{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.611 visninger | Oprettet:

Blixen
Blixen
Tilmeldt:
2. apr 2020
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 59

Pris på omplacering {{forumTopicSubject}}

Nu skal jeg ikke selv hverken omplacere eller have en omplacering, så emnet er rent hypotetisk - men afledt af en samtale med en hundeven, blev jeg nysgerrig på hvad I mener er en rimelig pris for en voksen omplaceringshund?
Der er naturligvis stor forskel på om vi snakker om en nemt tilgængelig hund eller en, med en masse bagage, og om det er en to-årig hund eller en på 10, men I og med at der ikke er tale om et konkret individ, kan jeg ikke rigtig give detaljer smiley

Jeg går ud fra at der er generel konsensus om at en hund med svære problematikker eller af høj alder bør være tilnærmelsesvist gratis, men hvad med lidt mere "jævne" tilfælde af ganske almindelige hunde, der har mange gode år tilbage?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pris på omplacering
  • #1   2. feb 2021 Det kommer helt an på om den har tavle, ikke tavle, er den tjekket for racerelaterede sygdomme, er den udstillings/avlsegnet eller ej. Og selvfølgelig som du siger er der en masse med i bagagen eller er det bare en helt uproblematisk hund og så selvfølgelig alderen.

    Er det en stamtavle hund der ikke fejler noget, som er forholdsvis ung og kan bruges til noget, er tjekket for sygdomme osv, så vil jeg gerne give op imod hvad en hvalp af racen koster. F.eks. Fik teemos opdrætter en knap 2 årig hanhund hjem igen, super lækker hund. Nu har hun så beholdt ham, og jeg ved at hun ikke gik så meget op i prisen hvis hun havde valgt at sende ham videre, blot at han fik et godt hjem og sådan, men havde jeg stået og haft pladsen og fik tilbudet så havde jeg gerne betalt en del for ham.

    For en almindelig familiehund som muligvis ikke har tavle eller tjekket for arvelige sygdomme og den slags ville jeg nok ikke give mere end 3000 kr og det synes jeg egentligt også er lidt højt sat. smiley

    Lucky var lige omkring 4 mdr da jeg fik ham som omplacering, og der gav jeg 5000 kr. Men det var også mit Maks dengang for en hund uden tavle. Det er 8 år siden.


  • #2   2. feb 2021 Jeg tror det er meget forskelligt, hvordan folk sætter prisen. De to voksne på henholdsvis 2 og 5 år, som jeg har omplaceret, har jeg ikke taget betaling for.
    Begge whippets med stamtale.

    Hende på to var for nervøst anlagt til at bo her, hun faldt til ro i nyt hjem. Indkøbt som mulig udstillings/avlshund, kasseret til det formål pga. af sindet.

    Hende på 5 en sund og rask normal whippet i den lidt mere aktive ende af skalaen. Hun havde fået 2 kuld hvalpe her, men trivedes efterhånden ikke med sin søster, så mit valg var at omplacere hende til et hjem, hvor en af hendes døtre boede i forvejen og hvor temperamentet var mere lig hendes eget.


  • #4   2. feb 2021 For mig er hjem vigtigere end pris smiley

  • Blixen
    Blixen Tilmeldt:
    apr 2020

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 59
    #5   2. feb 2021 Frk. Jensen: Jow, men det er jo også nemt at sige hvis man er sælger. Er man køber, kommer man ikke så langt med sådan en filosofi smiley

    I andre: mange tak for svar. Jeg synes sjældent jeg hører om omplaceringer til mere end et par tusind uanset tavle, så det er spændende at høre fra jer der har givet ca. samme pris som for en hvalp smiley


  • #6   2. feb 2021 Blixen - Jeg har ikke haft problemer med at finde en gratis hund.

  • #8   2. feb 2021 Jeg kiggede inden Abby på en fantastisk 2 årig hund, der allerede var trænet grundigt i lydighed, stamtavle, gik til canicross og det hele. Det var ikke en omplacering, men en hvalp, der stadig ikke var solgt. Sælger ønskede 9.000 hvilket jeg skrev var en fair pris, men det vil jeg ikke give, for en hund, hvor jeg føler der er mange ubekendte.
    Jeg er altid lidt - hmm hvorfor er denne vare tilbage?

    Så jeg tog Abby i stedet. Hun kostede 5.000, 1 år, men havde så udfordringer med at stres-nappe, åbne skabe/døre, absolut intet indkald, koncentrationsbesvær (eller nok primært manglende lyst til at samarbejde) og absolut ikke den fjerneste lyst til overhovedet at gå tilnærmelsesvis pænt i snor.
    Abby har stamtavle og en HG'er har slået hendes avl op for mig, men der er ikke lavet yderligere tests på hende.

    Jeg synes Abby var lige i den dyre ende, men hun var fantastisk og jeg var allerede solgt da besøgte hende første gang, selvom jeg havde lovet mig selv, at jeg kørte hjem inden jeg traf en beslutning. HAhaha, jeg tog hende ikke med hjem, men beslutningen var sådan set truffet smiley

    Men jeg vil gerne betale for, at slippe for hvalpetiden, jeg er bare super nervøs for, at betale både penge og min tid i at rette hundens dårlige vaner.

    Hvis nu fx opdrætter skriver at de får 1-2 maks 3 årig hund retur, stamtavle og den har ingen dårlige vaner med, men er returneret grundet sygdom/skilsmisse/erkendelse af ikke at gide at have hund, så ville jeg, hvis jeg oprigtigt troede på, at skilsmisse var den rigtige årsag, gerne give op til 10.0000 kr.
    Jeg er bare mistroisk af natur, og ikke helt forholde mig til at nogle vil sælge guld. Jeg tænker, at der altid må være noget galt med hunden - det er sådan en ærgerlig nagende følelse.


  • #10   2. feb 2021 Jeg har omplaceret en hund af egen avl, 11 mdr, stambog naturligvis, jeg købte ham tilbage for fuld pris og har omplaceret ham til 10000, 4000 under Hans hvalpepris;) jeg har hjulpet med omplacering af flere krydsnings hunde, de får nyt hjem for 2-3000 kr alt efter alder og eventuelle problemer;)

  • #11   2. feb 2021 Jeg har forøvrigt købt en omplaceringshund, en lækker Cocker på 1 år, hun kostede 10000 kr, hun blev et år senere omplaceret gratis til en dygtig jæger som bruger hende aktivt, det fortjente hun;) jeg ser hende stadig ofte og er super glad for at jeg omplacerede hende, jeg kunne ikke tilbyde hende det hun havde brug for:)

  • #12   2. feb 2021 Vi tager aldrig noget for vores. Om de har tiltaler eller ej. Det nye hjem er vigtigere.

  • #14   2. feb 2021 Ja sådan går det, når man er for hurtig smiley
    Titler selvfølgelig smiley


  • #16   2. feb 2021 Dem jeg har omplaceret, heldigvis kun et par stykker pga. at tidligere ejer ikke kunne have dem mere, dem har jeg ikke taget noget for, jeg har en enkelt gang solgt en unghund der var avlsklar til en opdrætter.

  • #17   2. feb 2021 Det tror jeg er helt umuligt at svare på, for en omplacering koster jo det, ejeren vil have for den.

    Jeg kiggede for nogle år siden på en ung storpudeltæve, som skulle have været i avl, men egnede sig ikke pga brok i navlen.
    Den var uproblematisk, ung og dog med en potentiel ekstra udgift, hvis brokken blev nødvendig at operere. Den ville ejer, så vidt jeg husker, have 7 eller 8000svenske kr for.

    Jeg synes det var ret dyrt, men der kunne ikke forhandles, som jeg lige husker det.


  • #18   2. feb 2021 Vi købte min 4 år gammel for 6000 kroner.

    Det var i den dyre ende, men sælger brugte pris til at skræmme de irriterende væk (som han kaldte det). Det var ikke penge der var hans issue!

    Min var til gengæld en man havde behandlet fremragende (jeg gider ikke mishandlede hunde), men man havde fremelsket den vagtsomme side af ham. Det skal man ikke gøre med den race.

    Uanset han er fantastisk og hver en krone værd, selvom det tog en del tid og få styr på ham! I dag er han en dengse hund! smiley


  • #19   2. feb 2021 jeg fik mine men de var også skøre da jeg fik dem. smiley

    en fik jeg fra et internat. Ham hav jeg 2500 for, og en købte jeg for 8000 for at få hunden selv. han fejlede så heller ikke noget men var en dejlig dreng. smiley

    senere fik jeg dårlige knæ og gav ham væk gratis men jeg sagde først han var gratis da jeg stod med den rette ejer. tror jeg sagde nej til 12 hjem til Aslan.

    han har det iøvrigt forrygende. smiley


  • #20   2. feb 2021 Vi adopterede 2 yorkies på hhv 1 og 2 år. Den unge kunne efter sigende ikke være alene hjemme, men det har vi ikke mærket noget til.

    De kostede ikke andet end et godt hjem.


  • #21   2. feb 2021 Jeg syntes det er svært at sætte en pris på mine hunde - men nu skal jeg heller ikke omplacere. Jeg tror hjem ville være vigtigere end pris! Men når det er sagt ville jeg altid sætte en pris på så jeg ved de henvendelser jeg får er reelle.

  • Blixen
    Blixen Tilmeldt:
    apr 2020

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 59
    #22   2. feb 2021 Det er naturligvis umuligt at sætte en gængs fair pris, for en hunds værdi afhænger jo i høj grad af om dens "indhold" matcher det en given køber leder efter. Men når det er sagt, kan jeg se sagen fra begge sider, så at sige. En ukompliceret voksen hund, der har modtaget moderat med 'ordentlig' træning, er jo hammer nem at overtage, uden at skulle lægge al det arbejde der skal til for en hvalp - hvorfor man kan argumentere for at prisen på en omplacering næsten "bør" være højere end på en hvalp. Samtidig misser man altså også bare nogle vigtige perioder i hundens liv, og giver dermed køb på visse ting - hvilket kan være et argument for at prisen ryger i modsatte retning. Som sagt har jeg teknisk set forståelse for begge vinkler, og det var også deraf diskussionen kom. Derfor synes jeg det var interessant at høre jeres erfaringer smiley

    De fleste af os har jo (heldigvis) den holdning at rette hjem er vigtigere end pris, men når det kommer til stykket synes jeg at den sætning er lidt pointless, for det er jo ikke kun gode købere der er villige til at betale, og vice versa. Igen, der er jo masser eksempler på at sælgere tager penge for at sikre købers seriøsitet, men også på det modsatte - og ærligt, så er penge jo aldrig en garanti for noget som helst, uanset hvordan man vender og drejer det.

    Dyreverdenen er notorisk slem til at lade penge være tabu at tale om (opdrættere og dyrlæger der ikke er åbne om priser, osv.), men faktum er at det er dyrt at have dyr; så ja, jeg synes det er interessant at få reelle beløb på banen smiley


  • #23   2. feb 2021 Hvis mine egne var til salg og jeg skulle se det udefra...
    Baby, 7 år gammel, puddelhund. DKK stambog, gode linjer og meget sunde linjer, kastreret. Men med en diskusprolaps der kræver behandling flere gange om året. Uden diskusprolapsen syntes jeg godt sådan en hund kan koster 3-5000 kr. Men med diskusprolapsen ville jeg aldrig give en krone.

    Thea, Italiensk mynde, 3 år. Racen er ret lille i danmark. Hun har ddh stambog - dog med fci linjer. Intakt og uden sygdomshistorik. Igen, 3-5000 syntes jeg er fair smiley


  • #24   2. feb 2021 Nu er jeg en af dem som gerne vil overtage en omplacering. Jeg giver gerne noget for den, for jeg har også krav til hvad jeg ønsker, selvom det er en omplacering. Den skal jo stadig harmonere med det jeg kan tilbyde. Så prisen kan jeg ikke sige, det kommer an på flere ting tror jeg.

    Men bare en lille sidebemærkning.
    Nogle sætter et beløb på hunden der skal omplaceres for at være sikre seriøse købere. Men hvad så med dem der købte den i første omgang d der gav fuld pris?


  • #25   2. feb 2021 Staff mom. De første købere kan jo godt habe været seriøse. Vi har solgt til en familie hvis ene dreng fik noget med helbredet (ret alvorligt) og de mente ikke at de kunne være der 100% for en hvalp på 4 mdr. Det sætter jeg pris på fremfor en evt ødelagt hund.

  • #26   2. feb 2021 Jeg kiggede på en unghund, hos den opdrætter, hvor jeg er skrevet op til hvalp. Den var fortrænet, og blev fotograferet inden den kom ud i nyt hjem. For sådan en hund ville jeg, hvis kemien var der, gerne give hvalpepris og også mere. Uden at jeg egentlig nogensinde før har tænk den tanke, men jeg ville gerne betale for at slippe for hvalpeballade smiley

    Var det en corgi, ville jeg betale knap hvalpepris. Afhængigt af hundens alder, sundhed og kemi. Det samme ville nok gælde alle andre tavlehunde.

    Blandingshunde ville jeg ikke betale noget særligt for - et par tusinde, eller deromkring.

    Skulle jeg selv omplacere, ville jeg ikke tage noget for det, men jeg ville være MEGET kræsen med et kommende hjem smiley


  • #27   2. feb 2021 Louise. jeg er enig, og jeg har respekt for at købere indser hvis de ikke kan opfylde hvad hunden kræver.
    Det var mere til teksten " Igen, der er jo masser eksempler på at sælgere tager penge for at sikre købers seriøsitet, "

    Men det er jo ikke nødvendigvis pengene der giver seriøsitet.

    A. Jeg ville også godt give fuldpris for sådan en unghund som du beskriver. Der er jo nogle gode ting med i de betingelser.


  • #28   2. feb 2021 Ja jeg kan godt se hvad du mener. Det er faktisk det sværeste ved at opdrætte. Nogle er man 100 %sikker på og mavefornemmelse er tiptop. Det viser sig så, at det kunne have været bedre. Jeg har så også været udsat for det modsatte. Man er lidt tvivlende, men kan ikke sætte finger på hvad der er. Det er så endt med at blive de mest vidunderlige hvalpekøbere.

  • #29   2. feb 2021 Det kan jeg sagtens følge. Jeg ville aldrig kunne sælge hvalpe smiley

    Men skal jeg selv have hund efter Albert er jeg da spændt på, om jeg finder den rette omplacering smiley


  • #30   2. feb 2021 Jeg har om omplaceret to hunde, de var gratis.
    Hvis Gaddafi skal omplacere vil han hellere ikke koste noget, men det skulle være til et hjem hvor han får det på nogenlunde ligner det han har hos mig - gerne med mere træning.


