavioral-modification/


  • #9   16. nov 2020 Jeg har ikke et impulskontrol signal, det er vist at komplicere det yderligere. Jeg bruger bare sit, stå, dæk kommando(i starten måske også et hånd signal som en "understegning" at hunden skal fastholde positionen), da det jo er den position jeg ønsker at hunden er stærk i. Og så et belønningssignal som jo gerne skulle være/blive lige så stræk(power), eller bedre, som en fri kommando.

    Men som med alt træning, så er det vigtig at sætte hunden op til succes, jeg træner ALDRIG mod at få hunden til fejle, så jeg kan korrigere den. Så nøgle ordene er succes, succes og succes træning.


  • #10   16. nov 2020 Tak for jeres kommentarer smiley kigger lige links igennem.

    Sit/dæk/stå er slet ikke så stærk endnu at vi kan træne reel impulskontrol. Eller, det gør vi jo, bare i det små - et par skridt tilbage. Men skal jeg reelt øve på lidt større impulskontrol end bare "gå 1 meter tilbage", så er det med noget andet. Det var nok derfor jeg tænkte på at give det en form for signal. Fordi jeg jo ikke vil have at hun bare tøver af sig selv.

    Men vi klør på med noget mere impulskontrol; i øvelser, på tæppe, med legetøj, med mad osv smiley


  • #12   17. nov 2020 Det bliver lidt for pussenusse det der, stakkels kat ;( det tager ingen tid at gøre en hund klart at katte er ganske og aldeles forbudt! Det kræver egentlig bare et fast tag i hunden og at man ikke er bange for at sige nej og mene det!
    På sigt er det, efter min mening, bedre for alle parter, både kat, hund og ejer, at holde hunden i snor og være på vagt i ugevis er ikke særlig sjov for nogen smiley


  • #14   17. nov 2020 Ziva var i snor indtil hun var nærmest 1.5 år og vi havde en smule impulskontrol. Så lykkedes det faktisk med svogers kat at få dem introduceret stille og roligt, og når de lå sammen og slappede af kunne man fjerne snoren. Det var et gigantisk arbejde og vi var bestemt ikke i mål, men så blev katten kørt over og jeg gad ikke starte forfra med den nye.

    For mig var det alt for tidligt at turde slippe snoren. Jeg fik gjort som dig og fik desværre serveret hende et par morsomme succes jagter.


  • #15   18. nov 2020 Sorry jeg har slet ikke fået svaret, hunden valgte lige at slå sit ben..

    Jeg tænker vi kører videre i sele og snor, og så må vi sætte ind hvis hun prøver at løbe efter katten. Vi har nok været for hurtige til at slippe snoren, men det føles jo som om man har haft den på i evigheder og det gik jo så godt smiley
    Jeg tager rådene til efterretning i hvert fald..


Kommentér på:
Sammenføring med kat

Annonce