{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.226 visninger | Oprettet:

Løb med hund {{forumTopicSubject}}

Der er ikke mange måneder til jeg gerne vil begynde langsomt med opstart til løb med Umi. Hun er kun 8 måneder så vi skal selvsagt ikke ud at drøne rundt endnu, men vil bare gerne have lidt basis på plads...

Men hvordan kommer man overhovedet i gang med den spæde start? Når der ikke er noget HPM løbeklub e.l. i nærheden - hvor finder jeg ressourcer?

Hvordan er I startet op på at lære højre/venstre/stop osv. - sådan den helt basale start? Er det mon en god idé først at starte, når hunden har en træksele/løbesele så den forstår at det er et helt andet setup end en gåtur?
Og - når hun er udvokset og vi rigtig er kommet i gang - hvordan skal hunden så løbe mest hensigtsmæssigt? Er det ok den bare tonser derudaf?

Jeg har SÅ mange spørgsmål men ikke rigtig nogen steder at finde svar smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Løb med hund
  • #1   29. dec 2020 Jeg startede jo først med at løbe med Bella for et års tid siden. Hun trækker mig ikke, men vi tuller bare afsted side om side det meste af tiden, eller med hende foran, men desværre uden træk.

    Højre/venstre er ikke noget jeg selv kan holde styr på, så det har hunden selvfølgelig heller ikke smiley Hun er tilgengæld ret god til at læse mig, så hvis vi kommer til en sidevej og jeg begynder at plapre, ved hun godt at vi skal op ad den. Med mindre jeg siger “lige ud”, som hun dog ved hvad betyder. Og ellers viser jeg bare vejen med armen, og siger “ja” når hun løber den rigtige vej.

    Stop og vent har hun lært, bare sådan ved almindelig snak og opdragelse. Det tænker jeg også er det mest praktiske for dig - det er noget som er ret smart både i træning og dagligdagen.

    I forhold til selve det at løbe, så skal I jo både lære at løbe sammen (finde et passende tempo for jer begge), men også lære hende at ignorere ting omkring jer. Og den del kan I godt så småt starte på. Små løbepas på under 1 km, hvor du guider og hjælper hende.

    Når det kommer til at I skal løbe rigtigt, så er løbeklub vejen frem. I en flok af andre løbere og hunde, vil hun lære at søge frem og “trække”. Nu er hun jo så lille, at trækket næppe vil være den store hjælp for dig, så måske er det ikke nær så vigtigt, som hvis hun var en større hund.

    Der er en løbeklub i Randers, og jeg kan forestille mig at der snart dukker en op i Egå/Risskov også. Ellers kan du jo være den der starter en lokalklub smiley


  • #3   29. dec 2020 Jeg lærte Lobo højre og venstre på gåture først. Jeg sagde bare højre og venstre hver gang vi drejede til en side, og begyndte så langsomt at sige højre eller venstre før jeg drejede og roste når han gik rigtigt.
    Om det er den rigtige fremgangsmåde ved jeg ikke, men det virkede smiley
    Jeg siger venstre som normalt, og høøøøøjre, så der er tydelig forskel, og det hjælper ham, i forhold til hvis jeg ikke trækker udtalen på højre smiley


  • #4   29. dec 2020 "Vent" forstår hun også når vi skal krydse en vej, vi arbejder liige på at man også fatter den hvis vi bare går ligeud smiley det lyder lidt til at vi bare skal fortsætte den hverdagstræning, og så afgive venstre/højre signal mens jeg trækker hende i den rigtige retning?
    Har I oplevet at det er svært for hunden at ignorere dufte/ting osv, hvis ikke der er et klart skel fra de almindelige gåture (fx med en helt anden sele) ?

