{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
847 visninger | Oprettet:

Stambog ikke et beskyttet varemærke {{forumTopicSubject}}

Desværre ses der rundt omkring flere eksempler på at der annonceres med hunde stambogført i DDKC (Dansk Tysk Kennelklub), men der bliver ikke gjort opmærksom på at hunde med en DDKC stambog ikke er anerkendt i andre klubber.

Det betyder at hvalpene ikke senere kan bruges i avl med hunde fra andre anerkendte stambogførende klubber i Danmark, hundene kan heller ikke deltage i udstillinger eller avlsgodkendes i andre klubber der stambogfører hunde her i landet.

Derfor kan hunde med en DDKC stambog kun bruges i avl med hunde fra DDKC, og det gør at der er stor risiko for at kommende hvalpe får problemer med for høj indavslgard, hvilket igen er til skade for hundene.

Mange tror desværre at stambog er et beskyttet varemærke, men såvel er det desværre ikke, da alle kan lave en stambog og kalde papiret for en "stambog", og derved måske få nogle til at købe en hund i forventning om, man har købt en racehund med en stamtavle som er anerkendt af andre klubber.

Derfor opfordres alle til at sikre sig at den hvalp man køber har en anerkendt stambog, som anerkendes af andre samarbejdende klubber her i landet og i udlandet.

Dette er ikke ment som en kritik mod de mange hunde der er uden stambog, men skal ses som en information som både opdrættere og nye hvalpekøbere kan have glæde af når de vælger en racehund.

Ved at vælge en eksempelvis en Hvid Schæfer med en stambog der er anerkendt af andre klubber, er der også stor sandsynlighed for at hunden ikke har HD eller andre arvelige lidelser, da forældrene skal være HD fri for at få en stambog i de stambogøførende klubber der anerkendes af andre klubber der stambogfører racen.

Hunde uden stambog er næsten altid fra forældre der ikker er undersøgt fra HD, så også derfor er det vigtigt at være opmærksom på, at vælge en hund med en stambog der er anerkendt af flere klubber.

Jeg ahr forsøgt at få flere opdrættere med Hvid Schæfer, der har valgt at stambogføre i den Dansk Tyske klub til at informere om, at deres stambog ikke er anerkendt af en eneste anden klub her i landet, men det har man desværre ikke ønsket, så derfor håber jeg mange får glæde af dette nye emne.

I ønskes alle en fortsat god sommer med mange gode hilsner fra

Frank

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stambog ikke et beskyttet varemærke
  • #1   4. aug 2007 derfor køber jeg kun med dkk-stambog ;O))

• #2   4. aug 2007 synes det er godt at der kommer sådanne oplysninger frem, da ikke alle kender dem, jeg gjorde ikke... synes det er fedt når man lærer noget nyt... smiler

• #3   4. aug 2007 Ja, jeg køber også kun hunde med FCI stamtavle.

• #4   4. aug 2007 Ovenstående og meget MEGET mere ligger til grunde for at FCI er det eneste der dutter!

• #5   5. aug 2007 Hej alle sammen
    Dejligt at se så mange på kort tid har været inde og læse det nye tema, men jeg syntes det er vigtigt det her kommer til at handle om DKK eller ej, der er tusindvis af hunde der er stambogført i andre samarbejdende klubber her i landet, som sammen gør et seriøst arbejde, og de medlemmers fritid mener jeg ikke man skal nedgøre værdien af deres arbejde.

Men jeg mener det er vigtigt at være opmærksom på at der her i landet er klubber som DDKC, CKC, LPK og DHS som ingen samarbejde har med andre klubber her i landet, og hvis stambøger ikke anerkendes af andre klubber.

Det er drøn ærgeligt at disse klubber ikke har valgt den åbne linie og melde klart ud, at de er en interessegruppe, som ikke har noget samarbejde med andre.