  • Blixen
    Blixen Tilmeldt:
    apr 2020

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 59
    #31   2. feb 2021 Staff: Men læste du så også teksten efter det stykke, du har citeret? smiley Vi er jo netop enige. Jeg har aldrig forstået logikken i at penge og seriøsitet skulle hænge sammen.

  • #32   2. feb 2021 Jeg har taget fuld pris, eller næsten for en hvalp som kom retur efter få dage og ingen overlast havde lidt.

    De andre har været hunde jeg selv har ejet. I og med at mine hunde går i flok, kommer en voksen hund herfra ikke ud til en familie, hvor den skal være enehund og generelt vil jeg slet ikke annoncere om omplacering af sådan en hund, den kommer kun til en familie jeg i forvejen kender godt.

    Flere af mine hvalpekøbere vil rigtig gerne have en voksen hund herfra også, så de andre gange har det løst sig helt naturligt smiley


  • #33   2. feb 2021 Blixen, Jeps det læste jeg smiley
    Vi er enige smiley

    Kirsten jeg har fuld respekt for dine tanker om dine voksne hunde. Det ville netop være et af mine krav, når jeg selv skulle lede. En der ikke er vant til at leve i flok.
    For det ved jeg ikke om jeg ville kunne tilbyde den på sigt.


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #34   2. feb 2021 Den går bare ikke juridisk Isabelle. Du kan ikke kræve hunden tilbage - hvalpekøber ejer objektet og kan derfor selv vælge pris og køber.
    At de fleste tager imod dit tilbud er en anden ting - men de er i deres gode ret til at sælge deres hund til den pris de vil og til hvem de vil.


  • #35   2. feb 2021 Jeg måtte omplacerer Bandit tilbage i august, han kostede 1500 kr og var 5,5 år på daværende tidspunkt.
    Jeg fik hjælp af en forening, de satte prisen og fik halvdelen af prisen.
    for mig var prisen ikke vigtig så derfor fik de lov til at bestemme den og han kunne ikke have fået et bedre hjem. smiley


  • #36   2. feb 2021 Hvis jeg skulle sende teemo tilbage til opdrætter nu, tror jeg faktisk ikke at jeg ville kræve penge for ham, selvom han jo er ung og kunne blive avlshund for hende. Men jeg ville kun gå af med ham som allersidste udvej, som hvis jeg blev dødssyg og ikke kunne tage mig af ham og i den situation ville penge virkelig ikke betyde noget for mig, men at han fik det godt.

    De to andre er objektivt set intet værd penge mæssigt, og selv hvis de var ville det rette hjem hvor jeg vidste de ville få det bedste hjem være langt vigtigere.

    Men jeg ville som sagt den anden vej rundt gerne betale ret mange penge for den rette omplacering. Jeg vil så allerhelst have mine fra de er små hvalpe og direkte fra opdrætter, da jeg virkelig elsker hvalpe tiden selvom det af og til er hårdt arbejde og man ønsker dem langt væk når man ikke har sovet i flere dage. Men jeg vil da ikke udelukke at jeg kunne finde på at købe en omplacering en dag, hvis det var den helt rigtige hund og på det rigtige tidspunkt smiley


  • #38   2. feb 2021 Da vi blev nødt til at omplacere vores cocker på 2,5 år (med stamtavle), tog vi 2500.
    Han kunne ikke med andre hanhunde, men havde ikke andre problemer


  • #39   2. feb 2021 37# det var godt nok ikke meget søvn vi havde med Ziva og endte også med to soveværelser og så kunne skiftes til at sove med Ziva og være den der sov i fred. Så man kan være uheldig

  • #40   2. feb 2021 Esther var 5 år, kunne ikke leve i familie med høj fart, og må kun få en slags foder. Hun var gratis. Men hjemmet var også vigtigere end noget andet.

    For mig kan man ikke sætte en pris på sit pelsbarn. Og det er hun stadigvæk, men hun trives ikke hos os, med to andre hunde og små børn. Og i dag stor trives hun og det hjem hun har fortjent.


  • #42   3. feb 2021 Det må afhænge temmelig meget af omstændighederne omkring omplaceringen. Altså hvorfor skal hunden omplaceres, hvad er vigtigst for nuværende ejer osv.
    Jeg har haft to omplaceringer. Den første var en 6 mdr gammel hvalp som kom tilbage til opdrætter. Hunden var fra et kuld hvor jeg egentlig godt ville have haft en hvalp, men omstændighederne var så ikke lige til en hvalp på det tidspunkt. Hvalpen var så rent faktisk den i kuldet jeg helst ville have. Hende gav jeg 3500 kr, hvilket var under halv pris af 'nyprisen'. Opdrætter totalt havde fejlbedømt den oprindelige køber. Så hun fik en hvalp tilbage der INTET andet havde oplevet end villahaven i Nivå fra den rejste fra hende 8 uger gammel. Køber havde overhovedet ikke magtet opgaven og endte med at opgive helt og sende den retur. Opdrætter returnerede den fulde købspris. Jeg tog hende og ville ikke have hende gratis. Jeg lagde et stykke arbejde i hunden og fik mig en rigtig god hund i de næste 13 år. Hun blev aldrig god til fremmede mennesker og hun hadede alle fremmede hunde.
    MIn anden omplacering var en avlshund som havde lavet de 3 kuld hvalpe, som er max. grænsen i racen her i skandinavien (2 i sverige og 1 i norge, 22 hvalpe i alt). Han var multichampion og havde et exceptionelt godt sind. Opdrætter fik et ret vildt bud på ham fra en amerikansk opdrætter. Men hun sælger ikke sine avlshunde; hun give dem til folk hun kender. Ofte nogen der tidligere har købt hvalp hos hende. Min gamle hanhund fra hendes opdræt var lige død. Jeg fik hunden kvit og frit mod at jeg brugte ham til noget og gerne fik et par prøver på ham. Mentalt var han den allerbedste hund jeg nogensinde har ejet smiley


  • #43   3. feb 2021 Nicole, det var såmænd ikke fordi mine hvalpe har været vildt unormale eller noget. Med teemo havde jeg bare en anden søvn rytme end han havde og samtidig har jeg i forvejen meget svært ved at sove, så når jeg endelig faldt i søvn gik der ikke ret lang tid før han skulle ud og tisse, eller han mente vi skulle lege.
    Men jeg synes nu ikke det er unormalt at hører at folk ikke får så meget søvn i starten, hvalpen skal jo lige falde til, og nogle har nok nemmere ved det end andre. Teemo sov f.eks. Fint hvis jeg sov på en madras sammen med ham i stuen, men kunne ikke sove hvis jeg ikke gjorde. Jeg sov elendigt på den madras, generelt sover jeg bedre i min egen seng, men det skulle min forlovede altså sove, for han skulle op på arbejde, så det gik ikke at han blev vækket flere gange hver nat. smiley
    Med tiden blev min og teemos døgnrytme mere ens og han stoppede med at skulle op om natten.
    Med teemo skal man dog også tage med, at der gik noget tid før der var ro imellem alle 3 hunde, der gik altså noget tid før han blev accepteret, og det betød også at jeg stod med et kæmpe bøvl når de alle ville sove hos mig, men de ikke ville sove med teemo. Men det blev da heldigvis bedre og bedre og de fandt ud af at man godt kan sove i et andet rum end mig smiley

    Da rosa var lille kunne hun kun sove om natten hvis hun lå hos mig, hun var så lille at jeg ikke turde sove med hende på den måde, men hun blev så ulykkelig af at være i bur lige ved siden af sengen på et bord hvor hun kunne se mig. Så der sad jeg med hende hele natten til min daværende kæreste stod op og kunne overtage og jeg kunne få et par timer.

    Så ja for mig har hvalp betyder manglende søvn den første tid, ikke fordi hvalpene er umulige og ikke vil sove, men fordi vores rytmer simpelthen er for forskellige til at jeg får ret meget søvn.


  • #44   3. feb 2021 Vi gav 10.000 for Nicki, 10 måneder gammel. Hun havde påbegyndt træningen til IPO (nu IGP), men det var også det.

    Jeg syntes det var lidt dyrt, men prisen skulle ikke være det, der gjorde at hun ikke blev vores - så vi købte hende smiley


  • #46   4. feb 2021 Krumme jeg er til dels enig, men det handler nok også lidt om hvad man skal bruge den til og hvor prisen ligger generelt i racen.

    En Papillon hvalp lægger omkring 14-16.000 kr. 16.000 kr. er for mit vedkommende smertegrænsen uanset om vi snakker hvalp eller trænet voksen. Når det er sagt ville jeg heller ikke sige nogen imod eller se dårligt på det, hvis nogen solgte en hund der var trænet, udstillet med gode resultater eller andet, til en højere pris, så ville det bare ikke blive mig der købte smiley Man kan så selvfølgelig diskutere om en sådan hund skulle ud til et hjem som mit, hvor vi kun træner fordi det er sjovt og ikke har ambitioner om at nå til tops i noget som helst, og ikke er opdrættere.

    Jeg har snakket med opdrætter om allerede da vi kiggede på Teemo, at hvis han egnede sig, ville jeg måske gerne lave et enkelt kuld med ham, for selv at få en hvalp, men det er ren bonus for mig, hvis vi ender med at kunne få en hvalp efter ham om nogle år, hvis ikke finder vi nok en anden sød hvalp når tiden engang kommer.


  • #48   4. feb 2021 Med mindre man skal avle, er det da totalt ligegyldigt at en hund er udstillet. Det siger intet om hverken temperament, sundhed eller egenskaber. Jeg må erkende at jeg ikke ville give en femøre i “overpris” for en udstillet hund.

  • #51   4. feb 2021 Hvad kan en udstillet hund? Altså ud over (måske) at være pæn? Den kan stå flot, den kan løbe 30 skridt og den har korrekte tænder.

    Jeg ved tydeligvis ikke nok om udstillinger, men de par hundrede kroner en tilmelding koster, kan vel ikke begrunde en højder pris? De ganske få (2) hunde, jeg har været med til at udstille, er aldrig blevet ringtrænet. De er bare hevet ind i ringen, vist frem, har fået deres bånd og placering og det er det.


  • #53   4. feb 2021 Men hvis hunden vinder på udstilling, fordi den er trænet til at stå og bevæge sig korrekt, så giver det da endnu mindre mening i forhold til at det handler om hvilken hund der lever bedst op til race standarden, det er det samme som hvis man trænede hunden op til at kunne gå til mental test, så vil det ikke give mening. Med mindre at udstilling kun er en skønheds konkurrence, og så har titlerne jo ikke så meget værdi, i mine øjne i hvert fald.

  • #55   4. feb 2021 Hvad der er rimeligt at forlange for en omplacering er der vel kun to der kan finde ud af: køber og sælger smiley


  • #57   4. feb 2021 Ja den der har grisen, sætter prisen. Længere er den vel ikke.

  • #61   4. feb 2021 En HD, AD og ryggodkendt hund ryger ikke for under 10 i min race - og det er endda billigt sat smiley

    En "brugt" schæferudstillingshund er dæleme da dyr !! En jeg kendte, solgte en hanhund på 10 mdr til Tyskland - 100.000 kostede han, og han var kun forfotograferet og udstillet.
    Men ja, han vandt så Siegerschau i sin klasse, så han var pengene værd jo smiley

    Udstilling overtrumfer altid arbejde - prismæssigt.


  • #62   4. feb 2021 Udstilling overtrumfer altid arbejde - prismæssigt.

    Det skal man helt sikkert udstille hunde, for at forstå smiley




  • #65   4. feb 2021 Krumme, problemet er jo, at uanset hvor racetypisk en hund er, så er det KUN udseende.

    Hverken sundhed, temperament eller egenskaber dækkes ind under udstilling. Den kan for så vidt have HD E, AD3, OCD og være angstbider. Men fordi den er "pæn" og racetypisk, er den pludselig penge værd smiley


  • #66   4. feb 2021 #62

    De store penge har altid ligget i udstillingen. Jeg kan huske for 3 kærester siden - start 90´erne, der var en tysk hund, schæfer, der blev solgt til Kina. Prisen var 1,2 millioner. Og det er altså 30 år siden !!!


  • #67   4. feb 2021 "Udstilling overtrumfer altid arbejde - prismæssigt." Ja, og sært er det.
    Jeg kommer til at tænke på et citat: "Mennesket vil bedrages med glimmer og avispapir"


  • #70   4. feb 2021 De rige kinesere er jo RIGE !!!

    Og der er status i mange forskellige ting - schæfer udstillingshunde er en af dem smiley


  • #72   4. feb 2021 Med mindre man skal avle, er det da totalt ligegyldigt at en hund er udstillet.

    Det er så ikke helt rigtig. Også en del brugshunde skal på udstilling for at få deres titel.
    Det varierer fra race og klub.
    Blandt andet Labber skal have et udstillingsresultat for at blive sweisschampion.


  • #73   4. feb 2021 Anni og inden gravtræning blev forbudt, skulle Border Terriers og gravhunde have præmiering på grav, for at kunne opnå udstillingschampionat. Jeg ved ikke hvordan det ser ud nu. Men mange racer skal præmiere på brugs- og udstilling.

  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #78   4. feb 2021 Jeg synes ikke der er noget underligt i at folk selv sætter prisen på deres hund om den så er hvalp eller voksen.
    Jeg har købt hvalp på 8 uger der kostede 3 gange så meget som "markedsprisen". Opdrætter mente deres linje var så god at hvalpene kostede over 3.000 euro. Det kan såmænd ikke få mit pis i kog. Ville jeg ikke give prisen kunne jeg jo bare købe hvalp et andet sted.
    Jeg har også købt voksne hunde for alt mellem 0 og 30.000 euro.. jeg forstår ikke at en hvalp skal være billigere end voksne hunde såfremt det er en fin hund med god opdragelse, træning, resultater (alt efter race og hvad hunden skal bruges til)
    IMO burde en voksen hund altid min. Koste hvalpeprisen. Medmindre den self. Fejler noget. smiley


  • #79   4. feb 2021 300.000 Euro er også en slat..

  • #80   4. feb 2021 Det er så ikke helt rigtig. Også en del brugshunde skal på udstilling for at få deres titel.
    Det varierer fra race og klub.
    Blandt andet Labber skal have et udstillingsresultat for at blive sweisschampion.


    Er vi enige om, at pågældende nærmest bare skal have 4 ben, et hoved og for det meste også en hale, for at blive godkendt på udstilling? At så godt som ingen, der arbejder mod brugstitler, bruger tid på ringtræning. Og hvis hunden ikke egner sig til den sport, så er udstillingen overflødig?



  • #81   4. feb 2021 Slog det op: I gruppe 2 skal Dobermann og Rottweiler have minimum en IGP V for at kunne tildeles certificat.


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #82   4. feb 2021 Louise - Årh det lød ellers godt - der er lige et nul for meget.. smiley

  • #84   4. feb 2021 Krumme, er det mig, du svarer?