    Dejligt lige at få nogle tips. Nå ja og så må jeg vel lige tage iværksætter-hatten på og starte en løbeklub op i området... én gang skal jo være den første smiley


  • #5   29. dec 2020 Frk. Jensen: ja, det er også planen at jeg anskaffer et løbebælte i ordentlig kvalitet og en god bungee line

  • #6   29. dec 2020 Hvordan har I vurderet et passende tempo til jeres hund? Altså, det handler vel ikke kun om det tempo hunden selv vælger, for hun vælger sandsynligvis bare galop i lyntempo - men der er måske ikke nogen "rigtig" eller "forkert" måde for dem at løbe på?

  • #7   29. dec 2020 Ja, det med højre og venstre ville jeg bare indlære ved at trække og sige ordet. Sådan har jeg indlært omkring, som jo bruges i feltsøget, og det tog virkelig ikke mange gentagelser, før de sad lige i skabet.

    Jeg har indtryk af, at vores hunde er ret gode til at lære hvornår de arbejder, og hvornår de har fri. At løbe med ejer, er arbejde. Og når man arbejder, er man fokuseret. Den del tror jeg kommer stille og roligt i takt med at hun bliver ældre, og bliver bedre til at fokusere. Jo mere arbejde du lægger i jeres samarbejde og relation, des nemmere kommer det andet. Så helt forsigtigt vil jeg forudsige, at det på ingen måde bliver et problem for jer smiley

    HPM-løbeklubberne er jo meget uformelle, og hvis nogen synes de mangler en klub, er der bare en der skal tage initiativ - de andre tovholdere er søde til at hjælpe, og jeg kan se i grupperne, at der hurtigt er andre der springer til og assisterer smiley


  • #8   29. dec 2020 Så vil vi bare klø på! At vente ved en vej er egentlig også bare noget der er lært gennem normal snak på gåturen og sådan, så mon ikke det også vil komme med rutinen. Jeg håber virkelig også det kommer til at blive godt smiley Jeg synes i hvert fald det er virkelig motiverende at gå i gang med. Så du ville bare regne med, at når man løber, så ved hunden ligesom instinktivt godt (med erfaring og øvelse selvfølgelig), at det er arbejde og ikke en almindelig tur?

    Uh jeg ville være SÅ nervøs ved at tage initiativ til sådan noget! Men okay, jeg mangler det jo selv, og det lyder altså virkelig fedt at kunne løbe med andre og dele interessen smiley


  • #9   29. dec 2020 Altså jeg siger "Løb" når vi begynder at løbe, og der ved han godt, at så er det fremad makker. Jeg løber ofte interval pga et uheld som barn, og når jeg går har han mere frihed, så hver gang der er løbeinterval, siger jeg "løb" og så stopper han helt selv hvad han har gang i, og løber afsted med mig smiley

  • #10   29. dec 2020 Det var også en smart måde at gøre det på smiley det tror jeg lige jeg skal have i tankerne

  • #11   29. dec 2020 Elisabeth, vi startede også med interval, og i dag både starter og slutter vi med at gå nogle minutter. Hun gør som Lobo, og ved godt at løb betyder “løbe, ikke snuse, kigge, tisse, sige braaawwwwwwww af andre” smiley

    Jeg tror egentlig nok at jeg siger “så løbber vi”, når vi sætter igang smiley Og skal vi løbe stærkt, kommer jeg bare med opmuntrende lyde.

    Jeg tror måske det er godt nok at vi løber alene, så der ikke er folk der hører mig smiley smiley smiley


  • #12   29. dec 2020 Ja, de lærer ret hurtigt hvad løb betyder. Lobo syntes dog stadig at andre hunde skal ædes, hvad enten vi løber eller går, men han ignorerer vildt bedre under løb, mærkeligt nok smiley

  • #13   29. dec 2020 Bella ignorerer andre hunde, med mindre de forsøger at opsøge hende - så bliver hun satme sur smiley Det er ret godt i tråd med hvordan hun ellers er. Hun er virkelig god til fremmede hunde, bare ikke når hun arbejder smiley