Andre klubber som Danske Hundeejers Landsforening, DDH og DRC er samarbejdende og anerkender også stambøger fra DKK og DRU, og det arbejde der gøres i klubber som disse bør også værdsættes.

Der er lykkeligvis en stigende interesse for at have hund i familien, men så er det også vigtigt at de seirøse foreninger i fælleskab er med til, at afdække de foretagender som ingen andre har et samarbejde med, så vi kan sikre de bedst mulige rammer for både nuværende hunde og de kommende generationer der fremavles via et sundt og sagligt avlsarbejde blandt seriøse avlsfolk.

I må alle sammen have en god weekend sammen med jeres familie og hunde

Frank

• #6   5. aug 2007 Kunne aldrig drømme om eller anbefale andre at købe hund med stamtavler fra DDH og DRC.

• #7   5. aug 2007 Hej Reese
    Tak for dit indlæg og spørgsmål, jeg syntes det er rigtig godt at en debat foregår på den sobre måde som jeg oplever du lægger op til med dt indlæg.

Danmark er kendt som foreningernes land, det kender vi indenfor både sportens verden, hundeforeninger og fagbevægelsen, og jeg syntes det er fint der er forskellige kulturer og traditioner indenfor forskellige klubber / foreninger, og derfor syntes jeg også det er fint nok der her i landet er forskellige foreninger der arbejder sammen omkring hunde.

Samme model kender man jo indenfor arbejderbevægelsen, så derfor mener jeg bestemt det er godt der er plads til at mennesker med interesse for eksempelvis huinde mødes i den klub, hvor de nu engang føler sig bedst hjemme

Når man ser på eksempelvis DHL, DKK, DRC, DDH og DRU er det jo næsten ens avlsregler man har, og det er stort set også 100% den samme standard hundene bedømmes efter, men selvfølgelig er der forskellig kultur og arbejdsformer i de forskellige foreninger.

Jeg så gene et tættere samarbejde mellem flere klubber, eksempelvis ved udstillinger. Her er det hunden dommeren ser på i forhold til hundens standard, så hvorfor ikke lade alle hunde med en anerkendt stambog mødes i samme konkurrence, uaset hvilken forening hunden er stambogført i?

Når jeg mener der er enkelt stående foreninger som der er grund til at advare imod, er det p.g.a. foreningen eksempelvis ikke holder sit virke indenfor den foreningstraditioon der er ved at en forening enten er hjemmehørende her i landet eller i udlandet, og samtidig mener jeg også det er vigtigt at en Dansk forening udfører sig virke her i landet, men selvfølgelig gerne må have et samarbejde med udlandet.

Her i landet er der desværre foreninger som har søgt samarbejde med andre foreninger, og som altid er blevet afvist, og det kan der selvfølgelig være flere grunde til, men det vigtige et at man tilkendegiver eksempelvis viser åbenhed og fortæller hvem der anerkendes klubbens stambøger, osv...

Der er klubber i Norge der samarbejder med UCI klubber i både Sverige, Danmark, Tyskland, Island, Canada, Belgien, osv., så man kan sagtens i Norge have en hund der har en stambog som ikke er i FCI, men selvfølgelig er der racer hvor hundene primært er i FCI , og da er det naturlgit at man søger avl på andre hunde med en FCI stambog.

Jeg syntes det er rigtig fint at have et sæt etiske regler i de stambogførende klubber, og tilknyttede, specialklubber hvor man eksempelvis opfordrer medlemmer med en hjemmeside til at oplyse hvor hvalpe stambogføres, samt hvor forældrene er stambogført.

Det syntes jeg da er en rigtid god ide.

Jeg syntes det er fint der her i HG bliver et øget kendskab til det store arbejde mange gør indenfor de forskellige klubber, og at man også husker at vise respekt overfor det arbejde andre med interesse for hunde før i forskellige sammenhænge båre her hjemme og i udlandet.

Mange sommer hillsner

Frank

Kommentér på:
Stambog ikke et beskyttet varemærke

Annonce