    Har du trænet mod brugsprøver? Mener du, helt oprigtigt, at der skal mere til at en hund får VG (er det ikke dét der skal til?), end at en hund bliver champion i hvilken som helst sport?

    Selv labbernes lille brugsprøve (den hvor de skal gå lidt, sidde imens der afgives skud og apportere en dummy) kræver mere træning, end at stå og se pæn og racetypisk ud.


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #85   4. feb 2021 Hvis det var en hest ville man vel ikke undre sig over at en tilredet hest på 4 år var dyrere end et føl. Føllet kan intet og man kan ikke vurdere det 100% endnu.
    Når den er 4 år er der lagt en masse arbejde i, man kan se dens kvaliteter og den er måske stævneklar eller har allerede været ude, den er opdraget og kan håndteres..
    Jeg kan ikke se hvorfor det er anerledes med hunde. smiley



  • #86   4. feb 2021 Det undrer mig såre, at de schæfere jeg så til VM i Randers for et par år siden, slet ikke lignede de schæfere, der krabbede rundt nede i udstillingsringen. Og at ingen af dem fra udstillingsringen, var at finde på banen. Når nu udstilling er så vigtigt, i forhold til brugsarbejde smiley

  • #88   4. feb 2021 Så for at en boxer kan få en IGP3, er det en betingelse at den er udstillet og champion (eller hvad det nu hedder i udstillingsverdenen)?

  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #90   4. feb 2021 At hunde med udstillingsresultater går for flere penge end hunde med fx. Brugs prøver skyldes vel bare ganske alm. udbud og efterspørgsel.
    Jeg tænker ikke det skyldes at der er mere eller mindre arbejdsmængde i den ene eller anden slags.
    Nogen sportsgrene giver også dyrere hunde end andre.. smiley


  • #91   4. feb 2021 Men du skriver, at udstilling er vigtigt for en brugshund. Så forstår jeg ikke vigtigheden? Jeg svarer Anni, som skriver, at udstilling kan være vigtigt i forhold til visse brugsprøver. Er det korrekt, at der i de tilfælde, hvor udstilling er en del af pakken, blot skal opnås en VG? Hvorfor er det så relevant, at en boxer kan få øverste præmiering i udstilling, og at den samtidig stiller i en IGP3? Altså, hvor er sammenligningen?



  • #92   4. feb 2021 Mathias jeg indrømmer, at jeg lige var lidt imponeret, og gerne ville se billeder smiley

  • #93   4. feb 2021 Mht det der med at en "brugshund" skal have en titel fra en udstillingsring for at blive champ ..
    I alle de år jeg har trænet hunde - og det er MANGE, har jeg aldrig, as in never, as in ikke engang en enkelt lille gang, oplevet at folk, der har brugshunde (uden " " rundt om), har gået op i udstilling.
    Njet - vi træner - and that´s it !

    Intet kunne interessere mig mindre, end om min hund var "brugs"-champion, for det eneste der skal til, er en lille hjemmebaneprøve, en hjemmebanedommer, en hjemmebanefigurant .. og et par omgange i en udstillingsring - ta daaaa .. så har du en"brugs" titel .. aj men smiley

    Det er da nemmere end at klø sig selv i nakken ..

    Jeg har som sagt never hørt om folk, der trænede og konkurrerede med brugshunde OGSÅ trænede efter at stille dem i en udstillingsring.
    Det er muligt at der er "masser" af boxerhunde der gør det - iøvrigt, mig bekendt findes der én boxer pt i Danmark med en IGP3 prøve - ret mig hvis jeg tager fejl ? - men der findes så til gengæld ingen maller, der har ejere, der går begge veje.

    Det er vel folk, som har hunde, som ikke rigtigt kan gøre sig når musikken virkelig spiller - og derfor bliver i specialklubberne og laver "brugs" prøver der.

    Ikke et ondt ord om det - men det er edderdylme ikke i tråd med hvad seriøse udøvere af IGP fordriver tiden med smiley

    Vi træner - vi går til prøver - vi konkurrerer ... men vi går dæleme ikke på udstillinger, vi laver dæleme ikke ringtræning .. og vi er p... ligeglade med, om en hund har en international "brugs"titel smiley



  • #95   4. feb 2021 Er vi enige om, at pågældende nærmest bare skal have 4 ben, et hoved og for det meste også en hale, for at blive godkendt på udstilling? At så godt som ingen, der arbejder mod brugstitler, bruger tid på ringtræning.

    Der er vi langtfra enig. Også dem som skal bruge et udstillingsresultat for at få en brugstitel både går til ringtræning og prøver på at gøre det så godt de kan, det ville da være utrolig dum at betale penge for udstillingen og så ikke få den bedømmelse man har brug for, fordi man ikke har trænet.
    Og nej det er ikke nok, at hunden har 4 ben, en hale og et hoved, man må også kunne se, hvad det er for en race.
    Jeg kender flere der både har været afsted 2-3-4 gange for at få den bedømmelse de havde brug for.
    Hvis nu Taliban havde været for eksempel en Lab, ville hun ALDRIG kunne blive sweisschamp, uanset hvor god hun var til at gå spor, for hun manglede 6 tænder, og sådan en tandfejl kan hunden ikke opnå det ønskede brugsresultat.






  • #96   4. feb 2021 Ved ikke hvem Imines er smiley

    Er det nok med en IGP1 da ?

    Så bliver det da endnu mere åndssvagt smiley


  • #97   4. feb 2021 Altså det jeg ikke kan forstå er, at der altid skal tales nedsættende om udstillinger og udstillingshunde.
    At udstille er en hobby akkurat som alt andet og hvis man vil være med foran, så kræver det så sandelig også masser af træning.
    Hvorfor kan man ikke bare anerkende at folk har den hobby ?


  • #98   4. feb 2021 Jeg ser ingen, der taler nedsættende.

    Jeg skriver ovenikøbet, at "ikke et ondt ord om det" - men jeg tillader mig altså at påpege, at folk, der har eksempelvis min race og er det jeg vil betegne som brugsfolk, ikke bruger tid på at klargøre, træne og stille en hund i en udstillingsring.

    Det er vel okay, når det modsatte bliver postuleret smiley


  • #99   4. feb 2021 Iøvrigt vil jeg lige tilføje, at en af Danmarks vel nok bedste udstilings-schæferhunde træner jeg sammen med, 1-2 gange om ugen - da ejeren kommer her hos Revisoren og jeg, og får hjælp.

    Intet nedsættende om udstilling - blot en orientering om, hvordan tingene rent faktisk forholder sig smiley


  • #101   4. feb 2021 At folk med maller ikke gider udstille når de træner hver dag til IGP gør jo altså ikke at alle andre racer ikke kan vises frem i både udstilling og brugsprøver.

    Men de to racer, som er de mest brugte i konkurrence i netop IGP, er udstyret med ejere, der netop IKKE bruger tid på det. Det var det, der var min pointe.
    Annis og dine indlæg kan få folk til at tro, at brugsfolk higer efter den titel - det er ikke i tråd med virkeligheden.

    Den er uendelig ligegyldig, når man taler brugshunde. Og mit postulat er, at dem, der jager den er folk, der har hunde, der ikke står distancen når musikken spiller.
    Indtil videre er der intet, der har ændret den opfattelse smiley


  • #102   4. feb 2021 # 86
    At man ikke ser dm på banen skyldes vel at de sendes til Tyskland for at få deres prøve de skal bruge.
    Jeg havde en aftale med en kennel om at jeg ville lægge prøver på deres hunde når jeg gik på pension, frem for at de sendte hundene til Tyskland.
    Helbredet satte desværre en stopper for det.
    Så hvis du har lyst A, så kan du tjene lidt lommepenge ved at lægge prøver på højavls Schæfere.
    Jeg ved ikke, hvad det giver i dag, men for 5 år siden gav det ca 20.000 - 25.000 kr.


  • #104   4. feb 2021 Men tror vi har forstået at nogle er meget imod udstilling for det er jo nul og niks og piece of cake..

    Jeg elsker når én person skriver "vi" når vedkommende laver et indlæg. Er det for at give dine ord mere kraft? Eller skulle jeg sige "jeres" ???

    Ævl og sludder - jeg taler IKKE for eller imod udstilling - jeg informerer "jer" om hvordan tingene hænger sammen. "I" postulerer, at der findes "masser" af IGP3 hunde, der har ejere, der godt vil have den der titel og derfor smider hundene i en ring også.
    Jeg skriver at dem, der konkurrerer i den sport, der omtales - IGP - ikke bruger deres tid på at klargøre, træne eller stille i en udstillingsring.
    Hvordan FANDEN kan "I" få det til at jeg er "meget imod" udstilling?
    Det virker ærligt talt som om, at "I" er pisse nærtagende og får syns- og tolkningsproblemer når "I" læser mine indlæg .. sorry to say.

    Og hey - jeg mindes da vist iøvrigt et indlæg hvor jeg gør opmærksom på at det er hos udstillingshundene og sporten, de store penge er.
    Men det passer måske ikke ind i "jeres" argumentation med mig, som "meget imod" udstilling?

    Hold nu kæft, hvor er "I" retoriske i "jeres" argumenter altid ...


  • #105   4. feb 2021 At man ikke ser dm på banen skyldes vel at de sendes til Tyskland for at få deres prøve de skal bruge.

    Hvorfor tror du at de sendes til Tyskland ?


  • #107   4. feb 2021 Martine, nu skriver jeg ikke et eneste sted, at brugshunde folk higer efter at gå på udstilling med deres hunde.
    Det gør de vel lige så lidt, som højavls folk higer efter IGP prøver/resultater.
    Jeg svarede A, at det ikke var rigtig at man ikke behøvede at gå på udstilling hvis ikke man skulle avle, da visse brugschampionater kræver udstilling.
    Og dengang da Mallerne skulle udstille inden avl var der altså en del der gik til ringtræningen først. Jeg har i hvertfald mødt dem til ringtræningen, både da jeg måtte afsted med mine egne to, samt to jeg gjorde klar til andre.

    Og at du er så bedøvende ligeglad med om din hund har titler, den tror jeg likke helt på.
    Jeg er ret sikker på, hvis din hund vandt DM elle VM, så ville du være pave stolt.
    Hvorfor gå til udtagelsesprøver hvis man er ligeglad?


  • #108   4. feb 2021 Jeg er helt med Annie her. Så vi er "vi".
    Det bliver altid en debat om brugs kontra udstilling. Det er en ligegyldig debat. Nogle strikker og nogle hækler. Folk gør hvad de føler for, og det bør respekteres uden at tale/skrive nedsættende.


  • #109   4. feb 2021 Karina for pokker.
    Hvorfor er det SÅ umuligt for dig at forstå, at JEG ikke er interesseret i at træne min hund til bare at kunne bestå en IGP3 med en 230-240 points? Hvorfor kan du ikke acceptere, at jeg aldrig ville være tilfreds med en hund, der kun kunne præstere som IGP3 boxerne? At jeg træner og træner og træner fordi jeg ikke kan lade være - det er mit liv, det er min passion .. og jeg har en hund, der har det på samme måde .. hvad er det du mener jeg kunne "lære" hvis jeg også smed Czhap i en udstillingsring?
    Hvad mener du, når du siger at "ejere af schæfere og maller kunne lære noget" .. hvad er det de skal lære?

    Jeg ved helt seriøst ikke hvad det er du vil diskutere? Jeg skriver x flere at folk, som jagter den titel er folk med hunde, som IKKE kan stå distancen når musikken spiller. De består hjemmebane, hjemmefigurant, hjemmedommer prøver .. og fair nok, det styrer de jo selv .. men - for nu måske at tale et sprog du også kan forstå - det er jo ligesom at stille en hund til en DDH udstilling hvor det er den eneste i ringen og så bagefter prale af at den blev BIS ..

    Som en god træningskammerat sagde engang - der bliver også scoret mål i 5. division ..


  • #110   4. feb 2021 Jeg svarede A, at det ikke var rigtig at man ikke behøvede at gå på udstilling hvis ikke man skulle avle, da visse brugschampionater kræver udstilling.

    Her i Danmark skal din malinois have HD og AD resultat .. så kan den avle.

    Og at du er så bedøvende ligeglad med om din hund har titler, den tror jeg likke helt på.
    Jeg er ret sikker på, hvis din hund vandt DM elle VM, så ville du være pave stolt.
    Hvorfor gå til udtagelsesprøver hvis man er ligeglad?


    Prøv nu at følge lidt med smiley

    Jeg taler om, at INGEN malleejer bruger tid på at gå på udstilling- og at den der internationale titel er inderligt ligegyldig for mig ..
    INTET sted har jeg skrevet, at jeg er ligeglad med at vinde konkurrencer .. det er jo det jeg går op i, men IKKE i at gå på udstilling.
    Jeg er ligeglad med om en dommer finder min hund pæn eller det modsatte .. det er ligegyldigt.


  • #111   4. feb 2021 Nå Martine, ved du ikke, at der har været udstillingskrav på Maller inden avl, samt selvfølgeligHD/AD?
    Du påstår da ellers at du er alvidende omkring Maller.......

    Og det vil sige, at hvis du fik VM titlen, så ville du være ligeglad


  • #112   4. feb 2021 Stop nu Anni !!!

    Jeg har været med siden 2005 med maller og jeg har fuldstændig styr på, at der - inden DKK fjernede det - var krav om udstillingsresultat på malinois.
    Jeg var da med, dengang Jenos og Vandalen fik udstillet et par hunde til et træf.

    Din sidste sætning gør, at jeg lukker og slukker for videre debat med dig - så må du sidde i din egen indignation og bitterhed - og jeg må leve med, at du ikke formår at svare på mine spørgsmål til dig.


  • #114   4. feb 2021 Krumme -

    Men hvad er det, du mener at schæferhunde og mallers ejere "kan lære" hvis de udstiller deres hunde, det kunne jeg rigtigt godt tænke mig et svar på ?

    Jeg hev IGP3 "op" fordi jeg - åbenbart fejlagtigt - troede, at skulle man flashe en titel som "international brugschampion", krævedes der en IGP3. Det er ny viden for mig, at man bare skal bestå en 1´er prøve, og gør titlen endnu mere ligegyldig, som JEG ser det.
    Så beklager, at jeg skrev 3 - det var jo helt tydeligt en fejl.

    Men at generalisere det sådan at alle seriøse brugshundefolk ikke udstiller, det mener jeg ikke er korrekt. Om det så er fordi deres hunde ikke kan blive verdensmestre er forden sags skyld da ligegyldigt.

    Jeg er ikke enig lige her .. jeg ser det ganske enkelt anderledes.
    Og - mind you - det har intet at gøre med at være nedladende, men en boxerhund og ejer, der på hj bane, hj fig, hj dommer, kan hive 230 - 40 stykker hjem i en IGP3 er IMO ikke en seriøs udøver af brugshundesport.