  • #15   29. dec 2020 Jeg løber næsten altid kun med Sam i trav, han får som regel kun lov til at galoppere op ad bakker, mest fordi hans tempo er alt for ustyrligt i galop, jeg kan simpelthen ikke følge med, og han tænder gerne så meget og synes det er det fedeste at blive ved med at øge farten, så han har svært ved en vente kommando i galop, det ender med at koste at jeg styrter, så jeg har været nødt til at lære ham at trave, vi har fundet det rette tempo sammen, men det har også taget lidt tid, for jeg løber for langsomt, til hans rigtige tempo i trav, så jeg har været nødt til at lære at få tempoet op, så det netop passer til hans hurtige trav og han har lært at tilpasse traven lidt bedre til mig, samtidig med traven stadig har det rette flow smiley

    Sam har lært alle kommandoer via alm. gåtur inden opstart på løb, en videre kommando er kommet ind hen af vejen, nu ved han at vi ikke stopper op for at snuse eller pisse op ad et træ, samme kommando er også brugt når han har skulle lære og passere andre hunde, mennesker og cykler i løb.

    Jeg bruger løbebælte, samt løbe sele og elastik line, men jeg kan sagtens have ham i alm. udstyr og løbe uden han bliver forvirret over hvornår vi går tur og hvordan vi løber og han så må trække.

    Sam er altid luftet af inden løb, det er en del af hans opvarming, efter løb skridter vi af og laver udstræknings øvelser.

    Sam trækker helt naturligt, han synes det er det sjoveste i verden, jeg gad godt se ham løbe med en sportsfreak der turde give ham fuld los smiley


  • #16   29. dec 2020 Ih tak for gode inputs! Det ser ud til at vi skal gå i gang med nogle kommandoer på gåturene smiley
    Har du links til nogle gode udstrækningsøvelser til hunden, Mathilde? Eller orker du en kort beskrivelse?
    Det lyder virkelig rart, at I ikke bøvler med forvirring osv. som jeg ellers havde frygtet var en udfordring smiley


  • #17   29. dec 2020 Jeg er doven så jeg smider denne video med nogle af de øvelser jeg bruger, men jeg synes dog hundene i videoen kegler rundt og udføre øvelserne for hurtigt og upræcist vil jeg bestemt mene....

    https://www.youtube.com/watch?v=dhGtVXPTae0

    Men udstræk til begge sider, hvor hovedet kommer ned til numsen (man arbejder stille derhen, hvis hunden er låst og for stram)

    Udstræk på en bænk med forpoter oppe og beløn i rigtig position (man må ikke påvirke hovedet forkert belønning eller lokning)

    Udstræk på bænk med bagben oppe, stræk forben og hovedet ned, så langt man kan få lov til (man må ikke påvirke hovedet forkert i belønning eller lokning)

    Udstræk på bænk med forben oppe og hovedet til siderne så langt man kan få lov at komme

    Buk holde position i lidt tid

    Stå og give poter, pote holdes udstrækt i lidt tid, men ingen tvang!

    Stå, godbid eller hånd føres ind under bringen så hovedet kommer med ind, beløn for stræk

    smiley


  • #19   29. dec 2020 Ihh super godt. Fedt fedt! Jeg kan se det er meget af det samme der bliver anbefalet før/efter hundefitness, men det giver jo god mening, da det bare handler om at muskler og led er blevet brugt. Super brugbart smiley

  • #20   29. dec 2020 Åh nej jeg lavede den fejl at skrive inde på racegruppen på FB og fik jo straks at vide at jeg endelig ikke måtte begynde med hende før hun var mindst 1 år og aldrig måtte løbe stærkere end hun kunne "følge med" i trav....

    Note til mig selv: brug bare HG fremover... med mindre det kun handler om udstilling...


  • #21   30. dec 2020 Men har du ikke allerede skrevet at du godt ved at du skal vente en del måneder endnu?

