{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.572 visninger | Oprettet:

lotte C
lotte C
Tilmeldt:
9. dec 2020
Emner: 2 Svar: 16

Gode erfaringer med diæt til kronisk pankreatitis? {{forumTopicSubject}}

Min hund er blevet behandlet for pankreatitis betændelse i bugspytkirtlen - for anden gang.

Jeg vil meget gerne høre om gode erfaringer med en diæt ud over de første 14 dage med vådfodder / skånekost, da det er her det bliver kritisk og dyrlægen ikke rigtig har andet råd end at fodre med skånekost (våd) de første 10 dage små portioner ad gangen og så "langsomt gå over til tørkost".

Jeg vil derfor meget gerne høre om gode erfaringer med denne overgang og kost herefter.

Efter de første tre uger hun var blevet helt sig selv men så gik det galt i mandags efter jeg var i gang med optrapningen med tørfodder (af samme mærke som er speciallavet til pancreatites).

Hun var først sulten kl 15 og spiste igen kl 19. Hun var stadig meget sulten og fik en god portion igen ved nitiden. 40% vådkost / 60% udblødt tørkost. Herefter har hun været mat og jeg er nu begyndt forfra med små portioner kogt kylling hver tredje time.

Jeg vil derfor meget gerne høre om gode erfaringer med en detaljeret varig diæt, så hun kan være mæt uden at få tilbagefald.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gode erfaringer med diæt til kronisk pankreatitis?
  • #1   3. jan 2021 Giver du hende fordøjelses enzymer? Det ved jeg man anbefaler
    Har ingen erfaringer med diæt så vil bare ønske god bedring med hende. smiley


  • lotte C
    lotte C Tilmeldt:
    dec 2020

    Emner: 2 Svar: 16
    #2   3. jan 2021 Tak og ja. det glemte jeg at skrive. Jeg har købt Pankreatin hos dyrlægen.

    Men det har ikke været det, der gav hende tilbagefald.


  • lotte C
    lotte C Tilmeldt:
    dec 2020

    Emner: 2 Svar: 16
    #4   3. jan 2021 Jeg har det helt rigtige fodder. Speciallavet af dyrlæger til hunde med pancreatites.

    Men hvor ofte skal man fodre?
    Hvor lang en periode kører man over på tørfodder? Hvor meget tørfodder ad gangen? osv.
    Kan man overhoved bruge tørfodder?
    Hvad gør man når hunden stadig er sulten, som min hund var efter to gode portioner på en dag. Hun fik så en tredje og fik et tilbagefald. Har hun fået for meget for tæt på hinanden? Var portionerne for store? Kan det have provokeret bugspydtskirtlen og skabt tilbagefaldet? Eller var det mængden af tørfodder?
    Dyrlægen sagde jeg kunne gå væk fra mange små fodringer til bare to gange om dagen. Men kan man det? Osv.

    Jeg mangler derfor en minutiøs kostplan.

    Jeg har læst meget men kan ikke finde noget om selve planlægningen af diæten. Har også søgt engelske hjemmesider og her er mere information. Men kunne stadig godt bruge dag for dag planen efter de første to - tre uger med skånekost.


  • #5   3. jan 2021 Det er godt nok en del år siden, at vi havde Balou som havde samme problem, men da fik vi en fodringsplan og i den var der lagt vægt på at vi fodrede hyppigt 4-5 gange dagligt. Vi benyttede den første tid (flere mdr.) dyrlægefoderet specielt beregnet til hunde med pancrea. og senere supplerede vi op med hytteost, kogt kylling/kanin, æg, egnet vådfoder etc.


  • #8   3. jan 2021 min venindes gamle kræ har pankreatitis... og er allergisk overfor en del andre ting i færdigt foder.
    Vi bruger den der 6 fish fra Orijen, og så får hun kogt kylling... altså kun fisk og kylling.
    Hvis der bare ryger den mindste smule andet i hunden, så kan vi se det i hendes afføring.


  • #9   3. jan 2021 https://www.zooplus.dk/shop/hund/hundefoder_toerfoder/royal_canin_veterinary_diet/royal_canin_vet_diet_toer/357805
    Min hund fejler det samme, han får dette foder. Han er også multiallergiker, så tåler ikke ris og kylling. Han får mad 4 gange om dagen, men anfald kan ikke undgås.


  • lotte C
    lotte C Tilmeldt:
    dec 2020

    Emner: 2 Svar: 16
    #15   3. jan 2021 Tak for alle kommentarerne:)

    Jeg kan se, at der er flere, der nævner, at tilbagefald ikke kan undgås.