    Det er sådan jeg ser det - fair nok, at du ikke er enig.


  • #115   4. feb 2021 Tak Martine, det er jeg da vældig glad for. smiley

  • #116   4. feb 2021 Forøvrigt er det lidt pudsigt med pris brug vs udstilling. En brugsmodel er som regel billigere end en udstillingsmodel smiley Det er selvfølgelig fint for mig nu hvor jeg er begyndt at kigge mig lidt omkring efter en fremtidig hvalp til af afløse Perlen.
    jeg kan ikke se andet end at der skal en noget større indsats til får at træne sin hund op til at en IGP3 prøve end den indsats der skal til at lære hunden at stå og løbe pænt til udstillingsringen. Og det er ikke ligefrem en race hvor pelspleje kan komme til at fylde noget særligt smiley


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #117   4. feb 2021 Mette - nu antager jeg at Perle er din doberman. Det er jo da så bestemt også en race der er ret stor efterspørgsel på - hvalpene går jo som varmt brød og priserne er da også højere end de racer jeg synes man kan sammenligne med.

    Jeg skal ikke kloge på dober racen ift. brugs/udstillingslinjer for det ved jeg ikke noget om men, kan efterspørgsel ikke være højere på hvalpe af udstillingslinjer end brugslinjer pga. de måske er mere egnet til allround? Lidt lavere drift hvorfor den måske er "nemmere" at afsætte til familier der både vil træne lidt, udstille lidt og have en aktiv familiehund resten af tiden.
    Hvor brugslinjen henvender sig udelukkende til dem der vil træne meget? Og så er prisen lidt lavere da målgruppen er noget smallere.

    Som sagt ved jeg ikke hvordan det står til med dober, det var bare en tanke. smiley


  • #118   4. feb 2021 Det er egentlig ret sjovt, at det er stukket sådan af. Jeg prøver lige at opsummere.

    Jeg skriver:
    Med mindre man skal avle, er det da totalt ligegyldigt at en hund er udstillet. Det siger intet om hverken temperament, sundhed eller egenskaber.


    Anni svarer:
    Det er så ikke helt rigtig. Også en del brugshunde skal på udstilling for at få deres titel.
    Det varierer fra race og klub.
    Blandt andet Labber skal have et udstillingsresultat for at blive sweisschampion.


    Jeg spørger:
    Er vi enige om, at pågældende nærmest bare skal have 4 ben, et hoved og for det meste også en hale, for at blive godkendt på udstilling? At så godt som ingen, der arbejder mod brugstitler, bruger tid på ringtræning. Og hvis hunden ikke egner sig til den sport, så er udstillingen overflødig?

    Så kommer Krumme:
    Nej det er vi ikke enige i.
    Jeg kender flere både med brugshunde og andre racer end Boxere også, der bruger tid på begge dele.
    Flere vil jo også vinde en international brugstitel på deres hunde.
    Flere klubber har også brugscerter og titler som kræver at hunden også er dansk champion..


    Og så stikker det af, for der bliver snakket udstillinger og titler generelt. Jeg spørger egentlig bare, og det gør jeg stadig, er det ikke "bare" en VG der skal til, for at de hunde, som Anni skriver om, har hvad de skal bruge?


  • #119   4. feb 2021 @117: Jo, det er givetvis sådan det hænger sammen

  • #120   4. feb 2021 "Jeg spørger egentlig bare, og det gør jeg stadig, er det ikke "bare" en VG der skal til, for at de hunde, som Anni skriver om, har hvad de skal bruge?" Jo, og det er det ikke nogen stor kunst at få smiley

  • #121   4. feb 2021 Uden at ville med i debatten brugs- vs. udstillingshund, fordi jeg ikke har brugshunde og jeg kun har udstillet 1 gang, så har jeg ikke en masse erfaring at dele ud af. og undskyld at jeg bringer avl ind i det smiley

    Men der er vel også stor forskel på hvor meget vægt der er på udstilling afhængig af typen af hund? jeg tænker bare, hvis en med brugshunde skal bruge en han i avl, er det vel hvordan de gør det til prøver osv. man kigger på? og der man finder interessante hanhunde, og så er udstilling måske knap så vigtigt (medmindre man også går op i udstilling)
    Hvorimod selskabsracerne f.eks. ikke rigtig har noget formål i forhold til brug. Nogle racer er rigtig gode til nogle ting alligevel, og det er jo altid dejligt at de bliver brugt til noget, men det er måske ikke så vigtigt om hunden har vundet noget i agility, hvis det ikke er gode agility hunde man avler efter. smiley
    Derfor er udstillingerne stedet hvor man bliver set, hvis man skal "sælge" sin avlshan eller sit opdræt, for det er der folket er.

    Papillonen er f.eks. ikke en særlig stor race i DK i forhold til nogle af de andre selskabsracer, og der bliver ikke brugt ret mange hanner på 1 år, og folk tager jo også til udlandet, så hvis du har en han du gerne vil have frem i verden og få interesserede til avl, jamen så tror jeg da det er lige præcis til en udstilling at du når ud til flest.
    Selvom det ikke er en stor race, så er der benhård konkurrence i den ring, og du går ikke hjem som vinder, hvis du ikke viser din hund bedst muligt og hvis din hund ikke viser sig fra sin bedste side. smiley

    Jeg regner med at skulle udstille Teemo, ikke så meget for at vinde, men fordi jeg faktisk gerne vil have kritikken, så jeg ved hvor hans svagheder er. jeg som ejer mener jo at han er den smukkeste, bedste hund i hele verden, men jeg ved også godt at ingen hund er perfekt. samtidig håber jeg på at han en dag skal lave et kuld hvalpe, og så har jeg jo brug for at nogen har set ham og bliver interesseret i at bruge ham. (jeg allierer mig dog med min opdrætter hvis tiden kommer, for hun er helt klart langt mere inde i hvem der ville passe godt og kender måske også folk der ville være interesserede i lige præcis de linjer) smiley

    Når det er sagt går jeg mere op i træning og sjove tricks, om vi ender med at tage nogle prøver og sådan må tiden vise, men det er jo nok ikke det han bliver valgt til på, hvis nogen vil bruge ham, men jeg ville kun se det som en ekstra bonus, hvis tæven havde klaret sig godt på træningspladsen, uanset hvilken form for træning de gik til smiley


  • #122   4. feb 2021 Jeg kender kun labber og en enkelt curly coated, som har skullet have en udstilling, for at komme videre i deres brugsprogram, men ud fra Krummes laaaaaaaaange skriv om udstillinger, tænkte jeg, at der måtte være andre krav andre steder smiley

    Men hvis det kræver VG, er jeg ikke sikker på at jeg forstår alt det med ringtræning og mange timers træning smiley


  • #123   4. feb 2021 At man ikke ser dm på banen skyldes vel at de sendes til Tyskland for at få deres prøve de skal bruge.
    Jeg havde en aftale med en kennel om at jeg ville lægge prøver på deres hunde når jeg gik på pension, frem for at de sendte hundene til Tyskland.
    Helbredet satte desværre en stopper for det.
    Så hvis du har lyst A, så kan du tjene lidt lommepenge ved at lægge prøver på højavls Schæfere.
    Jeg ved ikke, hvad det giver i dag, men for 5 år siden gav det ca 20.000 - 25.000 kr.


    Tænk, jeg troede at det bundede i, at højavlsschæfere ikke kan gøre sig så godt, at de kan blive udtaget til VM i IGP. Men det er simpelthen fordi de alle stilles i Tyskland? Er det så fordi de bare ikke gider det der med VM-titler, at de ikke går efter det?


  • #124   4. feb 2021 A - jeg ved ikke hvad der kræves for at komme videre med de der prøver.
    Men man har "kun" brug for træning til udstilling hvis man vil have den bedst mulige bedømmelse og have en chance i konkurrencen om at vinde på dagen.

    Jeg har været til ringtræning med Teemo et par gange, men primært trænet derhjemme, på trods af at jeg var ligeså ny til udstilling som Teemo, og havde landet nu ikke været lukket ned, så havde han fint kunne være med, om han kunne vinde, pas. Men han kunne godt være fint med smiley


  • #125   4. feb 2021 My only, der kræves tilsyneladende VG. Og det kræver cirka, at hunden har 4 ben, et hoved og for det meste også en hale. Og i øvrigt ikke har diskvalificerende fejl. Og sådan skal det da også være, altså at man kan få godkendt sin hund relativt nemt, når det drejer sig om at hunden skal videre i et brugsprogram.

    Så vidt jeg husker, er der også noget den anden vej for retrievere, hvor de skal have en eller anden brugsprøve, for at kunne stille i en bestemt klasse på udstillinger. Bær over med at jeg ved virkelig lidt om det! Men den prøve er absolut til at komme igennem, selv med en svært overvægtig hund, som ellers ikke er trænet. Og vel for (på papiret) at sikre, at der er en lille smule apporteringsvilje i de hunde, som præmieres højest på udstillinger.



  • #126   4. feb 2021 Der er en hel del racer hvor man kan stille hunden i en brugsklasse, hvis den har bestået en prøve, som er relevant for racen.
    Herunder også retrievere.


  • #128   4. feb 2021 Det er bare forskellige former for hobby.

    Nogen synes det er sejt at ens hund kan laver de samme øvelser, og hvor man træner ned i detaljen. Det har alle der går op i deres hobby tilsammen.

    Jeg fattede hat af udstilling, og blev aldrig grebet af det. Eksen blev vildt fascineret, og trænede løs. Sådan er hobbyer så forskellige.

    Jeg kan lide at lave mad. Mest det franske og Italienske køkken. Nogen kan bedre lide at lave Indisk og Arabisk mad. I sidste ende dyrker vi bare vores hobbyer.

    Intet af det er finere eller mere sejt.


  • #129   4. feb 2021 Hos mynderne skal hundene have et vg på udstilling, for at kunne opnå championtitler i lure coursing. Hovedparten af konkurrencerne foregår i fci regi.

    Der er nogle af de rene brugslinje hunde som må på en del udstillinger før det lykkes, så helt nemt er det ikke altid smiley



  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #130   4. feb 2021 Jeg undre mig altså også over den sætning. Det kunne man måske lære noget af?.

    Hvad skulle det være. Hvem vil have gavn af det. Jeg kan med min bedste vilje ikke se det.


  • #131   4. feb 2021 #129

    Kan du ikke forklare mig, hvorfor der skal et udstillings resultat til at opnå en champion titel i lurecoursing?



  • #132   4. feb 2021 #130

    Heller ikke her, men Krumme vil ikke rigtigt svare, ser det ud som..


  • #134   4. feb 2021 Krumme, snakker vi stadig om at opnå VG på en udstilling? Altså, de hunde jeg kender, som bliver brugt og som har fået VG, er gået direkte ind fra gaden, uden nogensinde før eller siden, at have sat fod i en udstillingsring. Hvad er det jeg kan lære af det?

    Vil du virkelig hellere have opdræt, som har fået VG eller bedre på en udstilling, end en hund der præsterer i top i en sport?

    For at en hund kan præstere i de fleste typer hundesport (fx rally undtaget) kræver en eller anden form for sund krop, drift og noget hjerne, der kan lære og generalisere.

    Med min bedste vilje forstår jeg ikke, hvordan nogen kan opdrætte en race, der er skabt til at arbejde, og så vægte udstilling højere end brug. Schæferen burde være skoleeksemplet på hvor ødelagt krop og sind bliver, når man vælger udstillingsvejen smiley Og alligevel sidder der folk og tænker “skide godt, lad os smadre endnu en race, bare den er pæn” smiley


  • #135   4. feb 2021 #129
    3 timer siden
    Hos mynderne skal hundene have et vg på udstilling, for at kunne opnå championtitler i lure coursing. Hovedparten af konkurrencerne foregår i fci regi.

    Der er nogle af de rene brugslinje hunde som må på en del udstillinger før det lykkes, så helt nemt er det ikke altid


    Sådan er det vist med alle racer.


  • #136   4. feb 2021 A det er altså ikke alle racer der bliver ødelagt af udstilling, om det har noget med brugs vs ikke brugshunde at gøre ved jeg ikke. Men Papillonen ser ikke ud til at have ændret sig ret meget, måske lidt mere pels med tiden, men ikke noget overdrevet eller som har indvirkning på deres aktive liv, ellers ser jeg ikke de store ændringer. smiley
    Men igen Papillonen er ikke en brugshund, men de er da gode til bl.a. Agility, så noget må deres små kroppe jo kunne holde til smiley


  • #137   4. feb 2021 #133

    Aha, så man har ikke en komplet hund, og det, at den arbejder, bliver brugt aktivt, belastet voldsomt, siger INTET om at den er "skruet rigtigt sammen og virker". Det gør derimod 3-4 gange rundt på en rød løber, mens en dommer / inde i fint tøj står og bedømmer hunden .. SÅ ved man, at hunden er komplet og den er skruet rigtigt sammen og virker.

    Lad os dog stoppe al aktivitet med vores brugsracer - lad os ignorere det faktum, at schæferhundene har p.. svært ved at få _øven med over 1 meter springet, lad os udelukkende smide vores hunde et par omgange rundt i en udstillingsring for en dommer .. SÅ kan vi dæleme se at den er rigtigt skruet sammen og virker.

    Hold nu kæft - sorry altså, men det der, er dæleme topmålet af idioti !!!!

    Fat nu for dælen, inden en af os dør, at det er smide sin hund til en lille hjemmebaneprøve med en kendt figurant, ikke på nogen måde beviser at den indeholder noget som helst der bare minder om belastbarhed, arbejdsvilje, samarbejdsevne .. kig på prøverne, kig på point´s, kig på hvilke dommere, der dømte .. og spørg dig selv HVORFOR man aldrig ser nogle af disse hunde til DM eller VM.

    Men det er vel fordi at føreren ikke kunne den dag .. eller noget ..

    Aj men smiley smiley smiley smiley smiley


  • #138   4. feb 2021 A det er altså ikke alle racer der bliver ødelagt af udstilling, om det har noget med brugs vs ikke brugshunde at gøre ved jeg ikke.

    Dét skriver jeg bestemt heller ikke! Jeg skriver derimod om brugsracer, som er skabt til at arbejde. Som avles imod at være pæne, med det resultat at de ikke kan gå, spise, skide, trække vejret osv. Skidt med at deres hjerner er så pulveriserede, at de har bunker af adfærdsproblemer. Men skidt, de er jo pæææææne. Skidt være med at de dør, inden de fylder 4 år, og gerne af alskens spændende sygdomme. Nej nej, men de er jo pæne!

    Hvis man nu tager udgangspunkt i dét hunden engang var, og sådan som den så ud, så burde det vel være det man kunne stræbe efter? I stedet for mere pels, kortere snuder, mere skæve ben, røvhul på rygge, en skalle for lille til en hjerne og alt mulig andet.