    (Red. Ah du skriver faktisk ikke mange måneder.
    Din hund og dit valg, men så synes jeg at Facebook har ret i at vente - det lyder tidligt for så stor en risiko )

    Jeg synes ingen har nævnt, at selen er det vigtigste. Du skal nok bruge to. Først en jeg er en bavian og trækker skævt og stopper op - bagefter skal du have fat i en rigtig træksele, når i har godt styr på at løbe lige i sporet med et flot lige og jævnt træk
    Så bælte (med benstropper ) og elastik line.

    Som minimum indlær på gåtur start, stop, højre og venstre - jeg har også langsommere og hurtigere.

    Ziva tog evigheder at lære at trække, Abby gør det helt naturligt. Enten fordi hende og ejer brugte de første 10 måneder på at træne trække-leg eller også fordi hun kom i dobbelt line med Ziva fra start.

    Ziva tog selen over hovedet og var glad - Abby har fået to måneders træning i at få sele på og beholde den på uden at forsøge at tage den af!
    God øvelse i kan teste inde. De fleste trækseler er stramme i hovedet

    Husk opvarmning og nedkøling til jer begge!

    Husk for h...... At langsomt løb i opstarten ikke drejer sig om hvad kondition og muskler kan - det drejer sig om dine og vovses ledbånd! Træn langsomt op! Altid hviledag! (15 uger efter opstart kan du eksperimentere med redtitionsløb)
    Alt under 5 km vil jeg altså bare lade hunden sprinte hvis den vil. Det er hårdt og klart bedre i trav, men hvis entusiasmen er der og det er skide skægt og i ikke skal være vilde løbere, havde jeg ladet vovse have festen. Farten skal nok blive sænket lidt efter de første par km - det gør den med nærmest alle hunde jeg har set til løb og i HPM

    Jeg vil anbefale HPM selvom du har et stykke vej, det er en vidunderlig klub

    Jeg får ingen provision, men jeg vil også anbefale Trine fra qimmiq ang seler. Hun har været meget fantasisk til at hjælpe med opmåling og vejledning til selekøb.


  • #22   30. dec 2020 Tusind tak for tips, Ziva smiley Jeg skriver netop at det er i den nærmeste fremtid, vi skal bestemt ikke ud og drøne rundt med det samme. Og det er heller ikke løb jeg snakker om, endda - det er opstart og basal lydighed. Så jeg håber jeg har gjort det ret klart, også herinde, at vi altså ikke skal ud og løbe rundt om søen i morgen.

    Super godt med sele-hjælp; så du ville bare bruge den alm. sele og derefter skifte ud når vi engang senere begynder på "rigtigt" løb? Jeg spekulerer også lidt på om sådan en lille løbesele mon skal specialsyes - men det er tanker til fremtiden.

    Jeg vil gerne vove at påstå, at vi aldrig, aldrig nogensinde kommer op på mere end de 5 km, så vilde løbere er nok ikke der ambitionerne ligger smiley smiley


  • #23   30. dec 2020 Nej og der er mange, der bliver helt vilde hvis hunden fx deles af to løbere i et par, og så ikke altid får en hviledag men altså distance og underlag har jo alt at sige. Ziva bruger uden tvivl færre kræfter på at løbe med mig end hun bruger på en jagttræning, og ingen ville stille spørgsmålstegn ved at jeg trænede hende 7 dage om ugen til jagt.

    Jeg kæmper enormt med ledbånd ved ankel og skinnebenene så min løbetræning var jo i måneder 1 * løb / 1 min gang og det fik Ziva altså også startet op da hun var hmm måske 14 måneder. Hun nåede at fylde er godt stykke over 2 inden vi reelt havde en rigtig uafbrudt lang løbetur på de 5 km uden nogle gå intervaller. Det første var jo ikke rigtige løbeture.
    Abby er nu 22 måneder inden jeg startede hende, men hun kom også meget mere direkte på og med rigtig løb fra start