    Hvad gør I så? Stopper I fodring med det samme så bugspytskirtlen kan få ro? Og i så fald hvor længe? En dag, en halv dag, 8 timer?
    Begynder I så forfra med kogt kylling og ris? Et par skefulde hver tredje time?
    Og hvor lang tid tager det at komme op på normal mængde igen?

    Hvor hurtigt opdager I at der er noget galt?

    Og hvad er signalerne? Mathed? Feber? Tynd mave?

    Jeg svarer lige samlet her på resten af kommentarerne.

    Jeg kan se, at der fodres 4-6 gange dagligt også efter de første 14 dage. Her tror jeg noget af forklaringen skal findes. Både vagtdyrlæge og dyrlæge sagde, at jeg skulle gå ned på to - tre gange fodring om dagen, og så kom tilbagefladet.

    Nogle giver fortsat ris og kylling. Det kan også være, det er løsningen at supplere tørfodderet med det, sådan at jeg aldrig når op på over 40 % tørfodder.

    Tørfodder og vådfodder er fra samme mærke og samme type. Dyrlægen sagde, at det derfor gik ud på ét, om jeg fodrede med våd eller tørfodder. Det er jeg dog begyndt at tvivle på.

    Hun vil ikke spise Hills digenstive men kan rigtig godt lide den, jeg købte hos Maxi zoo, som hun spiste halvanden dåse af om dagen, inden jeg begyndte den gradvise indfasning af tørfodder.

    Jeg fik en rigtig god vejledning i Maxi Zoo af en medarbejder, der studerer kemi og satte sig rigtig godt ind i de alternativer, der var og googlede bla Hills diet sensitive. Der er endnu mindre fedt i det specialfodder, jeg købte hos Maxi Zoo, og det indeholder heller ikke korn og majs, og ser altså ud til at være en af bedre kvalitet.

    https://www.fressnapf.de/p/petbalance-medica-schonkost-6x400g-rind-1266953/

    https://www.fressnapf.de/p/petbalance-medica-hund-schonkost-gefluegel--reis-8kg-1002990001/

    Uden at starte en lang diskussion om fodder og dyrlægers inhabilitet, bryder jeg mig ikke om, at dyrlæger kun vil anbefale fodder fra de firmaer, de selv har en salgsaftale med og tjener penge på.

    Mht kun at fodre med vådfodder har dyrlægen sagt, at det ikke er godt for tænderne. Samtidig bliver det dyrt, netop fordi det er specialfodder, og fordi hun også får enzymtilskud og i øvrigt bliver behandlet med tre andre mediciner.


    Så det handler om at finde en kostplan, hun kan leve med, når de første 14 dage er forbi.


  • #17   4. jan 2021 Der er da rigtig meget fedt i det foder du der linker til, det er absolut ikke hvad jeg ville bruge, slet ikke enda

  • lotte C
    lotte C Tilmeldt:
    dec 2020

    Emner: 2 Svar: 16
    #21   4. jan 2021 Tak for kommentarer.

    Hvilke grøntsager giver I hunden?

    Mht fedtprocent er der over 10 % fedt i det fodder dyrlægerne anbefaler til denne sygdom - Hills blandt andet. Og hun havde det rigtig godt, på det fodder jeg købte, indtil hun fik to meget store portioner med for kort mellemrum.

    Jeg har skiftet dyrlæge og lige talt med hende. Hun mener, tilbagefaldet hænger sammen med for store portioner for tæt på hinanden og ikke handler om fodderet.
    Jeg havde fået at vide, jeg godt kunne sækre serveringerne ned til 2 - 3 gange om dagen, derfor var portionerne store. Da hun fortsat var meget sulten efter fodringen om aftenen fik hun en gang mere, inden vi gik i seng. Og dagen efter var hun sløj.

    Mht. pris er jeg nødt til at sige, at ja det er dyrt at have hund. Hun er 12 et halvt år og vi har brugt 9000 kr de seneste halvanden måned på dyrlæger, fodder osv. Her er ikke iregnet hendes normale medicin. Det er i forvejen dyrt med fire forskellige medicinpræparater og skal vi fodre med vådspecialvådfodder vil det blive meget meget dyrt, og jeg håber på forståelse for dette.


  • #23   4. jan 2021 Jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår hvad det er du vil? Hvis du har en hund med pankreatits så er det meget meget vigtigt ikke at få for meget fedt, procenten skal så langt ned som overhovedet muligt, fedt er det absolut vigtigste, vigtigere end hvad du syntes om foderet! Ikke alene vil din hund have “tilbagefald” konstant, men den vil også have konstante smerter og det gør fandme ondt skal jeg hilse og sige! Jeg har selv det tilsvarende problem! Gider du ikke bruge det foder og de penge som er nødvendigt, så afliv dyret, det er meget mere Human end at lade den gå med kontante smerter.