    Jeg elsker at se fx mynder, uanset om de er på udstilling eller ej. Fordi de kan dét, som de er skabt til. Selvom de er pæne. Hønsehundene er stadig mestendels som de skal være, omend de fedes op til udstillinger. Generelt er en del af jagthundene sluppet for alt for meget (bortset fra retrieverne, som er totalt smadret i udstillingsudgaverne), og er bare lidt for tykke.

    Men maller som er på højde med ulvehunde, schæfere med deforme ben og deform ryg, fede og kompakte lab/goldens, boxere med flade ansigter.... Jeg forstår ikke hvordan man kan se det smukke i det smiley


  • #139   4. feb 2021 Martine, det er fordi de stiller i Tyskland smiley

  • #140   4. feb 2021 A, hvilke race(r??) har fået skaller, som er for små til hjernen?? smiley

  • #141   4. feb 2021 Jeg vidste ikke at de små grå Schæfer hunde ikke kan springe over en meter! smiley

    Ikke min erfaring, men der er vi forskellige i opfattelsen.

    Der er nogen hobbyer hvor x racer / ting er bare mere seje end andre.

    Min Grosser vinder ingen præmier. Racen har altid haft til formål at beskytte mindre dyr mod "farlige" dyr. Det bærer han stadig præg af.

    Jeg tror at sådan en bette Malle eller Schæfer ville han kunne nakke på et minuts tid (og min er meget lille). Men det er jo ikke nogen sport og da slet ikke acceptabelt. Derfor giver det mere mening at vurdere ham på andre ting.

    Det gælder mange racer. Tiden er løbet fra dem (gælder nok de fleste racer), og man måler andre ting. Dette faktum gør ikke Mallen eller Schæferen mere eller mindre.

    Fedt at vi stadig har de vilde racer! smiley


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #142   4. feb 2021 Men vi vil jo ikke have det som nogen mener er komplet.

    Vi vil have sunde hunde der kan arbejde. Holde livet igennem til det man byder dem. Evner til at lave et ordentlig stykke arbejde.

    Men hvis det er det som man skal lære af. Ellers tak. Det har vi set,hvordan det kan gå.


  • #143   4. feb 2021 AS, cavalier king charles smiley Så vidt jeg ved, kan det også ske hos chihuahua.



  • #144   4. feb 2021 A det er jeg enig i, som jeg sagde jeg ved ikke om det er en brugshunde ting, at de bliver ødelagt af udstilling smiley
    Jeg synes bestemt ikke at udstilling kun er positivt og fedt, men jeg synes heller ikke det kun er dårligt. For mig er det et brugbart redskab og hyggeligt, men jeg har jo så også netop en ret sund race hvor de ikke er blevet total ødelagt af avl efter udseende.


  • #145   4. feb 2021 Jeg tror at sådan en bette Malle eller Schæfer ville han kunne nakke på et minuts tid

    Han skulle jo lige fange dem først - fart er ikke ligefrem noget, racen er kendt for. Men "sejt" - for nu at bruge dit eget udtryk, at din hund er sådan en mean ass mother fucker smiley

    Kom du ud og se lidt konkurrencer - så kan det være, at det vil give mening, det du udtaler dig om .. eller ikke ...


  • #146   4. feb 2021 @Martine.
    Min race er jo ikke lavet til at gå på jagt? Bare skræmme væk, og i sidste ende ved vi begge hvad der ikke er acceptabelt.

    Min hund er ikke en "mean ass mother fucker".

    Han vil stadig bare gøre det der er nødvendigt hvis han bliver presset.

    Der har din race ingen chance, og det ved du godt.

    Hvad har det med din hobby at gøre?


  • #147   4. feb 2021 #131
    Kan du ikke forklare mig, hvorfor der skal et udstillings resultat til at opnå en champion titel i lurecoursing?

    For mig er der mange aspekter i den del.

    De fleste af mynderacerne er jo arbejdsløse i og med coursing jagt ikke længere er tilladt ret mange stede.
    Lure Coursing er jo dybest set meningsfyldt underholdning for arbejdsløse mynder smiley

    Hvis vi gerne vil beholde de forskellige mynderacer med de karakteristika, de hver især indeholder både af sind og skind, mener jeg der må tages mange forskellige midler i brug.

    Konkurrencerne er raceopdelt, var det blot en pærevælling, hvor alle hunde deltog uanset race i samme klasse, måske med et vægt eller højdemål som værende bestemmende for, hvilken klasse hunden stiller i, så var det ligegyldigt hvordan eksteriøret på hunden er.

    Lure coursing er et af de redskaber vi har til at bedømme om en hund rent faktisk har jagtinstinkt og kan følge et bytte. En whippet er ikke nødvendigvis optimalt bygget til det jagtforløb som lurecoursing byder på, men det er det bedste alternativ vi har til den naturlige jagt.

    Hvis vi derfor udelukkende vil avle hunde som er gode til lure coursing, tror jeg vi ender med hunde som ligger forholdsvis langt fra det eksteriør, som racestandarden foreskriver og så er det ikke længere en whippet i mine øjne.
    Det eneste som måske ville holde er størrelsen, som i lure coursing er diskvalificerende størrelse, i modsætning til i udstillingsringen.

    Hos racing whippets ses det modsatte, de er blevet enormt høje de senere år, fordi man ikke har højde, men vægtkrav og selv om størrelse aldrig har været et hovedavlsmål for mig, så synes jeg en whippettæve på 55 cm. er for stor, når racestandarden siger 44-47 cm., En tæve kan ikke deltage i internationale lure coursing konkurrencer, hvis den er over 48 cm.

    Racestandarden indeholder så mange unikke små detaljer, som er væsentlige for en sprinter, der skal nedlægge et bytte og dem vil jeg gerne bibevare for eftertiden, så vi også om hundrede år har whippets der ligner det de er, men fortsat med jagtinstinktet i behold. Jeg ville så ønske, at der var krav til, at dommeren skulle være racespecialist og så kunne udstilling for min skyld godt erstattes af en almindelig eksteriørbedømmelse.

    Lure coursing i FCI regi er for mig lige så meget et avls parameter, som udstilling og evt. mentalbeskrivelse er, ingen af delene kan stå alene, men alle er med til at tegne et billede af den enkelte hund




  • #148   5. feb 2021 #146

    Jamen jeg aner ikke hvad din race har med min sport at gøre .. meget lidt, vil mit postulat være ..
    Men du kan måske forklare mig, hvad det, at din hund - iflg dig ihvertfald - kan lave mos af min på mindre end et minut, har med sagen at gøre?

    Er vi ikke bare ude i "min far er stærkere end din far" - eller er vi helt ovre i at lyne ned og måle?

    For ellers tror jeg i grunden bare, at jeg vil afskrive dit indlæg som endnu et af dine .. skal vi sige MEGET fantasifulde .. et af slagsen, om din hunds "evner" smiley


  • #149   5. feb 2021 #147

    1000 tak for uddybende svar smiley

    Jeg er jo - ikke overraskende - ikke helt enig i det du skriver hele vejen. Men tak ihvertfald for at du svarede smiley


  • #150   5. feb 2021 .. iøvrigt Kirsten - mens du er igang.

    Hvad er forskellen på eksteriørbedømmelse og udstilling ?

    Jeg troede at udstilling var bedømmelse af eksteriør smiley


  • #151   5. feb 2021 Martine - Det havde jeg heller ikke regnet med smiley

    Jeg er ikke så bange for uenighed, heller ikke indenfor egen race, det giver diversitet i avlen og det har aldrig skadet smiley


  • #152   5. feb 2021 Pt. under corona er det blevet ret almindeligt at folk får en eksteriørbedømmelse af deres avlshund, den mulighed har også foreligget før under særlige omstændigheder, med skiftende regler gennem årene.

    En udstilling er en eksteriørbedømmelse, men med et konkurrenceelement ind over også, til en eksteriørbedømmelse giver en dommer blot en kvalitetsbedømmelse af hunden (Excellent, Very Good, Good, Sufficient, Disqualified eller Cannot Be Judged)


  • #153   5. feb 2021 Tak endnu engang smiley

  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #154   5. feb 2021 "Jeg er ikke så bange for uenighed, heller ikke indenfor egen race, det giver diversitet i avlen og det har aldrig skadet :)"

    Det tror jeg du har fuldstændig ret i. Det ville være virkelig trist hvis alle racer kun havde én retning og alle linjer var ens i både væsen og eksteriør. smiley


  • #155   5. feb 2021 Det var dog frygteligt! smiley

  • #156   5. feb 2021 Men hele den her udstilling vs brug diskussion er vel også en diskussion om ekstremer.

    Ekstremt udseende for at vinde en konkurrence om udseende, eller ekstremt sind/drive/bygning for at vinde en konkurrence, som kræver det.
    Som jeg ser det, er det jo begge dele yderpoler af et spektrum. Den ekstreme udstillingsschæfer kan ikke vinde brugskonkurrencer (det er nævnt herinde flere gange) og på samme måde bliver den ekstreme grå schæfer aldrig udstillingschampion. Det Kirsten skriver om ift whippets er vel på en måde midten: når man får hunde som opfylder et vidst udseende (så en races ydre karakteristika beholdes) og som opfylder nogle krav om fysisk udfoldelse (så en races indre karakteristika opretholdes).

    Og så er der folk, der mener det ene er bedre end det andet og PUFF diskussion smiley


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #157   5. feb 2021 I malionisen ser man også at der er efterspørgsel på uønsket farver. Jeg tror det hedder blå (de er ekstremt mørke men i en koldere farve hvor mallen skal være varm gul)
    De har hverken brugsegenskaber eller kan bruges til udstilling - men er bare efterspurgt af folk der kun går efter farven.
    Det trækker jo i en helt forkert retning hvor hverken eksteriøret eller temperamentet passer til racen. Jeg synes de "opdrættere" er en kæmpe trussel for en race, når de avler udelukkende ud fra (uønsket) farve.. Det problem er der sikkert også andre racer der har..


  • #158   5. feb 2021 @Mathias M: Ja, den slags ser man i rigtigt mange racer. I Irsk Terrier har vi en amerikansk opdrætter, der laver black and tan og forsøger at markedsføre dem som 'oprindelige'. Og ja, varianten har forekommet. Men den har aldrig været særlig udbredt og det er over 150 år siden man besluttede at racen var rød og ikke andet smiley Og nej, så længe det 'specielle' er noget som fx anses for en fejl i racen så er faren ikke så stor.
    Det er straks værre når det 'specielle' som folk flokkes om er indenfor standarden.
    Labradoren startede hele den 'brune bølge': for 30 år siden så man stort set aldrig en brun lab. Nu ser man dem på alle gadehjørner og man kan dårligt anse dem for specielle mere smiley Mange af dem er mildst talt ikke særlig pænt skruet sammen og de er vist nærmest blottet for evner som jagthunde. De er nærmest skoleeksemplet på hvad der sker når fokus så ekstremt ensidigt er på én ganske bestemt 'attribute'.
    Lige nu skal nærmest alle racer så være brune smiley


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #159   5. feb 2021 Jeg synes bare ikke ensporethed er godt for nogen race. Hvis man hele tiden fokuserer på at (jeg bruger Mali som eksempel fordi den kender jeg) skal være mørkere og mørkere så tager man ikke henset til noget som helst andet end farven. Så er det bare de mørkeste individer der får lov at avle uden at skele til om eksteriør eller temperament passer til racen. Der bliver avlet på sindssygt dårligt væsen bare fordi den er meget mørk.
    Det kan ikke være godt - man bør skele til væsen, sundhed samt sundt eksteriør der i mallens tilfælde kan holde til det arbejde den udfører. Der skal være fokus på mere end én ting - og så synes jeg ikke det er skade til at avle efter den type man selv kan lide som opdrætter. Mange brugshunderacer er jo ydeligere opdelt end blot udstilling og brugs fordi forskellige typer egner sig til forskellige sport. Det synes jeg er helt okay - vi kan alle sammen lige forskellige typer inden for racen men det må bare ikke blive for ensporet når man avler. Og det går begge veje for både brugslinjer og udstillingslinjer


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #160   5. feb 2021 I mallens tilfælde tiltrækker det helt klart også de forkerte typer. Dem der har set en video af en malinois der springer gennem en bilrude og bider eller springer op af mure osv. de kan ikke købe ved andre opdrættere..
    Det er dem der vælger den mørke fordi den er 'flottere' og så er det ligemeget den hverken ligner racestandarden eller opfører sig som en malle med arbejdsegenskaber.
    Og så er det racens ry det skader, når
    De bider nogen, fordi der er nogen der vælger at avle den type som jo ikke vil tiltrække hverken udstilling eller brugshundefolk fordi fokus ligger på en farve.


  • #161   5. feb 2021 Mette mon ikke der er brugt Airedale?
    En Amerikansk BYB/puppymill laver fuld sorte og røde Airedales. Sorte Airedales eksisterer ikke. Meget tand kan dig forekomme ved selektiv avl. Det "pudsige" er også, at de ikke er racetypiske i eksteriør.


  • #162   5. feb 2021 Silver labs er de nye brune labber
    Der var sådan en på vores hvalpehold, den lignede sjovt nok en weimaraner, hvilket træneren også gættede på, men blev irettesat med at det var en REN silverlab


  • #163   5. feb 2021 Nu mht. snakken om brugsprøver og udstilling, jeg synes at de skal gå hånd i hånd, hvis man sigter efter en udstillings ch, hvis altså at racen også har prøver. Den ene af mine bruger jeg til begge dele hun er en af de bedst præmierede dualhunde i DK i sin race, faktisk tror jeg at hun er den bedst præmierede smiley hun har mange udstillingstitler: DKCH SECH(U) LUCH NOCH NORDCH DEVDHCH DECH CIB DKJV13 DKV13 DEBDJSG13 DEH-JSGDO13 DEJCH DEVDHJCH DEBDSG14 DEH-SGDO14 BELXW(LU)15 . Hun har også taget diverse apporteringsprøver i varierende sværhedsgrader, en enkelt sweissprøve som bedste spaniel + hun er startet på at gå i Vinderklasse på markprøve, så man behøver bestemt ikke kun at bruge hundene til én ting.
    I en af de andre racer jeg har, skal man have præmiering på markprøve for at kunne blive udst.ch, og du skal bruge en vg på udstilling for at kunne gå i vinderklasse på markprøverne, så der går det hånd i hånd.


  • #164   5. feb 2021 @159: ".........så tager man ikke henset til noget som helst andet end farven. Så er det bare de mørkeste individer der får lov at avle uden at skele til om eksteriør eller temperament passer til racen." Præcis smiley Som regel er det dog erfaringsmæssigt noget mere ødelæggende for en race at fokusere på eksteriør frem for brugsegenskaber/mentale egenskaber smiley
    @161: Jo udseendet på hundene kunne bestemt tyde på det smiley


  • #165   5. feb 2021 Nu mht. snakken om brugsprøver og udstilling, jeg synes at de skal gå hånd i hånd,

    Hvorfor?