    Ja start intervaller og kommandoer i en sele, der sidder tæt rundt om kroppen.
    Nogle siger det ikke må være den gåsele i normalt bruger (hvis i gør det normalt), men jeg tror faktisk hunde er rigeligt intelligente til at se forskellen i tøjet og turen, så jeg tror godt det kan være samme sele til både gå og opstart af løbetræning

    Når der begynder at være et reelt træk, på en reel løbetur hmm uden nogen som helst god baggrundsviden, lad os sige kvarter - først der ville jeg skifte til en rigtig træksele. Den er meget dum i skuldrene hvis hun zigzagger og stopper op i sporet. Du skal sådan føle ret meget at du har styr på hende så trækket er lige.

    Blær-kommando jeg ville ønske jeg havde indlært Ziva for længe siden at vi har right og left. Sådan ca 90'c eller vejens forløb. Vi er begyndt på rightie og leftie for at trække ud til den ene side.
    HPM træner i en vanvittig besøgt skov og nu hvor vi løber længere møder vi altså også flere mennesker - det ville jeg ønske vi havde trænet noget før

    Pps du har godt nok ikke labrador, men pas på med godbidder i løbetøj. Ziva fik lavet en masse l... Fordi jeg var dum træner med godbidder og hun ville vende om efter at få mad hos mig. Jeg har knoklet r.... Uden af bukserne for at få hende op og forbi godbidslommen.

    Abby derimod ved at alt løbetøj altid er tømt for alle godbidder og forventer derfor aldrig andet end verbal ros og glæden i at må få lov at trække.


  • #24   30. dec 2020 Når du finder en, der reelt ved noget om hundens anatomi og reelt kan sy - så sig til, for så vil jeg gerne være kunde

    Min erfaring er dog, at jeg indtil videre har fundet 0 sele-syerske, der ved noget om hvad det gør i forskel for kroppen hvordan trækket ligger


  • #25   30. dec 2020 Mange tak for hjælpen! smiley skelner du så mellem at trække ud til siderne og decideret dreje? For når jeg siger højre/venstre så tænker jeg faktisk bare på det nyttige i at kunne trække ind til siderne.

    Uha god pointe med godbidderne. Umi er madsyg og hun ville helt sikkert jævnligt vende rundt for at få godbidder! Godt, at andre har gjort den slags erfaringer for os. Så laver vi bare de andre fejl smiley men Umi er generelt løbeglad og jeg tror hun vil elske at få lov at trække og bare løbe fremad. Jeg tror faktisk det kunne blive rigtig godt til hende, når vi når dertil.


  • #26   30. dec 2020 Oh damn - så tror jeg, at jeg kommer ud på lidt af en opgave med den sele! Umi er str meget lille og 4 kg, og det er jo ikke ligefrem de størrelser hun fører inde på Qimmiq.dk smiley

  • #27   30. dec 2020 Ja - jeg er begyndt at have en right - drej 90'c skarp til højre og rightie med træk ind til højre side

    Du vil også gerne have en dreje kommando når i løber igennem kryds

    Yorkiebanden løber med alle 3 - de kan da heller ikke veje ret meget? Måske hun har et guldkorn til at købe små seler

    Ziva er vanvittigt madsyg og det var så træls indlært.
    Abby er klart nemmere, for der kicker et eller andet vildt lykke-hormon i hovedet på hende, på bare at få lov at trække. Det er en ganske selvopfyldende belønning at jeg endelig er stoppet med mit gå-roligt-uden-træk-pjat smiley


  • #28   30. dec 2020 Vi er lige kommet hjem fra en lille løbetur, og det mindede mig om det jeg elsker allermest ved at løbe med Bella. Hun er simpelthen så stolt og glad, og ser virkelig vigtig ud, når hun løber afsted sammen med mig smiley

    Nu snorker hun som en lille bjørn smiley


  • #29   30. dec 2020 Årh man får de bedste sovende hund(e) efter løbetur smiley Abby er fuldstændig bevistløs resten af dagen,

Kommentér på:
Løb med hund

Annonce