  • #25   4. jan 2021 Når min hund får anfald, giver jeg Cerenia mod kvalme og morfin mod smerter. Og så får han dåsefoder, royal canine gastro intestinal low fat. Og ellers ro indtil medicinen virker

  • #27   4. jan 2021 Indtil nu har min levet et år med det. Og det har været hårdt, ingen godbidder, ingen tyggeting. Kun hans foder og intet andet, men jeg har lært at leve med det, bare hunden har det godt. Og det har han

  • #28   4. jan 2021 Hvordan er den sygdom, kommer den snogende? Eller, kan den opstå akut, f.eksved at hunden får en klov med ren fårefedt i?

  • #29   4. jan 2021 Ja det kan den, mange hunde tåler ikke fedt

  • #34   4. jan 2021 På samme måde det blev opdaget på min. Han har i flere år været meget kræsen og ikke gide spise sin mad. Nu bagefter har jeg også haft en rigtig dårlig samvittighed, for han har gået længe med det uden at vise nogle symptomer. Det kom også akut en dag, og dyrlægen var ikke i tvivl om hvad det var. Blodprøver bekræftede sygdommen. I dag er samvittigheden ok for jeg vidste heller ikke bedre. Og nu æder han med stor appetit, også selvom det er det samme foder hver eneste gang. Og jeg har lært at se når der er et anfald på vej, og kan handle derefter

  • lotte C
    lotte C Tilmeldt:
    dec 2020

    Emner: 2 Svar: 16
    #35   4. jan 2021 Tak for kostrådene som jeg har noteret.
    Hvor lang tid går der, før jeres hund er feberfri efter et tilbagefald med smerte- og kvalmestillende?

    Min hund har det meget bedre i dag og ser ud til at være ved at komme sig.
    Jeg har kontaktet en ny dyrlæge, som jeg har fået anbefalet, og vi lægger en detaljeret kostplan.

    Mht hvordan sygdommen opstår.
    Vores hund fik akut pankreatitis sidste nytår - sikkert pga fede rester fra julebordet, givet i uvidenhed og i den bedste mening. Dyrlægen fandt aldrig ud af, hvad årsagen til hendes symptomer var, men jeg ved nu så meget om sygdommen, at jeg kan se, at det var pankreatitis. Vi kendte ikke sygdommen og fortsatte med lidt godbidder fra bordet, efter hun var kommet sig, hvilket absolut ikke er godt. Hendes appetit begyndte at dale, og vi prøvede forgæves at skifte fodder. Dyrlægen sagde, at i og med hun var tynd, ville hun foreslå leverpostejmadder, bare for at få hende til at spise og tage på. Det råd fulgte vi, og hun åd store portioner, og jeg var glad fordi jeg tænkte, at hun nu ville tage på. Efter tre uger stoppede hun helt med at spise og efter nogle for fede hundegodbidder, fik hun akut pankreatitis igen, som næsten var ved at tage livet af hende.

    Pankreatitis kan altså komme pga et længere forløb med forkert og fed fodder.

    Det er en forfærdelig sygdom, så hold jeres hund fra fed mad.


  • #38   4. jan 2021 foreslå leverpostejmadder
    smiley når man skal passe på med fedt, så lyder leverpostej da, som noget nær det dårligste, at give hunden?


  • lotte C
    lotte C Tilmeldt:
    dec 2020

    Emner: 2 Svar: 16
    #39   4. jan 2021 Jeg har desværre oplevet flere dårlige dyrlæger i dette forløb, der ikke opdagede årsagen og gav forkert behandling og råd. Også en, der var parat til at aflive inden at have fundet en diagnose. Jeg har derfor skiftet og får udarbejdet en minutiøs kostplan - type fodder, antal fodringer, størrelse på portioner, enzymtilskud og behandling ved eventuel tilbagefald.

  • #40   4. jan 2021 Jeg har en super dyrlæge, der med det samme kunne se hvad min hund fejlede. Også ud fra hvad jeg fortalte. En blodprøve viste, at dyrlægen havde ret. Og hun har været til stor hjælp med at finde den rette behandling. Min hund er også multiallergiker, så det har været lidt svært, at finde foder han kan tåle. Men alt er på plads, og han har det rigtig godt

Kommentér på:
Gode erfaringer med diæt til kronisk pankreatitis?

Annonce