  • #166   5. feb 2021 Jeg kunne godt se formålet med, at alle hunde inden avl, skulle bevise deres værd i brug. Den anden vej har jeg svært ved at se formålet. Med mindre hunden skal bruges i avl, og i øvrigt bedømmes som den hund den er (at en brugsschæfer bedømmes som sådan, og ikke på højavlens standard).

    Men nu er der jo ikke udstillingskrav på alle racer, så det skal der selvfølgelig heller ikke være for de hunde, som er brugshunde, i stedet for avlshunde. Det er da pudsigt at man har større krav til eksteriør på hunde der bruges, frem for hunde der bruges i avl (uden at have gået i brugsprøver).


  • #167   5. feb 2021 A det er jo ikke alle hunde der "bruges" til noget. Selskabsracerne har ikke så nemt ved at bevise deres værd

  • #168   5. feb 2021 Nej, men jeg tænker heller ikke at selskabshunde stiller i særlig mange brugsprøver, med krav om udstilling smiley

    Men man kunne fx have krav om mentaltest, hvis der ikke er relevant brugsprøve.


  • #169   5. feb 2021 A der er faktisk en del selskabsracer der ikke har en ønskeprofil. Det er super ærgerligt, for jeg synes det er en rigtig god ting for hundene at få, især de der skal i avl.

    Hvis Teemo skal i avl, og det ved jeg jo ikke for han er kun 1 år gammel, men jeg håber og det er da også noget jeg arbejder hen mod at finde ud af. Så skal han mentaltestes, tjekkes for sygdomme, jeg regner med at tage AD og HD med selvom det ikke er noget racen lider af, men hvorfor ikke gøre det når man alligevel er afsted.
    Og så vil jeg gerne udover udstilling, som jo er den store ting i min race, gerne vise at han duer til noget. Lige nu arbejder vi mod at blive trick champions, dette fordi det er enormt sjovt, men også fordi jeg synes det viser forskellige egenskaber, da det kræver en bred vifte af ting smiley
    Jeg ved det nok ikke lige kan sammenlignes med brugshunde og deres prøver, men jeg kan godt lide at kunne vise at min hund kan mere end sidde og se sød ud på sofaen.
    Hvad vi giver os i kast med efter må tiden vise, måske færdighedsprøverne smiley


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #170   5. feb 2021 Jeg forstår ingenting. Man har en race som er verdensklasse på sit felt.

    Så har man racer som ikke kan følge med.

    Det er så den først nævnte som skal lære af de andre. Burde det ikke være omvendt.


  • #171   5. feb 2021 Martine, hvis man aldrig bedømmer racerne på deres racetypisk udseende og altid kun fokuserer på egenskaber, så "forsvinder" racen vel? Altså så har man vel på sigt ingen racer men istedet en type som er god til agility, en type som er god til sporarbejde, en til hyrdning, en til vagt, etc.

    Jeg synes personligt det ville være en skam, hvis racernes særpræg skulle forsvinde.


  • #172   5. feb 2021 Der var rigtig mange racer der ville nyde rigtig godt af at der blev fokuseret lidt mere på 'indhold' og ikke bare 'indpakning'. En del af det der giver en race et ganske bestemt temperament hænger jo netop sammen med dens oprindelige brugsegenskaber. Fx en retriever er som den er netop fordi den er lavet til det den er. Derfor er det da vigtigt at man forsøger at bibeholde oprindelige egenskaber. Så ja, tak til flere obligatoriske prøver og/eller mentalbeskrivelse inden avlsgodkendelse.
    Hvorfor skal det være forbeholdt for ejere af en mindre skare af racer, der stadig bruges til et eller andet, at kunne gå ud købe en hvalp med en vis garanti for at sindet og de mentale egenskaber er i orden? Jeg har set min andel af 'selskabshunde'/'familiehunde' med et virkeligt dårligt og skrøbeligt sind. Som næsten med statsgaranti bunder i at der er blevet avlet på hunde, der skulle have været sorteret fra som avlsdyr.


  • #173   5. feb 2021 kan en poste et link til en blå malle?

    bare nysgerrig på hvordan de ser ud

    opstår farven spontant eller er der blandet andet ind?

    jeg har set nogle malle lignende hunde på fb som der var hollænder i.



  • #174   5. feb 2021 dem her? er den ren?

    står som belgisk malle blue ... men nettet er fuld af bavl


    profilbillede
  • #175   5. feb 2021 den her er der da vist husky i?
    blå øjne...

    ja det ligner en glidebane for en race der rent faktisk fungerer. trist

    hvis det er dem jeg googler frem som der hentydes til


    profilbillede
  • #176   5. feb 2021 Martine, hvis man aldrig bedømmer racerne på deres racetypisk udseende og altid kun fokuserer på egenskaber, så "forsvinder" racen vel?

    Det passer jo ikke. Malinois er avlet i over 100 år, og ser man på billeder fra "dengang" kan du tydeligt se, at det er den samme race som idag.

    Det modsatte kan man så sige om schæferhunden - som er blevet avlet i næsten ligeså lang tid. Billeder fra dengang viser en hundetype, som ikke er forenelig med den schæferhund vi ser idag.

    Så hvis det skulle være formålet - "at racen skal ligne det den er" - så har historien vist, at udstilling IKKE er vejen til at få det til at ske.


  • #177   5. feb 2021

    profilbillede
  • #178   5. feb 2021

    profilbillede
  • #179   5. feb 2021

    profilbillede
  • #180   5. feb 2021

    profilbillede
  • #181   5. feb 2021

    profilbillede
  • #182   5. feb 2021 Jeg kunne godt blive ved, men jeg tænker at det er forstået allerede ?

  • #183   5. feb 2021 Var der ikke noget med, at den øverste af terrierne ikke var en buller, men en anden gammel terrierrace?

  • #184   5. feb 2021 Så tag denne her i stedet for - works for me.

    profilbillede
  • #185   5. feb 2021 Martine det er heldigvis ikke alle racer der bliver ødelagt af at blive udstillet. Igen kan jeg nævne papillon/phalene, fordi det er den race jeg kender bedst på det punkt, de ligner ret meget sig selv, og de bliver udstillet i stor stil. smiley
    Igen de er ikke brugshunde, så det er muligvis derfor, men udstilling behøver ikke nødvendigvis at være noget negativt.

    Det er selvfølgelig pisse ærgerligt og virkelig synd at det er det ved nogle. Schæferne forstår jeg slet ikke hverken i forhold til selve udstillingen, men også at nogle har lyst til at avle dem sådan.


  • #186   5. feb 2021 Jeg udtaler mig ikke om at racer bliver ødelagt af udstilling, eller at det er negativt.

    Jeg stillede et spørgsmål om hvorfor brugs og udstilling bør gå hånd i hånd - og fik et svar, som jeg reagerer på.


  • #187   5. feb 2021 Martine det er dette skriv jeg kommentere på: Så hvis det skulle være formålet - "at racen skal ligne det den er" - så har historien vist, at udstilling IKKE er vejen til at få det til at ske.

    Det kan da godt være jeg misforstår det, men for nogle racer er det jo med udstilling man fastholder det. Om det havde været ligesådan uden kan jeg jo kun gisne om.
    Nu nævner Kirsten jo også at ved Whippets ville de miste udseendet på den racetypiske whippet, hvis de udelukkende avlede efter deres brugsegenskaber, så der giver det jo fint mening at det går hånd i hånd, for at beholde hunden som den er skabt, men stadig beholde dens brugsegenskaber.


  • #188   5. feb 2021 Jeg kommenterer på det svar jeg fik på at udstilling og brug skal gå hånd i hånd.

    Ikke på hvordan man avler selskabshund, eller mynder.


  • #189   5. feb 2021 Der er helt sikkert mange racer som er blevet spoleret gennem årene, men man skal også passe på med at tro alt ubetinget var bedre i gamle dage.
    Mange af datidens gravhunde (ca. 1900) så sådan her ud:


    profilbillede
  • #190   5. feb 2021 Jeg tvivler på, det er sundere end dette smiley

    profilbillede
  • #191   5. feb 2021 og så lige et yndlingsbillede, maleri fra 1725 af Jean-Batiste Oudry, det forestiller to mynder af whippettype, Misse og Turlu som tilhørte Louis XV. Det er ikke greyhouds dem har han malet på andre billeder og de ser anderledes ud og er tydligt større. Misse er afbilledet på andre malerier og hun er som en af de store spaniels i størrelse.
    De to hund ligger ikke så langt fra vore dages whippets og mange af de racetypiske detaljer er de samme smiley


    profilbillede
  • #192   5. feb 2021 Jeg forsøger bare at få svar på mit spørgsmål.

    Malinois er en sundere race end en schæferhund og har ikke ændret udseende i nær samme grad, så jeg forstår stadig ikke hvorfor brugs og udstilling skal gå hånd i hånd.


  • #193   5. feb 2021 Martine, jeg tror ikke at det er noget, man KAN få svar på. For jeg tror ikke at folk kan formulere argumenterne for, at brugshunde bør udstilles, men at avlshunde ikke skal brugsprøves.

    I et brugsprogram, viser hunden sine evner. De kan svinge på dagen, fordi hunden er træt, føreren er uoplagt eller andre ting.

    I en udstillingsring viser racen, ifølge denne tråd, hvor “racetypisk” den er, rent udseendemæssigt. Betyder det så, at man ikke avler på den hund, som den polske dommer synes har et for stejlt stop, for flad snude, for dårligt vinklet osv.? Selvom den franske dommer dagen efter lader den vinde klassen?

    Når én dommer synes at hunden ikke er racetypisk, er den vel ude for good, uanset at en anden synes den er smuk. For racetype kan vel ikke fortolkes? Eller tørres af på at hunden har en dårlig dag? En dårlig dag giver jo ikke forkerte vinker, røvhul på ryggen eller mast ansigt?

    De racer, som er skabt til at arbejde, og som stadig arbejder, bibeholder i store træk deres udseende. Fordi ydeevne og udseende hænger sammen. De racer som har ændret udseende med udstillinger, kan heller ikke arbejde. En labrador der ikke kan apportere, er ikke en labrador. En schæfer der ikke kan gå på sine bagben, er ikke en schæfer.

    Men det er sikkert fordi alle udstillingsmodellerne, der faktisk kan arbejde, lige er i Tyskland den dag smiley


  • #196   5. feb 2021 #193
    "Når én dommer synes at hunden ikke er racetypisk, er den vel ude for good, uanset at en anden synes den er smuk. For racetype kan vel ikke fortolkes? "

    Jo, det kan det i høj grad for rigtig mange racer og det er både en velsignelse og en forbandelse.
    En velsignelse, når det medfører at der accepteres en forholdsvis stor spredning i en race rent eksteriørmæssigt, en forbandelse, når tolkningen af racestandarden lader ekstremerne vinde i avlen.

    Et par eksempler fra whippetstandarden:
    Ryggen Bred, godt muskuløs og fast, noget lang
    Knæ: Velvinklede – uden overdrivelse
    Lænd: Giver indtryk af styrke og kraft

    Jeg kunne fortsætte rækken, men hvad er eksempelvis en noget lang ryg?



  • #197   5. feb 2021 De racer, som er skabt til at arbejde, og som stadig arbejder, bibeholder i store træk deres udseende. Fordi ydeevne og udseende hænger sammen.

    Spot on !

    Jeg synes iøvrigt også at det er sært, at udstillingsfolket tit og ofte udtaler at brugshundene bør udstilles - det er ekstremt sjældent, brugsfolket mener, at udstillingshunde bør have prøver.


  • #198   5. feb 2021 Min venindes (udstillings) lab fik lørdag at vide, at hun var perfekt, og vandt sin klasse eller alder, eller hvad det nu var. Dagen efter røg hun ud, fordi hun havde for lange (LANGE!!!!) ben. Hun er en ret kortbenet lab, set i forhold til dem der kan løbe, men nej, hun har ikke de der corgi-ben som nogle af dem har.

    Jeg kan ikke forstå at benlængde kan fortolkes? Ligesom schæferen dyk. Der er sat grader på vinklen, så det må da for pokker kunne måles. Hvordan kan det fortolkes?

    At en lab, som har gået en markprøve ugen før, får at vide, at “din hund mangler krop - den skal altså fede op, før den kan vinde”. Hvordan kan flæsk præmieres? smiley

    Ud fra det, du skriver, Kirsten, har jeg bare virkelig (virkelig, virkelig) svært ved at se, hvad det skulle gavne brugshunde.


  • #199   5. feb 2021 En tidligere træningskammerat med Bouvier des Flandres, fedede også sin hund op, når udstillingssæsonen startede. Ellers kunne den ikke få bedste præmiering.
    Til gengæld blev den så endnu mere langsom og kunne ikke holde fast i ærmet på det lange, men røg af stort set hver gang.

    Så mit spørgsmål til "brugs- og udstilling bør gå hånd i hånd" .. hvorfor?????


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #200   5. feb 2021 Jeg tror ikke du får nogen gode begrundelser. Ganske enkelt fordi der ikke er nogen.

    Det er ikke let at argumentere for noget som kan modbevises.

    Kan man beholde en standard uden at udstille. Tydeligvis.

    Gavner det racens kvaliteter som brugshund at udstille. Tydeligvis ikke.

    Hvad er der så tilbage.


  • #201   5. feb 2021 #200

    smiley - så enkelt kunne det siges


  • #202   5. feb 2021 Martine,
    Det var blot mine umiddelbare tanker, ikke et definitivt svar.. Jeg kan også godt se din pointe ift de sidste par indlæg.


  • #203   5. feb 2021 A-S

    Fair nok - jeg synes bare at det er utroligt, at noget så indlysende, kan være så svært at forstå smiley

    Og nej, det er ikke dit indlæg jeg hentyder til.


  • #204   5. feb 2021 Er det en brugshund at rende rundt i en ring og gø af en figurant? Jeg synes de er latterligt sjove, da alt hvad de kan holde til er en der løber væk....

    Det er en hobby! Intet andet! Køterne kan det er de er avlet efter.

    Malle nu i gamle dage Schæfer.

    Kan man så blande det med udstilling. Øh muligvis, hvis det gav mening, hvilket jeg ikke ser.

    Vil man bare lave de mest effektive hunde til en eller anden hobby som er helt vild! så er udseende da ligegyldig. Altså som i total! LIgesom det Martine leger med.

    De gør sku da ikke køteren federe eller bedre end andre racer. Den er bare avlet til en hobby.

    Levede min race efter dens "hobby", så avlede jeg endnu en Kangal. Den giver ikke mening for 99 procent af alle.

    Jeg forstår ikke fascinationen af ekstremt. Køteren kan en sport! JA! Det kan Kirstens også.

    Det er bare en hobby! Fedt hvis i begge bliver verdensmester i jeres! smiley


  • #205   5. feb 2021 Jeg synes de er latterligt sjove, da alt hvad de kan holde til er en der løber væk....

    Det er du også - jeg elsker du aldrig er for fin til at udstille din absolut uvidenhed i dette her hundeforum smiley


  • #206   5. feb 2021 @Martine!
    Enig i, at jeg kilder din irritation at jeg lige napper din sejhed ud af Mallen.. smiley


  • #207   5. feb 2021 Min sejhed ud af mallen ??????

    Du er med på, at det er hunden, ikke mig, der er på mit profilbillede, ik ?


  • #208   5. feb 2021 @Martine!
    Wow, sejt ordspil du lige leverede der! You are the best! smiley


  • #209   5. feb 2021 Nej, det er jeg nu ikke Martin - men jeg kan da sagtens se, at det virker sådan, når du står ved siden af smiley

  • #210   5. feb 2021 @Martine!
    Enig. Du får en sejrs video og det sidste ord!

    Du får den i dybeste respekt...

    https://youtu.be/ekM0VflXyok

    Jeg synes du skal vinde det mesterskab! Så skal jeg nok bukke i respekt!

    PS: Min køter hapser stadig din, selvom ingen avler efter det. Det giver ikke mening mere.... smiley


  • #211   5. feb 2021 PS: Min køter hapser stadig din, selvom ingen avler efter det. Det giver ikke mening mere.... smiley

    Og du virker som om du sidder og nulrer dig en halvfed ved tanken ... men ja, jeg kunne jo tage fejl .. eller noget smiley


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #212   5. feb 2021 Det gør da ikke køteren bedre en andre racer.

    Stop nu. Der er altså stadig hunde som bruges hos politi,militær,redningshunde osv. De har en vigtig funktion.

    Selvfølgelig er det ikke ligemeget hvilken hunde man kan bruge.


  • #213   5. feb 2021 @Martine.
    NU er du bare klam! Sikke da noget ulækkert noget at sige. Yrk!


  • #214   5. feb 2021 Jeg er ikke bare sikker, men fuldstændig overbevist om, at Martines p*k er større end Martins smiley smiley smiley


  • #215   5. feb 2021 Martin

    Herfra hvor jeg sidder, er det nu mere dig, der er det smiley


  • #216   5. feb 2021 Enig Max - men tænk alligevel hvor sejt det må være, at have en hund som kan tæve alle dem, der rent faktisk kan bruges til noget, der giver mening.

    Si´r det bare smiley


  • #217   5. feb 2021 Selvom jeg aldrig kommer til at eje en Malle (jeg er slet ikke dygtig nok en hundefører til det) og jeg ikke synes de er specielt kønne, så beundre jeg altså racen og deres ejere, for de er sgu da pisse seje! Hvad de ikke kan er da slet ikke værd at skrive hjem om. smiley

    Jeg forstår så ikke helt hvorfor eller hvordan det er en ting man føler der er værd at prale om, at ens hund kan slå en anden hund ihjel.. Teemo ville også vinde kampen mod Rosa, hvis altså ikke det var sådan at mine ikke går og slår hinanden ihjel, men i stedet putter eller leger sammen, det siger egentligt ikke ret meget om hunden synes jeg ikke..
    Nej hvis mig en hund der er så smidig at den kan balancere på en snor, springe jeg ved ikke hvor højt i en lige linje op i luften, som er så udholdende at den kan arbejde som Mallen gør, det er sgu da imponerende.


    P.S. i tilfælde af at nogen tror ud fra mit skriv tidligere at jeg mener alle hunde skal udstilles, så gør jeg ikke, men jeg synes altid man skal stræbe efter at lave gode sunde racetypiske hunde med deres egenskaber i takt. Så er jeg egentligt ligeglad med om du har rendt rundt i en ring, eller om du er så meget inde i racen at du godt selv kan se med objektive briller på hvor hunden har fejl og mangler smiley
    Jeg synes det er pisse ærgerligt når racer bliver ødelagt uanset grunden, og jeg synes det er pisse ærgerligt at udstilling ikke nødvendigvis er en kvalitetsstempling af hunden og at de ikke i alle racer arbejder imod ovennævnte. Jeg vil ikke se tykke hunde, hunde der bliver avlet så ekstremt at det ødelægger deres brug, sundhed og livskvalitet. Men jeg vil gerne se hundene som præcis hvad de skal være på udstillingerne, men det er et drømme scenarie at alle racer kunne have det sådan, men kunne det ikke være fedt hvis det faktisk var sådan i alle racer at brugsegenskaber og prøver kunne gå hånd i hånd med udstilling? så man kunne klare sig godt begge steder uden at gå på kompromis? smiley


  • #218   5. feb 2021 OK ! Så gik der vist det sædvanlige killing miav i det!

    Rikke tillader desværre ikke at jeg svarer igen. Godt for jer!

    For svarede jeg igen nu så ville ville jeg blive frosset.

    Beklager at jeg ikke kan jorde jer! Det ville ellers være så sjovt for mig! ;-D


  • #219   5. feb 2021 Jeg forstår så ikke helt hvorfor eller hvordan det er en ting man føler der er værd at prale om, at ens hund kan slå en anden hund ihjel..

    Det er edderdylme også underligt smiley


  • #220   5. feb 2021
    Beklager at jeg ikke kan jorde jer! Det ville ellers være så sjovt for mig! ;-D


    Ja, det ville det ha været .. men du må nok hellere holde dig til hende derhjemme. Det er vist nogenlunde hvad du har format til at håndtere smiley


  • #221   5. feb 2021 smiley smiley smiley


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #222   5. feb 2021 Så deeet..

  • #223   5. feb 2021 @My Only.
    Det håber jeg da heller ikke at du tror jeg synes!

    En Grosser er nok en af den bedste køtere i verden med andre racer. Altså hvis de er mindre end ham. Det er Mallen jo, altså den er da sød og nuttet i hans øjne?

    Der hvor jeg nævner det, er når hobbyhunde folket gerne vil sige deres er så gode. Der er jeg jo enig! Men de er jo avlet efter det!

    De er så seje, men de er jo lavet til sjov og sport. Hvorfor er det forkert at min race er lavet til forsvar? Ingen avler vel engang efter det mere?

    Jeg tror at det provoker Martine, da hun ved hun kan træne og træne. Min køter ville bare aflive hendes hvis den angreb.

    Jeg forstår ikke hendes, Mathias pigen og Karen Killings surhed!?

    Så meget at jeg ikke engang gad tage endnu en tur i fryseren. Reelt er det jo ligegyldigt. Køteren ville jo stadig med sit flæske bid bare sige Haps! smiley

    Hvorfor gør faktum ondt?


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #224   5. feb 2021 smiley

  • #225   5. feb 2021 Gad vide hvad der blev af ham her?

    https://www.hundegalleri.dk/forum/off-topic/691773-hjaelp_den_perfekte_hund_i_forhold_til_egenskaber

    Martin, du er direkte imbecil at høre på. Altså, sådan virkelig, virkelig ubegavet. Kan du ikke selv se, hvor dumt det er, at du bliver ved med at ævle om, at din fars madpakke er større end Martines? Hvis du nu trækker vejret bare et enkelt sekund, kan du så ikke SE det? Det er så pinligt, og det stikker en lille smule af.

    Nu skidt, det er jo sjovt nok at være vidne til. Når nu man ikke gider hoppe på Nationen smiley


  • #226   5. feb 2021 Martin jeg forstår ikke din logik. Hvorfor skulle en Malle angribe din hund? det er da så vidt jeg ved ikke hvad de er hverken avlet eller trænet til, så det giver da ingen mening at diskutere om din hund ville vinde kampen eller ej.

    Det er da fint at din hund er lavet til at forsvare dit hjem og dig, men det giver bare ingen mening i denne sammenhæng.. Mine hunde er også fantastiske til selskab, for det er det de er avlet til, men det har da intet med Mallens arbejde at gøre? Eller er mine bedre selskab end en malle?

    Nå lige meget jeg forstår det ikke, og kommer nok heller ikke til at forstå det, så vi lader det bare lægge.


  • #227   5. feb 2021 #204
    Jeg forstår ikke fascinationen af ekstremt. Køteren kan en sport! JA! Det kan Kirstens også.

    Jeg forstår godt fascinationen. Min interesse er så endnu smallere end IGP smiley
    Jeg elsker specialisterne, de som i den grad er bygget til og i den grad avlet mod den smalle anvendelse.

    Jeg har haft gravhunde i rigtig mange år og springet fra dem til whippet er i virkeligheden ikke særlig stort. Gravhundene er så bare næse, hvor whipperne er syn smiley

    Jeg krummer tæer, når nogle vil have en alsidig whippet uden jagtinstinkt, køb noget andet! En whippet er bygget til fart, er adræt og har et jagtinstinkt i den høje ende. Min Bianchi skriger , som fik hun bank, når hun ser en kat eller hare, pupillerne bliver store og hver en muskel i kroppen spændes og man kan godt glemme alt om at komme i kontakt med hende

    Så snart "byttet" er ude af syne er hun fuldstændig nærværende og afslappet igen, men at lære hende bassale kommandoer, glem det, det giver ingen mening i hendes hoved.

    For mig er det fascinernede og en gave at bo med en hund som hende smiley hvor andre ville finde det belastende smiley

    Engang ville hendes egenskaber give mad på bordet, i dag er de "værdiløse", men skal egenskaberne af den grund nedtones. Ikke hvis man spørger mig, men samtidig må man gerne kunne genkende Misse og Turlu i deres ydre smiley


    profilbillede
  • #228   5. feb 2021 Bianchi er jo en helt særlig slags lækker smiley

  • #229   5. feb 2021 @My Only!
    Min køter skal aldrig forsvare mit hjem! Ej heller mod nogen mennesker eller hunde! Det skal jeg nok klare selv! smiley

    Det jeg ikke gider er den der , at x ting er sejere end andre.

    Lad nu bare folk dyrke deres hobby! Og guderne skal vide jeg hylder dem der vinder!


  • #230   5. feb 2021 De er så seje, men de er jo lavet til sjov og sport.

    Igen flasher du din manglende viden. Hvor tror du politi- og militærhunde, for nu bare at nævne de to grupper, kommer fra. Himlen ??

    Jeg tror at det provoker Martine, da hun ved hun kan træne og træne. Min køter ville bare aflive hendes hvis den angreb.

    Du skal ikke tro - du skal vide .. og det gør du helt tydeligt ikke.

    Og igen Martin - sæt proppen på flasken og få hånden ud af bukserne .. du er roet ALT for langt ud på søen nu


  • #231   5. feb 2021 @Martine.
    Jeg ved godt at du er en killing. Miav!

    Havde jeg skrevet det du skiver nu, så var jeg udelukket fra HG.

    Med nuværende Rikke, så må jeg acceptere! smiley


  • #232   5. feb 2021 Martin jeg læser ingen steder at Martines hunde eller race er sejere end alle andre, de er bare virkelig seje til det de er lavet til. Ligesom Kirstens whippets.
    Men jeg kan da godt forstå hvis Martine synes at hendes hunde og race er den sejeste og bedste i verden, for det er jo de hunde hun brænder for. Det ville jo være dumt af hende at have maller hvis det var en stor vogter hun ville have.

    Mallen er en enestående race der virkelig kan noget.

    Mine hunde er også fantastiske på deres måde, men jeg kan træne fra i dag og resten af mit liv og mine ville ikke kunne det en malle kan. Så er de nok gode til noget andet og i mine øjne er de jo selvfølgelig perfekte, men det ændre bare ikke på at Mallen altså er avlet til at kunne det den kan og at den er pisse sej til det. På det felt er det muligvis den sejeste race (jeg er ikke nok inde i det til at vide hvilke racer der er i spil der)

    Ligesom border collien er pisse god til agility og du ofte ser dem vinde, samtidig er de pisse gode hyrde hunde (hvis de bliver avlet efter det)
    indenfor alle grupper findes der hunde der bare vil være bedst og sejest til det de er lavet til, alle racer kan ikke være nr 1 i alt.


  • #233   5. feb 2021 Men jeg kan da godt forstå hvis Martine synes at hendes hunde og race er den sejeste

    Jeg elsker min hund upassende meget - men når det kommer til at være "sej" .. så er jeg altså mere imponeret af de små terriers. De er seje med masser af sej på, og her synes jeg ikke helt at mallen kan være med smiley


  • #234   5. feb 2021 #231

    Som jeg skrev - hold dig til hende den føjelige og godt opdragede, du har derhjemme. Danske kvinder er du ikke mand nok til .. bare et råd herfra.


  • #235   5. feb 2021 Martine terrierne er altså også noget helt specielt, på en fed måde smiley Jeg synes egentligt de fleste, hvis ikke alle racer er fantastiske, når de bliver avlet sunde og hvad de er gode til og får lov til det.

  • #236   5. feb 2021 @My...
    Så er det nok mig der har misforstået Martines holdning til udstilling.

    Jeg er da ligeglad med at x synes ens hund er den sejeste? Hvad kan x bruge det til-

    Jeg ved at at jeg altid har rost Mallen så det skal vi da ikke debattere?


  • #237   5. feb 2021 #235

    Jeg er også vældig fan af hunde - helt generelt smiley

    Men der er enkelte racer, som for mig stikker lidt ud.
    Mallen - selvfølgelig - er en .. men de der små terriers har altså også min store beundring. De er så kompromisløse på en fantastisk måde smiley


  • #238   5. feb 2021 233#

    Jeg elsker min hund upassende meget - men når det kommer til at være "sej" .. så er jeg altså mere imponeret af de små terriers. De er seje med masser af sej på

    Jeg "truer" familen med, at når jeg bliver gammel kan de møde mig med en lille hysterisk tysk jagtterrier i rollatorkurven smiley

    Det bliver nok ikke en realitet, for i virkeligheden kan jeg nok ikke nænne at anskaffe mig en hund, hvis behov jeg ikke kan opfylde, men jeg er vild med tyskere, patterdale, jack russel og australsk terrier af den rette støbning smiley


  • #239   5. feb 2021 Det bliver nok ikke en realitet, for i virkeligheden kan jeg nok ikke nænne at anskaffe mig en hund, hvis behov jeg ikke kan opfylde, men jeg er vild med tyskere, patterdale, jack russel og australsk terrier af den rette støbning

    Jeg er helt enig her.
    Min barndomshund var en australsk terrier - Sofus - som iøvrigt var hale kuperet.
    Fræk som en slagterhund, var han.
    Men også ham, jeg sammen med grundlagde min store passion for hundetræning.
    Da jeg var 12-13 år gammel, havde jeg lært ham en del tricks.
    Blandt andet, kunne jeg dække ham af på lang afstand vha håndtegn, kan jeg huske.

    Fed lille hund var han smiley


  • #240   5. feb 2021 Fell terrierne er nu også en skrapsak.

    Martine terrierne kan da også fint lære håndtegn. De vil rigtig gerne arbejde.

    Desværre er gravtræning (ok der findes kunstræv) forbudt og ligeså er det ikke tilladt med Barnhunt i Danmark, så vi kan ikke rigtig træne vores terriers under "kontrollerede" forhold.


  • #241   6. feb 2021 Min forrige-forrige hund (før Thor og yorkierne) var en rød australsk terrier. Verdens bedste hund nogensinde.
    Vi havde haft et par westies derhjemme, men jeg skulle udfordres lidt på træningen og valgte min "hadehund nr. 1" - aussien.
    Det blev så til yndlingshund nr 1 igennem de 12 år jeg havde ham. Superfed træningsmakker!
    Jeg får aldrig én som ham igen.
    Jeg vil gerne have aussie en dag igen, men der går nogle år, før jeg er klar til det.

    Til gengæld imponeres jeg til stadighed over yorkiernes drive og iver ift træning og vores forskellige former for sport, muse/rottejagt m.m.
    De er nogle seje små bæster.


  • #242   6. feb 2021 Louise,
    Hvorfor er barnhunt ikke tilladt?? smiley


  • #243   6. feb 2021 A-S fordi der bruges levedne rotter. Så har DTK prøvet med Terrier race. Der bruges rottefært, men der sidder Amerikanerne på ophavsretten, og den er vist ikke billig at få lov at "låne".

  • #244   6. feb 2021 Martine terrierne kan da også fint lære håndtegn.

    Øh, er det ikke også det jeg skriver?

    Fell terrier er da vist en gruppe af forskellige terriers ? Patterdale er en af dem, og den er jeg også fan af.
    Jeg fornemmer bare, at hvis man skal have en tysker eller en "patter", skal man nok ud i at bruge kræet noget mere aktivt og i discipliner, som jeg ikke har interesse i smiley


  • #245   6. feb 2021 Åh ok, jeg har forvekslet det med Terrier Race så..

  • #246   6. feb 2021 Martine jo du gør. Jeg læser det bare som om, at det var meget overraskende for dig. Derfor min reaktion.


  • #247   6. feb 2021 Jeg var 12 !!
    Ved ikke om jeg var overrasket, jeg lærte ham det bare ...


  • #249   6. feb 2021 Sofia nej det tænker jeg ikke. Så går ideen lidt væk.

  • #250   6. feb 2021 Jeg ved ikke hvordan det fungere, så undskyld hvis det lyder komplet tåbeligt. Men kunne man alliere sig med tamrotte ejere og så de har et lille stykke stof eller lign i deres bur i nogle dage op til at man skal bruge det og så man på den måde får færten af rotte? Det er måske ikke den bedste løsning sådan overordnet set, men hvis det er noget man privat kan træne kunne det måske være en ide

  • #251   6. feb 2021 Ja det kunne man måske. Tror det er urin der bruges. Det er normalt rotter/urin der i bure/rør "gemmes" imellem halmballer osv.

  • #252   6. feb 2021 Jeg ved ikke om en lille klud eller lign de har rendt og tisset på, kan give det samme, men det var da måske et alternativ smiley

  • #254   7. feb 2021 Joh det kan det, men kaninslæb laves jo også på kanin og ikke hare.
    Der arbejdes på at få tilladelse til rottefært.


  • #255   8. feb 2021 Sjovt så langt væk fra trådoplægget en debat kan komme.

    Pris på omplacering, til hvorvidt en brugshund skal udstilles, og så vidt jeg kan se også forskellige opfattelser af hvad en brugshund er. :).

    Pris på omplaceringshund - var jeg nødt til at omplaceret en af mine, så ville fokus ikke være prisen, men at ny ejer kunne give hunden det jeg ikke selv kan.


  • Sanne M
    Sanne M Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 9
    #257   9. feb 2021 Mine forældre købt en samojede med tavle og et år eller 2 senere, fik de en samojede gratis af opdrætter. Dette fordi nr. 2, som oprindeligt var købt til udstilling og avl hos opdrætter, viste sig at have en øjensygdom, så den ikke kunne bruges. Mine forældre gav den istedet et godt familiehjem og brugte 5000 på operation af det dårlige øje (den fik kunstigt øje ind) - så selvom de ikke betalte for hunden, så betalte de på anden vis.
    En veninde har for nyligt overtaget en ung cocker gratis - dette fordi den havde en masse med i bagagen, så det drejede sig mere om at finde et kompetent hjem hurtigt end om kroner og ører.


  • #258   9. feb 2021 Den der bullterrier i 181 må da være blevet photoshoppet smiley Så korte i ryggen synes jeg da aldrig at jeg har set dem før - heller ikke på udstillinger.
    Mht hvorvidt en eksteriørbedømmelse er vigtig - tjaaa helt oprindeligt er stort set alle hunderacer opstået som en funktion af arbejdsegenskaber og ikke eksteriør. Men oprindeligt så var der heller ikke tale om racer men snarere forskellige typer af hunde. Man havde ikke en malinois eller en schæfer eller en hollandsk hyrdehund. Man havde en hyrdehund i det område af europa. Man havde heller ikke Border Collie, Collie. Korthåret Collie, Bearded Collie eller Shetland Sheepdog. Man havde en højbenet hyrdehund på de britiske øer osv osv osv
    Hvis man vil bevare de meget specifikke eksteriører racetræk - som fx farve - så er man nødt til at skæve til dem, når man avler ellers forsvinder de næsten med garanti med tiden. Men spørgsmålet er så om det er noget problem.


  • #259   9. feb 2021 258 enig.
    Den ligner en standard på forenden og en mini på bagenden. Den er helt ude af proportioner.


  • #260   9. feb 2021 Jamen super.
    Argumentet om at udstilling skaber deforme hunde er hermed skudt i jorden. De er bare photoshoppet.
    Og - brugshunde SKAL i en udstillingsring - ellers forsvinder de.

    Så deeet.. smiley smiley smiley


  • #261   9. feb 2021 Det er så ikke det jeg siger smiley
    Udstilling og folks besynderlige ønske om mere og mere ekstremt udseende skaber deforme hunde ingen tvivl om det. Synes bare den buller så rimelig mystisk ud i forhold til dem hvordan de plejer at se ud.
    Og nej, brugshunde skal ikke nødvendigvis i en udstillingsring. Man kan vel sagtens skæve til eksteriør uden nødvendigvis at udstille. Altså lade være med at avle på en hund med dårlige bagbensvinkler selvom den har gode brugsegenskaber. Lige så vel som at man vel ikke avler på hunde med arvelige sundhedsissues (som fx kraftig allergi) uanset hvor gode brugsegenskaber de har.


  • #262   9. feb 2021 Altså lade være med at avle på en hund med dårlige bagbensvinkler selvom den har gode brugsegenskaber. Lige så vel som at man vel ikke avler på hunde med arvelige sundhedsissues (som fx kraftig allergi) uanset hvor gode brugsegenskaber de har.

    Brugsegenskaber ER fysik.
    Den der opdeling, lade være at avle på dårlige bagbensvinkler ... lade være med at avle på allergi .. en hund med vinkler der gør, at den eksempelvis ikke kan komme over springet, er jo i sagens natur ikke en "god brugshund".

    Men det er måske ikke at "skæve til eksteriør"? Så skal man ud med lineal og vinkelmål, eller hur?


  • #264   9. feb 2021 @262: Jamen du har ret.
    @263: Ligefrem abnormaliteter nej, det ville jeg have svært ved at forestille mig.


  • #265   9. feb 2021 @Martine

    Dit racistiske killinge lort, har jeg faktisk spurgt om lov til at svare på.

    For jeg vil meget gerne give den gas og svare.

    Men jeg gider ikke ryge i fryseren for det! smiley


  • #266   9. feb 2021 Hvis du har så travlt grundet din overvældende succes, så er en tur i fryseren vel ligegyldig smiley






  • #267   10. feb 2021 " Rikke" har ingen personlig jagt mod dig Martin, men "Rikke" må erkende at du ret ofte selv er ude om hvis tonen omkring dig bliver spids, da du ikke ligefrem selv er bleg for at latterliggøre andre og have en ikke ret så positiv tone. Og så er der også forskel på hvordan man vælger at lade bølgerne gå højt, og der er bare et par få personer herinde som ikke kan finde ud af at adminstrere det, og som så mener det er fordi "Rikke" har noget personligt imod dem, men kan fortælle at sådan hænger verden ikke sammen, "Rikke" har ikke gang i nogen jagt på få enkelte individer, det er bare stort set altid de samme få individer der ikke kan finde ud af at overholde reglen.

    BØVS, " Rikke" fik lige nok at den evige hylen op om hvor ond hun er, og hvor synd det er for dem der (meget sjældent) ender en tur i fryseren smiley


  • #268   10. feb 2021 Det havde nok været mere passende med en PB, "Rikke". smiley

  • #270   10. feb 2021 Jo, Isabelle - men når det er SÅ personlig en kommentar, virker det bare lidt...besynderligt at lægge den op i offentligt forum. Der må man have HA-hatten på (for nu at bruge dén vending) og skrive en PB - det andet virker ikke særligt gennemtænkt, især det der med at skrive om sig selv i 3. person - come on!

    Men hey, det er bare min mening, og jeg ved godt, at jeg er i modvind her, fordi den "ramte" er Martin, som en del har issues med. smiley


  • #271   10. feb 2021 Alligevel lidt vildt at HG igen vælger at se igennem fingre med racisme fordi en person selv ofte er grov.... smiley


  • #272   10. feb 2021 Jo jo, Martin må ikke være grov, hvis Martin giver igen, så bliver han frosset.
    Andre - altid de samme kan godt tillade sig at være grov provokerende, endda ulækre uden at det kommer en påtale eller at de bliver frosset.
    Så jo jo, så længe det kun kommer påtaler og frysninger til en side, mens den anden kan tillade sig alt, så er Admin ikke neutral.


  • #274   10. feb 2021 Martin, når du Rikke ikke vil lade dig kommentere ... og du virker mere og mere indebrændt over, at du ikke kan få afløb for alt det du har lyst til at smide i hovedet på mig - så kommer her et tilbud,
    Send en pb - eller skriv til mig privat.
    Min mail er flaxiroc@gmail.com
    .. og hell - du kan ovenikøbet få mit tlf nummer, så du kan ringe. Eller vi kan mødes et eller andet sted, så du kan "jorde mig" smiley
    Your place or mine ?

    Det skal ikke hedde sig smiley


  • #276   10. feb 2021 ...... og det er andre ikke ?
    Nå nej, selvfølgelig ikke, for der er jo forskel på folk, nogle må, andre må ikke.


  • #277   10. feb 2021 - og lige for at med FEDE streger under, vil jeg godt sige det så tydeligt som muligt. Jeg har INTET imod de kvinder, som af nød kommer herop med drømmen om en bedre tilværelse, og efterlader børn hjemme i Thailand, etc.

    Det er mændene, som imo er nogle sølle skvat, som ikke kan håndtere en dansk kvinde, der giver lidt modstand.

    Mao INTET racistisk herfra - en stor medfølelse til de, der vælger den løsning.
    Men INGEN respekt for de danske mænd, der "har dem" ..

    Så drop bare insinuationerne om mine indlæg som racistiske - med mindre naturligvis, det er racistisk, at foragte en landsmand, med et ulige tal i enden af CPR-nummeret !


  • #278   10. feb 2021 Så racistiske udtalelser er ok i dine øjne, fordi du synes Martin har opført sig som en idiot... smiley

    Det er vist meget heldigt du ikke er skolelærer længere, Isabelle. Tænk at bakke op om racisme!


  • #279   10. feb 2021 #278

    Prøv at læse #277 - måske kan Isabelle hjælpe dig med at klappe dig igennem ordene !


  • #280   10. feb 2021 Anni, der er jo lige præcis IKKE forskel. Ud over at ingen andre hyler op, skyder skylden på "Rikke" og kalder alle for klamme kællinger der skriver lort. Man skal vel ikke fredes, uanset hvem man er?

  • #281   10. feb 2021 Du kan spille lige så smart du vil, Martine.

  • #282   10. feb 2021 Og du kan blive ved med at hoppe i din lille røde spand - istedet for at forsøge at læse OG forstå, hvad der bliver skrevet, Rikke.

  • #283   10. feb 2021 Det er ikke alle herinde, der kryber, hver gang du befaler det, Martine, det irriterer dig tydeligvis.

  • #284   10. feb 2021 Du læser mig som en åben bog, Rikke ..



  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #286   10. feb 2021 Han får svar,som han har råbt i skoven i mange måneder.
    Så må man gå efter bolden i stedet for manden.

    Hvad kommer Martins forhold os andre ved. Hvad har det at gøre i en debat om hunde. Det klæder ingen at blive personlig for at "vinde" en debat.


  • #289   11. feb 2021 Pia, fantastisk citat smiley

  • #290   11. feb 2021 Isabelle, så ignorer da personen.
    Du har efterhånden skrevet en del gange at du ikke kan fordrage Martin, og at du fremover vil ignorere ham. Men det gør du jo ikke.
    Den ene gang efter den anden henvender du dig endda direkte til ham og provokerer

    Og jo, du har også været racistisk op til flere gange.


  • #291   11. feb 2021 Haha, det er helt tosset. "Du er racist og du er racist, ALLE ER RACISTER" smiley smiley smiley

    Krænkelsesparatheden har aldrig været større. Og så på et hundeforum smiley



  • #292   11. feb 2021 Det minder lidt om det her cirkus smiley

    https://www.youtube.com/watch?v=sA0glbG6c-8



  • #293   11. feb 2021 #291

    Det fede herinde er dog, at INGEN bærer nag .. næ, det er ren og skær debat om hvad emnet nu handler om smiley smiley smiley smiley


  • Blixen
    Blixen Tilmeldt:
    apr 2020

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 59
    #294   11. feb 2021 Hold da op, hvor ville jeg aldrig have gættet at et så relativt uskyldigt emne kunne udvikle sig i så ekstrem en retning.
    Jeg håber da at I hygger jer smiley


  • #297   12. feb 2021 Der forsvandt et indlæg...

  • #298   12. feb 2021 @Rikke,
    Nej, jeg slettede det selv. Det var lige så uintelligent som killingernes miaven.

    Trods alt bør jeg være den voksne i det selskab. smiley


  • #299   12. feb 2021 Aha. Jeg så kun, at der havde været ét.

  • #301   12. feb 2021 @Nicole.
    Nå?


Kommentér på:
Pris på omplacering

Annonce